N amen noemen li 18s 85 Radio- en televisieprogramma's |/en puzzelen HET WEER door Hans de Jong Weerrapporten Daverende donderklap IDERDAG 26 APRIL 1979 VARIA TROUW/KWARTET P 19 - RHS 23 IKINDERBOEKENKINDERBOEKENKINDERBOEKENKINDERBOEKE.N'KIN'DERB [KINDER EKENKIND ji één jaar verschenen er in ins land 1700 kinderboe ken. Koot en Bie hebben al rastgesteld dat de kinderen itokverwend zijn met al lun dure speelgoed en al die >oeken: ze moeten zich naar eens weer leren ver- naken met een lege closet- ol en een elastiekje. Best iet overdenken waard! Vant wat. zo vragen veel nensen zich af. houd je over ils je van die 1700 de mis- en lerdrukken en broddelwerk iftrekt? Twee boeken per ireek. en dat is lang niet lecht. Het is ook niet in alle anden zó: wel hebben En gland en Duitsland ook tromen van kinderboeken, maar wie de Franse film .Zakgeld" gezien heeft trof laar in de eerste scène een trenge schooljuffrouw aan. lie haar klas van twaalf- arigen stukken uit Les Mi- érables van Victor Hugo iverhoorde De Fransen lebben wel Babar. het werk ran Madame de Genlis en latuurlijk wel meer, maar n principe hebben zij met- ren aansluiting bij hun ei- en grote literatuur-tradi- ie. Men kan treuren of jui- hen dat het bij ons niet zo Is; maar er zijn toch die (wee per week. Een vraag Jie steeds vaker opkomt, lok in de reacties van le- |ers, is: die boeken hebben »ok te maken met de maat- [chappij van nu. waarin ook >nze kinderen leven. Zijn ze jvel kritisch op dingen en bestanden? |)e geschiedenis van het eugdboek is nog maar kort. ïeuwen hadden de kinde en nauwelijks een eigen le ien. De miniatuurmensjes lie ze waren hadden ook [een lectuur, apart voor hen jeschreven. Die kwam in tfest-Europa pas rond 1750 lan de orde. Vóór die tijd iadden ze: handleidingen Dt een godsdienstig leven in goede manieren, moraal- rerhalen. preekjes, school- loeken. Die circuleerden in landschrift vóór de boek- Irukkunst was uitgevon- len. maar ze hoorden ook lij de eerste gedrukte boe len. Vopr hun plezier had- len kinderen de fabels van tesopus, en elk boek voor 'olwassenen dat ze in han- len kregen: reisverhalen, Idderverhalen. dierenver halen. alles bestemd voor het eenvoudige volk. In pro- testantste landen begon men al gauw de bijbel en verhalen van martelaren ge schikt voor kinderen te vin den. In Engeland kwamen daar de goedkope (cheap) Chapbooks bij. ook niet voor kinderen geschreven, maar gretig door hen gele zen. En hier komen we op het maatschappij-kritische element: altijd zijn er zulke boeken geweest, en jonge ren hebben ze geannexeerd. Jonathan Swift Neem ..Gullivers Reizen", één van de meest wrange commentaren op dit leven, van de verbitterde Jona than Swift. Zijn groteske, vlijmscherpe observaties van de mens en zijn gedrag hebben kinderen aange sproken. Zo ging het met „De baron van Munchau sen" en zelfs Jules Verne dacht niet in de eerste plaats, of helemaal niet. aan kinderen, toen hij met zijn bizarre fantasieën begon. Kinderen maakten zich on middellijk meester van zijn werk. Ook van „Don Qulchotte". de roemrijke ridder, daar gaat hij, met Sancho Panza: zij hebben slaven bevrijd, schapen gedood, windmo lens beschadigd, dames las tig gevallen, en