Buthelezi verwijt Tutu politiek opportunisme Kernwapenen kan niet op uit Minder behoefte aan gemeentepredikanten Bijbelgenootschap richt zich tot jong en oud Trouw Bittere aanval op bisschop Conferenties Kerk in DDR krijgt meer erkenning Raad van kerken en kabinet praten over neutronenbom 'Minister weigert antwoord IKV-kern' VAN DA A VOORBIJGANG door Hennie Serlontein Hoofdman Gatsha Buthelezi. eerste minister van de nog KwaZulu en leider van de politieke beweging Inkatha. heeft het brief een bittere aanval gedaan op bisschop Desmond Tutu, Zuidafrikaanse raad van kerken ISACC). Buthelezi verwijst in zijn drie pagi na's tellende schrijven naar privé- brieven die bisschop Tutu aan hem had gezonden en daagt de kerkelijke leider uit in het openbaar stelling te •hemen en zijn gevoelens ten aanzien van de Inkatha publiek te maken. In deze privé-correspondentie heeft Tutu volgens Buthelezi gesproken over zijn ..gave van leiderschap die God mij heeft geschonken maar be hield de bisschop zichzelf het recht voor met Buthelezi van mening te verschillen, ook al zei Tutu er niet bij op welke punten. Buthelezi's verwijt is dat Tutu en de raad van kerken buitenlandse bezoe- „kers en geldgevers tegen de Inkatha waarschuwen „De SACC heeft zich actief en bepaald met de zwarte be- wustwordingsgroepen vereenzelvigd, maar zich openlijk gedistantieerd van de Inkatha. door te weigeren ooit iets opbouwends over mij of over de Inkatha te zeggen." aldus Buthelezi. Door dit te doen heeft de SACC een aanslag gedaan op de waardigheid van honderdduizenden zwarte Zuid afrikanen. die lid zijn van de Inkatha. niet zelfstandige bantoestan afgelopen weekeinde per open de secretaris-generaal van de Dit is politiek opportunisme en veel meer dan van mening verschillen." Partner Hoofdman Buthelezi valt de raad van kerken in het bijzonder aan omdat hij het laat afweten in de „bevrijding" van Zuid-Afrika Hij schrijft: „De rol van de kerk in de vrijheidsstrijd van ons land is een zaak van publieke en Werkdag van Kerk en Vrede over een opzet van het programma tegen het militarisme in Nederland met prof. dr Hannes de Graaf, zaterdag 28 april. Farelcollege. Amersfoort •fnl. en opg tel 033-32133 Publiciteit in dienst van het werk voor medewerkers in de evangelisatie 'm.m.v. drs F. N M. Nijssen. zaterdag 5 mei 10.15-16.30 uur. Toerustingscen trum. Leusden (tel. 033-43244). De mythe van het grote keerpunt, een week voor allen die willen mee denken over de betekenis van hun eigen leeftijdsgroep en over de waar de. die we in onze samenleving aan leeftijd toekennen. 21-26 mei. Ven- woude. Lage Vuursche (tel 1)2156-204». Ontwikkelingen in en rondom het gereformeerde studentenleven, le zing van dr. G Puchinger. dinsdag avond 24 april 20 uur. Fax. Herebin- 'nensingel 35. Groningen (tel. 050 128117). Bisschop Tutu internationale zorg." „De kem van het probleem dat wij moeten onder zoeken is waarom de SACC is mislukt als betekenisvolle kracht in de vrij heidsstrijd." Buthelezi verlangt van de SACC dat hij de kerken er van overtuigt dat zij de Inkatha als een partner moeten aanvaarden. „Inkatha's houding is in deze strijd duidelijk. Wie zich daar niet voor verklaart, verwerpt het waarheidselement in deze houding. De tegenstelling tussen kerk en staat is nooit duidelijker geweest dan toen de SACC zich distantieerde van de grootste zwarte bevrijdingsgroep die ooit in de Zuidafrikaanse maatschap pij heeft bestaan" een verwijzing naar de toenemende kracht van de Inkatha. „Ik schrijf deze brief als een belijdend christen, die diep