De terechte woede van een puber REGEREN ZONDER CDA Man-vrouw-verhoudingen in een kaleidoscoop Veranderingen ir orkestenbestel Interessante programma's met klassiek en modern Op de bres voor de rijksacadeni "éSü Centrum speelt Fay Weldons 'Overspelen' Raad voor de Kunst valt CRM bij Popdagen '1 Promenosconcerten in Vredenburg Neerlands Hoop stopt ermee NOTULEN VAN GEHEIM BERAAD. GEERTSEMA: PRONK: GLASTRA VAN LOON: DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten AMSTERDAM „Overspelen" heet de nieuwe voorstelling, die Peter Oosthoek met drie actrices en drie acteurs bij de toneelgroep Centrum gemaakt heeft van het door Josephine Soer vertaalde „Action Replay" van de Engelse schrijfster Fay Weldon. Een speelse, zorgvuldig uitgewerkte voorstelling, die door de manier van acteren in het ruimtescheppende toneelbeeld van Paul van den Berg bijzonder mooi „oogt". Maar die Je gaandeweg toch teleurstelt. Hou zou dat komen1 Stuk en voorstelling lijken op een kaleidoscoop Misschien worden die nog wel altijd als kinderspeelgoed verkocht, al zullen ze door de view masters wel niet meer zo verrassend zijn een kartonnen kokertje met wat stukjes gekleurd glas. die telkens weer anders, maar altijd symmetri sche figuurtjes vormden, als je door een klein ooggaatje naar binnen keek De gekleurde stukjes worden als een zesvoudig waaiertje weerspie geld in het glazen driehoekje, waar binnen ze liggen In het spel van Fay Weldon zijn drie vrouwen en drie mannen de gekleur de stukjes, waarmee zij de Westerse man-vrouw-verhoudingen van begin jaren 50 tot eind jaren 70 wil laten zien. Het kaleidoscoplsch effect ont staat. doordat zij alle scènetjes min stens één keer in een wat gewijzigde versie opnieuw laat spelen, elke keer met een andere, maar de laatste keer definitieve uitkomst. Dat is natuurlijk heel spits gevonden. Het wordt ook vernuftig uitgewerkt In elke herhaling hoor je dezellde argumenten gebruiken. Zij leiden tot een tegengestelde uitkomst, omdat de accenten anders kwamen te lig gen En dat is afhankelijk van bij komstigheden als de stemming van het ogenblik. Ook kaieidoscopisch dus. Fay Weldon heeft het zo Ingericht, omdat zij wil laten zien dat er telkens weer verschillende keuzemogelijkhe den zijn. Van elke feitelijk gedane keuze laat zij de consequenties zien. Maar telkens weer de nadruk op de toevalligheid van de stemming, die de keuze bepaalt ook in de ver schillende toonaarden waarin de overgespeelde scènes gezet zijn maakt het doen en laten van die zes figuren op den duur weinig interes sant. Je herkent er zeker wel allerlei verschuivende ideeèn en opvattingen in. die zich tussen 1950 en nu over de man-vrouw-verhouding hebben voor gedaan. maar alleen maar in de weg- kabbelende uitwerking ervan in het dagelijks bestaan van vrouwen en mannen, die toen het allemaal begon nog aan hun hogere opleiding bezig waren, daarvan een poosje financieel- comfortabel hebben kunnen leven, maar in hun persoonlijke verhoudin gen hun primitieve atavismen vrij spel hebben gelaten. Een tijdsbeeld, dat wel. maar nergens puntig aange scherpt. Hoe puntig aangescherpt de drie vrouwen- en de drie mannen-karak ters ook gespeeld worden Henriët- te Tol. Lettie Oosthoek, Coblj Stun- nenberg. Polio Hamburger, Serge Henri Valcke, Luk van Mello en hoe helder hun wisselende samenspel ook in de ruimte is uitgewerkt. De Inhoud levert niet meer dan vernuftig uitgewerkte clichés van de middel maat. De drie vrouwen in 'Overspelen' (van onder naar boven): Cobij