'Juffrouw Rappard' maakt spelletjes voor bejaarden Terugblikken Choreografie-kursus in A dam een stap in de goede richting Anderen kunnen haar bedenksels nu ook vervaardigen Van der Stee voor overleg op Antillen ev;)nd MAAr MAANDAG 7 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET 'G door Fred Lammers HAREN Als kind moest zij niets van spelletjes hebben en ook later vond ze het zonde van haar tijd zich met Mens erger je niet, Ganzenbord of hoe die familiespellen ook mogen heten, bezig te houden. Maar het kan soms wonderlijk gaan. Wie had ooit kunnen vermoeden dat zij als hoogbejaarde dame spelletjes zou gaan vervaardigen, er zelfs een paar totaal nieuwe zou bedenken? „Juffrouw" P. C- Rappard ln het Qro- ningse Haren moet daar zelf ook wel een beetje om lachen. Het is nu zo dat zij ln haar bejaardenhuisje op het terrein van de coöperatieve woonve- renlging „De Middelhorst" ln Haren, algemeen bekend als Het Kabouter dorp, nauwelijks een dag voorbij laat gaan zonder dat er karton, hout en een zaag op tafel komt. Dat zelf de handen uit de mouwen steken ls niet lets van de laatste tijd. „Als meisje van een Jaar of vijf heb lk ai een klein penduletje gemaakt, dat ook nog echt kon slaan. Die dingen ben lk blijven doen. Later kwam daar nog bij mijn eigen kleren maken. Dat was min of meer noodgedwongen. Omdat lk zo lang ben kon lk nergens kleren ln mijn maat krijgen die naar mijn zin waren. Het enige wat er toen opzat was ze zelf te maken," vertelt de nu 77-Jarige mejuffrouw Rappard. Dat technische was de familie Rap pard (zonder van, met de bekende burgemeestersfamilie hebben ze niets te maken) niet vreemd. „Vader was Ingenieur en zijn twee broers ook. Ze waren ln hun vrije tijd ook altijd' op dat gebied bezig, bouwden zelf hun boten en als Je dat als kind van nabij meemaakt neem Je daar onge merkt wel lets van over. Omdat mijn enige broer andere Interessen had wa ren de verwachtingen wat dat techni sche betreft op mij gericht, het meisje dat zich meer thuisvoelde achter de draaibank dan achter de studieboe ken. Mijn ouders moedigden die be langstelling sterk aan, wisten het zelfs voor elkaar te krijgen dat lk bulten de schooluren handenarbeid- les kreeg van een zekere meester Vee ristra, of Je zijn naam met een v of een f schreef weet ik niet meer. Zijn lessen hebben zeker een paar Jaar geduurd Het was Iets heel bijzonders ln een tijd dat er ln het onderwijs nog nauwelijks Iets werd gedaan aan ex pressievakken. Het begon heel een voudig met schilderijtjes maken: een mooie plaat en daar een lijstje om. Dat gebeurde niet zo maar. Mijn leer meester was erg precies. Het was bij hem niet gauw goed. Hij heeft me nauwkeurig werken bijgebracht en daar ben ik hem later erg dankbaar voor geweest. Overal kwam de lineaal aan te pas. Ik heb die ijzeren lineaal nog. De penhouder die ik gebruikte ls op den duur bezweken." Dit alles speelde zich af in Den Hel- 'der, waar Petronella Cornelia Rap pard haar Jeugdjaren doorbracht. Elektrotechniek Het lag eigenlijk voor de hand dat zij na de middelbare school naar Delft ging. „Elektrotechniek was ln het be gin van de Jaren twintig voor een meisje geen alledaagse studierich ting. Nu trouwens nog niet. Voorzover ik weet zijn er na mij nog maar drie meisjes ln deze sector afgestudeerd. De meesten stopten er mee omdat ze het niet meer zagen zitten of omdat ze gingen trouwen. Ik heb met de nodige ups en downs mijn ingenieurs titel behaald." Delft viel mejuffrouw Rappard niet mee. „Niet alieen dat alles daar voor