Moslimse en christelijke feesten op een rijtje Om de creativiteit van de bijbelschrijvers Ouderling van 22 jaar in gereformeerde synode Voor wakkere slapers? normei Trouw Kamercommissie hoort Bluyssen De kerk is gewoon open Synode in DDR betwijfelt gelijkberechtiging christenen Conferenties vandaaI VOORBIJGANG e WOENSDAG 25 APRIL 1979 TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Sinds 1977 geeft de gereformeerde domi nee Jan Slomp namens de protestantse kerken in Neder land voorlichting aan christe nen over de islam. De bedoe ling daarvan is, dat er goede relatiês komen tussen de christenen en de vele tiendui zenden moslims, die in ons land zijn komen wonen. Dat betekent uiteraard ook voorlich ting aan moslims over het christen dom Drs. Slomp kwam op de goede gedachte, dat in één boekje te combi neren. dat dezer dagen is uitgeko men. Het is dan ook helemaal in twee talen geschreven op de linkerbladzij Nederlands en rechts in het Turks En waar zou hij zijn uitganspunt be ter kunnen nemen dan in de feesten van beide godsdiensten? Juist op de feestdagen is het gevoel van ver vreemding het grootst Wat bedoelen die christenen met hun kerstmis, vraagt een Turk als hij twee dagen met zijn ziel onder zijn arm loopt vanwege zijn verplichte vrije dagen. En omgekeerd vraag je je als Neder lander af. wat er achter die jaarlijkse vastenmaand Ramadan zit en achter het suikerfeest om maar eens wat te ven. als het gaat om de betekenis van de grote feesten. Maar hij bedoelt dan ook. dat christenen en moslims door dit boekje met elkaar aan de praat raken Vergelijking Welnu, drs. Slomp heeft dat alles handzaam op een rijtje gezet. Wij hebben er met al ons feesten ook wel een raar potje van gemaakt. Zo moet drs Slomp aan de moslims duidelijk maken, dat Sinterklaasfeest wel een godsdienstige naam heeft, maar geen godsdienstig feest is. en legt hij uit wat carnaval, paashazen en het eten van eieren allemaal met pasen te ma ken heeft (zo goed als niets, blijkt wel uit zijn verhaal als goed calvinist) Slomp moet beknopt en dus noodza kelijkerwijs aan de oppervlakte blij- In een slothoofdstukje maakt hij een vergelijking tussen de drie grote fees ten van de Joden (paasfeest), de christenen (Goede Vrijdag paas feest) en de moslims (het offerfeest), die we hier laten volgen a. Alle drie deze feesten grijpen terug op een belangrijke gebeurtenis in het verleden, een oergebeuren. De Exo dus uit Egypte (Joden), het lijden en de opstanding van Christus (christe nen). en het offer van Abraham is Ibrahim (moslims). b. Alle drie vinden dit oergebeuren belangrijk voor nu en proberen de centrale gedachte van dit oergebeu ren door viering levend te houden. c. Alle drie vieren het feest op gezag van een zeer belangrijk persoon in hun godsdienst, Mozes (Joden). Chris tus (christenen), en Abraham mos lims). d. Alle drie vieren hun feest op grond van beschrijvingen in instructies in hun heilig boek (Torah wet van Mozes) bij de Joden. Evangelie (chris tenen) en Koran (moslims). e Alle drie proberen de meest centra le gedachte van hun religie in die feesten tot uitdrukking te brengen. f. Alle drie vieren hun feest als een bevrijding van slavernij (Joden) van zonde en dood (christenen) en van afgodendienst (shirk) (moslims) g. Bij alle drie speelt de offergedachte een rol: Het offer van een paaslam (Joden), het offer van Christus zelf (christenen) en het offer van een dier (schaap, geit. koe. kameel) bij