Gereformeerde bond doet mee met bezinning Ex-Kamerlid roept op tot trouw aan de paus Küng gaat desnoods naar de rechtbank Trouw Ondanks fundamentele bezwaren tegen Samen op Weg UIT DE KERKBLADEN Een ongelukkige zelfmoord VANDAAG VOORBIJGANGERS VRIJDAG 4 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET 2 Van een onzer verslaggevers ZEIST Op de predikantenconferentie van de gereformeerde bond in de hervormde kerk heeft studiesecretaris ds C. den Boer de gereformeerde- bondskerkeraden opgeroepen, zich niet afzijdig te houden van het voorberei dend en bezinnend werk van de „Samen op Weg"-beweging. Dit ondanks de grote bezwaren, die de gereformeerde bond tegen dit samen-op-weg-gaan van hervormden en gereformeerden heeft. Ons hervormd-zijn verplicht ons om mee te doen in een werkelijk fundamentele be zinning. aldus ds Den Boer. En Juist omdat de eenwording zich vooral op het plaatselijke vlak zal moeten afspelen, die nen de kerkeraden tot een we zenlijke verkenning van el kaar te komen in de gemeen ten. Mocht deze verkenning niet tot erkenning leiden, dan dient zij er in elk geval toe, om het zwaartepunt van de beslissing over fusie van bel de kerken op het grondvlak te laten vallen, betoogde hij. Witte plekken Tot nu toe zijn Juist de streken, waar de gereformeerde bond hetgezicht van de hervormde kerk bepaalt, de witte plekken op de kaart van de ..Samen op Weg"-beweging van de hervormde kerk en de gereformeerde kerken. Op de gezamenlijke synode zitting van belde kerken ln oktober was ai te merken, dat de gereformeer- de-bonders zich bij de bezinning niet langer afzijdig wilden houden. Maar het betoog van ds Den Boer op de zeer druk bezochte predikanten ver gadering van gisteren onderstreepte wel de verklaring van het hoofdbe stuur van de OB van vorige maand, dat de bonders meedoen met grote tegenzin. Eenheid van kerken (zeker van gere formeerde origine) ls een kostbaar goed, aldus ds Den Boer, maar zijn prognose van de nieuwe SOW-kerk gaf hem niet veel moed te geloven, dat deze nieuwe kerk aan bijbels en confessioneel gehalte zou winnen. HIJ kon ln deze Samen-op-Weg-beweglng dan ook niet de stem van God horen. Maar als de unie van de twee kerken straks toch een feit wordt, wat moe ten de bonders dan doen? Ds Den Boer kon en wilde daar nu nog geen uitspraak over doen. Meedoen ln de fusie vond hij ln principe verkieslij ker dan afscheiding (want dat ls het enige alternatief). „Maar of deze ver kieslijke weg begaanbaar ls, zal zeker ook ln sterke mate afhangen van de ons gelaten vrijheid om naar Gods Woord en met eer en geweten ln de geünieerde kerk te leven. Onze roe ping om hervormd te zijn en te blij ven valt ons zwaar genoeg. Of wij zwaarder lasten moeten en kunnen dragen, dat weet Ood," aldus ds Den Boer Zorgwekkend De gereformeerde bond ziet ln belde waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hooldfedacteu» Jenre Tamminga Ouecteur mg O Posima HOOFDKANTOOR PoVDus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat t3t Amsterdam PoslQ"o 66 00 00 Bank Ned C'ed.eibanK Rtkanmgm 23 00 12 574 REGIO ROTTEROAM/DORORECMT Postbus 940 3000 AX Rotterdam te' 010-t 15588 (abonnementen en bezorging) tei 010-115588 (redactie) tel 115700 (mtsMend voor advertenties) WesttXaak 4 Rotterdam REGO OEN MAAG'lElOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 07O-469445 (redacöe) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGO NOORO'OOST NEDERLAND (uisluitend admim$trat>el Postbus 3 8000 AA Zwotte tel 05200 17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Nr maand f tl.M Pa» kwartaal SO.tS Pa» half jaar 101.SO Adverfenfiefarieven oo aanvraag Teietoniscrie abonnementenopdracfiten adressen boven) Opgave lanvheberenten 9-19 30 van maandag t m vn.dag Op zondag van 18- 20 uur leM 020 913456 Opgave m-n.