verbonden is met de kerk en haar toekomstige rol in de vrijheidsstrijd in Zuid-Afrika." schrijft Buthelezi. „Ik blijf trouw aan mijn kerk en uit deze trouw onder meer door deze brief te schrijven. Bij de huidige stand van zaken nemen noch de SACC. noch enige kerk in Zuid-Afrika op een betekenisvolle wijze deel aan de bevrijdlngsstrijd. De SACC kan niet meer doen dan de denominaties die hij vertegenwoor digt. In uw positie zou u uw best moeten doen om de kerken ten min ste de helft te laten doen van wat de Inkatha in deze strijd presteert." de beschuldigingen dat hij opereert „binnen het systeem". Hij schrijft: „Ook de SACC en de verschillepde kerken die hij vertegenwoordigt doen dat." „Het wordt tijd dat de SACC zijn beleidsuitspraken en resoluties laat overeenstemmen met de Inka tha. De SACC mag zich niet van de Inkatha distantiëren omdat ik een thuislandleider ben. De SACC doet vaak alsof hij de identiteit heeft van een zwarte bewustwordingsorganisa tie teneinde geld in Europa los te krijgen. Er is een heel sterk gevoel van vijandschap jegens de SACC wanneer u zo dom bent op te merken dat strijdvaardige jonge zwarten „staal in hun ziel hebben". Gevluchte Zuidafrikanen voelen er niets voor om de vlag van de SACC te dragen." Buthelezi beschuldigde de SACC er verder van dat hij zich „onverdiende faam toeeigent door zich op kortzich tige manier te vereenzelvigen met een voorbijgaande dwaasheid binnen de rijen van een minderheid van zwarte Zuidafrikanen" een verwijzing naar de zwarte bewustwordingsbewe ging. De hoofdman beweert dat zwarte ra dicalen, voor zover zij vertegenwoor digd zijn in de Inkatha, het Pan Afri- canist Congress, in het African Natio nal Congress en in de zwarte bewust- wordingsbewegingen „weten hoeveel schijnheiligheid er bij de SACC is" Buthelezi beschuldigt Tutu er van dat hij aan de overzeese kerken die geld geven heeft verteld dat Buthele zi zat achter de recente aanval op de SACC in het blad The Nation. „Open baarheid kan aantonen dat u mij privé schrijft broederlijke liefde en respect te bezitten, terwijl u per telex de Nation veroordeelt en steun vraagt bij overzeese kerken. „Wilt u echt dat ik de Nation kwalijk zou nemen dat zij over u schrijft, terwijl dezelfde SACC zich over alle leden van de Inkatha schamper uitlaat en onberekenbare schade doet aan de Inkatha in zijn privé-gesprekken met buitenlandse bezoekers?" BERLIJN (ANP) De verantwoorde lijkheid die de kerk heeft voor de samenleving, vindt in de DDR steeds meer erkenning. Dit zei de protes tantse bisschop van Oost-Berlijn, dr. Albrecht Schönherr, afgelopen week end op de synode van zijn kerk. Als voorbeelden noemde hij de be handeling van de vragen uit de kerk over het abortuswetsontwerp, enkele jaren geleden, en de discussie over het militair onderricht op de lagere scholen. In gesprekken met vertegen woordigers van de staat is van kerke lijke zijde steeds op de maatschappe lijke betekenis van het geloof gewe-- zen. De indruk bestaat, aldus Schön herr, dat de staat dit inzicht langza merhand aanvaardt. De federatie van protestantse kerken in de DDR heeft toestemming gekre gen om van 24 tot 27 mei straatcollec ten te houden voor de bouw van ker ken en eind november voor binnen lands zendingswerk en voor hulpver lening. De r.k. kerk mocht eind vorige maand al collecteren voor kerke- bouw. Op 14 april zond de Oostduitse tv een paasprogramma van de protes tantse kerken uit. DEN HAAG (ANP) Op 3 mei zal minister-president Van Agt, samen met de ministers Van der Klaauw (buitenlandse zaken) en Scholten (de fensie) een delegatie van de raad van kerken ontvangen voor een gesprek over de bewapeningswedloop en over de neutronenbom. De raad van kerken heeft over dit onderwerp al herhaalde malen aan de regering geschreven. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het Nederlands Bijbelgenootschap (postbus 620. 2003 RP Haarlem) komt weer met een aan tal uitgaven, waarmee het zich tot jong en oud richt. Voor kinderen van zes tot tien jaar is het royaal uitgevoerde lees- en kleur boek van schrijfster Mink van Rijs- dijk en tekenares Judith Vermeeren, dat heet: „Waarom Mary Jones een gedenkteken kreeg'. Mink van Rijs- dijk houdt zich niet bij het arme Engelse meisje, dat zes jaar spaarde en 45 kilometer liep voor een bijbel zij vertelt óók over een Koreaanse jongen van nu die in een sneeuw storm een bergpas overklom om in een ander dorp aan een bijbel te komen. Dit boek kost 3.93, wat ei genlijk te geef is. „David wordt koning" (78 pagina's, geïllustreerd, prijs 6.50) is een deel in de reeks boekjes, waarin bijbelboe ken in heel eenvoudig Nederlands worden vertaald. Ditmaal: de eerste twaalf hoofdstukken van 2 Samuël. Deze reeks is bestemd voor mensen van alle leeftijden, voor ieder die le zen in de „gewone" bijbel te moeilijk vindt. Voorts verscheen deel 26 van de serie „Wat de bijbel ons vertelt", nl. „Jezus en zijn leerlingen" (prijs 5.75), een prenteboek met weinig en eenvoudi ge tekst, bedoeld voor geestelijk ge handicapten, maar inmiddels ook in geburgerd als voorleesboek voor kleuters. „Mensen, mensen, mensen" (68 pag„ geïllustreerd, één van de tekeningen drukken we hierbij af; prijs ƒ3.-» is een hulpmiddel voor dagopeningen op scholen voor lager beroepsonder wijs en de benedenbouw van scholen voor algemeen voortgezet onderwijs Ook is uit de Handreiking bij de dagopening op scholen voor voortge zet onderwijs voor de cursus 1979- 1980. Dit is inmiddels alweer de veer tiende aflevering (prijs 7.50). UTRECHT De voorzitter van de bond van Nederlandse predikanten, ds. H. W. Colstee uit Enschede, heeft gisteren gezegd, een verdere teruggang van het aantal predikants plaatsen te verwachten. In zijn Jaarrede op de Jaarlijkse le denvergadering van de bond zei ds. Colstee, dat de geldnood waarin de kerken tien jaar geleden raakten, steeds pijnlijker is geworden. Met name de gemeenten in de grotere steden kregen het zwaar te verduren. Zij hadden behalve met inflatie en dalend ledenaantal ook nog te maken met de zorg, dat vele meer draag krachtige leden naar bulten ver trokken. Wel werd de verwachte daling met 32 predikantsplaatsen per jaar In de her vormde kerk niet gehaald, maar een gemiddelde vermindering met 21 plaatsen geeft toch een duidelijk beeld van de moeilijkheden. Een positief punt vond ds. Colstee, dat deze ontwikkeling het vrijwilli gerswerk heeft gestimuleerd, al moet gewaakt worden voor vermindering van de kwaliteit van de prediking. Toch is er tot nu toe geen werkloos heid onder de theologen gekomen, doordat functies als godsdienstleraar of ziekenhuispastor uitwegen boden. ADVERTENTIE Vijandschap Buthelezi verwerpt verontwaardigd ALPHEN AAN DEN RIJN (ANP) - De IKV-werkgroep Alphen aan den Rijn verwijt minister Scholten van defensie dat hij niet ingaat op vragen, die de werkgroep hem in maart heeft gesteld. De werkgroep had de minis ter gevraagd, hoe hij het christelijk geloof kan verenigen met de bereid heid tot het inzetten van kernwapens. Verder wilde de werkgroep weten, hoe een democratische controle op de defensieactiviteiten mogelijk is