De weerstaanbare opmars van Lopez Trujillo Hervormde kerk mist slagvaardig beleid Als een nieuw begin van leven MÊwyWW-''I i -'if Trouw Kerkvoogden maken zich zorgen Conferenties UIT DE KERKBLADEN 'Waren wij al maar VAN DA Al VOORBIJGANG! Financiële actie tl bijbelinstituut i „Verzoek raad V, kerken in strijd' met handvest VI VOOR MAZD -MAANDAG 23 APRIL 1979 KERK TROUW/KWARTET door Koos Koster MEDELLIN De Columbiaanse hulpbisschop van Medellin, aartsbisschop Alfonso Lopez Trujillo. heeft een fantastische carrière achter de rug en een gouden toekomst voor zich. In 1972 werd hij tot secretaris-generaal van de Latijns-Amerikaanse bisschopsraad (Celam) benoemd. Het jaar daarop kreeg hij de titel hulpbisschop van Bogoté uit handen van zijn boezemvriend, de stokreactionaire kardinaal van Bogoté. Anibal Munoz Duque. Sinds midden vorig Jaar maakt Lopez Trujillo een goeie kans op een kardi naalshoed. Zijn officiële Utel luidt vanaf die tijd: hulpbisschop van Me dellin. Begin april van dit jaar is hij in de 17e algemene vergadering van de Celam in Venezuela voor vier Jaar tot president van dit kerkelijke lichaam gekozen, ondanks de verzekering van een staflid van de Celam. de Columbi aanse bisschop Dario Castrillon Hoy- os, dat niemand van de zittende leden van de Celam-raad herkozen zou worden Aan de carrière van Lopez TruJulio ontbreekt nog het pausschap in Rome. zegt een priester uit Medellin. die toegeeft dat Lopez eerzucht en diens goede relaties met het Vaticaan een dergelijke benoeming voor de toekomst niet onwaarschijnlijk maken. Uitleg Puebla De kerkelijke staatsgreep in Vene zuela houdt in de praktijk in dat Lopez Trujullo, samen met de tot secretaris-generaal van de Celam be noemde Argentijnse bisschop van Avellanada. Antonio Quarracino. een pro-Videla man. de Celam-bureaucra- tie in Bogoté gaat leiden. Zij beiden zullen er voor zorgen dat de uitleg, de „vertaling" en de toepassing in de praktijk van alledag, van de slotdo cumenten van Puebla. onder het toe ziend oog van Lopes Trujillo, Gods manipulator op aarde (in onderscheid van de paus. Gods stedehouder op aarde» plaats vindt. Daarin schuilt het grote gevaar voor de katholieke kerk in Latijns-Amerika, menen ker kelijke kringen in Mexico. Zij voegen er aan toe dat in de maanden mei en Juni in Medellin onder leiding van Lopez Trujullo's Ideoloog Kloppen burg een theologiecursus georgani seerd zal worden (waarbij de deelne mers verblijfkosten betaald krijgen door Celam) ingewijd zullen worden in de geheimen van de theologie, zoals de nieuwe president van Celam die uitlegt. Op de vraag hoe de ver houdingen tussen hem en de bevrij dingstheologen zijn. antwoordde de gladde hulpbisschop: Met verschil lende. de meest vooraanstaande, zoals Gustavo Gutierrez, onderhoud ik een goeie vriendschap. De verschil len in opvattingen gaan niet zover dat daardoor mensen onherroepelijk uit elkaar gaan. Bovendien, is het kinderachtig om te denken dat bij een ernstig theologisch debat, het probleem in personen zou schuilen. Het is een debat op wereldniveau geweest, in ieder land. in iedere kerk, in iedere gemeenschap." Bezoek aan Rome Een van de eerste taken, die Lopez Trujillo na de mammoet-conferentie in Puebla op zich nam. was de redac tie en de verbetering van de slotdocu menten. Hoewel de bisschoppen hem gevraagd hadden samen met een ad hoc-comité het Spaanse woordge bruik van de documenten na te gaan en te corrigeren, bracht de Columbi aanse kerkvorst op eigen houtje on geveer 500 „verbeteringen en rectifi caties" aan in de tekst. Met de tekst van deze documenten in z'n diploma tenkoffertje. nam hij het vliegtuig naar Rome. waar hij samen met z'n vriend, kardinaal Sebastiano Baggio, voorzitter van de pauselijke commis si