Juffrouw Rappard .schrijfraam mij nieuw was. maar Je moest er zoveel ln Je opnemen. Dat was lk niet gewend. Er was veel te weinig toepas sing van hetgeen Je leerde, vond lk. Zelf Je handen gebruiken ln plaats van al die theoretische kennis in Je hoofd stampen ls altijd mijn stelregel geweest ook toen ik na „Delft" les ging geven, eerst wiskunde in Den Haag en later natuurkunde aan de meisjes HBS in Groningen. Ik heb altijd geprobeerd van mijn leerlingen geen leermachines te maken maar mensen die zelf hun hersens en han den dat heeft er veel mee te maken konden gebruiken." Mejuffrouw Rappard deed dat ook. Zij vervaar digde vaak lesmateriaal om hetgeen zij wilde overbrengen op een attrac tieve manier te verduldelijken en eveneens omdat veel van die Instru menten, ais je ze langs officiële weg moest aanschaffen, erg kostbaar wa ren. „Mijn materiaal was bij voorkeur corsetbalelntjes en haarspelden." Toen „Juffrouw Rappard". zoals ledereen haar kent en zoals ze zelf ook bij voorkeur wil worden aange sproken, ln de zomer van 1962 na 32 dienstjaren met pensioen ging was stilzitten er niet bij. Op haar draai bankje fabriceerde ze heel wat zaken die het leven kunnen veraangena men. Daarmee is ze door blijven gaan tot op de dag van vandaag. van breinaalden zij vervaardigt voor slechtziende be jaarden. Daar begon zij ln 1966 mee. „Directe aanleiding dat te gaan doen was het feit dat een mevrouw hier vlakbij slechtziende werd. Zij was dol op patience spelen. Toen haar ogen achteruit gingen leverde dat steeds meer problemen op. Om haar te hel pen heb ik toen een soort patience- spel gemaakt dat zij op het gevoel kon gebruiken." Van het een kwam het ander. Er zijn honderden slecht ziende bejaarden. Ir. Rappard ont dekte dat er dicht bij huis ai tal van mensen waren die zij een groot ple zier kon doen met een aangepast spelletje „Vooral ouderen hebben daaraan behoefte. Voor Jongeren, die slecht zien, wordt genoeg gedaan. Voor hen zijn allerlei voorzieningen. Het onderwijs ls er ook op gericht. Je kunt jongeren op tal van manieren leren zich aan te passen aan hun handicap. Voor degenen die op latere leeftijd het gezichtsvermogen verlie zen ligt dat anders. Die mensen ko men vaak in een leegte terecht. Daar wil ik iets aan doen." Met dat ideaal voor ogen begon „Juf frouw" Rappard te werken. Aan de lopende band heeft zij de afgelopen veertien Jaar spelletjes gemaakt waarbij het op de tastzin aankomt. Ideetjes Op zich zijn het eenvoudige vindin gen. Het ls als zo vaak: Je moet maar op het Idee komen. Nu. Ideetjes heeft mejuffrouw Rappard genoeg. Sinds zij reumatisch is zijn veel van haar bedenksels daarop gericht. Haar boodschappenwagentje, waaraan Je tijdens het lopen steun hebt en dat ook als stoel kan fungeren, ls ln de praktijk zo handig dat je Je afvraagt waarom het niet op grote schaal wordt gemaakt. Velen zouden ermee zijn gebaat De manier waarop zij haar keukenkruk op maat bracht ls eveneens voor navolging vatbaar. Ir. Rappard heeft op haar vindingen geen octrooi aangevraagd. „Als ande ren het na willen maken dan graag. Ik hoef er niet aan te verdienen, want lk heb alles wat lk nodig heb. Maar het zal commercieel wel geen haalbare kaart zijn. Er komt te veel handwerk aan te pas!", verzucht de ontwerp ster. Dat geldt ook voor de spelletjes die Punaises Figuren opvullen, schulfspelletjes en een soort dominospel waarbij punai ses een belangrijke functie hebben, zijn voor haar gesneden koek gewor den. Mejuffrouw Rappard ging uit van bestaande spelen