als de minister over de gevolgen van moge lijke atoomexplosies zwijgt. Minister Scholten schrijft in zijn antr woord niet te willen verhelen „dat de wijze waarop uw brief is geredigeerd bij mij de gedachte heeft opgeroepen dat uw groep mij vraagt mij als mi nister van defensie jegens u te verant woorden voor mijn kernwapenbe- leid." De minister vervolgt met: „Ik moge u erop wijzen dat ik de politieke verantwoording voor mijn beleid je gens het parlement verschuldigd ben." De werkgroep acht dit in strijd met een opmerking in de memorie van toelichting, dat „ten behoeve van de publieke meningsvorming een nauw keurige. betrouwbare en zo volledig mogelijke informatie nodig (is)." De werkgroep schrijft te hebben ver wacht „dat een in algemene termen gestelde verwijzing op grond waar van wij nu juist die vragen aan u voorleggen, geen antwoord is". waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoo'dredacteur Jenre Tammmga Duecteur ing O Posima HOOrOKANTOOH PostPus 859 1000 AW Amsterdam W>t>dutstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 teie* t3006 Pougitv 66 30 00 Bank Ned OecettMfu ft»k*nngnr 23 00 12 5*» Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGtO ROTTERDAM OORORECMT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115566 (Abonnementen en oerorfling) tel 010-115586 (redactie) te» 115700 (uitsluitend voo» WestWaaX 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG'IEIDEN Postbu> tot 2501 CC Der Haag ter 070-469445 Parkstraat 22 Oen Maag REGIO NOORO OOST-NEDERLAND !U'tS»U'fend administratie) Postbus 3 8000 AA 2wo«e tei 05200-17030 Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal 47 70 Per halt iaar 95 40 Per taar I '88 60 Advertent*tare He*" oo aanvraag Opgave famit-ebepchten 9-19 30 van maandag t'm vidan Op zondag van 18- 20 uu« teiet 020-913456 Opgave- m.r,-a<jvertent>es t<* 220-936868 ot schr.itek,k aan Mtt*-Adv j'oe'-nq postbus 433 1000 A'K AMSTERDAM Adreswriz-gmoen utsimteno scnrrttenik a an on.-e Amsterdamse adressen door ds. J. Windig Er is geen mens ter wereld die een kernwapen-ontploffing wenst in zijn eigen stad. streek of land. Er is waarschijnlijk ook geen mens ter wereld die een kernwapen-ontploffing wenst in de stad, streek of land van iemand anders. De daarmee gepaard gaande verschrikkingen zijn, in menselijk leed uitgedrukt, niet meer voorstelbaar en in hun omvang ook nauwelijks meer voorspelbaar. Wie aan zulke wapenen denkt ..ter beslechting van geschillen" is vrijwel zeker niet wel bij zijn hoofd. Een feit is. dat deze wapenen er zijn en zowel steeds krachtiger als steeds verfijnder worden, getuige de neutro nengranaat. Steeds meer mensen, van elke politiek kleur en kerkelijke achtergrond, menen dat wij „neen" moeten zeggen tegen de kernwape nen. De vraag is of de kerk zich hier eenvoudig bij moet aansluiten, of dat de kerk rond deze kwestie ook nog een eigen geluid, een eigen bijdrage heeft die de vrede kan bevorderen. Wat betekent „neen" zeggen tegen kernwapenen'' Kernwapenen zelf rea geren niet. Het zijn dode dingen. Ze gaan ook niet vanzelf af. Het gaat dus om een poging de beslissingen van parlementen en regeringen te beïn vloeden Wat de kwestie zo hardnekkig maakt is. dat. al zouden alle regeringen en parlementen die daarover kunnen be- GslOOf slissen, besluiten morgen aüe kern wapenen te vernietigen, dan kan men overmorgen, als er een oorlogsdrei ging zou zijn, de produktie weer op gang brengen, omdat de techniek van het vervaardigen nu eenmaal bekend is. De aard van de dreiging zal dan de beslissende