-advertenties lei 020 936868 of schrrftei^ aan Mrm-Adv •'deling postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schrrftekjk san onze Amsterdamse adressen kerken zorgwekkende verschijnselen en verwacht, dat die in de Samen-op- Weg-beweglng alleen maar sterker worden. Ds Den Boer gaf enkele ka rakteristieken van de toekomstige „SOW-kerk", zoals hij haar noemde: Een geminimaliseerde (hervorm de) volkskerkidee ln combinatie met een afgezwakte (gereformeerde) belij- denlskerkldee. waarin de uitdaging van de secularisatie domineert. Hij vreesde daarvan een verdere uithol ling van het geestelijk en kerkelijk leven. Eneizijds voor de grote meer derheid van de geünieerde kerk de open-kerkgedachte (geen verplichte geloofsbelijdenis voor doop en avondmaal, grote Inbreng van basis- en maatschappijkritische groepen, grote openheid naar de geest van de tijd en de r.-k. kerk), anderzijds groei van groepsdenken als gevolg van ver ontrusting. De functie van de belijdenis zal er op zijn best een zijn van „ln gemeen schap metMisschien wordt het waarheidsbegrip vlottender gehou den en ontbreekt elke verwijzing naar de belijdenis der vaderen. Het pluri- formlteitsbeginsel overheerst. Een leertuchtproces is ondenkbaar. Daar tegenover zei ds Den Boer. dat de belijdenis der Reformatie voor de ge reformeerde bond onopgeefbaar is. „Daarin zijn voor ons de klassieke bijbelse antwoorden gegeven op uit dagingen van toen en nu. WIJ wensen ook nu nog onze hand in het vuur te steken voor het twistgeding van Dordt. Wij schuwen een minimalise ring van het belijden, waardoor geen sterveling meer weet wat kerk zijn betekent. Daarom is tucht onmis baar." De gereformeerde bond wil be slist, dat er een kerkorde-artikel over het belijden van de kerk komt, waar in de belijdenis der vaderen als een „gemeen akkoord" wordt bekrach- NIJMEGEN (ANP) Het progressie ve r.-k.-blad De Bazuin meent deze week dat een kerkscheiding Juist niet ten koste van alles vermeden moet worden. Zolang ln de r.-k.-kerk geen ruimte is voor mensen die niet tevre den zijn met de beperkte wijze waar op de roomse autoriteiten het evan gelie Interpreteren moet men de mo gelijkheid van zo'n schelding welbe wust openhouden. Angst daarvoor berust op de suggestie dat afschei ding van zijn leider het ergste is wat de christen kan doen. tlgd. Een dialoog-kerk graaft haar eigen graf, aldus ds Den Boer. Het theocratische zal sterk worden geduld ln maatschappijkritische zin. De structuur van de geünieerde kerk zal dienovereenkomstig zijn. Er zal minder nadruk vallen op de zondagse eredienst, minder nadruk op het ambt. Het politieke spreken zal de kerk steeds verder drijven naar iden tificatie met bepaalde maatschappe lijke en politieke stelsels, waardoor de kerk haar eigen identiteit verliest. Ook anderen Ds Den Boer had er een hard hoofd in of het de gereformeerde bond zal luk ken, deze ontwikkelingen bij te stu ren. Wel stelde hij met nadruk vast. dat ook anderen ln belde kerken de bezwaren van de bond ln meerdere of mindere mate delen. De voorzitter van de gereformeerde bond, ds L. J. Geluk uit Zwolle, zei in zijn openingswoord dat de prediking het brandpunt is en dient te blijven van al het werk van de predikanten. „WIJ, dominees, hebben op de preek stoel de mond van God tot de mensen te zijn. De moderne mens kan de bediening der verzoening net zo min missen als de mens van vroeger. Wij hebben de vastheid en betrouwbaar heid van het goddelijk Woord te ver kondigen," aldus ds Oeluk, die het in dit verband betreurde, dat de bijbel in de huidige theologie al meer wordt onderworpen aan het menselijk