de politie is hen op het spoor. Zelf vindt Don Quichotte dat hij eer der een provincie van de ko ning had moeten krijgen: hij heeft reuzen verslagen, prinsessen bevrijd, arme sloebers geholpen, legers op de vlucht gejaagd. „Bah, ondank is 's wereld loon!" roept hij verbitterd, en zijn woorden leven nóg. En „Ro binson Crusoe", geschreven in de achttiende eeuw, toen boeken voor kinderen stijf stonden van deugd en leer zaamheid. Eén van de meest anti-autoritaire boe ken van zijn tijd en het brengt nog steeds kinderen in verrukking. Terwijl De foe een verzuurde oude man was. die zeker niet voor kin deren schreef, maar zich om geld te verdienen tot koop lieden en heren richtte: toch hebben kinderen het men selijke in hem herkend. En de magie van dit boek is natuurlijk die slechte jon gen die op zijn eiland dat opwindende leven leidt! Onderschat Er zijn meer voorbeelden: altijd hebben kinderen graag boeken gelezen die niet voor hen geschreven waren: zij willen niet het zoete, aangereikte verhaal tje. Sterker nog: ze zoeken vaak het bittere verhaal- voor-grote mensen. Ze zijn dan ook zwaar onderschat in vele kraaierig geschreven boeken, of die vol lijken en bandieten en opgeblazen heid (Old Shatterhand). Het aardige is nu dat sinds de jaren zestig schrijvers voor kinderen bewust over wat er in de wereld gebeurt zijn gaan schrijven. Het is on doenlijk alle namen te noe men. maar Miep Diekmann is haar leven lang geobse deerd door zaken als rasse- scheiding, huidskleur, weg lopen van huis als je weer loos bent (want als pa weg loopt heeft hij én poen én de auto maar waar moet jij naar toe?) Haar latere tie nerromans zijn stevig agres sief. haar eigen keuze, en gaan niets uit de weg. De roman 'Marijn', over de sla vernij, wilde ze voor kinde ren schrijven, omdat hen al zoveel minder informatie ten dienste staat. Mijn eigen thema is mis schien dat van de bezetten de macht waaronder veel kinderen leven. Hun vaak volstrekte eenzaamheid. Het zich en anderen bewij zen dat men geen kind meer is. Het op zoek zijn naar communicatie met de an der. Of dat nu de elfjarige Thijs is in 'En waarom ik niet?' of de kinderen van 'Schellebelle' die zich in de nesten steken om ruzies van de volwassenen (die hén een hoop last bezorgen) te be slechten. Ofwel de jongen David die in 'Verstekeling in de Sinaï' wordt gecon fronteerd met conflicten tussen joden en Arabieren; die tussen zijn ouders, in hemzelf, op school. Ook in 'Stefan en Stefan' is de een zaamheidsbeleving cen traal: op zoek naar je groot vader. Karei Eykman toont dingen uit de maatschappij in de vorm van sprookjesachtige door Gertie Evenhuis verhalen als De verschrik kelijk verlegen vogelver schrikker/. Hij schrijft over simpele dingen tegen de achtergrond van het maat schappelijk gebeuren. En was Cor Bruyn soms niet kritisch bezig in zijn 'Ketel tje in de Lorzie', het logies voor onbehuisden aan de Zaan?" Boeken voor de jeugd moeten ook voor vol wassenen zijn," zei hij een keer. En omgekeerd. Ik zie geen behoefte aan een be wuste scheiding. Wie ze niet snapt moet maar een jaar tje wachten. Laat je niet wijsmaken dat kinderen geen gevoel voor schoon heid hebben. Ze kunnen het alleen niet