factor zijn of er weer kernwapenen zullen worden aange maakt of niet „goede-voorbeeld-theorie" te waarde ren? Zou een riskante eerste stap van het „westen" om de kernwapens af te schaffen een geloofsdaad kunnen zijn, die de andere partij er toe zou kunnen brengen het goede voorbeeld te volgen? Of. om nog een stapje terug te gaan. zou een besluit van de Nederlandse regering en het Neder landse parlement om de kernwape nen om te beginnen uit Nederland te verwijderen, een daad van geloof kunnen zijn. die de overige NAVO- partners zou inspireren hetzelfde te gaan doen. waardoor de Sowjet-Unie en de overige landen van het War- schau-pakt zoveel vertrouwen in onze vredeswil en goede bedoelingen zou den krijgen, dat zij op hun beurt het NAVO-voorbeeld zouden volgen? Kón het maar zo! probleem ls niet los te zien van de maatschappelijke, politieke en ideo logische wereldsituatie. Het marxis me, het communisme is een uitda ging aan de christenheid om ons ei gen antwoord op de menselijke nood onbelemmerd op grote schaal in praktijk te gaan brengen. Alleen dan ontstaat er iets dat kapitalisme én communisme te boven gaat. Vernieuwing Voorbeeld De eigenlijke vraag is dus hoe men kan voorkómen dat zulke wapenen ooit gebruikt worden, waarna dan onontkoombaar de vraag opdoemt hoe aan de dreiging van een gewa pend conflict tussen de grote mach ten te ontkomen Hoe dient men in dit verband de Wij gaan er van uit dat het opperen van een dergelijk plan natuurlijk niet de bedoeling heeft mensen aan te moedigen zich zonder slag of stoot aan het communisme gewonnen te geven, want dan heeft een discussie geen enkele zin meer. In de boven ontwikkelde sympathieke gedach- tengang ontbreekt helaas een voor name schakel, omdat over het hoofd gezien wordt, dat in dit stadium de Warschau-pakt-landen en de overige communistische landen een ander „geloof" hebben dan wij. Beter ge zegd: zij hebben een geloof, waar ons in menig opzicht geloof ontbreekt. Zij hebben een geloof in de historische onvermijdelijkheid van een uiteinde lijke zegepraal van het marxistische socialisme over de hele wereld, waar bij geweld, ter omverwerping van de i'A- kapitalistische krachten, eveneens onvermijdelijk is, voor zover deze krachten niet door innerlijke tegen strijdigheden ineen zullen storten. Omdat het christendom voor hen niets anders is dan een kapitalisti sche „ideologie", kan een „christe lijk" ontwapeningsgebaar, waarbij in onze samenleving alles verder op de zelfde zelfzuchtige voet wordt voort gezet. een ontwapeningsgebaar dus, dat niet gepaard gaat met een drasti sche verandering in sociaal gedrag en onze maatschappelijke verhoudin gen, door hen alleen maar uitgelegd worden als een kapitalistisch „zwak- heidsgebaar". Van zon zwakheid dient gebruik gemaakt te worden, zo zal men menen, om de onderdrukte massa's in de kapitalistische maat schappij te „bevrijden". Die gevolg trekking ontstaat niet omdat com munisten „oorlogszuchtiger mensen" zijn dan andere, maar het is een „ethi sche" consequentie, die uit hun „ge loof" voortvloeit. Missie Daarom zeggen communisten (wat hen betreft graag samen met de ker ken) „neen" tegen de kernwapenen in het westen, zoals we bij de actie tegen de neutronenbom hebben gezien, maar zeggen ze zonder blikken of blozen „ja" tegen die in het oosten. Zolang de stand van zaken zó is. zal zelfs de indrukwekkendste schilde ring van de verschrikkingen van het atoom-geweld de harten niet kunnen vermurwen. omdat „ideologie" zwaarder weegt dan welke puur men selijke overwegingen ook. Een om welke