Bij homofilie niet
praten over schuld
Menno Simonsz
in de stroopton
ABN leende volgens
VN geld aan Pretoria
Herdenkingsmedaille
450 jaar protestanten
conferenties! uit brieven ran lezers
Trouw
Mgr. Bluyssen:
Zuid-Korea schendt
mensenrechten
Brief van kerkeraad
over Holocaust
Is boycot van
vaardbaar?
Zuid-Afrika aan-
VANDAAG
VOORBUGANGË
VRIJDAG 27 APRIL 1979
KERK
TROUW/KWARTET
DEN BOSCH De bisschop van Den Bosch, mgr. drs. J. Bluyssen heelt in een uitvoerig
artikel in zijn bisdomblad gezegd dat homofiele aanleg niet vrij gekozen is en dat woorden
zoals zondig en schuldig dus niet toepasbaar zijn.
Gelijke normen voor
homo en hetero
LONDEN lANPI Een voor-
zichtlge erkenning van homo
seksuele relaties Is een van de
aanbevelingen voor de confe
rentie van Britse methodisten,
die eind Juni zal worden ge
houden.
In een rapport voor de confe
rentie worden de christelijke
visie op seksualiteit in het alge
meen, op huwelijk en op homo
seksualiteit behandeld. De
mensen kunnen In het alge
meen niet hun seksuele geaard
heid veranderen, aldus het rap
port. Daarom moeten opvattin
gen. die aan homoseksuelen
hun menselijke waardigheid en
de rechten van de mens ontzeg
gen. worden verworpen. Homo
seksualiteit is. volgens het rap
port, ..op zich moreel niet ver
werpelijk. sommige homosek
suele activiteiten (evenals som
mige heteroseksuele activitei
ten) echter wel."
Mgr. Bluyssen vraagt zich af waarom
homofielen niet in de eerste plaats
beoordeeld worden als alle mensen:
..als mensen die net als iedereen
rechtvaardig kunnen zijn of onrecht
vaardig; bekwaam in hun beroep of
niet bekwaam; oprecht of onoprecht;
geëngageerd of afstandelijk; gelovig
christen of meer onverschillig in le
venshouding". aldus de bisschop.
Hij vraagt zich af waarom homofielen
een apart stempel krijgen opgedrukt,
zonder hen allereerst te zien als men
sen voor wie dezelfde waarden en
normen gelden als voor ieder ander.
Is dat geen discriminatie, zo vraagt
hij zich af.
Mgr. Bluyssen wijst erop dat de we
tenschap aanneemt dat de uitsluiten
de en blijvende gerichtheid op perso
nen van het eigen geslacht In het
algemeen niet te verklaren en niet te
veranderen is. ..Men is zo, zonder dat
men weet waardoor en waarom en
zonder dat men bij machte is daarin
verandering te brengen", zo schrijft
bij
In het stuk veroordeelt mgr. Bluyssen
elk misbruik van de erotiek, zowel in
homofiele als ln heterofiele relaties.
..Soms worden alle erotische gedra
gingen binnen een homofiele vriend
schap veroordeeld met hetzelfde ge
mak waarmee in één adem beweerd
wordt dat binnen het huwelijk alles
geoorloofd is In dit laatste geloof ik
niet. omdat dan belangrijke waarden
als trouw, respect voor de ander, lief
de. onbaatzuchtigheid, ln feite onder
geschikt worden gemaakt aan de sek
sualiteit. Daarom zet ik ook vraagte
kens bij een loutere veroordeling van
erotische homofiele relaties, die volle
dig voorbijgaat aan genoemde men
selijke en christelijke waarden omdat
men dan deze opnieuw lijkt te behan
delen als minder beslissend dan. of
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM Hoewel de Algeme
ne Bank Nederland ln 1977 aan de
werkgroep Betaald Antwoord Het we
ten dat de bank sinds 1973 geen lenin
gen aan Zuid-Afrika had verstrekt
blijkt uit een VN-rapport dat de ABN
in 1976 nog deelnam aan een lening
van 25 miljoen dollar aan de repu
bliek Zuid-Afrika en dat een dochter
van de ABN. de bank Plerson. Hel
dring en Plerson tot in 1976 nog vier
leningen van in totaal 115,5 miljoen
dollar aan de Zuidafrikaanse over
heid en haar instanties heeft ver
strekt.
