De praatbank
van Shlomo
Schepping en/of evolutie?
Uit brieven van lezers
Hervormde kerk is
verdeelder dan ooit
Trouw
Gereformeerde bondsvoorzitter
wijkpredikant(e)
Taizé-jongeren
naar sloppen
in Z.Amerika
U wilt zonder veel omhaal wassen en centrifu
geren, zo goed als maar kan. Met een echte was
automaat en een aparte centrifuge, bij elkaar in één
toestel, dat jarenlang trouw en probleemloos al het
wasgoed brandschoon wast en perfekt droogt.
Kortom: een werkpaard. Dan is er maar één die hier
aan voldoet:
de AEG-TURN AM AT.
En zo heeft AEG voor
elkwasprobleem een
oplossing.
AEG
AEG laatje niet in de steek.
isï
VOORBIJGANG fl
Gebed voor blaè'
Zuid-Afrika
Senator wil meer
hulp aan Tanzai
DONDERDAG 19 APRIL 1979
TROUW/KWARTET
De Shlomo-bank in gebruik van links naar rechts: een kleinzoon van
Shlomo; zijn vrouw Mirjam; Wika Gé Dorland de eerste voorman van
de nederzetting en Macbteid de Goederen, die duizenden bezoekers
beeft rondgeleid.
door Jac. B. Looijen
Indertijd vergiste zich zells
rabbijn Jakob Soetendorp.
Toevallig reisde ik een keer
samen met hem in een El
Al toestel naar Israël en ik
stelde hem voor dat we sa
men eens zouden gaan pra
ten met Shlomo Bezek van
de kibboets Ayeleth Has-
hahar. De rabbijn vond het
prima en een paar dagen
later kwam hij naar ons
toe. Dag, meneer Bezek, zei
hij. Een tikje kribbig rea
geerde Shlomo: ik heet niet
meer Bezek; lk heel Shlo
mo. Juist, zei de rabbijn: ik
ben Jakob. Toen kon het
gesprek beginnen.
Dat was bijzonder boelend voor
mij ais christen. Shlomo. die zich
zelf niet rekende tot de religieuze
Joden stelde aan Soetendorp eerst
allerlei lastige vragen. Hij wilde
weten: wie ben Jij. hoe denk jij,
wat wil jij. Daar kwam hij betrek
kelijk gauw achter. Toen was het
ijs gebroken.
Waar ging het gesprek over? Eerst
over allerlei twistpunten binnen
het Jodendom, zoals men die ook
in het christendom kan aantref
fen. Vervolgens kwam Shlomo en
laat ik nu maar zeggen Jakob aan
de praat over wat joden zouden
kunnen betekenen voor de samen
leving van onze tijd en dan met
name voor hen die zich in deze
samenleving christen noemen. De
slotconclusie was: joden moeten
zich ondanks alles wat is gebeurd
niet afzetten tegen christenen. Al
leen: zij moeten wel zichzelf zijn
en blijven.
Shlomo was erg gesteld op contac
ten en gesprekken met andersden
kenden. Daarom zette hij zich
energiek in voor de opbouw van de
christelijke nederzetting Nes Am-
mim en daar is nu een praatbank
voor hem onthuld. Op 54-jarige
leeftijd is hij overleden en ter ge
dachtenis aan wat hij betekende
en deed staat er thans die praat
bank. Die is ontworpen door een
jonge christelijke architect uit Ne
derland in de vorm van een wijde
halve zeshoek. Zo'n vorm schept
ruimte voor het onderlinge ge
sprek. De bank staat dicht bij het
Shlomo Bezek
dorpscentrum van de nedeizet-
ting. Daar voltrekken zich ook al
lerlei gesprekken tussen joden en
christenen, of zoals dat thans
heet: de dialoog. Ik heb Shlomo
dat woord nooit horen gebruiken.
Hij zou er om hebben gelachen,
vermoed ik. Shlomo zocht het
meer in het persoonlijke vlak, al
begreep hij deksels goed dat er
ook breder opgezette ontmoetin
gen nodig waren. Samen praten cn
vooral werken, leek hem punt één.
Koffie en rozen
Zijn praatbank staat ook niet ver
van de geweldige rozenkwekerij
van de nederzetting. Mensen die
daarin werken, voornamelijk Ne
derlandse Jongeren legden kran
sen van rozen, toen hij begraven
werd in zijn kibboets Ayeleth Has-
hahar gelegen langs de Jordaan
even ten noorden van Tiberias.
