Spel over falende ambities
'Balance': abstract ballei
«ül
l
'M .'V f
l
De NMB verhoogt
de spaarrente.
Hoogste rente nu 9%.
Ontwapenend debuut
van Steve Forbert
UNIEKE PHILIPS VCR-SERVICE
PHILIPS VIDEO CASSETTE RECORDER
V r.
r\
n%
Th%
Uitgebalanceerde swing,
Buddy Tate sextet
Toneeldebuut van Rudolf Geel
PHILIPS
VIDEO OP Z71 BEST f2.4507"
Werk Ravel
magnifiek
gespeeld
PvdA wil geen
neo-nazi's in
Europarlement
8
8'/2%
9
9
b
MAANDAG 30 APRIL 1979
BINNENLAND
TROUW/KWARTET
if
ADVERTENTIE
door Andre Rutten
DEN HAAG Het toneelspel
Wimbledon", waarvan de
Haagse Comedie onder regie
van Chrtstiaan Nortler een
Hot-produktie (première alge
lopen vrijdagi gemaakt heelt,
is het toneeldebuut van de
schrijver Rudoll Geel (38). die
sinds 1963 romans en verha
len publiceert, hoorspelen en
een t.v.-spel geschreven heelt
en wetenschappelijk mede
werker voor taalbeheersing ls
aan de universiteit van Am
sterdam.
In de voorstelling blijkt „Wimble
don" een spel. dat je lange tijd op een
afstand, aan de buitenkant houdt,
maar zich in hei laatste van de drie
(korte) bedrijven op een verrassende
manier voor je opent en Je dan beslist
voor zich inneemt. Toch een boeiend
stuk. denk je dan. Of dacht ik toen.
Het stuk confronteert Je met 'n ik
geloof niet met hèt tenniswereldje.
Twee niet meer zó jonge mannen
(Gees Linnebank en Relnier Heine
man), die al Jaren lang een dubbel
vormen, geen beroepssporters, maai
amateurs, die in de eigen club uit
blonken, maar het internationaal
op Wimbledon net niet gemaakt
hebben-
In het eerste bedrijf, tien jaar na
Wimbledon, en in het tweede bedrijf
tien jaar geleden fn Wimbledon, maai
vóór de beslissende wedstrijd, zit je
hun doen en laten wat bevreemd en
eigenlijk niet zo erg geïnteresseerd
aan te kijken. In het derde bedrijf, in
Kees Wolfrat heeft in zijn toneelbeeld
een grote grasmat, waarop kleed
ruimte en kantine met alleen maar
een achterwand met raampjes, tegen
de tennisbanen aan de tamelijk
trieste atmosfeer, die Rudolf Geel
met onweer en veel regen oproept,
onderstreept. Zenuwen en wrevel spe
len evenzeer een duidelijke rol, en dat
wordt in het natuurlijke spel van de
vijf spelers zorgvuldig uitgewerkt. Je
kunt het geheel zien als een kleine
metafoor van een samenleving, die
mensen in onvrede met zichzelf doet
belanden, als zij moeten vaststellen
dat zij door het waarmaken van dag
dromen ook niet aan de werkelijk
heid ontkomen. Het blijft voortsuk
kelen.
Coulant - soepel - snel.
Dat zijn de kenmerken van de unieke
Philips VCR-service met de speciale
blauwe garantiekaart
(Uw handelaar weet daar alles van.)
Een veilig plus-punt bij Philips VCR.
(nieuwe bruto adviesprijs)"
fc
u
Ie
Guusje Eybers, Reinier Heidemann en Gees Linnebank in
'Wimbledon'.
zekere zin een herhaling van het eer
ste. kun je opeens bij hen binnenkij
ken. Het tennlsgedoe blijkt dan een
bijkomstigheid, een toevallig ontdek
te mogelijkheid om door opvallende
prestaties aan de grauwe sleur van
het oninteressante baantje en dus het
oninteressante bestaan te ontsnap-i
pen. Een mogelijkheid, die zij niet
waargemaakt hebben, maar die wel
zoveel aandacht en energie opgeëist
heeft, dat zij wezenlijker dingen over
het hoofd gezien, gemist hebben. Dat
brengen zij zelf op een schuchtere
manier onder woorden, onhandig, en
met een zekere schaamte, die zij ach
ter geruzie verbergen. Daarin spelen
hun oudere sponsor (Wim de Haas) en
hun relatie met diens zoon (Hugo
Maerten) subtiel uitgetekende rollen
bij en ook het vriendinnetje (Guusje
Eybers) van de sponsor, dat nuchter-1
relativerende kanttekeningen bij het1
gedoe plaatst.
door Stan Rijven
AMSTERDAM Enkele maanden geleden verscheen de
elpee ..Alive on arrival" van een zekere Steve Forbert. Op de
hoes prijkte een foto van een plattelandsjongen, die onbevan
gen door de grote stad wandelt. In de hoes bevond zich een
plaat met een tiental composities (muziek en tekst van Steve
zelf), die alle betrekking hadden op de ervaringen van iemand
die zo'n overgang van platteland naar stad doormaakt.
