De mens achter Juliana zal liooit zijn te doorgronden' Toerist Uit brieven van lezers nton Koolhaas maakte film over zeventigjarige Koningin -? I IDAG 23 APRIL 1979 VARIA TROUW/KWARTET 7. >or Fred Lammers «STERDAM ,Wat tnj heb geprobeerd is mens Juliana te la- n zien, de vrouw die ihuilgaat achter het wofmbool, dat zij door '"Jar functie moet zijn. heb een indruk Wil li geven van de vari- dtie van haar werk- amheden, ook hoe f'Jrmoeiend dat werk maar eveneens van viar bewogenheid gojet allerlei facetten n het leven en van lar impulsiviteit, die k kind al naar voren hpam." Anton Koolhaas in die ri iet is geslaagd kan ieder- i vanaf komende donder- zelf beoordelen, als in bioscopen, verspreid over hele land (ook naar veer- Nederlandse ambassa- gaat deze week een ko- )zijn 107 minuten duren- irkjfilm „Juliana in zeventig vj nogen jaren" gaat aien. f vindt Anton Koolhaas, het scenario voor de in hèiwe samenwerking tus- v< de Rijksvoorlichtings- jaj nst, Tuschinski en Cine- ■ijl tram tot stand gekomen ?re a schreef, dat het eindre- votaat „heel boeiend" is. ik hem vraag of hij te lden is, begint hij een itje te lachen. „Tevreden ik nooit. Hoewel de n 4nnen voor het maken ïaifl een film ter gelegenheid ideP de zeventigste verjaar- zof van de Koningin ruim' led jaar geleden al ontston- n. hebben ze lang gesud- td. Zoals dat io vaak gaat dit soort dingen komt dan ineens tot de con- lie dat de tijd gaat gen." ;enlijk hebben we deze in drie maanden in el- moeten zetten. Het is ekvoetbal geweest, iral de laatste maand Iben degenen die bij het itandkomen van de film i betrokken er heel nachtelijke uren in iten steken. Dat gebrek i tijd is volgens mij fu- t geweest voor de film, ^ar aan de andere kant is A de vlotheid waarschijn- ten goede gekomen." ^or mezelf zeg ik dat ik er Her een half jaar aan had H?ten werken. Nu ontbre- i in de film beelden die ik aag in had willen heb- maar die we in zo korte niet tevoorschijn heb- kunnen halen. De opzet de film is daardoor an- geworden dan mij eerst ogen stond. Ik had als ja willen nemen de im- 97$siviteit van onze Ko- n geleden heb ik eens filmopname gezien van ina met haar ouders bij ipening van de Engelse in Den Haag. Het moet itreeks 1918 zijn ge it. Je ziet in dat filmver- Juliana als klein meisje jter haar ouders lopen, •ig over een tegelpad, ineens stapt ze van 4 pad af, gaat ze op het gras lopen. Dat heeft me toen erg getroffen. Ik dacht bij mezelf: als ik nog eens een film over Juliana moet maken. zal dat het uitgangspunt zijn, omdat het zo typerend is voor haar karakter. Maar hoe ik ook zocht, ik heb dat stuk film niet kunnen vinden, hoewel ik het na de oorlog nog heb gezien. Persoonlijk vind ik dat erg jammer." Koninklijk commentaar Daar staan zaken die wél lukten tegenover. Een groot pluspunt van de film is dat de Koningin er zelf mede werking aan heeft gegeven, door zich uitvoerig te laten inverviewen over belangrij ke en minder belangrijke gebeurtenissen in haar le ven. Die reacties zijn als een soort commentaar op de filmbeelden gebruikt. Anton Koolhaas heeft de Koningin overgehaald Ja te zeggen op het verzoek mee te werken. „In eerste instan tie zei ze nee. Welke argu menten de doorslag hebben gegeven dat ze van gedach ten is veranderd, weet ik niet, maar vanaf het mo ment dat het licht op groen was gezet heeft zij intens meegewerkt. Zij is erg gul geweest met haar tijd. toon de zich ook bijzonder ge Interesseerd in het resul taat. Mevrouw Hilde Ver- wey-Jonker, iemand die zij wel kende, hoewel zij niet tot haar nauwere vrienden kring behoort, heeft in de bibliotheek van