leen Oranje-film zonder meer De terreur van de jaloezie Volkstoneel in grote stad 0 -jliana in zeventig bewogen jaren' DHN DENVER Edele Mof in de meidagen d. Simon-komedie lakelijk verfilmd U ZAG OP TV iJOHNOENVBt ttC/1 x Stuwdam jaagt 60.000 boeren uit hun dorpen. Sextoerisme naarThailand maakt heel wat wakker. Nu te koop. Probeer het rnia Suite [N AA GROOTSTE SUCCESSEN N OP DEZE DUBBEL-LP Leerzame films over neo-nazisme Doorbraak in het Westen Prolongaties en reprises Die Frau gegenüber Slow dancing in the big City V i. faT^PRiMgTg^ TROUW/KWARTET P6- R17- HS15 „Juliana" wordt vertoond in 60 theaters, overal in het land, a.I. ,d Lammers geschiedenis toch en wat kan film een ke functie hebben istorie vast te leggen. IjjBen van de gedachten me opkwam bij het aar de film „Juliana itig bewogen jaren", idaag in ruim zestig en gaat draaien. n de afgelopen zeventig jaar urd in de wereld, maar enger je in Nederland, vaak in nau- ihang met dat wereldgebeu- jenschijnlijk gezapige jaren jliana peuter en kleuter was e Eerste Wereldoorlog met male finale de mislukte staatsgreep van Troelstra en de geor ganiseerde Oranjebetoging op het Haage Malieveld. Hoe zal Juliana zich hebben gevoeld temidden van die bijna hysterische mensenmassa? Het is haar kennelijk niet gevraagd, want de film geeft er geen antwoord op. Zo zijn er meer onbeantwoorde vragen. Hoe geslaagd de vondst ook is de jarige vorstin zelf commentaar te laten geven op diverse onderdelen van de film en ze vertelt best aardige dingen toch moet ik eerlijk zeggen dat het vaak net interessant begint te worden op het moment dat zij haar mond houdt. Mevrouw Ver- wey-Jonker, het oud-PvdA-Eerste- Kamerlid, die als koninklijk inter viewster mocht fungeren, heeft zo te zien slechts a-vragen mogen stellen. Echt diep op zaken ingaan is blijk baar niet mogelijk geweest ondanks de vele uren die de koningin volgens de samenstellers van de film (met Anton Koolhaas en Govert Veldt voorop) er voor heeft uitgetrokken. Dat is jammer, maar wat de koningin wel kwijt wilde is in elk geval meege nomen. Het maakt deze 107 minuten durende film ongetwijfeld aantrekke lijker dan zo maar een gelegenheid- sprodukt van aan elkaar geplakte historische filmbeelden. Dat is het nu in elk geval niet geworden. Het resul taat van enige maanden intensief werken is echt de moeite waard er naar te gaan kijken, vooral omdat het niet alleen de koningin is die in deze film figureert, maar eigenlijk het hele Nederlandse volk. Vreemd is dat gebeurtenissen die des tijds hoogst ernstig waren, zoals de beelden van de mannen die in de crisisjaren in het kader van de werk verschaffing veertien dagen naar de omgeving van Steenwijk werden ge stuurd, waar ze volgens filmcommen tator uit die tijd beter werden gevoed dan thuis, nu op de lachspieren wer ken. Als je bij voorbeeld ziet hoe die mannen in hun schaarse vrije uren werden bezig gehouden Ongewild komisch doen trouwens ook tal van oude filmopnamen aan van Juliana en haar ouders, knikkend en wuiven de naar het volk, dat altijd voor en tourage zorgde. Ontroerend zijn de opnamen van prinses Juliana in de jaren dertig bij „De Joodse Invalide" in de hoofdstad. Als je dan tien minu ten later ziet hoe onze Joodse landge noten verplicht werden met de be ruchte ster te lopen en ln treinen hun ondergang tegemoet gaan vraag je je af hoeveel van die kinderen die de prinses vrolijk lachend omringden de oorlog hebben overleefd. Schrijnende taferelen zijn er uit de hongerwinter en dan het droppen van het Zweedse wittebrood, dat bij mij persoonlijk als een prille herinnering in mijn ge heugen staat gegrifd. Het zijn vooral deze beelden, die de film zo boeiend maken. Natuurlijk, van de Oranjes is er ook genoeg te zien De belevenissen van de koningin lo pen er als een oranje draad door. We zien haar Beatrix in bad doen en later met haar oudste dochtertje bij de schuilkelder, premier Colijn vraagt de mensen rustig af te wachten wat de