Ewald Kooiman met Bach en handtekening in Maassluis Paulus komt er bij Smelik bekaaid af Ds H.A. Visser, Esther en Petrus Trouw VANPAAGf Hermes geeft twe^ miljoen extra aanjj onderwijsstichting^ ZATEHDAG 28 APRIL 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei De redactie van De Orgelvrtend klaagt ui het laatste nummer steen en been. dat dit blad dood gezwegen wordt Daar doe ik niet aan mee. aan dat doodzwijgen be doel ik. en ik verklaar hier open lijk voor mij geen maand zonder De Örgelvriend' Anders had lk niet eens geweten dat dr Ewald Kooiman vanavond in de Grote Kerk te Maassluis na afloop van zijn orgelbespeling, bereid is zijn handtekening te plaatsen op de hoes van ter plekke verkochte grammofoonplaten van hem. Ik acht dit een opmerkelijke me dedeling Kijk, orgespelen kan tenslotte iedereen wel leren, maar het weggeven van je handteke ning is nog heel wat anders. Je dient bij deze voor je loopbaan zo gewichtige bezigheid een gezicht te trekken alsof 't een aardigheid- Je geldt, en daarbij helpt een Prijs van Uitnemendheid Je niet. Bo vendien moet iedere organist al tijd. dus ook de heer Kooiman aan de avond van deze dag. zich voor ogen houden dat het aantal afge nomen handtekeningen niets zegt. Een bekend organist, wiens naam mij verzocht is niet te noemen, kreeg een jeugdige bezoeker bij zich, die hem om vijf handtekenin gen vroeg Glimmend van voldoe ning pakte de organist zijn pen. Pijn meneer', zei de jongen dank baar, want weet u. deze vijf kan ik ruilen voor eentje van Feike Asma. Over Feike Asma gesproken, die krijgt hedenavond, zo is het plan. officieel het eerste exemplaar aan geboden van het album met twee door Ewald Kooiman op Asma's orgel volgespeelde elpees. Asma s orgel, dat is het prachtige instru ment. in de 18e eeuw door Garrels voor Maassluis gebouwd. Dit door hem zeer bewonderde orgel wilde dr Koolman graag bespelen ten gerieve van het eerste van een reeks albums met opnamen van Bachs orgelwerken. Asma verleen de alle medewerking, en vandaar Tot dusver heeft Ewald Kooiman wat om de grote Bach heenge- draaid. HIJ ls begonnen met leer lingen van Bach, pakte vervolgens een aantal van diens Franse tijdgenoten op. legde nog wat her en der opgespoord 18e-eeuws spul op de plaat vast. en ditmaal is het dan Bach zelf 'k Ben nu om er» nabij de veertig, verklaart Ewald Kooiman, en voel me er wel rijp voor. Dat wordt meteen het complete orgelwerk van Bach. Het vandaag door de stichting „Kerk Muziek Kampen" (Esdoornhof 140. 8266 OM Kampen) uitgebrachte album heet dan ook: J. S. Bach I. en 't zal doorgaan tot XII. Kooiman is de eerste Nederlandse organist, die dit enorme karwei onderneemt. Het is de bedoeling dat er elk voor- en najaar een dubbele elpee op de markt komt. tot de serie klaar is. Ewald Kooiman past niet de me thode toe van: alle triosonates achter elkaar, het Orgelbüchlein in énen door. enz., dat lijkt hem voor de luisteraar erg onaantrek kelijk (waar hij groot gelijk aan heefti Hij stelt voor iedere plaat een gevarieerd programma sa men. net als voor een orgelbespe ling Dit geeft hem tegelijk de kans om de mogelijkheden van de door hem bespeelde orgels (het tweede album wordt opgenomen in Leeuwardens Grote Kerk) roy aal te laten horen. Ewald Kooiman besteedt ook veel aandacht aan (en heeft veel aar digheid in» het bestuderen van oorspronkelijke drukken en ma nuscripten. hetgeen leuke bijzon derheden kan opleveren. Boven het tweede, enigszins langdurige deel van Bachs bekende Fantasie in G staat sinds jaar en dag „gra- vement". maar in een bibliotheek te Berlijn ontdekte Kooiman een alleszins betrouwbaar manuscript met bij dit tweede deel de aandui ding: „gaiement". Aangezien de heer Kooiman doctor in de Franse letteren is. begreep hij terstond wat dit