De ABN. waarvan vandaag de aan
deelhouders bijeenkomen, wilde gis
teren nog geen commentaar geven.
In 1976 vonden ln Nederland acties
plaats tegen bankleningen aan Zuid-
Afrika. De ABN en de AMRO-Bank
zegden toen toe dat zij geen leningen
meer zouden vertrekken aan de Zuid
afrikaanse overheid en haai* organen,
zolang het apartheidssysteem niet
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwarlet BV
Hoofdredacteur Jenre Tammmga
Directeur mg O Poslma
HOOFOKANTOOR
PostPus 859
1000 AW Amsterdam
let 020 913456
■ei*. 13006
PoUpe 66 00 00
Ned Cred-etOarh
Aefterwtgw 23 00 12 574
REGKD «OTTEROAM'OORORECHT
PosltWS 948
XX» AX Rotterdam
lel 010-1155881abonnementen
en bezorging i
tet 010-115588 (redacte)
tel 115700 (u»
WestWaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG LEIDEN
Postbus tot
2501 CC Den Haag
Wi 070-469445
Parkstraat 22
Den Haag
RCGO noord oost nederlano
Hjitsimtend adm<mstrat>ei
Postbus 1
0000 aa Zwoue
lei 05200-17030
Abonnementsprijzen:
Per maand f 15.90
Per kwartaal t 47 70
Pe« haN jaar 95 40
Per raar 188 60
Adverfcnnefanewp <tp aanwaaq
Telefonische abonnementenopdracMen
ine adressen boven
Opga»* familieberichten 9-19 30 van
maandag I'm vr^Jag Op tonatq van 18-
20 uu' tete» 020-9134S6
Opg.i' nwv-advertent*. t*«
020 936868 a» achnftet» aan Ma.Adv
atdeiing postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adfeswn/i^nq*u.tsiurtend schnftetnk
aan once Amsterdamse at*essen
zou zijn opgeheven. In een brief aan
de Wereldraad van Kerken van begin
1977 deelde de ABN bovendien mee
dat deze bank sinds de zomer van
1975 geen leningen meer had ver
strekt.
De ABN en de AMRO-bank behoren
tot de grote Internationale krediet
verleners van de regering in Pretoria.
Volgens een rapport van het VN-cen-
trum tegen de apEutheid werd in de
periode van 1972-1979 door 382 ban
ken meer dan 5.5 miljard dollar aan
Zuld-Afrlka geleend. Het merendeel
van deze leningen werd verstrekt,
door banken uit Duitsland. Engeland
en de Verenigde Staten.
De gerapporteerde leningen geven
slechts een beperkt beeld van de le
ningen aan Zuid-Afrika. omdat alleen
de leningen die vla de internationale
kapitaalmarkt liepen ln het rapport
zijn opgenomen. Leningen tussen
banken onderling, de financiering
van het handelsverkeer en leningen
van banken ln afzonderlijke landen
zijn bulten beschouwing gebleven.
De. studie geeft aan dat de omvang
van de leningen aan de Zuidafrikaan
se regering sinds 1972 voortdurende
is gestegen Na de bloedige acties in
Soweto. in 1976. namen de kredieten
af maar de laatste tijd valt er weer
een stijging te constateren. De voor
zitter van de Speciale Commissie te
gen Apartheid van de VN. ambassa
deur Leslie Harriman. heeft er her
haaldelijk op gewezen dat buiten
landse leningen Zuid-Afrika in staat
hebben gesteld de militaire uitgaven
te verhogen van veertig miljoen dol
lar ln 1960 tot bijna twee miljard
dollar in 1979. Buitenlandse leningen
aan Zuld-Afrlka en nieuwe investe
ringen in dit land werden door de
Algemene Vergadering van de VN in
januari van dit jaar nog scherp ver
oordeeld.
