it brieven van lezers
Dit gaat te ver.
Denk eerst even na
)ordat u een huisdier neemt
•RDAG 27 SEPTEMBER 1979
BINNENLAND
TROUW/KWARTET P15 RH 19 S17.
k rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
frten. artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
fcpen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
■en) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover o! over
iet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde-
Bneven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000
Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schri|ver
dd
u.
a
es
v
-verering (6)
van de heiligenverering vin-
in de Schrift vervat. Bepaalde
uit Oude Testament en Nieu-
iment worden beschouwd als
n Gods" Abraham. Mozes.
es. Petrus. Paulus. Hun voor
voorbede. is bij God van een
kracht. ..Hij (Abraham)
u bidden en gij zult leven
s 20.7): ..Job zal voor u bidden
fille van hem zal Ik u niet
(Job 41.8). Zelfs vinden we
st in het boek Daniël waar de
van de overleden aartsvader
van voorspraak wordt aange-
Onthoud ons toch uw barm-
dd niet. terwille van Abra-
vriend. van Isaak uw dienaar
Israël uw heilige". 4 Daniel
t deze tekst niet is opgeno-
le kanon van de reformatori-
jbeluitgaven moet men de
rk niet aanrekenen! Het ei-
fundament vindt de katho-
slotte bij Paulus, waar hij in
f aan de Hebreeën schrijft:
toegetreden tot het hemels
m. tot de duizenden van en-
>t de geesten der rechtvaardi-
hun voleinding bereikt heb-
Jezus de Middelaar". Aan-
de Maria- en heiligenverering
zeer oude getuigenissen ge-
Het geslacht dat volgde op
de apostelen vereerde en
ren reeds! Bovendien behoe-
slechts een rondgang door de
iben te maken om te zien en
jpen dat de heiligenverering
Winding is van een later tijd-
verval, doch sinds het begin
Kerk aanwezig is geweest.
zou men wel een krans leg
gen bij het monument van de Vader
des Vaderlands en geen bloemen zet
ten bij het beeld van de Moeder des
Heren? In de liturgie nemen de heili
gen een sobere, maar wel stijlvolle
plaats in. Zij blijven op de achter
grond staan en kijken over onze
schouders mee! Evenals Johannes de
Doper willen ze ons niets anders zeg
gen dan. ..Zie het Lam Gods". En
onder die heiligen neemt Maria, de
Moeder van onze Heer. een bijzonde
re plaats in. Ware Maria-verering is
bijbels, is van Christus doortrokken.
..En zie, van nu af zullen alle geslach
ten mij zalig prijzen". De Katholieke
Kerk prijst haar zalig, omdat God
grote dingen aan haar heeft gedaan.
De gemeenschap der heiligen stijgt
hier boven het aardse uit. Samen met
Maria, de Moeder van de Heer. met de
apostelen en martelaren, samen met
hen die hier eens leefden in Gods
welbehagen, scharen wij ons rond het
.offer van Jezus, vieren wij de Maal
tijd van de Heer! Samen!!
Nijkerk
J. Hartenink Jr.
Maria-Verering (7)
Dat voor de grondslag van de Maria
verering perspectieven liggen in de
Bijbel is gemakkelijk aan te tonen,
voornamelijk vanuit het Lucas-evan-
gelie. Ik denk hierbij aan hetgeen de
engel Gabriël, godsgezant, tegen Ma
ria zegt als hij haar de blijde bood
schap komt brengen: „wees gegroet,
vol genade" (Lucas 1 vers 28), waarbij
Maria zelfs met „vol van genade"
wordt aangesproken en waaruit dus
blijkt dat zij reeds bij deze begroeting
bij uitstek begenadigd was. Daar
naast Gabriels woorden: „Gij zijt de
gezegende onder de vrouwen, en geze
gend is de vrucht van uw schoot. Wat
valt mij te beurt, dat de Moeder van
mijn Heer naar mij toe komt?" (Lu
cas 1 vers 42 en 43). waarbij ik er
wellicht ten overvloede op mag wij
zen dat God, Maria tot Zijn eigen
moeder heeft verheven. Dat dit dan
ook inhoudt dat Maria, de begenadig
de, bij God onze voorspreekster en
middelares tot verkrijging van gena
de is, wordt door Paulus enigszins
tegengesproken. Want er is één God,
en ook één Middelaar tussen God en
de mensen. De mens Jezus Christus (I
Timothëus 2 vers 5). Jezus is dus de
enige Middelaar tot verlossing voor
ons. Hij alleen bewerkstelligt door
Zijn lijden en sterven onze verlossing.
