De aspirator vermengt fictie en werkelijkheid Henk van Hoorig verlaat de NOSRe Veel emoties rondom „Ot.en Sien" JR. - Een reactionaire Rus in Heerenveen Bemiddeling voor samen muziekmaken Kijkdichtheid bij deba kernwapens zeer gro X Beeldend Theater brengt voorstelling in winkel Nieuw initiatief van Huismuziek Nieuwe boeken Eerste optreden danser Godunov Omroepen oneens over uitzending Olympische Spelen WOENSOAG 9 JANUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET WOE door Dirkje Houtman AMSTERDAM De drukke UtréchtSestraat In Amsterdam met haar grillige verkeersstroom en de vele lokkende uitstalkasten waarin de immer consumeerwilllge passant gretig een blik werpt, heeft de afgelopen twee maanden een dissonant in het straatbeeld gekend. De etalages op nummer 110 en 112 misten deze tijd de ingrediënten die door het inburgeren van nieuwe trends op mode- of gourmet-gebied zo vertrouwd zijn geworden. Zij deden en doen nog steeds menig nietsvermoedende wandelaar de pas vertragen In de ene etalage staat een grote stellage waaraan een rol papier al dan niet voorzien van geschreven teksten en een telefoon is bevestigd. De twee de etalage is blauw verlicht en biedt ♦tegen de achtergrond van een wit bewegend gordijn plaats aan twee kastjes Op een ervan is de schaduw van heen-en-weer-lopende vrouwen benen geprojecteerd Vooraan ondar een tafeltje zijn met behulp van een spiegel afgietsels van delen mannen lichaam zichtbaar gemaakt. De win kelruit geeft geen enkel uitsluitsel wat deze uitstalling behelst; er staat slechts het woord ..De AspiratorIn zilveren letters Deze etalages waarin regelmatig de meest uiteenlopende acties zijn te zien zijn een onderdeel van het beel- dende-kunstproject ..De aspirator", dat Justa Masbeck en Wouter Klomp voor het Beeldend Theater bedach ten Ze vormen een introductie op de voorstellingen die van 15 t/m 26 Janu ari tussen 16 00 en 18.00 ln de ruimte achter de etalages plaatsvinden Vormentaal Het Beeldend Theater, dat ruim tien jaar bestaat, heeft een eigen audio visuele vormentaal ontwikkeld. De elementen ruimte, licht, geluid, pro jecties en beweging worden als gelijk waardige delen tot een eenheid ge smeed Tot nu toe bracht het Beel dend Theater zijn voorstellingen in theater of museum uit Om nu de voorgeprogrammeerde houding van de toeschouwer in dergelijke institu ten uit de weg te gaan en aan de bestaande wetten van theater en beeldende kunst te ontkomen, heb ben Klomp en Masbeck dit keer 160 m' winkelruimte afgehuurd. En om voorspelbare reacties op kunst en kunstenaars te vermijden hebben zij de naam van hun gezelschap niet op de etalageruit vermeld. Buurtbewo ners weten, blijkens een enquête nog steeds niet wat er in de winkel komt en de speculaties variëren van archi tectenbureau of reclamejongens, die het eens heel anders aanpakken tot meubelzaak of reisbureau De keuze voor een winkel kwam voort uit de vorm die Masbeck en Klomp voor dit project in gedachten hadden. Ze wilden vormgeven aan het begrip zuigkracht door de werkelijkheid en de door hen bedachte werkelijkheid in elkaar over te laten lopen En daar is een museum met zijn dwingende identiteit niet voor geschikt jaar verjongd tot een vrouw van twin tig bron" heet deze actie. De aspirator Is te vergelijken met bedachte organisaties en strukturen in de werkelijkheid zoals een papie ren BV. Ze bestaan niet maar functio neren alsof dat wel zo Is. De aspirator is ook zo'n fictief fenomeen dat velen in beweging zet in de vorm van actie en reactie van voorbijgangers, die stilstaan voor de etalage of telefo nisch reageren. Masbeck en Klomp hebben aan dit fenomeen zelfs het werkwoord „aspireren" ontleend. Dat betekent „een bewegelijkheid ont wikkelen die uit het niets ontstaat". En daarmee is de aspiratie het beste gedefinieerd. Justa Masbeck en Wouter Klomp van het Bedden Theater in de etalage van De aspirator. Zuigkracht Aspirator Om die zuigkracht uit te beelden heb ben Masbeck