GENÊVE (ANP) De republiek
Zuid-Korea staat een grote economi
sche crisis te wachten. Het land
maakt steeds meer schulden, is
steeds afhankelijker van buitenland
se investeringen en de Inflatie neemt
met de dag toe. De politieke en socia
le gevolgen van de economische groei
zijn zeer ernstig, de situatie van de
mensenrechten wordt ongunstig
beïnvloed door die economische
groei. In het afgelopen jaar was er
sprake van een zeer intensieve onder
drukking van het volk Dit zijn de
conclusies van een rapport over de
situatie van de mensenrechten in de
republiek Korea dat de commissie
van de kerken voor internationale
aangelegenheden (CCIA) van de We
reldraad van Kerken onder de titel
„Achtergrondinformatie 1979/1' heeft
gepubliceerd.
De CCIA baseert haar rapport op het
document „Mensenrechten in de re
publiek Korea" van de beweging voor
de mensenrechten ln Korea Volgens
de CCIA is dit document het meest
gedetailleerde document over dit on
derwerp dat sinds Jaren vanuit het
land bij de Wereldraad van Kerken
terecht is gekomen. Het betreft de
periode Januari 1978 januari 1979
In het rapport staan meer dan 200
incidenten die de mensenrechten be
treffen en het bevat een lijst van 540
namen van mensen die het slachtof
fer zijn geworden van deze gebeurte
nissen
ondergeschikt aan seksualiteit. Van
de andere kant en eigenlijk op
dezelfde grond verbaas ik mij tel
kens opnieuw over het gemak waar
mee tegenwoordig dikwijls Alle ho
moseksueel gedrag vanzelfsprekend
als voor déze mensen geoorloofd,
goed en fijn bepleit wordt.
De ongenuanceerde wijze waarop dit
veelal pleegt te gebeuren, de motie
ven die men daarbij hanteert, lijken
seksualiteit tot consumptlemiddel te
degraderen. Soortgelijke verschijnse
len zijn overigens evenzeer ten aan
zien van de heterofielen te constate
ren". aldus mgr. Bluyssen.
Homofielen hebben het volgens hem
doorgaans moeilijker dan heterofie
len. Daarom rekenen zij erop dat
mensen van de kerk extramoeite
doen om hun situatie te verstaan en
hen met begrip, maar ook met over
tuiging de weg naar de Heer te helpen
vinden. „Homofielen weten dat zij in
hun onderlinge relatie niet kunnen
beantwoorden aan wat God bedoeld
heeft, toen hij man en vrouw voor
elkaar bestemde. Zij mogen ook we
ten dat zij Jezus beter volgen, naar-
Van een onzer verslaggevers
DIEPENVEEN In verband met de
uitzending van Holocaust heeft de
hervormde kerkeraad van Diepen
veen huis-aan-huis het testament van
Yossel Rakover laten verspreiden.
Dit document werd in de ruïnes van
het getto van Warschau gevonden.
Het was geschreven op 28 april 1943.
gedurende de laatste uren van de
joodse weerstand in het getto. „WIJ
achten het heel nodig dat de gebeur
tenissen van toen in het geheugen
van ons. vandaag levenden, zo Je wilt
overlevenden, gegrift blijven. Is de
luchthartige goedgelovigheid die
toen het ongelooflijke mogelijk
maakte, niet een kracht die zich ook
vandaag in veel huizen en harten een
voorname plaats verworven heeft?"
Aldus de kerkeraad in een begelei
dend schrijven. De kerkeraad schrijft
ook. dat zijn daad zeker geen opwek
king is om de film te gaan zien, maar
bedoeld is om de harten van hen die
kijken, iets gevoeliger te maken.
drs. J. Bluyssen
mate zij zijn idealen omtrent oprecht
heid. onbaatzuchtigheid. liefde,
trouw, ln zijn geest trachten waar te
maken.