en bracht daar de nodige variatie ln. Later bedacht zij zelf twee geheel nieuwe spelen, die ze het hazenspel en het vals tri ks pel heeft genoemd. Onlangs heeft zij aan dit alles Iets toegevoegd op een heel ander terrein: een schrijfraam. „Het frame maak lk van breinaalden. Ik heb er een flink partijtje van ingeslagen. De mevrouw van de handwerkzaak dacht dat lk een breikransje ging oprichten. Ik heb haar maar ln die waan gelaten." Van dat schrijfraam zijn inmiddels de nodige exemplaren ln omloop. De eerste reacties zijn ook binnen. „Van een 83-Jarlge man kreeg ik een brief die hij had geschreven via dat schrijf raam. Hij vertelde me dat het zijn eerste brief was sinds „me dat over kwam". V/at hij daarmee bedoelde schreef hij niet, maar kennelijk heb (foto: Wolter Kobus) ik hem over een dieptepunt heenge- holpen. Dat was heerlijk om te horen, omdat ik dat juist nastreef. Ik pro beer te bereiken dat de mensen niet bij de pakken neerzitten. Dat is ook de bedoeling van die spelletjes. Daar mee wil ik mensen even uit hun isole ment halen." Werktekeningen Mejuffrouw Rappard loopt tegen de tachtig. Hoe lang ze nog met haar activiteiten kan doorgaan weet ze niet. Maar om te voorkomen dat haar werk met haar stopt heeft ze de afge lopen maanden op papier gezet hoe zij haar spellejtes maakt, compleet met werktekeningen. Ook haar schrijfraam heeft ze beschreven. Van dat alles heeft zij een uitgebreid sten cil laten maken dat voor serieuze gegadigden, en daarbij denkt zij vooral aan welfare-werksters, bejaar denhelpsters en bezigheidstherapeu ten, voor 12,50 bij haar is te bestel len (Parkweg 52, Haren). „Als de mensen nauwkeurig mijn richtlijnen opvolgen kunnen ze wat ik maak ook vervaardigen. Het komt er vooral op aan dat alles duidelijk voel baar is. Het moet prettig in de han den liggen. Ruwe oppervlakken en scherpe punten moet je vermijden. Er mogen ook geen ronde onderdelen aan zitten, wat valt mag niet kunnen wegrollen. Spellen die aan deze eisen voldoen kunnen uitsluitend door vrij willigers worden gemaakt, door men sen die zich kunnen inleven in de situatie van degenen voor wie die spellen zijn bestemd. Als Je er met de pet naar gaat gooien kun Je beter ophouden. Er zijn de laatste tijd wel eens mensen die me een handje hel pen. Voor hen hang ik echt de school frik uit. Dat moet wel. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat Je nooit werk mag afleveren alvorens zelf met ge sloten ogen te hebben beoordeeld of alles duidelijk genoeg ls, of de onder delen op de tast waarneembaar zijn. Het beste ls eigenlijk nog niet goed genoeg." Als lk afscheid heb genomen roept Juffrouw Rappard me nog na: „Zet' er vooral bij dat ik Ingenieur ben. Anders kan me dat niets schelen, maar ln dit geval wel. De mensen weten dan dat lk geen overdreven ouwe Juffrouw ben die zomaar wat heeft bedacht maar iemand die heeft geleerd haar hersens te gebruiken." door Mink van Rijsdijk Hij baalde van het terugblikken. Alles en iedereen was daarmee in de weer en dat vond hij heel hinderlijk. De media stonden er bol van en alsof dat nog niet genoeg was, deed zijn moeder ook nog diverse duiten in het zakje. De jaren zestig zeventig ze kreeg er iets peinzends van in haar ogen. Soms zuchtte ze zelfs even en merkte dan een beetje ongelukkig op dat de tijd zo snel ging, te snel. Kijk en dat vond hij nou grote onzin. De tijd ging precies zoals dat hoorde. De tijd ging keurig op tijd, stelde hij glimlachend vast, niets te snel, niets te langzaam. Trouwens, hij zag het