Soestdijk zes lange gesprekken met de Koningin gevoerd. Tij dens die gesprekken heb ben wij gefilmd. Zestig pro cent van die opnamen is in de film gebruikt. Bij elkaar is de koningin zo'n 22 minu ten aan het woord." Komt de Koningin in deze film duidelijker naar voren dan in de documentaire die Jan van Hillo ter gelegen heid van haar zilveren rege ringsjubileum maakte? „Ja, dat kan ik wel zeggen In deze film is zij veel reëler en intiemer. De mensen krij gen door deze film een dui delijker beeld van haar. vooral door wat zij aan het slot zegt. Dat is heel type rend voor haar kijk op de dingen." Aan de andere kant is het ook niet zo geweest, dat me vrouw Verwey alles maar kon vragen en op alle vra gen een duidelijk antwoord kreeg. Voorzichtig „Degenen die scherp oplet ten zien de koningin tijdens de opnamen denken. In haar antwoorden is zij erg voorzichtig. Zij moet nu eenmaal met allerlei facto ren rekening houden, is bang bepaalde mensen te kwetsen. Dat kun je jam mer vinden, maar het is nu eenmaal zo. Iemand in haar positie kan zich nooit hele maal laten gaan. Tijdens het maken van deze film is me gebleken dat wat Je ook ANTON KOOLHAAS koningin zijn, een waanzinnig moeilijke betrekking (toto: Dirk Kettlnf) probeert, de mens achter Juliana nooit helemaal te doorgronden zal zijn voor buitenstaanders. In deze film is onze Koningin voor haar doen aJ erg ver ge gaan." Juliana is er van jongsaf aan mee vertrouwd dat zij bij alles wat zij in het open baar doet en zegt op haar hoede moet zijn. Dat is voor een mens een zware opgave. Anton Koolhaas vindt dan ook meer dan ooit dat het koningin zijn „een waanzin nig moeilijke betrekking" is. „En toch heeft zij er ple zier in. Ze vindt het heel fijn werk. Dat zegt ze ook in de film." „Juliana in zeventig bewo gen jaren" is niet alleen een document geworden over de landsvrouwe en de mensen uit haar wereldje, ook de gebeurenissen die de afgelo pen zeventig jaar het decor vormden waartegen haar le ven zich afspeelde komen uitgebreid aan de orde. De eerste wereldoorlog, de cri sisjaren, de Tweede Wereld oorlog, de strijd in Indone sië, de gevolgen van de de kolonisatie en de waters nood passeren de revue. Het is een film over de geschie denis van Nederland. Er is veel op film vastge legd, ook over de Koningin zelf. Wat Anton Koolhaas echter sterk is opgevallen is dat de meeste filmjournaals die zijn gemaakt van het optreden van onze Konin gin op zichzelf heel aardig zijn als tijdsbeeld of type ring van een bepaalde ge beurtenis, maar heel moei lijk te verwerken materiaal opleveren voor een film als deze. „Die filmbeelden zijn eigenlijk onbruikbaar als Je, zoals ik nu heb gedaan, een mens wilt tekenen. Het zijn allemaal opnamen van offi ciële gebeurtenissen, van mensen in opgeprikte situa ties. Het is zo afstandelijk Dat gemis hebben we deels recht kunnen trekken door de Koningin zelf commen taar te laten geven bij die beelden. Daardoor kreeg het die diepere dimensie die het miste." Huwelijksreis Er zijn bijzondere opnamen in de film verwerkt afkom stig uit het archief van prins Bernard. „Zo hebben we heel leuke scènes van de hu welijksreis, tijdens een uit stapje aan boord van de Piet Hein, waar je koningin Wilhelmina op kousevoeten aan dek ziet zitten, en van prinses Juliana, die de een paar maanden jonge Bea trix zelf in bad doet. Aardig is ook de opname van de eerste officiële daad van Ju liana: het leggen van een herdenkingssteen voor het Jaarbeursgebouw in Utrecht. Op de vraag van mevrouw Verwey of zij de zilveren troffel, die ze toen hanteerde, nog bezit, geeft de koningin ten antwoord