Maar Jezus is de Verlosser van alle
mensen. „Die Zich gaf als losprijs
voor allen (1 Timothëus 2 vers 6). Dus
ook voor Maria. Het is daarom zo dat
door Jezus' verlossing Maria onze
voorspreekster en middelares is en zij
als zodanig bij God veel genade voor
ons kan verkrijgen. Ere wie ere
toekomt.
Utrecht Antoinette van Rijn
Maria-Verering (slot)
Voor een vruchtbare discussie hier
over is het goed de probleemstelling
helder te formuleren. Welnu, de refor
matorische christenen hebben be
zwaar tegen de r.-k. Mariaverering:
1. Niet omdat men dan de voorbede
van een ander mens vraagt, want dat
gebeurt ook in de Bijbel; maar wél
omdat men dat vraagt aan iemand
die reeds gestorven is. Dat gebeurt
nooit in de Bijbel. Ook Johannes die
Maria bij zich aan huis nam, heeft in
zijn geschriften nooit de raad gege
ven: Roep Maria aan.
2. Niet omdat men dan hulde brengt
aan een medemens, maar religieuze
hulde. Dat wordt in de Beijbel steeds
afgewezen. Een voorbeeld: „Corneli
us eerde Petrus met een voetval.
Maar Petrus deed hem opstaan en
zei: Sta op, ik ben ook maar een
mens" (Handelingen 10 vers 25
RKVert.)
3. Niet omdat men van een mede
mens de voorbede vraagt op grond
van loutere genade, maar wèl wan
neer men verwacht dat het gebed van
die ander méér invloed bij God heeft,
omdat die ander beter zou leven en
op grond van zijn verdiensten voor
God eerder verhoring vindt. Want elk
mens moet bidden: „Onthield Gij de
schulden, o God. wie hield stand in
uw oordeel? Doch vergeving is er bij
u, want zó wilt Gij gevreesd zijn" (Uit
het De profundis, ps. 130 vers 3-4.
RKVert God verhoort dus gebeden
van wie dan ook. niet op grond van
iets (bijvoorbeeld onze goede werken)
in ons. maar enkel op grond van iets
in Hemzelf namelijk zijn barmhartige
vergevende liefde in Christus.
VelpG. H.J. Hegger
Hoog en Laag
Zijn „hoog" en ..laag' werkelijk de
discussie „platslaande" termen?
Prof. Boendermaker wijst terecht op
het betrekkelijke van deze onder
scheiding tussen tweeërlei liturgie
opvattingen. Maar dat er zo'n onder
scheid bestaat, is ontegenzeggelijk
een feit. Daarbij is mijns inziens so
berheid niet het enige, zij het wel een
in het oog springend criterium. Trou
wens. ook prof. Boendermaker wijst
ook op de rol van het „leken "-ele
ment. van „de mensen in het schip".
Een eveneens legitiem criterium lijkt
mij gelegen in het al of niet „officiële"
karakter van een „orde" van dienst,
of deze al dan niet improvisatie toe
laat. gebruik van een persoonlijk ge
prefereerde bijbelvertaling, het laten
zingen van b.v. negro spirituals, het
laten spelen bij een huwelijksinze
gening van muziek van Handel of
Wagner, als het bruidspaar dat
vraagt. Men vergete overigens niet,
dat het niet aan ons is. deze uit Enge
land overgekomen begrippen op te
ruimen. Honderd jaar geleden wer
den ze daar trouwens ook al aandui
denderwijs gebruikt. Na een in Ox
ford meegemaakte Ascension-viering
(Hemelvaart) in de anglicaanse St.
Barnabas kerk verzucht Ds Kilvert in
zijn dagboek van 1879 dat hem de
liturgie met alle gewaden, banieren
en wierook niet gesticht heeft en
schrijft dan: „De arme. nederige
Roomse kerk om de hoek is 'quite
plain, simple and Low Church in its
ritual', vergeleken met de dienst in St
Barnabas op zulke dagen." Hoe be
trekkelijk dus. het onderscheid is er.
