Een verjongde synode nou en? 'Vrijzinnigen lopen tachtig jaar achter' 'Ariëns-konvikt' voor priesterstudenten een belevenis? normn Trouw Raad van kerken pleit voor steun Jamaica Nieuwe 'Nestle' op komst Plaatselijke kerkeraad beslist over gebruik alcoholvrij avondmaalswij n Samen op weg synode in oktober VANDAAG VOORBUGANGEl f te DONCERDAG 26 APRIL 1979 TROUW/KWARTET door A J Klei Enigszins opgewonden berichtten wij gisteren op deze pagina dat de komende gereformeerde synode een 22-jartce ouderling onder haar leden telt Naar ik merk. zijn er mensen die van een verjongde sy node veel progressief heil ver wachten en reeds de dag zien glo ren. waarop in synodale kring trouw aan de derde wereld hoger genoteerd staat dan trouw aan de drie belijdenisgeschriften Niets is minder waar. ik bedoel dat jeugd een garantie is voor vooruit strevendheid. Ik ken de betrokken 22-jarige ambtsdrager in het ge heel met. maar hij kan net zo goed een behoudzieke WD'er zijn als een maatschappijvernieuwer die op de PSP stemt, en hij kan ook nog een mannetje van 't midden zijn die het op het CDA houdt Vroeger was dit geen punt. dan stond van een gereformeerde ou derling vast dat-le anti-revolutio- nair was en dat hij van de „voor- zeide" leer geen millimeter af week. Maar naar wij allen weten, is die gave en overzichtelijke pen- ode voorbij. Ik heb heel wat zittingen van de gereformeerde synode bijge woond. maar nimmer kunnen vaststellen dat progressiviteit lou ter aan de meer jeugdige synode leden is voorbehouden. Het meest vooruitstrevend synodelid dat ik heb meegemaakt, was de bejaarde heer S. Melse uit Leiden, aan wie ik met veel genegenheid terug denk En ik kan me zonder moeite verscheidene eerwaarden voor de geest halen die aanzienlijk jonger waren dan de heer Melse en met veel geestdrift to kennen gaven, in het vertrouwde spoor voort te wil len gaan. Ik durf zelfs de stelling verdedigen dat je eerder van jeugdige synode leden behoudzucht kunt verwach ten dan van in 't vak vergrijsde ambtsdragers. Adspirant-synode leden van tussen de twintig en de dertig hebben in de regel ouders van middelbare leeftijd. Welnu. heel wat gereformeerde mensen van vijftig jaar of daaromtrent hebben in de woelige jaren zestig een aantal zekerheden van zich afgeschud. Aarzelend soms. maar "t is gebeurd en ze willen het weten ook: kijk jongen, vroeger dachten we nog maar vandaag zien we dat gelukkig heel anders Maar de jongen denkt schamper: pa kan me nog meer vertellen, en kijkt met opzet een andere kant uit Ik heb hiervan een treffend voor beeld bij de hand. Een ouderpaar, dat zijn met enige moeite verwor ven vooruitstrevendheid zorgvul dig koesterde, gaf aan de dochter des huizes, toen die met een vriendje over de vloer kwam. te kennen dat ze samenwonen hele maal niet erg vonden, nee hoor. juist goed om elkaar beter te leren kennen. Het meisje haalde de schouders op en verklaarde: ieder een woont samen, maar wij zijn niet van die kuddedieren, wij gaan trouwen. Ik wou maar zeggen hoe jeugdiger de synode, hoe krachti ger de stok waarmee het jonge gereformeerde volkje naar 't stad huis gejaagd wordt en hoe sneller dominee A. M. Lindeboom zijn kruistocht tegen het „hokken" kan beëindigen. Er is nog een punt. Er wordt zo niet misprijzend dan toch enigs zins meewarig gesproken over sy nodeleden die gepensioneerd zijn. Eigenlijk zijn zij zoiets als tweede keus. Waarom? Neemt de werking van het gezonde verstand af zodra men de vijfenzestig is gepasseerd? Ik zou zeggen dat uitgerekend ge