dat die nu goede diensten bewijst als taartschep" Wat opvalt als je de film beelden uit de jeugd van Juliana bekijkt is dat ze al tijd was omringd door hoge hoeden, heel deftige heren, eigenlijk ontzettend weinig kansen heeft gehad. Dat komt ook ter sprake. "Bij opnamen van een van de laatste bloemendefilees zegt ze min of meer dat dit jaarlijks terugkerend ge beuren geen lolletje is, maar dat ze vindt dat ze dit moet doen. Bij de beelden, waar op ze tussen de mensen op het gazon loopt, zegt ze dat de deftigheid, die er vroeger was, is verdwenen. Het komt nu niet meer aan op de functie die mensen be kleden, maar op wat ze zelf zijn als mens, wat ze te zeg gen hebben, en dat vindt de Koningin een verandering ten goede." Ontroerend zijn de opna men van de eerste verjaar dag van prinses Christina. "Je ziet daarop hoe haar zusjes haar cadeautjes ge ven en dat het prinsesje daar niets van ziet, een heel zielig figuurtje is. Daaraan gekoppeld zijn latere beel den, die tonen hoe zij zich heeft ontwikkeld. De Ko ningin vertelt daar uitvoe rig bij over de zorgen die zij over haar jongste dochter heeft gehad maar ook hoe blij zij is als moeder, dat dit kind met haar handicap en grote talenten door wils kracht toch haar weg in het leven heeft gevonden." Drees „Opzienbarend kun je noe men wat oud-premier Drees vertelt over het aandeel dat de Koningin had in de eer ste kabinetsformatie waar zij in 1948 als regentes voor kwam te staan. Hoewel rechts toen in de verkiezin gen had gewonnen, heeft zij weten door te drukken dat de socialist Drees minister president werd De Lockheed-affaire ont breekt in de film. "Dat zul len sommigen me wel kwa lijk nemen, maar ik vind dat je in zo n gelegenheidsfilm. gemaakt voor een verjaar dag, dit niet ter sprake kunt brengen. De Koningin wilde daar trouwens zelf niet over praten. Als mevrouw Ver wey aanstipt dat er ook de nodige dramatische gebeur tenissen in haar leven zijn geweest, zegt de Koningin .Daar praat ik liever niet over, nee, dat wil ik niet' Dat zit ook zó in de film De Hofman-affaire komt er wel in voor aan de hand van wat de Koningin daarover zelf heeft gezegd in haar kerst rede van 1956. Het heeft me veel moeite gekost toestem ming van haar te krijgen die opname te verwerken, het is uiteindelijk gelukt, en daar ben ik blij om, omdat wat ze toen heeft gezegd eigenlijk de enige keer' in haar leven is geweest dat ze buiten staanders echt in haar hart heeft laten kijken." door Mink van Rijsdijk Ons huis rook drie dagen niet meer naar zichzelf. We hadden gasten uit Maleisië en de weinige uren dat we thuis waren moest er natuurlijk ook gegeten worden. Onder bekwame leiding mengde ik pepers, knoflook, kerry. gember en uien. Er stonden potjes en pannetjes op het fornuis te smorrelen en uitheemse geuren zochten duidelijk waarneembaar hun weg door muren en deuren Alsof vader Van Agt ons niets had gezegd over energiebesparing waren de temperaturen in huis ver boven het gemiddelde, want boy o boy. wat vonden ze het overal Siberisch koud. Van de familie kende ik alleen de moeder, die ik een paar jaar geleden op een vrouwencongres ontmoette. Zij zou man en dochters Europa wel eens even laten zien. Wat er in Holland allemaal bekeken moest worden? Ze had zich perfect voorbereid. Rotterdam, Amsterdam, Den Haag. de Keuken hof. Marken en Volendam en speciaal voor de pater familias stonden ook nog de Afsluitdijk en de Deltawerken op het programma. Ik raakte van de opsomming der attracties op slag helemaal buiten adem en probeerde de uitputtende hoe veelheid trips een beetje te normaliseren, wat men niet