Streek-radio heeft de toekomst
Wie corrigeert u's nachts?
norma
w?
T'OQ
Martha Argerich
ras-pianiste
Garvey sherry.
CC^»\AD!0
Ontwikkelingstheater
moet meer kans krijg
Popconcerten
Tina Turner kwam te langzaam op dreef
I
Euroverkiezingen
onder de loep bij
onderwijstelevisie
Wim Kan ziet af
van interview
met Koningin
'Tussen toen en
toekomst' over
Joodse familie
Al 200jaar de lekkerste.
Samenvatting
op televisie
bekerwedstrijd
DINSDAG 24 APRIL 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
ADVERTENTIE
Te kunst en te keur in de
Oude Kerk Amsterdam
Ter plaatse kopen en meener
7500 werken van 500 kunstena
KUNSTBEURS 31 maart t/m 6 r
Open van 10-7, zondag 2-6
door Peter van den Berg
Optimisten hopen het Onderzoekers voorspellen het. Deskundigen weten het: radio heeft
toekomst. Daar kan zelfs het versteend aandoende Hilversum geen afbreuk aan doen. Radio is
minder veeleisend dan televisie, minder kostbaar, sneller, eenvoudiger over te brengen, te
ontvangen en te beluisteren en kan vlugger inhaken op de actualiteiten. Al deze argumenten
gelden in het kwadraat voor streek-radio. Bovendien verschaft streek-radio informatie over
zaken die vlak om de hoek gebeuren, waardoor het vervreemdingseffect minder groot is. Als
de radio dus de toekomst heeft, kan streek-radio zich ook in een groeiende belangstelling
verheugen. Toch verloopt de ontwikkeling van streekradio veel moeizamer, dan je zou
verwachten. Tijd voor een tussentijdse inventarisatie.
Zes regionale omroepen zijn er nu en
als het even meezit zouden dat er in
de jaren tachtig ongeveer vijftien
moeten worden. Op dit moment kan
zestig procent van de Nederlandse
bevolking dagelijks luisteren naar
programma's van Radio Fryslan. Ra
dio Noord. Radio Oost. de Regionale
Omroep Zuid (ROZ). Omroep Bra
bant en STAD radio Amsterdam
Dan zijn er in de regio's Zeeland.
Rijnmond-Rotterdam, Den Haag.
Noord-Holland noord. Utrecht en de
JJsselmeerpolders plannen tot oprich-
'ing van regionale zenders.
Overlegorgaan
>e nieuwe vestigingen voor streek-
idio zijn echter niet zo maar uit de
rond te stampen omdat er nog lang
een duidelijkheid bestaat over de
'•chnische mogelijkheden, zoals de
>eschikbaarheid van etherfrequen-
ïes en de manier waarop het geld op
jfel moet komen Om aan al deze
roblemen het hoofd te kunnen bie
ten hebben de regionale omroepen
en overlegorgaan in het leven geroe-
ien: ROOS. Regionale Omroep.
)verleg en Samenwerking. Dit over-
egorgaan heeft vorige zomer een be-
eidsnota geproduceerd, waarin de
plannen voor streekradio eens tegen
het licht werden gehouden. De uit
gangspunten van die nota zijn inmid
dels overgenomen door de raad van
bestuur van de NOS. Het begint dus
ie dagen.
Redmiddel
i)e herwaardering van de radio en de
Ontwikkelingen in het buitenland
hebben ertoe geleid dat streekradio
de laatste jaren meer en meer aan
dacht heeft gekregen. Hoewel er al
direct na de tweede wereldoorlog
twee regio-zenders in Maastricht en
Groningen werden geïnstalleerd ble
ven de initiatieven daarna steken
Door de politieke en sociaal-culturele
ontwikkelingen in de jaren zestig
werd streekradio gezien als een red
middel om het verstoorde contact
tussen burger en autoriteit te herstel
len Door de voordelen van radio meer
uit te buiten en daardoor de deelna
me van het publiek te vergroten zou
regio-radio meer emanciperend wer
ken waardoor een wisselwerking zou
ontstaan die het mogelijk zou maken
de democratie in een regio beter te
laten functioneren.