verband niet tussen terugblikken en een te snel passerende tijd. Ongemerkt liet hij zich toch een beetje meeslepen met de algemene tendens en keek even een beetje om. Vorig jaar zat hij nog op school, nu was hij student en dat beviel hem uitstekend. Die schooljaren waren niet zo interessant geweest, gewoon een beetje saai. Niet span nend. Daar was dus weinig aan terug te blikken. Zijn eerste verliefdheid? Ach wat had dat voor zin, zelfs de herinnering aan die periode had niets dierbaars of opwininds. Voorbij is voorbij. De dagen van nu en straks waren veel belangrijker. Hij vond het en dat verbaas de hem soms wel heel lekker om hard te werken. Het examen dat naderde leverde een plezierig soort zenuwen op. Zijn oude motto „deze jongen zal wel weer boffen" was versleten en dat wist hij. Die verandering gaf hem een grimmige volwassenheid waar zijn jongensachtige bravour eigenlijk niet helemaal meer bij paste. Terug blikken? Hij deed er niet aan mee. Een beetje jolig stapte hij op zijn brommer. Voor het raam zwaaide zijn moeder hem uit. Zelfs met de tuin ertussen ontging het hem niet wat haar ogen hem seinden. Tot het laatst toe probeerde ze hem van zijn doel af te houden. Maar hij liet zich niet inpakken. Stel je voor, op oudejaarsavond kon je toch niet zonder vuurwerk zitten. Okee, okee, er werd krankzinnig veel geld de lucht ingeknald, dat keurde hij ook pertinent af, maar een paar rotjes en een enkele vuurpijl hoorden er toch wel bij. Voor de winkel hielden twee jongens van hooguit twaalf jaar hem staande: „Meneer, meneer, wilt u wel vuur werk voor ons kopen?" Er werd met een briefje van vijfentwintig gewapperd. Ineens draaide de tijd terug en zag hij zichzelf als knulletje op diezelfde stoep staan. De winkelier was toen ook al onverbiddelijk, hij hield zich strikt aan de bepalingen en verkocht geen rotje aan kinderen waarvan hij vermoedde dat ze nog geen zestien waren. Alsof dat hielp. Je kwam toch wel aan je spullen. Je klampte gewoon ouderen aan en die voerden dan bereidwillig je bestelling uit. Soms waren er wel van die droogstoppels die niet mee wilden werken, die hielden dan flauwe preekjes over gevaarlijk en blind worden. Razend was hij op zulke kerels geweest, kon je nog langer in de kou staan kleumen voordat je de buit binnen had. „Doet u het, meneer?" pleitte een van de jongens. Het bankbiljet werd hem al in de handen gedrukt en bepaal de hem direct weer bij het ogenblik van nu. Hij zag de kinderen en dacht: ik doe het niet. Ze zijn me te jong, het wordt te gek al die risico's. Een beetje hakkelend praatte hij over gevaren en blind worden. Toen hij de winkel binnenging, hoorde hij een van de jongens zeggen: „Ouwe zak". Pas later besefte hij hoe intensief hij had teruggeblikt en hoe weinig jaren er voor nodig waren om een „ouwe zak" te worden. De tijd gaat snel, wist hij, te snel. door heG Balt verte Ier verto wkge een g hij ge rail h Rn af mee zi 22.05 i Één. C ring ai jgenin gers. In de ll afgc let me Uitloof gtijd spraak f'. In |e hij Rn te pat f teit is. li (ter Jtongm tje kor gewoo; fijn ze ■Hei) vin d< pafpvc niet va uit lag AMSTERDAM. Na hun recent toegepaste, redelijk suksesvolle formule van de zogenaamde ipenb: „dansconcerten" heeft de Stichting Danscontact een nieuw, prijzenswaardig initiatief geno- «rder men: het organiseren van een choreografie/compositie-kursus. Deze vond de afgelopen tien '°Bere dagen plaats in de Amsterdamse Theaterschool en werd geleid door de ex-danser/choreograaf r„en t en direkteur van het