zo goed begreep. Holland was toch maar een klein landje en onze wegen waren toch zo voortreffelijk? En zoef daar stortte ik me in ons nationale toeristengewemel en bekeek ik drie dagen de lage landen vanuit een totaal andere hoek dan mijn gewoonte is. Een leerzame aangelegenheid. Zo heb ik nooit geweten dat er zoveel taartjeswinkels bestaan en dat zich in die panden een nimmer aflatende stoet snoeplustigen bevindt. Mijn gas ten waren bereid op elk uur van de dag lang op hun beurt te wachten ten einde enkele versnape ringen te nuttigen. Hun snoeplust leek niet te verzadigen, het snuffelen in souvenirswinkels trouwens ook niet. Taartjes zijn best de moeite van het bekijken waard, maar van molentjes, klederdrachtpoppetjes en klompen raakte ik alras kotsmisselijk. Wat een onvoorstelbare prullen- zooi gaat er tegen belachelijke prijzen met kof fers vol de wijde wereld in. De meest afzichtelijke toestanden in Delfts blauw en tin schuiven overal over toonbanken De verleidelijkheden ervan blijken onuitputtelijk en onweerstaanbaar, overal is het weer raak Behoorlijk aangeslagen drentelde ik de Keuken hof uit. ontmoette toen zomaar een oude kennis met wie ik even aan de praat raakte. De autosleu teltjes gaf ik vast aan mijn gasten, want de wind bleef maar guur. Haastig schoof ik even later achter het stuur, snel op huis aan dwars door het spitsuur. Het gezelschap leek me wat stilletjes, of verbeeldde ik me dat? Enfin, zij moesten onder tussen ook wel door hun assen zakken van vermoeidheid. Het gevoel dat er een lichtelijk timide sfeertje hing verliet me niet. maar ik zag door de drukte van het verkeer geen kans de stemming op te krikken. Mijn hoofd leek bar stensvol tulpen en klompen en toen we tenslotte veilig thuiskwamen, vond ik dat een van de mooiste momenten van de dag. Mijn gasten waren ineens ook weer blij, ja zelfs erg uitgelaten •vrolijk. Helemaal dol van pret werden ze toen ze mij totaal wezenloos en uit het veld geslagen zagen staan. Wat bleek? In Lisse hadden ze kans gezien stiekem de bumper van de auto met een slinger narcissen op te tuigen. Ik vond hun geste ontroerend lief, maar voelde me zo diep dank baar dat ik tijdens de rit naar huis onkundig was van de surprise dat ik iedereen spontaan een zoen gaf. De gele slang van bloemen lag nog twee dagen op de schoorsteen als teken van smaakver schil en warme vriendschap. Het huis is erg stil nu ze weg zijn, vaag hangen nog de kruidengeurtjes in de keuken. Straks zal het viertal weer op eigen basis zijn aan de andere kant van de aarde. Op een wonderlijke manier zal ik me altijd met hen verbonden blijven voelen, met een bloemenslinger als symbool, want ook iets dat je eigenlijk erg lelijk vindt, kan een heel positieve betekenis krijgen. Oeze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op m deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schri|ver vermeld. Wiesenthal (slot) Volgens Hanneke Wijgh (Trouw van 14 april pagina 25) schreef ik in Trouw van 10 april, nimmer het bestuur van Praemium Erasmianum te hebben geadviseerd inzake Wiesenthal. Me vrouw Wijgh las slecht; het staat er niet. Ik liet dat opzettelijk volstrekt in het midden. Wèl schreef ik en daar blijf ik bij dat ik het bestuur nimmer heb laten weten, dat het de heer Wiesenthal ontbrak aan toleran tie, vermogen tot relativeren en humor. Den Haag Ch. J. Enschedé Journaal (slot) Bij de demonstratie van 14 april kon den en wilden wij ons niet beperken tot het houden van een keurige op tocht, die afgezien van de geformu leerde verlangens, verder voldeed aan de normen, die gelden in een hetero- maatschappij. Al