Dat klinkt allemaal heel aardig, maar
streek-radio moet wel functioneren
binnen de bestaande omroepwet. En
daar zitten dan gelijk de voetangels.
Er zijn twee wettelijke mogelijkhe
den voor een regionale omroep Arti
kel 47-A spreekt over een regionale
omroep binnen NOS-verband en arti
kel 47-B gaat uit van onafhankelijke
streek-radio's. Voorbeelden van de
..onafhankelijke" omroepen zijn
STAD-radio Amsterdam en de Stich
ting regionale Omroep Brabant
(SROB). Deze omroepen krijgen tot 1
januari volgend jaar geld uit het pot
je ..Reserve Regionale Omroep". Hoe
het daarna moet is nog onzeker. De
middelen zouden gefinancierd kun
nen worden uit de omroepbijdragen,
de STER-opbrengsten óf door de
plaatselijke overheden. En dat is nou
juist de moeilijkheid omdat gevreesd
wordt voor een te grote afhankelijk
heid ten opzichte van die plaatselijke
overheid. De verwachting bestaat
echter dat in de komende jaren de
Kaderwet Specifiek Welzijn inge
voerd wordt, waaruit alle regionale
omroepen dan gefinancierd kunnen
worden.
Bij dit alles rijst de vraag wat er nou
zo speciaal is aan streekradio. In de
beleidsnota van het overlegorgaan
ROOS wordt de functie en de positie
van de streekradio wat nader uitge
diept. Door de grote verscheidenheid
van de regio's is er ook een verschei
denheid in de programmavorm te
constateren De nadruk ligt echter
steeds op het verstrekken van infor
matie. Een wettelijke verplichting
om een zogenoemd totaalprogramma
te maken ontbreekt.In tegenstelling
tot de landelijke zendgemachtigden
zijn er geen uitgangspunten van ideo
logische, politieke of religieuze aard.
Dat neemt niet weg dat streekzen-
ders wel degelijk een bepaalde pro
grammafilosofie hebben. De Regio
nale Omroep Zuid richt zich op min
derheden en kansarmen. De ROZ
brengt in het eerste kwartier van het
dagelijkse uur zendtijd actualiteiten
en berichten, die éénmaal per week
uitvoerig belicht worden. De rest van
de zendtijd wordt verdeeld over een
aantal vaste rubrieken. De Omroep
Brabant heeft in het programma on
derdelen als de vacaturebank, het
weerbericht, verkeersinformatie en
een regionale agenda. STAD brengt
blokprogramma's over sociale pro
blemen. gaat de wijken in en richt
zich verder op dienstverlenende ru
brieken.
Uitbreiding van de zendtijd zien de
meeste programmastaven wel zitten,
maar vierentwintig uur regio-infor
matie per dag zit er niet in. Uit erva
ringen in Engeland blijkt dat regiona
le uitzendingen hoogstens vijf uur per
dag moeten duren en dat de rest van
de zendtijd gevuld moet worden door
de landelijke zenders. Deze kunnen
inspelen op de regio-informatie,
waardoor een regionale omroep een
E^T-ömroep
■T'brabant
radio [tS
fryslfin
NOORD
RADIO AMSTERDAM
..baarmoeder" wordt van nieuwe ont
wikkelingen; een voorhoedepost voor
de landelijke omroep. In Engeland
bijvoorbeeld zijn de regionale om-
roepstations rechtstreeks verbonden
met de centrale nieuwskamer van de
BBC. Actueel regionaal nieuws wordt
daardoor direct in de landelijke
nieuwsvoorziening gebracht.
Kosten
Als er in de toekomst inderdaad vijf
tien verschillende regionale zenders
komen zal dat ongeveer veertig mil
joen gulden per jaar kosten. Er wordt
nu jaarlijks ongeveer vijftien miljoen
aan streekradio besteed. Dat lijkt een
heel bedrag maar vergeleken bij de
totale exploitatiekosten van de gehe
le omroep, die voor dit jaar geraamd
worden op ruim 617 miljoen, valt dat
nog best mee. Het overlegorgaan
ROOS heeft becijferd dat een verho
ging van viereneenhalve gulden van
de omroepbijdrage al voldoende is
om de vijftien regio-radio's te bekos
tigen.