Rotterdams Conservatorium Lucas Hoving. Een speciale subsidie van iiaakt< CRM stelde de Stichting hiertoe in staat, daarmee de hoop koesterend dat dit soort unieke n|e';z' begeleiding van jonge, toekomstige choreografen ook tot nieuwe ideeën van beweging zai leiden. ae Achttien Jongeren,-vnl. uit Amster dam en Rotterdam, waaronder enke le reeds „gevestigde" beginnelingen, namen aan deze kursus deel. Naar een eindprestatie-produkt werd be slist niet gewerkt, maar in eerste in stantie naar oplossingen voor indivi duele en collectieve problemen, die zich bij het maken van een dans voordoen. Lucas Hoving probeerde daarbij enige richtlijnen te geven door basiselementen als ademhaling, zwaartekracht, ruimtegebruik, tem poverschillen, ritme en dynamiek als uitgangspunt te gebruiken. Afgelopen vrijdagmiddag waren en kele van de choreografie-opdrachtjes te zien, met het begrijpelijke verzoek deze onuitgewerkte solo's, duetten en groepsdans niet als „echte" produk- ties te be- en veroordelen. Het ging er alleen om een Idee te krijgen hoe en waarmee men bij deze kursus aan de slag ging. N.a.v. het getoonde werk ls dat geen eenvoudige opgave. Heel wat direkter waren de toelichtingen en algemene opmerkingen van choreograaf Hans van Manen, die speciaal was uitgenodigd om die mid dag zijn theoretische bijdrage uit praktische ervaringen te leveren. Hoe uniek en belangrijk dit Initiatief van de Stichting Danscontact zeker is, ik geloof wel dat een grondiger en dui delijker opzet van zo'n kursus ge wenst is. Bij het maken van een cho reografie kan men uitgaan van zo'n groot mogelijke vooropgestelde vrij- door Eefje van Schalk vormigheid en Juist trachten elke structuur als veiligheidsriem en con trolemiddel uit de weg te gaan. Maar in het „zichtbaar maken van de ruim te" (één van Van Manens definities van een choreografie) kan ook Juist de uitdaging van het beheersen van de muziek, het thema, de ruimte en het aantal te gebruiken dansers voor opgesteld worden. Of, zoals Van Manen stelt: „Het ls gemakkelijk je te verstoppen, de grootste vrijheid heb je ais je je ergens aan onder werpt." Balanchlne, meester onder de twintigste eeuwse choreografen vergelijkt het maken van een ballet met het voorbereiden van een maal tijd. Daarvoor zijn vaardigheden en kennis van kookkunst nodig. Dat keukengerei, de ingrediënten en de bijbehorende keukengeheimen zijn het interessante voor choreografen. Alleen deze vaardigheden zijn in een choreografie-kursus te leren. Simpel weg door dezelfde opdrachtjes voor alle deelnemers, waarin voorwaarden vanuit vastgesteld tempo, thema, ruimte en dansersgebruik worden aangegeven. De rest moet Je zelf doen en daarin ligt alle vrijheid. Voor deze strikt ambachtelijke opzet kiest Van Manen. Voor de vrijblijvende experi mentele speurtocht zonder afspraken vooraf kiest Hoving. Wat de Jonge kursisten zelf wilden kwam bij deze eword werkdagen en discussies niet zo uiIeigd de verf, maar dat zij zich snel latei verleiden tot op de loer liggende ma r 6TZ niertjes, kan wel gesteld worden. Z< te merken is er de afgelopen dagei '7^ ,7 voornamelijk vrijblijvend gewerkt^*!? tl,, waardoor de leerbare aspekten vas het vak choreograferen in het luchtle< Un5 dige bleven hangen. Ik geloof, net al Van Manen, dat het méken van cho- reografieën zelf, het creatieve proces i, er achter, niet te leren is, maar wel r. '1 dat de ambachtelijke aspekten enr v; problemen te leren zijn. Deze kursus ls daarbij een unieke en hoopvolle stap in de goede richting. Ze kar beschouwd worden als een fantast! sche hulpverlening, die zeker de moeite waard is. Ik hoop dat er io de "n toekomst nieuwe subsidies voor wor- °r den verleend. SCHIPHOL (ANP) Minister Vi der Stee is zaterdagavond in gezel schap van zijn vrouw en enkele ad^ seurs van Schiphol vertrokken nas de Nederlandse Antillen. Hij zal 1 het Caribisch eilandengebied prate over de ontwlkkelingssamenwerkin firjii en de algemene en financiële probteUi,Jl matiek van de Antillen en van d< eilanden afzonderlijk. 