Tik en/of schouderklop voor dominee Rothfusz Duitse bisschoppen in de verdediging Kardinaal: synode moet niet decreteren Driebergs instituut bereid tot gesprek over kritiek ifc Trouw Conferenties Wereldraad: Rusland bedreigt wereldvrede Zendingsijver van studenten in VS Sekte: Van Engelen kwam uit zichzelf VANDAAC VOORBIJGANG^ Surinaamse bisschop Doth overled<| WOENSDAG 9 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET door A J Klei Is de hervormde dominee A. Th. Rothfusz te Hlllegom reeds op zijn vingers getikt door zijn gereformeerde collega ter plaatse? Of viel hem een schouderklop ten deel van de christelijke gereformeerde predikant aldaar0 Of ontving hij beide, een tik en een schouderklop? Deze vragen dringen zich aan mij op na de lectuur van de dichterlijke bespiegeling, welke dominee Rothfusz neerschreef bij de (hier afgedrukte» tekening van Chr.-de Jong Tekst en tekening staan achterin het boek ..De Hervormde of Sint Maartenskerk te Hlllegom". dat mepter aankondiging is toegestuurd Op de tekening zijn de vijf Hillegomse kerkgebouwen bij elkaar geveegd de hervormde Maartenskerk, de Martinus- en de Jozefkerk van de roomskatholieken, de gereformeerde kerk en de christelijke gereformeerde kerk Omdat de beide laatste geen naam dragen, heeft dominee Rothfusz er een naam voor bedacht. De christelijke gereformeerde kerk werd Hendrikkerk. naar Hendrik de Cock, de vader der afscheiding (1834). Het gereformeerde bedehuis kreeg de naam: Abrahamkerk. naar Abraham Kuyper. de grote man van de doleantie (1886). Dominee Rothfusz heeft hierbij, zo neem ik aan. 't volgende overwogen. In 1892 verenigden zich het merendeel der afgescheidenen (christelijke gereformeerde kerk in Nederland) met de dolerenden (Nederduitsche gereformeerde kerken) tot de gereformeerde kerken in Nederland. Op deze kerken heeft Abraham Kuyper zijn stempel gezet, dus Abrahamkerk De afgescheidenen, die in 1892 niet meededen, vormen de geestelijke voorzaten van de huidige christelijke gereformeerden en daarom kun je 't geboortejaar van hun kerken op 1834 houden. Dus Hendrikkerk. Ik sta geheel achter deze redenering en op "t eerste gezicht kunnen we dominee Rothfusz slechts prijzen voor zijn naamgeving Bij nader inzien doen zich echter problemen voor Kijk. ik ben gewend de zakenzeer grondig aan te pakken en wanneer een hervormd persoon, met welke fraaie bedoelingen ook. zich inlaat met gereformeerde verfijningen, zwaai ik niet terstond met de vlag. maar grijp eerst naar de kerkelijke handboeken om na te gaan of de boel in dit geval een meditatie bij een tekening wel klopt. Welnu. Ik kan melden dat de Hillegomse gereformeerde kerk dateert van 1865. In dat jaar was Abraham Kuyper nog in geen gereformeerde velden of wegen te bekennen en deze kerk is van zuiver afgescheiden komaf. Haar plaats van samenkomst verdient derhalve eerder naar Hendrik de Cock dan naar Abraham Kuyper genoemd te worden. Vandaar mijn vraag of de gereformeerde voorganger dominee Rothfusz hierover al heeft onderhouden. Wat de christelijke gereformeerden betreft. die vinden het heerlijk wanneer je het ontstaan van hun kerken vastprikt op 1834 en niet op 1892, toen zij als kleine minderheid zich afzijdig hielden van de fusie met de dolerenden. Van die kant is er stellig louter lof voor dominee Rothfusz en van die schouderklop ben ik eigenlijk wel zeker. Toch is de christelijke gereformeerde kerk te Hillegom er pas in 1921 gekomen. Waarom, weet ik niet. Misschien omdat het Hillegomse gereformeerdendom te „licht" was geworden. Hoe dit zij, het zou tactischer van dominee Rothfusz geweest zijn, als hij het christelijke gereformeerde kerkgebouw niet zo nadrukkelijk met de naam „Hendrik" had versierd. Ik zou in dit Hillegomse geval gekozen