Die kibboets exploiteert o.a. een
fraai hotel en vooraanstaande Ne
derlanders. ook Tweede Kamerle
den, ja zelfs ministers die een va
kantietrip maakten in Israël lo
geerden vaak een paar dagen in
dat hotel. Shlomo ging het gasten
boek geregeld na en zo gauw hij
een belangrijke gast ontdekte no
digde hij hem uit voor een kopje
koffie in z'n kibboets-huisje. Dat
vonden die vooraanstaande figu
ren wel mooi en Shlomo maakte
van de gelegenheid gebruik hen te
interesseren voor zijn plan om een
Nederlandse rozenkwekerij over
eind te zetten in Israël. Die is er
gekomen op zijn nederzetting Nes
Ammim. Geregeld was hij voor z'n
plannen in Nederland en stapte
vrijmoedig naar binnen bij minis
ters en Kamerleden die bij hem
koffie hadden gedronken. De ge
zagsdragers zagen het nut van zijn
project in.
Om een lang verhaal kort te ma
ken: hij slaagde erin om de
grondslagen te leggen voor de uit
voering van zijn plan. Dit resul
teerde tenslotte in een miljoen
van de regering in Jeruzalem en
een gelijk bedrag vanuit Den
Haag. via het ICCO, de interkerke
lijke commissie voor ontwikke
lingshulp, die een vinger in de pap
heeft bij de verdeling van onze
belastinggelden ten bate van min
der bevoorrechte landen. Dat mil
joen van ons brengt z'n geld intus
sen dubbel en dwars op. Want de
rozen van Shlomo's kwekerij wor
den geveild in Aalmeer, dus in het
gebied van de E.E.G. Welnu, zodra
je met een vracht rozen dit gebied
binnen vliegt, betaal Je fikse in
voerrechten. Voor de rozenkweke
rij in Galilea, waar we het over
'hadden, betekent dit enige tonnen
per jaar. Die strijkt onze fiscus
weer op. De ontwikkelingssubsi
die is gauw terug verdiend.
Nog even terug naar die praat
bank. Het hebreeuws kent een
woord „Dabar" dat is dubbelzin
nig: het betekent zowel woord als
daad. Dat is bijbels. God spreekt
en het is er. Hij gebiedt en het
staat er. Kijk, Shlomo was niet
zozeer religieus, maar hij bracht
wel die oer-joodse gedachte in
praktijk en dat komt neer op: laat
maar zien wat je zegt. Dan kunnen
we samen praten. Vandaar die ro
zenkwekerij en dat ontmoetings
centrum. Vandaar ook die bank.
Daar moet je niet u en meneer
tegen elkaar zeggen, want dat is
niet in de geest van Shlomo. Geen
poespas, want dan kom je niet
goed aan de praat. Laat staan aan
het werk in de rozenkassen.
Van een onzer verslaggevers
ZEIST De Nederlandse Hervormde kerk is meer verdeeld
en machtelozer dan ooit. In feite zijn we in de situatie beland
dat voor elke mening een gelijkwaardige plaats is. Dat zei ds.
L. J. Oeluk uit Zwolle, de voorzitter van de gereformeerde
bond in de Nederlandse Hervormde kerk gisteren op de
predikantenvergadering die deze bond elk jaar belegt.
In zijn openingswoord bepaalde hij
zijn collega's bij de mee's en tegen's
in hun werk als predikant. Dat werk
omschreef hij als het prediken van
Christus en het ambassadeur zijn van
Gods wegen.
Maar daarbij rekende hij de eigen
hervormde kerk tot de zaken die zij
tegen hebben. „Voor de prediking
geldt in de praktijk geen enkele norm
meer. Alles mag worden beweerd
want wij moeten inclusief denken. De
confessionele band geldt niet meer,
de financiële des te meer". Ds. Geluk
vermoedde dat de hervormde kerk nu
nog verder van huis is dan in de
negentiende eeuw.
De gereformeerde bondsvoorzitter
waarschuwde echter om de remedie
niet te zoeken in het in het leven
roepen van allerlei stichtingen, het
beleggen van bijzondere bijeenkom
sten en dat soort „eigenwillige din
gen" meer, zoals hij het noemde.
Hij legde de nadruk op het trouw
doorgaan met prediking, catechese
en pastoraat en „laten we moeder (de
kerk) meer liefhebben naarmate zij
meer ziek is. Uiteindelijk ontvangen
wij nog altijd veel meer van haar dan
wij terug kunnen geven: het Woord,
de sacramenten, ons ambt, de ge
meente die we mogen dienen, ons
traktement".