betekende: je kunt dit deel net zo goed. of misschien nog be ter. vrolijk en in een opgewekt tempo spelen dan ernstig en be daard. zoals te doen gebruikelijk. Wat het Bach-spel van Ewald Kooiman betreft, dat is blijkens dit eerste album, levendig en vol uitdrukking. Ik beleef vooral ge noegen aan de rechtstreekse ma nier. waarop hij de grotere praelu- dia en fugae ter hand neemt. Hij laat je delen in zijn plezier in een pittig-ronkende pedaalsolo en be trekt je in de conversatie van de fugastemmen. Bij de koraalvoor spelen legt hij sterk de nadruk op het meditatieve karakter' ervan. Hoewel ik op m'n beste momenten; ook wel eens wil mediteren, snap ik niet waarom dit met een trager tempo gepaard moet gaan. Ik denk nu aan Allein Gott in der Höh' sei Ehr (BWV 662. uit de Achttien koralen) en Dies slnd die heil'gen zehn 'Gebot' (BWV 678, uit de Grote orgelmis). Ook voor het tussendeel van de vierde trio- sonate neemt Ewald Kooiman alle tijd. Niet omdat hij niet vlugger kan (let maar eens op hoe de toc cata uit Toccata, adagio en fuga. BWV 564, eruit spettert), maar om dat hij 't waarschijnlijk mooier vindt. Na deze platen een paar maal ge draaid te hebben, ga ik eraan wen nen en er zowaar iets voor voelen. Ik begrijp nu ook beter mijn aan vankelijk bezwaar. De opnamen (van Dick van Schuppen) zijn nog al ruimtelijk en dit levert schitte rende resultaten op. maar voor de koraalvoorspelen zou ik de micro foons dichter bij de pijpen willen hebben. Anders dreigen de lijnen te vervloeien, zoals in het raDDe Nun freut euch. lieben Christen g'mein, BWV 734a. Ik meld tenslotte dat het uiterlijk van de hoes sober is gehouden, opdat hij na twaalf keer nog niet verveelt, dat de hoestekst van een doeltreffende beknoptheid is en dat dit album vijfenveertig gulden kost. Het orgel in de Grote Kerk Maassluis. door ds. A. A. Spijkerboer Auschwitz heeft de christe nen ertoe gedwongen hun houding ten opzichte van het jodendom te herzien. Het is wel waar. dat een kleine min derheid van oprechte christe nen zich in de tweede wereld oorlog verzet heeft tegen de moord op zes miljoen Joden, maar dat verzet is zeker voor het besef van deze min derheid zelf niet krachtig genoeg geweest, en de grote meerderheid van de christe nen heeft gewoon toegeke ken. toen de Joden werden weggevoerd. Hitier heeft zijn gang kunnen gaan in een christelijk Europa. Dit is de achtergrond waartegen de in 19S0 geboren en in 1977 tot doctor in de theologie gepromoveerde Amster dammer K A D Smelik een onder- .-oek heelt ingesteld naar de verhou ding tussen jodendom en christen dom in de eerste drie eeuwen van onze jaartelling. Smelik wil een bij- drage leveren tot een betere verhou ding tussen jodendom en chrls- tendom. waarin opgenomen De Rotter dammer. met Dordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jerve Tammmga (Vecteur mg O Posima MOOf ÜKANTOO« Pc-s'tHrt 8<-9 1000 AW Amj.i*«da'n Pm? Nerf Cf«•••eib »r» fZekerngnr 73 00 12 571 Gemeentegiro Amsterdam xnooo REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT POSKlUS 94A 3000 AX RolieiUm lei 010-11SS88 (aOonnememen en be^g ngj rei 010 11 redactie i lei 115700 (uisluitend voor trfvertervties! Westtyaaii 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG Cf IDE N eovbos 10' is01 CC Cer> Haag «e« 070-46944* Oen Haag REG»0 NOORD OOST-NEDERLAND .u'isioitend adrwnislrahei PdMOj. 