moslims. h. Bij alle drie speelt de offermaaltijd een grote rol: De paasmaaltijd bij de Joden, het avondmaal bij de christe nen. Vanwege de éénmaligheid van Christus' offer (dat uiteraard niet her haald kan worden) vervangen vol gens Christus' eigen aanwijzing brood en wijn het „slachtoffer" Ook kan de offermaaltijd op andere dagen worden gevierd dan bij voorbeeld op Goede Vrijdag, de dag waarop men aan het offer van Christus denkt. Ten slotte het verdelen en eten van het geslachte en geofferde dier in de islam. i. Door het feest probeert de gelovige in elk van de genoemde religies het oergebeuren zo te vieren alsof hij zelf bij dat gebeuren aanwezig was ge weest. Hij gelooft, bidt en vertrouwt dat God bij machte is de obstakels van tijd en plaats te overwinnen zo dat hij of zij deel heeft aan het heil van dat oergebeuren. j. In alle drie deze religies weet men dat men over de zegen of „barkat" van God niet zelf kan beschikken. Men belijdt dat God zijn voorrecht (praerogatief) om te zegenen niet uit handen geeft. God gebruikt ook men sen om te zegenen. Wie zijn hart gelo vig openstelt ontvangt die zegen. k. Vandaar dat in alle drie de feesten de gelovige God biddend tegemoet treedt. 1. Wat men van God vraagt tijdens het gebed verschilt in alle drie deze religies omdat de centrale gedachte verschilt en dus ook de idee wat de gelovige het meest nodig heeft. Be hoefte (vraag) en antwoord ver schillen. „Moslimse en christelijke feesten" kost zes gulden en is een uitgaven Moslims kennen ook het gebruik van het bidden van de rozenkrans (illustratie uit „Moslimse en christelijke feesten"). van de Bijbel Kiosk Vereniging te groep moslims in ons land). Mogelijk Driebergen. Het boekje is uiteraard komt er ook nog een boekje Neder- alleen geschikt voor een ontmoeting lands-Arabisch uit (voor o.a. Marok- met Turken (overigens de grootste kanen) DEN BOSCH De vaste Kamercom missie van justitie wil bisschop Bluyssen van Den Bosch horen over de positie van de Turkse christenen die sinds Goede Vrijdag de St. Jan bezet houden. De bisschop en het kerkbestuur zijn uitgenodigd daar voor morgenochtend naar Den Haag te komen. De toestand van een meis je van twee en een half jaar. dat zondag in de kerk bijna in een teil met sop verdronk en in een zieken huis moest worden opgenomen, is aanzienlijk verslechterd. Voor het le ven van het kind wordt thans ge vreesd. Met het oog op dit ongeval hebben de GG en GGD van Den Bosch en het kerkbestuur de bezetters gevraagd voor een betere interne bewaking te zorgen, opdat afspraken rond de gang van zaken in de kerk worden nageko men. Men heeft daarbij vooral ook het brandgevaar op het oog. met name wat betreft het houten schot waarmee een deel van de kerk is afgesloten en dat tot aan de gewelven reikt. De politie zorgt nu 's nachts voor een permanente bewaking bui ten de kerk. Er zijn voorts enkele maatregelen genomen ter verbete ring van de sanitaire situatie. DRIEBERGEN De studie van de wereldraad van kerken over „Vrou wen en mannen in de kerk" is in het Nederlands vertaald (door Iny Slomp-Mobach en Hinde Haspels- Goemaat). Het is een boekje van 32 pagina's geworden, dat 3,95 kost en ook qua opzet noodt tot het bezig zijn met de vraag, wat Gods bedoeling is met ons leven als vrouw en als man in de kerk. Het boekje is uitgegeven door de Centrale voor vormingswerk/ Hervormde Vrouwendienst en het Gereformeerd toerustingscentrum. Dezelfde organisaties lieten „Kerken en educatie" het licht zien, een boek je van 35 pagina's (prijs 3,50), dat geschreven is door drs. A. M. Mook. Het geeft aandacht aan de ontwikke lingen op het gebied van de welzijns planning en wil de kerken helpen na te denken over deelname daaraan. Bestellingen bij: Centrale voor Vor- mingswerk/HVD, postbus 1100, 3970 BC Driebergen. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Hoe creatief waren de bijbelschrijvers? Dat was eigenlijk de vraag waarom het ging, gisteren op de hervormde predikantenvergadering. Dit jaarlijks gebeuren was ditmaal namelijk gewijd aan de huidige dis cussie over de uitlegmethode van het Oude Testament, waarin namen als „Breukelman" en „Amsterdamse school" plegen te vallen. Twee oud- testamentici. prof. dr. K. A. Deurloo als representant van die school, en prof. dr. A. S. van der Woude uit Groningen als tegenstander, probeer den gisteren aan de dominees duide lijk te maken, wat er nu eigenlijk precies aan de hand is. Prof. Deurloo maakte zich boos op een andere Groninger, dr. C. J. Labu- schagne. die de Amsterdamse school beticht heeft van een „a-historisch, fundamentalistisch bijbelgeloof in een modern Jasje, dat vanwege zijn Misplaatst waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR PosiDus 859 1000 AW Amsterdam te) 020-913456 te<e» 13006 Posig<ro 66 00 00 Ned Credettiam. Pekemngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam jJlOOO REGIO ROTTERDAM'DORORECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam te) 010-115580 (abonnementen en be/orgingl tel 010-115588 (redactie) lei 115700 iwlskotend voor advertern-es) WestWaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG 1EI0EN Postbus 101 2501 CC Cen Maag lei 070-469445 ParXstrail 22 Oen Haag REGtO NOORD OOST-NEDERLAND ic's'ii'lend administrate! Postbu* 3 8000 AA Zwo'i* <e 05200-17030 Me'smarM 56 Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal 47.70 Per ba« jaar 95.40 Per taar 108 60 Adyrterteta- e>er oc aanvaaq ii-e adressen boven Oogave l*Tv»ebe"cmen 9-19 30 van mianaag I m v ,dag Op ïondag %ar 18- 20 uur teifft 020-913456 Opgave mmi-adverterties 'ei 020-936868 of scbr ftetr|k aan MmnAdv a'de'>nq postbus 433 1000 AK AMSTERDAM AflreswHT ganger u-tshr-tend scnr.tte' ,k aan onze Amsterdamse adressen wetenschappelijke pretenties des te deze dingen ook zo naar voren moet gevaarlijker is." en kunt brengen in de prediking. Moderne romans Prof. Van der Woude betoogde in zijn contrareferaat, dat ook hij vond. dat de gegeven bijbeltekst de enigé basis voor de verkondiging moet zijn. Daar ligt het verschil dus niet. Maar hij was het bepaald niet eens met Deur- loo's stelling, dat de verteller het ver haal maakt. Dat kan waar zijn voor modeme romanschrijvers of voor joodse misdrasjschrijvers, maar slechts zeer ten dele voor bijbelschrij vers. Voor hen is juist beslissend, dat zij overlevering doorgeven. Zij zijn tradi tiegebonden. Daarom verdwijnt de auteur gewoonlijk achter zijn schrij ven. Wel kan men bij de verschillende bijbelschrijvers verschillende accen ten vinden, maar die moeten niet worden toegeschreven aan hun crea tiviteit. maar aan de traditie waarin zij stonden. Beslissend is daarom niet de compo sitie. de structuur, de grondwoorden e.d. van het verhaal maar de overleve ring. Het komt aan op de historische woorden en dadenvan God. Ook als ze historisch niet te verifiëren zijn. blijven zij voor de verteller