en Klomp het fenomeen „De aspirator" bedacht (aspirateur is Frans voor stofeuiger) die zij zoveel mogelijk met eigen fantasie proberen te prikkelen. De aspirator bestaat niet echt. maar is een idee dat langza merhand een eigen leven is gaan lei den. Hij kan gebeld worden en onder een motto van de aspirator vinden acties in de etalage plaats. Zaterdag 12 december om 16.00 uur wordt er bijvoorbeeld een vrouw van tachtig De aspirator als combinatie van werkelijkheid en verbeelding is bepa lend voor de vormgeving van het be grip zuigkracht dat letterlijk en fi guurlijk wordt uitgebeeld. Zo heb je de werkelijkheid van de winkel met zijn commerciële zuigkracht, die staat in een straat waar verkeer in en uit wordt gezogen. De aspirator pro beert zijn driedimensionale verhalen te verkopen. Het zijn acties die de voorbijganger tot kijkgedrag moet verleiden. Zo wordt de aan de werke lijkheid ontleende verkooptechniek van een etalage met verbeelding ge vuld waardoor het gebeuren een ex tra ongrijpbare dimensie krijgt. Ook in de ruimte achter de etalage waar de voorstellingen zich gaan af spelen krijgt het begrip zuigkracht haar vorm door het in elkaar opgaan van werkelijkheid en verbeelding. De ruimte heet „de zuigende werke lijkheid" en heeft als kern „het zuig- punt" waar alle lijnen, die van de zijwanden en t.l.-buizen, samenko men. Het zuigpunt, dat uitkomt op een prachtig verstild landschap van wegzinkend meubilair, heeft aan weerszijden uitstalkastjes met moni tor waarop de zuigende werking let terlijk is vastgelegd. Het laat zien hoe een grote glazen bak vol zand wordt leeggezogen, niet van opzij maar van onderen gefilmd zodat de kijker het zand als een wervelstorm in de mond van de stofzuiger ziet verdwijnen. Voor deze monitoren staat een be- roepsdemonstrateur van stofzuiger mondjes. Net als in warenhuizen zal hij de bezoekers naar zich toe trekken Houtgravures van Anatoli Kalaschnikow door Tyme Valk HEERENVEEN Anatoli Kalaschnikow is een officiële sow- Jet-kunstenaar Hl] hoeft zijn werk niet stiekem in parken tentoon te stellen en mag zelfs ontwerpen leveren voor postze gels van het kitscherige filatelistische bedrijf van de Sowjet- Unie. In de Kunstruimte Heerenveen, ondergebracht in de Openbare Bibliotheek, heeft hij honderden van zijn perfecte ANATOLI KALASCHNIKOW xylografiën (houtgravures), kunnen ophangen: een overvloed aan reactionaire kunst in zwart en wit waar Je na bezoek groen en geel van ziet. Van onze kunstredactie UTRECHT De Vereniging voor Huismuziek in Utrecht is in zekere zin eeh toevluchtsoord voor degenen die zich met deze vorm van muziekmaken bezighouden. Huismuziek is geen aparte soort muziek, maar gewoon alle muziek die zich met plezier laat spelen. De tentoonstelling is georganiseerd door een Heerenveens exlibris-verza- melaar die de tentoonstelling In een brochure ook inleidt. De ex libris- kunst is een traditioneel, zelfs behou dend kind van de toegepaste grafi sche kunsten en dwingt vanwege het respect voor de traditie in veel geval len bewondering af. In het geval van Kalaschnikow is dat niet het geval. BIJ het perfecte, maar morsdode werk mag je als kijker niet meer heen om de vele berichten die de laatste Jaren ln de Westerse pers zijn verschenen over de artistieke onvrijheden ln de Oostbloklanden Ook in onze krant hebben herhaaldelijk berichten ge staan over de hardhandige beperkin gen die de kunstenaar Óskar Rabin en de liefhebber van de vrije kunsten Alexander Gleser opgelegd krijgen om maar te zwijgen over verstoring van tentoonstellingen, vernietiging van werk of verbanning van kunste naars Dan blijkt het werk van de conformist Kalaschnikow met het valse idealisme puur reactionair De technische bekwaamheid van Ka laschnikow staat de kijker geen vrij heden toe De houtgravures vertonen in de meeste gevallen topografische thema's, dorp- en stadsgezichten. Idealistische plaatjes van Intourist. de Russische staats-WV. zijn het. waar niets