Een man van eerbiedwaardige levenswandel Van der Luit Rechts maakt Celam tot politiek obstakel Trouw 'Regel voor monniken' van Benedictus na vijftien eeuwen nog van kracht Begrafenissen - Crematies Transporten Steunbetuigingen voor Hans Küng Congres van Taizé in Barcelona VANDAAG VOORBIJGANGERS Ontslag als reserve- legerpredikant WOENSDAG 2 JANUARI 1980 KERK TROUW/KWARTET 2 door Fred LAMMERS „Er leefde eens een man van eer biedwaardige levenswandel, naar begenadiging zowel als naar naam een Benedictus, een Gezegende Al vanaf zijn kinderjaren toonde hij de Inborst van een bedaagd man. Want in zijn gedrag leek hij zijn leeftijd ver vooruit: nimmer zette hij zijn zinnen op enige genieting; maar. terwijl hij nog hier op aarde toefde, versmaadde hij het wereldse. waar van hij toch tijdelijk vrij kon genieten, als een dorre woestijn, hoewel die wereld toen nog bloeide Geboren uit een aanzienlijke familie in de provincie, te Nursia. werd hij in de leer gedaan te Rome voor de studie van de letteren. Maar toen hij zag hoevelen daarbij afgleden langs de stelle helling van de on deugden. trok hij zijn voet, die hij als ln het voorland van de wereld had gezet, terug om niet heel en al in haar grondeloze diepte te vallen." Zo begint het levensverhaal van Benedictus, de Italiaanse monnik, die door zijn ln de zesde eeuw geschreven Regel voor monniken de feitelijke stichter werd van diverse kloos terorden die tot in onze dagen bestaan. In de eerste plaats zijn het uiteraard de Benedictij nen die in Benedictus van Nursia hun geeste lijke leidsman erkenne. maar ook andere orden, zoals de Trappisten, houden zich aan de bepalingen die deze monnik eens vast legde diens collega ln het Grieks en Latijn dr. G. Bartelink hebben zich van die taak gekweten en de oorspronkelijke latljnse tekst boven dien van een uitvoerige inleiding voorzien. Daarin belichten zij met name de figuur van Oregorius de Grote, de paus met het blonde baardje, die opviel door de twee krullende, naar rechts geborstelde plukjes haar op zijn voorhoofd. Benedictus boeide paus Gregori- us zo. dat hij ruim veertig Jaar na diens overlijden vier van zijn leerlingen: Konstan- tijn, Valentinianus. Slmpllclus en Honoratus uithoorde over hun herinneringen aan hun geestelijke leidsman. Bestseller De mirakels, waarbij Benedictus was betrok ken en die zij aan Gregorius doorvertelden, legde hij vast ln zijn boek ..De Dialogen". Lange tijd was dat een bestseller. In de vorige eeuw raakte het ln de vergetelheid vooral veroorzaakt door de wondervrees waaraan men toen ging lijden. „Ten onrechte." vindt professor Van der Meer „omdat de eenvaoud het altijd wint van de geleerdheid" en die mirakelverhalen zich laten lezen als novellen. Vandaar dat hij met veel plezier het werkstuk van paus Oregorius ln een nieuw jasje heeft gestoken. Het boek verschijnt dezer dagen bij Oottmer in Nijmegen (prijs 24,90). Niet enige Zo tekende frére Jean Marie Année de laatste ogenblikken van Benedictus. Herdenking Hoewel zijn Juiste geboortedatum niet be kend is wordt algemeen aangenomen dat Benedictus ln 480 ter wereld kwam. Voor de Benedictijnerkloosters is dat aanleiding daar dit jaar uitgebreid bij stil te staan. Dat ge beurt met lezingen en speciale concerten. In het Belgische Gent wordt ln het voorjaar Benedli g riien en beeldhouwwerken, die op Benedictus be- een grote den. waar met name beroemde schil* Ictus-tentoonstelling gehou- 'loer!' trekking hebben, zullen worden getoond. Veel