historisch. Wij hebben Gods openbaring slechts in de woorden van de getuigen, maar dezen zijn gebaseerd op de overleve ring. niet op hun creativiteit Daarmee wilde prof. Van der Woude overigens ook niet beweren, dat de historie achter de openbaring open baringskracht heeft, maar de bijbel is zelf het woord van God niet. Het getuigt van woorden en daden van God. Tot zover een fragment uit de discus sie. die zich verder vooral toespitste op de theologische vooronderstellin gen van de bijbeluitleg. Daarbij kwam met name het openbaringsbe grip van Miskotte en de zijnen ter sprake. Welnu. prof. Deurloo maakte al dade lijk duidelijk, dat de aanduiding „fundamentalistisch" misplaatst is. omdat de Amsterdammers (liever sprak hij van de leerlingen van Mis kotte. want om hen gaat het) de bij belkritiek graag gebruiken. Zij besef fen best. dat de bijbelteksten ingebed zijn in een bepaalde cultuur en dat elke tekst een ontstaansgeschiedenis heeft. Elke methode van kritisch on derzoek ls dan ook welkom, de gods diensthistorische, de historische en de literaire kritiek. Maar toch komt het op de uiteindelijke bijbeltekst aan! Prof. Deurloo lichtte zijn betoog toe aan de hand van 2 Samuel 6. het verhaal hoe David de ark naar Jeru zalem brengt De bijbelboeken Samu el zijn In hoge mate on-historisch. al waren Samuel. Saul en David wel historische figuren. De verhalen die om hen heen geweven zijn. zijn on historisch. maar dat wil bepaald niet zeggen a-historisch, aldus prof. Deurloo. Wat doet nu de gangbare exegetische methode? Men gaat in 2 Samuel 6 de historische kern achter het verhaal opsporen en komt dan in de historie van de strijd tussen Filistijnen, Sauli- den, Davididen. Godsdiensthisto risch ontdekt men verder een gewel dig syncretisme in het ritueel dat David opvoert, waarmee hij de Ka- naanitische volken aan zich wil ver binden. Maar de Amsterdamse school gaat vooral na. hoe de bijbelschrijvers met die historische kern aan de gang zijn gegaan. Aan de hand van allerlei de tails kwam prof. Deurloo tot de con clusie. dat het hier gaat om profeti sche verkondiging over het Israëli tisch koningschap, dat zich uit in nederig te zijn en dat als zodanig een teken is dat naar de toekomst wijst. Al is dat uiteindelijke verhaal on historisch. het is niet a-historisch. Want deze profetische verkondiging vervult de hele geschiedenis van Is raël. Samengevat: de bijbelkritiek ls voor de exegese een onmisbaar hulp middel. maar de reconstructie van „de historische kern achter de tekst" heeft in zichzelf geen theologische waarde Prof. Deurloo vond. dat je Van een medewerker SITTARD In Zuid-Limburg is een oecumenisch project op gang geko men om in de komende zomer vakan tiegangers te attenderen op de activi teiten. welke georganiseerd worden door de plaatselijke kerken. Daartoe zullen op vele plaatsen affiches wor den opgehangen met de tekst: de kerk is gewoon open. Bovendien zullen folders worden ver spreid met dezelfde tekst, aangevuld met informatie over de kerkdiensten en andere activiteiten van de kerken. Juist in de recreatie-situatie kan de kerk voor het eerst of opnieuw gehoor vinden, zo meent men in Zuid-Lim burg. De oproep is ook bestemd voor mensen die menen dat de kerk in hun vakantie ook op vakantie is. Bij dit project zijn zowel de protes tantse als de katholieke kerken be- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De gerefor meerde kerken hebben een synodelid gekregen