toekomst zal brengen. De Duitsers wachten niet. Rotterdam brandt. Dertien jaar later treft de Waters nood Nederland, maar ook die ramp komt ons land te boven Juliana is dan koningin, een vriendelijke, ge moedelijke vrouw, die aan het eind van de film een beetje spijtig zegt helaas niet alle veertien miljoen Ne derlanders persoonlijk te kennen, maar wel te proberen zoveel mogelijk allerlei soorten mensen te ontmoeten. Juliana, zoals weinigen haar kennen, tijdens een vecht aan boord van de „Piet Hein". kussenge- I Caine en Maggie Smith in California Suite am-Calypso; Den Haag-Calypso; Rotterdam-Calyp- jmegen-Calypso 1, a.I. Wielek-Berg ^n is een beroemde Ameri- Sjspel auteur: vijftien stuk- lEef hij en allemaal liepen en op Broadway als een trein om de wereld maakt. Veel •komedies zijn tot films en iries verwerkt, hij zorgde •lf voor het scenario. Bij ktie kan het niveau niet jk hoogste top bereiken (zijn jk en film „The Goodbye mij slechts matig bekoren) «Jifornia Suite" behoort on- tot de betere. Als zo vaak hij een door de tijd geijkte Wtuatie: hij brengt mensen, l^eds met iets in hun maag ln de loop van het spel met titsheden worden gecon- te zamen in een niet-alle- teu. •al is het een super-de-luxe- 0'everley Hills, de „California ljf paren komen daar om ïdenen. Een beroemde En- .Jce (Maggie Smith) die op de hinatie staat en derhalve eus is met haar man (Mi- De), die wel tederheid maar I Js hartstocht voor haar kan '■n, aangezien zijn bi-seksua- ds meer naar de homo-sek- II Jverhelt; een zéér intellectu- iedige dame uit New York Dda) die met haar ex-man a) komt bekvechten over de U/Jvan haar dochter; een arge- Mi|va loze, gelukkig getrouwde zakenman uit New York (Walter Matthau). die de bar mizwa van zijn neefje komt vieren en door zijn broer wordt opge scheept met een mooi, blond presen tje voor één nacht dat hij niet kwijt kan raken als zijn vrouw (Elaine May) arriveert; twee zwarte dokters met hun vrouwen (Richard Pryor, Bill Cosby, Gloria Gifford en Sheila Fra- zier) op een vakantie die in brokken, uiteenvalt. Het scala reikt van (bijna) tragi-ko- medie via zedenkomedie en klucht tot (bijna) slapstick. In tegenstelling tot het toneelstuk is het geen episo- denfilm: nu eens is de aandacht ge richt op de een, dan weer op de ander. Simon en regisseur Herbert Ross heb ben die telkens terugkerende over loop knap opgelost en de variatie komt de film ten goede: de ping- pong-dialoog, waarin de partners el kaar zonder onderbreking bitse gees tigheden naar het hoofd smijten die onmogelijk l'improviste te verzin nen zijn, een van de dingen waarin Simon té gewiekst is, wordt daardoor onderbroken en krijgt net de kans te gaan irriteren. Een markante bijkom stigheid is, dat Maggie Smith, die in de film de Oscar net niet krijgt, hem in werkelijkheid voor deze rol wel heeft gekregen. Al met al een bijzon der aardige film. waarom zowel ge glimlacht als gegierd zal worden. Het moet we evenwel van het hart dat de vertaling schandelijk slordig is en dat weegt vooral bij zo'n praat- en gag film zeer zwaar. ADVERTENTIE f2468 „Ik hou zoveel van Duitsland dat ik blij ben dat er twee Dultslanden zijn" Aan die woorden van een beroemde Franse schrijver (de naam wil mij helaas niet te binnen schieten) moest ik onwillekeurig denken bij het zien van de docu mentaire „Nazi's gibts die noch?" van Ulrich Leinweber, voorafge gaan door de korte film „Zensur", gemaakt door leerlingen van de Berlijnse Filmacademie. „Fugitive Cinema" levert daar mee een respectabele bijdrage aan de mei-herdenkingen, want als je het verleden niet doortrekt naar het heden kun je het terugzien net zo goed laten. Wat er nog voor bruin tuig in de Bondsrepubliek vrij rondloopt en zijn vuil spuithet is niet te geloven als je het al niet wist. Een van de opmerkelijkste (en meest opge merkte) is Manfred Roeder. de uit gever van de brochure „Die Auschwitz-Lüge", waarin wordt verkondigd dat er in Auschwitz en andere kampen