Van een onzer redacteuren
SPIERS Ter gelegenheid van het feit. dat het woensdag 450 jaar geleden
was. dat in de Duitse stad Spiers een gebeurtenis plaatshad, waaruit de naam
„protestanten" is ontstaan, heeft de evangelische kerk van de Palts een
jubileummedaille uitgegeven
Van februari tot april 1529 werd in Spiers een rijksdag gehouden om de
godsdienststrijd in het Duitse rijk te beslechten. Toen de meerderheid van de
vorsten een voorstel van de keizer aannamen, dat voor de volgelingen van
Luther nadelig was en ook juridisch aanvechtbaar zou zijn. antwoordden
keurvorst Johann van Saksen, landgraaf Filips van Hessen en een aantal
anderen met een ..Protestation", die 25 april 1529 notarieel vastgelegd werd.
Die Duitse landen en steden, die zich bij deze „Protestaktion" aansloten
werden door hun tegenstanders „protestanten" genoemd Pas in de negen
tiende eeuw zette deze benaming zich door als gezamenlijke aanduiding van
alle aanhangers der Hervorming.
Op de medaille staat onder meer „Verbum Dei manet in aeternum" (het
Woord Gods blijft in eeuwigheid), de tekst die de „protestanten" op de
rijksdag in Spiers als kenteken op hun kleding vertoonden. De medaille is
verschenen in goud. zilver en in brons.
Van een onzer verslaggevers
BREDA Doopsgezinden hebben
het vermogen hun eigenaardigheden
heerlijk te relativeren. Een vondst is
de komst van een doopsgezind kwar
tet-spel. Op ticaalf maal vier kaart
jes maakt men kennis met de hele
doopsgezinde geschiedenis en het ge
meenteleven van nu.
Uiteraard komt Menno Simonsz
meer dan eens voor en zo zien we de
eerbiedwaardige grondlegger van de
doopsgezinde beweging op een van
de kaartjes in een streepton. Volgens
een oud verhaal zou deze ton hem tot
preekstoel gediend hebben tijdens
een preek in een pakhuis, maar het
hout was tegen het vuur van zijn
prediking niet bestand. Zijn volge
lingen hadden veel werk om Menno
weer schoon te krijgen. Daarvan
daan zouden mennisten nog altijd
liefhebbers zijn van „zoet".
Andere kaarten laten b.v. Anna Zer-
nike zien. de eerste vrouw in Neder
land die predikant werd. de mennis-
teleugen. het menniste zusje, doops
gezinde aardrijkskunde, maar ook.
naast een kwartet „De levende ge
meente". een die „De slapende ge
meente" heet, met het papieren lid.
de lege vermaning, de overwerkte
voorganger. Het kwartet is een initi
atief van de landelijke federatie van
doopsgezinde zusters. Het is bedoeld
als een bijdrage aan de viering van
het vijftigjarig bestaan van de
doopsgezinde jongerenbond. Dat
feest vindt morgen plaats in het broe
derschapshuis in Elspeet (ook te zien
in het kwartet-spel, in een serie van
dergelijke huizen).
Men kan het morgen in Elspeet ko
pen en verder is het kwartet-spel te
bestellen bij mevrouw H. C. Rooze-
Lits, Muiderslotstraat 101. Breda
(tel. 076-651739). Het kost vijf gulden
plus portokosten, maar men moet
zich haasten, want het aantal is
beperkt.
Ruimte voor elkaar, ontmoetings
dag gereformeerde vrouwenbond,
spreker mevrouw M. J. van der Veen-
Schenkeveld, donderdag 3 mei 10.30-
16 uur, Expohal, Hilversum. Inl. tel.
02154-13366.
Fries symposium Kerk en Israël
over de holocaust m.m.v. ds. W. Zui-
dema, woensdag 2 mei, Open Hof.
Leeuwarden. Inl. herv. commissie
Kerk en Israël in Friesland (tel. 05120-
15134).
Mannenweekend over seksuali
teit, 4-6 mei, Vlnea Domini. Witmar-
sum (tel. 05175-1444).
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover ot over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Simonis (1)
ADVERTENTIE
Is boycot het laatste vreedzame middel om een ander land te dwingen aan
bepaalde voorwaarden te voldoen?