uitdrukken." Daarom is taal wel degelijk van belang, wie zegt dat welgekozen woorden kinde ren niet in verrukking kun nen brengen? Met taal roept Wim Hofman de eenzaam heid van een klein mens uit (het moet nu maar eens uit zijn met het misverstand dat Je kindertijd altijd je fijnste tijd is: dat hangt er maar van af! Hofman stoort zich aan niemand, is ner gens op uit, flirt niet met volwassenen. Hij IS het kind dat hij opschrijft. Zijn boeken lopen niet vrolijk af; vaak gaat het over iemand die het niet kan vinden in dit leven. Dat herkennen kinderen, het duurt al zo lang voor ze iets mógen vin den. Veel in zijn boeken gaat 'De mist in' (één van de titels, andere zijn 'Wim en het tweede boek van Wim'. Bij Hofman zijn ook de vol wassenen soms erg alleen; je leest de compassie met ólle mensen. Dat is bij Guus Kuyer, hier eerder uitvoerig besproken, anders: kinde ren hebben volgens hem geen schijn van kans (maar de grote mensen ook niet bij hém). Zie 'Drie verschrikke lijke dagen', of de Grote mensen, waar je maar Soep van moet koken. 'Krassen in het tafelblad,' over de ge storven grootmoeder, is een zeer innig geschreven boek. Willem Wilmink is van be lang in de maatschappij kritiek: (aan hem is onlangs een hele rubriek gewijd) met zijn 'Liedjes voor be zorgde kinderen', zijn ver sjes over alles wat iedereen wel overkomt. Hij heeft een natuurlijke toon, en laat ou deren en kinderen met el kaar omgaan, en niet als twee vijandelijke legers. Zijn 'Bangedierenbos' toont zijn visie op één en ander; zonder effectbejag, eerlijk, niet knipogend naar deze of gene. Mies Bouhuys Mies Bouhuys is een andere auteur die al jaren in al haar werk bezig is met dingen als milieu, en derde wereld, en die door haar grote fantasie zorgt dat haar boeken lees baar blijven. Dolf Verroen en Annet van Battum, Mo nica Sauer en Harry Oeelen, het Stratemakersteam, la ten eveneens alles aan de orde komen. Maar dat zal met vakmanschap moeten gebeuren, wil het artistieke niveau niet platgedrukt worden onder de Bood schap. Annie Schmidt gaf met haar 'Mindes' een fraai voorbeeld, sterker dan het wat drammerige Het for nuis moet weg.' En in 1948 deed An Rutgers v. d. Loeff al. toen dat nog helemaal niet gewoon was. dat mon diale in haar boeken, kinde ren uit andere culturen. Kuyer zet eigenlijk voort waT zij begon: onvolledige gezinnen; kraaktoestanden, andere leefsituaties. Je ziet het terugkomen, van „toen" naar „nu". Al kun Je over dit soort zaken alleen goed schrijven als alles wat „des kinds" is, jou ook nog steeds vertrouwd is. ASTERIX EN DE INTRIGANT Lj1T- ïtt W f~- "Ti J t r.. iiiii'-.t i DE FOSDYKE CForvwAwn FERD NAND UILLETON GEEN KINDERSPEL door Sara Woods 7 k i hij dat?" 1 Ja. Neale was niet zo groot. En er Vvingerafdrukken om het te bewij- 1 Twee duidelijke afdrukken waar \ny de stok heeft vastgepakt, en nog een paar vage waar hij zijn len verplaatste om een betere op de stok te krijgen." uit de medische verklaringen zal blijken, vermoed ik. dat de stok die moord gebruikt is." ;eloof niet dat daaraan getwijfeld worden." zegt Tommy daarvan?" ien maar: 'Ik heb het niet ge- i' Niet erg nuttig." weet ik nog niet zo zeker. Als hij uitzettend goed kan zwijgen, om