meer toe- of afgedaan kan worden Ze zijn prachtig, maar ge speend van elk leven, van elke kunst zin Ook de portretten zijn interes sant vanwege de technische perfec tie. maar ook hiermee lijkt de kunste naar toch allereerst een xylografische machine die zich zelfs ln technische zin conformeert. Bij enkele min of meer abstracte prenten valt de kun stenaar pas echt door de mand; het zijn decoratieve prullaria. Verschillende van zijn prenten, voor al die waarin hij architectonische ruimten verkent op de lichtwaarden en de suggestie van diepte met merk waardige licht- en schaduwpartijen en met fijne arceringen voor de gebie den er tussenin aangeeft, zijn interes sant en ook de boekillustraties waar in de kunstenaar de anecdotische vrijheid van de vertelling enigszins opneemt zijn niet geheel gespeend van fantasie De tentoonstelling van Anatoli Kalaschnikow geeft te den ken over het verschil tussen traditio nele en reactionaire kunst, over ge bruik en misbruik van grafische mid delen en over de vrijheden en onvrij heden van de kunst en dat Is toch heel wat. Kunstruimte Heerenveen, Burg. Ku- perusplein 49, tot 8 februari op maandag tot en met vrijdag van 14 tot 18 en bovendien op dinsdag- en donderdagavond van 19 tot 21 uur. Anatoli Kalaschnikow ontwierp dit beeldmerk voor zijn Heerenveense tentoonstelling. Het is een profeti sche en niet-conformistische prent. In het links afgebeelde Crack-State, het gemeentehuis van Heerenveen. werd besloten tot de sloop van de rechts afgebeelde watertoren. Dit is een modern monument, dat vele mo- numentenzorgers verdedigen: cultu reel onbegrip (of onwil?) waarvan de puinhopen op de voorgrond liggen. Van uitgeverij Spectrum te Utrecht zijn de volgende boeken: Kind en taalontwikkeling door P. Menyuk. Aulapocket 200 blz - 11 en De taai show, verzameling teksten over taal en wat daar allemaal mee te maken heeft gebaseerd op bijdragen van het NOS-radioprogramma. (166 blz - 14.50) Doorvliegen koetsier. Eelde, geschie denis van een regionale luchthaven, door H. R. Reinders. Ultg. Omniboek, Den Haag. 143 blz - 36. Money, a labour theory of value, ge schreven door L. I. Rinkel. Engelstali ge uitgave van Van Gorcum, Assen, 191 blz ƒ27,50. De vijfduizend leden die de vereni ging nu telt hebben veel profijt van de service die zij krijgen in de vorm van adviezen op allerlei huismuzikaal terrein, zoals de muziek die geschikt is voor een groepje van dwarsfluitspe lers. literatuur over huismuziek, ad vies over de aanschaf van instrumen ten en zo voort. Een nieuw initiatief is wat men „Spe lerscontact" noemt. Spelerscontact wil bemiddelen tussen individuele muzikanten die met anderen willen samenspelen, van beginner tot gevor derde. Via het huismuziekbureau in Utrecht zal men voortaan gegevens kunnen opvragen van instrumenta- de met een kwartier durend applaus bijzonder geeftdriftig op het op treden. Van onze kunstredactie WEST-BERLIJN. De van origine Russische balletdanser Alexander Godunov heeft deze week zijn eerste optreden gegeven sinds hij in de zo mer van vorig jaar het Bolshoi Ballet verliet om zich in de Verenigde Sta ten te vestigen. Godunov. die in Amerika met proble men rond zijn werkgelegenheid kampt en daardoor nog niet eerder een engagement heeft gehad, was te zien in Giselle bij de Deutsche Oper in West-Berlijn. Het publiek reageer- De Russische danser, wiens vrouw 'Ludmilla Vlasilova indertijd naar de Sovjet-Unie is teruggekeerd, heeft ontkend dat hijzelf ook naar Rusland wil teruggaan. Dergelijke geruchten verwees hij met beslistheid naar het rijk der fabelen. Hij is nog steeds in onderhandelingen met het Ameri kaanse Ballet Theater waar hij een verbintenis hoopt te krijgen. om zijn waar te slijten. Hij vertegen woordigt de commerciële zuigkracht en vormt tevens een lint tussen wat er buiten in de werkelijkheid en hier binnen gebeurt. Het gevaar bestaat wel dat deze man die dit vak al tien jaar uitoefent en gewend is het pu bliek voor zich op te eisen gaat domi neren. De makers proberen dit te voorkomen door alle elementen waar uit de ruimte en voorstelling bestaat zo zuiver mogelijk op elkaar af te stellen. Naast al deze vormen van zuigkracht zal de toeschouwer ook nog kennis maken met de persoonlijke zuig kracht van het echtpaar Henk en Heieen Möbelberg. Zij zullen als com pagnons van de aspirator optreden. Wat er met hen gebeurt ls nog niet bekend. Maar alleen al voor de omge ving waar zij een onderdeel van vor men is het zeker de moeite waard deze voorstelling te bezoeken. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Henk van Hoorn, verslaggever van de pj' mentaire rubriek Den Haag Vandaag gaat de NOS verlir' Van Hoorn (35) gaat zijn medewerking verlenen aan de nl( parlementaire rubriek van de VARA „Wat voor weer zot 0 zijn in Den Haag". Dit programma komt in de plaats] „Haagsche Kringen". Van Hoorn, die morgen zijn definitie ve goedkeuring geeft aan het verzoek van de VARA, gaat in het nieuwe tv- programma samenwerken met Han- neke Groenteman en Jan Tromp. Het is nog niet zeker wie de centrale pre sentator wordt. De eindredactie be rust bij de omstreden Hans Jacobs. Hij was de inzet van vele rellen het afgelopen jaar waardoor Joop van Tijn, Harry van Wijnen en Koos Pos- tema hun medewerking opzegden. Het is nog det zeker of Laurens ten Cate hoofdredacteur van de Leeuwar der Courant, lid wordt van het team van de nieuwe rubriek die genoemd is naar een liedje van Conny Stuart „Wat voor weer zou het in Den Haag zijn". Op het ogenblik maakt de VARA nog proefopnamen. Ten Cate trekt zich terug wanneer mocht blij ken dat de verwachtingen van hem of de VARA tegenvallen. Minder romantisch Het nieuwe programma krijgt overi gens een andere opzet dan Haagsche Kringen. Er wordt wel met publiek gewerkt (actiegroepen bij voorbeeld), maar de sfeer zal minder „roman tisch" zijn dan in Haagsche Kringen. De opnamen worden gemaakt in de Haagse Pulchri Studio. Op vrijdag 1 februari is de eerste uitzending. Met het vertrek van Henk van Hoorn is de gehele oude kern van de Den Haag Vandaag-ploeg uiteen gevallen. Al eerder lieten Ton Planken en Fred Verbakei weten niet meer voor de Henk van Hoorn NOS te willen werken. Planke trok naar de Erasmus universi Verbakei doceert nu aan de voor de Journalistiek in U „pnnrt Voor de NOS-rubriek zijn o Koos Postema (VARA) en Ha der (Leidsch Dagblad) aangetr De NOS sleutelt nog aan een ger. d is zich gen formule voor Den Haag Vandi gnrec| op t bestui Overi ke g< lopen listen en zangers uit eigen omgeving, waarbij geselecteerd kan worden op instrument, spelniveau en soort re pertoire. De service staat open voor iedereen en is in principe gratis. Spelerscontact zal in de eerste plaats worden gezocht (buiten het eigen le denbestand) met de Federatie van Amateur Symfonie Orkesten en met Jeugd en Muziek. Daarnaast wordt geprobeerd via pers, radio en TV zo veel mogelijk ongeorganiseerde mu zikanten te bereiken. Wie gebruik van de service wil maken kan aanmeldingskaarten aanvragen bij de Vereniging voor Huismuziek, Catharijnesingel 85 in Utrecht. DEN HAAG/HILVERSUM De televisie-uitzending v: kernwapendebat in de Tweede Kamer op woensdaJiT-i december heeft, zo zou men kunnen zeggen, volle stad U1 t getrokken. Dit blijkt uit de gisteren openbaar gemat kijkcijfers van de dienst kijk- en luisteronderzoek va NOS. De dienst noemt de cijfers „hoger dan gebruikelij^gsn toestellen in ons land er één touw stond. tij zoi Op Nederland 2 werd de hoogst re bereikt tussen 17.25 en 18.5 toen een kijkdichtheid van lfwi* he cent werd gemeten. Een perce cnde van een werd (op Nederland beroet aangetroffen in de nachtelijk* v9a«-t (van 01.30 tot 02.47 uur). Dat p I"?. tage staat voor 45.000 toestell 'Crkie: de middaguren varieerde het pc ioor c tage van zeven tot negen. egerii Kamervoorzitter Dolman ""EL',!5 gisteren de cijfers „bepaald ooshe sant". Hij deelde verder mee d radio-uitzendingen via het