r
Utrechtse priesterstudenten
zoeken geen afzondering
Eerlijk zullen we alles delen
'NAVO-macht holt
democratie uit'
VANDAAG
l/.
Trouw
VOORBIJGANGER
Nieuwe boeker
Vier uitbundig feest!
Ethici in bewapeningsdiscussie:
Kalender Kritische Gemeente
een plaats waar Hij wonen kan
WOENSDAG 5 DECEMBER 1979
KERK
TROUW/KWARTET
10
SINTERKLAAS
i DE
Laat ik beginnen met allen die dit -ji
lezen een gezellige dag toe te wenss
want ik denk dat zoiets de bedoelln ^r'
Of je nog in hem gelooft of nietget
ook of je er aan doet of niet. Dat
laatste klinkt ook altijd zo definltli Het
we doen van 't jaar niet aan nlei
sinterklaas! Dan zie je een kamer qfgen
twee mensen er in die elkaar een de
beetje verveeld zitten aan te kijken, ter!
„ze doen er niet aan". De kinderen
zij n getrouwd en ieder op zichzelf.
J an en Tine vieren het bij haar oudijdan
en Tine en Jan bij zijn ouders. Ja,
wil je, vorig jaar was het hele stel hlÉen
Maar je kan toch metz'n tweeën get der
sinterklaas vieren. Ik zie me al, even
alleen de gang in, een oude witte
handschoen aan, aankloppen en dai
al die fratsen. Nee, wij doen er niet
aan. Twee mensen die er niet aan
zitten te doen. Van verveling licht d
buis op in de kamer. Maar dat hoeft
natuurlijk helemaal niet. Ook nleti
je juist met elkaar besloten hebt om
de sinterkldas-begrotlng een andei
bestemming te geven, bijvoorbeeld
voor de kinderen die nooit zo n
avondje vol geraas hebben. Ik denk
dat er weinig nodig is om het heel
gezellig te hebben. 81nterklaas Is
feest van geven. Natuurlijk ook vi
ontvangen, maar allereerst van
geven. Er bestaat een woord van
Jezus, dat niet in de evangeliën staa
Een apostel herinnert het zich later
en daarom staat het in de
Handelingen: „Het is zaliger te gevt
dan te ontvangen". Je zou er bij
kunnen denken: om iets te geven b«
je je niet altijd in het gewoel van de
sinterklaas-drukte te storten. Dat
kan ook zonder enige aanschaf. Je
geeft jezelf. Daar hoef Je de deur nk
eens voor uit. Ik ontveins me niet di
het allerminst eenvoudig is, vooral
vandaag nu iedereen zegt dat Je
vooral voor je zelf moet opkomen. 11
heb wel eens gedacht bij dat woord
van Jezus „het is zaliger te geven dg
te ontvangen", dat zal zo zijn, maar
om te kunnen geven moet Je toch oc
zelf eerst ontvangen hebben. En dal
is dan een doordenkertje voor 't ge*
het een lange avond wordt.
Beroepingswerk
NED. HEKV. KERK
Beroepen te St Pancras: O. J. Reljg
te Weesp; te Klundert: A. J. de Joj'
te Leiden.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Workum: G.
renbeek te Gramsbergen die bedara
te voor Harlingen.
)E
GEREF. KERKEN (VRUG.) >e
Beroepen te Eemdijk: F. p. Folkei ,a]
kand. te Kampen.
me
lar
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Elburg: L. W. v. d. Ml
Middelharnis; te Eindhoven
den Hertog te Komhorn.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Katwijk aan
Wisse te Kootwijkerbroek.
Bisschoppen overleggen
over synode-agenda Ijjg
UTRECHT (ANP) Gisteren is h
beraad begonnen over de ontt
agenda van de bijzondere synod
Alle deelnemers zijn daarbij: de 4
ven Nederlandse bisschoppen,
Danneels'van Antwerpen als twet
vice voorzitter, prof. Lescrauwaet, d
speciale secretaris, de prior van I
Slangenburg Van den Biesen en
voorzitter van de priesterreligieus
Van Luyn.'