zou hij dan eigenlijk nog iets en?" t dacht na. „Omdat hij bang is," rde hij. rees dat dat waar is. Hij ontkent loord op Neale waarom heb- lullie in Arkenshaw altijd van die iige moorden, Chris? En hij ont- de diefstal van de miniaturen, in de diefstal of ontkent hij de lak ook?" I je het zegt, hij heeft alleen de tal ontkend." lay zweeg weer even en vroeg dringend: „Je bent al een theorie het ontwikkelen, is het niet, An- Maar dat is helemaal niet wat Dde." nee?" Anthony klonk plotseling luseerd. „Mijn geest is volkomen blanco, dat verzeker ik Je, ten aanzien van de vraag of Tommy al of niet schuldig is. Wanneer je echter meer over hem te weten wilt komen, dan heb ik wel een paar suggesties." „Natuurlijk wil ik meer weten!" De, stem van Conway werd wat luider, protesterend. „Nou goed. Begin dan met de plaatse lijke bloedhonden ik zou hun na men niet meer weten, zelfs wanneer ik hen zou zien te laten ontdekken waar de zuster van Neale gebleven is, en of ze dood is of nog leeft, en of er kinderen zijnJe weet dat soort dingen even goed als ik." „Zal dat helpen?" „Indien de antwoorden constructief zijn, zouden ze kunnen helpen om Tommy's vertrouwen te winnen." „Maar je denkt, dat ze het niet zullen zijn?" „Nee, om de een of andere reden denk ik van niet. Ik geloofHij aarzelde en ging toen op een wat beslistere toon verder. „Ik geloof dat Tommy een ernstige reden moet hebben om te blijven zwijgen, dat er iets is waar van hij bang is dat wij of de politie het zullen ontdekken. Om die re den denk ik dat jij misschien zou moeten voorstellen aan degene die het ondeizoek leidt, maar dan wel zo tactvol mogelijk, om zijn vingeraf drukken rondgestuurd moeten wor den. Omdat hij nog minderjarig is. vermoed ik dat ze dat niet gedaan hebben." „Maar"zei Chris. Bushey nam zijn pijp uit zijn mond en zei peinzend: „Als er iets te voor schijn komt, doe je dat dan niet ca deau aan het openbaar ministerie?" „Dat is dan de prijs die Je voor die kennis moet betalen. Ik geloof dat het belangrijker voor ons is dat wij het wel weten, dan het voor hen is om het niet te weten, als Je begrijpt wat ik bedoel." „Het staat me helemaal niet aan", zei Chris, „maar ik denk, dat als jij het echt nodig vindt „Ik twijfel, net als Jij. Maar over het geheel genomenJa, ik geloof dat we in die richting moeten doorgaan. Wie heeft de leiding? Het moet Ie mand van de recherche zijn, en niet Jouw vereerde schoonvader." „Nee, natuurlijk niet. Hoofdinspec teur Morrison, denk ik. of anders wanneer die niet beschikbaar zo zou zijn inspecteur Thorpe. Ik zal een van hen morgenochtend gaan opzoe ken, voor ik Jou kom halen." „Hoe laat worden we in dat huis van bewaring verwacht?" „Ongeveer half elf. Dus we hebben zeeën van tijd." „Ga Je met ons mee, Bushey"? „Het spijt me, maar ik moet op de zitting verschijnen. In elk geval", zei Bushey, ongewoon spraakzaam, „heb ik het gevoel dat ik gedurende het proces meer dan me lief is van onze cliënt zal zien. Ik kan dat soort stuur se jongens niet uitstaan." „Maar dat is hij niet," zei Chris snel. Hij ving een blik van Antony op en glimlachte. „Oh, goed, Je zult het zelf wel zien," besloot hij zwakjes. Daarna kwam Star weer binnen met een