te vaak worden ho mo's getolereerd op de voorwaarde. dat niemand wat merkt van je homo zijn. Homo's zijn er en gedragen zich ook als zodanig; zij lopen gearmd en kussen elkaar ook op straat Hetero's hebben dat te accepteren, dat wij er zijn en dat wij ons als homo's gedra gen. Uit dat oogpunt juich ik de wijze waarop de NOS de beelden uitzond toe. Zo lang dit soort beelden ver drongen worden, kan er geen sprake van zijn, dat wij kunnen leven, zoals wij willen, niet alleen binnen de veili ge muren van de eigen woning (zelfs dat is nog niet gerealiseerd!), maar ook daar buiten Amsterdam Joop Willemse Naschrift: We hebben geen oordeel uitgesproken over het gedrag van ho mofielen. maar over dat van de NOS. Het journaal diende informatie te verschaffen over een betoging en niet over homofiel gedrag, want dat was ditmaal niet aan de orde. Bovendien kreeg men geen gewoon homofiel ge drag te zien. maar een duidelijke ten gerieve van de camera geprolongeer de voorstelling. Secr. hoofdredactie Harlem Globetrotters: Wervelende show ROTTERDAM Daar waar RZ het de laatste weken zo het afweten, daar slaagden de Har lem Globetrotters wél in De opzet: een bomvol sportpaleis Ahoy' op zijn kop zetten met een wervelende basketball show Let wel, basketball tus sen aanhalingstekens Want, eerlijk is eerlijk, het basket ballspelletje van RZ is natuur lijk niet te vergelijken met wat de ogenschijnlijk uit hun krachten gegroeide Amerika nen het dolenthousiaste pu bliek voorschotelden Vormt bij RZ het prestatie-ele ment het voornaamste ingre diënt, de Harlem Globetrotters zoeken het daarentegen in een wat meer clowneske richting. Grollen en hoogstandjes met én de bal én pseudo-tegenstan- der Washington Oenerals die hoewel het toch allemaal afge sproken werk is zo n beetje tureluurs werd van de caprio len van de Globetrotters Een perfecte show ook. waarin balbeheersing. timing en preci sie overheersten Moeiteloos werkten de Harlem Globetrot ters het zo op het eerste gezicht nauwelijks te imiteren ver plichte nummer af 11 Onder redactie van mevrouw J. Wentink-Frumau en mr J. J. Wentink Vragen uitsluitend In envelop sturen naar postbus 507, 2270 AM Voorburg. Per vraag een gulden in postzegels, het liefst in waarden van 55 en 45 cent bijvoegen. Beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd. .Gaarne zou ik een Neaenand- '^Jtaling van de Koran bezitten. :an ik die bestellen? »ord Na overmaking van 32 gul- 5 gulden voor het boek en 7 voor administratie- en ver aten) aan het Ahmadiyyacen- Oostduinlaan 79, Den Haag. 5902, kunt u het boek, per post onden, verwachten. illing op antwoord: Pannetje lymans. Degene die het merk- l^ige etensblikje heeft geërfd, wil izeer beslist geen afstand van aIn gevallen, waarin men eigen- t weet wat men moet doen met (ringen aan de oorlogsjaren milieleden, is de aangewezen intact op te nemen met de heer len, Museum v.h. Onderwijs ilmuseum voor een Hagenaar), rhuisstraat 2', afdeling Ge- enis. Men heeft daar wel veel en tekeningen, maar weinig srpen, die over zijn uit de Ja- gevangenkampen. Wat het gedeelte van het antwoord c Een lezeres vroeg me of ze me ;ier kon doen met de zeventig e trouwfoto van mijn ouders, dat haar voorbeeld gevolgd rden en dat vele anderen dat zullen waarderen als wij dat JT O» ezc - ften 5 vingen we een brief met door druk je van een munt of penning. Wilt u dat eens bekijken? Antwoord Van een mooie voorjaars middag hebben we gebruik gemaakt om met een aantal „moeilijke" mun ten en penningen, waar we geen weg mee wisten naar het Koninklijk Pen ningkabinet te gaan. Het betrof hier