De benoeming tot synodelid van d
Van den Biesen heeft intussen i
kritiek uitgelokt. Kardinaal
brands deelde mee dat de paus g
een monnik erbij wilde hebben. I
vooral van de kant van de vrouw
ke religieuzen vindt men het een
miste kans dat er alleen priesters
de synode zullen zijn, als ware 1
vanzelfsprekend dat „de dragers v
het priesterambt de meest aangi
zen vertegenwoordigers van het 1
tholiek volksdeel worden
schouwd."
Het beraad over de agenda wolf!
grotendeels in vreemde tale^
voerd, orpdat namens het Vatt
mgr Jozef Tomko de besprek:
bijwoont. Het beraad wordt vandsj
en morgen voortgezet.
ier
Polio, afwachten of afweren? d< ra
prof dr. J. Douma en prof dr J. Ve iar
ma. Uitg. Ton Bolland, deel 5 In ree ia£
Ethisch commentaar, 134 pag., 8, pre
Publikatie, gericht op diegenen, (er
moeite hebben met het aanvaard Vol
van de zgn poliopri^c. De autet II
betogen dat de bijbelse gegevens zl lei
niet tegen preventieve gezondhek oi
zorg verzetten en bieden historisi ie$
overzicht van weerstanden tegen vi iai
cinatie in gereformeerde groej [ai
ringen. 1 io>
bp
Dagwijzer door Thijs Weerstra. UI lec
Kok, Kampen, ƒ24,90 Bijbels dl p
boek. dat de auteur (gereformee en
predikant te Brussel) bedoelt I jk
hulpmiddel om elke dag wijzer vam lor
bijbel te worden
>e
Thuis in de bijbel, deel I Uitg. Ka lat
Kampen, 91 pag., 13,90 Het Nietf Ier
Testament in negen delen voor stu< lee
en gesprek. Deel I: de evangelM ïg
Eindredactie ds H Veldhuizen end ar
W Verboom (beiden hervormd, geü be
bond* te
ADVERTENTIE
De toekomst voor ogen, voor jon
geren met Jaap Hannessen. ds W. van
Laar, Cor van Iterson en Gert van den
Bos, 28-31 december. Zonnewende.
Sint Michielsgestel. Opg. IZB. tel.
033-11949
Oud en nieuw, voor alleenstaan
den. 29 december-2 Januari, De Es-
senburgh, Hlerden (tel. 03413-8411.
Open Huis, kerstgastendagen De
Bron. Dalfsen (tel. 05297-218).
Maak veel pret onder elkaar.
Maardenk ook aan de 200.000 arme
schoolkinderen in Brazilië.
Geef ze van uw overvloed een Nieuwe
Testament (f 2,63).
Giro 901.000 van In de Rechte
Straat te Velp met vermelding
„NTBr."
waarin opgenomen De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidsp Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
Pos'DuS 8S9
1000 AW Amsterdam
Wibautstraai 131 Amsterdam
tel 020-913456
teiei 13006
Pottgio 66 00 00
Bar. Ned Oed-etbari.
Rekemngrv 23 00 12 574
Gemeen reg ro Amsfe'dem
REGK) RO^TEnoAVOORDRECHT
Pos'tH949
3000 A* Rotterdam
tel 010-115566 i^bonnemenien
en Dc/orgingi
teiOiO-i 15S981redactiei
tei 115700 lu'tsiuitend voo»
adverte"i.e»i
WestWaah 4
Roti er dam
REGIO OEN HAAG LEIDEN
PoslDuS '01
250i CC Den Haag
tei 070-469445
(aöonnemenlen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
lei 070-468664 (uAaluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGK) NOORD OOST NEOERLAND -
lU'tshJi'end admin.strat-el
PoelDwt 3
6000 AA Zwone
tei 05200-17030
Melkmarkt 56 Z*o-'e
Abonnementsprijzen
Per maand f 15 90
Per kwartaal 4- rp
Per ha" «aar f 95 40
Per >aar t 186 80
Ad.e'.v-.nve.i"- o aanvMg
Teuton-sche abonnementenoaorarhten
<t adressen Doven
Opgave tam. «be- n>r> 9-19 30 van
m 'A '-daQ t m vmaag Op zondag var 16
20 uur te el 020-913456
Opqa«e mr ad«bf*erti«s
020-936666 o' scT "e aan Mm vtv
a<de'ng poVD _r- 433
1000 AK AMSTERDAM
Aoreseeiz-gTgen urtvadend SCh/irjeH*
aan oru Amsterdamse adressen
De St. Nicolaaskerk in Amsterdam.
door Jac. B. Looijen
Jawel, het heerlijk avondje is er weer. Het avondje van Sinterklaas en de kinderen
zingen al vol verwachting klopt ons hart, wie de koek krijgt, wie de gard. En wie zoet is
krijgt lekkers, wie stout is de roe. Ze zingen ook devoot: eerlijk zullen we alles delen,
suikergoed en marsepein.
