'Mensen zien het met de kerk nog wel zitten' Uit brieven van lezers Pax Christi veroordeelt Russische inmenging Trouw KERK IN DE WERELD Conferenti Voorzitter actie Kerkbalans: Paus wekt ook niet-katholieken op tot gebed voor synode VAN DA Ai Oecumenisch missionair beraad Nieuwe waterbekkens voor Lourdes VOORBUGANC Kerk en moskee in de Sowjet-Unie - VRIJDAG 11 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers PURMEREND De afgelopen jaren hebben geleerd, dat het kerkvolk zich in zijn offerbereid heid voor de kerk niet van de wijs laat brengen door allerlei negatieve reacties en voorspellin gen. Dit zei een tevreden ds W. H. den Ouden, voorzitter van de interkerkelijke commissie geldwerving, gisteren tijdens de perspresentatie van de actie Kerkbalans Deze jaarlijkse financiële actie ten behoeve van het plaatselijke kerke- werk wordt gehouden van 13 tot 26 Januari. Zeven kerken doen eraan mee hervormden, gereformeerden, rooms-katholieken. doopsgezinden, lutheranen, remonstranten en oud- katholleken Ds Den Ouden zei. dat de bijdragen aan Kerkbalans blijven stijgen Ook wees hij op het gigantisch aantal vrij willigers in allerlei vormen van kerke- werk. Veel publikatles wekken de in druk. dat de kerk een aflopende zaak Is. maar, aldus de Rotterdamse predi kant. wanneer geld en inzet een graadmeter mogen zijn. waar komt al dat elan dan vandaan? Het kerkvolk ziet het blijkbaar met de kerk nog wel zitten. De actie kerkbalans vertoonde in 1979 een toename bij de hervormde gemeenten die meededen van 8,32 procent (in 1978 9,00 procent), en bij de gereformeerden van 9.60 procent (in 1978 10,65 procent). Vergeleken bij 1978 dus een iets mindere stijging, maar dat komt volgens ds Den Ou den doordat de inflatie in 1979 ook minder was. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Paus Johannes Paulus II wekt in een persoonlijke brief de katholieke gemeenschap in ons land vurig op tot gebed voor de bijzondere synode van de Neder landse bisschoppen, die komende maandag in Rome begint. De paus, voorzitter der synode, richt zijn uitnodiging tot gebed „in ware oecumenische geest" ook tot „onze broeders en zusters in de andere christelijke kerken en gemeenschap pen". Levend geld In de periode 1970-1978 is het „levend geld" (de inkomsten uit collecten, vrijwillige bijdragen en dergelijke) van de hervormde kerk en de gerefor meerde kerken sterk gestegen, mede dankzij Kerkbalans. De hervormde gemeenten ontvingen in 1970 84 mil joen aan „levend geld". In 1978 was dat 187 miljoen, een toename van 122 procent. Bij de gereformeerden steeg dit bedrag in dezelfde periode van 69 miljoen naar 140 miljoen (103 procent meer). De stijging van de gereformeerden is minder, maar dat komt omdat die al veel eerder geleerd hadden, behoor lijk te geven voor hun kerk. De her vormden hadden in de jaren zeventig een achterstand in te halen, aldus ds Den Ouden. Ter vergelijking: de kos ten van levensonderhoud stegen van 1970 tot 1978 met 82,7 procent. Ds Den Ouden legde er nog eens de nadruk op, dat de inkomsten uit „dood geld" (rente van kapitaal, pacht van landerijen en dergelijke) laag zijn, ook in de hervormde kerk. In 1975 was dat nog tien procent, maar het wordt ieder jaar minder. In het totaal van het budget van de kerken speelt het dode geld hoege naamd geen rol meer. Hoe de economie zich in de jaren tachtig ook zal gaan ontwikkelen, wij hebben rede om te verwachten, dat de kerkeleden hun verantwoordelijk heid zullen kennen, zei