De predikant die Gods Woord mag
preken heeft toch altijd meer mee
dan tegen: hij heeft God mee en de
kerk der eeuwen. Hij verkondigt niet
de dingen van de dag maar het onver
anderlijk geloof van de ene katholie
ke kerk. Ook is er nog veel zegen in de
gemeente, aldus ds. Geluk.
Gisteren spraken de gereformeerde
bondspredikanten op hun vergade
ring over het thema „natuur en gena
de" naar aanleiding van referaten
van prof. dr. W. van 't Spijker uit
Apeldoorn en drs. J. Hoek uit Groene-
kan. Vandaag staat de catechese op
het programma, ingeleid door dr. J.
H. van der Bank uit Ede.
ADVERTENTIE:
De Gereformeerde Kerk van
Rotterdam-Delfshaven
zoekt een
leeftijd liefst tussen 30 en 40 jaar.
Een pastorale benadering van het werk wordt van groot belang
geacht.
Hij/zij dient bereid te zijn te functioneren in een gemeente die
een grote verscheidenheid van werksoorten vertoont, en zich
bewust te zijn van de missionaire verantwoordelijkheid die de
kerk in de Rotterdamse samenleving heeft.
Sollicitaties of verzoeken om nadere informatie, w.o. een
profielschets, te richten aan de scriba, M. de Kievit, Rauwen-
hoffstraat 49-b, 3022 RM ROTTERDAM, tel. (010) 773361.
TAIZÊ (ANP) De prior van de
protestantse monnikengemeenschap
van Talzé, frère Roger Schutz. zal dit
najaar met een groep Jongeren naar
Zuid-Amerlka gaan om daar het le
ven te delen met de mensen In de
sloppenwijken. Daar zullen wij de
..handelingen 1980 van het concilie
van Jongeren" schrijven.
De afgelopen drie jaren hebben de
taizé-jongeren in het kader van het
jongerenconcllie enige tijd geleefd
tussen de allerarmsten van Azië en
Afrika. Wanneer de groep uit Zuid-
Amerlka terugkomt, zal verslag wor
den uitgebracht op een Europese bij
eenkomst van het jongerenconcilie.
die van 28 tot 31 december In Barcelo
na gehouden wordt.
ADVERTENTIE
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jen/e Tammmga
Directeur mg O Posima
HOOFDKANTOOR
PosiDus 859
1000 AW Amsterdam
lel 020-91 3456
iele» 13006
Postgiro 66 00 00
Bark Ned Cred'crb.vm
Rekemngnr 23 00 1? 574
Gemeentegiro Amsterdam
XI1000
REGIO ROTTERDAM'DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115508 (abonnementen
en bezorging)
lei 010-115588 (redactie)
lei 115700 (uilsiurtend voor
advertenties)
WosttHaah 4
Rotlerdam
REGIO OEN HAAG LEIDEN
Postbus 101
2501 ct Den Haag
Ie' 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORD OOST-NEDERLAND
(urtskjrtend administratie)
Postbus 3
8000 AA Zwolle
le! 05200-17030
Melkmarkt 56
Zwone
Abonnementsprijzen:
Per maand 15,90
Per kwartaal 47 70
Per halt ,aar f 95.40
Per laar 188 60
Advertent etar e\er op aanvaag
(ne adressen boven)
Opgave Ijm.liebefChten 9-19 30 van
n.iandaq l m vrMdag Op rondag van 18-
20 uur tel»! 020-913456
Opoave rn.ni-adverlent.es te'
020-936868 d SChr.fteh|k aan M,n»-Adv
atdeknq postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswi|jigmgen u'is>u«trnd scbrilteif|k
aan on/e Amsierdamse adressen
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
hel niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
AEG-TELEFUNKEN Nederland N V,
Aletta Jacobslaan 7,1066 BP Amsterdam,
telefoon: 020-51163 33.
Mahlangu (4)
In juli 1977 begonnen drie leden van
het African National Congress (ANC)
in het wilde weg een schietpartij. Een
garagewerker werd doodgeschoten.
Later werd er nog een politie-agent
doodgeschoten.
Tijdens zijn proces (Mahlangu was
één der deelnemers aan de schietpar
tij) verklaarde zijn verdediger, dat
Mahlangu door het ANC was misleid.