van 22 jaar. Naar de nieuwe synode, die op 15 mei begint, is de Zandvoortse student Peter Ingwersen afgevaardigd. Peter Ingwersen is 22 jaar en studeert rechten aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Speciaal met het oog op zijn benoeming tot synodelid is hij in Zandvoort tot ouderling benoemd met bijzondere opdracht. Dat bete kent. dat hij van al het „gewone" ouderlingenwerk is vrijgesteld. Peter Ingwersen is niet voortgeko men uit de zg. Jongerensynode. Hij vertelde ons gisteravond wel van plan MOQêr&ftien te zijn contact te zoeken met deze Jongerengroepen die het werk van de synode positief-kritisch begeleiden. mensen te vinden, die nog volop in het arbeidsproces actief zijn en daar naast een aantal weken per jaar kun nen uittrekken om de synodeverga deringen mee te maken. De mannelij ke ouderlingen en diakenen zijn dan ook dikwijls gepensioneerden, terwijl de vrouwelijke overwegend huis vrouw zijn. Voor het overige zijn de beroepen gelijkelijk verdeeld over de middenstand, het bedrijfsleven, de overheidsdienst en het onderwijs. De gereformeerde synode wordt om de twee jaar geheel vernieuwd. De afgevaardigden worden dan gekozen door de vijftien particuliere (regiona le) synoden. Bijna de helft (35) van de gekozenen is voor het eerst synodelid. De overigen namen al eens aan een of meer andere synoden deel. Ds. Wiersma Resten wij nog te melden, dat ds. J. T. Wiersma uit Wassenaar voor het laatst de predikantenvergadering leidde. Wegens zijn emeritaat trad hij af na zeventien jaar voorzitter te zijn geweest. Hij wordt opgevolgd door drs S Gerssen, wiens plaats als se cretaris zal worden ingenomen door ds. B. Wallet. Verjonging BERLIJN (ANP) De synode van de Oostduitse evangeiisch-lutherse kerk heeft zich op de slotdag uitvoerig bezig gehouden met de vraag of chris tenen in de DDR gelijkberechtigd zijn als staatsburgers Bisschop dr Albrecht Schoenherr had de wens uit gesproken dat de verhouding tussen christenen en nlet-christenen in de DDR niet langer bepaald zou worden door een „moeizame tolerantie" Het moet toch In het belang van een leder zijn dat de burgers hun maatschap pelijke positie uitsluitend op grond van hun vakkennis en hun menselij ke kwaliteiten verkrijgen, aldus de bisschop. Bij vele christenen in de DDR be staat een gevoel van rechtsongelijk heid. Dit zei ds Knecht (Oost-Berlijni. die zich verder vooral keerde tegen de totalitaire ideologie van de DDR. Een ander thema tijdens de debatten was de moeilijkheden die de kerk heeft „de smalle weg" te bewandelen tussen enerzijds volledige aanpassing en anderzijds volstrekte afzondering. Vele synodeleden zien in de verbete ring van de betrekkingen tussen kerk en staat het gevaar dat de kerk een socialistische signatuur zou krijgen. Bisschop Schoenherr had uitdrukke lijk verklaard dat een socialistische kerk een onmogelijkheid was Zover ls na te gaan. is het nog niet eerder voorgekomen, dat de gerefor meerde kerken zo n jeugdig synode lid hebben gehad. Het is een bewijs van een verjonging, die zich lang zaam maar zeker voortzet. Van de 73 leden van de nieuwe synode zijn er nu 72 bekend. Alleen het ressort Fries land-Noord moet nog een diaken aan wijzen. De gemiddelde leeftijd van de nieuwe synodeleden is 51 jaar (was 54 in de vorige synode). De meeste leden zijn tussen 40 en 60 jaar. Twaalf zijn er jonger dan 40 Jaar en 16 ouder dan 60 jaar. Opnieuw is gebleken, hoe moeilijk het ls. naast