Stunnen- berg, Lettie Oosthoek, Henriëtte Tol. door Dirkje Houtman ARNHEM Wat doe je als je als puber nooit iets mag van je ouders, die ook nog eens hun huwelijksproblemen op je afreageren. Je wordt kwaad, zegt ze eens flink de waarheid, rukt in woede de was van het tomadorek en gooit tot slot een stoffige plant door de kamer. Een scène uit „Ik mag ook nooit wat" van Theater op School Deze scène vormt de climax van „Ik mag nooit iets", het nieuwste pro gramma van Theater op School dat dinsdag In de Arnhemse schouwburg in première ging. Paul Haenen schreef de tekst voor deze voorstel ling die bestemd is voor jongeren van 12 tot 15 jaar. Deze woede-aanval van Frits, waar voor alle aanleiding bestond, blijkt meteen elfect te hebben. Zijn ouders zijn met stomheid geslagen over dit slagvaardig optreden en ze laten Flrts voortaan zijn eigen gang gaan. Maar zijn opstandig gedrag had even goed anders kunnen uitpakken als pa, gesterkt in zijn onvrede, er ook eens flink de beuk in had gezet. Dan zou Frits de volgende dag bepleistert en wel op school zijn gekomen met de bekende mededeling dat hij van de trap was gevallen. Anders Deze voorstelling beoogt natuurlijk wel iets anders dan het aankweken van een prvocerend gedrag tegenover ouders. De bedoeling van Theater op School is de jeugdige toeschouwer bewust te maken van eigen wensen en behoeften. Om het effect van haar werk te vergroten, combineert de groep de voorstellingen zoveel moge lijk met spellessen waarin thema's aan de orde komen die aansluiten bij de belevingswereld van de jongeren. Het mes snijdt zo aan twee kanten, want naast de bewustwording van de deelnemers leveren deze lessen on derwerpen op die de schrijver in zijn volgende stuk kan verwerken. In „Ik mag nooit iets" heeft Paul Haenen puberzaken zoals prille ver liefdheden, nieuwsgierigheid naar el- kaars sexuele ervaringen, belangstel ling voor disco en schoolsituaties heel natuurlijk verwerkt in het verhaal van Frits. Dat is opgebouwd uit een reeks korte scènes die zich op diverse plaatsen afspelen. Je ziet Frits thuis als de wat sombere figuur, op school waar de lerares hardhandig wordt aangepakt en on der zijn vrienden waar het vrolijker toegaat. Lang duurt dat echter nooit want Frits moet altijd om de een of andere ongegronde reden vroeg naar huis komen. Als dit de vriendschap <X DEN HAAG Minister Gardeniers van CRM heeft eind de Tweede Kamer in een brief laten weten, hoe zij de Orkestenbestel van haar voorganger dacht te gaan uitvi De afdeling muziek van de oude Raad voor de Kunst daar op de laatste dag van haar bestaan nog op gereai Die reactie is onlangs openbaar gemaakt. vraag, wie nu eigenlijk het bel( moeten bepalen. Door elkaar Wat dat betreft lopen er twee ge ten min of meer door elkaar. E D is. dat het landelijk muziekai een zorg is voor de centrale ove zodat die de salarissen voor hoL procent behoort te subsidiërer andere gedachte is. dat de reg orkesten passen in het regional ti ziekaanbod, en dat de regionale heid daar dus haar eigen verant delijkheid voor heeft. Een combf van de twee levert dan op: procent subsidie van de central» tig procent van de regionale ovei j, De Raad vraagt zich daarbij d of, met zo'n grote verantwoori heid voor de lagere overheid, nieuwing van de muziekpraktij voldoende aandacht en geli krijgen. De plannen die de minister hee het functioneren van de orkest i scherp te stellen vinden veel van de Raad. Orkestbegeleid moeten een normale taak zijr wassen als uitgebreide „schna praktijken