zal afkomstig zijn uit particuliere collec ties. Nederland zal bij die herdenking niet achterblijven. Zo hebben de gezamenlijke Nederlandse abdijen van de orde van Sint Benedictus opdracht gegeven „Het leven van Benedictus". zoals dat omstreeks het jaar 594 werd beschreven door paus Oregorius de Orote. opnieuw te vertalen Blonde baardje De Nijmeegse emeritus hoogleraar ln de Christelijke archeologie en de oude kunstge schiedenisprofessor dr. Frits van der Meer en Gregorius de Orote is niet de enige geweest die over Benedictus heeft geschreven. In de loop der eeuwen is hij herhaaldelijk onder werp van studie geworden omdat Benedictus evenals Franclscus van Asslsl iemand was wiens optreden ook buiten rooms-katholleke kring de aandacht heeft getrokken. Het moet omstreeks het Jaar 500 zijn geweest dat Benedictus de studie er aan geeft en zich met zijn voedster, die hem ook ln zijn later leven als een schaduw is blijven volgen, naar Effide ln de Sabljnse bergen trekt om zich ■daar ln alle rust met religieuze zaken bezig te houden. Van een leven ln soberheid komt echter niet veel terecht omdat zijn verzorg ster er voor waakt dat het haar meester aan niets ontbreekt. Vandaar dat Benedictus op zekere dag de benen neemt om zich terug te trekken ln een grot ln Subiaco, een romantisch plekje bij een groot meer. een kilometer of vijftig ten oosten van Rome. Romanus Drie jaar leeft hij daar in volstrekte eenzaam heid. Een monnik uit een naburig klooster, een zekere Romanus. zorgt er voor dat hij op tijd zijn natje en droogje krijgt. Hoe afgezon derd Benedictus ook zit, op den duur valt zijn aanwezigheid toch op, eerst aan herders, la ter ook aan anderen. Oude studiegenoten zoeken hem op. Steeds meer mensen komen met hun problemen naar de kluizenaar in de rots en Benedictus helpt, waar hij maar helpen kan. Omdat er van zijn leven in eenzaamheid door dit alles toch niets meer terecht komt zegt Benedictus Ja als er op een gegeven moment uit het nabijgelegen klooster in Vecovare het ver zoek komt de overleden abt op te volgen. Nieuwe bezems vegen schoon. Benedictus pakt de zaken fiks aan. Woede Dat wekt de woede op van de kloosterlingen, die het met kloosterregels niet zo nauw ne men. Het conflict tussen de monniken en hun overste laait zo hoog op dat ze Benedictus proberen te vergiftigen. Maar wat gebeurt? Op het moment dat Benedictus een slok van de giftige wijn wil nemen valt het glas ln scherven uiteen. Benedictus begrijpt wat er gaande is en roept uit: „De Almachtige God. broeders, erbarme zich uwer. Gaat er op uit en zoekt u een vader naar eigen levensopvat ting, want mij kunt gij na zo leta volstrekt niet meer hebben." Benedictus keert terug naar zijn kluizenaars woning in de rotsen waar hij spoedig weer de wijze a dviseur van velen wordt. Er komen mensen die zijn leven willen delen. Dat wor den er zo veel. dat Benedictus binnen enkele Jaren rond Subiaco twaalf kloosters sticht, elk bewoond door twaalf monniken, met aan het hoofd een abt. Benedictus krijgt de su pervisie over het geheel. Richtsnoer Als man van middelbare leeftijd, omstreeks 529, begint Benedictus aan een heel nieuwe levensfase. Hij sticht een kloostergemeen schap in Monte Cassino. Het is daar dat hij zijn beroemd geworden „Regel voor monni ken" schrijft, bepalingen die hoewel sommige, er van door de tijd zijn achterhaald, nog steeds het richtsnoer vormen voor de Bene dictijner kloosters. Dagelijks wordt in die kloosters nog uit de „Regel" voorgelezen om dat de kern er van eigenlijk tijdloos is. Van daar dat dit document van Benedictus zelf de eeuwen heeft doorstaan. Het ls een stuk ln nogal verheven bewoordingen dat als volgt begint: „Luister, mijn zoon, naar de richtlijnen van uw meester, en neig het oor van uw hart: aanvaard gewillig de vermaningen van uw iilefdevoile vader en breng ze metterdaad ten uitvoer, om zo door de inspanning van uw gehoorzaamheid weer tot Hem teruv te keren van wie u zich door de slapheid van de ongehoorzaamheid hebt verwijderd. Tot u richten zich nu mijn woorden, wie u ook moogt zijn, die afstand doet van uw eigen wil om in dienst te treden van de ware Koning: Christus de Heer. en die daartoe de sterke en roemrijke wapenen van de gehoorzaamheid opneemt. Wij willen daarom een oefenschool gaan stichten voor de dienst van de Heer. In haar opzet hopen wij niets te bepalen dat te moeilijk is. niets dat te zwaar is. Maar mocht er toch iets in voorkomen, dat wel streng lijkt, laat u dan niet aanstonds afschrikken en ontvlucht niet de weg van het heil, dat aanvankelijk altijd nauw is". Oefenschool Degenen die Benedictus „oefenschool" willen bemannen-vrouwen komen er ln het begin nog niet aan te pas moeten aan vele bepalingen voldoen zoals „niet verslaafd zijn aan wijn; niet onmatig zijn bij het eten; niet vlug toegeven aan slaap; niet lui zijn; niet klaagziek; geen kwaadspreker; de dag van het oordeel vrezen; beducht zijn voor de hel; de dreiging van de dood dagelijks voor ogen hebben; overtuigd zijn, dat Ood ons overal ziet; zijn mond behoeden voor slechte taal; er niet van houden om veel te spreken; niet praten om te praten of om de lachlust op te wekken; er niet van houden om voortdurend of luidruchtig te lachen; zijn eigen wil haten; niet Jaloers zijn; de ouderen eren en zich voor zonsondergang weer verzoenen met wie men onenigheid heeft". In de .Regel", die 73 hoofdstukken omvat wordt weinig aan het toeval, overgelaten. Vandaar dat zoveel kloosters de bepalingen van Benedictus nog steeds als een veilige basis beschouwen, waarop zij hun communi teiten kunnen bouwen. Op een buitenstaan der komen die bepalingen bijna bovenmense lijk over. Benedictus zelf hield zich er echter nauwgezet aan. Vandaar dat hij al gauw ln een geur van heiligheid kwam te staan. TGal- rijk zijn de wonderen die hem zijn toege schreven. Gregorius de Grote heeft ze uitge breid vastgelegd. Het zijn prachtige verhalen, die zich laten lezen als een sprookjesboek. De over eenkomsten met bijbelse verhalen zijn opvallend. Benedictus drijft duivels uit, slaat als Mozes water uit een rots, wekt als Elisa een dode Jongen op, geneest een monnik die door een omgevallen muur ls verpletterd en houdt zich eveneens bezig met het doen van profetieën. Wonderverhalen Of we al die wonderverhalen serieus moeten nemen? De legendevorming heeft ongetwij feld invloed gehad op de totstandkoming er van. De betekenis van die mirakelverhalen zit echter dieper. Het komt vooral aan op de moraal achter die verhalen. Velen hebben zich daar in de loop der eeuwen aan opgetrok ken. Benedictus is gestorven tussen 547 en 550. Meer bijzonderheden zijn niet bekend. Wel zijn details over zijn heengaan vastge legd. Zo weten we dat hij zes dagen voor zijn dood opdracht gaf zijn graf ln de naar Johan nes de Doper genoemde kapel te openen. Op de dag van zijn sterven laat hij zich, door koorts afgemat, door een paar van zijn leer lingen naar de kapel dragen, waar hij ter communie