hebben voor. Frederikkerk, om daarmee de nagedachtenis te eren van dominee Frederik Ph. L. C. van Lingen, die in 1892 actie voerde tégen de vereniging met de kuyperianen. Daarmee zouden de christelijke gereformeerden te Hillegom tevens aangeven, dat zij niet van zins zijn zich door gereformeerden te laten inpakken! Intussen ben ik overdreven lang in de weer geweest met één van de bijna tweehonderd pagina's, die „De Hervormde of Sint Maartenskerk te Hillegom" telt. Ik haast me, mee te delen dat het boek geschreven is door de (rooms-katholieke) auteur A. M. Hulkenberg, die al meer boeken over de bollenstreek op zijn naam heeft staan. Zijn werk wordt gekenmerkt door zorgvuldige aandacht voor details en daar legt zijn werk over Hillegoms hervormde kerk ook getuigenis van af. Ik geloof dat ongeveer alles wat in, aan, op of om deze kerk te vinden was. in het boek vermeld staat. Eén ding staat er niet in. De schrijver verhaalt dat in 1930 de laat-zeventiende-eeuwse kansel werd verplaatst naar voorin het koor en bij die gelegenheid terwille van de symmetrie voorzien werd van een tweede trap: „een loze opgang, een opgang die dadelijk een neergang wordt. En heeft dan ook wel eens tot een grapje geleid, hetgeen hier verder onvermeld moet blijven". Jammer. Hervormd Hillegom. opgelucht dat de door ups en downs vergezelde restauratie van zijn oude kerk achter de rug is, is nogal ingenomen met dit royaal geïllustreerde en van registers voorziene boek. De kerkvoogdij zal nog meer tevreden zijn, indien het druk verkocht wordt. Liefhebbers krijgen het franco thuisgestuurd na storting van 43,50 op gironummer 64 49 01 ten name van kerkvoogdij hervormde gemeente te Hillegom. door J. J. Moskau BONN De Duitse christenen vieren dit jaar drie belangrijke verjaardagen. De imposante dom van Keulen werd honderd jaar geleden voltooid, de laatste van de „dissidente" Duitse bisschoppen staakte honderdentien jaar geleden zijn verzet tegen de pauselijke onfeilbaar heid, waardoor het eerste Vaticaanse concilie met succes kon worden afgesloten, en precies 450 jaar geleden gaven de Duitse protestanten hun confessio augustana uit, die de breuk tussen de rooms-katholieke kerk en het protestantisme blijvend maakte. Misschien heeft de voorzitter van de Duitse bisschoppenconferentie, kar dinaal Josef Höffner de hoop gekoes- tert dat het het eeuwfeest van zijn kathedraal zou beginnen met een klinkende bevestiging van het aloude motto: „de dom. getuige des geloofs en teken van eenheid". Maar afgelo pen zondag moet hij dan wel erg teleurgesteld zijn geweest. Onmiddel lijk na de hoogmis zagen honderden van zijn gelovigen een macabere voorstelling van een ketterverbran ding. in dit geval prof. Küng. In Duitsland is de sfeer zodanig dat mi nister van buitenlandse zaken Gen- scher (FDP) in een speech pleitte niet voor Küng persoonlijk maar voor niet-inmenging van de kerk in de leiding van Duitse universiteiten. Küng is zijn „mlssio canonica" ont nomen. zijn kerkelijke zending om toekomstige priesters op te leiden. Dat geeft de kerk niet het recht, aldus Genscher. om zijn ontslag te vorde ren van de universiteit van Tübingen. De bisschoppen lijken duidelijk in het defensief gedrongen. In een bui tengewone vergadering hebben ze be sloten tot een speciale kanselbood- schap die aanstaande zondag ln alle rk-kerken wordt voorgelezen. Moeilijk Hoogstwaarschijnlijk zal deze bood schap ongeveer weergeven wat het secretariaat van de Westduitse bis schoppenconferentie ons in een pers verklaring meedeelde: „De paus en de bisschoppen hebben het erg moei lijk gehad met de beslissing in de kwestie Küng. Enerzijds zien zij het gebod van liefde en verdraagzaam heid. anderzijds moeten zij de waar heid dienen. Niemand was blij