le vensgevoel. De conferentie werd bijgewoond door de praeses van de gereformeerde sy node, ds A. C. Hofland. Klaas Beuker Van een onzer verslaggevers RIJSWIJK Met de bijzondere synode van de Nederlandse bisschoppen in het vooruitzicht wil de Rooms Katholieke Partij Nederland opnieuw de aandacht op zich vestigen De partij van Klaas Beuker keerde in 1977 niet in het parlement terug. Beuker heeft nu met het oog op de synode de actie op touw gezet „Trouw aan de paus". Deze actie bedoelt niet het inzamelen van gelden voor een gratis abonnement voor de paus, maar wil tegenwicht bieden tegen de „strijd tegen Rome". De initiatiefnemers van de actie zeggen: „Een ware hetze tegen de paus en de curie die hem bijstaat in zijn zware taak de kerk te besturen is in Nederland op gang gekomen." Daartegenover wil de actie een „prin cipiële en totale trouw aan de paus van Rome" stellen: zij roept alle katholieken van Nederland op om hun trouw te betuigen via een hand tekeningenactie. Het resultaat zal worden aangeboden aan de nuntius in Den Haag, de Vaticaanse autoritei ten en de Nederlandse bisschoppen die dan ln Rome zitten. wordt het benoemingsbeleid ln het bisdom Haarlem niet door de bis schop geleid, maar ln feite geheel uitgevoerd door de „afgevallen pries ter" Joop Landsdaal. De eerste maatregel die Rome neemt is het aanstellen van meer bisschop pen: kleinere bisdommen die weer gemakkelijk door één man bestuurd Beuker verwacht dat er stevige maat- kunnen worden in plaats van dooi: regelen zullen genomen worden en dat acht hij ook de hoogste tijd. Het bisschoppelijk gezag is volgens hem en de zijnen verdwenen omdat de bisschoppen ln te goed vertrouwen alles uit handen gegeven hebben. Zo een reeks van raden, commissies, vi carissen en leken. De actie verwacht verzet tegen de komende beslissingen en wil dit ver zet bij voorbaat neutraliseren. Dat er meer bisschoppen benoemd zullen worden is al geruime tijd voorwerp van veel gegis en discussie. Bisschop Bluyssen, wiens bisdom als eerste op de lijst staat om gesplitst te worden, liet deze week in Elsevier weten voor alsnog weinig heil te verwachten van zo'n onderneming en de dekens van het bisdom Haarlem hebben hun chef Zwartkruis per open brief dringend vereocht in elk geval te zorgen dat Rome geen benoemingen meer via de achterdeur uitvoert. Puinhoop Klaas Beuker acht trouw aan de paus STUTTGART (ANP) Hans Küng, de Zwitserse theoloog wiens leerbevoegdheid is in getrokken door het Vaticaan, heeft van zijn bisschop op dracht gekregen de katholie ke theologische faculteit aan de universiteit van Tübingen te verlaten. Dit heeft een functionaris van onderwijs in de staat Baden-Würtemberg bekendgemaakt. Küng is niet voornemens hier gevolg aan te geven. De eis van mgr Oeorg Moser, bis schop van Rottenburg, werd overge bracht aan het ministerie van onder wijs van Baden-Würtemberg nadat zondag het besluit van het Vaticaan was bevestigd. Professor Küng, die de paus ervan heeft beschuldigd hem te hebben veroordeeld zonder hem te hebben gehoord, zei niet van plan te zijn aan het verzoek van de bisschop te voldoen. Hij achtte het optreden van de prelaat buiten diens bevoegd heid. Bisschop Moser liet het ministerie van onderwijs weten dat Küng zijn functie moet opgeven omdat zijn fa culteit zowel een kerkelijke als een overheldsstatus heeft. Moser ls een van de vijf Westduitse bisschoppen die vrijdag met de paus hebben ge sproken over de veroordeling van Küng. „Professor Küng is daarom verplicht zijn met de kerk verbonden overheidsfunctie op te geven." aldus de bisschop die het ministerie vroeg een vervanger te zoeken in overeen stemming met de bepalingen van het Westduitse „Reichskonkordat". Volgens