Tot heden spelen achter de schermen
er de communisten de hoofdrol. Hun
doel is een Zuid-Afrika naar commu
nistisch model. De wapens bij de
schietpartij waren Russisch. Hun
vrienden hier, o.a. KAIROS en Comi
té Zuidelijk Afrika, propageren de
klassenstrijd, net als zij.
De eerste die steun vroeg voor Mah
langu in de Tweede Kamer was de
heer Wolff van de CPN. Geen woord,
hoewel ons medelijden naar beide
Boycot
door dr. C. Rijnsdorp
Hoe wordt de verhouding tussen evolutie en
scheppingsgeloof in rooms-kathoiieke weten
schappelijke kringen gezien? Er bestaat sinds
1971 een Katholiek Studie Centrum, uitgaande
van de r.k. universiteit te Nijmegen. Onder
redactie van S. L. Bonting heeft dit centrum
een publikatie voorbereid, waaraan vijftien
specialisten, niet allen rooms-katholiek, heb
ben meegewerkt. De schrijvers bewegen zich
op gebieden als (in alfabetische volgorde) ana
tomie. biochemie, biologie, bijbelwetenschap,
dogmatiek, embryologie, erfelijkheidsleer, mi
lieuwetenschap. scheikunde, sociologie, sterre-
kunde. theologie, veranderingsprogressen en
wijsbegeerte. Het boek heet Evolutie en schep
pingsgeloof het is een uitgave van Amboboe-
ken te Baam. telt 191 blz. en kost 25.-.
De medewerkers hebben deels van elkanders
bijdragen kennis genomen, maar ze zijn voorts
onafhankelijk van elkaar te werk gegaan.
Kernpunt
Kernpunt is natuurlijk de terugslag, die de
opkomst van de evolutietheorieën op het bij-
belgeloof heeft gehad. Is het werkelijk öf het
een. öf het ander: evolutie of schepping over
eenkomstig Genesis? Of kan men spreken van
schepping èn evolutie? De redacteur S. L
Bonting. zelf biochemicus, bovendien angli
caans priester, vat een en ander in zijn Epiloog
(Naschrift) ongeveer als volgt samen. Hij zegt:
schepping öf evolutie is een vals dilemma, dat
wil zeggen: ze sluiten elkaar niet uit Eeuwen
lang heeft men Genesis 1-11 letterlijk uitge
legd. De opkomst van de natuurwetenschap
pen bracht grote moeilijkheden voor de bijbel
uitlegging mee Men kon r.iet meer volhouden
dat de aarde het middelpunt van het heelal
vormt. Voor de aarde en de planeten is de zon
het middelpunt. Dit speelde al voordat Darwin
in 1859 zijn boek The Origin of Species uitgaf
(Deze titel is een afkorting en telt voluit 21
woorden.) Darwlns boek had een enorme in-
Tekening van Mart Kempers bij het schep
pingsverhaal uit Genesis (uit de zgn. Mart
Kempers-bijbel van het Ned. Bijbelgenoot
schap).
vloed, niet alleen op de biologie, maar op het
gedachtenleven van de geh?le daaropvolgende
tijd In het begin was het voornamelijk öf het
een. öf het ander.
In nieuw licht
Met de opkomst van de kritische bijbelstudie
in de tweede helft van de negentiende eeuw
gingen zeer veel theologen de bijbel in een
nieuw licht zien. „Het Woord van God is niet
identiek met de bijbel, maar het spreekt tot
ons door de bijbel in menselijke en tijdgebon
den vorm" (bl. 177). De strijd hierover duurt
nog voort tot op vandaag. Maar, aldus Bon
ting, scheppingsgeloof sluit aanvaarding van
de evolutietheorie niet uit. En het omgekeerde
is evenmin het geval. Genesis biedt een prach
tige en diepzinnige geloofsuitspraak over de
verhouding tussen God en mens en natuur.
Overigens wijst elk van de auteurs op de
lacunes (leemten) en onzekerheden, die er nog
zitten in zijn deel van het verhaal, punten
waarover het ondeizoek in volle gang is. Zo
weten we van de veronderstelde oerexplosie of
oerplof erg weinig af, zegt prof. dr. H. C. van de
Hulst. Bonting acht het onjuist, de schepping
naar de oerexplosie te verleggen.