Dat wordt tegenwoordig vaak beweerd.
Maar boycot is een meedogenloos middel van geweld dat vroeger vaak
werd toegepast wanneer militair geweld faalde.
Boycot is een wreed middel van geweld omdat daarmee de strijd wordt
uitgevochten over de ruggen van onschuldigen en weerlozen, over de
ruggen ook van vrouwen en kinderen.
Boycot beoogt doelbewust het afsnoeren van de levensmogelijkheden
van een ander volk zonder de moed te hebben het de oorlog te verklaren.
Ook selectieve boycot, die slechts op één economisch onderdeel is
gericht en die als prikactie verdedigd wordt, betekent het in gang zetten
van een proces met de bedoeling een ander land uit te hongeren.
In zijn actie tegen het Shell Concern en vóór de olieboycot van Zuid-Afrika
deelt Kairos bovendien mee dat Nederland er zelf geen schade van zal
ondervinden. Kan het lafhartiger?
Boycot is een deed ven broodroof!
Boycot is een deed ven geweld!
Boycot is een deed ven oorlog!
En waarom allaon Zuld-Afrlka?
De Veiligheidsraad
zwijgt ovar de agressie van Vietnam;
zwijgt over de moordpartijen In Oeganda;
zwijgt ovar de terreur In Cambodja;
zwijgt over de militaire actie ven China;
zwijgt over de fusillades in Iran;
zwijgt over zoveelzoveel!
Daar wordt de wereldvrede in gevaar gebracht
Daar wordt onrecht bedreven, duizend, duizendmaal erger dan in Zuid-
Afrika.
Volgens het Handvest van de Verenigde Naties mogen alleen sancties
tegen een land worden genomen, wanneer de Veiligheidsraad dat beveelt
tegen een land dat met agressie de wereldvrede bedreigt.
Dat zouden de buurlanden van Zuid-Afrika kunnen zijn. Die bevorderen
en steunen wapengeweld tegen Zuid-Afrika. Maar juist niet Zuid-Afrika
zelf dat het recht heeft zich daartegen te verdedigen.
De Veiligheidsraad zou zich sterk moeten maken voor de verdediging van
Zuid-Afrika Daarvoor zouden de Westerse landen als eerste in de
Veiligheidsraad moeten opkomen Dat is een kwestie van goede trouw.
Zuid-Afrika heeft in beide wereldoorlogen meegeholpen het Westen te
verdedigen.
Dat nu belonen met boycot en sancties is volstrekt vals en onaanvaard
baar
Het Comité Overleg Zuid-Afrika
Voorzitter. J. J. G. Boot.
Secretaris. R. Gosker.
Help ons deze advertentie In meer bladen te
plaatsen. Ons gironummer; 3 930 924 t.n.v.
C.O.Z.A. te Wezep. Bank-Rabobank Wezep; nr.
37.02.27.735. t.n.v. C.O.Z.A.
In uw „Commentaar" van 20 april
laat u zich negatief uit over de beslis
sing van mgr. Simonis ten aanzien
van de heer Meijknecht. U schrijft:
„Dat studenten deze viering gezame-
lijk willen beleven vinden wij een
begrijpelijke zaak". U kunt dat be
grijpelijk vinden, maar daarom is het
nog niet goed. U weet, dat de zeden
van de moeilijkheden gelegen is in
het verschil in geloof met betrekking
tot de Eucharistie. Als de heer Meij
knecht katholiek is. dan is hij gehoor
zaam aan zijn bisschop, die in gewe
ten deze gezamelijke diensten niet
kan goedkeuren. Zo niet, dan „be
rooft" hij zichzelf van zijn „brood".