predikanten andere Van het oude moderamen keert al leen praeses ds. C. Mak niet terug. De andere drie moderamenleden, ds. C. H. van den Berg uit Aalten, ds. A. C. Hofland uit Delft en ouderling M. H. L. Weststrate uit Vlaardingen maken weer deel uit van de synode. Bekende synodeleden die weer terug keren, zijn onder anderen de predi kanten C. M. Boerma. D. H. Borgers. dr. H. J. Kouwenhoven. P. Schraven- deel. Onder de nieuwe synodeleden is een. die in de jaren zestig een belan grijke rol speelde op de synode van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt), ds. B. J. F. Schoep, nu gereformeerd predikant in Groningen. bekend staan als de synode van Delft, hoewel de verdere vergaderingen in Lunteren zullen worden gehouden. De opening en aanvankelijke leiding zijn in handen van ds. Hofland als nestor van de Delftse predikanten. Eerst zal een synodepraeses worden gekozen, waarna de verkiezing volgt van drie andere moderamenleden. Verder zullen de synodecommissies worden samengesteld, alsmede het breed moderamen. Aan de opening zal maandagavond 14 mei een kerkdienst voorafgaan in dezelfde kerk. om zeven uur. Daarin zal oud-praeses ds. Mak voorgaan sa men met de plaatselijke predikant drs. W. H. Duker. Deze dienst, die voor ieder toegankelijk is, wordt ge volgd door een ontvangst van de sy nodeleden in het stadhuis door bur gemeester en wethouders van Delft. r er trokken van o.a. Valkenburg, Gulpen. Meerssen. Maastricht en Heerlen. Deze wijze van presentatie van de kerk naar buiten toe wordt financieel mogelijk gemaakt door de Wester wij k van de gereformeerde kerk te Aalten. waar men op 7 april jl. tijdens een bazar ruim elfduizend gulden bij een heeft gebracht. Het initiatief tot deze bazar is genomen door enkele leden van deze wijkgemeente die in de afgelopen zomer hun vakantie in Zuid-Limburg doorbrachten en onder de indruk kwamen van het dienstbe toon van de kerken naar de toeristen toe. Inmiddels bezint men zich op uitbrei ding van de werkzaamheden. Zo wor den in Gulpen de komende zomer enige ..campingpastores" gestatio neerd. Dit zijn merendeels studenten in de theologie die temidden van de vakantie-vierende mensen aanwezig zijn namens de plaatselijke kerken. LONDEN Londen gaat mij te ver. Zo ergf"" blijkt telkens opnieuw in Lond(» mijn organisatorisch element 1 grens heeft die vrij spoedig beiA Ik denk dat Londen niet chaot maar ik word het daar. Vanaf 1 moment dat de trein er binnenstroomt op Charing Crc naam alleen al suggereert een A die ik niet aan kan. Dat alles nP niet weg dat de oerchaos waarit terecht kom mij wel boeit en zo hiaten bezig houdt. Men laat hj alles maar staan, dat bij voorb Dat viel me al op toen ik die mi in Croydon-South op de trein s| Het stationnetje stort bekant ii maar geen spoor van paniek off poging tot herstel. En zo is hetr alles. In aandoenlijke rijen staf banken in de hal waarop men z trein, duidelijk zichtbaar bij eepi kopstation, kan zien aankome» Altijd hangt er wel een figuur r| die bij het meubilair lijkt te holl metro gaat ondergronds alles tD\ boven. Het wordt een eindelooK vragen en dan nog merken datj 1 bijna compleet de stad hadden* uitgeslingerd en je precies de a|g kant uit moet. Langs de bekenP straten kom je uiteraard de mei van de boot tegen. Londen is J toeristisch gesproken kleiner dB| denkt. Ik wil naar Camden PasB daar zou nog iets te vinden zijn® „antiek binnen redelijke grenzfi boeken zelfs. Ik