3 P000 AA ZWon* Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal «7.70 Per halt iaar 9S «0 Met een verbluffende vaardigheid spreidt hij een geweldige hoeveelheid historisch materiaal voor zijn lezers uit. Je krijgt daaruit de indruk, dat christendom en jodendom het eer ste bedacht op het verwerven van een eigen identiteit, en het tweede be dacht op het behoud van zijn eigen identiteit in de eerste eeuwen fel met elkaar geconcurreerd hebben Nieuwe godsdienst Niet zozeer om de Joden te treffen, maar eerder om hun eigen aanhan gers ervan te overtuigen dat het christendom een nieuwe godsdienst was. hebben christelijke voormannen zich in de eerste eeuwen telkens te gen het jodendom ufgezet Daarom b.v mochten christenen al heel gauw het paasfeest niet meer op de joodse datum vieren De Joden bleven op hun beurt het antwoord niet schul dig de Septuaginta, een enkele eeu wen voor Christus gemaakte verta ling van het Oude Testament in het Orieks. die de Joden buiten Israël gebruikten omdat ze nauwelijks He breeuws meer kenden, werd ijlings uit de circulatie genomen en door een andere vervangen, toen bleek dat de christenen zich erop beriepen. De da gelijkse lezing van de tien geboden in de synagoge kwam te vervallen om- Dr. K. A. D. Smelik dat de christenen de tien geboden als een samenvatting van de wet van Mozes begonnen te gebruiken, en aan het eind van de eerste eeuw werd in een drie maal daags uit te spreken gebed een zinswending opgenomen, die het christenen uit de joden onmo gelijk maakte dit gebed met goed fatsoen nog uit te spreken. Onder al deze bedrijven door waren de verhoudingen dan ook wel weer eens goed: de joodse gemeenschap van Carthago liet door de keizers vervolgde christenen bij zich onder duiken. en de kerkvader Tertullianus verdedigt de joden tegen het heiden se verwijt, dat ze de Egyptenaren bij de uittocht bestolen hebben, met het argument, dat het meegenomen goud en zilver loon was. dat de joden nog tegoed hadden voor verrichte dwang arbeid. Talmoed Het heeft christenen vaak verbaasd, en ook wel eens geërgerd, dat de rabbijnen in de Talmoed (de notulen van de door hen over de uitleg van de wet gevoerde gesprekken) Jezus zo goed als nooit noemen. Een van de ooreaken daarvan ls. dat de christe nen, toen zij in de middeleeuwen de macht hadden, de joden gedwongen hebben gedeelten in de Talmoed, waarin van Jezus sprake is, te veran deren of te schrappen. Het is dus erg moeilijk uit te maken of, en zo ja hoe. de Talmoed over Jezus spreekt. Smelik meent echter dat de volgende (door mij verkort weergegeven) woor den echt zijn: „Op de avond voor de Pesach (pasen) hebben ze Jesjoe de Notsri (de christen of de Na2oreër) opgehangen. En de heraut ging veer tig dagen voor hem uit (roepend): Jesjoe de Notsri gaat uit om geste nigd te worden, omdat hij getoverd heeft en verleid (tot afgodendienst) en Israël afvallig heeft gemaakt Een ieder die een punt van verdediging voor hem weet. kome en pleite voor hem. En ze vonden geen punt van verdediging en ze hingen hem op op de avond van de Pesach." Daarmee zegt de Talmoed dat Jezus niet door een haastig bijeengeroepen recht bank in een scherts-proces. maar in een zeer zorgvuldig gevoerd proces ter dood is veroordeeld. Dr K. A. D, Smelik, Hagar en Sara. Uiff. Tea Have, Baarn, prijs 18,90. «Affiff/Jfi ''*»g Teieky**cf«e atxyv»m##«ten<x*jiach«e»* >f« Adressen boven Opgave lirwetwrirfi'rfi 9-19 30 maandag lm vndeg Op zond eg vin iê- 20 uur WW 020-913«56 Opga»" Ti n. advertentie* te 220 ot sctv>ft«i.|a aan Min.-Adv atdetog C-osiïm* «13 «000 AK AMSTERDAM Adrr**<l7>g>noen j 'Sketend SCbrilWIg* aan onje An»ierdamse adressen door dr. C. Rijnsdorp Toen Willem de Mérode op 25 april 1925 het sonnet schreef ..Esther gaat tot Ahasveros", interesseerde hem alleen de confrontatie van een mooie, jonge vrouw met een „ver schrikkelijk schone" man. Met alle waardering voor deze christelijke dichter valt ons nu op, hoezeer het toen nog heersende estheticisme, dat wil zeggen het alles mooi wil len zien tot elke prijs, de bij belse gegevens tekort deed. Geen woord over het feit. dat Esther haar leven op het spel zette om haar volk te redden. Ds. H. A. Visser. m zijn gebundelde toespraken voor de NCRV-radio. on der de titel Er staat méér dan er staat fuitg Boekencentrum BV. 