Simonis dreigt pastorale werker en is boos op collega-bisschoppen Bond tegen vloeken op bres voor democratie StemtWoensdac iXICZwlol 25Juni a.s.^ rmyMmmmm. GALVIJN en ROME gaan hand aan hand. Dat QQD behoede ons Vaderland! Kerkelijke uitspattingen op het scherm vielen tegen U Bisschoppen willen open Europa Getuigen en de aai over het bolletje Trouw VANDAAt VOORBIJGA! VRIJDAG 20. APRIl. 1979 TROUW/KWARTET ROTTERDAM'DELFT (ANP) Opnieuw is de Rotterdamse bisschop dr. A. Simonis in de openbaarheid getreden naar aanleiding van de oecumenische vieringen in de Delttse studen tenparochie. In een brief aan de Delftse pastorale werker drs. A. P J. Meijknecht schrijft dr. Simonis dat deze het instituut van de pastorale werker en zijn gezin in gevaar brengt. En aan de mede-bisschoppen van het Nederlandse episcopaat laat Simonis weten dat hij het in hoge mate betreurt dat de kwestie van de studentenparochies niet op de laatste vergadering van de bisschoppen ter tafel is gekomen. Aanleiding tot de brief aan drs Meijknecht is het feit dat sedert Janu ari in Delft oecumenische vieringen worden gehouden samen met her vormde en gereformeerde studenten- pastores naast de wekelijkse rooms katholieke eucharistieviering en de gereformeerde diensten In een brief schrijft de bisschop aan drs Meijknecht letterlijk ..Daarbij moet ik u nog eens uitdrukkelijk wij zen op het grote gevaar, waarin u door uw handelwijze het prille insti tuut van de pastorale werker als zo danig brengt" Ten aanzien van het gezin van drs. Meijknecht schrijft de bisschop: „Ik meende verplicht te zijn van meet af aan op de zware konsekwenties te wijzen om u niet in de waan te brengen, dat ook niet uw gezin de dupe zou kunnen worden van uw ernstige ongehoorzaamheid ten opzichte van het geloof en de geloofsdiscipline van onze kerk" Verwondering In een bnef aan de r.k. bisschoppen conferentie dd 3 april spreekt bis schop Simonis bovendien zijn ver- Bisschop Simonis wondering erover uit. dat op de agen da van de bisschoppenvergadering van 10 april in Haarlem niet de kwes tie van de studentenecclesia stond. Een concept van kardinaal Wille- brands over deze zaak zou volgens de conceptnotulen door de bisschoppen op 10 april besproken worden. Op de vergadering van 10 april bracht kar dinaal Willebrands zoals bekend is de bisschoppen verslag uit van zijn besprekingen met de paus over de onenigheid binnen de Nederlandse bisschoppenconferentie. Bisschop Simonis schrijft het in hoge mate te betreuren als de bisschoppen niet spoedig gezamenlijk tot beslui ten zouden komen inzake de studen tenparochies in de universiteitsste den. Hij merkt op dat de behandeling van deze zaak in de vergadering van maart hem al met zorg vervulde. Vol gens hem Was een duidelijk besluit genomen door de bisschoppenverga dering van 13 februari, dat iedere bisschop in zijn eigen bisdom een inventarisatie zou houden betreffen de de oecumenische vormgeving van liturgische vieringen in de studenten parochie. Uit de brief die de gezamenlijke stu dentenpastores op 19 maart aan de busschoppen hebben geschreven, is Van een onzer verslaggevers NIJKERK Op de jaarvergadering van de bond tegen het vloeken heeft voorzitter prof dr. W. H. Velema «tel ling genomen tegen de beschuldiging van het humanistisch verbond, dat het streVén van dè bond tegen het vloeken sou getuigen van minachting voor de mensenrechten en de demo cratie Waar haalt