met de belissing en pijnlijke wonden blijven. Het ls te vergelijken met onenigheid binnen een gezin. Paus en bisschop pen hopen dat prof. Küng zal terug keren tot de ware en volledige leer en dat daarmee het conflict kan worden beéindigd. Een ding staat echter vast: wie niet de gehele leer van de kerk wil onderrichten kan geen leer meester zijn voor theologen." De publieke opinie is het wellicht niet in alles eens over de theologische aspecten van de zaak. Maar over één ding is er een sterke beweging gaande tegen de officiële rk hiërarchie. Dat betreft de manier waarop de congre gatie voor de geloofsleer samen met de paus en de Duitse bisschoppen zijn omgesprongen met Küng. Niet Küng maar de officiële kerk is nu het centrum van het geschil, van wege de manier waarop zij handelde toen zij besloot actie tegen lem te ondernemen. Prof. Schillebeeckx keerde terug uit Rome en gaf toe dat hij een open gesprek had kunnen hebben. Onmiddellijk daarop viel de waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Post Dus 859 1000 AW Amsterdam W>bauistraat 131 Amsterdam te» 020-913456 leiei 13006 Postg 'o 66 00 00 Bark Ned Cred*tbaru« Rehenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTEROAM'DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen •n bezorging) lei 010-115584 (redactie) lel 115700 (iXslurtend voor advertenties) WesiWaak 4 Roller dam REGiO DEN HAAG-LEIOEN Postbus K7i 7501 CC Oen Haag te' 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uiUkHtend voor advertenties) Parfcslraai Oen Haao REGIO NOORO'OOST NEOERlANO (uitsluitend 'adrmmsiraiie! Postbus 3 8000 AA Zwo»e (ei 05200 170JO Melkmarkt 56 Abonnementsprijzen: Adverfenrierar-ew?" op aanvraag Telefonische abonnementenopdrachten (z* adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag I'm *r.,dag Op zondag van ia- 20 uur tW#< 020 913456 Opgave min- advertenties te' 020 936668 o« schriften aan Mmi-Adv a'deiing postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswwngen grtaturtend scbnneink aan onze Amsterdamse adressen Preken over arbeidsvragen, voor predikanten, m.m.v. drs J. Thomas en drs P C. Meijer, donderdag 7 februari. 10.15-16.30 uur, Toerustingscentrum. Leusden (tel. 033-43244). Geschapen naar Gods beeld, stu diedagen gereformeerde vrouwen bond. 12 februari in Leiden (spreek ster mevrouw G. W. Morsink) en Nij- kerk (mevrouw B. Leitner), 28 februa ri in Etten-Leur (mevrouw J. Nussel- der) en Groningen (mevrouw A. Geense). Inl. lel 02154-13366. De relatie school-ouders-kerken in het protestants-christelijk pri mair onderwijs, conferentie van het christelijk pedagogisch studiecen trum. zaterdag 12 januari. De Sante- kraam. Ankeveen. Inl. tel. 035-62791. Theologische oriëntatie, m.rrtv. o.a. P Leenhouwers. S. Konijn. W Veldhuis. H. Spee en J. Ypma. theolo gische vooropleiding is niet vereist. 11-22 februari. Kontakt der Konti nenten. Soesterberg (tel. Ó3463-1755). OENEVE (ANP) - De wereldraad, van kerken beschouwt de Russische Interventie in Afghanistan als „een stap in de spiraal die een acute be dreiging voor de wereldvrede vormt met gevaar voor een atoomoorlog" Het is overduidelijk dat een voort gaande wereldwijde wapenwedloop „en vooral iedere interventie vroeg of laat leidt tot bewapende conflicten met onvoorstelbare gevolgen Dit verklaarde een woordvoerder van de wereldraad te Genëve De wereldraad roept op tot een voor zichtige en zorgvuldige analyse van negatieve gebeurtenissen in de we reldpolitiek om voorbarige conclusies bijl op Küng. Dit wordt ln kritische kringen van de kerk als een bijzonder misplaatste manoeuvre beschouwd. De kerk, zo zegt men daar, vermin dert niet alleen haar geloofwaardig heid door dit soort „Nacht-und-Ne- bel"-acties, maar ook doet ze daar mee haar