hij. Gereformeerden De heer J. Vaatstra, penningmeester van het landelijk verband van com missies van beheer van de gerefor meerde kerken, was iets voorzichti ger. hoewel hij per saldo toch niet ontevreden was. De gereformeerde kerken moeten er rekening mee hou den, dat hun ledental daalt. Volgens de heer Vaatstra vertonen de collec te-opbrengsten ook een begin van mindere offervaardigheid. Hij zei gis teren. dat het landelijk verband van commissies van beheer een onder zoek gaat Instellen naar de oorzaken hiervan. De deelname aan Kerkbalans in de r.k. kerk blijft wat achterlopen verge leken bij de reformatorische kerken, vertelde de heer B. J. Weterman, de voorzitter van het economencollege van de Nederlandse bisdommen. Dat komt, omdat de r.k. kerk een andere traditie van geven aan de kerk kent: veel via plaatsengeld, losse giften aan de pastoor, giften bij kerkelijke dien sten (van „rouw en trouw"). Hij schat te, dat de inkomsten in de r.k. kerk provincie uit levend geld in 1978 199 Het motto van de actie Kerkba lans is dit jaar „Gedeelde zorg". miljoen bedroegen, waarvan de helft via de actie Kerkbalans. Taborkerk De kerk, waarin de actie werd gepre senteerd, de Taborkerk in Purme- rend, is de komende twee zondagen te zien. Dan zendt de IKON op Neder land 1 om vijf uur een vesperdienst uit vanuit deze kerk. De eerste van deze twee diensten zal geheel in het teken staan van Kerkbalans. Deze kerk is gekozen, omdat ze in 1971 is gebouwd voor gezamenlijke rekening van rooms-katholieken, hervormden en gereformeerden. De Taborkerk heeft twee kerkzalen, die wisselend door de drie kerken worden gebruikt. Elke week worden er zo zeven kerkdiensten gehouden. Het komt nogal eens voor, dat een kerkganger de verkeerde zaal binnen stapt. Wij zijn daar niet rouwig om, vertelde pastoor T. de Jong, zoiets werkt onderling drempelverlagend. Doordat de diensten elkaar op zon dagmorgen met een tussenpoos van twintig minuten opvolgen, loop je el kaar in de centrale hal nogal eens tegen het lijf. Een feit is, dat men gemakkelijk bij elkaar naar de kerk gaat. In het begin werd het Maria beeld verwijderd als gereformeerden of hervormden na de rooms-katholie ken de kerkzaal betraden, maar dat gesjouw is allang over. Het is de wens van de paus, dat zijn brief in het weekeinde van 12 en 13 januari tijdens de eucharistievierin gen in de kerken wordt voorgelezen. De brief is, wordt met enige nadruk meegedeeld, een initiatief van de paus zelf en hij draagt ook diens handtekening. De paus herinnert in zijn brief aan het thema van de bijzondere synode: het uitoefenen van de pastorale ar beid van de kerk in Nederland in de huidige omstandigheden, opdat de kerk meer als „communio" (gemeen schap) naar voren komt: een „com munio" die werkelijkheid wordt in eenheid en in verscheidenheid, schrijft de paus. Hij wijst in zijn brief op de taak van paus en bisschoppen, de mens en de kerk in Jezus Christus te vernieuwen volgens de leer van het tweede Vaticaans concilie. Wat betreft de rol van de bisschop pen. wijst de paus op een eerdere uitspraak van kardinaal Alfrink, waarin deze zegt dat de bisschoppen niet alleen de verantwoordelijkheid hebben om de stem van het volk weer te geven, maar ook om aan de men sen als een echte voorganger hun stem te laten horen. In zijn brief roemt de paus de rijke traditie van de Nederlandse kerk en hij noemt daarbij de bijzondere acti viteit op het gebied van de missie van Nederland uit en ook de prestaties op het gebied van