's-Gra- venhage. 168 blz.. prijs 17.50). be handelt het boek Esther in zestig bladzijden Van verfraaiing is geen sprake Hoewel hij het verhaal rfteer ziet als een uitvoerige gelijkenis dan als historie, ls hij geheel doordrongen van de messiaanse boodschap die in dit bijbelboek doorschemert In een combinatie van navertellen, tekstuit leg en messiaanse doorlichting voert hij de lezer in Uen hoofdstukjes door dit in schijn God loze bijbelboek heen ..De echte ontmoetingen met God vinden daar plaats waar we ons in het nuchtere, harde, vaak pijnlijke leven in zijn dienst stellen" (blz 71) In het tweede deel van zijn boek behandelt ds Visser in 84 bladzijden de in elk geval historische figuur van Petrus De auteur voelt een soort geestelijke verwantschap met deze apostel, die hij achtereenvolgens ziet al"? zondaar twijfelaar, rots. duivel, tentenbouwer, als vernederde, gelovi ge en leugenaar. Deze visser wordt herder, maar zijn figuur verbleekt te genover de steeds belangrijker wor dende Paulus. Aan de hand van het Nieuwe Testa ment wordt hier zijdelings kritiek uit geoefend op het primaat van Petrus en de daarmee verband houdende theorie van de apostolische successie. Naar aanleiding van Petrus als her der zegt de schrijver op blz. 147: „Je kunt alleen maar pastor zijn, als je je geborgen weet bij Hem, die alles van je weet De liefde van de echte pastor is niet gegrond in de anderen die lief zijn. Ze is ook niet gegrond in hemzelf omdat hij als pastor van na ture zo lief is. Ze is gegrond in de liefde waarmee Christus de anderen en hemzelf liefgehad heeft, een liefde die door de liefdeloosheid van Petrus niet kapot te krijgen was. Een liefde, die zelfs door de moeilijkheden die de gemeenteleden je bezorgen, noch door de liefdeloosheid waarmee jij je gemeenteleden behandelt, is stuk te krijgen." Men bespeurt hier iets van de manier, waarop de schrij ver de elementen van informatie, uit- advertentie Veranderend Nederland onder Juliana van dr. C. Rijnsdorp Dit ACTUELE boek bevat de teksten van de op Koninginnedag door de NCRV uit te zen den programma's ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van KONINGIN JULIANA. In een overzicht van de jaren 1948-1978. krijgt u een totaalbeeld van de in cultureel opzicht veranderde samenleving van ons land. Het boek handelt dus niet specifiek over de persoon van Koningin JULIANA, maar zij wordt daarin gezien als een stabiel constitutio neel vorstin van een veranderend Nederland onder haar regering. Prijs 15,90. Met 27 ,0,0S Voor NCRV-leden 12,50 UITGEVERIJ (Postbus 6417» 2500 AD OEN HAAG leg. bespiegeling en praktische toe passing dooreen weet te vlechten. Wat zich door de radio goed horen laat, laat zich doorgaans ook prettig lezen. Hier heeft de radiostijl een ver frissende invloed gehad op wat nu gedrukt proza is. Ook de robuuste persoonlijkheid van de schrijver speelt mee, zonder dat de toon op dringerig wordt. Die nevenschikking van een vrouw uit het Oude Testament en een man uit het Nieuwe Testament is op zich zelf al boeiend. Het gedrag van Es ther is onberispelijk, dat van Petrus met. Komt dit hiervandaan, dat Es ther een schepping van de vrome verbeelding zou zijn, hoezeer ook ge ïnspireerd? Esther en Mordechai ma ken geen enkele fout, terwijl Haman alleen maar slecht en dom handelt. Ahasveros is meer symbool van abso lute koningsmacht dan een echt le vende persoonlijkheid. Psycholo gisch krijg Je op geen van deze vier figuren vat. Het lijken meer schaak stukken dan historische personen. De eigenlijke hoofdpersoon is het volk Israël, waarvan het bestaan op het spel staat. Niet voor niets trekt de auteur een vergelijking tussen Ha- man