e voor Latijns Amerika, deze aan de paus ter goedkeuring voorlegde. Jo hannes Paulus ondertekende blij moedig en op dit moment circuleren de officiële documenten, zoals de paus die accepteerde en Lopez Trujil lo die herformuleerde, over de hele wereld. Het copyright ervan berust bij de Celam spottend het bureau van het Vatikaan in Bogoté genoemd dat onder invloed van Lopes Trujil lo en zijn aanhangers, van een dienst instrument voor de katholieke kerk in Latijns Amerika (zoals een van de oprichters Helder Camara bedoeld had) tot een machts centrum verwor den is. Wat gaat Celam in de toe komst doen? Lopez Trujillo: „Het be langrijkste van mijn voorzitterschap zal de verdediging van de mensen rechten zijn. Verder moet de Celam de fakkeldrager van de Latijns-Ame rikaanse eenwording zijn en daar te hulp schieten in navolging van het voorbeeld van de paus waar oor logsgevaar dreigt." Tot nu toe heeft Celam zich niet uitgesproken over de grove schending van de mensenrech ten, zoals die momenteel in Columbia plaatsvindt. Daar is vooral sinds be gin januari een ware heksenjacht ont ketend op al die Columbianen, die het niet eens zijn met de politiek van de huidige president Julio Casar Tur- bay. Onder de gearresteerden bevin den zich ook priesters, hoewel nog geen (hulp)bischoppen. IN DE NAAM VAN. Een van de tekeningen van voor een doopviering. sKkitcscAe. 8*meotta ymarut Wedau&ts14 jam.'7© Wim Hessels die dienst deden als omslag van de liturgie UTRECHT Op de algeme ne vergadering van de vereni ging van kerkvoogdijen in de hervormde kerk, die zaterdag te Utrecht werd gehouden, heeft zowel de voorzitter dr W. J. Diepe veen in zijn jaarrede als de heer G. H. van Dongen, voorzitter van het provinciaal college van toezicht van Noord-Holland, in zijn inlei ding gewezen op een gebrek aan beleid in de hervormde kerk. Gevolg daarvan zou zijn, aldus een stelling van de heer Van Dongen, dat toezichthoudende organen, willen zij goed kunnen functioneren, regelma tig zelf door interpretatie moeten on derkennen wat het beleid op een be paald terrein vermoedelijk is of zal zijn. Dit betekent, aldus de heer Van Dongen, dat het toezicht een verant woordelijkheid neemt, welke in feite elders hoort te liggen. De functie van het toezicht in de hervormde kerk betreft het „waken over de stoffelijke belangen van ge beenten en kerk" en gaat over de kerkelijke bezittingen, administra ties, archieven en financiën. door Ko Schuurmans Voor de tweede maal meent drs. J. Helderman te moeten reageren op de bediening van de doop in de Kriti sche Gemeente IJmond (zie Trouw 25/4/78 en 13/4/79). Voor de tweede maal doet hij dat op een manier, die niet laat zien. dat hij zich voldoende op de hoogte heeft gesteld van wat een basisgemeenschap in het alge meen en de KGIJ in het bijzonder is en doet. Had hij dat echter maar wel gedaan en kennis hebben willen ne men van de boeken en geschriften, die over deze gemeente(n) verschenen zijn. Hij zou zich dan zeker niet te buiten zijn gegaan aan uitspraken als: Is er in de KGIJ geen zelfkritiek waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Oordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwarlet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Directeur mg O Post ma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 iele* 13006 Postgiro 66 00 00 Ban* Ned Cred-etbani. Rekenrgnr 23 00 12 574 Cerreertcgfo Amsterdim X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lel 010-115586 (abonnementen en bezorging) iet 010-1155S8 (redact*) tel 115700 (uitsluitend voor i» Rotte» dam REGIO DEN HAAG LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEOERLANO (uitsAntend administratie) Postbus 3 6000 AA Zwolle lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal t 47.70 Per hall |aar 95.40 Per laar 186,60 Advertentie rane ven 00 aanvraag (z»e adressen boven) Opgave lam.