pensioneerden de tijd hebben zich van alles wat zich tegenwoordig in zo overvloedige mate aandient, kennis te nemen en zich er in te verdiepen. Kortom, als ze uit de kuststreek of waarvandaan ook nog meer jonge synodeleden ha len. is het zaak een bejaardensy node op touw te zetten, die dat jeugdige eerwaarde gezelschap kritisch volgt Om te voorkomen dat de gereformeerde kerken in het slop van de behoudzucht te recht komen. Van een onzer verlaggevers UTRECHT Het ziet er met de toekomst van het vrijzinnig protestantisme niet best uit. Sterker nog: wanneer het er op korte termijn niet in slaagt, weer in contact te komen met de eigentijdse cultuur, is het vrijzinnig protestantisme gedoemd te verdwijnen. Dat was de niet zo opwekkende conclusie van een studiedag van de werkgroep voor moderne theologie (zeg maar: de links-vrijzinnigen), gisteren in Utrecht ..Het Is uiterst pijnlijk het te moeten constateren, maar wij, vrijzinnig-pro testanten. lopen zeker tachtig jaar achter bij de geestelijke ontwikkelin gen. In de negentiende eeuw waren wij koplopers, als het ging om de vragen van geloof en wetenschap. Omdat wij daar sindsdien niet meer verder over hebben doorgedacht, is onze invloed in de cultuur zo ingezon ken. Ons wereldbeeld is nog altijd dat van Galilei en van Newton. Van Ein stein hebben we nog niet gehoord.'' zei prof. dr K A. H Hiddlng uit Leiden Anoniem En dat terwijl allerlei vrijzinnige ten denties nu blijken door te gaan wer ken in rooms-katholieke en orthodox- protestantse kringen. Dr J. van Ros- sum uit Deventer hield daar gisteren een heel referaat over, waarin hij pen- nevruchten van ln dit verband beken de gereformeerden onder de loep nam: Lever. Wiersinga. Baarda. Kui- tert. Boelens. in gezelschap van de hervormde Labuschagne en de r.k. Schlllebeeckx. Van Rossum meende deze heren ..anonieme vrijzinnig heid'' te mogen toeschrijven, omdat hij bij hen een kritische houding zag tegenover bijbel en overlevering en dat ls volgens hem de eerste eigen schap van vrijzinnigen. Maar zo gemakkelijk ging het toch niet, om van de genoemden vrijzinni gen te maken „Ondanks al hun kriti sche noten blijft bij hen de bijbel als getuigenis staan." zei de Berken- woudse predikant drs A de Vos. ..De waarheid blijft bij Kuiters c.s. hoe dan ook ergens in de bijbel verborgen liggen Het slbbolet of schlbbolet voor een echte vrijzinnige was voor ds. de Vos het antwoord op de vraag: heeft de bijbel het laatste woord of de „Vernunft" (de rede) waarin opgenomen De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave. Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Orecteur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PosttKrt BS" 1000 AW Amsterdam En daarmee zakten de anoniem vrij zinnigen door de mand en dr. S. Krek- ke uit Leeuwarden riep met stemver heffing uit, dat de kloof tussen onze moderne vaderen en de rechtzinnigen onoverbrugbaar is. Oeen wonder, zei hij. dat men het woord „vrijzinnig heid" zo schuwt. Vrijzinnigheid is do delijk. omdat het als onafhankelijk denker per definitie alles op losse schroeven zet Daar zijn de mensen bang voor Dat kunnen ze ook niet verdragen, want je moet ze de ge dachte afnemen, dat er een laatste absolute zekerheid is. Vrijzinnigheid is daarom alleen weggelegd voor de enkelingen, die het aankunnen, aldus dr Krikke Is er nog een toekomstmogelijkheid voor het vrijzlnnig-protestantisme1 Toch wel. meende drs. De Vos. die het tweede referaat van deze dag hield Niet als we ons op het verleden fixe ren en napraten