Het doet voorts onzuiver aan. wan
neer u deze gezamenlijke vieringen in
verband brengt met de „geseculari
seerde" omgeving. Er zijn voor de
Rotterdamse protestantse en katho
lieke studenten velerlei manieren om
elkaar te steunen in een geseculari
seerde wereld, zonder dat ze daarbij
ongehoorzaam behoeven te zijn aan
hun kerkelijke leiders of strijdig met
hun geloof te hoeven handelen En
waarom kunnen de pastoors opeens
geen beschrijving van hun vieringen
geven? Ze zullen toch een orde van
dienst hebben opgesteld, teksten
hebben gekozen, liturgische hande
lingen hebben aangegeven? Dit argu
ment is loos en vals.
Amsterdam A. H. Willemsen
Simonis (4)
Simonis (2)
In de R.K. Kerk neemt een bisschop
een wezenlijk andere plaats in dan
een predikant in een reformatorische
gemeenschap. Volgens katholieke ge
loofsopvatting is een bisschop opvol
ger van de Apostelen, „door de Heili
ge Geest gesteld om de kerk Gods te
besturen" (Handelingen 20. vers 28).
Hij is alleen gehoorzaamheid en ver
antwoording schuldig aan God en
aan de paus van Rome. Volgens dit
zelfde geloof (voor ons een kwestie
van trouw jegens de Heer Jezus
Christus) kan de Eucharistie alleen
voltrokken worden door een R.K.
priester. Een voorganger van een pro
testants christelijke gemeente is geen
priester, wil ook geen priester zijn en
kan dus ook niet de Eucharistie vie
ren in R.K. zin. Op deze geloofsleer is
in de R.K. Kerk de praktijk geba
seerd. Het is de taak van de bisschop
deze leer en deze praktijk te handha
ven. Hij kan en mag niet anders han
delen. Daarom waarschuwde bis
schop Simonis de heer M.. pastoraal
werker, dat hij zich aan die leer en die
praktijk moet houden, daar anders
de bisschop verplicht zal zijn hem uit
zijn ambt te ontzetten. Natuurlijk is
het pijnlijk ook voor de bisschop
dat dit consequenties heeft voor het
gezin van de heer M. Deze consequen
tie wil de bisschop juist voorkomen
door de heer M. te waarschuwen De
zelfde consequenties zullen zich toch
overal voordoen waar men een onder
geschikte wegens wanprestaties
moet ontslaan
Amsterdam Ch. Dury. pr.
S. Theol Doctor
In uw commentaar „Broodroof" ver
liest u uit het oog, dat het hier gaat
om brieven, die persoonlijk gericht
waren en daarom ook als vertrouwe
lijk moeten worden beschouwd en
behandeld. Wat de brief aan de bis
schoppenconferentie betreft heeft
mgr. Simonis het volste recht om aan
zijn mede-bisschoppen te laten we
ten. dat hij het betreurt, dat een zo
belangrijke zaak als de problematiek
rondom de studentenparochies niet
op de laatste vergadering aan de orde
is geweest. Dit punt was namelijk
ondanks een daartoe gemaakte af
spraak niet op de agenda geplaatst.
Dat mgr. Simonis hierover ontstemd
is, is volkomen begrijpelijk. Wat de
brief aan drs. Meyknecht betreft ben
ik van mening, dat mgr. Simonis te
recht wijst op de consequenties, die
het optreden van deze pastorale wer
ker kan teweegbrengen. Het getuigt
van uiterste bezorgdheid aan de kant
van de bisschop, dat hij ten overvloe
de op deze consequentie wijst, temeer
omdat dit in een persoonlijke brief
geschiedde.
U hebt voldoende begrip getoond
voor de grote bezorgdheid van de
bisschop, die hem ertoe bracht deze
persoonlijke brieven te schrijven. Uw
commentaar heeft bij mij dan ook
een bittere nasmaak nagelaten.
Nootdorp Mr. J. A. M. Borghols
Simonis (5)
Simonis (3)
Gezien de boosaardige reactie van
„Trouw" (Commentaar 20 april 1979)
op de brief van bisschop Simonis aan
A. P. J. Meijknecht van de Delftse
studentenparochie zou het misschien
beter zijn geweest, als het gezin van
laatstgenoemde in die brief niet ter
sprake was gebracht. Nu de bisschop
zo fatsoenlijk is geweest, om dit wel
TE PRIJZEN.