Küng ls dit „een buitenspori ge uitleg van de bepalingen van het concordaat". Hij zei „zo nodig naar de rechtbank te zullen gaan om uit te maken of de uitleg van de kerk juist is." Zelfs een katholieke faculteit is een staatsinstelling, en niet een van de kerk, aldus Küng. In het Spaanse blad El Pais verklaar de Küng dezer dagen dat Rome een ghetto begint te worden waarin de katholieke kerk zit opgesloten. De Neue Zürcher Zeitung vindt het vreemd dat Rome Küng niet meer „katholiek" acht, maar meer protes tant. De krant meent dat er de laatste 50 Jaar te veel gebeurd is aan gemeen schappelijke strijd en denken om nog zo te denken ln termen van wat op de golfbaan kan, mag niet op het voet balveld. „De els aan een dissidente katholiek om dan maar gelijk protes tant te worden, zoals men populair een linkse dissident een enkele reis Moskou aanbeveelt, getuigt niet al leen van oecumenische tactloosheid maar ook van gebrek aan historisch inzicht". In Die Zeit vraagt H. J. Her- bort zich nog af waarom al die groot spraak over de dogmatische eendui digheid van de kerk niet leidt tot een even ondubbelzinnige stellingname tegenover de afschuwelijkheden van deze wereld. Volgens Herbort „wordt de stopverf al gekneed" om.de ope ningen van de kerk te dichten. De protestantse theoloog Peter Beyer- haus, een collega van Küng in Tübin? gen, heeft verklaard het doceerver- bod terecht te vinden omdat Küng' zich niet aan de dogma's houdt. Bey- erhaus benadrukte dat de veroorde ling hem pijn doet en dat hij geen leedvermaak heeft. Hij keurde overi gens „de bevreemdende manier van doen" van het Vaticaan in deze zaak af. door Aldert Schipper In oktober van het vorig Jaar hing een ongeveer vijftigjarige vader van zes kinderen, Mostma William Sekole, zich op in het huis. waar hij Jarenlang 0 al zijn spaargeld als tuinman in Jo- omakelllk hannesburg ln had gestoken. raad van kerken. En volgens de zwar ten in de buurt is dat ook zo. De blanke boeren gaan er op hun best schouderophalend aan voorbij. Som migen hebben al gevraagd het land van de stam te mogen kopen: duizen den hectaren prachtig bouwland doen hen watertanden. De wanhoopsdaad van Sekole haalde de pers. omdat de secretaris van de Zuidafrtkaanse raad van kerken, bis schop Desmond Tutu, hem noemde als een van de slachtoffers van het apartheidsbeleld. Premier Botha mag de wereld dan doen geloven dat de apartheid dood ls. deze heidense ideologie bestaat nog steeds en eist net als tevoren zijn mensenoffers. Sekole had een van de aardigste huis jes ln het dorp van hoofdman Makga- to, niet zo ver van Pietersburg in Transvaal. Er woonden tot voor kort 500 tot 600 gezinnen. Maar wie er nu komt. treft er een klein Phnom Penh aan. Een waarnemer van de raad van kerken beschrijft het dorp alsof er een bombardement heeft plaatsge had. Alleen de muren van de huizen staan nog overeind. De deuren en ramen zijn er uit genomen. Men kan de ruïnes nog herkennen van enkele grotere gebouwen, een paar kerken en scholen, waar tot voor kort op zondag de diensten werden gehouden en waar de 740 schoolkinderen dage lijks op de banken zaten Het lijkt alsof er een oorlog heeft gewoed, schrijft dr Wolfram Kistner van de Op die hectaren wonen nu nog de Batlokwa's. een stam met twee hoofden Edward Machaka en Geor ge Ramokgopa, een oud hoofdonder wijzer. Het land ziet er smakelijk uit. Er graast gezond vee. De zon wordt er weerkaatst ln sappige stroompjes, rapporteert Bob Hitchcock van de Rand Daily Mail. Hitchcock was de eerste Journalist, die ontvangen werd door hoofdman Ramokgopa. sinds deze hoorde dat zijn 45.000 mensen en de 35.000 mensen van stamhoofd Ma chaka stonden op het lijstje van te verwijderen zwarten