De 23-Jarige Steve Forbert vertrok
twee jaar geleden vanuit Meridian
(Mississippi) gelegen in het zuiden
der Verenigde Staten naar New York.
Daar zwierf hij twee jaar rond als
straatmuzikant en deed talloze optre
dens in de ..Village", het Quartier
Latin van New York. In zijn muziek
zitten zowel de blues, counter en folk-
elementen van het zuiden als de roek-
geluiden van de stad. Niet voor niets
noemt hij muzikanten als Jlmmie Ro
gers. Hank Williams. Woody Guthrie.
Sonny Terry. Bob Dylan. Chuck Ber
ry en Elvis Presley als belangrijkste
inspiratiebronnen Het authentieke
geluid, de rasperige hese stem en zijn
gedreven manier van spelen trekken
al spoedig de aandacht en bezorgen
Forbert een platencontract
In de publiciteit worden toespelingen
gemaakt als zou hij de „nieuwe Dy
lan" zijn, een wat overdreven uit com
merciële motieven voortgesproten
kwalificatie. Wel is het zo. dat er
sprake ls van een muzikale persoon
lijkheid. die „een belofte voor de toe
komst Inhoudt" zoals dat clichématig
heet Hij mist echter het duidelijk
politieke karakter en de sociaal-eco
nomische context waarin Dylan kon
floreren.
Gewijde sfeer
In ieder geval was het een spannend
moment toen 8teve Forbert zater
dagavond in zijn eentje de Amster
damse Sonestazaal betrad Deze
voormalige kerk bezat voor de aan
vang van het concert de gewijde sfeer
die er in voorbije tijden had gehan
gen. Het voorprogramma met zanger
Han Bavink (uit de groep Carlsberg)
op de akoestische gitaar had die sfeer
niet kunnen verdrijven Hij miste het
warme en gedrevene waarmee Steve
Forbert al spoedig het publiek wist te
ontdooien „Ik ben een beetje ner
veus. dank u wel voor jullie komst.
wat is het stil hier" waren zijn
eerste woorden na het openingsnum
Speciaal vandaag
Een gedramatiseerde docu
mentaire ter gelegenheid van
de 400-Jarlge herdenking van
de Unie van Utrecht.
Ned. I 11.59
Muzikaal programma ter ge
legenheid van de verjaardag
van koningin Juliana
Ned. 1 29.92
De terugkeer van de Saint
Ned. I 22.09
Hier en NU-speeial over
geestelijk en lichamelijk ge
handicapte kinderen op de Ne
derlandse Antillen
Ned. 2 19.25
Geheim Kommando. Serie
over geallieerde piloten die
boven Belgie werden neerge
schoten
Ned. 2 20.27
..Wat heet 70". Een kwis
rond de jarige Koningin.
Ned. 2 21.20
mer. Die zenuwachtigheid bleef gedu
rende het hele optreden aanwezig,
wanneer hij na een nummer even een
handdoek, mondharmonica of drank
je moest pakken. Daarmee kreeg hij
echter iets ontwapenends en wanneer
hij vol overgave speelde ook iets ontn
roerends.
Zichzelf begeleidend op een zessnari-l
ge akoestische gitaar, af en toe met
bottleneck, en harmonica bracht hij
een achttientalnummers waarondei
uiteraard ook het materiaal van zijn
elpee. Zijn gitaarspel had soms wal
van Donovan weg en zijn harmonica
techniek veel van Dylan, Forbert*
stem en wijze van optreden warer
echter heel eigen. Daarmee kreeg hi.
het publiek tot steeds groter enthou
siasme en hij moest dan ook twee
maal terugkomen voor een toegift.
