ooruitgangsgeioof Q christelijke politiek Bij de Amro kan een spaarder in principe drie kanten op: Suriname schreeuwt om huizen ETOETER IAAKTGEK I t brieven van lezers J w Niet vastzetten. Vastzetten en toch aan kunnen komen. I/O Echt vastzetten. 8 i% De Amro Bank is er vooralle spaarders. >G 18 APRIL 19*9 BINNENLAND TROUW/KWARTET Een nieuwe, soberder levensstijl was het antwoord van de kerken op de verplette rende voorspelling van de Club van Rome, de energiecrisis en het werkloosheids vraagstuk. Het CDA vertaalde dit in het overtuigende en inspirerende verkiezings programma „Niet bij brood alleen." Het politieke leven van alle dag heeft echter aanzienlijke twijfels gewekt of hiervan ook maar één letter in praktijk kan worden gebracht. De consumptiemaatschappij draait als nooit tevoren en het werkloos heidsvraagstuk blijft onoplosbaar Het lijkt erop of de christen-democratie tot machte loosheid is gedoemd. Zal het CDA in staat zijn de cirkel te doorbreken? illlem Bre«dveld alweer enkele Jaren geleden, dat oudzwaard de hedendaagse crisis westen samenvatte met deze fun- e\e vraag: ..Is de grondoorzaak dat we diep in ons hart weten e eigen goden in de zin van onze ile geluksmakers ons verraden en dat we tegelijkertijd weten, 'nog steeds niet los zijn van hen." vraag weerspiegelt zich de twee- "Vheid die zo kenmerkend is voor ,afnomisch gebeuren van de laatste ïerzijds is er de toch wel duidelij- dat het zo niet langer meer kan: ;loze herhaling van alsmaar meer >tie en produktie en dat terwijl mergiebronnen uitgeput raken en ielieu langzaam maar zeker dreigt te ur verstikt. ndanks Harrisburg, ondanks de s wordt de draad van het groeipa- ■^ch steeds weer opgepakt. De vak- rij vragen meer loon, de werkgevers huneer winst maken en de overheid al geen pas op de plaats maken, dan de cirkel kunnen doorbreken? ingrljker vraag wellicht nog, hoe ie» cirkel worden doorbroken, waar lS tn uui groeien zo vastgebakken zit in irpatroon en voor een indlvidu- an de samenleving vaak geldt; als urman (die wellicht nog meer ver- ok niet stopt, waarom zou ik het n? kbeeld ?1 gaat ondertussen wel klemmen, die mate. dat Jan Hein Donner verzuchtte: „De werelddood is de horizon gekomenen er emand meer uit de hemel af te m het sluitingsuur af te roepen, doen het zelf wel." Btuurlijk sterk aan het spookbeeld met de ondergang bedreigde we- leende taal en als zodanig lijkt het evirig van de vroegere donderpre- e het ook zij, het is een feit dat dit eld met name de calvinisten on- aan het denken heeft gezet. De ntite spraakmakers onder hen zijn: lt udzwaard, Hans van den Doel en jGaay Fortman. Binnen respectie- %?t CDA, de PvdA en de PPR deze calvinisten een belangrijke geleverd om de groei-cirkel te n een. Een calvinistische kruistocht p Bt vooruitgangsgeloof. ataen waaruit zij putten verschillen echter wel enigszins. Goudzwaard bijvoor beeld ziet de zichzelf verheffende autono me mens als de voornaamste oorzaak van het vooruitgangsgeloof. Het is deze mens die steeds opnieuw de grenzen van zijn eigen mogelijkheden overschrijdt. Het moderne vooruitgangsgeloof is in de visie van Goudzwaard in feite een herhaling van de klassieke drama's, van de Icarus die zich als eerstvllegende mens zo jam merlijk te pletter vloog, de Prometheus die het vuur van de Olympus stal, of onze eigen Adam en Eva. die aten van de boom van kennis van goed en van kwaad. Sinds de Renaissanse, sinds de Verlich ting, sinds de Industriële Revolutie ook is volgens Goudzwaard de mens andermaal op fatale wijze bezig zijn grenzen te over schrijden. De uitkomst daarvan keert zich in de visie van Goudzwaard echter onher roepelijk tegen ons. In al zijn wrangheid blijkt dat bij voorbeeld uit het ideaal van steeds minder werken voor steeds meer geld. Nu dat ideaal met de werkloosheid werkelijkheid begint te worden, blijkt