uiterste best om de conser vatieve tendenzen te versterken. Vo rige week deelde kardinaal Höffner aan zijn medewerkers mee dat ge scheiden mensen niet in dienst van de kerk konden werken. Conservatisme Het geval-Küng is alleen maar een voorbeeld voor degenen in de kerk die persoonlijke vrijheid bedreigd Kardinaal Höffner URBANA (ANP) Als een door braak van een nieuw zendingsbe wustzijn wordt de kortgeleden gehou den conferentie van de studentenzen ding in de Amerikaanse stad Urbana (Illinois) door evangelikale theologen beschouwd. Ongeveer de helft van de 17.500 deelnemers verklaarde zich be reid actief mee te werken aan het doel, in de komende vijf jaar vijfdui zend zendelingen uit te zenden. Organisator van het congres was de Inter-varsity Christian Fellowship en Billy Graham was een van de spre kers. Vooral jonge mensen zijn weer bereid in dienst van de verkondiging te treden, zei zendeling John E. Kyle. „Zending staat niet langer ln het avondlicht, maar in het licht van een nieuw aangebroken dag." Het is de bedoeling, in de jaren tach tig de 2,8 miljard mensen te bereiken, die nog niet met de christelijke bood schap in aanraking zijn gekomen. Zendelingen zullen minder vaak vak theologen zijn, aldus Kyle, maar be lijdende christenen uit verschillende beroepen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Een van de leiders van de Verenigings Kerk (de zgn. Moon-sekte) heeft ontkend dat de sektenbestrijder Henri van Engelen op verzoek van een van de sekteleden op eerste kerstdag naar het gebouw van de sekte in Amsterdam is geko men. De leider, drs Wim Koetsier heeft bevestigd dat Van Engelen op de bewuste avond in het gebouw was. maar hij zou zich daar eigener bewe ging hebben vervoegd. achten door wat zij zien als een terug keer naar het conservatisme van voor het concilie. De verslechtering van de verhouding tussen kritische theolo gen en een onbuigzame hiërarchie is een van de lastige problemen. Een geest van inschikkelijkheid, van leven en laten leven, daarvan was sprake in meerdere Europese landen, ook waar het zaken als het priesterce libaat betrof. Ook na een huwelijk konden sommigen hun baan als le raar houden. Zo niet in West-Duits- land. Theologen worden ontslagen zogauw zij zelfs vragen om ontheffing van de celibaatsplicht. De kerk staat op dat ontslag. Een recent opinieonderzoek toont aan dat nog maar 70% van de Duit sers in God gelooft. 20% minder dan twaalf jaar geleden. Geloof in „Jezus Christus als Zoon van God" zou van 42 naar 33% gezakt zijn. 38% zegt dat Jezus Christus voor hen persoonlijk van geen belang is. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM - Kardinaal Willebrands verwacht dat de aanstaande bijzondere syno de niet zal resulteren in decre ten van bovenaf. „Decreten is een woord dat in het kerkelijk verkeer eigenlijk niet past en ik hoop dat de synode dit ka rakter niet gaat krijgen." Al dus het KRO-programma „Kruispunt". De kardinaal reageerde hiermee op geruchten dat de zaak Ln Rome al is bekokstoofd en dat de bisschoppen alleen nog maar hoeven te praten over de wijze waarop de beslissingen in Nederland aan de man moeten worden gebracht. Hoofdthema van de synode, „com- munio", gemeenschapsbeleving, moet vooral tot uitdrukking komen in de band met de paus, een collegiale band volgens de kardinaal, geen de creterend ambt. De onenigheid tussen de Nederlandse bisschoppen staat niet als een afzon derlijk punt op de agenda, hoewel volgens velen dat het enige punt had behoren te zijn. Kardinaal Wille brands meende dat de vragen rond om de bisschoppelijke collegialiteit wel aan de orde zullen komen, ook wat eraan ontbreekt en wat daarvan het schadelijke gevolg is. „Ik weet niet hoe de synode gaat aflopen. Er is ook geen