onderwijs, ziekenhui- sen en van het lekenapostolaat. De raad van pastores, de diocesane pastorale raad en het dekencollege in het bisdom Groningen menen, dat de situatieschets van de r.k. kerk in Ne derland voor de synode geen recht doet aan de werkelijkheid. Hij geeft nauwelijks iets weer van het vele goe de dat overal gebeurt, terwijl de hier en daar voorkomende minder goede dingen niet alleen sterk worden over trokken, maar tevens worden veral gemeniseerd. Als dit het beeld is, dat Rome van Nederland heeft, is dat een volkomen fout beeld. Alle drie de colleges zijn ook van mening, dat de eerste en grootste oorzaak van de polarisatie het feit is, dat Rome bis schoppen heeft benoemd, die de noodzakelijke samenwerking en eensgezindheid in het bisschoppen college in de weg staan. an «®N unis DE POLITIEK: EEN SPEL? Soms kan je in het spreken ove aard van het politiek bedrijf de1: uitdrukking tegenkomen: hettflinn tenslotte een spel van krachtenjgt h uitdrukking is best te begrijper p denk dat menige politieke verli zich aan zo'n relativerende zien prettig optrekt. Hij hoeft niet al verdrietig of verbitterd te zijn, 11 of tenslotte is politiek een spel. of erger nog „maar" een spel. Ti heeft de uitdrukking z'n grenze heer Schakel gaat mettertijd afscheid nemen van de Tweede n Kamer. Hij heeft z'n rust verdien- niemand zal hem die rust na ?n'langl B be bon ■plar de in be ïalte n ve indi len ;t aa he ren Z' li levie DEN HAAG De Nederlandse tak van de rooms-katholieke vredesbewe ging Pax Christi veroordeelt „zonder enige reserve" de Russische inmen- Deze rubriek is uitsluitend bestemd vóór korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 aw Amsterdam. Bij publlkatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Overjas In zijn verhaal over de overjas op de stoel met de witte vlek in de gerefor meerde kerk van de wijk Corpus den Hoorn te Groningen komt de heer Klei op de idee. dat de bezitter van die Jas. deze tijdens de dienst aan houdt, omdat hij anders uit de garde robe gestolen zou kunnen worden door een dief (of zoals iemand die links van het midden staat dan zegt: gestolen wordt door iemand die in onvrede leeft). En die gedachte van de heer Klei viel me nu tegen (of mee. maar daar kom ik straks op terug). Ik had namelijk de volgende redenering van hem verwacht: Waarom houden ze hun overjas aan in die kerk? Om dat ze de thermostaat wat lager heb ben gezet. En waarom is die thermo staat wat lager gezet? Om aan ener giebesparing te doen. En waarom doen ze daar aan energiebesparing? Als teken van een Nieuwe Levens stijl! (Nee. nu niet zeggen, dat ze daar in Groningen aan energiebesparing doen, omdat de olie zo duur geworden is). De gedachte-spinsel van de heer Klei en dat is wat daarin „meevalt" is puur rechts: namelijk dat ze daar in Groningen last hebben van stelen: een zonde die bestaat zolang de mensheid bestaat. Als je dus na „lang nadenken" op deze oude waarheid terugvalt, is dat dan niet de leer van onze vaderen? Welnu als u lezer nu weer eens een „links" stuk van de heer Klei of iemand anders in Trouw aantreft want volgens menigeen is Trouw toch een linkse krant? weet dan: Het valt best mee: ze verpakken het links, door, zoals in dit geval een gewone dief te betitelen als iemand die in onvrede leeft, maar ze zijn, ik toonde het aan, ten diepste rechts. Uithoorn A. van Hilten Trouw aan paus Aan de heer Beuker zou ik de vraag willen stellen: „Is de kerk van Chris tus gebaat met een handtekeningen