Ziezo, nu heb 11c teksten genoeg
voor een stichtelijke overdenking
rondom de verjaardag van de goe
de sint. Het is passend en betame
lijk ons daarmee ook op deze pagi
na bezig te houden ter gelegen
heid van de 5e december.
Om te beginnen een liturgische
opmerking. Sinterklaas is niet op
5 december jarig, maar op 6 de
cember. Op die dag werden in kat
holieke kerken, ongeacht of ze
rooms dan wel oud-katholiek wa
ren, soms missen gelezen ter ge
dachtenis van wijlen de goedgeef
se bisschop van Myra en gebeden
werden opgezonden opdat wij
door zijn voorspraak dezelfdë
geest van goedertierenheid en me
dedogen zouden verkrijgen als die
welke sinterklaas bezielde. Helaas
zit de klad er in en voorzover ik
weet wordt de sinterklaasmis
haast nergens meer gelezen, en
dat ls jammer. Zoals gezegd die
mis werd gecelebreerd op 6 dec-
meber en dan hadden wij, mitsga
ders onze kinderen de banketsta
ven en de chocolademelk al lang
genoten. Namelijk op de voor
avond van sints verjaardag.
Genesis
Deze feestelijkheid op de voor
avond is vanuit de bijbel bekeken
volkomen juist. Dit wordt ons in
Genesis 1 al duidelijk gemaakt.
Het was avond geweest en het was
morgen geweest.: de eerste dag
(Genesis 1 vers 5). In Israël viert
men feestelijk de wekelijkse rust
dag, de shabbath. Dat is de zater
dag, maar die begint als het in de
avond van de vrijdag donker
wordt. Om het op z'n hebreeuws te
zeggep: de „erev shabbath" en dat
is de vrijdagavond en dan dekt
men de tafel, steekt kaarsen aan,
zegent men wijn en brood.
Bedoeling
Mijn bedoeling ls deze meditatie
over sinterklaas in te delen in drie
punten. Mijn eerste punt was ge
lijk de aandachtige lezer zal heb
ben bemerkt enigermate litur
gisch gekleurd. Genoeg hierover.
Ik kom aan mijn tweede punt en
dat ia van sociaal-economische
aard. Ik herinnerde reeds aan het
lied, dat de kinderen ons voorzin
gen: Eerlijk zullen we alles delen
Dat is hoogst actueel als je het
internationaal bekijkt in onze we
reld. Ook in ons land trouwens als
je praat over eerlijke werk-verde-
ling. In onze kerken is het begrip
„Samen delen" aan de orde van de
dag en dan gaat het meestal over
onze rijkdom en over de armoede
in de derde wereld. Ook hebben
we het over versobering in onze
levensstijl, maar of daar de arme
mensen erg mee zijn gebaat kan
men betwijfelen, want wie verso
bert. betaalt minder belasting en
daar moeten we het nu net van
hebben voor onze ontwikkelings
hulp. Nee ik ben er niet tegen om
een boterlettertje te eten met sin
terklaas. De bakker betaalt van
onze bestelling z'n belastingpen
ningen en een paar ervan gaan
naar de arme landen via onze
Haagse kringen. Er blijft natuur
lijk wel het een en ander aan de
strijkstok hangen en dat moeten
we afkeuren, ja zelfs bestraffen.
Daarom moeten de kinderen ook
blijven zingen met sinterklaas:
Wie zoet is krijgt lekkers, wie
stout is de roe.
Oecumenisch
Alle mensen, ik raak helemaal ver
zeild in religieuze vaarwateren. Ik
vaar nfoedig verder. Sinterklaas
ls, en dat is mijn derde punt, een
oecumenische figuur, Ja meer dan
dat. Zijn verjaardag wordt name
lijk niet alleen gevierd door katho
lieken en protestanten in ons land,
maar ook door humanisten en an
dere godloochenaars. We zingen
allemaal in de sfeer van aller men-
seo broederschap: Eerlijk zullen
we alles delen.