wat de moderne va deren ln de bloeitijd (rond 1900) ge zegd hebben. Maar wel als we trouw zijn aan hun intenties: een dynami sche beweging zijn, avant garde, npen staan voor de eigentijdse cultuur De vaderen stonden op de bres voor vrijheid en humaniteit en dat ging vaak gepaard met een radicaal soci aal standpunt. Sindsdien ls de vrij zinnigheid te veel een zaak geworden van de liberale gegoede burgerij Mo derne maatschappelijke stromingen kunnen moeilijk aansluiting bij ons vinden. Wij hebben een sterkere soci ale bewogenheid nodig, een sociaal- politiek engagement, dat opkomt voor een menswaardig bestaan voor allen in een rechtvaardige maat schappij. Ook zag dr. De Vos perspectieven voor een nieuwe theologie, waarvan het vrijzinnig protestantisme draag ster zal zijn. Een theologie, die haar vertrekpunt consequent in de mens REGIO ROTTEROAM-OORORECMT Povfrus 948 3000 AX Rotterdam te OiO-i 15588 (abonnementen Miorgrngj rw 010-11 ASM te* 1157001 iMskuterKl voc REGIO OEN HAAG LEiOEN POSffeuS 10 I 2601 CC Cen Haag 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag «EGO NOORD OOST NEOERcAND iu'taonvn.straite Pr>Vt>.- 1 •ooo aa |«4 06200 1 T030 Melkmarkt 66 Zwo *- Abonnementsprijzen Pw maand f 15 90 Pe» kwartaal I 47 70 Pw ha* (aar 95 40 Pw raar MM 60 tüflonitN aeonnemeetennedrathte* ix« a<vewi roven Oooave lan**»ttef cteen 9-'9 30 »a« mtanoag t m ,r idag Op /nnoag »an iè 20 uu» tetel 020 913456 Opgave mm», advertentie* •.Xi 936B6B Ol VK'fe .k aan Mn Adv atpe^ng pOk'Ou*. 431 1000 AK AMSTERDAM Adres» ,x »noe- j'vjwi 1 scnr.iiei^fc aan cmxe Amuefdamse adressen stelt en die elke exclusiviteit van het christendom tegenover andere gods diensten verwerpt. Een theologie, waarin wijsgerige en religieuze bezin ning hand in hand gaan. Het vrijzin nig protestantisme dient op de bres te blijven staan voor „redelijk ge loof." dat geen definitieve antwoor den kent. maar dat wel naar die hoog ste eenheid blijft vragen, die het aan duidt met het woord „God" Omdat de vrouw (nog steeds) geen ambt mag bekleden in de anglikaan- se kerk, zullen aanstaande zondag veel Engelse kerkgangsters geen geld in de collectezak stoppen, maar een namaak-chèque. Dit is een brief je (zie hierboven), waarop men be looft, een bedrag te betalen aan de Ecumenical Feminist Trust: een oe cumenische organisatie, die zaken steunt welke betrekking hebben op de positie van de vrouw in de kerk waaronder een „informatiebank" die feministische theologie, liturgie ën en boeken verspreidt). Oorspron kelijk was het plan, de 29ste april de kerk te boycotten, dat wil zeggen, thuis te blijven, maar dat werd als een te negatieve reactie beschouwd. Politiek Het was wel typerend, dat de vragen, die na dit referaat losbarstten, poli tiek van aard waren. Of drs. De Vos dan soms van het staatssocialisme een klimaat verwachtte, dat gunstig was voor de vrijzinnigheid? Dat ver wachtte drs. De Vos niet. maar hij had dan ook niet over staatssocialis me gesproken, allen gepleit voor meer sociale bewogenheid. Begreep drs. De Vos dan niet, dat al dat praten over politiek en de neutro nenbom in de kerk alleen maar tot tweespalt onder de gemeenteleden leidde? Als ergens de vrijzinnigheid een moderne taak heeft, dan moet het Juist het protest zijn tegen al die politiek in de kerk. De achtergronden van de politiek zijn meestal veel te moeilijk, dan dat men daarmee in prediking en pastoraat naar voren zou kunnen komen. Laten we liever zeggen, dat wij er nog lang niet uit zijn. in plaats van oplossingen met bedrieglijke eenvoud in de kerk naar voren te brengen, zo meenden velen van de aanwezige moderne theo logen. Maar drs De Vos antwoordde, dat de mensen die het hardst „geen politiek in de kerk" roepen, dat doen, omdat zij er zélf juist wel uit zijn en een standpunt hebben ingenomen Een standpunt waarvan ze niet bereid zijn, dat onder de kritiek van het geloof te stellen. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Aan de Keistraat in Utrecht is een huis aangekocht, dat ingericht zal worden als kor.vikt (internaat) voor priesterstudenten. Met dit konvikt willen de r.k. bis schoppen van Utrecht en Groningen, kardinaal Willebrands en bisschop Möller. hun aanstaande priesters iets teruggeven, wat verloren is gegaan bij het verdwijnen van de seminaries oude stijl. Het huis krijgt de naam „Ariëns-konvikt". In de jaren zestig vond er in de r.k. theologische opleiding in ons land een grootscheepse concentratie plaats. De vele seminaries van de bisdommen en de opleidingen van de diverse orden werden samengetrok ken in enkele katholieke theologische hogescholen. Utrecht en Groningen brachten hun priesteropleiding aan de nieuwe hogeschool in Utrecht onder. Het is de realiteit, dat de grote meer derheid van de studenten aan deze hogescholen niet van plan zijn om priester te worden: er zijn protestan ten onder, meisjes, en boze tongen beweren, dat de weinigen die hun HAARLEM Dit najaar verséhijnt de 26ste druk van „Novum Testamen- tum Oraece" van Nestle-Alland. Deze wetenschappelijke uitgave van de Onekse grondtekst van het nieuwe testament is diepgaand gerevideerd Jarenlang hebben vijf vooraanstaan de nieuwtestamentici van verschil lende nationaliteiten en uit verschil lende kerken aan deze revisie en ver betering gewerkt. Het zijn Kurt Al- land, Matthew Black. Carlo Martini. Bruce Metzger en Allen Wikgren Dezer dagen is een begin gemaakt met het drukken Dit nieuwe Griekse testament verschijnt bij de ..Deut sche Bibelstiftung" in Stuttgart en zal in Nederland te verkrijgen zijn bij het Nederlands Bijbelgenootschap De uitgave wordt in september ver wacht De standaardtekst is gelijk aan de derde druk van het Griekse nieuwe testament dat door de Wereldbond van Bijbelgenootschappen al wordt uitgegeven voor bijbelvertalers. Het voetnotenapparaat is echter totaal verschillend. De voetnoten bij de uitgave van de bijbelgenootschappen zijn geheel af gestemd op vertalers De voetnoten bij de nieuwe Nestle zijn meer gericht op gebruik voor wetenschappelijke en exegetische studie Om tot dit geheel nieuwe apparaat te komen heeft het „Instituut voor nieuwtestamentisch tekstonderzoek te Munster vijfduizend handschriften doorgewerkt Nog nimmer tevoren is een dergelijk grondig onderzoek ver richt Het geheel vernieuwde voetno tenapparaat bevat nu alle opmerke lijke afwijkingen van de standaard tekst die in die handschriften te vin den zijn. Sedert de eerste druk van Nestle m 1898 zijn al ruim 600 000 exemplaren van deze wetenschappelijke uitgave van de Oriekse tekst verspreid Het boek is generaties lang door theolo gen gebruikt en wordt door alle theo logische faculteiten in de wereld voorgeschreven. De Wereldbond van Bijbelgenoot schappen zal deze 26ste druk van Nestle-Alland gratis ter beschikking stellen van de theologische facultei ten in Oost-Europa die erom vragen Zij zijn niet in staat het zelf aan te schaffen Van een onzer verslaggevers DEN HAAG In antwoord op een vraag van de Nationa le Christen Geheel-onthouders Vereniging (NCGOV) om het punt van het gebruik