Komt dat geld niet uit extra omroep
bijdrage of de STER-opbrengsten
dan wordt de financiering van de
streekradio een hachelijke zaak.
ROOS heeft aan de ontwikkeling van
de regio-radio twee randvoorwaarden
verbonden. Streekradio zal volgens
ROOS nooit commercieel mogen zijn
omdat de binding met commerciële
belangen in de regio afbreuk kan
doen aan de kritische-informatieve
functie van de streekradio. Boven
dien wordt ook een financiële binding
met regio-overheden van de hand ge
wezen omdat ook die een bedreiging
kan vormen voor de functie van
streekradio.
Komt streekradio wel terecht in de
invloedssfeer van commercie en over
heid. dan vreest het overlegorgaan
dat er een tweede omroepbestel kan
ontstaan, waarbij wildgroei van de
streekradio de kop kan opsteken.
Het NOS-bestuur, dat de beleidsnoti
tie van ROOS onlangs heeft aan
vaard. onderstreept de noodzaak dat
regionale omroepen onafhankelijk
van overheidsbeïnvloeding en com
mercie moeten kunnen opereren.
Geld hiervoor zal dus uit de algemene
omroepmiddelen moeten komen, om
dat financiering vanuit regionale
overheden meer na- dan voordelen
met zich meebrengt. De eerste stap
pen naar een landelijke regio-radio
zijn dan wel gezet, maar de nog jonge
streekradio blijft, ondanks de toe
komst die het heeft, nog wel een
zorgenkindje.
Driedaags symposium in Amsterdams Si
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM De presentatie voor het ontwikkeling^
ter moet dringend worden uitgebreid. CRM, provincia 'j
gemeentelijke overheden zullen voorwaarden moeten s
pen om nieuwe vormen van theater de kans te geven zie r
buiten de Randstad te manifesteren en te ontwikkelen v"
lc
Dit zijn enkele aanbevelingen, gefor
muleerd aan het slot van het sympo
sium dat ter gelegenheid van het tien
jarig bestaan van het Shaffy Theater
het afgelopen weekeinde werd gehou
den. Motto van het symposium was:
,,kan een praktisch theaterbeleid van
invloed zijn op de ontwikkeling van
de podiumkunst." Zowel in Amster
dam als in de regio is er een gebrek
aan theaters waar beginnende groe
pen hun produkties kunnen tonen.
Het Shaffy Theater is de afgelopen
tien jaar een belangrijke broedplaats
geweest voor deze gezelschappen.
Maar ook voor dit theater is het aan
bod inmiddels zo groot geworden dat
groepen, die bij voorbeeld van de
gemeente Amsterdam een produktie-
subsidie krijgen, soms maar vier
avonden in de gelegenheid zijn hun
voorstellingen te tonen. Een ongeluk
kige situatie, want. zoals Shaffy-initi-
atiefnemer Steve Austen uit ervaring
weet, heeft elke groep die pas begint
een incubatietijd van minstens drie
weken nodig. De eerste week zullen er
weinig bezoekers komen, maar dat
aantal neemt steeds toe en de derde
week zit het stampvol, aldus Austen
tijdens het symposium.
in de regio maar daar wordt
gevallen een zakelijk beleid gi
De schouwburgdirecties moejë'
tijd wikken en wegen tussen t
tistiek geweten en hun veranri |g,
lijkheid naar de gemeente.
werkgever een sluitende be
verlangt. Veelal overheerst bot
schouwburgen het principe va e
en aanbod en wordt het prog
aangepast aan de wensen \c
publiek. Het opnemen van
theatergroepen in de program e
blijft hier incidenteel en van s ei
speling, de enige manier om eejnc
publiek te kweken, kan geen
zijn.