««ber<hten 9-19 30 van maandag t'm vidag Op zondag van 18- 20 uur teief 020-913456 Opgave mm», advertenties tel 020-936868 ol schnfie'-ik aan M.n.-Adv atdeiing postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresws/ig-ngen O 'siuitenu schnrtehfk aan onze Amsterdamse adressen aanwezig? Het inzicht, dat het geor dend ambt beschermt tegen een on kerkelijke. anti-oecumenische club jessfeer? (Trouw 13/4/79). Naar mijn mening spreekt uit de re actie van Helderman slechts zijn ei gen angst voor een aantasting van „het geordend ambt" én voor het aanwezig zijn van trithelsme (driego- dendom) in onze manier van dopen. Hij moet echter het ontstaan van deze angst niet zoeken bij een ander dan zichzelf. Als In de KGIJ soms de doop wordt verricht door een paar gemeenteleden, dan hebben wij niet de angst te vervallen in het sug gereren van een tritheïsme. Er is spra ke van één doop al wordt de doopfor mule door meer dan één persoon uit gesproken. Ter ondersteuning van zijn kritiek toont Helderman ons de ikoon van AndreJ Roebljow. Voorgesteld zijn de drie engelen bij hun bezoek aan Abra ham in de eikebossen van Mamre (Genesis 18). De oude kerk heeft al tijd in de verschijning van de drie engelen een voorafbeelding gezien van de onscheidbare Triniteit. Net zo min als men vroeger en nu daér moei te mee heeft, hebben wij in de KGIJ moeite met het toedienen van de doop. waarbij de formule door ver scheidene gemeenteleden wordt uit gesproken. Het is één doop. toege diend in de naam van de ondeelbare Trvvi Heer: Vader, Zoon en Heilige Geest. Zi\J V v3l KGIJ ligt bij de doop het accent niet zoals Helderman suggereert „bij de pronkende ouders achter het doopvont", maar inderdaad, zoals hij zelf stelt, „bij de zingende gemeente rondom het vont". Als Helderman kennis had willen nemen van de doopverklaringen, verantwoordin gen. vragen, wensen, vurige gebeden, uitgesproken door de doopouders rond de doop van hun kinderen, zou hij nóóit het woord „pronkende ou ders" hebben durven gebruiken, alsof zij er slechts stonden ter meerdere eer en glorie van zichzelf! Er groeit binnen de basisgroepen en kritische gemeenten in binnen- en buitenland een andere ambtsopvat ting: tijdens de viering van de eucha ristie/avondmaal en de doop wordt voorgegaan door mannen, vrouwen, gehuwd, ongehuwd, alleen of met meer, gewijd, ongewijd, al dan niet hun zending ontvangend vanuit een „oude" kerk. maar in ieder geval (voor)gedragen door de plaatselijke gemeente. Inderdaad, een wat andere ambtsopvatting dan men binnen de meeste traditionele kerken kent, maar wél gesteund door de woorden van prof. Schillebeeckx. uitgespro ken tijdens de studiedag over Basis en Ambt op 9/12/78 te Beverwijk: „In het N.T. staat niet het ambt centraal, maar de gemeente. Het gaat daarbij om de apostoliciteit van die gemeen te, d.ws. dat er op toegezien moet worden dat de gemeente in handel en wandel, In heel haar praxis, gericht is op de komst van het Rijk van God d.i. de bevrijding van mensen: hét cen trale thema van de boodschap van Jezus van Nazareth". Ik denk, dat een échte discussie over de doop binnen kerkelijke gemeenten pas gehouden kan worden, als men zich éérst onder de kritiek wil stellen van déze apostoliciteit! Drs. J. R. H. Schuurmans te Krom menie, socioloog en theoloog, is lid van de Kritische Gemeente IJmond en daaraan verbonden geweest als pastoraal medewerker (part time). Samen op weg Gebrek aan een beleidslijn werd ook door dr Diepeveen gezien bij het sa- men-op-weg gaan van de hervormde kerk en de gereformeerde kerken. Op verschillende plaatsen is al besloten tot een zeer vergaande