het toch niet datgene te zijn wat we ervan hadden verwacht. Bekering In dit streven naar vooruitgang maakt Goudzwaard weinig onderscheid tussen kapitalisme en socialisme: het zijn vol gens hem in haat levende zusters, die beide putten uit hetzelfde materiële voor uitgangsgeloof. Zijn conclusie: alleen om en bekering kan ons uit de groeicirkel verlossen. Of om het in de woorden van een andere ARP-er (oud-kamerlid Ad Schouten) te zeggen: „Het vooruitgangs geloof is een eigengereid maaksel van de mens, dat ons in zijn schoonschijndende ban heeft geslagen. Alleen Christus kan ons daaruit verlossen." Bas de Gaay Fortman bedoelt in feite precies hetzelfde, al zal hij zich wel twee keer bedenken om het met die woorden te zeggen. In zijn boek „Help we zijn ontwik keld," vertaalt hij het woord bekering in het meer eigentijdse „mentaliteitsveran dering." De noodzakelijke verandering weegt voor hem echter, evenals voor Goudzwaard of voor het vroegere AR ka merlid Ad Schouten wel zwaar: „Als zij (de burgers- w.b.) tot nieuw inzichten ko men, is er hoop dat de politici en hun partijen zullen volgen. In elk geval ligt hierin de enige kans, zolang de politiek zozeer wordt beheerst door het populis me, het spelen op en op de knieën gaan voor wat het publiek wenst." De vernieu wing zal dus van een bekering van de burger moeten komen." Achteruitgang Hans van den Doel is wat minder zwaar op de hand. Sterker nog hij verwerpt de stelling Van Goudzwaard, dat het vooruit gangsgeloof als zodanig de wortel van de hedendaagse economische problemen zou zijn. Goudzwaard mag kapitalisme en so cialisme dan wel in haat levende zusters hebben genoemd, maar volgens Van den Doel maalt hij hier toch een denkfout, waar het er in feite vooral op aankomt wat je onder vooruitgang verstaat. In zijn boek „Het biefstuksoclalisme en de eco nomie" zegt Van den Doel: Het probleem van de economische groei is niet, dat de mens naar vooruitgang heeft gestreefd, maar dat datgene wat altijd als vooruit gang werd aangeprezen, na de Tweede Wereldoorlog in sommige opzichten ach teruitgang bleek te zijn." Dat deze negatieve vooruitgang deson danks alsmaar wordt nagejaagd verklaart Van Den Doel met zijn zo langzamerhand beroemd geworden prisoners dilemma, waarin ieder van ons zich zou bevinden. Naar de hedendaagse situatie vertaald: de burger wil best afzien van een fles extra frisdrank in ruil voor meer werkgelegen heid, een beter openbaar vervoer, betere scholen. Dat desondanks voor de fles ex tra wordt gekozen, komt doordat de bur ger met het dilemma wordt geconfron teerd. dat hij er niet zeker van is dat zijn buurman die fles ook niet zal nemen en die fles minder ook nogeens in geen enke le verhouding staat tot zulke omvangrijke zaken als werkgelegenheid, beter onder wijs enz. CDA 't eerst Met dit dilemma heeft Van den Doel met iclimmend succes zijn eigen partijgenoten en de vakbeweging links en rechts om de oren geslagen. Het is ook in die praktische samenhang dat Goudzwaard en Van den Doel elkaar in belangrijke mate kunnen vinden. Voor de politiek van zowel het CDA als de PvdA is dat niet zonder bete kenis geweest. Goudzwaard bij voorbeeld kon een belangrijk deel van zijn ideeën verwerkelijken in het CD A-programma. „Niet bij brood alleen." Consequenter en evenwichtiger dan welk politiek program dan ook, heeft het CDA in dit programma de koers uitgestippeld om de sprong uit de cirkel van de economische groei te maken. Het CDA-programma was het eerste dat uitging van een lagere economische groei, namelijk 3,5 procent en het verbond hier aan bovendien de consequentie die tot dan toe nog geen enkele politieke partij voor haar rekening durfde nemen: een meerjarige nullijn voor de lonen. Welis waar had Joop den Uyl als regeringsleider en later als formateur dezelfde plannen, maar zijn partij