Leven
Na het ontstaan van de aarde komt het ont
staan van leven op aarde ter sprake. „Is de
evolutietheorie bewezen? Neen, er is geen
strikt bewijs, maar wel allerhoogste waar
schijnlijkheid" (179). Daarbij gaat de toevallig
heid (ongerichtheid) van de mutaties (wijzigin
gen in de kiemaanleg) samen met de „gericht
heid" van de evolutie. Na het ontstaan van
leven op aarde komt het ontstaan van de mens
aan de orde. „Het ontstaan van de mens kan
niet op een bepaald moment in de ontwikke
ling gefixeerd (vastgesteld) worden, het is een
geleidelijke ontwikkeling" (180). De schepping
vindt plaats door Gods autonome en almachti
ge fiat. Hij evolueert niet, maar wel zijn schep
ping. Deze wereld heeft zijn diepste bestaans
grond niet in zichzelf, maar in God, haar
Schepper. De natuur is niet goddelijk, en de
mens krijgt de opdracht tot cultivering. God
zet zijn scheppend werk voort en voert het tot
voltooiing. ..Scheppingsgeloof betekent heil
voor mens en wereld, zowel als oordeel over
mens en wereld" (Schillebeeckx).
„Nieuwe informatie komt voortdurend be
schikbaar, waardoor het beeld op detailpunten
gewijzigd of aangevuld moet worden" (182).
Natuurwetenschappelijke verklaringen zijn
beperkt. Daarin wordt steeds het ene gegeven
via een ander verklaard, maar de verklaring
kan nooit de orde van de feitelijkheid over
schrijden. Het geheim van de oorsprong, van
de schuilende krachten (potenties) en van de
zin van de werkelijkheid blijft bestaan.
Toekomst
Tenslotte richt de blik zich op de toekomst. De
technologische en ecologische crisis bedreigt
de mensheid. Het vooruitgangsgeloof heeft
plaats gemaakt voor vooruitgangsangst. De
toekomst kan evenwel nooit ten volle het pro-
dukt van menselijk plannen maken en plannen
uitvoeren zijn. Alleen God is Heer van de
toekomst. „De mens heeft te lang ten koste
van zijn medeschepselen en van de natuur
geleefd, en daardoor grote schade aan Gods
schepping en dus ook aan zichzelf toege
bracht" (184). De redacteur verwacht „een
nieuwe aarde, die als door een sprong, een
„mutatie" als het ware, uit deze wereld gebo
ren wordt; geen andere wereld, maar deze oude
wereld radicaal vernieuwd en bevrijd van zijn
huidige beperktheid" (186).
Poging
Waarschuwing
Reeds in het eerste hoofdstuk waarschuwt
prof. dr. A. G. M. van Melsen, dat het een
pretentie is om over thema's als evolutie en
schepping ook maar iets te durven zeggen.
WAT SCHREVEN ZIJ MET PA|
Francis Kilvert, 17 april 1870:
„Het gelukkigste, stralendste enjjr I
mooiste Paasfeest dat ik ooit heH—
meegemaakt. Ik stond vroeg opi
ch
keek naar buiten. Mijn eerste
gedachte was: „Christus is
opgestaan", 't Is niet goed om opStei
Paasmorgen in bed te blijven ;se
liggen Ik stond op tussen vijljjm
zes en was even na zessen buiten
Er was een bijzonder grote opkofcar
in de morgendienst, de volste dfF
tijden heb meegemaakt, aange]
door Pasen en de mooie dag, wal*,
hebben hier een diepen genegen V
voor Paas-zondagOp Pasen
komen de jonge mensen in iets
nieuws voor de dag, ze stralen al
vlinders. Het is haast een stuk
hun geloof om op die dag iets
aan te doen. Het is een oud gezej j.
dat als je op Pasen niet iets nieu
draagt, dat dan de kraaien alles
je aan hebt zullen bevuilen."
Leon Bloy, 5 april 1896:
„Zondag van Pasen. Begin vaneL£'
nieuwe, strengere, vastentijd."
Julien Green, 21 april 1935:
„Even na twaalven was ik op h<
Pietersplein, met vele duizendei
het balkon van de „loggia" was
Paus verschenen om de menigte IH
hem toejuichte te zegenen. Hij
die „sedia", die, zoals ze zeggen,
van zulke grote ziekten vrijwaai
Op het plein brulden honderden
jonge Duitse katholieken „Heil"
de rechterhand omhoog gestoke
menigte werkte met zakdoekei
toneel, zo vaak beschreven, is el
aangrijpend, maar van geloof
in dat alles niets gezien. Maar
misschien had ik ook ongelijk oi
daar te zoeken."
het
,zi
>it<
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Harich: A. de Kl(
Garijp; te Ternaard (toez.): C.
stra te Spijk en Losdorp.