van alcoholvrije avondmaals- wijn op synodaal niveau te bespreken, heeft het breed moderamen van de hervormde synode geantwoord, dat de plaatselijke kerkeraad hier een eigen verantwoorde lijkheid bezit. De NCGOV schreeï de synode in verband met het feit dat het avondmaal veel vaker gevierd wordt dan voorheen en dat in steeds meer gemeenten de kinde ren toegang tot het avondmaal hebben. De NCOOV wijst er in haar brief op dat verscheidene evangelische landskerken in Duitsland het gebruik van alco holvrije avondmaalswijn hebben vrijgegeven, gezien het huidige al coholprobleem. dat de NCOOV er toe bracht, de synode te schrijven. Het breed moderamen wijst in zijn antwoord op het gevaar van wetti- cisme en meent dat altijd bedacht dient te worden dat de wijn een teken is van het offer van de Heer, die ons bevrijdde van iedere vorm van wetticisme. Intussen sluit het moderamen de ogen niet voor de betreurenswaardige ontwikke ling van de drinkgewoonten ook in kerkelijke kringen". Het breed moderamen vervolgt: „Steeds meer komt het voor dat men. b v op huisbezoek, alcohol houdende dranken aangeboden krijgt. In een zodanig sociaal kli maat worden zij die aan de geva ren van verslaving bloot staan ge makkelijker tot afglijden ge bracht dan in een samenleving waarin de drinkgewoonten minder op alcoholica gericht zijn Het breed moderamen ziet hier vóór alles een pastoraal probleem dat als zodanig moet worden behan deld. De kerkeraad der gemeente heeft op dit punt een eigen verantwoor delijkheid voor de leden der ge meente. Dit kan er naar de mening van het breed moderamen heel goed toe leiden, dat in bepaalde gemeenten door de kerkeraad be sloten wordt bij de avondmaals vieringen gebruik te maken van alcoholvrije wijn. Hoewel de raad voor de eredienst in een algemeen advies op theologische overwegin gen de voorkeur gaf en nog steeds geeft aan het gegiste druivensap (welke ook in de tijd van het Nieu we Testament werd gebrukt), is het breed moderamen van mening dat in incidentele gevallen door kerkeraden uit pastorale overwe gingen alcoholvrije wijn kan wor den gebruikt Aldus het breed moderamen van de hervormde synode aan de NCOOV studie beginnen om celibatair pries ter te worden, daarvan in de kortst mogelijke tijd afgebracht worden door het leefklimaat aan de hoge school. Wat er van dat laatste ook waar mag zijn, in ieder geval oordeelden kardi naal Willebrands en bisschop Möller het wenselijk, dat er voor hun pries terstudenten in Utrecht een eigen leefwereld zou komen. In het Ariëns-konvikt is plaats voor tien studenten. Gezien het aantal aanmeldingen zal het huis in septem ber al voor een groot deel bewoond zijn. In het konvikt zullen de studen ten samen wonen en leven, met veel aandacht voor gezamenlijk gebed en onderlinge bezinning. Zo kunnen de studenten hun wens om priester te worden aan elkaar toetsen en doen rijpen tot een doorleefde keus. Geen Rolduc Kardinaal Willebrands en bisschop Möller hebben daarmee niet de weg willen gaan van bisschop Oijsen, die het klimaat aan de theologische ho geschool in Heerlen zo slecht vond voor aanstaande priesters, dat hij voor hen weer een seminarie oude stijl in het leven riep, in Rolduc, in 1973. Ook bisschop Simonis van Rot terdam raadt zijn aanstaande pries ters aan naar Rolduc te gaan. De studenten in Utrecht blijven hun theologische opleiding en hun prak tisch pastorale vorming aan de kat holieke theologische hogeschool ont vangen. samen met die theologiestu denten. die later op andere wijze kerk en