samenwer king. Het beheer van de beide plaat selijk samenwerkende kerkgenoot- schappen is dan zo verweven, dat een redelijk toezicht daarop door de her vormde organen volslagen onmoge lijk Is geworden. Dit achtte dr Diepe veen een niet onschuldige situatie, omdat niet alleen het toezicht ont breekt, maar „het beheer in onze kerk. dat toch al vrij gecompliceerd is, om maar niet van chaotisch te spreken, nog moeilijker dreigt te worden." Dit wordt in de betrokken gemeenten ook beseft. Er zouden beleidslijnen moeten komen, die door de toporga nen zouden moeten worden uitgezet. Maar beide synodes, aldus dr Diepe veen, weten voorlopig geen ander antwoord dan de plaatselijke proble men te verwijzen naar de werkgroe pen die voor deze vragen eigenlijk algemene oplossingen moeten zoe ken. „Men hoopt zo de problemen op korte termijn op te lossen door ze voor te leggen aan organen, die in feite gevormd zijn om algemene richtlijnen voor het hervormd en ge reformeerd samengaan uit te werken. Die kunnen dat alleen doen als de synodes het beleid zouden willen aan geven voor de samenwerking tussen de beide kerkgenootschappen", aldus dr Diepeveen. „Als men goede resultaten van 'sa- Weekend voor dichters en dicht- lievenden, 5 - 6 mei. Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Anonieme vrijzinnigheid (dr. J. van Rossum) en De theologische en maatschappelijke relevantie van het vrijzinnig-protest-zijn nu (drs. A. de Vos), werkgroep voor moderne theo logie, woensdag 25 april 11-15.30 uur, Pieterskerk, Pieterskerkhof 5, Utrecht. Inl. tel. 02153-14930 Het Is bovendien jammer, dat Helder man Juist de monnik Roebljow ge bruikt. want het ls uitgerekend deze man geweest, die door zijn scheppin gen de Schrift bij het ongeletterde volk bracht en hen daarmee onafhan kelijker maakte van „de geordende ambtsdragers". Om die reden ook werd hij ln Rusland later heilig ver klaard en zelfs door Lenin uitgeroe pen tot strijder en voorvechter van het socialisme. De vragen met betrekking tot de ma nier van dopen in de KGIJ komen niet echt verder dan het vragen naar de te kiezen vorm. Veelvuldig maak Je toch mee. dat in welke kerk dan ook. de bedienaar van de doop tot drie keer toe steeds bij het uitspreken van de naam van de Vader en de Zoon en de Geest water uitstort over het hoofd van de dopeling. Heeft Helder man dan ook de angst uit te komen bij een tritheïsme? Nee toch? Waar om dan wél. wanneer de formule door meer mensen wordt uitgesproken? Bij welke hoeveelheden uit te storten water is een doop eigenlijk een doop? Zijn dat ook vragen voor Helderman? Berkhof zegt er in zijn „Christelijk Geloof" (blz. 373) het volgende over: „Tenslotte nog lets over de vorm. De onderdompeling is in de loop des tljds versmald tot begieting. daarna tot besprenkeling. soms zelfs tot be vochtiging. Wij verwerpen de gedach te. dat dit op „de geldigheid" van invloed kan zijn, in een ontmoetlngs- gebeuren hangt „de geldigheid (wat dat ook zijn moge) van heel andere factoren tf". Inderdaad, het gaat om een ontmoe- tingsgebeuren. De gemeente komt bijeen rond de dopeling. Bij ons in de De bekende vrijzinnige theoloog en socioloog prof. dr. P. Smits legt aan de vrij religieuzen van de Vrije Ge meente in hun blad Nieuwe Stemmen uit. wat er verandert in de drie grote kerken (hervormd, gereformeerd, r.k.): Welke nieuwe geloofsvisie is zich in deze kerken nu aan het ontwikkelen? Hier werken, in onderlinge samen hang en wisselwerking drie recente theologische stromingen, die we kun nen aanduiden als: 1. vragende theo logie, 2. verhalende theologie en 3. maatschappijkritische theologie. Ik moet hier volstaan met een heel korte toelichting van de stromingen. De vragende theologie is opgekomen, doordat tegenover de