en Hitier. Petrus is als mens een open boek. Het hele tweede deel is een uitvoerige karakterschets van deze „Simon Jan sen". zoals de schrijver zijn naam vertaalt. In tegenstelling tot Esther en Mordechai maakt hij fout op fout Als hij groot en sterk is. dan is dat krachtens openbaring en genade. Zijn roeping was herder te zijn en geen kerkvorst. Wel blijft er dan nog de kwestie van de sleutelmacht. Ds Visser wijdt hieraan geen afzonderlij ke beschouwing. Is dit een leemte? Het blijft bij een zinspeling op blz. 107. aovertenties boekennieuws Of. P. R. Ketaef HET KINOERLEVEN IN BUBELSE TWO 180 blz.. 24.75 Gezondheid en ziekte, geneesmid delen. spet. ouderliefde en opvoe- dmg. voedsel, kruiden, gaemgeving. b'tgetoof en amuletten Een schitte rend beek. mei register en een groot aantel illustraties in ztwari/wrt en m kleur. Ore. C. Stem en Ore. O. Tieleman (redactie) STUDEREN EEN STUK VAN JE LEVEN! 120 b» I 13.90 Pastorale verkenningen de wereld van de universiteit Van negen gere formeerde sludentenpredikanten Een handreiking voor studenten ou ders. schooldekanen enz Or. Keet Waalman PSALMEN 120-134 124 btt f 14 90 Een meurr deel in de serie Verklaring van een bi/beigedee'te Deze bijbel verklaring kenmerkt z>ch door oor- spronkelijfce en eigentijdse verklarin gen. die begrijpelijk en gemakkelijk leesbaar zijn. NA OfT LEVEN-WAT OAN? 128 blz.. I 15.90 De werketjkheid ven hemel en hei7 0«i indringende boek. dat tol nu toe m 6 talen verschenen is gaal op indrin gende wij re over de thema's Oe werkelijkhe^ van dood en hel. hoe staat da wrssel In ons aardse leven' - Memel en Godsstad, het doet van de pelgrim Verkrijgbaar in de boekhandel H^fl kOK KAMPËN WOORD EN GEEST maandblad tot bevordering v.h. geref. kerkelijk leven. Proefnrs. Welmansweg 21 Rotter dam-24, tel. 010-840074 Paulus Het boek van Smelik roept heel wat vragen op, en één daarvan zou lk willen stellen. Hij meent dat Paulus bij zijn streven de heidenen voor Je zus Christus te winnen de wet van Mozes heeft afgeschaft. Uit zijn brie ven blijkt echter dat Paulus zelf een andere mening ls toegedaan: door de wet op Jezus Christus te betrekken meent hij die tot haar recht te laten komen (Romeinen 3 vers 31). en in zijn heftige brief aan christenen uit de heidenen in Galatië. die zich laten besnijden, beroept hij zich op de wet (4 vers 21) en eert hij de wet (5 vers 14, 6 vers 2). Als we Smelik moeten gelo ven ls Paulus bij het schrijven van zijn brieven aan de Romeinen en de Galaten volkomen in de war geweest, en d4t geloof lk vooralsnog niet. Om dat Paulus, juist wanneer hij spreekt over die joden die Jezus niet als de Christus aanvaarden, uiteindelijk al les zet op de kaart van Oods trouw, snijdt hij het christelijke anti-semi- tisme bij de wortel af. en daarom is het jammer dat hij er bij Smelik zo bekaaid af komt Als historicus levert Smelik een be langrijke bijdrage aan een betere ver houding tussen Jodendom en chris tendom. maar in de bijbelse theologie laat hij het afweten. Zijn boek is overigens in een heldere en levendige stijl geschreven, zodat het van het begin tot het einde boeit en ook voor niet-theologen heel goed leesbaar is. DE OPSTANDING WERKTAL j De woorden die Petrus tot zijn volksgenoten richt, na de genezing van de verlamde in de Schone Pool liegen er niet om. Hij verwijt ze Jej de dienaar van de God van Abrah» Isaak en Jakob. overgeleverd en j verloochend te hebben. „De vorst e, levens hebt gij gedood." Zwaarder!! kan de beschuldiging moeilijk f geformuleerd worden. God heeft Hem opgewekt en daardoor is allet anders geworden. Daarom vervol» Petrus dan ook met: „Maar ik weef broeders, dat gij in onwetendheid S gehandeld hebt, evenals uw overheden" (Handelingen 3). Er mf iets door Petus heengegaan zijn tol hij al deze dingen