Ik moet daar nog eventjes nader
op ingaan. Sinterklaas wordt ver
eerd ais weldoener van kinderen
en als zodanig is Danny Kaye, die
zo vaak in actie is voor Unicef in
onze tijd een van z'n voornaamste
volgelingen. Ik moet nu ineens
ook denken aan m'n goede vrien
din Eva den Hartog van het Leger
des Heils, die zich thans in Cam
bodja uitslooft. Zou ze nu ook aan
sinterklaas denken. Nee, dat ver
moed ik niet. Ze heeft warempel
wel wat anders aan het hoofd.
Stoomboot
Nog een kleine toegift. Sinterklaas
wordt ook vereerd als bescherm
heilige van schepelingen. Daarom
kennen we het lied: Zie ginds
komt de stoomboot uit Spanje
weer aan. Sinterklaas reisde per
schip. Dat doet hij nog. Ons land
kent vele Nikolaaskerken met
name in plaatsen die met scheep
vaart te maken hadden of hebben.
En bekende kerk is de St Nicolaas
tegenover het Centraal Station in
Amsterdam en dat is de stad die
hem tot patroonheilige koos.
Daarom is ook de Oud(st)e Kerk
van de stad naar hem genoemd.
Ook onze goede bisschopsstad
Utrecht kent een Nicolaïkerk, die
terecht fraai gerestaureerd is en
die door de Utrechters platweg de
„Kloas" wordt genoemd. Ooit was
ik in de „Kloas" toen daar in de
sinterklaasweek ds J. Loos uit Hil
versum een dienst leidde. Loos
was, wat je noemt, hoog-liturgisch
en hij werd later rooms-katholiek
priester in Zwolle. Maar z'n gebed
in de sinter)claasdienst in die
Utrechtse „Kloas" vergeet ik niet:
„God geef ons, bidden wij, op
voorspraak van Uw dienaar Niko-
laas een inborst van mededogen
en goedertierenheid Nu, om
die „inborst" gaat het toch als de
kinderen zingeh: „Eerlijk zullen
we alles delen".
LEIDEN (ANP) Ethici van een groot aantal universiteiten
en hogescholen in Nederland hebben in een brief aan de
Tweede Kamer gewaarschuwd, dat de jongste NAVO-verga-
dering en het optreden daarin van minister Scholten overdui
delijk hebben gemaakt, hoe weinig de regering kan doen aan
de vormgeving van de Nederlandse souvereiniteit in breder
verband, met name de internationale wapenwedloop. De
Nederlanse democratie wordt uitgehold met verwoestende
gevolgen, aldus de brief, die is ondertekend door 29 docenten
in de ethiek.
De brief wijst er op, dat het Neder
landse volk is gedwongen ontwikke
lingen te volgen, waartoe het zelf niet
heeft kunnen besluiten in een vrij,
zorgvuldig en goed voorbereid over
leg. De beslissing over oorlog en vre
de is volgens de brief uitgeleverd aan
instanties, waarop noch de regering,
noch de volksvertegenwoordiging
enige invloed kunnen uitoefenen.
dering van bewapening te bereiken.
Zij kunnen echter alleen als mogelijk
heid gezien worden door een politiek,
die bereid is. ze in het uiterste geval
ook te gebruiken".
Specialisten
Moeilijker
Over de gevolgen schrijven de ethici:
„Wapens moeten worden toegelaten,
waarvan geldt dat hun beperktheid
en precisie het onderscheid tussen
nucleaire en conventionele strijdmid
delen zullen doen vervagen, zodat een
beperking van het conflict veel moei
lijker zal worden".