was toen nog niet zover. Eerst als oppositieleider verwierf hij op een partijraad vorig jaar applaus voor deze lijn. Maar meer inkomensmatiging was toen het alternatief voor de krachtige ombuigingsplannen van het kabinet-Van Agt. Achterhaald Hiermee is tevens de kernvraag van dit artikel aan de orde: heeft het kabinet, heeft het CDA „Niet bij brood alleen" naar de geest uitgevoerd? Het is moeilijk hierop een rechtstreeks antwoord te krij gen. omdat politici bijna zijn afgericht hierop volmondig ja te zeggen. Maar ook als we naar de letter van het CDA-pro gramma kijken is een antwoord niet zo eenvoudig. Politieke programma's gaan nu eenmaal gebukt onder het euvel snel door de feiten te worden achterhaald. Zo was de Inkt van het CDA-programma nog maar nauwelijks gedroogd, of de meerjarige nullijn voor de inkomens was al werkelijkheid geworden, Wil dat daar om zeggen, dat het programma is uitge voerd? Allerminst. Het programma gaf de richting aan. namelijk dat de prioriteit behoort te liggen bij offers in de inko menssfeer. Die richting blijft gelden, ook als de omstandigheden zich inmiddels hebben gewijzigd. Het kabinet vond het echter mooi genoeg en zocht de noodzakelijke aanpassing veel meer in verdergaande ombuiging van de overheidsuitgaven. Voor de calvinistische kruisvaarders is een ombuiging in die vorm en die mate echter een stap terug op de aangegeven richting. Het is in hun ogen andermaal een concessie aan de instand houding van de magische groeicirkel. De vader van het CDA-programma. Goud zwaard, was hierover zelfs zo teleurge steld. dat hij hieraan een verstrekkende conclusie verbond: de CDA-partljen mo gen nu nog niet fusioneren. Het heeft het nog niet verdiend, waar het de geest van het eigen programma niet heeft uitge voerd. Met PvdA De andere kruisvaarder Hans van den Doel zegt het wat praktischer: in zijn termen heeft het kabinet gekozen voor een fles extra frisdrank. Of anders gezegd: gekozen voor vooruitgang, die meer en meer als achteruitgang wordt ervaren. Het groeigeloof, de doorbreking van de cirkel heeft daarmee voor het CDA een zware politieke lading gekregen: alleen met de PvdA lijkt het mogelijk het groei geloof te doorbreken, ondanks het wan trouwen tegen deze in haat levende zuster van het kapitalisme. Maar op het moment dat zo'n ingewikkeld vraagstuk als dat van de economische groei wordt herleid tot de keus voor een politieke partner, op zo'n moment behoeft men geen afgewo gen oordeel meer te verwachten. Dan staat de hele santenkraam van poli tieke vooroordelen klaar, die ongetwijfeld heel belangrijk zijn, maar die weinig van doen hebben met het zoeken naar een nieuwe, soberder levensstijl. Of de chris ten-democratie op dit punt tot machte loosheid is gedoemd? Het zal nog moeten blijken, hoewel men soms geneigd is het met Bas de Gaay Fortman in eerste in stantie van de burgers te verwachten en pas in de laatste plaats van de politieke partijen. tbriek is i In, artikel uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten. vo>n of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te aif De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde- Ieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 059,1000 nsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver voorzitter van de PvdA in de raads vergadering van 5 sept. 1978 te Rot terdam. Daar zei hij immers: „Wij hebben de macht en zullen wij met niemand delen." Vraag: Heeft dit nog iets met gezonde democratische ver houdingen te maken? Barendrecht P. Dubbeld Doop tweigeren (1) ■aal pardon voor 3000 gewe iarden toont niet alleen het van het tewerkstellingsbe- ociale zaken. Tevens blijkt it het Nederlandse volk i regering geen raad weet natieven voor de krankzin- rapenlngswedloop. Ontzet- werk voor de vrede kan niet idaan omdat er zogenaamd voor is. De