de samenleving dergelijke algemeen aanvaarde nonnen "van daan? Voor prof. Velema stond het vasL Jtet.df .waarden in tif Nederland- se samenleving hun basis vinden in het christelijk geloof, in de naam van Israëls God. Het kan daarom onmo gelijk als eeninpreuk op het demo cratisch bestel ervaren worden, wan neer eerbied gevraagd wordt voor die naam Trouwens, dat vloeken ook krachtens het wetboek van strafrecht gestraft kan worden, wordt toch niet be schouwd als een inbreuk op de demo cratie. tegenvraag Prof Velema wees op een aantal fun damentele waarden ui de samenle- Integendeel, aldus .prof. Velema. de ving. zoals het sociaal bestel, de eer- bond tegen het vloeken probeert met bied voor heLleven. de vrijheid van 2fln Werk "luLst dé enig' rribgpT\jVo ya. meningsuiting, de vrijheid van gewo sis-van de democratie- aawte geven, ten. het betalen Van belasting Als Dat Is onnfrrTTOh fljj'IfertpftOT)rlatdfr van iedereen gevraagd wordt, zich bond elk Jaar een beroep doet op de daaraan te houden, wordt dat niet lagere overheden om financiële ervaren als vrijheidsbeperking. steun - Aaii het humanistisch verbond (dat volgens prof. Velema in wezen atheïs tisch is) wilde de Apeldoornse hoogle raar van zijn kant de vraag stellen, waAr dat dan de normen in de samen leving op baseert. Nietzsche citerend L-Als.GOfLdöod is. mag alles"), waar schuwde prof. Velema. dat wie de 22&iStfkttOiIet dufiJSHJk baseert in de naam van God, in een verschui ving terechtkomt, waardoor de demo cratie geen stand meer kan houden. UTRECHT De rooms-katholieke bisschoppen tn de landen van de EO roepen de katholieken in het EG- gebied ter gelegenheid van de Euro pese verkiezingen in Juni op tot een waarin opgenomen De Rotter dammer. met Dordls Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hootdredacteur Jenre Tammmqa Dtrecieur rng O Poslma HOOFDKANTOOR Pon'DJS 859 000 AW Amsterdam REGIO ROTTEROAM OORORECHT Pos'Ou 948 3000 A* Rotterdam fel 0t 0-1 '5566 (abonnementen ei bezorging) mi 010-1 i5S8fl| redactie) •ei 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak -i Rotterdam REGIO DEN HAAG lEIOEAi Postbus 101 2S0i CC Óen Haag te» 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGfO NOORD OOST NEDERLAND iw-fsJwtend adnwvsvat'ei Postbuf 3 8000 AA Zwofte te» 05200-17030 Me»kma/M 56 Zwo»te Abonnementsprijzen: Pt» nana 1 15 90 P*' wataai t 47 70 Pc |M' 95 40 Pit ur 1 188 60 Adrtrttfirvu fifp oo aanvraag Tetetonrsche abonnementenoodracbfen i/e adressen Doveni Ogpave famriiebeecMen 9-19 30 «an "•1.1-lag l m Wtdao op zondag var tp. 20 uu' tettf 020 9t34ië Oeoi. aan i geest openheid en broederlijk-; heid. tot solidariteit met de armere' landen üi £n buiten JJ£ |JC£ ®te*n- nieuwe levensstijl en tot eerbiediging van de rechten van de mens. De bisschoppen zeggen dat zij zich onthouden van technische aanwijzin gen. maar zij menen dat versterking van de band tussen de landen van de EG nooit mag betekenen dat deze landen zich opsluiten binnen eigen grenzen: „Hoe zouden wij aan een gemeenschap kunnen bouwen, waar binnen het leven allerlei aangenaams te bieden heeft, terwijl wij het overige Europa en de rest van de wereld dan maar vergeten?" De bischoppen, onder wie kardinaal Willebrands. aartsbisschop van Utrecht, wijzen op de verantwoorde lijkheid tegenover de landen van de derde wereld, „die als echte partners behandeld dienen te worden en niet als landen, die men alleen maar