nooit gaskamers zijn geweest. Daarvan zijn meer dan 100.000 exemplaren ver kocht Ik heb nergens berouw van de verklaring van Hess voor de rechtbank in Neurenberg Amsterdara-Zienema Ok- topus, 2, 3 en 4 mei. heeft hij tot de zijne en die van zijn volgelingen gemaakt. Weliswaar valt op, dat de vele groepjes voornamelijk bestaan uit mannen van gevorderde leeftijd, gestoken in de klederdracht van hun achterlijke streek (hoewel de NPD ook crimineel-aandoende jongeren trekt), maar het enge is, dat CDU-parlementsleden offici eel spreken op herdenkingsbijeen komsten van de Leibstandarte Adolf Hitler-SS-divisie en van de ex-Hitler Jugend. en dat zelfs SPD-burgemeesters niet schroom den, hun groeten te sturen aan samenkomsten van ex-SSers. En de rillingen lopen je helemaal over de rug als je ziet, hoe de politie buigt en kruipt voor de organisa toren van een (verboden!) neo-na- zi-bijeenkomst, terwijl de zich waardig gedragende antifascisti sche demonstranten met harde hand worden verwijderd. Onder het motto „Zorg eerst maar dat het vuil voor Je eigen deur wordt opgeruimd" gaat „Nazi's gibt's die noch?" slechts zeer terloops in op het feit dat het fascistische gif ook in de landen buiten Duitsland nog virulent aanwezig is (alleen wordt melding gemaakt van de bijvals betuigingen van buitenlandse rotgenoten, vooral uit Chili en Zuid Afrika). Maar als je even doordenkt, plaats je natuurlijk ook de recente racistische rellen in Engeland, waarbij de politie zich ongelooflijk bruut gedroeg tegen getergde antifascisten, in dit ka der. Houdt „Nazi's bibt's die noch?" zich voornamelijk bezig met de voortwoekering van resten uit het verleden, in „Zensur" wor den de kiemen van een nieuwe politiestaat blootgelegd. In strijd met de grondwet wordt van alles en nog wat in beslag genomen en verboden: films, boeken, toneel voorstellingen. publicaties ln kranten en tijdschriften. Dat die censuur zich tegen links en niet tegen rechts richt, behoeft geen betoog: dat is een oude Duitse gewoonte, in de republiek van Weimar was het niet anders. Wie aan de vooravond van de herden kingsdagen in mei behoefte gevoelt Richard Burton te zien en te horen als een heldhaftige, vastberaden en barmhartige Duitse onderofficier (hij De Klompenboom Prachtige pasto rale over Italiaans landleven aan het eind van de vorige eeuw, door Erman- no Olmi. De gehele week in Casino club, Den Bosch. Interiors De eerste ernstige film van Woody Allen en de eerste waarin hij zelf niet meespeelt. Prachtig mooi. De gehele week in Springhaver, Utrecht; Grand, Amersfoort; Tu- schinski 5, Amsterdam; Luxe, Arn hem; Movies, Groningen; Mabi, Maastricht en Carolus 2, Nijmegen. Una giornata particolare Ontroeren de film van Ettore Scola over kleine mensen die worden vermalen in de molens van Mussolini's dictatuur, met Sophia Loren en Marcello Ma- stroianni in de hoofdrollen. De gehele week in Rivoli, Amsterdam; Scala 2, Nijmegen; Alhambra 4, Enschede; 't Venster, Rotterdam. spreekt, evenals de andere Amerika nen onder wie Steve McQueen en Rod Steiger. Duits, want voor Neder land werd de Duitse versie van deze Amerikaans/Duitse co-productie nut tig en nodig geacht) die kan terecht bij „Doorbraak in het Westen", ofte wel „Het IJzeeren Kruis deel 2" (wel zelf uitzoeken waar hij draalt dan, want het adres lever ik er ditmaal niet bij). Er is eens een „IJzeren Kruis no. 1" geweest, van de befaamde re gisseur Sam Pecklnpah en die zinde me ook niet, maar prullig en kwalijk als dit vervolg van Andrew V. McLag- len was hij zeker niet. De Duitse soldaten, die zo wakker de wegen naar het Oosten hadden schoongeveegd voor Himmlers SS'ers met moordkuilen en gaskamers in hun ransel, zijn omstreeks 20 juli 1944 in Normandië beland (over de aan slag op Hitier wordt ook zo het een en ander gewauweld en gefantaseerd). Ze zijn wat somber, want de oorlog loopt niet best. maar hun tofheid hebben ze behouden, altijd staan ze klaar om elkaar, een kind of een oud