kalVennc vanuit de Tweede Kamer zich i nfj-r„ steeds toenemende belangst na,rf mogen verheugen. Thans zijn lfemi( meer dan 300.000 aansluiting* vergct verwacht wordt dat dit j&i vaarrr 500.000ste aansluiting wordt gel ,ewon i vrouw aten 1 Bij de meting door de dienst kijk- en luisteronderzoek is gebleken dat in maximaal 20 procent van de Neder landse gezinnen de uitzending van het debat is gevolgd. Op Nederland 1 was de kijkdichtheid het hoogst in de late avonduren (van 23.15 tot 24.15), toen van elke vijf Van onze radio-en tv redactie HILVERSUM De omroepen kun nen geen overeenstemming bereiken over de programmering op de radio tijdens de Olympische zomerspelen. Met name de AVRO en de VARA vinden een voorstel over de radiouit zendingen van de NOS onaanvaard baar. Omdat de NOS zelf niet over voldoen de zendtijd beschikt had men voorge steld dagelijks op Hilversum I samen met alle omroepen zes blokken van twee uur te maken: van tien uur 's morgens tot tien uur 's avonds. Elke omroep zou dan een blok voor zijn' rekening nemen met een vaste pre sentator. Daarnaast zou twaalf maal per dag direct na elk nieuwsbulletin een kort journaal uitgezonden wor den met flitsen van de opzienbarende resultaten van de Spelen in Moskou. De VARA en de AVRO voelen niets voor deze regeling. De omroepen vin den dat voor de reportages van de zomerspelen moet worden „ingebro ken" in de normale uitzendingen van Hilversum I. 'Hallo medemens' naar beurs in Washington dictate tich ei dc ste deel v Indira I _pijt I HILVERSUM (ANP) „Hallo mens" van de VARA en dwaen" van de NCRV dingen nfe,,,S' de in maart te houden beurs.cn. E televisieprogramma's in Washii mder /oldot Op „Input 80", zoals de naam vLa, beurs luidt, kunnen AmerikaneiT visievernieuwende programma ;venz* ken en kopen. De Italiaan Borel van de leidende figuren van d*)ver Italia, heeft de selectie voor zijnk^ ning genomen. door Cisca Dresselhuys Speciaal vandaag Kenmerk is geheel gewijd aan de toestand in Iran. In de uitzending worden aspecten van de Iraanse samenleving behandeld, die als gevolg van de eenzijdige aandacht voor de gijzeling de laatste tijd weinig naar voren zijn gekomen in Nederland. Ned. 2 19.25 uur Oten hoe ait dat nou met Sien? gaat over de vrouw en de vakbeweging. In studio praten vrouwen over hun rol in de geschiedenis en bij de stakingen van nu. Na afloop van deze tv-uitzending wordt er over dit onderwerp doorge praat via de NOS-radio (Hil versum 1 22.30 uur) Ned. I 20.55 nur Panoramiek besteedt aan dacht aan de sociale en maat schappelijke ontwikkelingen in Mexico. Verder gaat men in op de gang van zaken in Af ghanistan. Ned. I 21.55 our Dat het NOS-televisieprogramma voor de vrouw „Oten hoe zit het nou met Sien" het afgelopen najaar zijn vierde seizoen is ingegaan, heeft dit niet te danken aan een overwel digende voorliefde van de Nederlandse televisiekijkers voor dit programma. Integendeel: heel wat mensen zijn juist daiug in de weer geweest om dit vröuwenprogramma te laten verdwij nen Bij hun acties, die voornamelijk bestonden uit het sturen van anonie me brieven met de meest walgelijke Inhoud, werden zij flink gsteund door de televisie-criticus van de Telegraaf, die wekenlang geen middel onbe proefd heeft gelaten om het program ma weg te schrijven. Hij riep zijn lezers zelfs op de programma-maak sters thuis te bellen (waarvoor hij dan wel de pnvé-nummers wilde verstrek kend: en te eisen dat zij hun ..schan delijke' programma zouden stop zetten. Oorzaak van ai deze opwinding was het feit. dat er in ..Ot en hoe zit het nou met Sien' door vrouwen van allerlei leeftijden zeer openhartig ge praat werd over zaken als menstrua tie. abortus, bevallen, seksuele voor lichting. overgang en verkrachting. Vrouwen van verschillende genera ties, vaak grootmoeders, dochters en kleindochters spraken met elkaar en voor de camera over hun ervaringen. Dat hierbij geen blad voor de mond werd genomen blijkt heel veel men sen in het