Knock verkopen ze zelfs heilig ijs Assistent-accountant JanWillem ter Beek Éiest de Nutsspaarbank voor verstandig sparen. En straks óók voor'n hypotheek! NUTSSPAARBANK DERDAG 27 SEPTEMBER 1979 TROUWKWARTET H 13 r Fred Lemmers OCK De officiële roomskatholieke kerkelijke instanties hebben het niet gemakkelijk id met de verhalen die in de zomer van 1879 uit het Westierse dorpje Knock kwamen over gezamenlijke verschijning van Maria, haar man Jozef en de evangelist Johannes. on men moeilijk zeggen dat de en ooggetuigen allen dezelfde >egoocheling hadden gekregen, werden hun verklaringen niet ler meer geaccepteerd. Speciale nissies van onderzoek hielden er uitgebreid mee bezig, voor het al een paar weken na het won- Jaarlijke gebeuren en tientallen 'ji later, in 1936, opnieuw. Sinds- ls het sein voorzichtig op groen t, dat zich op die regenachtige id van donderdag 21 augustus bij de dorpskerk, gewijd aan nnes de Doper, inderdaad een st merkwaardige gebeurtenis hebben voorgedaan. k, een vergeten plaatsje in de hap Mayo, een dik uur rijden Galway vandaan, schaarde zich mee in de rij van oorden die er op beroemen dat Maria zich er geopenbaard. In onze streken iten Lourdes en Fatima wat dat ift meer bekendheid. Nu paus nnes Paulus II deze week naar id gaat om het eeuwfeest van - :ks mirakel luister bij te zetten tarin waarschijnlijk verandering fn. Eerder schonk paus Johan- lie 23e de kerk van Knock al een ale kandelaar en paus Paulus VI )e „iveneens zijn belangstelling blij- maar dat een paus persoonlijk Knock reist is niet eerder ver- .Jsteeds is Knock een onopvallend *1 al komen er tegenwoordig per n dikke miljoen pelgrims naar ■k waar het allemaal moet zijn d en niet zo maar eventjes, nee ;rschijning duurde twee volle Margaret Byrne, het vijftienja sje van de koster was de eerste ts bijzonders opmerkte op die ikwaardige augustusavond. Het Sn dag als zovele geweest. Na looie ochtend, waarin de boeren iet dorp druk in de weer waren jg gauw wat turf te steken of Ibinnen te halen was het in de an de middag gaan regenen en zachtjes. Het goot toen Marga- en half acht naar de kerk holde deur op slot te doen ildengroep had verteld vond ze bijzonder eigen aardig. Een minuut of twintig later, op de terugweg, besloot ze eens pools hoogte te gaan nemen. Tot haar ont steltenis zag ze dat de beeldengroep bewoog. In een mum van tijd had zij enige omwonenden gewaarschuwd, ook Margaret Byrne. De toeschouwers zagen een vrouws persoon met een kroon vol briljanten op het hoofd, geflankeerd door ie mand die duidelijk Jozef was en links door een figuur, die was gekleed als bisschop, een missaal of liedboek in de hand. Verder was er een altaar zichtbaar, waarop een lam stond van een week of acht. met op de achter grond een groot kruis. Er werden ook engelen gesignaleerd. De figuren zwe gen en weken naar achter in de rich ting van de kerkmuur als iemand te dicht in de buurt kwam. Ze bleven echter duidelijk zichtbaar, ook toen de avond was gevallen. Het stortre- een lichtschijnsel maar in de om weer naar huis te gaan fck ze daar verder geen aandacht Dat deed Mary McLouglin, de 26- f huishoudster van de pastoor Dp weg naar een visite werd haar fecht getrokken door een beel- toep. die ze voordien niet eerder t kerk had gezien. Dat meneer lor haar niets over die aanwinst zoal te beleven valt. Het lijkt op een doorlopende diavoorstelling op een tentoonstelling. Wegwijzers zorgen er voor dat de bedevaartgangers in Knock niet verdwalen. gende nog steeds, maar het opmerke lijke verschijnsel deed zich voor dat de grond in de directe omgeving van de westelijke kerkmuur kurkdroog bleef Daar de