en volledige gehonoi i deelbanen moeten verdwijnen een fundamentele herziening vj stelsel van de arbeidsvoorwaï Uiteraard moet dat allemaal in leg nader geregeld worden, ma Raad vindt, dat de minister meer instellingen bij moet betr dan zij voornemens is: niet alle orkesten en kunstei verenigingen, ook vertegenw gers van de „zwakkere sectored Wat in de brief van de minister het meest de aandacht trok was haar aankondiging, dat het nodig zou kun nen blijken een of meer bestaande orkesten op te heffen. Minister Van Doorn had al gezegd, dat de bestaan de instellingen zoveel geld krijgen, dat er geen ruimte overbleef voor anderssoortige groeperingen, die an dere genres muziek beoefenen en meer aan ontwikkeling en vernieu wing doen. Hij vond toen het Neder lands Kamerorkest eigenlijk overbo dig. Minister Gardeniers gebruikt hetzelfde motief, maar vermijdt het wel concrete suggesties te doen. De Raad voor de Kunst nu onder schrijft, in zijn eigen jargon, „de ge dachte. dat bij gelijkblijvend budget voor de Kunsten een verschuiving van de geldmiddelen ten gunste van de structureel zwakkere sectoren on ontkoombaar is". Maar hij kijkt wel meteen naar de praktische toepas sing ervan. In journalistiek Neder lands samengevat: hoe moet dat dan gaan? Want de minister denkt daar nogal vrijblijvend over. als zij stelt dat die andere sectoren gespeciali seerde kamermuziek, jazz en geïm proviseerde muziek; volksmuziek, in clusief niet-commerciële pop; elek tronische muziek; compositorische arbeid bulten de bestaande struc tuur wel aan hun trekken kunnen komen. De Raad is er voor, dat er samenwerkingsverbanden komen, het liefst in de vorm van regionale muziekcentra, al moet daar eerst wei een proef mee genomen worden b.v. in regio Dat hangt wel allemaal samen met de met zijn klasgenoten dreigt te versto ren. neemt hij het kloeke besluit zich niet langer door zijn ouders te laten ringeloren. En dat was nog net op tijd. Met de geplaagde lerares verliep het anders. Nooit voor zichzelf opgeko men woont ze nog steeds bij haar ouders en heeft door hen de huwe lijksboot gemist. Deze parallel tussen de juf en Frits laat zien hoe het hem zou zijn vergaan als hij niet voor zichzelf was opgekomen en toont aan dat zijn woede terecht was. „Ik mag nooit iets" is een gedegen geconstrueerd stuk waarin de puber problemen op een volwassen manier worden behandeld. De karakterteke ning is genuanceerd zodat de toe schouwer niet zonder meer partij kiest voor de leukste, aantrekkelijk ste, geestigste of zieligste. Elk van de personages heeft ook best minder aantrekkelijke kanten. Er valt boven dien veel te lachen omdat er aanste kelijk wordt geacteerd door Celia van de Boogert. Paul Korssen, Bert Lup- pes, Bernadett Voragen en Bert Luppes. Lena Lovitch Het Engelse Stiff-label staat erom bekend een goede neus voor talent te hebben. Zo kregen mu zikale persoonlijkheden als Elvis Cos- tello, Ian Dury en Jona Lewie hier een kans hun kunnen te tonen. Het is een beetje voorbaris Lena in dit rijtje op te nemen. Toch bezit haar elpee ..Sta teless" voldoende kwaliteit om naar haar concerten uit te zien. Maandag 1 oktober in het hernieuwde Paradiso, dinsdag in de Vereeniging te Nijme gen en woensdag in het Staargebouw te Maastricht Nils Lofgren Het laatste bezoek dat Nils Lofgren aan ons land bracht was twee jaar geleden tijdens Pinkpop. Sindsdien is het stil geweest rondom deze Ameri kaanse gitarist, die begon als een pure rock 8e roll artiest, en die sinds dien zijn rauwe