nieuwe pot koffie en het was al laat toen Antony, die Bushey's aan bod hem een lift te geven geaccep teerd had, ook al omdat hij nog steeds zijn koffer bij zich had. aan kwam in het Midland Hotel en naar de receptie liep. De hal was even ongezellig als het station, een dege lijk gebouwde, negentiendeeeuwse ruimte, met veel te veel mahonie en koper, met als enig pluspunt een aan tal lelijke, maar zeer comfortabele stoelen. Maitland had juist zijn naam in het register gezet, toen de deur van de eetzaal die gewoonlijk, wanneer de rondreizende rechter in Arkenshaw zitting had, aan de juristen werd toe gewezen, openging. Er kwam een groep mannen naar buiten van wie hij er een paar herkende. Wordt vervolgd Radio vandaag HILVERSUM I (298 m en FM-kanalen). NCRV: 00.02 (S) Late date. 2.02 (S) Nacht dienst. 7.03 (S) Vandaag donderdag. (7.03 Het levende woord. 8.03 Hier en nu. 8.25 Lichtsein.) 9.03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont? 10.02 (S) Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Het nuttigen van etens waren is toegestaan. 12.40 (S) Middagpau- zedienst 13.03 (S) Hier en nu. 13.20 (S) NCRV-Globaal. 17.02 (S) Rozegeur en prik keldraad. 18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) In beweging. 18.45 (S) Leger des Heilskwar- tier. 19.02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.55 Op de man af. 20.02 (S) 't Is Ted-tijd. 21.02 (S) Kerkorgelconcert. 21.40 (S) Lite- rama-donderdag. 22.02 (S) Bij de tijd, met om 22.50 Politiek bekeken. NOS: 23.02- 24.00 (S) Met het oog op morgen. HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen) AVRO: 07.00 Nieuws. 07.10 Ochtendgym nastiek. 07.20 AVRO-Info. (07.30 Nieuws 07.36 AVRO's Radiojournaal). 08.00 Nieuws. 08.11 De visie van... 08.14 AVRO-Info-tips. 08.30 Nieuws. 08.36 AVRO's Radiojournaal. 08.50 Morgenwij ding. 09.00 Gymnastiek voor de vrouw. 09.10 Waterstanden. 09.15 't Is historisch. 09.40 Schoolradio. 10.00 Radio Lawaaipa- pegaai. 10.10 (S) Van Strauss tot Straus(s). 10.30 AVRO-Info. 10.40 Frans op z'n Brus- se. 11.00 AVRO's Radiojournaal. 11.10 As pecten, cultureel programma. 11.56 R.V.U.: Musea en publiek (IV). 12.16 OVERHEIDSVOORLICHTING Uitzen ding voor de landbouw. 12.26 Mededelin gen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.36 AVRO's Radiojournaal. 12.50 AVRO- Info. 13.00 Nieuws. 13.11 AVRO's Sportpa- norama. 13.30 Europa. 14.00 'n Middagje AVRO. 16.20 Radio Lawaaipapegaai. 16.30 De slag bij Nieuwspoort. 17.24 Mededelin gen. 17.30 Nieuws. 17.36 AVRO's Radio journaal. 17.50 De slag bij Nieuwspoort (vervolg). IKON: 18.05 Kleur. AVRO: 18.35 OVERHEIDSVOORLICHTING pro gramma van het ministerie van volkshuis vesting en ruimtelijke ordening. 18.50 AVRO-Info. 19.00 Stemmen van weleer. 19.20 (S) In de kaart gespeeld, klassieke verzoeken. 21.00 Het kan niet altijd kavi aar zijn, hoorspelserie (4). 21.44 (S) 1909 het jaar van haar geboorte (22.30 Nieuws). 23.05 (S) Vanuit Fauré (IV), Franse liede ren. 23.38 (S) Klassieke orkestmuziek. 23.50 AVRO's Radiojournaal. 23.55-24.00 Nieuws). HILVERSUM III (444 m en FM-kanalen) TROS: 7.02 (S) De Havermoutshow. 9 03 (S) Hugo van Gelderen zo goed als continu. 11.30 (S) Polderpopparade. 