luttele miljoe- odig zijn voor het werk wat geraars eigenlijk willen het Nederlandse volk niet n stuurt liever 3000 mensen aar huis. Dat werk, waarop >udt voor een groot gedeelte :hting geven (of daarbij hei- het Nederlandse volk; hoe 19 nd, vredelievend, milieube- lolidair kan leren leven. Wat móói zijn als met enkele af rs of een fregat minder, organisaties die met boven werk bezig zijn, met man tes: dienstweigeraars) zou- worden gesteund. Als de opinie zou worden gevoed "e duizenden ideeën die dan zijn we als maatschappij beter opgewassen tegen de komst die ons wacht: geen anleling door een Russisch in- rrit. maar door de gevolgen groeidrift. Wim Haalboom tweigeren (2) van defensie wil een dienstplichtigen bui dienstplichtig verklaren, betekent dat, dat je als H weliswaar geen eerste vervullen, maar je de krijgsmacht ingelijfd. De van defensie kan dus altijd je leggen als hij je in het de NAVO-verplichtingen dig te hebben. Als een op- militaire dienst voor bui dienstplichtigen slechts •etische mogelijkheid zou tie dienstplichtwet wel in die i aangepast. Dat is evenwel nooit gebeurd en daartoe bestaan ook geen plannen. Daarom raad ik elke buitengewoon dienstplichtige die niet bij de moderne oorlogvoering betrokken wil worden, aan om aan zijn inlijving in de krijgsmacht een eind te maken door een beroep op de wet gewetensbezwaren militaire dienst te doen. Groningen Tijmen van 't Foort Moerman (6) Bij het rumoer om de therapie van Moerman is het misschien wel frap pant om eens terug te denken aan een artikel in Trouw/Kwartet van 23 au gustus 1974, over een onderzoek dat heeft plaatsgevonden onder de Ze vende Dags Adventisten in de Vere nigde Staten. Uit dat onderzoek bleek Adventisten hebben strenge eet- en drinkvoorschrtften dat zij heel weinig kans hebben om te ster ven aan kanker. Verder bleek dat het kankergemiddelde onder andere christenen en Joden niet verschilt van het landelijk gemiddelde. Schiedam H. van Holten Heersen Op het eeuwfeest van onze A.R. Par tij, is door dr J. Zijlstra klare wijn geschonken. In het vraaggesDrek ver zorgd door dr D. Kuiper, kwam duide lijk uit dat de huidige president van de Nederlandse Bank in zijn politieke jaren goed heeft samengewerkt met de Partij van de Arbeid. „Maar", zo zei hij, „dat was dan ook de partij van dr Drees Sr. Deze woorden werden door de vergadering met applaus on derstreept. Het is duidelijk dat de huidige Partij van de Arbeid, onder leiding van drs. J. M. den Uyl alleen regeringsverantwoordelijkheid wil dragen, als men een overheersende rol kan spelen in het te vormen kabi net. De geschiedenis van de kabinets formatie van 1977, heeft dit zonne klaar aangetoond. Ook op gemeente lijk niveau worden deze spelregels toegepast. Als voorbeeld denk ik hier bij aan de woorden van de fractie- Als predikant van de gereformeerde kerken, die zijn emeritaat van de classis Haarlem heeft ontvangen, heeft ondergetekende met toenemen de verbazing kennis genomen van het bericht over de erkenning van de doop door de classis Haarlem van de „Kritiese Gemeente IJmond". Een voor mij geheel onbegrijpelijke be slissing, die door mij absoluut wordt afgewezen als onjuist maar ook ten onrechte genomen. Een zó ingrijpen de beslissing mag mijns inziens niet door één classis genomen worden, zonder dat deze zaak eerst aan het oordeel van alle plaatselijke kerken, vertegenwoordigd in de generale sy node, ter beoordeling was voorgelegd. Dit is immers een zaak van alle ker ken, zoals dat bv. onder meer ook gebeurd is in 1968 ten aanzien van erkenning van de doop, bediend in de rooms-katholieke kerk. In de kerkor de wordt in art. 74 gesproken over de erkenning van de doop, wanneer vast staat dat deze in een andere chr. kerk of kring van christenen door een al daar bevoegd geacht persoon is be diend. Dit is maar niet zo zonder