door Jac. Kon
AMSTERDAM Bernard Haitink
had voor het laatste zondagmiddag
concert. dat hij in dit seizoen met het
Concertgebouworkest gaf. een geheel
Frans programma gekozen. Voor de
pauze voerde hij uit „Le Tombeau de
Couperin" en „Shéhérazade" van
Maurice Ravel, later op de middag
gaf hij met het orkest een herhaling
van de Symfonie Fantastique van
Hector Berlioz
Kenmerkend voor Ravel is enerzijds
zijn streven naar het schrijven van
een typisch Franse muziek en ander
zijds het raffinement waarmee hij de
mogelijkheden van de piano heeft
uitgebreid. Dit laatste heeft hem ech
ter niet verhinderd, een aantal van
zijn pianowerken later voor orkest te
herschrijven. Zo ook „Le Tombeau de
Couperin". geschreven In 1917 als een
eerbetoon aan de Franse barokcom-
ponist, Francois Couperin Le Grand
en twee Jaar later voor orkest be
werkt. waarbij het eerste deel achter
wege ls gebleven
Ook voor orkest klinkt dit werk
prachtig, vooral wanneer het zo licht
en transparant wordt gespeeld als het
deze middag onder Haitinks delicate
directie gebeurde
Reeds in 1903 was Ravel enige tijd
bezig met het Oosterse gegeven Shé
hérazade. Een opera bleef onvoltooid,
de ouverture van die naam werd door
het publiek slecht ontvangen. Maar
toen hij drie gedichten van Tristan
Kltngsor onder de ogen kreeg, com
poneerde hij deze terstond. De Au
stralische mezzosopraan Yvonne
Min ton zong ze deze middag en of
schoon haar vocale prestaties niet
altijd onberispelijk waren, maakte zij
diepe indruk met haar doorleefde en
artistieke voordracht
Het orkest speelde de instrumentale
partij, die veel meer is dan een bege
leiding. op magnifieke wijze
Na de pauze volgde de herhaling van
Rerllo-»' Svmfon)*» F*»ntnst1nn»»
Steve Forbert
AMSTERDAM (ANP) Het
PvdA-congres heeft het partijbe
stuur opgedragen stappen te on
dernemen bij de Westduitse re
gering en bij de SPD, de zuster
partij in de Bondsrepubliek, met
het doel te verhinderen dat neo-
nazistische partijen en/of perso
nen deelnemen aan de Europese
verkiezingen.
In de EG-landen nemen de neo-
nazistische tendensen toe, con
stateerde het congres in een met
ruime meerderheid aangenomen
motie, waarin werd gewezen op
de vrijspraak van de vier be
klaagden in het Majdanek-pro-
ces, onlangs voor de rechtbank
in Düsseldorf. Een dezer be
klaagden internationaal be
kend onder de naam bloedige
Brigitta, die volgens de motie
ongetwijfeld heeft deelgenomen
aan volkerenmoord ln het kamp
Majdanek zou kandidaat
staan voor het Europese parle
ment.
Volgens het congres zullen, bij
een eventuele verkiezing van
„bloedige Brigitta" in het Euro
pese parlement, alle bijeenkom
sten in Europees verband waar
bij zij aanwezig is of zal zijn,
door de socialistische parlemen
tariërs geboycot moeten worden.
Het partijbestuur dient zich tot
alle partijen ln Europa te richten
met het verzoek deze boycot
over te nemen.
Boycot
De scheidende partijvoorzitter
Ien van den Heuvel, die zelf kan
didate is voor het Europees par
lement, beloofde hoe dan ook
„deze dame te zullen boycotten
en alles te zullen doen om te
voorkomen dat ze daar komt
waar ze niet hoort. Maar we gaan
er niet voor op de loop, want we
moeten voorkomen dat op deze
manier het werk in het Europese
parlement zou worden geblok
keerd", aldus mevrouw Van den
Heuvel, die bereid was in deze
zin de motie over te nemen. Het
congres had er wede mee.
door Ineke Sluiter
dere mate het geval met „het paar
met de handjes": eigenlijk alleen het
feit, dat de dansers handschoenen
droegen vestigde de aandacht op de
handen, de expressieve mogelijkhe
den werden niet tot het uiterste uitge
buit. Het deel, waarin met evenwicht
werd gespeeld, en waarin ook vallen
en opstaan was verwerkt, was naar
mijn smaak het minste en voor kinde
ren waarschijnlijk moeilijk te be
grijpen.