actie? Heeft Christus zó zijn kerk gewild?" Ik denk dat onze bisschop pen met hun priesters en gelovigen, in deze tijd steeds op zoek zijn om zo goed mogelijk kerk te zijn naar het voorbeeld van Christus. Je kunt het dan van een mede-gelovige moeilijk verdragen dat hij spreekt van „Stevi ge maatregelen door Rome. afgeval len priesters, een puinhoop waartoe onze kerk vervallen zou zijn, priester arbeiders uit andere landen die hier missionaris zouden moeten worden, liturgie dat een samenraapsel zou zijn van ongeoorloofde experimen ten." Heel erg om zoiets te durven beweren! De heer Beuker moest eens weten met hoeveel inspanning veel pastores werken en hoeveel leken zich geroepen weten zich met hart en ziel in te zetten voor de kerk van Christus. Uit ondervinding weet ik dat deze kerk bloeit op een eigentijd se wijze en op plaatsen waar men het niet zou durven verwachten. Als onze paus in de voetstappen van Christus wil gaan en Hem achterna, dan zal hij met de ontwikkelingen van de katho lieke kerk in Nederland alleen maar blij zijn. „Breken en delen en zorg dragen voor onze medemensen", dat is onze levensopdracht, voorwaar niet eenvoudig! Het was de levenstaak van Jezus en nog steeds Zijn bood schap. Als dit de inzet van de bis schoppensynode in Rome dan komt het ten goede aan de katholieke kerk en onze mede-Christenen in Neder land. Nijmegen B. Wijntjes v Hooglerariteiten Las men vroeger wel eens van hoogle raren die door hun grote geleerdheid tot razernij gebracht werden, ziet men nu uit prof. Jongmans hoogst persoonlijke vooroordelen, hoe de moderne hoogleraar door zijn grote ONgeleerdheid tot razernij wordt ge bracht. Voorschoten Drs M. Bach Meer brieven elders in deze krant AMERSFOORT Er komt in Neder land een gezamenlijk overlegorgaan voor zending en evangelisatie van de kerken, die in de raad van kerken zitten. Woensdag heeft de raad van kerken zijn fiat gegeven aan de op richting van dit „oecumenisch mis sionair beraad" (OMB). Men zal voorzichtig beginnen. Voorlo pig komt het OMB eenmaal per jaar bijeen, plus extra samenkomsten als daar behoefte aan bestaat. Prof. dr H. Berkhof, voorzitter van de raad van kerken, noemde de oprichting een zeer verheugende zaak. Er zouden volgens hem meer dergelijke samen werkingsorganen moeten ontstaan. Uit de hervormde kerk zijn zowel Kerk en Wereld als de bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag (IZB) uitgenodigd. Onder de gevraagde instanties zijn ook het industriepastoraat (DISK) en de sec ties oecumenische actie, dienst en sociale zaken van de raad van kerken. ging in Afghanistan, maar de andere landen zullen alles na moeten laten wat de gevaarlijke situatie kan ver slechteren. Volgens Pax Christi tonen het Russische ingrijpen en het trai nen van een interventieleger in de Verenigde Staten van 200.000 man opnieuw aan dat de verdeling van de wereld in machtsblokken rond de Sowjet-Unie en de Verenigde Staten gemakkelijk resulteert in de strijd om en in de derde wereld. De vredesbeweging denkt dat er veel van afhangt of de Sowjet-Unie zoals zij heeft aangekondigd haar troepen inderdaad zal terugtrekken en alsnog de ongebonden status van Afghanistan zal respecteren. Veel zal ook afhangen van de reacties van de Verenigde Staten en de andere lan den. Volgens Pax Christi verdienen diplomatieke stappen de voorkeur boven economische en militaire maatregelen, omdat die de ontwikke lingen in de regio verslechteren en de Oost-West-tegenstelling verscherpen. LROME (ANP) In de Franse bede vaartplaats Lourdes worden nieuwe zwembaden aangelegd en nieuwe bekkens voor het wassen van het gezicht gebouwd, omdat het aantal pelgrims nog steeds toemeemt. Vol gens Radio Vaticaan kwamen er in 1979: 450.000 pelgrims naar Lourdes, dat is 40.000 méér dan in 1978. niemand zal hem die rust na zo' vermoeiende arbeid misgunnen eenmaal laat hij zich uit over he bedrijf van de politiek. Hij is en overtuigd dat het CDA er onver£ komt. De AR is een partij van prettige mensen, die, als ze verli daarna „de pet afnemen voor dr' feiten". Ik kende deze uitdrukka c niet. Ik heb er in dit verband geblaft hoge pet van op. Wat is ermee bedoeld? Eerbied voor na de beslissing ontstane situatie? neerleggen bij de feiten? Ik dei zoiets in heel veel gevallen erg verstandig is, je maakt er 't bei en „it is all in the game". Toch mijn vragen bij zo'n positiekei het laatste debat over de kernwapens. Het kan voor mij) niet betekenen dat de tien dissidenten nu het hoofd in de leggen en de pet voor de feiten afnemen. Ik weet wel dat je tei feiten niet veel begint. Maar hi hier nog steeds over een ontwikkeling. De feiten zijn er1 na dat debat niet beter op gewi Het zal zaak zijn voor welke vei dan ook dat ze datgene waar hc gaat goed in het oog houden. T| de feiten in. Dat lijkt me princij politiek. land iruai :iale Af lijkh ird, ssen Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Vriezenveen: R. C.! rus, pred. voor buitengew. (geestelijk verzorger streel huis) te Bennekom; te Genei J. Westland te Amersfoort; te a.d. Rijn: R. H. M. de Jonge nisse. Afscheid op 13 jan. van Renki A. Bos, ber. te Veenendaal (deeli y van Almelo (overgangsbepalirl E): R. Hoekstra wegens eme van Zevenhoven: J. E. W. Nicoj® te Nieuwendijk (NB). piem irkin brd koor gerin Intrede te Scharendijke: J. uit Hoogezand-Sappemeer, te vliet: H. van den Heuvel uit sen; te Vlissingen: C. M. voorheen zendingspred. in roen; te Vaassen: J. v.d. Sch Heiloo; te Nijmegen: R. van dei de uit Almen. een Kri ,Cit rdee del !h v ets c (drag 'arte Bevestiging te'Doetinchem raat St. Jozefziekenhuis en Wil t, naziekenhuis): B. Holl uit Zuid r™1' (Dr.). Keei EV. LUTH. KERK ^UlH. nciYiY Ordening, bevestiging en intreiif Den Helder; L. N. M. Vlaming uit Amsterdam (parttime). waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave. Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directedr mg O Postma HOOFDKANTOOR PoMOus 85.9 1000 AW Amsterdam W-bauistraai 131 Amsterdam Pos/g ro 66 00 00 Berk Ned C'edeitoni Reken,ngm 23 00 12 574 Gemeenieg.ro Amsteraem X11000 REGIO ROT7EROAM/OORORECHT PostDus 9-18 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 11S70O (uitsluitend voor REGtO DEN MAAG'lEIDEN Postbus i0i 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) lel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haaa REGtO NOORD OOST-NEOERlAND (abonnementen en bezorging, Postbus 3 8000 AA 2wo"e iet 05200-17030 Melkmarkt 56 2wo"e Abonnementsprijzen: t6.ee l so es tot .ei Adverre/ir^ra"*!*»- oo aanvaag Tei*ton.sen* abonnementenoodrachten l adressen boven) Opga** iam.i^benchten 9-19 30 van maandag t m v.idag Op zondag tB- 20 uur teiet 020-913456 Opgave m.n,.aoverte«i.#s te> 320 936868 of scK"fT*iA aan Mm.-Adv atdeJmg. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresw'jZigingen u-tsiu'tend scnrittehik aan onze Amsterdamse adressen door Aldert Schipper ALG- doopsgez. soc. Qfst£ id te SOIT ]TV-v< Intrede te Amsterdam: J. Guljemdi uit Wageningen. Voor de moslims in het tsaristische Rusland was de revolutie net als voor sommige christelijke minderhe den een soort bevrijding. De plaats van de islam in de Sowjet-Unie is plotseling actueel geworden door de Sowjet-lnval in Afghanistan. De inval zou volgens sommigen wat te maken kunnen hebben met de rol van de islam in de Sowjet-Unie zelf. Lenin en Stalin deden in november 1917 een dramatisch appel op de mos lims: „Islamieten van Rusland, van wie de moskeeën en gebedshuizen werden vernield en wier geloof door de tsaren belachelijk werd gemaakt, steunt de revolutie!" De moslims van het oude Rusland reageerden enthou siast op de oproep van de communis tische leiders in Petersburg en Mos kou. Tussen 1918 en 1921 gingen de poorten van de communistische par tij wijd open voor belijdende moslims en ontstond er een religieus en natio nalistisch getint soort bolsjewisme onder de zestien miljoen moslims, In het noorden van Iran. buiten de grenzen van het oude tsarenrijk, steunden de soldaten van het Rode Leger de socialistische Sowjet-repu- bliek Ghilan. die geleid werd door een communistische moella (een soort is lamitische dominee). Mirza Kütsjik Khan. Een moslim-theoloog. Sultan Galiew. kwam zelfs met het idee dat je het marxisme op harmonieuze ma nier kon laten samengaan met de Islam en zo het marxisme van binnen uit kon islamiseren Toen de bolsje wieken ontdekten dat „hun" moham medanen bezig waren de partij tot een soort evangelisatleterrein te ver klaren. sloegen zij alarm. In 1921 be sloten zij niet langer de partij voor moslims open te stellen en zich voor taan toe te leggen op het uitbannen van deze godsdienst Felle bestrijding De verhouding tussen staat en mos kee leek door de Jaren heen verder als twee druppels water op die tussen staat en kerk Eerst een voorzichtige, bijna respectvolle bestrijding van het geloof om de aanhangers te bevrijden Het vasten, het geven van aalmoezen en de bedevaart naar Mekka werden verboden. De moella's werden, net als priesters en dominees, veroordeeld wegens parasitisme, onzedelijk ge drag of contrarevolutionaire activi teiten. De gelovigen moesten hun godsdienstige overtuiging verbergen, de moskeeën werden gesloten. De islam in de Sowjet-Unie leek na korte tijd dood, een grote overwin ning van het bolsjewisme, dat trou wens in de zes moslim-republieken meer successen boekte. (Er wordt van de Sowjet-Unie wel eens gezegd dat zij niets aan ontwikkelingswerk doet, maar haar kolonialisme in het Verre Oosten heeft aan de eens ver achter gebleven volken van Midden-Azië een heel behoorlijke economische wel vaart en sociale zekerheid geschon ken. Maar daarover gaat het hier niet). Beroep Ichan Babakhanov, de moefti van Centraal-Azië. van religieuze waanideeën. Later een felle bestrijding, die uitliep op peste rijen. misdadige behandeling en con centratiekampen. Eerst stond de par tij open voor de moslims, nu openden zich.de deuren van de Goelag Ar chipel. De communisten begonnen met het verbieden van de „waqfs", de religi euze stichtingen van de islam, die garant stonden voor de economische onafhankelijkheid. Vervolgens wer den de moslim-rechtbanken verbo den en werd het moslim-onderwijs stilgelegd Van 1928 af ontketende de Sowjet-regering een heftige propa ganda tegen deze „reactionaire gods dienst". die volgens de propagande „bedacht was door een vertegenwoor diger van de feodale kooplieden, om een voorwendsel te bieden voor Ara bische strooptochten". Tijdens de Grote Vaderlandse Oorlog