helpt of zelfs uitbuit". Afzien De Europese eenheid, zo schrijven de bisschoppen, kan geen feit worden zonder een geest van openhèid en broederlijkheid, van eerbied voor de anderen en aanvaarding van de ande ren. Dat betekent bereid zijn af te zien van eigenbelang. Wij worden op dit punt vaak uitgedaagd, aldus de brief, met name door de jongeren: „Laten wij niet aarzelen onze van het verleden overgeërfde terughoudend heid te laten varen en het 'redelijk risico' te lopen dat het bouwen aan de toekofhst nu*, eenmaal rfieebrengt." De bisschoppen signaleren verschil len tussen de landen van de Europese gemeenschap, waarvan sommige ver rijkend kunnen werken. Met name op het gebied van verschil in rijkdom menen de bisschoppen, dat er sprake moet zijn van grote saamhorigheid tussen de meest begunstigde en de armste landen „Het Evangelie no digt ons voortdurtend uit om ons bezit met anderen te delen." Ook sporen de bisschoppen aan tot een kritische herziening van onze wijze van leven: „Vandaag de dag blijkt onze consumptiemaatschappij een mikpunt van kritiek te zijn. maar ook deze kritiek sluit aan bij de eisen die aan ons worden gesteld door een le ven volgens het Evangelie, een leven dat gekenmerkt moet worden door eenvoud Ten slotte vraagt de brief aandacht voor de rechten van de mens daaronder verstaan zij de rech ten van het kind, zowel voor als na de geboorte, van de vrouw, de vluchte lingen. de werknemers, vooral de gastarbeiders Wending, het maandblad voor evangelie, culluur en samenleving. In deze aflevering: GEZONDHEIDSZORG IN BEWEGING Wat is ziek? Farmaceutische Industrie Huisartspraktijk vroeger en nu Gesprek met M. M. Thomas Indrukken van Puebla Vrouwen over abortus Tc bestellen bij: Boekencentrum. Postbus 84176. Oen-Haag: telefoon070-512lll. Stuur mij 1 exemplaar van het aprilnummer van Wending 5.25 verzendkosten) Stuur mij een proefabonnement van 4 maanden voor 10. Vaam hem gebleken, dat alleen hij de over eengekomen inventarisatie had ge maakt. Volgens bisschop Simonis moet een dergelijke gang van zaken „de toch al grote verwarring alleen maar vergroten". De bisschop van Rotterdam herin nert aan het standpunt van de Neder landse bisschoppen op 23 augustus 1977 ten aanzien van de oecumeni sche discipline en aan de „heel duide lijke stellingen" in het antwoord der bisschoppen aan de commissie inter communie en ambt over intercom munie en de rol van de priester bij de eucharistie. Bisschop Simonis besluit zijn brief aan zijn collega-bisschoppen met de opmerking, dat „het bepaald niet ge tuigt van een duidelijk beleid wan neer wij ons niet aan onze eigen richt lijnen houden. Wij zijn er dan zelf schuld van dat er in de kerkprovincie steeds meer onregelmatigheden ont staan en blijven voortduren". De bis schop dringt erop aan, dat de kwestie nu in de bisschoppenvergadering van mei aan de orde wordt gesteld. Ons commentaar staat op pag. 5 Oproep tot actie tegen raad van kerken Van een onzer redacteuren AMSTERDAM In een advertentie in het blad van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk. De Waarheidsvriend, vraagt de Stichting „Geen Kerkgeld voor Ge weld" om steun in haar „strijd tegen ongenuanceerde uitspraken en voor lichting". De stichting (Postbus 3. 