voorbeeld, wij zijn de eersten die zoiets doen." De kardinaal wilde in elk geval voor een goede bespreking naderhand zorgen als eenmaal de resultaten bekend zijn. Vandaag vertrekt de kardinaal naar Rome en dezer dagen volgen de In deze brief raden deputaten samen werking met het Driebergse instituut af. In het blad van het instituut, Uit daging, schrijft Leo Habets, dat de brief argumentatie mist. „Ook als er verschillen in visie ten aanzien van de evangelie-verkondiging bestaan, is dat nog geen reden om elkaar zó aan te vallen. In plaats dat wel elkaar proberen op te zoeken, en naar wegen zoeken om samen ons land (opnieuw) aan te spreken met de verlossende boodschap van het evangelie, laten we het zo tegenover elkaar afweten," aldus Habets. Het Instituut blijft zich positief op stellen ten aanzien van de gerefor meerde kerken, en samenwerken met plaatselijke kerken die daar prijs op stellen. „Intussen staan we open voor kritiek, maar we gaan onverminderd voort met de uitvoering van ons plan vóór het einde van 1985 iedereen in Nederland op een directe en dadelij ke manier aan te spreken over het evangelie. Onze inzet blijft erop ge richt, zoveel mogelijk mensen te .win nen' voor Jezus Christus." Dialoog De gereformeerde evangelisatie-men sen verwijten het instituut, dat zijn benadering van de buitenkerkelijke oppervlakkig is en weinig ruimte la- tat voor een open dialoog. Daarvan zegt Habets: „In de eerste plaats is het nog maar de vraag of de bijbel daar met betrekking tot de evangelie verkondiging ruimte voor laat. In de ADVERTENTIE te vermijden, die zelf een bedreiging van de wereldvrede kunnen vormen. De woordvoerder leverde scherpe kri tiek op de wapenwedloop, die auto matisch verder gaat indien Salt-be- sprekingen enz zonder resultaat blijven. De wereldraad blijft over de Russi sche inval in Afghanistan in nauw contact met ledenkerken in de omrin gende landen (Iran. Pakistan, India en de Sowjet-Unie). In Afghanistan zijn geen ledenkerken van de wereld raad. Het uitvoerend comité van de wereldraad zal op zijn volgende zit ting. 11-14 februari in Straatsburg, aandacht aan deze zaak schenken. OPROEP De Vereniging voor wetenschappelijk onderwijs op gereformeerde grondslag zoekt in de kring van meelevenden met de Vrije Universiteit contact met personen, die zich beschikbaar willen stellen voor de functie van: verenigingslid Universiteitsraad De Vrije Universiteit te Amsterdam wordt bestuurd door het College van Bestuur en de Universiteitsraad, onder uiteindelijke verantwoordelijkheid van het Bestuur der Vereniging. De Universiteitsraad bestaat uit 40 leden: 33 leden gekozen uit het wetenschappelijk personeel, het technisch administratief personeel en de studenten, terwijl 7 buitenuniversitaire leden - bij de Vrije Universiteit de Verenigingsleden genoemd - worden benoemd door het Bestuurder Vereniging né overleg met de Universiteits raad. De benoeming geschiedt voor een termijn van twee jaar. Het betreft hier geen gehonoreerde functie, wel is er een onkostenvergoeding aan verbonden. Van de Universiteitsraadsleden wordt verwacht dat zij zich verbonden voelen met de Vrije Universiteit en over bestuurlijke ervaring beschikken. Tevens moeten zij voldoende tijd hebben om actief deel te nemen aan de raadsvergaderingen die gemiddeld éénmaal per veertien dagen plaatsvinden, terwijl er van uitgegaan wordt dat zij zitting nemen in tenminste één raadscommissie die als regel éénmaal pertwee weken bijeenkomt. Een aantal vergaderingen vindt overdag plaats. Hen die belangstelling hebben voor de functie van Verenigingsiid in de Universiteitsraad, alsmede hen die de aandacht willen vestigen op mogelijke kandidaten, wordt verzocht zich schriftelijk te wenden tot het Bestuur der