uit het blanke gebied. Hij kwam daar toevallig ach ter, toen in 1977 bleek dat het gebied van de Batlokwa's niet was opgeno men in het „thuisland" Lebowa. De consequentie was dat de 80.000 men sen zouden moeten verhuizen naar een 100 kilometer noordelijker gele gen gebied tussen Bochum en Vivo in het noorden van Transvaal. Dor De beide stamhoofden voelden er niet voor. Daar bij Bochum is het veld dor. Veel van de mannen uit de stam werken nu ln het op vijftig kilo meter gelegen Pietersburg of Louis Trichardt. Dat zou voorbij zijn, als zij eenmaal bij Vlvo zouden wonen. Daar is geen werk te vinden. Het gevolg zou zijn dat de mannen en de meisjes die ln de hulshouding werken ln het vervolg intern zouden moeten gaan. met alle ellendige gevolgen die het langdurig van-huis-zijn voor de gezin nen heeft. De Batlokwa's herinner den zich, hoe zij ln 1945 en 1958 ook al eens zij het slechts enkele kilome ters moesten verhuizen en dat ze toen geen cent schadevergoeding kregen. Oeorge Ramokgopa protesteerde bij de regering tegen de verhuisplannen en hij vroeg juridische steun aan de raad van kerken. Dit verzet van hun stamhoofd gaf de Batlokwa's nieuwe moed en Hitchcock zag dan ook heel wat zwarten bezig met het verbeteren van hun woninkjes op het gebied waar hun voorouders 200 Jaar geleden zich hadden gevestigd. Anders In het dorp van stamhoofd Makgato ging het anders. Makgato's vader had lang geleden al eens geprotesteerd dat zijn stam te weinig land had. Toen het nieuws bekend werd dat Makgato en zijn mensen moesten ver huizen, stemde het stamhoofd daar ln toe. De meerderheid van de wensen wilden echter blijven en van deze onenigheid maakte het ministerie van plurale betrekkingen gebruik. Veertig tot vijftig gezinnen deden vrijwillig aan de verhuizing mee, toen eind september de vrachtwagens van het ministerie kwamen voorrijden om hun spullen op te halen. Degenen die wilden blijven hielpen de willigen bij hun verhuizing. Aan het eind van die week merkten de ambtenaren van het ministerie dat lang niet alle mensen van plan waren om vrijwillig te gaan. De volgende week, op 1 oktober, kwamen zij terug met een forse politiemacht, om de overigen mee te nemen. Paniek brak uit. Sommige mensen deden hun hulsdeur op slot en vluchtten het bos in. Anderen bleven achter de gesloten deur zitten wachten op het onvermij delijke. Enkele vluchtelingen werden door de politie gepakt en stevig mis handeld. 's Nachts keerden de vluch telingen naar hun dorp terug om te zien wat er van hun huisjes was over gebleven. Ten einde raad vroegen ze om onderdak bij de Batlokwa's, van wie zij wisten dat die ook in verzet waren gegaan. Gekwetst Hun gevoelens waren diep gekwetst. Van vier mensen is bekend dat zij stierven als gevolg van de verhuizing. Mosima William Sekole hoorde in Jo hannesburg van het gebeurde. Be zorgd reisde hij naar Vivo om te zien hoe zijn vrouw en kinderen het maak ten. Zijn vrouw verwachtte echter dat Mosima naar het dorp zou gaan en zij reisde hem tegemoet. Eindelijk ont moetten ze elkaar in het vernielde dorpje. Ze besloten dat ze niet zouden wachten tot hun huis ook door de ambtenaren vernield zou worden. Se kole zou dat werk zelf ter hand ne men. Volgens verslagen over de ge beurtenissen raakte Sekole bij deze bezigheden zo van streek dat hij zijn verstand verloor en zichzelf ophing in het huisje, waar hij jarenlang al zijn spaarcenten in had gestoken. Blanke mensen verkopen gemakke lijk hun huis om ergens anders te gaan wonen. Maar zwarten zijn ge hecht aan hun spulletjes. Ze zijn be reid hun hele leven hard te werken om hun spulletjes in orde te hebben en zij willen niets liever dan hun oude dag doorbrengen op de plek waar hun