12.03 (S) De Nederlandstalige top tien en kwiswijs. 13.30 (S) Boter. Klaas en Prijzen. 15.03 (S) TROS Top-50. P.P.: 18.03 DS "70 NOS 18.13 (S) De Avondspits met de Nationale Hitparade TROS: 19.02 (Poster. 20 02 (S) Europarade. 22.02 (S) Sesjun. 23 02-24.00 (S) Hugo van Gelderen met LP-werk. HILVERSUM IV (FM-kanalen) VARA:- 7 00 Nieuws. 7.02 (S) Groot en klein: Klas sieke kamer- en orkestmuziek. 9.00 Nieuws. 9.02 (S) De Franse opera 1925- 1950. 9.30 (S) Orgelmuziek. 10.00 (S) The Clerkes of Oxenford, geestelijke composi ties. 10.45 (S) Royal Philharmonic Orche stra Klassieke muziek. 12.00 Nieuws. 12 02 Gabrieli Kwartet: Klassieke strijkkwartet ten 12 55 Praten aan tafel 13 30 (S) Vocale muziek. 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Klassieke pianomuziek. 15.05 (S) Musica Libera Ant- verpiac, jazzmuziek. 16.00 (S) Zout in de pap. 16.25-17.00 (S) Geen C te hoog. vocale muziek. TV vandaag NEDERLAND I 10.30 NOS/NOT: Schooltelevisie 11.30 Schooltelevisie 13.00 NOS: Nieuws voor doven en slechthorenden 14.30 Schooltelevisie 18.00 NOS: Nieuws voordovenen slechthorenden 16.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort, voor Turken 18.55 Journaal 18.59 NCRV: Lucy en Mr Mooney, tv-se 19.25 Minivoetbalshow 20.15 The Streets of San Frsndsco, tv-s 21.05 Dingen die niet voorbij gaan filmporlret 21.37 NOS: Journaal 21.55 Den Haag vandaag 22.10 Fabeltjeskrant voor de groten 22.20 Beeldspraak 23.15 NOS: Journaal NEDERLAND N 13.00 NOS: Nieuws voordovenen slechthorenden 16.00 Mwuws voor doven en slechthorenden 16.25 OS/TELEAC: Leren, hoe doe je dat?, les 22 10.55 NOS: Journaal 18.59 De Astronautjes 19.05 AVRO'S Toppop 20.00 NOS: Journaal 20.27 AVRO: Supershot met AVRO s Televoetbalkanon 20.40 John Denver in Amsterdam 21.30 Dallas, tv-serie 22.20 Televizier Magazine 23.35 AVRO's Sportpanorama 23.55 NOS: Journaal DUITSLAND I 11.00 Journaal en actuali teiten. 11.25 Licht muziekprogramma. 12.20 Tekenfilm. 12.40 Informatief pro gramma. 13.25 Umschau. 13.55 Persover zicht. 14.00-14.10 Journaal. 17.10 Journaal. 17.15 Gespreksprogramma. 18.00 Kinder programma. 18.15 Kinderprogramma. 18.50-19.00 Journaal. (Regionaal programma. NDR: 10.30-11.00 Kleuterprogramma. 19.00 Ein neuer Start, tv-sene. 19.30 Actualiteiten. 19 45 Kleuter- serie. 19.55 Ein neuer Start, tv-serie. 20.25 Regionaal magazine. 20.59 Programmao- verzicht WDR: 9 05 t/m 12.55 Schooltelevi sie. (10.30 Kleuterprogramma 19.00 Docu mentair programma. 19.15 Mike Andros - Reporter der Grossstadt, tv-serie 20.15 Ac- tualiteitenmagazine. 20.45 Detektiv Har vey, tv-serie.) 21.00 Journaal. 21.15 Discussieprogram ma. 22.15 Amusementsprogramma. 23.00 Verhalen. 23.30 Actualiteiten. 24 00 Film portret. 0.45-0.50 Journaal. DUITSLAND II 17.30 Documentaire serie. 18.00 Journaal. 18.10 Tekenfilmserie. 18.40 Actualiteiten en muziek. 19.20 Spannagl Sohn, tv-serie. 20 00 Journaal. 20.30 Cir cusprogramma. 22.00 Actualiteiten. 22.20 Gespreksprogramma. 23.20 Camerafilm. 0.15 Intervisie: Wk. ijshockey. 1.15 Jour naal. NDR III 8.50 Gymnastiek 9 05 t/m 13.35 Schooltelevisie. 17.30 t/m 18.30 Schooltele visie. 19.00 Kleuterprogramma. 19.30 In formatieve seria. 20.00 Tv-cursus Frans. 20.15 Weekjournaal in het Engels. 