Er moet weer geprotesteerd won
denk ik Men kan niet ongestraft
dagen achtereen onschuldige sti
over een trip in vreemde landen
schrijven. Daar wordt de wereld
mee geholpen. Vandaar. Maar te
ik dit schrijf bedenk ik, dat het oi _r
weer niet vanzelfsprekend is dat™
dan geprotesteerd wordt. Zou en
niet geprezen moeten worden?
Ingestemd, adhesie betuigd? Wi£>
mocht menen dat dit laatste e
gemakkelijker is vergist zich. He IK
ermee als met het uitleggen van t
bijbel. Je kunt gemakkelijker zei er
hoe een tekst niet uitgelegd moe Dg
worden dan hoe het wel moet
gebeuren. Protesteren is
gemakkelijker dan prijzen. Je lo<
in gedachten al gauw even de
ministerraad langs, maar ik voni
niets bijzonders. Van de meester IR
hoor je nooit wat en valt er dus of"
geen goed te spreken. Zelfs de
minister-president houdt zich
meestal schuil. Wat valt er dan tcfc
prijzen? Het moet ook in het oog it
vallen, want ik mag niemand last ie
vallen met de velen in mijn |g-
onmiddellijke omgeving die in d< zc
prijzen vallen, vanwege hun
prestaties, geduld, liefde en posit
instelling. Maar daar hebt u niets 7
aan. U kent ze niet. En als ik erov
begin en u zou ze wel kennen dan
nog de mogelijkheid dat u met m |g
van inzicht verschilt. Misschien 2
u motieven achter hun optreden j,
waardoor het erelint weer moet
worden weggenomen. Maar. en n
ben ik er denkelijk, u heeft zelf tc
ongetwijfeld ook mensen in uw
omgeving die zo jegens u of andei
om u heen optreden dat u eerlijk
moeten toegeven dat ze 't gewoonj
heel goed doen en dus te prijzen at
Maar horen ze dat dan ook? En ni
bedoel ik niet die goedkope
schouderklopjes die wij gemakka^
uitdelen. Er bestaan mensen die 8
daarmee zo gul zijn dat je 't niet iL
vertrouwen. Het is hun een tweed*,
natuur geworden. Op 't eerste geaL,
en horen erg innemend, maar op C
duur niet meer helemaal echt. Min
goed. we begrijpen elkaar. Er is
iemand vlak bij tegen wie niet L
geprotesteerd moet worden, maaL
•wel eens mag merken dat zijn of lt|
inzet u niet ontgaat. tl
te doen, schrijft Trouw: „In feite
neemt Simonis het gezin van Meijk
necht in gijzeling en dreigt hij met
broodroof" Gijzeling is wederrechte
lijke vrijheidsberoving en daar is hier
heel duidelijk geen sprake van, ook
niet „in feite" En wat de „broodroof"
betreft: de kerkbijdragen van de gelo
vigen zijn niet bestemd voor het le
vensonderhoud van kerkondermij-
ners en hun gezinnen.
Leidschendam J. H. Maas
Onder de aandacht dient gebracht te
worden het feit dat een r k. priester
bij zijn wijding uitdrukkelijk gehoor
zaamheid. belooft aan zijn bisschop.
Nu weten we allemaal wel dat hier
geen kadaver-gehoorzaamheid is
bedoeld.
Een pastoraal werker werkt in een
bisdom uitdrukkelijk op aanstelling
en benoeming van de bisschop. Van
zelfsprekend wordt ook van hem ver
ondersteld dat hij zich aan de geloofs-
discipline van de kerk houdt. Als het
gaat over het vieren van de eucharis
tie. het brandpunt van onze kerk. dan
lijkt het mij dat het hier gaat overeen
zeer ernstige zaak. De bisschop heeft
hier wel degelijk zeggingschap over
Tenslotte is hij DE liturg in het
bisdom.