een l draag (penning uit 1888, waarop afgebeeld, „Friedrich, Deutscher Kai ser" en aan de keerzijde het opschrift: Lerne Leiden, ohne zu Klagen". Dit is een vrij onbekende gedenkpenning op de dood van Frederik van Duits land, opvolger en zoon van de eerste keizer Wilhelm en vader van de be kende Wilhelm n. Na slechts drie weken keizer geweest te zijn, stierf hij in 1888. Men heeft het algemeen be treurd, dat deze bekwame figuur, ge huwd met een dochter van koningin Victoria van Engeland, niet de kans heeft gekregen de Europese politiek in betere banen te leiden dan Wilhelm II heeft gedaan. en Clara: Onze stapel stencils ;e dames is op. Wie nu nog zou willen bestellen, kan x van onze „voordeelaanbie- februik maken, maar moet per tocopieën ƒ2.10 aan geldige gels in de enveloppe bijsluiten. Van onze zoon uit Canada ont Vraag Nog twee munten. Antwoord De eerste is een gulden van West-Friesland uit 1793 die wel al vaker hebben besproken in deze ru briek, De tweede was geen munt. maar een zogenaamde rekenpenning van Holland. In de letters MLLTVID is het jaartal MDLLVII (1607) ver stopt. De afbeelding geeft een bundel pijlen te zien (zinnebeel d van de eendracht), geflankeerd door een 8 en een C (Senatus Consules), Het rand schrift is onleesbaar. Vraag Graag zou ik in ons eigen land in de zomermaanden een schilder/ tekenvakantiecursus volgen. Zoudt u mij aan een paar adressen hiervoor kunnen helpen? Antwoord Zelfs niet aan één adres, maar misschien kunnen creatieve le zers hier op antwoorden? Vraag Is het aan te raden servies goed, dat afgewassen is met een syn thetisch afwasmiddel nog eens af te spoelen? Hoeft dat niet als men een biologisch afbreekbaar afwasmiddel in een reformwinkel koopt? Antwoord Het door u genoemde mid del ken ik niet, maar goed afspoelen na de reiniging hoort er nu eenmaal bij. De arts die u die raad gaf, griezelt ongetwijfeld ook. als hij dat opge wekte vrouwtje van de Sterreclame haar geweldige stapel borden en dan nog een vieze bakpan in hetzelfde afwasbakje ziet afflodderen. Een paar jaren geleden hoorde ik een stukje van Annie M. G. Schmidt voor dragen waarvan de verzuchting van een huisvrouw nog steeds in mijn oren blinkt, als na een flinke afwas het water in de gootsteen verdwijnt: „en dan te denken dat al die vieze troep op de borden heeft gezeten". Vraag Wat is Cystlcercosls? Antwoord Dit is een ziekte, die ver oorzaakt wordt door de lintwormlar ve in varkensvlees. Waar deze larve zich vastzet, heeft dit fatale gevolgen voor de hartspier, het oog, de herse nen, enz. Indertijd had men in Irian Jaya vaak met deze ziekte te maken. Vraag Hoeveel kost ongeveer een „onder-curatele-stelling? Antwoord De kosten van de procedu re bedragen ongeveer 1500 gulden, maar daar komen de advertentiekos- ten nog bij en die zullen in de buurt van 300 gulden liggen. De zaak kan ook kosteloos worden geregeld. Hier voor is een bewijs van onvermogen nodig. (Dat is eigenlijk alleen maar een papiertje waarop staat, wat uw inkomen is). Dit bewijs wordt ver strekt door de gemeentelijke Sociale Dienst. Op het gemeentehuis van uw woonplaats kan men u verder in lichten. Vraag Naar wie is de Daltonschool toch genoemd? Antwoord Niet naar een persoon, maar naar de woonplaats van Helen Parkhurst, die in Dalton (Mass) een High School for Boys Si Girls opge richt heeft. (Dat was in 1910) volgens de grondbeginselen van meer vrij heid, onderlinge samenwerking en zelfwerkzaamheid. Er werden in de eerste jaren van het Dalton-onder- wijs in Nederland heel wat hoofden zorgelijk geschud over deze grondbe ginselen. Vraag Ik zou zo graag eens boterbab- belaars maken. Als kind zag ik dat vaak doen en het maakte een gewel dige indruk op mij. Antwoord Op 1/10 kg bruine suiker. 