1250 AA La ren (NH)) doet haar oproep naar aan leiding van het pleidooi van de raad van kerken voor een olieboycot van Zuid-Afrika. De stichting noemt dit „weer een eenzijdig en selectief voor stel dat alleen tot verharding zal lei den". De stichting meent dat Zuid- Afrika „ons veel harder kan treffen". En onze industrie kan lamleggen door een uitvoerverbod b.v. van chroom. De stichting zegt dat zij ..zich liever houdt aan de 'verzoening' in plaats van verharding der stand punten". Hoe kan de christen, die hie zelf de olieboycot predikt, straks de moslim zijn olieboycot tegen het wes ten verwijten?" Ds. H. Perdok Op 70-jarige leeftijd is te Oegstgeest overleden de hervormde oud-zen dingspredikant H. Perdok. Vanaf 1933 werkte ds. Perdok in Midden- Celebes, eerst als ressort-zendeling, later als docent aan de theologische opleiding te Tentena. Hij had een belangrijk aandeel in de bijbelverta ling in het Pamono, die in 1954 ver scheen. Van dat Jaar af tot 1973 was ds. Perdok werkzaam op het zen dingsbureau van de hervormde kerk in Oegstgeest. Tevens was hij in die tijd actief betrokken bij de opleiding van Molukse voorgangers in Neder land. Op het zendingsbureau typeer de men hem als een stille, steeds doorzettende werker, die zijn hele le ven heeft besteed in dienst van de Heer van de kerk. De begrafenis is maandagmiddag in Oegstgeest. H. J. W. Verhey De enige leek. die in volle dienst van de oud-katholieke kerk was. de heer H. J. W. Verhey, is op de leeftijd van 64 jaar overleden. Ruim dertig jaar. vanaf 1948. was hij toegevoegd secre taris van het episcopaat. Hij wist deze functie zo'n inhoud te geven, dat hij de menselijke kern vormde van veel en veelvormige verbindingen tussen de instanties binnen de oud- katholieke kerk en tussen kerk en maatschappij. Hij schreef verschil lende boeken over onderwerpen uit de geschiedenis van de oud-katholie ke kerk. De begrafenis is vandaag in Rotterdam. Islamitische kinderen op een christelijke school, werkvergadering Unie School en Evangelie met presen tatie cahier van M. C. Capelle en forum o.l.v. drs. J. Slomp, zaterdag 21 april 10.30 uur. Jaarbeurscongrescen trum. Utrecht Inf. tel. 020-243798. Illustratie uit „58 Miljoen Nederlanders en hun kerken", een affiche uit het begin van deze eeuw. door A. J. Klei Een lezer, van wie ik weet dat hij dapper strijdt tegen alles wat vies en voos ls. bezorgde mij een knipsel uit het Algemeen Dagblad. Het bevatte een aankondiging van de reeks televisie-uitzendingen van de NOS onder de titel: „58 Miljoen Nederlanders en hun kerken". Hij had de volgende woorden, die stonden onder het kopje „Uitspattingen", aangestreept: „En zo komt in de eerste aflevering de nadruk te liggen op seksuele uitspattingen van priesters De afzender had er met z'n balpen een vraag aan mijn adres naast geschreven. Hij zou gaarne zien dat ik hierover mijn afkeuring liet blijken. Nu doe ik niets liever dan dingen afkeuren, verkéérde dingen natuurlijk, en als 't er om gaat, de vinger te leggen bij het vertonen van seksuele uitspattingen, kan men op mij rekenen. De afgelopen dinsdagavond klopte mijn hart dan ook vol verwachting, toen de eerste aflevering van „58 Miljoen Nederlanders en hun kerken" op het scherm verscheen. En om het maar meteen te zeggen: het viel bitter tegen. Begrijp me goed, dat het zo kampjes toeging in de uitzending, was uiteraard verheugend, maar na zo'n aankondiging in het Algemeen Dagblad kijk je toch naar wat ènders uit. Ik heb na de uitzending het bij deze serie behorende boek opgepakt, dat eveneens „58 Miljoen Nederlanders en hun kerken" heet. En jawel hoor, direct al bij 't begin las ik dat Bonifatius in een brief aan paus Zacharias moest klagen, dat hij heel AK AMSTfROAM ijn/0 AmsJprgamM Zie. Ik maak alles nieuw, charis matische dag met ds D Voordewind, pater K Pronk en G R. Mik. zaterdag 28 april. 