mens te redden en vrijelijk te schim pen op de Führer (ze praten in een soldatentaaltje, dat blijkbaar na de eerste wereldoorlog ln de vrieskist is gedouwd en er voor deze gelegenheid Amsterdam-Cinetol 2 16 jr. A Wedding Amusant en satirisch wandkleed over Amerikaans leven van Robert Altman. De gehele week in Studio F, Leeuwarden. Herfstsona te Klassieke film van Ing- mar Bergman met Ingrid Bergman en Liv Ullmann in de hoofdrollen. De gehele week in Camera 2, Deurne; Kunstmin 2, Dordrecht; Marquette, Heemskerk; City 1. Roosendaal; Al hambra 2. Vlissingen. De Mens uit Marmer Magistrale film van Andrzej Wajda over de speur tocht naar een arbeider, die in mar mer werd vereeuwigd en in vergetel heid verzonk. 27 april S.S.R., Leiden. l'Affiche Rouge Prachtige film over een verzetsgroep in de oorlog, waarbij heden en verleden bijna onmerkbaar in elkaar overgaan, gemaakt door Frank Cassenti. 28 april Filmklub 8'/« Gemert; 1 mei C.P.N., Emmen Te gek om los te lopen Ontroerende documentaire van Italiaans collectief over nieuwe wegen om krankzinnigen te integreren in de maatschappij. 2 mei Filmhuis Delft. La Régie du Jeu Prachtige zedenko medie van de onlangs overleden Franse meester Jean Renoir uit 1939. die eerst door de Fransen, toen door de Duitsers werd verboden. De gehele week in Kijkhuis, Den Haag. Aceattone Een van de eerste en beste films van Pier Paolo Pasolini over het Romeinse sub-proletariaat De gehe le week in Shaffy Theater, Am sterdam. Grauw is alles in „Die Frau gegenü ber" van de Westduitse filmer Hans Noevers (met opmerkelijk zwart-wit camerawerk van Walter Lassally). grauw, eenzaam en koud. Het geïso leerde Berlijn waarin hij is gesitueerd wordt geen kleur en fleur gegund en het huwelijksleven van de beide hoofdpersonen vergaat het niet beter Een kleinburger is getrouwd met een veel Jongere, mooie vrouw uit een dorp. van „lagere komaf" dan hij. die zich in de grote stad niet op haar gemak voelt en daarom een gewillig slachtoffer wordt van zijn tirannie. Het huis waarin ze wonen is een gele gerde vesting, waarin een bangelijke gevangene haar best doet. het haar bewaker naar de zin te maken maar het is nooit goed. want hij wordt verteerd door ziekelijke jaloezie „Als je van iemand houdt, moet je volko men zeker van haar zijn, zodat niet de geringste twijfel overblijft," zegt en denkt hij en dat leidt niet alleen tot gruwelijke intolerantie, maar ook tot een tragedie Teneinde die zekerheid, die een obsessie is geworden, te ver werven spoort hij een jonge collega aan Zich om zijn vrouw te bekomme ren, wendt een zakenreis voor en huurt een flat tegenover zijn huis waarin hij haar kan bespieden De vrouw waagt zich schichtig uit haar Amsterdam-City 2, 16 jr. is uitgevist om in half bevroren toe stand dienst te doen). Welgeteld twee doerakken van nazi's zijn er ln hun midden, maar die krijgen menige trap en stoot en bovendien zijn er aan de andere kant, bij de Amerikanen, ook aterlingen, dus 't is lood om oud ijzer. Ach wat. ik heb al teveel woorden vuil gemaakt aan dit lor. Blijft de vraag hoe de bioscoopbusi- ness gekomen is tot een dergelijke keuze op een dergelijk tijdstip? Is het oeverloze domheid? Bodemloze on verschilligheid? Of speelde de ge dachte: „Ha, ha, vier mei, vijf mei, oorlog, Duitse soldaten, Holocaust, gauw een graantje meepikken" een woordje mee? Een de Duitsers verheerlijkende oor logsfilm ja, Ja. „In Naam van de Führer", een compromisloos-eerlijke film over vernietiging van niet-ari- sche kinderen, gemaakt door het ci neasten-echtpaar Lydla Chagoll en Frans Buyens, of/en „Aus elnem deutschen Leben", een ijzingwek kend intelligente film van Theodor Kotulla over de commandant van Auschwitz, wiens draagwijdte ver over de grernzen van het verleden heenreikt nee, nee. Wie verzot is op een lach en een traan, pijn en leed dat dapper wordt gedra gen. straatschoffies al dan niet met talent die zielig ten onder gaan en. bovenal, de grote, romantische