Toch is er een aantal schouw
recties dat zich hier niet
wenst te leggen. Een voorbeeta
van is het beleid dat Ton Pos™
teur van de schouwburg in
gen, voert. Hij ontkrachtte n
toespraak de tijdens het sym
veelgehoorde opvatting dat e
provincie geen publiek is voor
vormen van theater.
er
Serie
Ook buiten de randstad zijn er te
weinig mogelijkheden voor nieuwe
groepen om hun voorstellingen in se
rie te kunnen spelen. Er zijn welis
waar een groot aantal schouwburgen
ADVERTENTIE
door Jac Kort
AMSTERDAM Vroeger
kwam het veel voor, dat een
pianist zijn recital begon met
{en Suite of Partita van Bach
of met enige Preludiums en
fuga's uit diens Wohltempe-
iiertes Klavier. Sinds het kla
vecimbel zijn rentree in het
Concertleven heeft gemaakt,
was dat afgelopen. De bespe
lers van dit instrument heb
ben hun kunstbroeders-van-
de-ptano duidelijk gemakt,
dat die voortaan van Bach
hadden af te blijven.
Mart' a Argerich. de Argentijnse pia
niste, die zondagavond In de Orote
Zaal een recital gal. bleek zich van dit
embargo niets aan te trekken Zl)
begon tenminste met de tweede Par
tita in c klein, die Bach In 1731 het
kcht deed zien Voor puristen is het
Jiogelijk een gruwel geweest, maar
e anderen (waartoe lk behoor) waren
Norma Matrassen en Boxsprings corrigeren uw
rug (wervelkolom) automatisch tijdens de slaap.
Dan kun je er de volgende dag weer tegen!
Vraag de uitgebreide kleurenbrochure aan bij: Norma Pbstbus 13 5818 AA Boxmeer Matrassen Boxsprings Donsdekens Kussens
door Stan Rijven
tevreden met de prachtige,
transparante en stijlvolle vertolking
van dit schitterende werk.
Prokof jef schreef zijn zevende Piano
sonate in het barre oorlogsjaar 1942
De Sowjetautoriteiten keurden zes
Jaar later deze sonate af als ontoe
laatbare muziek, die door een leken
publiek niet begrepen kon worden.
Ook ik zou dit werk willen afkeuren,
zij het om andere redenen: het is geen
vlees en geen vis. Het middendeel Is
van een zoetelijkheid, waarvoor
Rachmaninoff zich zou schamen De
beide andere delen moeten dat In
evenwicht brengen door een virtuoze
barbaarsheid zonder enige lyriek of
humor De rappe vingers en sterke
armen van Martha Argerich wisten er
echter wei raad mee.
HILVERSUM (ANP» - De Neder
landse onderwijstelevisie zal in de
komende maanden ln een drietal pro
jecten voor jongeren van 13 tot 17
jaar aandacht besteden aan de ko
mende Europese verkiezingen. Aan
staande vrijdag en vrijdag 11 mei
zullen steeds om 11.30 uur via Neder
land 1 films worden uitgezonden,
waarin leerlingen van een school in
het Zuiditaliaanse Reggto di Cala
bria. het armste deel van de gemeen
schap. een beeld geven van hun leven
Ihuls en op school.
Als voorbereiding op de filmopnamen
Rebben scholleren uit Reggio brie
ven. foto's, tekeningen en geluids
bandjes uitgewisseld met leerlingen
van een MAVO-school ln Bussum
Hierdoor, aldus de NOT. hebben de
scholleren eikaars situatie beter leren
kennen en zijn zij zich meer bewust
geworden van hun eigen situatie
Qp vrijdag 1 juni zal tenslotte (van
10 15 tot 12.00 uur via Nederland li in
een directe uitzending vanuit de stu
dio informatie worden gegeven over
de verkiezingen, die een week later
plaatsvinden Voor- en tegenstanders
van deze verkiezingen zullen daarbij
Op telefonisch gestelde vragen ant
woorden.