reden dan ook militair verzwakt westen, zou voor echte com munisten een uitnodiging betekenen om met een betrekkelijk geringe oor logsinspanning hun „historische mis sie" bij ons te komen vervullen. Poli tici die dit weten en begrijpen, zullen daardoor „gelljk-op" als het leidend principe van hun ontwapeningsbe- leid beschouwen. Geheel anders zou de zaak komen te liggen, als wij niet een zieke materia listische maatschappij te verdedigen, maar een gezonde samenleving die met Gods wil rekening houdt, aan te bieden hadden. Anders gezegd: men kan niet één onderdeel van de samen leving en de wereldpolitiek, nl. de kernbewapening, met ethische argu menten tot een oplossing willen bren gen. terwijl men doorgaat alle andere daarmee samenhangende onderdelen met de argumenten van eigenbelang, groepsbelang en klassestrijd niet tot een oplossing te brengen. Waar het op neerkomt is dat wij een kern-ontwa pening niet op een koopje zullen krij gen. Onze héle samenleving zal in een veranderingsproces moeten worden betrokken, zal een voorstel tot ontwa pening geloofwaardig kunnen zijn en het wederzijdse effect kunnen heb ben. dat essentieel ls. Het kernwapen- KENT ^j€ Het aankomen per schip in een es havenplaats heeft overal ter wef I iets van herkenning. De wind d Vi over het water komt. een wat gi omgeving, loodsen en kranen, 1 hoort er allemaal bij. Ook in Sheerness. Alleen, hier een kleih€ controle op eventueel aangebr ontplofbaar materiaal. Even la jcl rijden we door het land van Ke !rl Langzaam verdwijnt de rand v er loodsen en opslagplaatsen, ver [r huizen en kroegen en wordt hef" aanzien vriendelijker. De zon s nu, hoewel het doodringend kop1 En slechts enkele kilometers !r zuidelijker beginnen de glooiinf die dit land z'n eigen aanblik gtoc Lange heuvelruggen, bebost ei 0 weer met weiland of bouwland n daaroverheen de plekken zonlive schaduw van wolken. We zijn v v alles vrijwel te vroeg. Met moei vinden we een gelegenheid om ar mogelijk warme koffie in het vft lijf te gieten. Dan zijn we al in e(e* redelijk groot stadje. We slentepi wat rond en gaan het steeds interessanter vinden, totdat v buurt komen van de kathedrarf het bisschopspaleis, een complH op indrukwekkende wijze in de laatste jaren gerestaureerd mol Helaas is alles gesloten. Maar d buitenkant is er niet minder bou. om. De bomen zijn nog kaal enp' ons heel goed, want zo horen ze>a, bij dit grauwe natuurgesteente^ Overal komen de grillige takke^ achter vandaan. We zien bordeijj wat er zo al te doen is: een conci a een respectabel aantal dienste^, even verder duikt al weer een ai kerk op. Een oude of nieuwe baptistenkeri;, methodisten in soorten en maten. Het schisma s ook hier groots om zich heen gegrepen. En ik kijk er de mens aan in de High Street. Wat is di geloof? In een oude kerkgeschil""* van dit gebied lees ik dat hier a J eerder veel ingestort is. Toch le nog. Evenals bij ons, over het K De eeuwen ten spijt. O Beroepingswerk ji ei Op dit punt komt de kerk in het geding. Zal het de kerk gegeven zijn het koningschap van God zodanig voor de mensen te laten leven, dat er nieuwe verhoudingen en nieuwe sa menlevingsstructuren beginnen te ontstaan, die op een betere wijze ge rechtigheid waarborgen voor alle mensen, dan waartoe onze huidige door het materialisme verziekte wes terse samenleving én de door het communisme geestelijk lamgelegde samenleving in staat zijn? Iets weg nemen. waardoor men alle wapenen minstens „achter de hand" zal willen houden. Wij die onder democratische vrijhe den leven, hebben in ieder