De choreograaf maakte, gebruik van
bewegingen uit de graham-technlek,
die zeer gecompliceerd zijn en die
wagen om in die techniek getrainde
dansers, zeker het hoge tempo ln aan
merking nemend waarin ze werden
uitgevoerd. Het zichtbaar maken van
in of uit evenwicht zijn waagt tijd tot
registreren bij de toeschouwer, en die
tijd ontbrak. Ook de combinatie
vallen en opstaan, wat Juist weP
hoog tempo moet gebeuren, was f
gelukkig gekozen. Het hadden bl
twee afzonderlijke delen kunnen f"
Het einde, dat terecht geen -1
naam droeg, had met veel mee
bieden dan een slap aftreksel vanjr
voorafgaande en liet je een belS
verbaasd achter. Meester impro»
tor-pianist Leo Cuypers leverde to
interessante muzikale tegenhaib(
de kostuums van Joop Stokvis l«?ir
wat te luxueus voor dit etude-ach[]a
ballet. Verder stonden op het
gramma Ajakaboembie van I(er
van Manen, een juweel van een b^e,
Ah, vous-dirai-Je, Maman, een pr»r,
tieus werkje van Maurice Béjart.i
Spookkasteel van Armando Navajre
fe
HAARLEM In de Haarlemse Stadsschouwburg vond gistermiddag de première plaats vfjj
Balance, een ballet dat Martlnette Janmaat maakte voor Scapino 10, de groep die werkt in
kader van de educatieve activiteiten van het Scapino Ballet, en die zo nu en dan samen mef
„grote groep" optreedt.
Marttnette Janmaat is ge«n onbeken
de in de Nederlandse danswereld, zij
hoorde bij de eerste zestien dansers,
die met het Nederlands Danstheater
begonnen en leverde haar eigen bij
drage aan de Image van dat gezel
schap. Na een aantal Jaren buitens
lands gewerkt te hebben als danseres,
docente in de moderne graham tech
niek en choreograaf is ze nu ais bal-
letmeester verbonden aan Scapino.
Balance ls een abstract ballet, zonder
verhaal dus, waarin de diverse bewe
gingsmogelijkheden van het lichaam
getoond worden.
Na de opening was er een nxg-armen-
blilen-dans, met afzonderlijk bewe
gende lichaamsdelen, het meest origi
nele stuk, dat geheel aan het gesteld»
doel beantwoordde. Dat was in min-
t. r. '-*•
ADVERTENTIE
Als gevolg van de stijging van de rente op de kapitaalmarkt
gelden met ingang van 1 mei 1979 de volgende rentetarieven:
Vaste Tfermijn
Spaarrekeningen.
op spaarrekeningen met een vaste
termijn van 2 jaar (ongewijzigd)
op spaarrekeningen met een vaste
termijn van 3 jaar (ongewijzigd)
op spaarrekeningen met een vaste
termijn van 4 jaar (was 8'/*%)
op spaarrekeningen met een vaste
termijn van 5 jaar (was 83(4%)
op spaarrekeningen met een vaste
termijn van 6 jaar* (was 8^*%)
op Spaarwinstbiljetten met een
spaartermijn van 2 jaar (ongewijzigd)
Voor bijstortingen op reeds eerder geopen
de Vaste Termijn Spaarrekeningen met een
looptijd van 7 iaar geldt eveneens een rente
van 9% (was 8^4%)
Op reeds gestorte bedragen op lopende Vaste
Termijn Spaarrekeningen wordt gedurende
de looptijd geen rentewijziging doorgevoerd, van rente op rente.
Spaarwinstbiljetten aan
toonder met een vaste looptijd.
Q3/ O/ °P Spaarwinstbiljetten met een
O 14 /O spaartermijn van 6 jaar (was 8'/2%)
Percentages berekend op basis van rente op
rente.
Premiespaarbiljetten aan
toonder met een variabele
looptijd.
O/ op Premiespaarbiljetten met een
/2 /O looptijd van 2 jaar (ongewijzigd)
ny O/ °P Premiespaarbiljetten met een
14 /O looptijd van 3 jaar (ongewijzigd)
Ql/ O/ op Premiespaarbiljetten met een
O 14 /O looptijd van 4 jaar (was 8%)
QVaO/ °P Premiespaarbiljetten met een
0/4 /Olc
looptijd van 5 jaar (was 8'/?%)
Percentages afgerond en berekend op basis
De rentevergoeding op alle overige spaarvormen is ongewijzigd.
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK
door Rud Niemans
UTRECHT Platen-labels als Pablo en het jongere ConKj
fungeren qua opzet en muzikale policy zo'n beetje ali
bejaardentehuizen van de jazz. De oudere prominente mi'
uit voorbije perioden van Swing, bebop, Westcoast enz. I
delen de krachten, die zowel ln de studio als op de podii
alleraardigste reconstructies komen van het roemruchte
verleden.