Martha Argerich
Na de pauze twee hoogtepunten uit
de pianoliteratuur: Ravel's Sonatine
en Chopin's Derde Sonate. In beide
werken deed Martha Argerich artis
tieke wonderen met haar feilloze
techniek. In Ravel frappeerde haar
vederlicht toucher en in Chopin haar
zin voor architectonische opbouw
van dit grootse werk en haar aan
dacht voor details. Zij is een ras
pianiste met een ongelooflijk tempe
rament.
Van onze radio-tv-redactie
HILVERSUM - De cabaretier Wim
Kan ziet af van zijn plannen om op
Koninginnedag via de televisie een
interview uit te zenden met koningin
Juliana. Wim Kan heeft dit besluit
genomen nadat hij de film die Anton
Koolhaas maakte over de koningin
had gezien. Kan meent dat de film.
die eind deze week in roulatie ge
bracht wordt in de Nederlandse bios
copen, hem het gras voor de voeten
heeft weggemaaid
In de film komt ook een interview
met de koningin voor. De rijksvoor
lichtingsdienst heeft de koningin, die
onder bepaalde voorwaarden bereid
was mee te werken aan het gesprek
met Wim Kan. van het besluit van de
cabaretier op de hoogte gebracht.
HILVERSUM (ANP) De laatste ai
levering van dit seizoen van het
NCR V-televisieprogramma ..Tussen
toen en toekomst" van Jan van Hillo
op 4 mei is gewijd aan de geschiede
nis van een Joodse familie tijdens en
na de tweede wereldoorlog. Van Hillo
heeft daartoe een portret gemaakt
van de in Israél wonende familie Bol
le. die van Nederlandse afkomst is
Miriam Bolle vertelt ln deze docu
mentaire hoe zij en haar familie ln de
Duitse vernietigingskampen terecht
kwamen maar daaruit gered werd
doordat zij toevallig belandde in het
transport van de 276 zogenaamde Pa-
lestina-Joden. die midden in de twee
de wereldoorlog per trein vanuit
Duitsland naar Palestina werden ge
bracht
AMSTERDAM „Queen of
rock 'n soul" en „De hardst
werkende vrouw in show busi
ness" zijn enkele superlatie
ven waarmee Tina Turner's
kwaliteiten regelmatig zijn
aangeprezen. Die heeft ze te
danken aan haar wervelende
wijze van optreden, maar
vooral ook aan de samenwer
king met Ike Turner.
De bluesachtergrond, composities en
arrangementen van Ike vormden de
ideale condities om Tina's stem volle
dig tot haar recht te laten komen. Uitd3Q6nd
Samen brachten ze een mengeling
van blues, soul en rock. die gegoten in
de Ike Tina Turner Revue hun de
naam van „meest dynamisch duo in
de zwarte muziek" opleverde. In 1976
scheiden ze en komt er een einde aan
de ruim 15-jarige Turner-tandem. Dat
had echter geen scheiding der gees
ten onder de fans tot gevolg te oorde
len naar het volgestroomde Carré af
gelopen zondagavond.
Tina Turner liet zich begeleiden door
een 5 man sterke band en een viertal
dansers (twee heren en twee dames),
die de meeste nummers met disco-
passen en achtergrondvocalen moes
ten verfraaien. Tina zelf was gehuld,
beter gezegd „onthuld" in een half
open blouse en een uiterst strakke
broek, die als een tweede huid naar
immer beweeglijke benen omsloot.
Na de pauze werd herhaalde malen
van kleding gewisseld waarbij steeds,
ADVERTENTIE
1780 1805 1830
1781 1806 1831
1782 1807 1832
1783 1808 1833
1784 1809 1834
1785 1810 1835
1786 1811 1836
1787 1812 1837
1788 1813 1838
1789 1814 183J
1790 1815 18s
1791 1816 1
1792 1817 IJ
1793 1818 1
1794 1819 U
1795 1820 1
17% 1821 18
1797 1822 ld
1798 1823 1
1799 1824 1
1800 1825 1
1801 1826 1
1802 1827 1
1803 1828 1
1804 1829 1
1905 1930 1955
1906 1931 1956
1907 1932 1957
1908 1933 1958
1909 1934 1959
1910 1935 1960
1911 1936 1%1
1912 1937 1%2
1913 1938 1963
<114 1939 1964
15 1940 1%5
6 1941 1966
7 1942 1%7
8 1943 1968
9 1944 1969
10 1945 1970
1 1946 1971
2 1947 1972
3 1948 1973
:4 1949 1974
5 1950 1975
:6 1951 1976
7 1952 1977
8 1953 1978
9 1954 1979
het accent lag op nachtclub-achtige
lingerie.