christelijke tra ditie (de bijbel) de levensvragen, die uit de eigen menselijke ervaring rij zen. een veel groter gewicht hebben gekregen. Kortom: het christelijke geloof wordt tegenwoordig veel inni ger verbonden met de eigen menselij ke ervaring en inzichten. Het geloof is hierdoor meer aan de kant van de mens komen staan. En vooral is be langrijk. dat in deze kerken de relatie tot de overgeleverde dogma's veel meer een gespreksrelatie is geworden en minder een éénrichtingsverkeer. Van de verhalende (narratieve) theo logie ls vooral prof Schillebeeckx een sterk aanhanger Hiermee wordt be doeld. dat de bijbel niet langer als een geloofsléér wordt beschouwd, waarin alles systematisch op een rijtje staat, maar als een verhalenboek Het be gint met de verhalen van schepping, paradijs en zondeval; en dat zijn my thische verhalen, die een symbolische betekenis hebber, waarbij we naar de religieuze zin moeten vragen. En ook de vier evangeliën geven een verhaal. nL het levensverhaal van Jezus En ook het kruis en de opstanding izegt Schillebeeckx in zijn Jezus boek) be- En zo ziet Harbert Booy in het Amsterdams interkerkelijk stu denten-bulletin Via-Via de ba sisbeweging. horen tot dat verhaal, maar juist van wege de verhaaltrant moet men niet langer twisten over de vraag of de opstanding een reëel feit was. En tenslotte de maatschappijkriti sche theologie. Dit is wel de meest invloedrijke stroming; en dat ls ook begrijpelijk, omdat ze de huidige cri sis der kerken verstaat als een ge- loofswaardlgheidscrisis vanwege het feitelijke tekortschieten der christe nen inzake hun verantwoordelijkheid voor de huidige noden der samenle ving. Belangrijk en nieuw ls. dat in deze stroming de aandacht der chris tenen verschuift van de traditionele aandacht voor het dogmatische as pect van de religie naar haar ethisch aspect. In deze kerken vinden daar door velen hoe iemand gelooft nog belangrijker dan wat hij (dogma tisch) gelooft; en gaat het hun bij de religieuze waarheidsvraag vooral om de persoonlijke waarheidshouding, kortom om waarachtigheid. Moeten wij deze nieuwe rechtzinnig heid in de kerken nu vrijzinnig noe men? Dr Nepveu sprak in het vorige nummer van pseudovrijzinnigen. maar dat is een misplaatste aan klacht, want deze mensen geven zich zelf helemaal niet uit voor vrijzinni gen. Wel moge uit het voorgaande duidelijk zijn geworden dat zij allerlei kenmerken vertonen, die wij het eti ket „vrijzinnig' plegen op te plakken. Ze hebben die kenmerken evenwel niet van ons „overgenomen", maar zelf ontwikkeld in een levendig con tact met de problemen van onze hui dige westerse cultuur. Ik noem hen bij voorkeur moderne rechtzinnigen. Rechtzinnigen, maar geen ortho doxen, geen confessionelen meer. al zitten er in alle drie kerken nog con fessionele, orthodoxe restgroepen, die steeds meer in het defensief wor den gedrongen. Maar deze rechtzinni gen dienen modern te heten, omdat hun geloofsleven zich in daadwerke lijke wisselwerking met de eigentijd se maatschappelijke en culturele si tuatie ontwikkelt en zijn weg zoekt. En hoe staat het nu met de situatie van de vrijzinnigheid? O. stellig erva ren wij velerlei verschillen met deze moderne rechtzinnigheid. Ze zien nog altijd Jezus niet als iemand in een rijtje (denk aan de ramen van de Weteringschans!), zoeken nog te wei nig de religie in alle religies en leggen thans veelal te eenzijdig de nadruk op het sociaal-ethisch aspect van de religie ten koste van het mystieke aspect. Maar in één opzicht lopen ze vóór bij de gangbare vrijzinnigheid. Ze hebben zich goeddeels losgemaakt van hun theologisch verleden, terwijl de gangbare vrijzinnigheid nog steeds veel te eenzijdig leeft uit de 19e eeuse cultuur die haar vormde. Bij ons moet dit