10 16 30 uur. gereformeerd» kerk -Hoorn laf. -Wl. 02207-13833 door Jan Jonkers en Jan te Winkel Een goede voorzet ls nooit weg. Noch in de voetballerij, noch in de pers. Want zo worden mensen tot actie geprikkeld. En ook dat kan nooit kwaad. Wij ervoeren de vraag die de heer Klei ons dinsdag in de krant stelde als zo'n goede voorzet En dan krijg Je de kriebels in Je bloed en dan kun Je het niet laten om je voet of Je hoofd achter de bal te zetten in de hoop het doel te doorboren. Van daar Klei gaat heerlijk aan de haal met een zin uit ons boekje dat ook van onze manier van doen een getuigenis kan uitgaan. Letterlijk schrijft hij: „Als ik hier een schouderklopje uit deel. daar iemand over de bol aai en tussen deze bedrijven door bood schappen doe voor een invalide, zal niemand beweren: kijk hem eens lek ker getuigen!" Hij eindigt zijn artikel dan met de vraag hoe het nu zit met dat „getuigend" handelen Driehoek Veel christenen denken bij het woord evangelisatie nog altijd uitsluitend, aan her beklimmen van een zeepkist op de hoek van de straat En je bent een getuige van de Heer als Je vanaf die plek een toespraak afsteekt, die als twee druppels water op een zon dagse preek lijkt. Een getuigenis is dan pas echt als daarin bijbelse woor den als zonde, genade en bekering stuk voor stuk voorkomen. In dat verband maakten wij de op merking dat ook van onze manier van doen een getuigenis kan uitgaan. Er staat dus ook en niet uitsluitend. De bedoeling van deze zin is om mensen die met het woord evangelisatie niet zo goed raad weten, omdat zij zichzelf niet op een zeepkist zien staan en daarom zichzelf maar slechte getui gen van de Heer vinden, een hart onder de riem te steken en hun ogen te openen voor het feit dat evangeli satie met opgaat in woordverkondi ging alleen. Dat wil niet zeggen dat wij zouden menen dat bij evangelisatie nooit en te nimmer woorden te pas zouden komen Er komt altijd een moment waarop de naam van Jezus ter sprake zal moeten komen. Trouwens de an der zal er wel voor zorgen door heel nadrukkelijk te informeren naar de betekenis van het evangelie voor de vragen, waarvoor wij tegenwoordig met z'n allen staan Maar ook van onze daden en van onze levenshou ding kan een getuigenis uitgaan. Zij kunnen aanleiding zijn dat de ander bij zichzelf of bij anderen te rade gaat Getuige-zijn betekent vooral dat je christen probeert te zijn in eigen om geving. En dat ben je niet alleen op de zondag of alleen met je „geestelijke" vermogens. Dat probeer je als „hele" mens elke dag van Je leven te zijn. Zoals het onmogelijk is om de mens in stukjes en partjes te knippen, zo is het ook onmogelijk om de woorden, daden en de levenshouding van een mens uiteen te leggen en daarna te waarderen. Het is ermee als met een driehoek. Als je daarvan één hoek af haalt, houd je in elk geval geen drie hoek meer over. Zo kunnen de woorden „woord, daad en levenshouding" niet uit elkaar ge legd worden en zeker niet tegen el kaar uitgespeeld. Want dan houd je „niets" over. Wat in een concreet ge val voorrang moet hebben, wordt be paald door de situatie en door je medemens. Metgezel Natuurlijk