Als er bij het vieren van de eucharis
tie dan dingen gebeuren waarmee de
bisschop zich onmogelijk kan vereni
gen. dan staat hij toch in zijn recht
om door middel van maatregelen
deze dingen tegen te houden, ook al
vinden de betreffende personen die
maatregel zeer onaangenaam Üeze
personen zijn bijtijds gewaarschuwd
Toch doorzetten van hun eigen in
zicht vind ik in deze op zijn minst
gezegd geheel onjuist.
Woerden Berno van Tol. o.f.m.
ANWB
Ik vind het schandalig dat een auto
mobilistenclub zich wielrijdersbond
durft te blijven noemen.
Dordrecht P. A. Hoogendoorn
»t
r
Beroepingswerk b(
NED. HERV. KERK jht
Beroepen te Oosterbeek (toe^n
Verwaal te Zeist; te Rhoon: J. Ifr
Hunnik te Bergentheim. g
Afscheid op 29 april van Oudstyy
Riddersveld: N. J. M. Hoogendijn
gens benoeming tot scriba v^
provinciale kerkvergadering
Zuid-Holland; van Hoogkerk c.M
de Jong ber. te De Lier; van
foort: E. H. Kalkman ber. te 1
sum; van Den Burgh (classis 5
zee): mevr. A. A. van Leeuwen t
Eindhoven (ten behoeve van h^T
kenhuispastoraat): van Ven
c.a.: J. J. F. van Melle ber. te Dri
gen; van Den Haag-Loosduina
Nijdam ber. te Vlaardingen
raat Holyziekenhuis).
Intrede te Ederveen: G. H. Abri
Poortvliet; te Amsterdam-w
graafsmeer: J. Alblas kand. tef,
sterdam; te Raamsdonk: A. v. d.^
uit Vriezenveen; te Utrecht: P.w|
stra uit Hoogeveen; te HarlingeL
Sijtsma uit Gramsbergen.
Bevestiging te Wormerveer (jf
raat verpleeghuis Noordse
mevr. I. M. J. Eldering-Jonker^
boer kand. te Assendelft.
REM. BROEDERSCHAP
Afscheid van Meppel: M. D.
ber. te Hengelo (Ov.).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Klundert-Moerdijf
Blokland te Joure
Afscheid van Oosternijkerk: Ad
Andel ber. te Valkenswaard; vail
Haag-Escamp: H J. Heynen bft
Delft-Abtswoude (pastoraat b|
ziekenhuis); van Zwolle: J. Ju
ber. te Duisburg (W.-Dld); van
Opeinde (classis Bergum): Th. KL
wegens emeritaat; van HeerP
waard: (parttime): P. Vliegen
ber. te Oudewater; van Rottei
Delfshaven: Th. Vollenhoven wt.
benoeming tot geestelijk ver®!
van het ziekenhuis van de VUl
Westerhaar: P. Wilschut bel
Monster.
Intrede te Staphorst-Rouveen: |i
Molenaar, kand. uit 't Hardll
Utrecht-Oost (arbeid onder de s'
renden): C. van Steenis uitk
terdam-Feijenoord. fk
Praeparatoir geëxamineerd ei
roepbaar gesteld: kand. H. J.
Kwartellaan 6. Heemstede.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Afscheid van Urk: J. B. van Mee
wegens vervroegd emeritaat
zondheidsredenen
Vicaris Schaaper
Oud-vicaris-generaal A. C Sch
van Rotterdam is woensdagavo
75-jarige leeftijd in Rotterdam
leden. Mgr. Schaaper werd in
benoemd tot vicaris-generaal v
eerste bisschop van Rotterdai
die functie had hij een groot aai
in de financiële opbouw van di
dom. In 1968 ging hij met eme^l
De begrafenis is dinsdag in
terdam.
Ds. A. van der Wal
Op 73-jarige leeftijd is overled^i
hervormde oud-schipperspred e
A. van der Walle te Apeldoon e
Van der Walle werd bevestigd in t
Hij stond in Eek en Wiel en in I
schate en was vervolgens van 19
1971 predikant in Antwerpen vo
werk onder schippers en zeei
den. Na zijn emeritaat verleen li
nog enige tijd bijstand in het i
raat in Voorthuizen.