1AAS1 iale L :happj angew oor de msprir erzock Onder redactie van mevrouw J. Wentink-Frumau en mr J. J. Wentink Vragen uitsluitend In envelop sturen naar postbus 507, 2270 AM Voorburg. Per vraag een gulden In postzegels, het liefst In waarden van 55 en 45 cent bijvoegen. Beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd. iyer 1 Tussen de dag, waarop lk dit tik (tweede kerstdag) en de dag dat u dit leest, ligt een volle week van oprui men en voorbereiden. Dat zal wel voor de meeste hulsvrouwen gelden en lk hoop. dat ook dit gewone werk vol goede herinneringen zal geweest zijn. Wij danken u voor de vele kaar ten en goede wensen, die we hebben ontvangen. In een meterslange slin ger werden ze opgehangen en de Jong ste Jeugd heeft al heel duidelijk voor keur uitgesproken voor bepaalde exemplaren. Om met een van de mooiste te beginnen: een bange poes op de vlucht voor een rennende muis De vraag is echter daaraan tegen overgesteld: onze lezers worden 's nachts door horden muizen beïocht. Een poes op een bovenhuis vinden ze minder geschikt en de aangeraden verdelgingsmiddelen willen ze niet gebruiken Zij herinneren zich een probleem ais dit, maar van Jaren gele den. Dat klopt: het ging toen over mensen met buren, die overal ln huls vogels hadden en de plaats, waar de muizen vandaan kwamen was dan ook aanwijsbaar. Ik weet nog goed, hoe moeilijk het was In de tijd dat wij zelf een grote volière ln huls hadden, het huis muls vrij, of muisarm te hou den: zorgen dat er niet te veel op de grond geknoeid kon worden en dat onze slome poes de vogels niet bang kon maken. We hebben toen onze vragenstelster aangeraden met de buren te gaan praten en verder alle kleren en gaten dicht te maken. Het resultaat hoorden we niet (er kwamen ook muizenkorrels bij te pas). Op een bovenhuis zal men niet zo gauw last hebben van tulnmulsjes. Als deze diertjes de toegang tot het nuls (luchtgaten en dergelijke) versperd vinden met heel fijn gaas, (niet afslui ten). zoeken ze wel een ander onder komen. Huismuizen hebben het land aan de lucht van pepermuntolle. Een watje dat hiermee doordrenkt aan de ingang van het hol wordt gelegd, maakt het nest onbewoonbaar. Vers- geplukte of gedroogde kruizemunt- blaadjes hebben hetzelfde resultaat. Waar u dat moet kopen? Kruidenwin- keltjes bij de vleet tegenwoordig. VRAAO: van diverse lezers: Is er een boekje te koop met de stripverhalen van Asterix en de Fosdyke Saga? Onze lezers vinden Ferd'nand en Rlta ook heel grappig, maar geven kenne lijk de voorkeur aan een „doorgaand verhaal". ANTWOORD Wat Asterix aangaat: die grote kijk- en leesboeken zijn overal te koop (ook wel eens uitver kocht) ln boekwinkels en supermark ten. De Fosdyke-saga wordt niet uit gegeven ln de vorm van een strip boek. Het Persbureau Vandaag kon ook niets vertellen over plannen daartoe We vragen de lezers, ons hierover niet op te bellen. Uitgave is altijd mogelijk. Wij hopen, dat dege nen die zoiets zouden kunnen be werkstelligen. deze vraag en dit ant woord