gaat Daarna heft hij zegenend zijn armen ten hemel en blaast onder het prevelen van een gebed de laatste adem uit. Benedictus, de man van de vrede, ls niet meer. Twee vrienden, van wie er een ver uit de buurt van het klooster verblijft, krijgen op het moment van Benedictus verscheiden een visioen. Zij zien een met tapijten belegde weg. die fraai is verlicht, van het klooster naar de hemel lopen. Aan het eind staat een lichtende gestalte die vraagt wiens weg dit is. Als zij daarop het antwoord schuldig blijven krijgen ze te horen: „Dit is de weg waarlangs Benedictus ten hemel vaart". ADVERTENTIE In het rouwcentrum is gelegenheid tot opbaring in onre aula's. Koffiekamer beschikbaar. Ruime parkeergelegenheid Willem de Zwijgcrlaan 179 Po»ihui 432.2300 AK Leiden. Telefoon 071 - 14 2644 waarin opgenomen; De Rotter dammer. met Dordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur ing O Posima HOOFDKANTOOR PosiDus 059 1000 AW Amsterdam Witwuisira.il 131 Amsterdam tet 020-913456 lete« 13006 Postgiro 66 00 00 flar* Ned CredeiOani ReAwwignr 23 00 12 524 REGKD ROTTEROAM/OORDRECMT Postbus 9-te 3000 AX Rotterdam tel 010-115568 (jborwementer en bezorging) tel 010-115568 (redecne) lei li5700(witimlendvoor REGO OEN MAAG1EIOEN 101 2501 CC Den Haag let 070-469445 (abonnementen en bezorgmg) tet 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (u4ak*end voor adverienbes) Parkstraat 22 Den Haag REGO NOORO'OOST NEDERLANO (U"isiu*end adnw*stiat«) 6000 AA Zwo»e iet 05200-17030 Meikma/ht 56 Zmo«e Abonnementsprijzen: Per half |ear 101JO Atfverfentiefeneren pp aanvraag Tete tonische abonnementenopdrachfen (zto adressen boven) Opgave fanalMbancMen 9-19 30 van maandag I'm vr>|dag Op rondag van 16- 20 uur iciet 020-913456 320-936668 OI schrifteN* aan Mev-Adv 1000 AK AMSTEROAM Aoesmngeigen *ts»mleno schnfwvi aan orue Amsterdamse adressen RIO DE JANEIRO Onbekenden hebben vernielingen aangericht ln het huis van de secretaris-generaal van de Braziliaanse bisschoppencon ferentie. Eerder was de bisschop van Nova Iguacu. mgr. Hi po 11 to, het slachtoffer van extreem-rechtse agressie. Van officiële zijde wordt niets ondernomen om opheldering te krijgen over deze anti-communisti sche aanvallen tegen de kerk. De voorzitter van de Braziliaanse bis schoppen. mgr. Ivo Lorschelter, heeft dit ln een telegram aan de regering „onaanvaarbaar" genoemd. BONN (Reuter. DPA) De katholie ke theoloog Hans Küng, die door het Vatlcaan uit zijn leeropdracht voor dogmatiek en oecumene is ontslagen, krijgt een stroom van bijvalsbetui gingen uit alle delen van de Duitse bevolking. Küng verklaarde hierdoor zeer be moedigd te zijn. De theoloog zei voor al veel brieven en telegrammen te hebben gekregen van theologen, priesters, kloosterlingen en gods dienstleraren. Küng verklaarde de golf reacties van sympathisanten niet onbenut te wil len laten. Hij zei erover te denken deze mensen bijeen te brengen opdat de Inspanningen voor mensenrechten in de kerk met elkaar gecoördineerd kunnen worden. Küng meende dat hier misschien een taak ligt voor de onlangs ln Tüblngen opgerichte com missie voor de verdediging van de christen-rechten in de kerk. De Westdultse kardinaal Josef Höff- ner verwerpt Küngs kritiek als zou de kerk hem uit zijn ambt hebben ont slagen om hem tot zwijgen te brengen en op die manier af te komen van een lastige criticus. ADVERTENTIE ZOO SPREKE EN ZOO DENKE EN ZOO DICHTE EN ZOO DOE 'K! 1830 GUIDO GEZELLE 1980 150e GEBOORTEJAAR hoe stille