losmakingsproces nog veelszins beginnen, want onze huidige cultuur stelt on svoor heel andere denkvragen op de terreinen van theologie, filosofie en weten schap; en op deze terreinen heeft de vrijzinnigheid de laatste tientallen ja ren bitter weinig creatieve bijdragen geleverd. Kortom: de eigenlijke crisis van de huidige vrijzinnigheid is, dat ze nog te weinig is ingegaan op de existentiële uitdaging van deze tijd om opnieuw moderne vrijzinnigheid te worden. Vrolijker In de Gereformeerde Kerklbode (Krimpen aan den IJssel) beschrijft ds M. J. van der Veen-Schenkeveld de avondmaalsviering in een van de kerkgebouwen, De Wingerd: Verleden week stond in „flitsen uit het Veenhuis" dat we het avondmaal best wat vrolijker konden vieren. En dat sommigen zeggen „het lijkt wel een begrafenisdienst". Mijn indruk is dat dat nogal meevalt, maar mis schien mag ik in dat verband iets zeggen over de viering in de Wingerd. In de Aula kon het avondmaal niet „zittend" gevierd worden. Daarvoor stonden de stoelen te dicht op elkaar. Toen zijn we daar begonnen met in een kring te staan en brood en beker aan elkaar door te geven. Die ge woonte hebben we behouden in de •Wingerd. Niet dat iedereen er even tevreden mee is. Men zegt: „het is te rommelig" en soms is dat ook zo. Dat proberen we echter op te vangen door ruim de tijd te geven, zodat iedereen in de kring kan gaan staan. Het vreemde is nl. dat mensen soms op een kluit staan en dat er dan weer een gat valt. Intussen zijn de kinderen uit de kindemevendienst weer binnenge komen. Die zitten in het midden en meestal zingen ze een lied om toch een beetje mee te doen. Bij het door geven van brood en beker zeggen we tegen elkaar: „het lichaam van Chris tus" en „het bloed van Christus". Dat doet niet iedereen want sommigen vinden dat gek. Maar als je er aan gewend bent, dan is dat wél wat. Je staat naast je man of je vrouw en je zegt tegen hem of tegen haar: het bloed van Christus. Of je straat naast iemand die je nauwelijks kent en je zegt dezelfde woorden. Zo gaan broe ders en zusters met elkaar om. Is dit hét ideaal? Ik denk dat het ideaal zou zijn één grote tafel, waar je aan zit, samen met je kinderen, waar Je sa men viert. Maar dit is in ieder geval ook een mogelijkheid waar wat meer beweging in zit. Dat heb ik vroeger altijd mooi gevonden, datje op moest staan en naar de tafel gaan. Je dééd iets. Met het staan in de kring doe je ook iets. Maar hoe dan ook: we wen sen elkaar een fijne avondmaalsvie ring. met de Heer. onze gastheer tus sen ons in. men op weg' verwacht zonder een behoorlijke beleidplanning", zo zei hij, „dan is dat een kwestie van dom geluk en niet van wijs beleid". Toe zicht en organisatie hebben heel veel met elkaar te maken. Binnen onze eigen kerk ligt dat al moeilijk, aldus de voorzitter. We zijn er zelf niet in alle opzichten van overtuigd, dat we met het toezicht op de goede weg zijn. Natuurlijk weten wij ook. dat vele gemeenten geholpen zijn met het des kundig oordeel en advies van bekwa me en waakzame colleges van toe zicht. Toch rijzen er vragen, met name of je toezicht kan uitoefenen zonder eerst het beleid te bepalen. Aan het betoog van de heer Van Don gen lagen enige stellingen ten grond slag o.a.: de huidige structuur van de hervormde kerk, met een strakke scheiding in ambten en functies, tot op hoog niveau, werkt belemmerend voor het vo^j-en van een slagvaardig en gecoördineerd beleid. Processen van beleidsvorming krijgen in de kerk weinig aandacht. Hierdoor is slechts een beperkt aantal beleidska ders voorhanden. Het toezicht heeft mede tot taak decharge te verlenen voor het gevoerde financiële beheer. Het toezicht zal daartoe in de beletds- voorbereidende sfeer conditionerend, toelichtend en adviserend