samenleving willen gaan dienen. De ligging van het huis in het cen trum van Utrecht moet ook dienen om Isolement te voorkomen. De bischoppen van Utrecht en Gro ningen bereiden ook een begeleiding voor die studenten voor. die pasto raal werker (of werkster) willen worden. DEN HAAG/LEUSDEN Samen kerk-zijn in de nabije toekomst. Dat is het thema voor de eerstvolgende gezamenlijke vergadering van her vormde en gereformeerde synoden, die op maandag 8 en dinsdag 9 okto ber in het conferentiecentrum De blije werelt te Lunteren zal worden gehouden. Voor de (nieuwe) gerefor meerde synode van Delft betekent dit het begin van haar eerste werkweek in Lunteren. Om het thema bespreekbaar te ma ken bereidt de werkgroep kernen van belijden, die onder de raad van depu- taten „Samen op weg" ressorteert, een nota voor. Daarin zal de eerste bezinning worden vastgelegd op een aantal vragen, samenhangend met de leer van de kerk, in verband met het samen op weg-gaan van hervormden en gereformeerden. De raad van deputaten „Samen op weg" hoopt voorts een verslag aan te bieden, waarin verrichte werkzaam heden op een rij worden gezet en nieuwe beleidsvoorstellen worden ge formuleerd voor de volgende fase van de samenwerking Van een onzer redacteuren AMERSFOORT De raad van kerken in ons land heeft de Nederlandse regering gevraagd de politieke en economische steun aan Jamaica te vergroten. De raad heeft dat gevraagd omdat hij volgens een brief dienaangaande aan premier Michael Manley onder de indruk is gekomen van zijn pogin gen op Jamaica gestalte te geven aan een „rechtvaardige, op inspraak gerichte en houdbare samenleving". In deze brief spreekt de raad zijn solidariteit met deze poging uit. De raad van kerken stelt echter vast dat de ontoereikende internationale steun en de eisen van het Internatio nale Monetaire Fonds Jamaica heb ben gedwongen af te zien van het nastreven van dringende behoeften van de allerarmsten. De Nederlandse raad van kerken heeft naast de brief aan Manley een schrijven gericht aan de nationale raad van kerken in de VS. waarin de ADVERTENTIE Door de perfecte ondersteuning van de Norma Matrassen en Bnxsprings wordt slapen een belevenis. Hoe je ook ligt! Vraag de uitgebreide kleurenbrochure aan bij Norma fostbus 13 5820AA Boxmeer Matrassen Boxsprings Donsdekens Kussens CANTERBURY Ineens kwam de gedachte op. We lieten het plan om allerlei kleine plaatsjes in Kent te bezien los en lieten ons door de borden leiden i r highway in de richting van Canterbury. De afstand viel mee een redelijke tijd in de morgen re we de parkeergarage binnen om verder te voet de stad in te gaan moesten boeken-antiquariaten b 'Ul vleet zijn. had men mij verzekerd,e mijn oude kwaal liet zich scherpe! gelden dan ooit. Ik zou ze zien. Mi n( dan moest ik wel snel zijn. want t at onze gerieve had de middenstand!^ jaren tevoren het besluit genome om donderag als halve dag te u beschouwen Dat viel tegen en her^ werd dus hollen. De lezing, in het c vaderland, van Van Schelvens „Calvinisme gedurende zijn 'bloeitijd" (deel 2. o.a. Engeland) mij nieuwsgierig gemaakt naar dl strijd om de kerk (en de staat) in zeventiende eeuw en ook daarvoi Dat bepaalde mijn belangstellini Mijn keuze viel op biografieën vai. Bishop Laud en Queen Elisabeth, oude. geïllustreerde Engelse r kerkgeschiedenis ende brieveP° toespraken van Cromwell! Voorar" laatsten intrigeerden mij. Hoe def- die woesteling dat? 