is 't Een keuze uit zijn gedichten fijnzinnig geïllustreerd onze eerste uitgave in 1980 directie en medewerkers van de Uitgeverij J.H. Gottmer, Haarlem wensen u een werkelijk 'nieuw'jaar. door Koos Kotter CUERNAVACA (MEXICO) In het begin van vorig Jaar werd ln Puebla met pauselijke aanwezigheid de onlerentie gehou den van de rk bisschoppen van Latijns Amerika. Er werd gediscussieerd over de rol van de kerk in die samenleving. De Belgische theoloog José Comblin is werkzaam in Chili. Hij vindt het nog te vroeg om de resultaten van „Puebla" op hun Juiste waarde te schatten: „geschiedenis heeft afstand nodig". De betekenis van Puebla ligt niet alleen ln de directe Inhoud van de teksten, zegt Comblin, de praktische toepassing van de documenten geeft de werkelijke betekenis: welke reële veranderingen treden er op in het pastorale werk van de bisschoppen en hoe worden de denkbeelden van Puebla door de christelijke gemeen schappen ln praktijk gebracht. Toch is er een aantal feiten aan te wijzen waaruit de richting blijkt die de rk kerk in Latijns Amerika op wil gaan. In Buenos Aires is het aan priesters verboden om de „theologie van de bevrijding" ter sprake te brengen. De invloed van de Argentijnse bisschop Quarracino zal hier niet vreemd aan zijn. Deze is als secretaris-generaal van de CELAM (Latijns Amerikaanse bisschoppenconferentie) met voorzit ter Lopez Trujillo leidinggevend in het conservatieve kamp. De paus verklaarde bij de ontvangst van Lopez Trujillo en de andere Co lombiaanse bisschoppen enkele maanden geleden dah Christus niet als partijsymbool ln de politieke strijd gebruikt mag worden. De paus veroordeelde theologleën die de klas senstrijd als motor van de geschiede nis aanvaarden. De bisschoppen van Colombia gelden als een van de meest conservatieve groepen van het continent. Nicaragua In februari moet in Nicaragua de grootscheepse alfabetiseringscam pagne beginnen. De jezuïet Fernando Cardenal die met de uitvoering van deze campagne belast is schreef naar aanleiding daarvan: onze revolutie is niet het werk van engelen maar van mensen en mensen maken fouten. De kerk moet daarbij van binnenuit pro fetisch werken, niet als een criticaster van buitenaf. Als de kerk bewust deelneemt aan het proces, kan zij als instituut het vertrouwen winnen, vol gens Cardenal, die vindt dat iedereen wel gelooft in de dialoog, maar dat weinigen zich er maar echt aan wagen. In de rk kerk van Latijns-Amerika is Brazilië een buitenbeentje. De Ce- lam-bureaucratie In Bogota wordt wel eens spottend het „Vatlcaan van Latijns Amerika" genoemd. Deze pseudo-curie heeft al van vóór Puebla een gespannen verhouding met de Braziliaanse bisschoppen. Vanuit deze groep was er het sterkste verzet tegen alle pogingen van Lopez Trujil lo om de conferentie van Puebla te manipuleren. In de loop van de maan den zijn de betrekkingen niet harte lijker geworden. De Braziliaanse bisschoppen hebben welbewust een aanwijzing uit Bogota genegeerd om voor discussie over „Puebla" eerst met het hoofdkwar tier te overleggen. De Celam heeft echter geen juridische autoriteit en ls alleen maar een dlenstorgaan, vinden zij. De leiders van de kerk in Brazilië, BARCELONA (ANP) De laatste vijf dagen van het afgelopen jaar heeft de oecumenische kloosterge meenschap Taizé een Europese con ferentie gehouden in Barcelona. Er waren vijftienduizend deelnemers. Frère Roger van Taizé is recht streeks uit Chili In Barcelona aange komen. In Chili heeft hij