trekken heeft verlo ren. Desondanks blijft het de moeite waard hem woensdag 3 oktober in Paradiso te beluisteren. Dr. Feelgood Stevige rock 8e roll valt er daarente gen wel te verwachten van de Engelse groep Dr. Feelgood. Met de intensi teit van de vroege Stones of Pretty Things spelen zij rhytm 8e blues-klas- siekers vermengd met eigen coi d ties, die live nog aan kracht w Rotterdam-Eksit (4 okt), Amste i Paradiso (5 okt Alphen a d. Midas (6 okt.), Apeldoorn-Gig okt). Nijmegen-Doornroosje (9ei Haarlem-DAC (10 okt.), Gron j Vera (11 okt). Den Haag-Paarf Troje (12 okt) en Ruinerwold- huis (13 okt.). Inner CircleDe kogelronde van Inner Circle was de afg< maanden op diverse festivals ren. Hun laatste elpee ..Everytl great" laat een nogal commc met disco vermengd geluid tijdens hun concerten voert de sneden reggae de boventoon. 5 oktober in de Junushof te Wa gen, 5 okt. in de Arnhemse Stjd hal. 6 okt. in de Oosterpoort t» ri ningen, 7 okt. Paradiso in Ai' dam en tenslotte op 8 oktober" Venloose Schouwburg. Muziekfilms In het Drieluyi, Zaandam treden zaterdagavo september de volgende groep» maar dan op het witte doek. Uit rika zullen dan The Ramones, Petty 8e The Heartbreakers en verschijnen, terwijl Engeland genwoordigd is met The Motor „Retour Colombia" is de titel van de voorstelling, die de Stauttoneel- groep C C C vrijdagavond 28 septem ber half negen speelt ln het Centrum voor Chileense Cultuur. Nieuwe He rengracht 29 I Amsterdam. Het is een collage over de repressie in Colombia en de strijd daartegen, gemaakt naar vier eenakters van de Colombiaanse schrijver Enrique Buenaventura door een raamvertelling met elkaar verbonden Toegang ƒ3.50. inlichtin gen 020-265258 Speciaal vandaag Simon van Coliem besteedt aandacht aan de nieuwe Ne derlandse speelfim „Grijpstra en De Gier" Ned. 1/20.15 Zesde aflevering van Roots 2. de volgende generaties waarin we zijn aangeland bij het gedramatiseerde levens verhaal van de schrijver van Roots. Alex Haley. Ned. 220.27 „De L-factor" heet deze af levering van de Duitse politie- reeks Derrick met Horst Trap- pert in de hoofdrol Ned. 120.30 „The games must go on- must the games go on?" is een gecombineerde uitzending van AVRO's Televizier en AVRO s Sportpanorama over de Olym pische Spelen Ned. 222.05 In het NOS-programma Markant is vanavond de beurt aan prof. B. V. A. Roling. die in 1977 afscheid nam aan de Rijksuniversiteit van Gronin gen als hoogleraar in de pole mologie. de wetenschap van oorlog en vrede Ned. 122.10 Van nu af aan gaat Panora- miek. de buitenland-rubriek \an de NOS. regelmatig aan dacht besteden aan de verrich tingen van het nieuwe Europe se parlement Ned. 123.10 Voorganger in de middag- pautedienst. uitgaande van de stichting Alle-Dag-Kerk te Amsterdam is ds D. N. Wouters Hilv. 1,12.40 ADVERTENTIE Van onze muziekredactie UTRECHT De tijd dat de radio-orkesten achter de stu dio-microfoons verscholen bleven lijkt nu wel defintief voorbij. Steeds meer treden deze ensembles ook zichtbaar op. De zaterdagmiddagmatinees in hu Amsterdamse Concertgebouw zijn daarvan een al bijna klassiek voor beeld De Promenos-concerten heb ben zich daar de laatste jaren bijge voegd Aanvankelijk werden ze. voor publiek toegankelijk, in de Hilver- sumse studio's gehouden Sinds vorig jaar hebben ze een uitstekend onder dak gevonden in het nieuwe Muziek centrum Vredenburg in Utrecht. Dit seizoen begint de NOS, die deze con certen organiseert, op vrijdag 5 okto ber met een nieuwe serie die in princi pe