meer uit te breiden tot 3 personen, speciaal de ouders en een ander familielid, waardoor dit een vertoning wordt, die geen erkenning in onze kerken ver dient. Neede A. C. van Nood advertentie Ofwel sparen en snel aan je spaar geld kunnen komen. Daar heeft de Amro Bank een Rente Spaar rekening voor, of het bekende Spaarboekje. Dat is simpel, over zichtelijk en heel flexibel. Enu krijgt een rente van^n/ Dat is sparen voor een hoge rente, maar in noodgevallen er toch aan kunnen komen. Daar heeft de Amro z*n Plusrekeningen voor. Alleen als u opneemt betaalt u 1 of 2% opnamekosten over het op genomen bedrag. En anders zijn ze goed voor maar liefst 6 of yi/ Dat is voor de spaarder die de aller hoogste rente wil. Maar dan ook voor lief neemt dat z*n geld langere tijd vastligt Amro's Vaste Loop tijd Rekeningen bijvoorbeeld staan van 2 tot 6 jaar vast En de rente varieert dan van 7 li tot Prins Maurits, de oudste zoon van prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven vierde gisteren zijn elf de verjaardag PARAMARIBO (ANP) In Suriname bestaat een schreeu wend tekort aan betaalbare huizen. advertentie De 14,5 miljoen gulden extra, die ons land gaat steken in het Surinaamse volkswoningbouw-project Flora zul len waarschijnlijk tot gevolg hebben dat het land er binnen afzienbare tijd 1200 betaalbare woningen bij heeft. Maar daarmee is volgens oud-minis ter Freimersum van volkshuisvesting de Surinaamse volkswoningbouw nog niet gezond gemaakt. „Het is geen kwestie van één project", zei hij gisteren. Hij voegde eraan toe dat er in Suriname nog steeds een funda menteel beleid ontbreekt waar het gaat om de vraag in hoeverre over heid en particulier bedrijfsleven be trokken moeten zijn bij de bouw van betaalbare woningen voor de Suri naamse bevnlkin»» Sinds de oprichting in 1950 van de stichting volkshuisvesting in Surina me. zijn er gemiddeld zo'n 100 volks woningen per jaar gebouwd. Dat is een veel te laag gemiddelde om zelfs maar de ergste woningnood in het land op te lossen. Het ministerie van arbeid en volkshuisvesting heeft al in 1974 berekend dat er Ln Suriname 25.000 krotten bewoond worden, waarvan het merendeel (15.000) in de Surinaamse hoofdstad zelf. Beneden peil In het jaarplan 1977 erkent het plan bureau dat de bouwactiviteit in Suri name hereder pel? Ja Vb» r»eer de* de van wat het had moeten zijn", staat er letterlijk. Maar zelfs die for mulering lijkt gefiatteerd, want dat zelfde planbureau wil. blijkens de stukken, in Paramaribo binnen 10 jaar die 15.000 krotten opgeruimd zien. Eén van de problemen rond de Surinaamse volkswoningbouw Is het ontbreken van goede leiding ter plaatse. Zo kon de directievoering over het rens-project door de Stich ting volkshuisvesting niet verhinde ren, dat op een bepaald moment het geld was uitgegeven, maar het pro ject nog niet klaar. Ons land was bereid de financiering ervan uit te breiden, op voorwaarde dat het onder de supervisie kwam van het ministe rie van opbenbare werken en verkeer in Paramaribo. Tijdens de regering Sednev UJWM*ni r ~»cr. 1V volkswoning van de grond, hoewel er in diezelfde periode speciaal een nieuw ministerie voor werd opge richt. dat van arbeid en volkshuisves ting Bij de instelling ln 1974 van het eerste kabinet*Arron. bleek zelfs dat op het nieuwe ministerie geen enkele ambtenaar met volkshuisvesting was belast, aldus Freimersum nu. De 14.5 miljoen Nederlandse guldens extra, die minister De Koning (ont wikkelingssamenwerking) vorige week in Paramaribo beloofde, moe ten het project Flora toch nog tot een goed einde brengen. Het Soera-pro ject. waarvan de te zware dakpannen nog altijd op straat staan, wacht mis schien een soortgelijke financiële in jectie. Volgens de eerder aangehaalde opga ve vnn het ministerie moeten er dan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 9