een maand lang met een Intercontinentale groep jongeren in een sloppenwijk geleefd. Frère Roger heeft de kerstnacht in een gevangenis van Santiago doorge bracht. In Barcelona ls de Inhoud van een brief bekendgemaakt die geschreven ls in Latijns-Amerika en die gericht is aan alle grote of kleine gemeenschap pen. Deze brief roept onder andere op om, zoals dat tijdens de conferentie ln Puebla uitgedrukt werd, een „prio riteit te verlenen aan de armen en aan de Jongeren". Frère Roger heeft ook aangekon digd dat 144 Jonge Zuidafrikanen, ne gers en blanken, op een pelgrimage in Juli naar Taizé zullen komen met als doel „samen de hand aan de ploeg te slaan". Tenslotte werd er aangekon digd dat een Europese pelgrimage op 29 februari in Sevilla zal beginnen. Deze pelgrimage zal de meeste lan den van West- en Oost-Europa door trekken. onder wie internationaal bekende prelaten als de kardinalen Ams en A. Lorscheider en de bisschoppen Hel der Camara, Casaldaliga en I. Lor schelter, hebben regionaal hun eigen, progressieve uitleg van de Puebla- documenten gegeven. Volgens bisschop Casaldaliga uit het Amazonegebied heeft de Celam veel van haar prestige verloren zelfs onder de conservatievere bisschoppen van Brazilië. Praktisch bestaat zij niet, de naam bestaat en af en toe is er een communiqué van die kant. Meer en meer lijkt het erop dat de bisschoppen de Celam beschouwen als een politiek obstakel, een dochter onderneming van de curie en niet als de vertegenwoordigster van de kerk ln Latijns-Amerika. In Nicaragua hebben de bisschoppen vooral bezorgde en angstige verkla ringen uitgegeven over het verloop van de sandlnlstlsche revolutie. In Puebla hadden zij een centrumposi tie Ingenomen, mede omdat hun „voorman", de progressieve bisschop van Managua, Miguel Obando Bravo, ontbrak. Onlangs verklaarde Obando dat de sandinisten moeten oppassen met het aanwakkeren van haatgevoe lens tussen de verschillende klassen. Hij vroeg zich verder bezorgd af of het nationale karakter van de revolu tie wel bewaard blijft. Hij drong ver der aan op vrijlating van „onschuldi ge" Somoza-aanhangers en op snelle berechting van de schuldigen. Maar ook wordt benadrukt dat de katholieke kerk een bevrijdende theologie aanhangt, steun verleent aan het werkelijke socialisme en de verdediging van de menselijke waar digheid. ADVERTENTIE EEN LAMP VOOR JE VOET Onze ogen doen nu al pijn van het turen voor ons uit. In deze eerste dagen van het nieuwe Jaar vragen we ons af wat het zal worden. Mist en nevel omringen ons. We maken plannen, maar meer dan ooit zijn ze van onzekerheid omringd. Het lijkt ons niet meer gegund om ver voor ons uit te zien. De plotseling opduikende mee- en tegenliggers beginnen ons te verschrikken. Wie weet nog een weg? Een oude psalm heeft het over „Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad". Het is niet nieuw om op dit woord te wijzen in het kader van de bescheidenheid die ons past. Veel verder kunnen we niet zien. En: hebben we misschien ook niet nodig. Als lk maar kan zien waar ik mijn voet bij de volgende stap kan zetten. Ik geef toe dat dit onvoldoende lijkt in onze situatie van gemotoriseerd en atoomverkeer. Toch valt ook daar over na te denken. Radar kan ook een licht op Je pad zijn. Maar de hele weg ontgaat ons blijkbaar. De psalm vindt dat niet erg. Als we maar verder kunnen. En dat we dan met dit licht verder kunnen is op zichzelf al een garantie. We weten dat het geen Incidenteel licht is. Dit