Ik beschrijf dit zo om aan te geven
hoe duidelijk Tina Turner in haar
optreden zinspeelt op erotische ge
voelens. Dat doet ze heel uitdagend,
voor de kijker doet het echter geda
teerd en soms zelfs gênant aan. Ook
het discokwartet was als zodanig „ge-
Van onze radio-tv-redactie
AMSTERDAM De VARA-televisie
brengt vanavond na afloop van het
programma een samenvatting van de
voetbalwedstrijd PSV-FC Twente
voor de halve finale van de Neder
landse beker. De uitzending begint
na afloop van het late journaal op
Nederland II om 23.10 uur.
De NOS-radio zal volgende week
woensdag een rechtstreekse reporta
ge verzorgen van de voetbalwedstrijd
'Polen-Nederland, die in het kader
van de voorronde van het Europees
kampioenschap voor landenteams
wordt gespeeld. De uitzending, via
Hilversum I, begint om 17.00 uur en is
tot stand kunnen komen door een
zendtijdruil van de NOS met de
NCRV en de EO. Verslaggevers zijn
Eddy Poelman en Theo Koomen. Het
is nog niet bekend of de wedstrijd ook
via de televisie zal worden uitge
zonden.
programmeerd". Het uitgebreide pro
gramma omvatte zo'n 25 nummers
met materiaal van haar laatste elpee
„Rough", waarop ballads en disco
achtige nummers zijn te horen, en het
stevige werk uit de periode met Ike.
Deze drie stijlen waren afwisselend te
horen met soms te geforceerde over
gangen, zodat het even duurde eer de
juiste sfeer ook door het publiek werd
aangevoeld. Haar kracht ligt behalve
in het gebruik van haar rauwe sensu
ele stem in het vertolken van ander
mans werk. Ze opende heel symbo
lisch met de „Bitch is back" van
Elton John en „Hot legs" van Rod
Stewart, zong een „disco-set" met o.a.
„Disco Inferno" van de Tramps en
„Don't leave me this way" van Thel-
ma Houston en wisselde dat af met
zoeter werk. Zoals ..You don't bring
me flowers" van Neil Diamond en
Barbara Streisand en ..Sometimes
when we touch" van Billy Joel.
Dit alles werd uitstekend gebracht;
toch ontbrak er iets. namelijk de
vlam in de pan. Die sloeg pas over
tijdens de toegift met „Hollywood
Nights" en „Nutbush city limits", om
dat toen de glamour en het showele
ment plaats maakten voor een optre
den met overgave. De zaal stond op
zijn kop alsof de ware Tina Turner nu
pas haar gezicht liet zien.
Die laatste indruk maakte weer veel-
goed van een concert, dat toch wel
mechanisch overkwam en waarin de
franje van een discodanskwartet op
den duur voor een enigszins vervelen
de in plaats van een wervelende show
zorgde.
Actief beleid E
Ton Post slaagde erin door eel
beleid nieuwe publieksgroepen U
boren waarvan de belangstellij
specifiek uit ging naar het i
repertoire. Vanuit de schot V
werden er bij voorbeeld coiq
gelegd met scholen, clubhuize
soneelsverenigingen en ander I
nisaties, die hun (theater)'
konden uiten. De vraag naar
soorten van theater werd da
groter dan het aanbod in Grol
en Ton Post begon zelf produH
touw te zetten. Hij schakelde, v
brek aan beroepsacteurs, die zi
in Groningen wilden vestigeil
teurs in. Onder leiding van Ai
rie Prins werden er voorstellin|
maakt die niet alleen in Gro
maar ook in de kleine plaatsei
ten werden opgevoerd. Noodgi
gen moest ook de accommodal
den uitgebreid en in de rekwl
berging van de schouwburg w(
Shaffy-achtig theatertje inj
Met de komst van het culturi
trum De Oosterpoort werden i
viteiten van de drie theaters
kaar afgestemd. In een dei
theaterconstellatie kregen oo
we of bestaande groepen die e<
we richting wilde inslaan, zoa
ser Orkater of Centrum, de ki
eigen publiek op te bouwen.