Zoals we uitgenodigd kunnen worden
in wandel- of avondkleding. De be
grippen kunnen een heilzame of
drempelverlagende werking hebben,
ook in de bijbel zelf. Mozes' woord in
Numeri 11 vers 29: „och. ware het
gehele volk des Heren profeten!" en
de mus en de zwaluw bij de altaren in
psalm 84 legitimeren in elk geval een
bewust laagkerkelijke liturgie
ADVERTENTIE
Lochem
J. van Leeuwen
em. pred.
Jehova getuigen
Charles Taze Russell, oprichter van
het Wachttoren Genootschap schreef
zes boeken, schriftstudiën. Van deze
boeken werd gezegd, dat ze praktisch
de Bijbel vormen. Als men ze zou
veronachtzamen en de Bijbel alleen
zou lezen, zou men binnen twee jaar
in duisternis zijn. Wachttoren 15 sep
tember 1910). Het bericht in Trouw
van 20 september dat een getuige
bezweek tijdens een bevalling omdat
zij bloedtransfusie weigerde, is te wij
ten aan bovenstaande soortgelijke
ideeën, met andere woorden: het la
ten beïnvloeden door de leiders van
het genootschap en niet aan de Bijbel
die geen bloedtransfusie kent, maar
alleen het gebod oplegt om geen
bloed te éten (Handelingen 15 vers 20,
Levitucus 7 vers 26). Dat het eten van
bloed, met al haar schadelijke be
standdelen een totaal ander effect op
het menselijk lichaam heeft als lé
vend bloed, is buiten kijf. Dat Jehova
Getuigen heen en weer geslingerd
worden door allerlei wind van leer
blijkt uit een citaat uit hun tijdschrift
„Vertroosting", blz. 29, sept. 1945:
„Wanneer wij ons leven verliezen,
doordat wij weigeren, inspuitingen te
laten maken, dient zulks niet tot een
getuigenis ter rechtvaardiging van
Jehova's naam. God heeft nooit be
palingen uitgevaardigd die het ge
bruik van medicijnen, inspuitingen of
bloedtransfusie verbiedt. Het is een
uitvinding van mensen, die gelijk de
Farizeën, Jehova's barmhartigheid
en liefde buiten beschouwing laten".
Schiedam
Staken
H. van Holten
Ondanks wereldwijd verzet tegen het besluit van de
Wereldraad van Kerken over de in de zomer 1978
gedane giften aan verschillende terreurorganisaties in
zuidelijk Afrika, heeft de WRK thans wederom aan het
Patriottisch Front 70.000,- geschonken. Nu met het
doel dit te gebruiken voor onkosten bij het verblijf in
Londen, (waar 12 man per delegatie de volledige gast
zijn van de Britse regering!!!)
DIT IS DUS WEDEROM EEN GIFT
ONDER VALSE VOORLICHTING!
Protesteert u tegen deze handelwijze bij uw kerke-
raad en eist terugtrekking uit de links verpolitiekte
WRK.
Steunt de Stichting „Geen Kerkgeld voor
Geweld"
Giro: 309261 te Amsterdam.
Voor het aanvragen van haar brochures:
Postbus 3 1250 AA LAREN (NH).
Staken staat gelijk met oorlog. Sta
ken dient te worden verboden. Sta
ken betekent ontwrichting van onze
economie, van onze samenwerking.
Geschillen dient men de rechter, eco
nomische rechter, voor te leggen. Sta
ken betekent het recht in eigen han
den nemen. Het begin van elke revo
lutie en dictatuur. Staken moet in
Nederland onmogelijk zijn. Niet sta
ken. maar problemen oplossen moet
het parool zijn. Staken is het beest uit
de afgrond. Staken betekent het los
barsten van de hel. Het begin van een
Nazidom, voor alle partijen. Het be
gin van het einde. Staken betekent
het recht van de sterkste, niet van het
Recht. Staken is de grote leugenaar
Satan. Niet Godswil, maar mijn wil.
De regering dient de stakers te gelas
ten het werk te hervatten en hun
geschillen voor te leggen aan de
Rechter.
Rotterdam P. C. van Wijk
Hei verzorgen van huisdieren heeft zijn leuke en lastige kanten i oor inlichtingen,
bel de Dierenbescherming. In elk telefoonboek vindt u het nummer.
Publikatie aangeboden door dit blad in samenwerking met de Stichting Ideële Reclame.
50 jaren met van Haren op goede voet