met de ge meenten moeten functioneren, opdat het repressieve toezicht tot een mini mum kan worden beperkt. GAATHETGOED? We gaan de goede kant op. Het| een ironisch zinnetje en daaronj er wat bijmet de vorming van 1 denken. U kent het beeld van dl kleine zaadje dat uitgroeit tot et boom en doordat het zaadje in c spleet van een bouwwerk gewaï was ontwricht de boom het bouwwerk. Op een bepaalde da| storten de muren en het dak ine En we denken dan natuurlijk bouwwerk dat er toch aan moei bunker bijvoorbeeld. Zo kan hi gedachten gaan. Er ontstaan op ogenblik een heleboel gedachte Inzichten die we bij elkaar en va elkaar opdoen en die ons denkei samen vormen. Je zou best b.v. kunnen beginnen met zo iets eenvoudigs als die kleine medi in Handelingen 4:er was g enkele noodlijdende onder hen' lezen dat met instemming. Inwi knikken we: zo hoort 't ook. We er nog niet alles aan, want dat is kous apart; het ergens mee een^ en het dan ook doen of eraan meewerken dat zoiets de normq toestand wordt. Maar 't is toch I wat dat we 't ermee eens wordeB nog niet zo lang zo. Eeuwen lanj hebben veel mensen gedacht daj hoorde, dat er noodlijdenden, di armen waren. God had immers verschillen geschapen. Dat kwa| van Hem en daar had je vanaf t( blijven. Niet ingrijpen in zijn 1 wereldorde! Wat haal je dan nie| overhoop? Wij hebben leren inzj dat zoiets nonsens is. Armen zij| omdat wij willen dat ze er zijn e| daarom blijven ze er ook. Zo is 1] „tot op de huidige dag". Daaroi) moeten ook zij „inleveren" als ei ingeleverd moet worden, want a verstoor je de orde. En toch gaa| goed. Niet allen zien het al. maai aantal groeit van hen die zeggen Kijk, zoals het daar staat van di noodlijdenden die er niet waren, hoort het. En daar ga ik iets aan Het aantal groeit. En daarom ga het, denk ik, goed. Beroepingswerk OEREF. KERKEN Beroepen te Nieuw-1 Riemersma te Harlingen. Aart Mak Aart Mak is staffunctionaris v< afdeling werkmateriaal van h4 delijk centrum voor gerefon jeugdwerk geworden. Als op; van Sieger Benedlctus is hij dal verantwoordelijk geworden 1 Drietakt, Toesj/combo, de serie en het bijbelstudiemateriaal, d gelmatig vanuit deze afdelinf schijnt. riant tar f kerl BILTHOVEN Het Nederli bel-instituut, een middelbaar gische opleiding van interkei signatuur te Bosch en Duin, actie gestart onder het themaj armslag voor het NBI". Deze ge beroepsopleiding voor kei werkers en godsdienstonderi bestaat dertig jaar. In totaal li het 176 gediplomeerde student terwijl 92 studenten een gedeel cursus volgden. Het NBI krijgt geen steun overheid. Hoewel de kerken j)| ren van het aanbod van afgesti de studenten, collecteren zij j schaars voor. Financieel besti opleiding dank zij bijdragen va] denten en door giften van hf achter de opleiding willen |i Door de actie „Meer armslag vo NBI" wil men meer bekendh^ ven aan deze opleiding. OokK men mensen te vinden, die fina willen bijdragen. Het begrote li voor de lopende cursus is I gulden.p DEN HAAG Het dagelijks b van de stichting Nederlands Zu kaanse Werkgemeenschap (I" heeft er in een brief aan premii Agt op aangedrongen, het v van de raad van kerken om ee boycot tegen Zuid-Afrika, als tens ontoelaatbaar naast zich leggen. Het NZAW-bestuur beroept z het handvest van de Verenigd ties. Overeenkomstig dit hai kan een staat alleen tot sancü gens een andere staat ovd krachtens een besluit van de heidsraad. Ook stelt het han dat sancties alleen toelaatbad bij schending van een uitsprad het internationale gerechtshof geval van agressie van de ene jegens een of meer andere staj ADVERTENTIE EN ECHTE SERVIC MOET U NAAR Sam v. Houlanstr Adam. Gauzanvald Bij hal CBR Tal. 135103-113016 SPECIAAL VOOR GROTE WAGENPARK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2