De Nederlandss jazzliefhebbers krij
gen door middel van grootse platen-
projecten en sterk bezette concert
programma's uitzicht op en inzicht in
een categorie A- en B-musici over wie
ze vroeger alleen ln geïmporteerde
jazzbladen Iets lazen. Na de jarenlan
ge, bijna plichtmatige confrontaties
met Oscar Peterson, Dizzy, Roy en
andere reuzen krijgen namen als Von
Freeman, Willis Jackson. Arnett
Cobb ineens, een eigen, bijna jeugdi
ge dimensie, nadat hun onversneden
klanken enkele malen de hoeken van
onze muziekcentra en clubs hebben
gevuld.
Behoorde Panama Francis' Savoy
Sultans onlangs al tot de aangename
en vooral muzikaal authentieke ver
rassingen, datzelfde gold ook voor
het optreden van Buddy Tate's Cele
brity Club-Orchestra, dat afgelopen
zaterdag ln het Muziekcentrum Vre-
denburg (Utrecht) concerteerde. De
nu 62-jarige Tate, montere overleven
de uit de warmgetinte Hawklns-
school van Texastenoren, zoals Cobb,
Boeker Ervln en Herschel Evans,
(welke laatste hij in '39 bij de Basle-
band opvolgde), vond met kleinere
ensembles gelijk deze vanaf '52 con
stant werk in de Celebrity-clubs van
Harlem. In de huidige bezetting figu
reerden naast het wat stijve ritme
tandem Ted Sturgis (bas) en Ronnie
Coles (drums) hlstoriebeladen stylis
ten als Sir Charles Thomson (60) aan
de piano, de trombonist Al Cobbs (ex-
Sy Oliver) en de 73-jarige trompettist
Doc Cheatham. Daarmee bouwde de
leider een zorgvuldige uitgebalan
ceerd repertoire van Swing-classics in
de sfeer van de late Jaren dertig op.
waarin vaak sprankelend solowerk
ongeremd kon opspatten. Broadway.
All of me. Undecided, het zijn zo
enkele van die niet stuk te krijgen
melodieën en accoordpatronen, die
steeds weer nieuw leven krijgen Inge
pompt door de barokke en ornament-
rijke musiceertrant van genoemde
blazers en Thompson, die nadrukke
lijk excelleerde in een tweetal piano-
soli vol vnn trpklos Tatnm fn Farl
Hines. Hoe langer hoe duidff
klonk Cobb's trombone als de r
lende bazuin en Tate blies zijn£
solostuk „Jumpin' at the wooff1
met gierende uithalen en eer
goed gedoseerde drumbijdrag^
de allengs uit zijn dommel ontw;
Coles naar een subliem hoogte^ j
Ook een lange vokale beurt vaC/ I
geres Carrie Smith viel bij dit n
geenszins uit de toon.
Scott en zijn meesl
Voor de pauze kon men kennisiflV
met de 24 jaar jonge blanke I
saxofonist Scott Hamilton, die
op Concord-platen via onze radii
programma's furore maakt me 01
qua klank en frasering sterk op
kins. Webster en toch ook op flui
geënte stijl. Een schuchtere, alet
piepjonge Eddie Condon ogend^ j
geman in een crisis-pakje zette
hij begon, een hoge barkruk r°
mikro, ging daarop gemakkelipOI
ten, telde af en begon met eenfofi
middelmatig trio (bas, gitaar, c
sonore, ontspannen, maar ooi
emotieloze muziek te blazen. D
kruk werd met typerend vo<
soort gemakzucht, dat aan I T
ton's spel kleeft. Hij fietst legat
de akkoorden, maar elke helder
zette frase eindigt in onverstaa
gemompel. Hoe dat dan wel
demonstreerde Tate hem. toef
milton de finale van de Celef P
mocht meebeleven. De sfeer W
lukklg te vriendelijk om het j
van deze 24-jarige- die de opvur
piano-akkoordjes van een
Thompkins niet missen kan -tfC
enige Kansas-Clty-soul totaal L
te sneeuwen. Be I
-garr
ROTTERDAM Gezien de'To
belangstelling voor de tentc
ling „Goden en farao's" zal de
vleugel van het museum Bol
Van Beuningen in Rotterdam
woensdagavond 2 en don
avond 3 mei. van 19.30 tot
geopend zijn. De tentoonstel
ook op knnincinneda<» fforjfi