verkeerde keelgat te zijn geschoten In protest-brieven aan de NOS beriep men zich voornamelijk op het vroege uitzenduur-zondag avond omstreeks zeven uur Anoniem „Dat onze kinderen al deze dingen moeten zien" was een steeds weerke rend bezwaar van veel briefschrij vers. (Overigens hadden de program ma-maaksters zelf ook liever een late re uitzendtijd gehad, maar dat zat er volgens de leiding van de NOS niet in). Uit de rest van deze brieven bleek overigens meestal duidelijk, dat de mensen zoveel bezwaren tegen het programma hadden, dat een later uur nauwelijks verschil zou hebben gemaakt ,.U bent een staatsgevaarlijke en volksvijandige omroep. Wij zullen ai- les in het werk stellen om te verhinde ren, dat u nog langer met deze vergif tiging van ons volk doorgaat. Men laat toch ook niet een volledig ondes kundige sleutelen aan een dure auto; „hij maakt er een schroothoop van" schreef een anonieme kijker. Overi gens drukte deze briefschrijver zich tenminste nog in redelijke taal uit; er waren heel wat brieven, vrijwel alle maal anoniem, waarin het ruiger toe ging: „Viezerikken. stinkers, jeugd- verpesters, gefrustreerde juffen, tuig, lellebellen," waren hierin de bena mingen voor de maaksters. Nu de volledige teksten van de pro gramma's en een deel van de reacties daarop in boekvorm zijn verschenen, is al die opwinding mij nog steeds niet duidelijk. Dat emotionele verha len, zoals die in de uitzendingen vaak verteld werden, emotionele reacties oproepen, ligt voor de hand Maar dat die emoties zich dan zo uitsluitend en negatief richten op de vertelsters, in plaats van op het vertelde, vind ik onbegrijpelijk Het zal wel weer het oude liedje zijn: de brenger van het slechte nieuws moet worden omge bracht. alsof dat iets zou veranderen aan de slechte boodschap zelf Natuurlijk is het vrolijker om naar André van Duin te kijken dan naar een vrouw, die vertelt hoe ze jaren lang doodsbang geweest is voor man nen, nadat ze als kind door haar va der verkracht is Maar om zo'n vrouw uit te maken voor een „schandalig wijf" in plaats van te bedenken hoe afschuwelijk die ervaring voor haar geweest moet zijn en wat een getob dat jarenlang heeft opgeleverd, gaat mij volstrekt boven mijn pet. Duw in de rug Een ënder punt is: hebben dergelijke uitzendingen, waarin openlijk alle mogelijke ellende aan bod komt, zin? Ik denk het wel, te oordelen naar de vele vragen om hulp en voorlichting, die na afloop van de Ot- en Sien- programma's altijd binnenkwamen. Voor veel vrouwen en meisjes bete kenden deze uitzendingen nu juist die duw in de rug die ze nodig had den, om iets aan hun eigen proble men te doen. Aan de andere kant lijkt het mij, dat we langzamerhand het verzadigings punt bereiken van dit soort praatpro gramma's: je kunt geen radio of tele visie aanzetten of er zijn weer mensen aan het woord over een vreselijke ziekte of een traumatische ervaring. Ik kan me soms niet aan de indruk onttrekken dat het lekker in de markt ligende onderwerpen zijn, die niet altijd even gewetensvol behan deld worden door elke programma maker Want een lekker praatje is zo gemaakt, maar wat dan verder? Ik denk dat we best door mogen gaan met dit soort ..bekentenisonderwer- cr i gcslaa Vrouwen praten over het onderwerp menstruatie. Op de eersl met microfoon Ageeth Scherphuis, een van de samenstelster het programma. pen" (voor veel mensen is het toch de eerste en enige keer. dat ze over deze dingen horen praten), maar dat het niet genoeg is om alleen maar al die ervaringen te laten horen: ze moeten duidelijk verwerkt zijn in een groter geheel, waarin ook plaats is voor een verklaring en nog meer voor een gesprek over eventuele oplossingen. Anders blijft het zo'n vrijblijvei ||j doe, waarbij alleen de progra makers baat hebben: hun zend immers gevuld Gelukkig kan je er au over prate aanleiding van het televisie-programmt en hoe «t het nou met Sie*i'ult*evei u.-l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4