20.30 Informatief programma. 21.00 Journaal. 21.15 Informatief programma. 21 20 Die Frau im goldenen Cadillac (The solid gokl Cadillac), speelfilm. 22.55 Literair pro gramma. 23.40-0.25 Licht muziekpro gramma. WDR III 9 05 t/m 12.56 Schooltelevisie (10.30 Kleuterprogramma 18.00 t/m 18.15 Schooltelevisie. 18.30 Informatieve sene. 19.00 Kleuterprogramma. 19.30 Tv-cursus natuurkunde. 20.00 Jeugdprogramma 20 45 Journal 3. 21 00 Journaal 21 ISSpiel mit dem Feuer (Grand exit), speelfilm. 22.20 Cultureel magazine. 22.50 Filmrepor tage Aansl Journaal. BELGIS (Nederlands) act I 14 00-16.00 en 17.00-18.00 Schooltelevisie. 18 00 Kinderse ric. 18.05 Jeugdprogramma. 1IJO De ver schoppeling, tv-serie. 18.56 Documentaire. 19.17 Standpunten. 19.37 Mededelingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Poppen- show. 20.35 Panorama. 21.25 Zomer te Zil verberg, tv-film. 22.25-22.40 Journaal, net II Van 14.00-20 10: Zie net I. 20.10 Sport programma. 20.40 Manages, tv-serie. 21.40- 22.30 FUmrubriek. lontaal. 1. bedrag, 3. vermoeid, 4. d, 6. troefkaart. 7. bergweide, 9. i bijl, 11. rund, 12. slede, 14. k, 15. radio omroep (afk.), 17. Iterm, 19. algemeen kiesrecht l 20. muzieknoot, 22. voertuig, anspartij, 25. houten bakje, 27. (werktuig, 29. grap, 30. boom, 31. Wijze. caal. 1. vreemde munt, 2. insek- er. 3. vorm, 5. boom, 7. overblijf- lj verbranding, 8. familielid, 9. »an een wiel. 10. senior (afk.), 11. rdvis, 13. kledingstuk. 14. vorde- 16. grondsoort. 18. rivier in Rus- 19. reeds. 21. voorzetsel. 22. wa- Ind, 24. behoeftig, 26 vierhandig 27 plaats in België. 28. VOOr- li. Ising vorige puzzel. I riskant, 5. strelen, 6. protsen, 7. ren. 1. pittoresk, 2. akoestiek, 3. on- Als Peter van Wely in Zoetermeer belt, heeft hij in de regel een mooi verhaal over vogelengezang op zijn tong. Het telefoontje van gisteren ging echter over een ander natuurver schijnsel: onweer. Er passerde name lijk in zijn woonplaats enkele actieve buien met plensregens en veel on weer. Daarbij was het nagenoeg windstil. De rookpluimen gingen recht omhoog. Tussen tien voor half 8 en 8 uur telde hij achttien elektrische ontladingen en ik kreeg de indruk dat de buiencellen in zijn omgeving wer den geboren. Om 9 uur een nieuwe bui, nu met hagel en zes keer een ontlading gevolgd door gerommel en omstreeks half 10 nog weer een cel met acht ontladingen. In de loop van de morgen moet dit complex in betekenis zijn afgeno men. 's Middags begon het lieve leven in midden-Nederland opnieuw en was ook Amsterdam aan de beurt. De medewerker in Diemen zag om 2 uur 's middags met eigen ogen een duide lijke onweersneus op een barogram in een winkel aan het Rokin. In Marken deed zich één minuut voor half 3 zo'n enORm harde donderklap voor, dat de pen van de barograaf ten huize van Jan Visser gedurende een onder deel van een seconde een uitwijking van drie millibar maakte. Op twee honderd meter afstand werd een groot zeiljacht door deze bliksem ge troffen waarna het zonk. Bilthoven meldde zich met negen millimeter ochtendregen. De onweerstoestand werd in de hand gewerkt door a. een grote vochtigheid van bepaalde luchtlagen en b. een iets warmer luchtlaagje dat in eerste aanleg