dezelfde opzet heeft, al zijn er kleine wljzingingen. De ervaring heeft geleerd dat in de grote zaal van Vredenburg het vrij in- en uitlopen van het publiek tijdens de concerten storend werkt. De zaal blijkt zich daartoe niet te lenen; zowel de uitvoe renden als de luisterenden ondervin den er hinder van. Natuurlijk kan men kiezen welke van de vijf concer ten die per avond in grote en kleine zaal worden gegeven men wil bijwo nen. Met enig overleg kan men daar van dne of vier volledig uitzitten Maar dét moet dan ook gebeuren: niet weggaan of komen tijdejis het spelen Dat kan wel tussen de pro- De Belgische dirigent Fernand Ter- bv die het Radio Philharmonisch Or kest tijdens het eerste Promenos- concert dirigeert. gramma-onderdelen door. Vooral bij de concerten met hedendaagse mu ziek is daar meestal (door de noodza kelijke wijzigingen op het podium) voldoende tijd voor. Die hedendaagse muziek wordt in zeven van de acht concerten verzorgd door het Utrechts Symfonie Orkest. Het „Ensemble M" neemt één mo dern concert voor zijn rekening. De indeling van da avonden is zó. dat in de meeste gevallen met het optreden van een amateur-ensemble wordt be gonnen. Daarvoor moet men al om half acht aanwezig zijn. Om kwart over acht volgt dan een programma met min of meer klassieke symfoni sche muziek, uitgevoerd door o.a. Ra- AMSTERDAM (ANP) Bram Ver meulen en Freek de Jonge van de cabaretgroep .Neerlands Hoop" zul len vanaf volgend Jaar niet meer sa men optreden Zij willen het lopende theaterprogramma „Neerlands Hoop Code", dat tot december duurt, sa men uitspelen en dan de samenwer king verbreken Volgens Oood Boy Productions het impresariaat van het duo gaan Bram en Freek uit elkaar omdat ze alles gedaan hebben wat ze samen wilden doen Beiden willen doorgaan met theater maken en elkaar daarbij helpen, maar met meer samen optreden Bram en Freek traden voor de eerste keer professio neel samen op als „Neerlands Hoop in bange dagen op 20 juni 1969 Dc grootste bekendheid kreeg het twee tal door hun boycot-actie van de we reldkampioenschappen voetbal, die in 1978 in Argentinié werden gehou den. Onder andere met hun program ma ..Bloed aan de paal" trachtten zij het Nederlandse elftal te weerhouden aan de kampioenschappen mee te doen dio Philharmonisch Orkest, Radio Kamerorkest en Omroeporkest Het eigentijdse programma begint dan om kwart over tien. waarmee de con certen in de grote zaal worden geslo ten In de kleine zaal zijn elke avond twee concerten die in principe om half negen en kwart voor tien begin nen. In deze concerten wordt veel aandacht aan volksmuziek uit diver se landen besteed (half negen) en aan solistische prestaties (kwart voor tien). Men is erin geslaagd zowel voor de „klassieke" concerten als voor de met moderne muziek interessante programma's samen te stellen waarin diverse werken die dan hun eerste uitvoering beleven. Eerste avond De eerste Promenos-avond wordt ge opend door het Amsterdams Mando line Orkest A. M. T. G. onder leiding van C. W. Malizia. Het Radio Philhar monisch Orkest voert onder leiding van Fernand Terby een programma uit met werken van Johan Wagenaar (Ouverture Koning Jan), Leonard Bernstein (West Side Story), George Gershwin (An American ln Paris) en Vieuxtemps (Vioolconcert nr. 5. solist Maurits Bosman). Het Utrechts Sym fonie Orkest komt daarna o.l.v. Chris topher Seaman met Icarus Flight van André Laporte, Estampie van Ber nard van Beurden en Tragische Ou verture van Andrzei Panufnik. In de kleine zaal speelt