word in Camde l Town boven de grond uitgespuj Een man met een sidderende dfl aan zijn neus is bereid mij de wi wijzen. Het is niet ver, maar ik f" hem niet en een jongere Brit let de weg onderscheidenlijker uit.T moet de grond weer in. Op Cam Passage koop ik een kleed met voor onder „het servies", een eiG waagstuk. En weer terug naar om daar nog iets op te snuiven1 die unieke sfeer, ook al zijn dan boekentoko's al dicht en om er 0 eten, gezeten vlak bij de buitenlandse-arbeider-kok die f ongekende Schwung de steaks bi grill smijt. De vlammen slaan eu. Voldaan slenteren we terug naa^ Charing Cross en zitten waaraci even later op de aandoenlijke 'S' bankjes, braaf wachtend op de die nog een probleem opwerpt, (vt nu het voorste of het achterste |ei naar Croydon-South? >n SP Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Den Haag: W. C. bp te Katwijk aan Zee; te Deven— B. Hop te Veenwouden. Aangenomen naar Ternaard ijr G. Hoekstra te Spijk en L< (Gr.); naar Hantum c.a. (toez.):« Teeuwen, kand. te Leiden, de dankte voor Goënga (c.a.); nau. rich: A. de Kleine te Garijp. 1 GEREF. KERKEN Aangenomen naar Appin^ (evangelisatie-pred. voor de Appingedam in dienst van de ciale synode Groningen): W. Kerk te Baarn. aj n-1 Aangenomen naar Dordrecht Zoutman (part-time jeugdpretv< kand. C. J. Zoutman-Blanksm. vens part-time jeugdpred.). te*;f Paulowna. fat rh ke Opening De synode zal dinsdagmorgen 15 mei om negen uur in het kerkgebouw Het Open Hof aan de Storklaan in Delft worden geopend en dan ook voortaan Hoe mans rijn vrouwen, voor vrouwen. „Wat betekent mijn vrouw zijn voor mij en hoe ga ik ermee om in de relaties met anderen, in de werksi tuatie, in de kerk, in het gezin". 1 en 2 mei óf 7 en 8 mei, Kerk en Wereld, Driebergen (tel. 03438-2241). Christen zijn en de eigenwaarde van de vrouw, voor (vrijzinnige) vrou wen. 1-4 mei, Venwoude, Lage Vuur- sche (tel. 02156-204). Geloven in het werk, voor werkers in psychiatrische inrichtingen. 1-2 mei, Den Alerdinck. Laag Zuthem (tel. 05290-541). GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Vlaardingen: J. M. hart te Zwolle. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam C< J. Karens te Opheusden. Ds K niet beroepen te Almelo Os. J. Windig Het boek van de hervormde kant J. Windig te Den Helder, v wij gisteren een deel publici (onder het opschrift: Kernwat de wereld uit kan niet op een kt zal dit najaar bij Het Boekence! te Den Haag verschijnen, ond,1 titel: „Heeft de kerk nog een gezicht?" Ivo Lorscheider - Un Mgr. Ivo Lorscheider, tot vool"1 voorzitter van de Latijns-Amerjer se bisschoppenconferentie, zal fn mende vier jaar de Braziliaan^» schoppenconferentie voorzittefag de 17e algemene assemblee vafcp conferentie werd hij tot voofcit gekozen. Mgr. Clemente Isnarfea schop van Nova Friburgo (state de Janeiro), is gekozen tot vicqn zitter. Ivo Lorscheider is 51 jb. bisschop van Santa Maria (stal Grande do Sul). Als voorzitter d Latijns-Amerikaanse bisschqh conferentie is hij opgevolgd dir Columbiaanse aartsbisschop Al Lopex Trujillo. Zeeland - cultuur natuurKj ouderen, 1-5 mei. Hedenesse.fót zand (tel. 01179-1654). U ADVERTENTIE Wakkere slapers halen Norma in huis. Want met Norma Matrassen en Boxsprings onder je lichaam is je bedje gespreid. Vraag de uitgebreide kleurenbrochure aan bij Norma Fbstbusl3 5819 AA Boxmeer Matrassen BoXSpringS Donsdekens KllSSenS u,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2