In verband hiermee beklemtonen zij.
dat de mensen in de Oostblok-landen
minder schuldig zouden zijn dan de
mensen in het Westen, omdat zij niet
zo vrij kunnen protesteren. De brief
vervolgt: „Een democratie die zich
bedient van deze middelen heeft de
grond van haar bestaan aangetast,
want zij baseert zich niet meer op een
hoge moraal, maar op inhumane mid
delen. De wanverhouding tussen mid
delen en doel is de nekslag voor de
levenswijze, die men denkt te verde
digen"
Over die wanverhouding van midde
len en doel, het terrein waar ethici
toetsend optreden, merkt de brief op
„Het bezit van nucleaire wapens
wordt verdedigd op grond van
bondgenootschappelijke trouw en
van de noodzaak, de grote waarden
van de westerse cultuur te bescher
men De wapens zijn dan de middelen
om in de onderhandelingen vermin
Op deze manier, waarschuwen de et
hici, „wordt politiek losgemaakt van
ethiek, ze verwordt tot een techniek,
die alleen nog door specialisten kan
worden bedreven. De verstaanbaar
heid van het handelen van de politici
voor degenen, die zij vertegenwoordi
gen en voor het nageslacht is daar
mee vervallen. De politiek kan daar
mee niet op overtuigingskracht wor
den gebaseerd, maar zal via manipu
latie moeten worden verwezenlijkt".
Dit betekent volgens de briefschrij
vers, dat het parlement niet met een
rustig geweten de gewetens van ande
ren kan belasten, want zeggen zij
een politiek, die zich losmaakt van
de ethiek is een gewetenloze politiek.
De ethici erkennen, dat zij ook op
pragmatische gronden tegen de hui
dige bewapeningspolitiek zijn, maar
voegen er nog aan toe, dat het parle
mentaire werk in deze tijd jongeren
ernstig frustreert en tot wanhoop
brengt „Alleen wanneer doeleinden
en middelen in een juiste verhouding
zijn gebracht, kan politiek Inspireren
en creatief worden," aldus de brief,
die is ondertekend door 29 personen,
die betrokken zijn bij het hoger on
derwijs in de ethiek in Nederland. De
brief is namens de 29 verzonden door
prof. dr H W. de Knijff, docent aan de
theologische faculteit van de univer
siteit van Utrecht, en door prof. dr W.
E. Verdonk, docent aan de theologi
sche faculteit van de universiteit van
Leiden.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT „Niet zomaar teruggrijpen naar vormen uit het verleden, het seminarie van
vroeger, maar nieuwe wegen durven gaan." Onder dit motto opende kardinaal Willebrands
gisteren het „Ariëns-konvikt". waar studenten zich ervan kunnen vergewissen of ze rk priester
willen worden, een ambt dat het celibaat vereist.
men met studenten die zich niet op
„Hoe komen we nog aan priesters?",
is een hamvraag voor de rk kerk en
niet alleen in Nederland De laatste
jaren hebben een snelle vergrijzing en
afkalving van het priesterbestand la
ten zien. nieuwe aanwas is er nauwe
lijks geweest Rome maakte zich zor
gen Zo sprak Paulus VI enige jaren
terug de gezamenlijke Nederlandse
bisschoppen danig berispend toe dat
ze het met de ambtsopleiding danig
in het honderd hadden laten lopen,
alleen de bisschop van Roermond
had een pluim verdiend met het op
richten van een reglementair semina
rie in Rolduc
en getoetst worden aan anderen die
er ook over denken
Al jarenlang peinst men in kerkelijke
kring over hoe dat zou kunnen. Het
„Ariën*konvikt" is het voorzichtige
antwoord dat vanuit de bisdommen
Utrecht en Groningen nu gegeven
wordt. Kardinaal Willebrands had
niet de pretentie „dat we hèt ant
woord gevonden hebben voor de vor
ming van toekomstige priesters met
uitsluiting van andere mogelijkhe
den Wel hebben we het vertrouwen
dat deze vorm voldoende mogelijkhe
den biedt."
Dc rk kerk kent in Nederland thans
vijf instituten waar (met staatssubsl- Gaütvriihëid
die) thpologie gestudeerd kan worden J
(Nijmegen. Utrecht. Tilburg. Heerlen
en Amsterdam) Maar deze instituten
leveren maar weinig priesters af Het
ontbreekt, zo meent men. aan een
omgeving waarin een eventuele ge
dachte aan priesterschap kan rijpen
In een mooi. oud pand. waar vroeger
een Hoogheemraadschap gevestigd
was, wonen nu zes studenten en twee
begeleiders, die overigens ieder ge
woon hun werk hebben De zes volgen
de theologiestudie aan de KTHU sa-
het priesterschap voorbereiden, om
dat ze vrouw zijn of omdat ze niet
ongehuwd willen blijven enzovoorts.