lezen. VRAAO: Ik ben nogal lang en schuif mijn stoeltje ln mijn auto altijd zo ver mogelijk naar achteren. Om de „dode hoeken" in mijn gezichtsveld op te heffen, had lk een lange bolle achter uitkijkspiegel aangeschaft, de spiegel is nu gebroken en nergens kan lk een vervanger vinden. Zou u daarvoor kunnen zorgen? ANSTWOORD: Het probleem met die dode hoeken zou u ook kunnen oplossen door aan de rechterkant buiten uw wagen net zo'n ultkljksple- geltje te monteren als aan de linker kant. REACTIE van lezer op de vraag over „het fluitje van een cent": In de 23ste druk van het boekje Dicht bij Huis door Llgthart en Scheepstra (Leve Ot Si Sien) wordt precies beschreven hoe de constructie van het wtlgeflultje ls. In A al ten wordt Trouw vroeg be zorgd. Dat merkten we wel, toen we deze mededeling maandagmorgen heet van de naald, ontvingen. Onze vragensteller ln Voorschoten heeft ln de Raaphorst en Dulvevoorde wtlge- hout genoeg om zich te bekwamen ln snijden. DANK aan Hans de Jong voor zijn gegevens omtrent de Gregoriaanse tijdrekening. WIJ verwijzen onze vra- genstelster en andere belangstellen den naar het AO boekje van 21 de cember. no. 1794, over „kalenders" door R. 8. Cortlssos 1,75 giro 551599, Ivio Lelystad). VRAAO: Wanneer zit u eigenlijk op kantoor? ANTWOORD: Aangezien wij thuis werken, kunnen we onze tijd inrich ten zoals we dat zelf wensen. WIJ hebben een speciaal adres en een postbus voor de correspondentie van onze rubriek. Waarde lezers, voor u en de anderen die we helaas hun brieven met aan vragen voor de patronen van het lied boek terug moesten sturen, hebben we een prettige oplossing: Met de redactie van de Elisabethbode. het bekende evangelisatleblad uit Lo- chem, hebben we afgesproken, dat over een maand of twee een verdere publlkatie zal verschijnen. U moet niet denken dat deze bladen (en dat geldt ook voor andere wijd versprei de. zoals de Open deur) van de ene op de andere dag in elkaar worden getikt en verzonden. Weken van tevoren wordt door een kleine staf met zeer beperkte middelen heel hard gewerkt om zoveel mogelijk mensen het blad toe te kunnen sturen. In elk geval zal lk u bijtijds Inlichten, wanneer het te verwachten ls ln de Elisabethbode. VRAAO: Waarom zijn er eigenlijk twee kerstdagen, twee paasdagen en twee pinksterdagen? ANTWOORD: Eigenlijk weet lk geen beter antwoord dan dat dat samen hangt met het landelijk en kerkelijk gebruik. Het ls logisch dat Grote Feestdagen niet samengevat kunnen worden op één dag, die bovendien in twee gevallen altijd op een zondag valt. Na de lange voorbereiding van de Advents- en Lijdenstijd is het mijns inziens een goede gewoonte de eerste dag als gemeente kerkelijk te vieren, terwijl de tweede dag in ge- zins- of groepsverband wordt doorge bracht. In Zeeland kent men, vooral ln de dorpen en op het land nog de derde feestdag. Dat ls dan geen ker kelijke feestdag, maar vooral een be zoekdag voor familie en vrienden. Oorspronkelijk was het de vrije dag voor het personeel en de landarbei ders. Ik herinner me nog heel goed, na terugkeer uit Indonesië de kersttijd ln Zeeland te hebben doorgebracht. Zaterdag kochten we brood voor de zondag, drie feestdagen en de donder dagmorgen. 