liefde die alles overwint en halverwege ten goede doet keren, kortom: op oud volkstoneel in nieuwe zakken, die moet „Slow dancing in the big City" van regisseur John G. Avildsen niet overslaan. Het decor is New York, compleet met vuil. heroïne en onveiligheid, doch niettemin voor en na een droomstad. de hoofdpersonen een beerachtige Journalist (Paul Sorvino) die beroem de columns schrijft (in een krant d la „De Telegraaf", stel ik me zo voor) en een danseresje, dat net wanneer ze beroemd dreigt te worden te horen krijgt dat ze nooit meer zal kunnen dansen. Er zitten een paar aardige dingen in de film, in het begin (wanneer de journalist midden in de nacht zit te foeteren en te grommen over zijn werk) lijkt het zelfs goed te worden, het meisje (Anne Ditchborn) is heel mooi. speelt zeer ingehouden, danst sierlijk en weet soms werkelijk te ontroeren, maar je moet voor die plus punten wel heel wat holle frases en soms ondragelijk sentimenteel geba- Paul Sorvine en Anne Ditch born in „Slow Dancing in the Big City- zei en gedoe (dat toeneemt naarmate de film zijn einde nadert) voor lief nemen. Evenwel: het hoort allemaal bij het genre, en dat genre, volks en optimis tisch, schijnt in de Amerikaanse film een opbloei te beleven. ADVERTENTIE hol en alles wat ze doet wordt door hem als teken van ontrouw opgevat. Tot het onvermijdelijke bijna ge beurt, dan loopt hij amok. Je kunt „Die Frau gegenüber" zien als een thriller of als de analyse van een ziektegeval, ook, zoals sommige Franse critici deden, als een impres sie van het klimaat in de Bondsrepu bliek, beheerst door angst en hyste rie. Dit laatste lijkt me evenwel te ver gezocht: uitwassen van jaloezie ko men in alle landen en tijden voor „Die Frau gegenüber" heeft zijn te kortkomingen: het verhaal trekt hier en daar; ondanks het feit dat jaloezie, zelfs in zijn extreemste vorm. zeer wel invoelbaar is, heeft Noever een sfeer van ouderwetserigheid niet geheel kunnen vermijden. Bovendien is de voortreffelijke Poolse acteur Francis- cek Pieczka. ook in ons land niet onbekend onder andere door zijn spel in enkele films van Wajda, als manne lijke hoofdrol enigszins misplaatst: hij straalt te veel viriliteit en intelli gentie uit, om geheel overtuigend de pedante kleinburger te kunnen spe len. Daar staat tegenover dat de vrij wel onbekende actrice Petra Maria Grühn ronduit voortreffelijk is en al met al mag men „Die Frau gegen über" een opmerkelijke „kleine" film noemen. PRPSinFNj! Een ander opinieblad. De vermouth smaakt u misschien sinds kort nóg beter. Want de druiven voor Cinzano gedijen pnma met het water uit 's werelds grootste stuwmeer in het Braziliaanse binnen land. Maar vele arme boeren moesten gedwongen verhuizen en zitten nu op een droogje Deze maand verder o.a.: •Shell helpt van de wal in de sloot •Onze Peruaanse correspondent: Latijns-Amerika verdeeld naar Unctad •Over de drempel van de wereldwinkel Een ander opinieblad. Steeds meer mannen vliegen naar Bangkok voor een avontuurtje dóér. En sommigen weer terug met een Thaise voor hier. De reportage in Onze Wereld maakte heel wat los. Nu het woord aan lezers, reisorgani saties en de Haagse zedenpolitie. Deze maand verder o.a.: •Kiest de Unctad-conferentie straks voor de Derde Wereldoorlog? •Botsing tussen de twee kerken van Latijns-Amerika •Sultan van Oman vreest omwenteling Het maandelijkse magazine Onze Wereld is met Zn oplage van 80.000 uitgegroeid tot één van de grootste opiniebladen van Nederland. En één van de belangwekkendste. Want Onze Wereld volgt als geen ander de strijd tegen armoede, onrecht en onderdrukking in de Derde Wereld. Koop daarom nü het nieuwe nummer in de winkel. Of vraag met de bon een nummer aan. Een ander opinieblad. Probeerbon Stuur mi) het Komende nummer van Onze I Wereld a f3.-. Naam Adres Postcode/plaats 2 Deze bon (zonder postzegel) opsturen aan: Novib. Antwoorder 362.2500 WB Den Haag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 15