licht loopt niet op batterijen die op raken. En evenmin op andere krachten die verslijten. Dit licht is een eeuwig licht. Daarom kan het voldoende zijn om het voor je voeten uit te zien schijnen. Van de ene dag op de andere. Meer is niet nodig. De beloften en geboden, het richtend woord van deze God leidt ons, ook dit jaar. Kan ons leiden als we ons eraan toevertrouwen. Ook als er beslissingen genomen moeten worden op de lange baan. Tls die beslissingen getoetst zijn aan dit eeuwig woord gaan we in vertrouwen verder. Beroepingswerk NED. HERVORMDE KERK Met emeritaat D. J. Spaling Dzn. te Schiedam en G. van der Ree te Oost- voorne (beiden vervroegd Lv.ra. ge zondheidstoestand). GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Bodegraven, D. H. El- derman te Drachten. Ds. A. K. Krabbe Op 84-jarige leeftijd ls overleden de gereformeerde emeritus-predikant A. K. Krabbe te Den Haag. Hij is van 1930 tot zijn emiritaat in 1965 predi kant te Hlllegom geweest; daarvoor stond hij te Mijdrecht. Chao Tzu Ch'en Naar eerst nu is bekend geworden ls ln november in Peking overleden, Chao T^u Ch'en, een van de vroegere presidenten van de wereldraad van kerken. Hij werd in dat ambt gekozen in Amsterdam in 1948. Op het hoogte punt van de Korea-crisis trad hij uit het ambt terug. Chao was hoogleraar aan de theologische academie in Pe- klngs Yenchlng universiteit Hij gold als een waardevol theoloog, die het protestantisme ln China trachtte vas te voet te geven. Hij werd veel aange vallen, maar is kort voor zijn dood gerehabiliteerd. Hij is begraven op de erebegraafplaats van de Chinese re volutie. Van een onzer verslaggevers CASTRICUM De gereformeerde ds H. W. Nusselder uit Castricum heeft naar aanleiding van het kern wapendebat in de Tweede Kamer zijn ontslag genomen als reserve-leger- predikant. Hij heeft gelijk zijn lid maatschap van het CDA opgezegd om lid te worden van de Evangelische Volkspartij EPV. Ds. Nusselder schrijft aan hoofdleger- predikant ds W. F. Jense dat hij de NAVO niet ziet als een orgaan dat de wereldvrede dient, maar integendeel als een grote bedreiging voor deze vrede. „Daar men van een legerpredi- kant toch zou moeten kunnen ver wachten, dat hij op zijn minst de grote lijnen van het defensiebeleid kan onderschrijven en daar dat bij mij niet meer het geval is" vraagt Nusselder ontslag. „Wanneer het Ne derlandse leger nog eens in een ander kader zou gaan functioneren, bijvoor beeld binnen dat van een politievre- desmacht van de Verenigde Naties of in een NAVO met een duidelijk op ontwapening gericht beleid, dan zal lk u graag mijn diensten weer aan bieden. Ds. Nusselder is industriepredikant in de IJmond. Hij heeft een Jaar actief als legerpredikant gewerkt, waarna hij verbonden werd aan diverse reser ve-onderdelen. met welke hij herha lingsoefeningen meemaakte. BÈLGRADO De leider van de communistische partij in Kroatië, dr. Vladimir Bakaric. vindt het „atheïs me een beweging van de vorige eeuw en het is onzin en dom tegen de kerk als godsdienstige Instelling te vech ten, om de eenvoudige reden dat zij niet kan worden afgeschaft, niet om dat de priesters zo sterk zijn, maar omdat zij leeft in de mensen. De koers van de kerk is voor ons aan- vaarbaar: strijd voor vrede, voor het naast elkaar bestaan onder verschil lende systemen, hulp aan onderont wikkelden." Dat deze paus ln interne zaken conservatief is, was volgens Bakaric zijn eigen zaak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2