't Was geen stokbrood, maar het was wel keihard. Terwijl ik dit schrijf komt de post binnen, met heel wat briefjes over fluitjes van wilge-, lijsterbes- en ander zacht hout. Ook van „toeterkruid", dat wij zelf dan pijpkruid noemen. Aange zien het duidelijk is, dat er niet veel muziek te halen valt uit het winter- hout, zullen we als de tijd er rijp voor ls nog eens op terugkomen. Hartelijk dank. REACTIE over een naam: 't Was aar dig gevonden, maar echte Friezen denken anders over de naam Dyorre: DJoere, DJeure of DJurre, en de daar van afgeleide vrouwelijke namen DJurtsJe, DJoertsJe, DJura. De beteke nis van de oudfrlese stam: dlöre, dlü- re ls voortreffelijk, kostbaar, dier baar Een lezer uit Diever voegt er nog bij: mogelijk de naam van onze gewaardeerde dokter D. J Dlnkla. Nog een REACTIE (leuk ls dat de lezers zo hulpvaardig zijn) over de MANXkat: Ik heb een prachtig boek: The world of cats, door John Montgo mery uitgave: The Hamlyn publicers group Ltd London en nog een aantal andere plaatsen in de wereld, o.a. New York. Ik vond het bij De Slegte. In dit boek staan foto's en een kort verhaal over oorsprong en eigen schappen. De schrijfster van de brief zai de steller van de vraag graag aan de tekst van het artikel helpen. ZIJ is een goede bekende van deze rubriek. Had zij niet een hele muur met de vele vruchten dragende Passieflora? VRAAG: Hoe ls het met die familie wapens gesteld? Zijn de bestaande familiewapens geregistreerd? Kan men zonder consequenties een fami liewapen laten vervaardigen? Wat zijn de eisen daarvoor? ANTWOORD: Het lijkt mij niet on dienstig, dat u eerst eens gaat kijken ln uw provinciale bibliotheejc ln de boeken die handelen over genealogie: Komt de naam van uw geslacht daar^ in voor en is over dat geslacht we! eens Iets gepubliceerd en waar dan wel? Daarvoor vraagt u naar „de" Beresteyn (het genealogisch Reperto rium). Als u uw naam daarin vindt, moet u kunnen aantonen, dat u een afstammeling van dat geslacht benl Jaastri om het gevonden wapen als het uw te kunnen gebruiken. U heeft een zee bekende naam, waar ongetwijfel! een familiewapen aan verbonden lsChjet maar u moet dat wel waar maken cllenk( Lukt dit niet, dan staat het u vrij eet te 2 ander te laten ontwerpen. Laat u da jercjoc doen via de grote instanties of verenl ^eds r gingen op dit gebied, zoals het Cen >n traal bureau voor genealogie, Nassau 1 laan 18. Den Haag, of de Nederlands n yOQ| Genealogische Vereniging, Postbu 976, Amsterdam, dan kan men u daa yenee zeker adressen noemen van serieui ve' werkende heraldische ontwerpers n wo Een zo ontstaan nieuw wapen kan vil 'mDur deze verenigingen worden geregis*" me treerd en dat kan dan niet door eelf buitenstaander worden overgenO ^enie men. Consequenties zijn er niet. Wl ®j>sreÉ adviseren u een paar kleine boekje aan te schaffen of te lenen: „Heral el diek" door drs J. A. van de Boo (Fibu con< la van Dlshoeck 26) en „Familiewi pens" door Jan Zeeman, uitgavi I Teeuwen, Postbus 21, Leimuiden er verder de uitgaven van de bovenge pUo noemde instanties. Ik vermoed, da LI ld het u en uw Amerikaanse familie eei 1 fj poosje bezig zal houden, maar ooi 1011 grote voldoening zal schenken als 1 de „eeuwen ziet openbloeien". Er I pDSC grote belangstelling voor genealogl 'tuut en wapenkunde. Een poosje gelede vai hebben we ln deze rubriek iets g< "genir schreven over twintig handleiding® ge! voor aankomende genealogen, die 'hterbl daartoe aangevraagd hebben bij d J^st Vereniging van Genealogie. De reae *end ties lopen tegen de honderd. EnveloJ >orbee] pen met adres en porto zenden cuiale naar deze vereniging door. De onkoi !*ten 1 ten worden gedekt door de ln de ko 1,leu b van de rubriek vermelde postzegel want die handleidingen zijn uiteraar niet gratis beschikbaar. n\ J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 6