waarnemers niet constant bleven kijken en bovendien een paar getuigen werden weggeroepen omdat een tegenover de kerk wonende oude vrouw een flauwte had gekregen, kon na afloop niemand zeggen het einde van de verschijning te hebben gezien. Toen de balans werd opgemaakt ble ken er in Knock vijftien mensen te zijn. in leeftijd variërend van zes tot 75 jaar. die het schouwspel hadden waargenomen. Het nieuws lekte uit en al gauw kwamen de eerste bede vaartgangers. De belangstelling con centreerde zich op de kerkmuur, die als decor van het schouwspel had gediend. Brokjes cement van de muur waren erg in trek, zodat spoedig beschermende maatregelen moesten worden genomen om instortingsge vaar te voorkomen. Gunstig moment De verschijning in Knock kwam op een heel gunstig moment. De leefsi tuatie in het Ierland van die dagen was ellendig. Een paar mislukte oog sten hadden velen in grote armoede gestort, zodat de mensen iets waar aan zij zich geestelijk konden optrek ken met beide handen aangrepen. Nu, honderd Jaar later, is er van die armoede geen sprake meer. Dat wordt meteen als je Knock binnen rijdt duidelijk. De met riet gedekte cottages hebben plaats gemaakt voor riante bungalows en de hoofdstraat lijkt één grote braderie. Aan weerszij den van de weg. onder de rook van de kerk. zijn tientallen gelijkvormige souvenirswinkeltjes. Overal kun je dezelfde kitsch kopen: in koperkleu rige lijstjes gevatte afbeeldingen van de Maria-verschijning en van Maria in close up. compleet met stralen krans. afbeeldingen die je ook tegen komt op asbakken, schaaltjes, trom mels. vaasjes, theelepeltjes, handdoe ken, sleutelhangers en noem maar op. Je kunt het zo gek niet bedenken. In de dorpskerk zelf bepaalt de handel zich tot papieren herinneringen. Boe ken en geschriften over het wonder van Knock liggen er hoog opgesta peld. Er worden goede zaken gedaan. De van gleuven voorziene kisten waarin verondersteld wordt dat de afnemers het aangegeven bedrag storten rammelen doorlopend. Via de rondom de kerk opgestelde luidspre kers wordt voortdurend ingeblikte toelichtingen gegeven bij hetgeen er Glazen kapel Wie de schaarse oude foto's van het Knock van honderd jaar geleden be kijkt kan tot geen andere conclusie komen als dat men er een grote troep van heeft gemaakt. Het rustieke oude kerkje, waar de verschijning plaats vond. staat er nog wel. maar wat er allemaal is bijgebouwd doet je de haren ten berge rijzen. Tegen de his torische muur is een kapel gebouwd, rondom van glas voorzien. Er in staat een levensgrote beeldengroep, die het tafereel van 1879 weergeeft. Zelfs het goudkleurige kroontje van Maria is niet vergeten. Op de meeste dagen is het dringen om daar binnen te ko men. Degenen die daarin niet slagen kunnen echter een glimp van de beel dengroep opvangen als ze geknield liggen op de trappen aan de buitenzij de van de kapel of tijdens de stille omgang (spreken is in de naaste om geving van de kerk verboden, zo laten grote borden weten), die velen, een rozenkrans in de hand, maken over de gewijde grond. Schuin achter de oude kerk is een indrukwekkende basiliek gebouwd waar plaats is voor twintigduizend mensen. Rondom de indrukwekken de ruimte waar al die duizenden tege lijkertijd bijeen kunnen komen zijn bidvertrekken, spreekkamers, confe rentiezalen, restaurants en een lec tuurcentrum, waar je zelfs voor de eenvoudigste folder moet betalen. Plastic flesjes Wegwijzers zorgen er voor dat de be zoekers niet verdwalen. Zij geven ook Deze oude tekening geeft de situatie weer zoals die volgens ooggetuigen op de 21e augustus 1879 was. Onder: Zo ziet dezelfde plek er nu uit. aan hoe