geval meer kans een dergelijk proces op gang te brengen dan anderen die onder een militaire, politieke of ideologische dictatuur leven. Alleen als dit proces constateerbaar voortschrijdt, is het mogelijk dat de ogen van marxisten én kapitalisten open aan voor een ander geloof, dat hoop geeft op een nieuwe rechtvaardiger toekomst, waarbij de hele wereld betrokken kan zijn. In de mate waarin die hoop gewekt wordt, zullen de gedachten aan de onvermijdelijkheid van een all-out confrontatie verdwijnen en het gebruik van kern- en ander ver schrikkelijke wapenen overbodig ge acht worden. Er is een omvangrijk maar dankbaar karwei te doen. alvorens „neen" te gen wapenen werkelijk effect kan hebben, een karwei dat meer vraagt dan het laten horen van protesten, dat de inzet van ons hele bestaan vraagt, en tegelijk alleen maar het werk kan zijn van Gods herscheppen de hand in de geschiedenis. Dit artikel vormt een hoofdstuk uit een boek van ds. Windig, dat binnen kort uitkomt. De heer Windig is her vormd predikant te Den Helder. NED. HERV. KERK Beroepen: te Scheveningen: G Roos te Amsterdam (verb, bi C predikant voor buitengew. g] (noodgemeente Geredja pr Maluku di Belanda) te Caps IJssel: D. F. Telamonia, laa^ predikant van de prot. Molukr; op Ambon, wonende te Culeif^ Aangenomen naar Uddel: Roest, kand. te Wageningen.'P dankte voor Aalburg, Brucher. wijk. Den Bommel, Driesuny® nes-Bulten, Hagestein, Kamff Polsbroek (toez.) Bedankt Drachten (toez.): A. J. de Scharnegoutum; voor WoubnL Bouman te Heerde; voor w? berg J H. C. Olie te LinschoU> 's Grevelduin-Capelle: P. Koe^ Oene. Beroepbaar: mevr. F. W. Oosr' Koningslaan 25, Utrecht. GEREF. KERKEN Aangenomen.naar Gror Noordoost: D. A. Vanhaelen t en West-Souburg. Aangenomen naar Middelhatai van der Waal te Abbenbroek-fri waal. y, Beroepen te Dieren: C. van de den te Leerdam. i Aangenomen naar Leeulei West: P. Huisman te Rijnsbu GEREF. KERKEN (VRIJG.) I Beroepen: te Hattem: M. H. huis te Wageningen; te Leeur* P. Schelling te Middelburg. e Bedankt voor Den Bosch: (zeif. Suriname): J. Borgdorff te Ir, ven-Alphen a.d. Rijn. CHR. GEREF. KERKEN jg; Beroepen te Utrecht-Noord: 8ei te Urk; te Lelden. E. E. Slc|k Broek op Langedijk. be GEREF GEMEENTEN t! Beroepen te St. Catharines «hf Moerkerken te Nieuw Beijerll Bedankt voor Rotterdam-IJsH de: E. Venema te Drachten; i pelle a.d. IJssel; A. Hoogeril Krabbendijke; voor Midd1 Zuid; J. W. Verweij te H I. An Dr B. van Oeve-eh Dr. B. van Oeveren (54), pred Rijnsburg, is gekozen tot vu van de gereformeerde mann" Hij volgt drs. A. J. de Bakkei zich op medisch advies moesi trekken. Dr. Van Oeveren tweede voorzitter. Hij is bU gereformeerde kerken bekeK zijn activiteiten in het conf^ gereformeerd beraad, o.a. tiesecretaris van het maandbl do. Op de huishoudelijke veri van de mannenbond in Ermè bekendgemaakt, dat het ledeQ de bond na jaren van terug«( stabiel blijft. De bond heeft fl nigingen met circa 2400 lede] Dr W. van Paassi Vicaris-generaal dr. W. J. Paassen gaat per 1 augustus dom Rotterdam verlaten. HijP' zen tot provinciaal overstep Nederlandse provincie van i ters van het Heilig Hart va! (SCJ). In zijn nieuwe functie de verantwoordelijkheid priesters, van wie er ruim i derd in Nederland werken. D ren zijn gevestigd in Chili en p Pater van Paassen (46) was sir vicaris-generaal van het bisdf' terdam. waarbij hij zich vo« lijk bezighield met katechesa renpastoraat, studentenpastor bedrijfsapostolaat. Van 1968 was hij studentenpastor in rf 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2