is. zoals de heer Klei ook al veronderstelde, „een vriendelijk woord en wat daar verder volgt" naar onze mening niet uitsluitend voorbe houden aan kerkmensen Ook niet- ehristenen kunnen goede dingen doen en doen dat ook Soms zelfs beter en vaker dan christenen. Wij hebben er helemaal geen moeite mee Inventiviteit ze d< wat diakenen had aangetroffen, die met vier, vijf of meer vrouwen in bed lagen. Vooreover mij bekend, vallen dergelijke huzarenstukjes binnen het huidige diakonaat niet meer waar te nemen, hetgeen een geruststellende gedachte is. Aangezien bovendien de betreffende passage in het boek geenszins zinneprikkelend is. zullen we met de op zichzelf betreurenswaardige mededeling vrede kunnen hebben. Dat kan men trouwens hebben met het ganse boek. dat 127 pagina's van fors formaat telt en dat een overvloed aan prachtig illustratiemateriaal bevat. Amsterdam Boek/Het Spectrum vraagt er op een dubbeltje na twintig gulden voor en dat lijkt me een schijntje. De opstellen in dit boek verkondigen geen meeslepende nieuwe visies, maar ze zijn levendig en duidelijk geschreven. Persoonlijk heb ik nogal bewondering voor de bijdrage van dr. H. D. de Loor, die een even helder als beknopt beeld geeft van de ontwikkelingen bij de protestanten in deze eeuw. Gereformeerde lezers zullen rillen van afschuw, als zij op pagina 71 lezen, dat de aanleiding tot de Afscheiding in 1834 werd gevormd „door het optreden van de predikanten De Cock en zijn vriend Hofstede de Groot". Ik vermoed dat hier sprake is van een verschrijving. Er had moeten staan: De Cock en zijn vriend Scholte. Even tevoren staat Hofstede de Groot echter keurig op zijn plaats als Gronings hoogleraar en wordt zijn theologische ligging aangeduid. Toegegeven, diepborend wordt er niet over de Afscheiding geschreven, maar we mogen „58 Miljoen Nederlanders en hun kerken" ook niet overvragen. Het is een mooi kijk-en leesboek De heer Yamani. erkend woordvoerder voor de in de O! verenigde olie-producerende 1 ki heeft het Westen gewaarschui p] snel ernst te maken met de energiematiging, voorzover dip samenhangt met olie-verbruil herinner mij dat indertijd al b Yamani en de zijnen het moti de onderontwikkelde landen te laat aan de pijpleiding mog komen een rol speelde. Ze heb daar gelijk in en niemand hee recht de oprechtheid van dit i t in twijfel te trekken. Intussen het wel de vraag in hoeverre willen luisteren naar de heer Wij zijn met hem overtuigd da verbruik niet op dezelfde voet voortgaan. Wij nemen het, die althans te nemen dat nu de ro omgekeerd zijn en netzoals w verleden uitmaakten wie in d<[ verder nog mochten eten en d leven en in de zon of in de regc zitten, dat netzoals wij dat eef anderen beslisten, de heer Ya* namens die volken die wij vaa Zl op gelijke voet behandeld heb nu komt aanzeggen dat hij de bij de pijpleiding houdt. Hij i^, hoffelijk om ons bijtijds te waarschuwen. Soms kan men afvragen of die hoffelijkheid s wordt gehonoreerd. Het initia de burgers overlaten lij kt mij gemakkelijk voor een regerinp1 dan niet heel hard voorop looj Bovendien zal dit niet voldoei Er zullen maatregelen genom»0' dienen te worden die nogal vofc hand liggen. Iedereen kijkt nep 's avonds naar de enorme p- lichtreclames, waarvan sommP zelfs overdag nog elektriciteit0 v erbruiken. Wat te denken var doorgaan met de import van £x ..Amerikanen" die 1 op 6.5 of Maar moet ik dat allemaal opnoemen? Ik denk