's Avonds kon me al niet beheersen en weer aan1 n boord las ik zijn preek over -le Romeinen 13: Alle ziel zij den en machten, over haar gesteld. d onderworpen. Ongelooflijk, wate buiksprekenj! De tekst hield volff" Oliver in dat zijn hoorders hem all van God gezondene moesten gehoorzamen. Maar toen werd alL overschaduwd door de imponerei kathedraal. Niemand mag van mi verwachten dat ik hier iets ga typeren. Zo'n kathedraal is een gebeuren, een stroom, waarin je e uur onderduikt in het besef dat ji uitermate geringschattend en denigrerend bezig bent. Want voi •zoiets is een mensenleven nodig E? Wonend in een van die kleine huii" zou je hier je hele leven mee doen) 'kunnen zijn Om alle kleuren en gestalten te registreren en de teil wisselende lichtval door de hoge gewelven. En de geheimzinnigheii van de trappen en gangen. Ik mof" thuis nu meteen Elliots „Murder i the Cahtedral" herlezen. Beroepingswerk j NED. HERV. KERK Beroepen te Baarn. C. J. v.d. Pij Delft. Aangenomen naar Gorssel- mevr. M. G. Bergkotte te NisfiE Heer Abtskerke; naar Rotterdam^ behoeve diakonale arbeid varj raad herv. gemeenten Groot Ro"" dam): J. Visser, laatstelijk zendh- predikant in Indonesië; de bea ming tot bijstand in het pastoraal Usselo: J. A. v.d. Meiden, a.s. pred. te Dordrecht; de benoeming bijstand in het pastoraat te schate: M. J. de Harder-PoldermJ* Hoogeveen. GEREF. KERKEN 112 Beroepen te IJmuiden: B. de Boïj Workum. GEREF. KERKEN VRIJGEM. jt Beroepen tc Berkel en Rodenrij|n J. J. Feenstra te Brunssum-TreetEri )c GEREF. GEMEENTEN 0£ Beroepen te Oud-Beijerland: A. j gunst te Veen. Lorscheiter a< Tot voorzitter van de Brazilië bisschoppenconferentie is niet® Lorscheider gekozen (zoals wij F ren meldden), maar José Ivo*, scheiter. bisschop van Santa Nr Hij was niet de voorzitter va: J Celam, de LatijnsamerikaansejH schoppenconferentie. Dat was - sio Lorscheider van Fortaleza. Nederlanders aan de Amerikaanse kerken vragen om druk op de VS- regering teneinde te bevorderen dat deze haar financiële steun aan Jamai ca verruimt en meer begrip tracht op te brengen voor de keus die de leiders en het volk van Jamaica hebben gedaan. In zijn brief aan de Amerikanen zegt de Nederlandse raad van kerken dat Jamaica behoort tot de laatste demo cratische landen in Zuid- en Centraal- Amerika. Gereformeerden enf de nieuwe levensstr (u LEUSDEN (ANP) Vier jaar n^ t zitten of bezeten zijn" is in de ge^ meerde kerken de tweede nota i een nieuwe levensstijl versera*I Deze heet „Vrij om te delen" enf opnieuw een „special" van maandblad Kerkinformatie, en It doeld als discussiestuk. Aan de orde komen allerlei vragd| juist en door gereformeerden'' een nieuwe levensstijl worded steld. Over de visie van gerefor£] den op maatschappelijk succtk verleden en heden alsmede ovd0 gingen al of niet in kerkelijk ven tot delen van inkomen en arbeiqte verschillende bijdragen opgeno^> nd „Vrij om te delen" is te bestelleniti, 2.25 over te maken op giro 5^ tav het dienstencentrum. Bin meester de Beaufortweg 18. Leut 1 Experimenteren m^c video in kringwerk DRIEBERGEN Het hervfi evangelisatorisch beraad en de vormde raad voor de catechesi op zoek naar predikanten, die kc#t de winter de gebruiksmogelijkl a in groepswerk van opgenome n programma's willen uitproberer i Men hoopt zo aan ervaringen t men. die een bredere propagerin video-apparatuur in bruikleerai verder de nodige instructies en leiding. De gedachten gaan uitld telkens twee of drie predikante bij elkaar in de buurt wonen en 1 "J willen samenwerken en die ooi n gevarieerde groepen werken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2