mensen wonen. tot het meest wezenlijke van de roomse katholiciteit te behoren. Ge hoorzaamheid en onderdanigheid, geen kritiek: „Er is slechts één katho liek geloof en slechts één katholieke zedenleer waaraan alle katholieken zich moeten houden." De Nieuwsbrief van de RKPN, samen met Confrontatie, Katholieke Stem men, Waarheid en Leven en De Rots de stem van behoudend rooms Neder land, heeft geen goed woord over voor de „puinhoop" waartoe de rk kerk in Nederland vervallen is. De bekende punten worden opgesomd: de pries teropleiding heeft gefaald, er komen geen nieuwe priesters meer en men probeert de rk kerk tot een lekenkerk om te turnen. Beuker tekent hierbij aan dat op het ogenblik in Polen, Spanje en Joegoslavië toekomstige priesters al Nederlands aan het leren zijn om hier als priester-gastarbeider missionaris te worden ingezet Geen rk media Helemaal mis is het ook met het godsdienstonderricht, waar eindeloos gewauwel en vrijzinnigheid tieren. De katholieke media en organisaties be staan in feite niet meer, hebben in elk geval hun katholieke identiteit verlo ren. Het gezin wordt vaak niet meer als hoeksteen van de samenleving gezien, echtscheiding is „lopende- bandwerk" geworden. De liturgie blijft een samenraapsel van ongeoor loofde experimenten, zelfs nu er zeer precieze voorschriften zijn gekomen. Volgens Beuker wordt de hetze tegen Rome vooral gevoerd door mensen die bang zijn hun goedbetaalde baan te verliezen als de paus gaat ingrij pen. Dat dit gebeurt staat voor hem vast en hij suggereert dat hij daar voor over de beste bronnen beschikt. Van de andere kant is nogal eens de klacht gehoord dat Gijsen en de zij nen over zo ontzettend veel meer ka nalen en bronnen in Rome beschik ken en dat dat heel wat effectiever is dan een krummeltje meer aandacht van de media. Waarom moet er nog een synode ko men als de maatregelen toch al klaar liggen? Beuker: „Anders zou het mis schien wat dictatoriaal overkomen." UITGEDAAGD, DOOR WIE? Wanneer in deze dagen ten aanzien van wat in Azië zich afspeelt gesproken gaat worden van een uitdaging aan het westen, mag men zich eerst wel eens afvragen, door wie wij worden uitgedaagd. Het is te kortzichtig om dan naar één kant te wijzen. De gebeurtenissen in Afhanistan mogen nog zo zeer aan die van Tsjecho-Slowakije herinneren, daarbij mag niemand eigen verleden •vergeten. Niet om de wandaden van anderen daarmee schoon te praten. Wie dat achter deze regels zoekt, begrijpt het niet. Maar het zal de wereld niet helpen wanneer iedere partij te allen tijde alleen overtuigd blijft van eigen smetteloosheid. Ook de toestanden in Iran hebben een achtergrond. Wij schijnen allen er op uit te zijn om onze eigen bevoorrechte posities te willen bevestigen en handhaven. Door wie worden wij in deze dagen uitgedaagd? Voor christenen is die vraag duidelijk. Wj worden uitgedaagd door Hem die van ons verwacht dat wij alles op alles zullen zetten om in deze wereld ten goede aanwezig te zijn voor wie dan ook. Voor mensen aan alle kanten van welke gordijnen dan ook. De dwaasheid dat mensen elkaar opnieuw gaan uitmoorden zonder te weten waar het eigenlijk om gaat, eenvoudig verblind door eigen situatie en standpunt, mag zich niet opnieuw voltrekken. Dat is de uitdaging. Hoe reageren wij op gebeurtenissen die dit alles in de waagschaal stellen? Lopen wij vooruit op dingen die uit de omstandigheden van vandaag kunnen voortvloeien, dan lopen wij gevaar met dat wat wij ons op die manier indenken al meteen vertrouwd te worden. Dan laten we de werkelijke hoop en moed meteen al liggen. Dit heeft niets met idealisme en alles met een evangelische zakelijkheid te maken. De zaak waarover het volgens het evangelie gaat is