het Huelgas Ensem ble carnavalsliederen uit de Renais sance en daarna treedt de cellist Heinrich Schlff op met werken van o.a. Martinu. Halffter. The Beatles. Kreisler en Dopper De Promenos concerten worden elke eerste vrijdag van de maand gegeven De hele serie kost 75 gulden imet de bekende mo gelijke kortingen) te bestellen bij het Muziekcentrum Vredenburg. Ze wor den georganiseerd in samenwerking met achtereenvolgens de Belgische. Finse. Hongaarse. Griekse. Deense. Spaanse. Turkse en Israëlische Radio die één of meer concerten al dan niet rechtstreeks uitzenden. De NOS zendt elke Pro menos rechtstreeks uit. wat de concerten van NOS-orkes- ten enUSO betreft, tussen 2000 en 23.00 uur via Hilversum 2 De overige onderdelen worden opgenomen en in diverse pauzes uitgezonden V.V.D. P.' De VVD zit met het CDA in de rege ring. Toch buigen vooraanstaande libe ralen zich met kopstukken uit PvdA en D'66 over de vraag hoe zo snel mogelijk D'66 de machtspositie van het CDA kan wor den beëindigd. In het Haagse hotel Des Indes overleggen zij geregeld over een nieuwe politieke kaart van Nederland. En verder: Schallenberg en Menten: wat de commissie Schöffer liet liggen; kernwapens zijn CDA een crisis waard; bouwfraude: honderden miljoenen verdwijnen jaarlijks in zwartgeldcircuit; guerillaleider Nkomo en collega Mugabe praten in Londen met NieuwsNet over de toekomst van Zimbabwe - Rhodesië; British Leyland: geld erbij, mensen eruit; tweede huizen in een warm land: ideaal, maar kijk uit bij de aankoop; Philips mist miljardenorder in Egypte; opinie: stakingsbemiddelaar Thomassen, oud-burgemeester van Rotter dam: „Staking geen ramp, bezinning noodzakelijk"; het culturele léven van Rotterdam: wat doet de Maasstad eraan?; nieuwe thriller van Frederick Forsyth: „Het alternatief van de duivel", een interview met de auteur. Wekelijks nieuwsmagazine Losse nummerprijs f 2,75 Van onze kunstredactie AMSTERDAM Nu minister Garde niers van CRM, in het voetspoor van haar voorganger Van Doorn, besloten heeft de Rijksacademie voor Beel dende Kunsten in Amsterdam op te heffen, zijn vrienden voor dat insti tuut in de bres gesprongen door op richting van een stichting ..Vrienden van de Rijksacademie voor Beelden de Kunsten" Zij stellen zich weliswaar een bredere taak. namelijk het behartigen van de belangen van studenten en oud-stu denten. maar vinden wel dat zij die taak op dit ogenblik het best vervui len door zich tegen het voornemen van de minister te weer te stellen. Zij zijn begonnen met in een brief aan de Raad van State formeel bezwaar te gen de opheffingsplannen aan te te kenen Zij wijzen op de staatkundig bedenkelijke inhoud van het wets ontwerp. dat de minister van CRM en haar collega van O en W bij de Tweede Kamer hebben ingediend Daarbij wordt de opheffing van de academie gekoppeld aan de oprich ting van een werkcentrum voor de ontwikkeling en vernieuwing van de kunst Dat vinden de vrienden op zichzelf al incorrect, maar bovendien zijn er elders in het land ook d ke werkcentra opgericht, zon» er een wetsontwerp aan te pas De '.Tienden zijn van oordeel. Rijksacademie in ons land zondere heel eigen plaat inne het hoger onderwijs in de beep kunsten, dat zij een onvorvr- re pijler is van onze cultuur heel onmisbare functie vervult culturele leven, die zelfs tot vei buitenland reikt. Ongeveer h beeldende kunstenaars, colleg toneel en dans. figuren uit hel bare leven hebben sympathi gingen gestuurd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4