i'40- 45) deed Stalin een beroep op de kerken en dus ook op de moskee, zich achter de gezamenlijke oorlogs inspanning te plaatsen. Dat enkele moslimvolken in de Kaukasus. bij voorbeeld de Krim-Tataren, vóór de Duitsers kozen zal aan Stalins besluit om de moskeeën te heropenen, wel niet vreemd zijn geweest. Hij erkende het religieuze gezag van de Moefti van Tasjkent, maar het gelukte deze niet om de islam in de Sowjet-Unie weer stevig op poten te zetten. De jongere generaties hadden jaren lang geen godsdienstig onderwijs meer ge noten en in de moskeeën kwamen vooral oude mannen en vrouwen. Door enkele regeringsmaatregelen waren de volken van Centraal Azië en de Kaukasus hun Arabische alfabet kwijtgeraakt, dat eerst werd her vormd in het Latijnse en vervolgens in het Cyrillische Het gevolg was dat de jongeren de Koran niet meer kon den lezen. Stalins dood maakte de weg vrij voor een intelligenter gebruik door de Sovjetleiders van het fenomeen godsdienst. Zij moesten langzamer hand wel inzien dat deze factor voor lopig constant zou zijn in de Sowjet- samenleving en zij besloten er dan maar het nuttigste gebruik van te maken. Kreupel Chroesjtsjows oog viel op de moslim landen die de Sowjet-Unie omringden en hij realiseerde zich dat vervolging van moslims in de Sowjet-Unie onmo gelijk de populariteit van de Sowjet- Unie onder de islam kon vergroten. Tevens meende hij dat de islam in de Sowjet-Unie toch niet meer was dan een folkloristisch overblijfsel, geen machtsfactor. Waarom deze kreupel gemaakte islam niet gebruiken om aan te tonen dat de islam kan harmo niëren met het communisme. De oude droom van Mirza Kütsjik Khan en Sultan Galiew herleefde in het hoofd van Chroesjtsjow. Het gevolg was dat een onafzienbare rij delegaties uit het Midden-Oosten. Afrika en Zuid-Oost-Azië de deur van de Moefti van Tasjkent begon plat te lopen om daar te vernemen dat je heel goed een moderne moslim en tegelijk een communist kan zijn. De Moefti werd van aartsreactionaire vijand tot bondgenoot van het com munisme gepromoveerd. In ruil daar voor namen de pesterijen en de anti religieuze propaganda af. Twee elementen De bekende BBC-deskundige inzake de godsdienst in de Sowjet-Unie Ja- nis Sapiets, zelf afkomstig uit een van de Baltische republieken, omschreef de houding .van de Sowjet-Unie te genover de moslims in dat land als volgt: „De sowjet-polltiek tegenover de moslims heeft een basis die uit twee elementen bestaat. Enerzijds is het de bedoeling dat buitenlandse moslims overtuigd worden van de Sowjet-vriendschap voor de islam en aan de andere kant moet zij de dag naderbij brengen dat er geen moslims meer over zullen zijn in de Sowjet- Unie, omdat zij allen „bevrijd zullen zijn van hun godsdienst", zoals de communisten dat noemen. Om beide doelen te bereiken zijn enkele toeren van ideologische acrobatiek nodig." Net als de kerk onder metropoliet Nikodim heeft deze dubbelzinnige politieke houding de islam geen windeieren gelegd Er is in de Sowjet- republieken waar de islam een stukje folklore scheen te zijn geworden te genwoordig sprake van een opbloei van de islam, met nieuwe kracht. Toen ik enkele jaren geleden in de Sowjet-Unie met geestelijke leiders ^prak, vertelde een moslim-theoloog uit de buurt van het Baikal-meer mij trots dat de Sowjet-Unie tot de grote re moslim-landen behoort met zijn veertig miljoen moslims. Volgens de Franse kenner van de islam in de Sowjet-Unie, Hélène Carrère d'En- causse, aan wier werken ik enkele