2 eetlepels water 30 gr roomboter eetlepel azijn. In het water de suiker smelten en boter en azijn toevoegen. Inkoken, tot een druppel, die van de roerlepel valt. een draad trekt. In uw jeugd goot men het pannetje leeg op het granieten aanrecht of op een mar meren plaat, die daarvoor bestemd was. Met een mes schepte men het snel stollende spul steeds naar elkaar toe en zodra het enigszins beetgepakt kon worden, werd het tot een streng uitgetrokken en een paar keer samen- gedraaid en weer uitgetrokken. Te genwoordig hebben we niet meer van die vuurvaste handen een kind vond dat erg griezelig) maar we gieten het pannejte leeg op een boterhampa piertje, dat met een kwastje vet werd gemaakt. Dat papiertje pakt men aan twee zijden op en door het heen en weer te rollen, krijgt men het suiker mengsel in het juiste model Vervol gens handelt men precies als onze grootmoeders: Met een mes worden keepjes in de rol gedrukt (Dat moet heel vlug gebeuren) De rol is dan al erg hard en kan gemakkelijk in de bekende kussentjes uit elkaar gesla gen worden. Bewaren in een trommel tje of stopflesje met een paar theele peltjes suiker Vraag Hierbij een foto van een lamp die al heel lang in de familie is. Naar men beweert wel 150 jaar. Een mat glazen bol en daarbinnen het lampe glas. De ronde pit wordt met een fraai bewerkte sleutel hoger «of lager) ge draaid De lamp staat stevig op een uitbundig bewerkte metalen (kope ren) voet. Zoudt u ons er iets meer over kunnen vertellen' Antwoord Het is moeilijk iets te ver tellen, als je zoiets niet van dichtbij hebt bekeken. Honderdvijftig jaar lijkt me wel wat erg oud voor deze lamp. Ik schat een dikke honderd jaar De petroleumlamp werd pas uit gevonden door de gebroeders Austen (NY) in 1856 en omstreeks .1860 ook hier te lande geïntroduceerd Na 1870 kwamen veel sierlijk bewerkte meta len vazen en lampen uit Duitsland. België en Frankrijk en ik vermoed dat uw lamp daarbij was Hoogst waarschijnlijk uit Frankrijk U schrijft, dat op drie plaatsen het merk (de naam) Bourbon voorkomt Het zou natuurlijk mogelijk zijn dat het voetstuk en het gedeelte waar de pit naar boven gedraaid wordt, in dne gedeelten werd vervaardigd en dat deze drie stukken later werden sa mengevoegd. Uit de foto is niet op te maken of de versleringen in drijfwerk zijn uitgevoerd, dan wel gegoten Mijns inziens hoort de bol met de vrij strakke versleringen er niet bij. maar ja. in het eind van de vorige eeuw hield men van dat drukke gedoe Laat de lamp, bij gelegenheid eens in een groot museum zien. Liever maar niet verkopen aan deze of gene Vraag Als iemand een toespraak be gint met „Heren en dames" dan vindt men zoiets erg onbeleefd. Maar het is heel gewoon als een predikant begint met „broeders en zusters Hop ver klaart u dit verschil in hoffelijkheid tussen kerk en wereld ten opzichte van het vrouwelijk geslacht? Antwoord Waarschijnlijk is de aan spraak Broeders en zusters ouder en eigenlijk heb ik daar nooit over nage dacht of me eraan geërgerd Wel heb ben we het meegemaakt dat een pre dikant de „moeilijkheid" omzeilde door „Broeders en zusters" te vervari gen door „lieve mensen" Dat is na tuurlijk helemaal mis. want we ko men niet als lieve mensen in de kerk (Van de steller van deze vraag hebben we al heel wat brieven m ons archief en dan ga je elkaar wel kennen op den duur Nee broeder, op deze manier i* deze zuster niet op de kast te krijgen')

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 7