de door de zon verwarmde aardse lucht tegenhield Dat viel goed waar te nemen aan de uitbrei ding van cumuluswolken in horizon tale richting op een bepaald niveau, op dezelfde wijze als haren van een scheerkwast reageren als de zo'n ding tegen een ruit drukt. In gebieden waar dat warmere laagje de stijg- stroom baas bleef, beleefde men in een vrij groot gebied nog een redelij ke ochtend, soms met flink wat zon. Waar de stijgstroom als gevolg van grote aandrang van onderen de war mere laag (inversie) wei met een ruk doorboorde, zag je hem vervolgens ln het veel koudere gebied erboven de verloren tijd snel inhalen. En hoe sneller de stijging, hoe groter de kans op hagel en onweer. Dit mechanisme zal ook vandaag nog wel in werking treden waarbij het onmogelijk is te zeggen waar de buien en waar de zon de overhand zal krijgen. De Engelse computerkaarten voor de komende dagen geven uitzicht op ge leidelijk droger weer met royalere zonnige perioden. Dat ls de verdien ste van een hogedrukzone op de oce aan voortkomend uit het Azoren- maxlmum. Deze zone verplaatst zich langzaam in oostelijke richting. Nu zal de noordelijke wind ons niet di rect verlaten, aangezien zich, zoals vaker gebeurt wanneer kouinvallen de Middellandse Zee bereiken, boven de Adriatische Zee een depressie vormt. Dit minimum toont enige be langstelling voor het Alpengebied De Amerikaanse kaarten voor zondag en maandag geven bovendien de indica tie dat deze laatste depressie voor de Lage Landen helaas de voornaamste circulatie-animator zal blijven en dat die oceanische hogedrukzone het in West-Europa niet definitief zal maken. De hoogtestromingen blijven boven dien uit noordwest tot zuidoost. Dit zal ons in het gunstigste geval een tijdelijke zonnige opleving opleveren, maar daarna is er een voortzetting van het te koude en niet neerslagvrije weerbeeld. Dit jaar zijn zowel maart als april te koud uitgevallen. Ik vroeg mij af hoe in eerdere gevallen de zomer uitpakte die erop volgde. Voor dat doel werd over de laatste vijftig Jaar nagegaan hoeveel eendere gevallen zich in De Bilt hadden voorgedaan, en hoe het gevolg was. Het bleken er negen te zijn en wel in de voorjaren van 1976, 1975, 1970, 1965, 1958, 1951, 1941, 1932 en 1931. De zomer die erop volgde bleek in maar één geval gemiddeld te koud (afwijking min 0.8 graad celsius) en in acht gevallen warmer dan normaal te zijn uitgevallen (afwijking variërend van plus 0.2 tot plus 3.4 graden celsi us). Een verrukkelijk resultaat vindt u niet? Maar bedenk dan wel dat het D«n Helder Rotterdtm Twente VtUslngen Zd Limburg Aberdeen Athene Barcelona Berlijn Bordeaux regenbui half bew rwaar bew. zwaar bew hier zomers op papier betreft en dat wij het Juist moeten hebben van zo mers in natura. Voorlopig houd ik het dan ook maar op deze voorzichtige uitspraak, dat de kans op een gemid deld te koude zomer zeer klein lijkt na een lente met zoals nu: een te koude periode van 1 maart tot 1 mei. Hoogwater, vrijdag 26 april vitaal Hartngv lie tal uilen 3 33-1S SS. 5.14-17 43. Bcheveningen 4 32 16A4, Umuiden 5 05-17 27, Den Helder 0 302I 49. HarUngcn 12.5S- 0-, Delfzijl 1 13-13 44.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 23