Vereniging, p/a Vrije Universiteit, postbus 7161, 1007 MC Amsterdam, kamer 1 D 26. Voor telefonische informatie kunt u contact opnemen met de heer P.J. Kruysse, algemeen secretaris van het Bestuur der Vereniging, telefoon 020-548 37 13. GODS REGERING [SI ■ner im Vaak blijken wij een nog al Pj wonderlijk idee te hebben van wJC Gods regering over onze wereld «Je: kunnen inhouden. Onlangs hoora iemand voor de radio zeggen dat] voor God een koud kunstje het lot van de Russische christei en dissidenten te verbeteren, of woorden van gelijke strekking. ;ta! betoog kwam hierop neer, dat da;d) Irnnctip n;errf fptrpn irphnurlpn WO lote "■&.no i ander bisschoppen. Hij gaat met be zorgdheid en met vertrouwen, zei hij. De sceptici lijken vooralsnog de men sen met vertrouwen te overstemmen. Prof. Haarsma gaf eerder voor de NCRV-microfoon ook blijk van zijn sombere verwachtingen, omdat het grondprobleem van de situatie in Limburg niet als zodanig op de agen da staat. Het toenemend centralisme in de RK-kerk, de drang naar unifor miteit lijkt hem het bedreigendst. Het is te vrezen dat van de concrete problemen er wel veel aandacht uit gaat naar punten als catechese en ambtsopleiding. Men is het er wel over eens dat over die punten vragen bestaan, maar die zouden beslist niet op een synode en zeker niet in Rome kunnen worden opgelost. Tenzij men deze weer wil maken tot de grondin- strumenten ter verspreiding van een strakke kerkelijke ideologie. Aan de andere kant is het duidelijk dat de relatie met andere kerken en met de kritische gemeenten, basis- en andere randgroepen nauwelijks aan dacht krijgt in de agenda. Ook de jeugd en de positie van de vrouw zijn niet aan de orde. De pastorale raad in Rotterdam liet weten eraan te twijfelen of het Vati- caan de stem van de Néderlandse gelovigen wel serieus neemt. Ook deze raad meent dat de agenda de problemen weinig helder formuleert en is verder duidelijk bezorgd dat de synode van bovenaf een soort een heid zal pogen te herstellen. De pas torale raad van bisschop Simonis zei verder in aansluiting op suggesties van anderen, dat door de benoeming van Simonis en Gijsen ernstig schade is toegebracht aan de collegialiteit. kunstje werd tegen gehouden doordat wij niet positief genoeg tegenover God stonden. Voor betekenen zulke uitspraken een oneerbiedig spreken over Gods regering. Een voor de hand liggei ti reactie van luisteraars lijkt mij tf de zijn: waarom doet God dat dan nl 01 Goed, wij moeten ons eerst bekerrde Maar ook düt is zijn werk en waaiLD„ doet Hij dat dan niet? Dit zijn niïjL. mijn vragen, maar vragen die uit.-J zulke ondoordachte uitspraken jin voortvloeien. Ik denk dat de gedachte van God die de wereld "v° regeert of in zijn hand houdt zulkff vereenvoudigingen niet toelaat, (r. regeert door mensen. Vandaar da*v het zo belangrijk is dat wijop wijJL manier dan ook, met elkaar in gesprek zijn over onze verantwoordelijkheden voor elkiP' en voor de aarde. Wie dat terugverwijst naar een uitsluiten^1 innerlijke verhouding tot God, fj daarmee de verantwoordelijkheid j buiten de deur of geeft die niet dL^ aandacht die nodig is. Het ligt kb ingewikkelder met Gods regerin kunnen hierbij denken aan het woord: de verborgen dingen zijn^L d( de Heer, onze God, maar de geopenbaarde dingen zijn voor d onze kinderenvöor altijd, opdat al de woorden dezer wet volbren (Deuteronomium 29, vers 29). Var Gods regering kennen we het grondmotief, zijn erbarmen, en kennen er ook de uitkomst van, z komend rijk, maar wat daar tussP"® ligt ontgaat ons. Dat wil niet zegd. dat we niet weten waaraan we oir houden hebben. En waaraan we r( elkaar altijd weer moeten herinnPen ter otei hel cl Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Het instituut voor evangelisatie te Driebergen is bereid tot een gesprek met de gereformeerde evangelisatiedeputaten over de kritiek, die deze deputaten hebben op de werkwijze van het instituut. Wel heeft het instituut laten weten „erg teleurgesteld" te zijn over de brief, die de deputaten aan alle gereformeerde kerkeraden hebben gestuurd. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Middelharnis: J land te Amersfoort; te Oud- drecht en te Axel (toez.): R. H. Jonge te Bruinisse; te NieuwL. (toez.): J. te Steege te Aalsum;"^ de generale synode der ned. kerk tot pred. tot buitengew. (vormings- opleidings- en lei werk binnen de herv. bond vi wendige zending): L. Westland teloord. Bedankt voor Bovenhardixveh M. Breugem te Barneveld. GEREF. KERKEN Beroepen te Groningen-Noordt Tl G. J. Jans te Appingedam. r CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Veenendaal: M. de [erv te Emmeloord; te Leiden: J. JonkT" te Almelo; te Gorinchem: R. Beek te Baarn; te Veenendaal in Westerink te Urk. hei. GEREF. GEMEENTEN j b' Beroepen te Poortvliet: C. Wisrwi Kootwijkerbroek. F11* Bedankt voor Hoogvliet: B. Reiir08 te Hardinxveld-Giessendam. vo Iber ontmoeting met Nicodemus („jij moet opnieuw geboren worden") en met de Samaritaanse vrouw ging de Here Jezus regelrecht op zijn doel af. Een kwestie van directe verkondi ging, die ook de eerste christenen er kennelijk vaak op na hielden. Dat neemt niet weg dat de overdracht van het evangelie (of welke boodschap dan ook) de meeste kans van slagen heeft als er sprake is van een relatie. Hoe beter die is, hoe beter de commu nicatie. Daarom geven wij in cursus sen ruim aandacht aan het opbouwen van relaties. Maar alleen met de be doeling mogelijkheden te zoeken om over het evangelie te spreken. Men sen worden niet behouden door rela ties, maar alleen door het persoonlijk leren kennen van Jezus Christus." Ds Joh. Lukasse Ds Joh. Lukasse te Genk, Belg benoemd als directeur van de jen' sche Evangelische zending (BE2|sje, was tot nu toe alleen verantwo a lijk voor de Nederlandstalige ta jecl dit werk, het Vlaams evangelisa^ mité. Ruud van der Kuyp te H Bej sum gaat met ingang van 1 feb ;jjn de BEZ vertegenwoordigen in N land. Zijn taak zal zijn. bekendhi en geven aan het werk van de gebedsgroepen te vormen en j< ren aan te moedigen, betrokk zijn bij evangelisatiewerk in Be cCD Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De eerste I naamse bisschop van de evangel^ broedergemeente, Rudolf E. C. r is maandag ln Amsterdam overlL^j Hij is 76 jaar geworden. De begrafenis zal in Suriname p^ on vinden. Donderdagmiddag om, drie is er een rouwdienst in de kajn Zeist. Broeder Doth werd 2 mei 191'in; Paramaribo geboren. In het beleer internaat Schütz daar kreeg hi in onderwijzersopleiding. Vervo ging hij naar Nederland, om in 0 pr< geest zijn zendingsopleiding tefnit gen. Hij was klaar met zijn stucfl o 1933, werkte nog enige tijd sriet met de bekende ds P. M. Legêne eer propaganda van de Surinamezei - in Nederland en keerde toen tn Suriname terug, nadat hij zoal ng< bruikelijk op een zendingsfeest Tor dend was. vali Hij werkte daar eerst onder de j^an Later volgde de mutatie naar de t dergemeente te Nickerie Vele fas was hij op Curagao. waar hij een mt bouwde voor de broedergemi >or' met eigen plaatselijke financiële -ori delen. De laatste jaren van oei diensttijd bracht hij weer doaner Suriname. Hij werd daar praese gt de broedergemeente en in 1962 le f hij in Paramaribo tot biss sief gewijd. de Hij was daarmee de eerste Si dsr mer, die in de evangelische bro gemeente bisschop werd. Hij wa B re cier in de orde van Oranje-Na no' Voor een medische behandeling *n hij genoodzaakt naar Nederlaif m komen. 1111

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2