Overigens werd er tijdens het
sium opgemerkt dat dit vo<
niet als model kan dienen voo
re schouwburgen omdat hei^
afhankelijk is van een pers
initiatief. Wel werd er bij de 8
burgdirecteuren op aangi
daar waar dat nog niet gebed
wikkelingstoneel in het prog
op te nemen. Is dat om welkt
dan ook onmogelijk dan
schouwburgdirectie zich kuni
spannen buiten het eigen geb
ternatieve podiumruimt<
scheppen.
Hulpmiddel 112
Om de schouwburgdirectie
hulpmiddel te verschaffen om d
oriënteren in het gigantische |jt
van nieuwe groepen en proL,
werd er een aanbeveling tot fyg
pen gericht een systeem op t
waarin alle groepen met hun li
ristieken worden opgenomej
systeem, waarvan nog niet c
is hoe het eruit gaat zien, 5
behulp van het Shaffy Theat^
ten worden opgezet.
Of de aanbevelingen die tijd
symposium zijn geformuleert
vruchten af werpen zal over
bekeken worden tijdens een^
op het symposium dat geori
zal worden door de verenig!
schouwburgdirecteuren.
MOEDERS FIJNSTE
Van 25 tot 29 april toert de Amerikaanse funk-rock
formatie Mother's Finest door Nederland. Vorig jaar
dé ontdekking van het Pink Pop Festival met hun op
rock geschoeide zwarte muziek zijn ze nu nog eens te
bewonderen in resp. Groningen (25). Amsterdam (26),
Doetinchem (27), Den Bosch (28) en Geleen (29).
Drukte in Houtrust
Nederlandse popmuziek doet het sinds afgelopen jaar
bijzonder goed, gezien de grote elpeeverkoop en de
uitgebreide toernees van Gruppo Sportivo. Kayak,
Herman Brood, Sweet D'Buster en Vitesse. Deze laat
ste drie zullen een popfestival verzorgen op donderdag
26 april in de Haagse Houtrust.
Begin dit jaar kwam een opvallende elpee uit,
het grote publiek helaas minder is opgevallei
Steve Fortreff* i
i
,er
betreft „Live on arrival" van Steve Forbert. ei
in
verfrissend. Op 28 april in de Sonesta koepel2
jarige Amerikaan, die zijn voortreffelijke stem iiib
stemmige eigen composities laat horen. Origini
Kate in
Bovengenoemde kwalificaties gelden zonder me<
voor Kate Bush, die met haar karateristieke vd
overal uit is te halen. Wie een echte kick insi<|
krijgen moet zaterdag de 29e in Carré zijn.
In het Cultureel Centrum De Vaart
ln Hilversum is tot en met 13 mei een
documentaire expositie over het le
ven en werk van Johannes Vermeer
en zijn tijdgenoten te zien. De ten
toonstelling is verdeeld in een aantal
hoofdstukken, waarin de werken van
Vermeer (1632-1675) op thematische
wijze worden belicht. Verder is in de
tentoonstelling, samengesteld door
de Dienst Verspreide Rijkscollecties
ln Den Haag. een groot aantal repro-
dukties van tijdgenoten van Vermeer
opgenomen.
Muntenverzamelplaats kunnen weer een Nederlands gouden ti«
vijfje aan hun verzameling toevoegen, want een bedrijf heeft ter
heid van de aanstaande viering van de zeventigste verjaardag van
Juliana deze twee penningen in omloop gebracht.