De bewoners nemen volledig aan het
studie- en studentenleven deel en
hebben ook wel een of andere taak
ergens in het Utrechtse kerkeleven.
Maar thuis, in het convict, wordt be
hoorlijk wat tijd uitgetrokken voor
gezamenlijk gesprek, bezinning en
gebed. Het wil geen afgesloten kloos
tertje zijn. Niet alleen hebben de stu
denten dus alle bewegingsvrijheid,
maar ook probeert men een faam van
gastvrijheid te verwerven. In het
weekeinde is er niets te doen en gaat
ieder zijns weegs.
De leider (rector), dr P. Rentinck, wil
niet te veel kerkpolitieke nadruk leg
gen op deze weinig spectaculaire on
derneming. Getalsmatig kan immers
Gijsen in Rolduc op heel wat krassere
staaltjes wijzen. Het was ook geheel
en al toevallig dat de opening samen
viel met het bezoek van mgr Tomko,
eerstverantwoordelijke van het Vati-
caan voor de komende bijzondere sy
node. Toch hoopt men hier ervarin
gen op te doen. die op den duur
Rolduc een beetje de wind uit de
zeilen kunnen nemen. Men vermoedt
dat er in Rolduc toch wel enkele
studenten niet van harte zitten. Zij
zouden als het ware erheen gedreven
zijn door gebrek aan enigerlei voor
ziening elders voor mensen die er
„serieus over denken priester te
worden".
Relaties
Ook in andere plaatsen worden voor
bereidingen getroffen of is al iets be
gonnen. In Amsterdam bleek voorals
nog te weinig animo voor zoiets als
een convict. Daar is nu een breder
opgezette „leefgroep" gevormd, waar
ook toekomstige pastorale werk-
(st)ers in principe deel van kupnen
uitmaken. Ook in de Amsterdamse
groep wordt veel gebeden en bezon
nen. maar omdat men niet strikt op
het celibaat is gericht, kunnen rela
ties er al gauw wat gevarieerder
worden.
Ook in het „Ariënskonvikt" vindt
men het belangrijk dat toekomstige
priesters „gewoon" met vrouwen om
gaan Op een seminarie werd (of
wordt) de priesterstudent juist nogal
afgeschermd van contacten met
vrouwen. Naar die situatie wil men
niet terug.
De naam Ariëns is gekozen vanwege
de Utrechtse priester die zich rond de
eeuwwisseling inzette voor de ont
rechten in de samenleving en hen
voor de kerk wilde behouden. Tweede
man van het convict. J. Wissinl^ ziet
niet dat de naam Ariëns zal staan
voor een anti-sociallstlsche houding,
al gaan er ook „geen rode vlaggen"
uit. Ze hebben er nog niet zo over
gedacht. De vraag blijft hoe de gees
telijke vorming van studenten uit
pakt, als sociale bewogenheid maar
weinig wordt geschraagd door maat
schappelijke visie en analyse.
Al voor dc zevende keer geeft de Kritische Gemeente
IJrnond m G.IJ.i een kalender uit. Aanvankelijk be-
dr.eld utn de leden van de gemeente op de hoogte te
brengen van de data van de veertiendaagse vieringen, is
hij inmiddels uitgegroeid tot een verzameling gebeden,
gedichten, liederen, fragmenten uit preken, veelal van
de hand van voorgangers en leden van dc K.G.IJ.
Daarnaast zijn er veel tekeningen opgenomen, afkom
stig van de omslagen van de liturgieboekjes, allemaal
gemaakt door Wim liessels, die ook de opmaak van de
kalender voor zijn rekening nam. Bovendien veel infor
matie over de K.G.IJ. en voor de kinderen een kleur
plaat. De K.G.IJ. wil met de uitgave van deze kalender
ook vrienden en geïnteresseerden een indruk geven van
haar liturgisch, bezinnend en actief reilen en zeilen in
het afgelopen jaar. De prijs van deze kalender gelijk
aan de gemaakte kosten bedraagt 3.50 (exclusief
1.70 verzendkosten) en kan besteld worden bij: Alfons
Baay, Benesserlaan 408, Uitgeest. Bovenstaande teke
ning van Wlm Hessels is van de kalender overgenomen.
t r-ï~-
Het „Ariënskonvikt" aan de Keistraat in Utrecht