gegevens voor dit stukje heb ont leend, wonen er inmiddels zelfs al vijftig miljoen moslims in de Sowjet- Unie, ongeveer evenveel als het aan tal christenen. Een cultuur We moeten niet vergeten dat de is lam, meer dan het christendom, een cultuur is. die je niet zo makkelijk aflegt. Ook al ziet men zichzelf niet als een gelovige moslim, toch behoort men tot de oemma. de gemeenschap, die de moskee als haar middelpunt heeft. Je deelt eenvoudig een ge meenschappelijke traditie en dat brengt met zich dat je nu eenmaal niet breekt met het gebruik de jon gens te besnijden en met meer van zulke gewoontes. Het komt vandaag de dag steeds vaker voor dat partijle den zich laten begraven op begraaf plaatsen waar geen enkele ontrouwe (dat wil zeggen: geen enkele niet- moslim) een graf heeft. Het anti-godsdienstige blad Weten schap en Godsdienst omschreef dit verschijnsel als volgt: „Een woord (moslim) dat een godsdienstig lid maatschap aanduidt, wordt gebruikt om een groep van nationaliteiten te omschrijven, onder wie deze gods dienst in het verleden wijd verspreid was." Verder zegt dit blad: „Een in correct begrip van het woord moslim maakt het proces van het wegdoen van godsdienstige rituelen en gebrui ken niet alleen lastig, maar baant ook de weg voor nationalisme en pansla- visme." GEREF. KERKEN Afscheid van Kollumerpomp W benga ber. te Harkema; van Z an H Olde die dan zal worden bev gen. als pred. voor de missionaire t< t kal ting van de classis Zwolle uitw uze Intrede te Laren (NH): J. Bi voorheen staffunctionaris geest£o-oi vorming Willem van den BergI ting te Noordwijk; te Zeist: Firet uit Bilthoven; te Haarleiiest. meer-Oostzijde: A. P. Heiner u( lijnsplaat c a.; te Schildwold»n de Horlings uit Gaastmeer; te 1 ioc horst den Berg: A. Koetsier, kaï ^g, Amsterdam; te Goes: J. Th. Lanf uit Zuid-Beijerland en Klaaswi Winschoten: H. J. K. Vaartjt Strijen; Voorst: C. Glaubitz diensten) em. pred. van Winsum (StS irdt rijdi kheic jgen cijf dien et -v le J men rijs GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Ridderkerk: C. vi Poel te Yerseke; te Vlissingefe] Boogaard te Leiden a mi Bedankt voor Brakel en voor Te de: J. Koster te Barneveld; Waarde: J. M. Kleppe te Woerd GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Vlaardingen J de te Rijssen. De veertiende Er is nog een veertiende pret van de voormalige gereform kerken in hersteld verband (in sluiting op de dertien, die wij gii meldden): ds L. Th. van der ïmeritus hervormd predikant Alkmaar, die thans in Apeli -voont. leic ie I ?1 te udb< hou Bevestiging te Workum (zendit n vo beid, jeugdwerk in Uruguay): J. ig 0 stra voorheen pred. te Bennebro lar v Gauw (zendingsarbeid in Argennsatj studenten pred. te Buenos Aire^ ov; W. Vijver voorheen pred. te Ganlijk Ti? In de Kaukasus herleven inmiddels de oude moslim-broederschappen, die honderdduizenden leden hebben, onder wie veel jongeren. Het zijn ver moedelijk de enige massa-organisa ties in de Sowjet-Unie waar de partij geen greep op heeft. Het is voor ieder duidelijk dat bewegingen zoals in Iran en of in Afghanistan, waar gelo vige moslims met succes een fasci- tisch of een communistisch regime bestreden, tot de fantasie van de moslim-wereld in de Sowjet-Unie spreken. Geloven in het werk, voorf verleners. 14-15 februari. Denll dinck. Laag Zuken (tel 05290 51'^ i kof» Vuur-weekend (charisma! 15-17 februari. De Zwanenhof, Zf ren. Inl. en opg tel. 053-333566]

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2