GEREF. KERKEN
Beroepen te 's-Gravenzande:
Linden te Leerdam: te Vleut
Meern: H. van Dijk te Wolfhi
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hoofddorp: G. A.
veld te Middelburg.
Aangenomen naar Beekbergt j
Kareis te Werkendam, die bed g;
voot Almelo, Puttershoek, Sc
Ds. J. J. Poort
ei
ti
!Ut I
iezp*
kanten moet uitgaan, over de gezin
nen der omgekomenen (twee vrou
wen verloren hun man, kinderen hun
vader).
Amsterdam Johan Bosman
Volgens de Raad van Kerken vraagt
het zwarte deel van Afrika om een
olie-boycot. Maar is het middel (boy
cot) niet erger dan de kwaal (apart
heid)? Het gevolg is stilstand in de
handel en grote werkloosheid. Boycot
is een heel gevaarlijk wapen, werkt
dikwijls als een boemerang. Voor
beeld: de regering-Den Uyl, onder
druk van de achterban, verhinderde
het RSV-concern een order van Zuid-
Afrika, groot twee miljard gulden,
aan te nemen. Gevolg: grote werk
loosheid, en nu moet de regering-Van
Agt RSV steunen met 580 miljoen
gulden.
Haarlem Hans Lenz
MI
er
By
3o
De hervormde legerpredlkant d
Poort blijft een zeer productief :f
ver. Bij J. P. van den Tol te Dori*1,
heeft hij nu een bundel korte n»l€
ties doen verschijnen over Stqii]
„martelaar onder een open h(
Over de preek van Stefanus i.,
theologie, die daarachterzit, z rk
derdaad heel wat interessar
schrijven en te mediteren zijn hei
licht van recente studies over d
tie tussen hellenistische en pal n
se joden in de eerste christenge
te te Jeruzalem. Ds Poort lei<
overdenkingen echter langs
voor de hand liggende wege
thema's als „hij heette diaken,"'1
was een apostel", „het woores!
kwam in de preek niet voor d(
gaven van God en de klappen i v
duivel". „Martelaar onder een k
hemel" telt 108 blz. en kost 1
NAIROBI (ANP) Christenenlng
Afrikaanse landen hebben eejk
roep gedaan op vier oecumei
organisaties een internationale
van „gebed en daad" te organ
met het oog op een nieuwe d
tussen blank en zwart in Zuid-J
Dit is besloten op een bijeen
over ontwikkelingsvragen te N
(Kenya) die onder auspiciën
van de Amerikaanse raad vai(„
ken. Het verzoek is gericht
Wereldraad van Kerken, de
kaanse en de Afrikaanse raai
kerken en Sodepax, de gezame 1(
commissie van Vaticaan en VI
raad voor maatschappij, ont^ti
ling en vredesvraagstukken.
Aanleiding tot het besluit waloc
verzoek van Afrikaanse vrouwéps
te bidden voor de blanke ge i r
schap in Zuid-Afrika, die „gev h
is in vrees en haat". Behalve op
werd aangedrongen op uitgelpn
informatie over Zuid-Afrika. Ttro
zou in brieven aan lokale gemei be
de Zuidafrikaanse raad van k
en regering in Pretoria de bek
heid over de situatie in Zuid-J
tot uitdrukking gebracht m
worden.
*81
Men ziet: een poging tot harmonisatie van
geloof en wetenschap, enerzijds met afwijzing
van ongeloof en materialisme, maar aan de
andere kant ook in oppositie tegen een als
verouderd en krampachtig afgewezen funda
mentalisme.
Met deze, al te globale, totaalindruk dient de
recensent, ook bescheidenheidshalve, te vol
staan. Wat hem wel opgevallen is; het leerge
zag van de r.k. kerk wordt nergens als beslis
sende instantie vermeld, ja zelfs niet genoemd.
Het boek is in geestelijke vrijheid en weten
schappelijke onafhankelijkheid geschreven.
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG PPR-Senator dr
Gaay Fortman heeft de regerii
vraagd om zonodig de ontwikki
samenwerking met Tanzania t
stevigen. Het Eerste-Kamerlid
erop dat het land kostbare
heeft verleend aan de Oegandei j
heidsstrijd tegen het bewind vaLI
tator Amin.
De Gaay-Fortman wil ook v
regering weten of zij bereid is ot K(
kelingssamenwerking op galk
brengen met Oeganda „nu der-
waarden hiertoe zijn hersteld".,
inf