vrede op aarde. Ook al brengen in dit tijdsgewricht anderen die vrede in gevaar onze daden zullen weloverwogen dienen te zijn en onze wil om tot goede oplossingen te komen dient ongebroken te blijven. Angst en vrees kunnen ons in nog groter gevaren storten. Discussie Nadat de mensen van Makgato, die niet wilden verhuizen opgenomen wa ren in de huisjes van de Batlokwa's, ontbood commissioner Pieterse in Pietersburg de twee stamhoofden bij zich op het kantoor. Er ontwikkelde zich een discussie, waarbij Pieterse Machaka en Ramokgopa deed weten dat zij de mensen van Matgato moes ten wegsturen. De twee antwoordden daarop dat zij hen als vluchtelingen beschouwden. De Zuidafrikaanse re gering geeft ook asiel aan de vluchte lingen uit Angola en Mozambique, zetten zij uiteen. Pieterse legde toen uit dat het daarbij om Iets heel an ders ging. Daar ging het om oorlog, vertelde de Zuidafrikaanse regerings vertegenwoordiger. „Maar de vluch telingen, die wij hebben opgevangen zijn ook oorlogsslachtoffers." zeiden de stamhoofden daarop „Het enige verschil is dat Zuid-Afrika wapens heeft en wij niet", aldus de twee. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Tzum: G. J. Rebel, te Weesp; te Vroomshoop: R. H. M. de Jonge te Bruinisse; te Ochten: J. Wie man te Vlaardingen; te Tletjerk (toez.): in samenwerking metde geref. kerk: T. Tijsma te Ootmarsum. Afscheid op 6 jan. van Nieuw Loos- drecht: T. Poot ber. te Zoetermeer; van Nijmegen: L. J. Wesseldijk we gens emeritaat. Intrede te Burg (cl. Zierikzee): A. J. Baas, kand. te Arnsberg (West-Duits- land), waar hij werkzaam was als pas tor in de Evang. Kirche te Westfalen); te Winschoten: (ten behoeve van de rechtzinnige modaliteit): G. G. J. Schoonman, kandidaat te Zeist (sinds 1 nov. 1976 geestelijk verzorger van het verpleeghuis Albert Konings- brugge te Utrecht); te Ruinen (part time): T. J. v.d. Bij te Gasselte. GEREF. KERKEN Afscheid van Enschede: W. Kruys- wijk wegens benoeming tot secretaris voor het onderhouden van contact met internationale oecumenische or ganisaties; van Schoonrewoerd: J. W. v.d. Linden ber. te Den Haag-Es- camp. Intrede te IJmuiden: B. de Boer te Workum; te Oude en Nieuwe Wete ring (sinds sept. 1979 reeds hulpdien sten heeft verricht): H. J. G. Jaspers Focks kand. te Oude Wetering; te Akkrum: F. H. Weeda kand. te Win terswijk. Bevestiging te Franeker (zendings- pred. voor Chili); J. H. de Wit kand. te Oegstgeest. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Onnen: F. H. Folkerts, kand. te Kampen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Wolphaartsdijk-Nieuw- dorp: A. Moerkerken te Nieuw-Beijer- land, die bedankte voor Mijdrecht. Bedankt voor Franklin Lakes (USA), Kalamazoo (USA) en Boskoop: J. J. van Eckeveld te Zeist. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 11 jan. te Arnhem: A. Dingemans te Utrecht. BAP. GEMEENTEN Afscheid van Den Haag: O. H de Vries wegens studieverlof. Kerkelijk graf ook na zelfdoding PARIJS (ANP) Het lijkt erop dat de rk kerk zich voortaan niet meer iemand zal veroordelen die een eind aan zijn leven gemaakt heeft. Bij de begrafenis van de Franse minister Boulin zei de aartsbisschop Meziers van Bordeaux: „In een recent verle den benadrukte de kerk de objectieve ernst van bepaalde daden door een kerkelijke begrafenis te weigeren, bij voorbeeld aan mensen die zich van het leven hadden beroofd." Er ls geen sprake van dat de leer betreffende op opzettelijke zelfdoding is veranderd, maar de kerk zou niet meer in alle gevallen willen spreken van „onboet vaardige zondaars", maar vaker van mensen die sterk verlangen niet om dood te zijn maar om anders te leven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2