zo zei. Zijn leven) was ondanks de verloochening mei dat van Jezus op het nauwste |i verbonden. Hij kiest zelfs positie i tegenover de anderen door de vlngjt uit te steken en te zeggen: Jullie hï hem gedood! Een merkwaardige r situatie. Je zou je kunnen indenke* dat Petrus een toontje lager zong. li Heeft hij soms de Heer niet verloochend, zich van Hem u losgemaakt? Je zou je ook kunneng indenken dat hij verbitterd was en i het bij een fel verwijt bleef. Geen v)i beide eigenlijk. Zijn eigen |j verloochening, intussen door de Hti verzoend en uitgepraat, is weg. Man er is ook geen bitterheid ondanks Oe felheid van de aanklacht De t opstanding heeft al gewerkt. Hij ren zijn „broeders" de hand: ze hebbem het onbewust gedaan. Ze wisten nlc wat er met die Jezus aan de hand Ze hadden geen oog voor wat God z met Hem bedoelde. Dat kan |c gebeuren. Maar dat zijn de stelUngfc niet definitief. Opstanding betekei dat er verandering kan komen, p omkering, berouw, een nieuw begii Ik denk dat iedereen nieuw begin daar moet aanvangen. Wij hebben* bedoeling van God tegengestaan. gedood, aan een einde gebracht. Et: hopeloze zaak. Alleen niet hopelocti door de opstanding van de Heer uiic VOORBIJGANGER Beroepingswerk NED. HERV. KERK 1 Beroepen te Oudorp: mevr. F.15 Oosterwijk, kand. te Utrecht. r Aangenomen naar Hoog- en kerk (toez.): B. K. W. Dijkstra eei ontheven predikant met de bevoi heid van een emeritus, wonendi Hoogvliet. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Voorburg: P. SchellQ te Middelburg. M GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Tricht-Geldermalsen:1 W. Schreuder te Goes. Bedankt voor Hamilton (Can.): J. 1 Haaren te Amersfoort. Met emeritaat Met ingang van 1 mei is aan 27 pr kanten in de Nederlandse Hervon Kerk emeritaat verleend wegens bereiken van de 65-jarige leefi Hier volgen hun namen met tut haakjes de datum van hun afsche dienst: G. J. van Andel, ziekenhuispred. 1 tinchem (zet werk voorlopig vo< Ph. M. Becht, Kamperland wordt bijstand in het pastoraa Zundert); mevr. dr C. Boer. bej denpastoraat Amsterdam (eind n J. A. Dankbaar. Apeldoorn (29-4, noemd in bejaardenpastoraat A doorn); J. van Dullemen. Westn (29-4); H. R. Elzenga, Wamel; P, van Galen, Klundert (29-4); J G Dordrecht (6-5, blijft bijstand in pastoraat in Dordrecht verlenen) Hanemaaijer, Alphen aan den (22-4); W. E. den Hertog, Oud-Be land (deelgem.) (6-5); D. J. Ka coördinatie-secretaris gen. synod< M. Lindenburg, Ter Aar (29-4, w< bijstand in het pastoraat te D werd); C. J. L. Loor, Oosterbierum 4); J A. van der Meiden. Dordn (29-4, wordt bijstand in het pastol te Usselo); S. D. Molenaar. Appii dam (zet werk voorlopig vort), mi G. Mulder, IJmond (deelgem) (6-5 P. Nijdam, Ternaard (29-4. wordt stand in het pastoraat te Eefdeji. Offerlnga, Haren (6-5): K. Pruyf Deventer (29-4), benoemd in bejr denpastoraat Apeldoorn). G. S£ som. scriba PKV Zuid-Holland;n Schot. Duisburg-Ruhrort (blijft bijstand in het pastoraat); P moons. Bergen op Zoom (29 4i,c Spaans. Vroomshoop (29-4. wordtC stand in het pastoraat te VorchtC E. F Westra. Hengelo Ov. (29-4) Wagenvoorde. Leiden (29-4) A/ Wijnmalen. Maartensdijk (29-4) ENSCHEDE (ANP) - VooruitlopC op het overleg met de KamercomiT sie voor onderwijs heeft staatsset taxis Hermes het bestuur van^ stichting voor de leerplanontwi» ling (SLO) een voorlopige toezeggJ gedaan een bedrag van ongev twee miljoen gulden extra uit te t£ ken voor deze stichting. Dat bedrag komt bovenop het bu<L van 16,1 miljoen, van deze sticht voor dit jaar. De acute problen waarvoor de f»LO zich enige maart geleden gesteld zag. zijn hiermee een groot deel opgelost. Dit is g ken uit mededelingen van voorn Knoers in de bestuursraad vai SLO h «"--f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2