je moet lopen om het „heilige water" te bereiken. Prozaïsche twin tigste eeuwse kranen voeren dat wa ter. waaraan geneeskrachtige kwali teiten worden toegeschreven, aan De bedevaartgangers staan er geduldig in de rij te wachten totdat het hun beurt is om een paar slokken te ne men en de meegebrachte flessen en kannen te vullen. Een slimme winke lier heeft er op ingehaakt Hij ver koopt plastic flesjes met opdruk ..Holy water from Knook" Voor twin tig pence kun je zo n flesje bemachti gen en dan zelf voor de wonderbaar lijke vulling zorgen. Velen beweren er baat bij te hebben gevonden. En niet alleen door van het water te drinken, soms is het gaan naar Knock al vol doende. Het is niet zo maar dat je rond de kerk allerlei stakkerds ziet lopen: mannen en vrouwen op kruk ken. moeders met geestelijk gestoor de kinderen, die uit hun doen door de mensenmassa om hen heen soms luidkeels de aandacht op zich vesti gen. maar ook mensen met door lij den getekende gezichten. In de anna len van Knock staan opzienbarende genezingen van allerhande kwalen. Tien dagen na de verschijning zou al een stokdoof meisje haar gehoor heb ben teruggekregen, nadat haar moe der wat cement uit de kerkmuur in haar oor had gestopt. Op mij als buitenstaander komt het geheel over als katholicisme in de meest naïeve vorm. De bewoners van Knock zelf glimlachen er als ze eerlijk zijn ook om Als ik een ijsje ga kopen vraagt de Amerikaan, die voor me is. of het gemaakt is van holy water. „Ja. natuurlijk", antwoordt de vrouw die hem de ijswafel overhandigt. Uit de manier waarop zij dat zegt spreekt duidelijk dat zij ook haar bedenkin gen heeft tegen het Knock van 1979. Het is allemaal commercie geworden en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van Maria of wie zich dan ook mag hebben gemanifesteerd aan die vijftien eenvoudige dorpelingen op die sombere augustusavond nu een eeuw geleden. oq Jan Willem. Studeert driekwart van z'n vrije tijd om vooruit te komen in de maatschappij. Werkt hard. Alles bijelkaar heeft Jan Willem maar heel weinig vrije tijd. En de uren, die hij over heeft, besteedt-ie aan z'n enige hobby: z'n verloofde Els. Voor haar koopt Jan Willem nog wel 'ns een aardig kadootje. Maar voor de rest heeft hij gewoon weg geen gelegenheid om geld uit te geven. Dus wat moet hij er voorlopig mee? Sparen! Jan Willem zoekt en vindt de Nutsspaarbank; onderdeel van een groter geheel. Dat zag hij meteen aan die S. Toch werd Jan Willem op een manier te woord gestaan, waarvan hij dacht: 't lijkt wel of ik hier bij m'n privé-bank ben. In alle 80 kantoren in en rond Den Haag is dat exact hetzelfde. We verlenen diensten in alle facetten van 't geldverkeer. En dat is een heel persoonlijke zaak. Hypotheken, persoonlijke leningen, salarisrekeningen, vreemde valuta, verzekeringen, speciale rekeningen voor jongeren en 'n aantal verschillende manieren van sparen en beleggen. Jan Willem had dat allemaal gauw door. Waarschijnlijk kiest-ie straks óók de Nutsspaarbank voor 'n hypotheek. Zou inderdaad voordelig zijn. Maar daar praten we met hem over als-ie vindt dat-ie 'r aan toe is. Dan wipt hij wel even binnen tussen negen en kwart voor vijf. Of op een koopavond. Misschien maakt hij eerst wel 'n afspraak; wat hèm het beste uitkomt. Inmiddels heeft hij het eerste afschrift van z'n nieuwe spaarrekening al in de bus. Administratief gaat 't razendsnel bij de Nutsspaarbank. Kwestie van modern zijn. Wat wordt 't Jan Willem? 'n Flat of een eengezinswoning? Dag meneer ter Beek! Inlichtingen: Jan Hendrikstraat 4, 2512 GL Den Haag Tel. 070-469490

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 13