dat velen mij niet anders verwachten dM de overheid hier nu eens die li inventiviteit aan de dag legt éM b.v. ten aanzien van bezuinigij de gezondheidssector zo nod» nl. een werkelijk sociale invei Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar OosterhouJ mevr. M. T. Thans, kand. al<£ Afscheid op 22 april van 1« veen: A. van de Beek ber. te donk; van Ophemert: M. Bf| man, ber. te Twello; van Rh! A v.Duyne ber. te Klarenbe Hoogeveen: P. Kikstra, Utrecht; van Valkenburg (Zm Overgaauw, ber. te Eek en Wil Gieterveen. W. Schaap, ber^g venter; van Bijlmermeer: J. geren. ber. te Amsterdam-Slon Vaassen; D. J. Vossers, ber. t> dam; van Alphen aan de Rn Hanemaaijer wegens emeritai (e: Intrede te Domburg: J. Naut|i< te Leiden; te Steenwijkerwolde ser uit Nieuw Stadskanaal; teoi hout (Gld.): mevr. M. T. Thangi aldaar. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Hoogevj Eijkman te Almelo. Afscheid van Arnemuiden: |h man, ber. te Urk; van (Texel): H. J. Douwes, ber. t« t kom; van Laren (NH): F. W. ma. die in dezelfde dienst zal bevestigd als legerpredikant|e verband; van Suawoude: J Kamphorst, ber. te Hardenbf. Rotterdam-Feijenoord: C. va nis ber te Utrecht Oost (arbei de studerenden). Intrede te Geesteren en Gels van Breevoort kand. om goed goed en slecht slecht te noemen. En daarbij ls het oninteres sant of dat nu door christenen dan wel door niet-christenen gedaan is. Klei praat in zijn artikel alleen maar over het schouderklopje en de aai over het bolletje zonder de mens. zonder de christen erachter te zien. Een christen is geen padvinder die eenmaal gezworen heeft om elke dag tenminste één goede daad te doen om daardoor de wereld te verbeteren of leden voor zijn club te winnen. Een christen is geen propagandist voor een bepaalde waarheid, maar hij probeert Jezus te volgen. Die van Zichzelf gezegd heeft dat Hij de Waarheid is. En daarom kan een christen het niet laten niet alleen om de waarheid te zeggen, maar ook om de waarheid te leven. En dat betekent vooral dat hij zijn medemens tot zijn recht wil laten komen door zijn metgezel en partner te willen zijn In dat partner-zijn is ook het doorzicht bieden op Jezus besloten. En daarover gaat het vooral in ons boekje Drs. J. B. G. Jonkers en fir. J. D. te Winkel zijn beiden verbonden aan het Evangelisatiecentrum van de Geref. Kerken in Nederland te Leusden. GEREF. KERKEN (VRIJG.); Beroepen te Drachten; C. J. Enschede-Zuid West. CHR. GEREF. KERKEN »L Aangenomen naar CarambeL lië. igréja evangelica reform^ Last te Eindhoven. GEREF. GEMEENTEN P Beroepen te Gorinchem: A. rg land te Krabbendijke. L DOOPSGEZ. GEMEENTEN^' Afscheid van Aalsmeer; J. ma wegens emeritaat. w BAPTISTENGEM. Beroepen te Ter Apel; G. B<^ Muntendam. Ds. L. S. den Boq Op de leeftijd van bijna 81L overleden ds L. S den Boer. christelijke gereformeerde een vooraanstaande plaatj ingenomen. Ds. Den Boer i 1931 tot zijn emeritaat in 19' kant. achtereenvolgens in 1 Arnhem. Amsterdam-West' Haag-West en Sassenheim. I kleedde in zijn actieve predik} vele bestuursfuncties. Zo voorzitter van het curatoriu: theologische hogeschool doorn, voorzitter van de vej tot verspreiding der Heilige deputaat van zijn kerk voor gelieverkondiging onder 1st voor de eenheid van de gen de belijders. Ds. Den Boer pij de ook veel en verzorgde gen' het jaarboek van de christeli; formeerde kerken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2