Ook al ben je 't zonnetje in huis Paus haakt in op Jaar van het Kind Halleluja, geef elkaar de hand Conferenties Trouw Vergeefse rondgang met relikwie in Napels VANDAAE: VOORBIJGANG UIT DE KERKBLADEN Zelfportret van een pastoor Katholieke vrouw 1 predikant verboder DINSDAG 17 APRIL 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Het is natuurlijk prachtig en ik ben er ook helemaal vóór dat we elkaar tegenwoordig gewoon Jan. Piet en Klaas noemen en alle titels van de tafel vegen Maar t heeft, eerlijk gezegd, ook wel een lastige to&nt Je weet niet direct met wie je van doen hebt. Neem nu het boekje ..Woorden om uit te werken", dat de Bijbel Kiosk Vereniging (BKV> me toestuurt. Het gaat over een nieuwe aanpak van het evangelisatiewerk en het is. blijkens de titelpagina, samengesteld door Jan Jonkers en Jan te Winkel. Mooi, maar wat zijn die beide Jannen eigenlijk voor Jongens? Ik blader het boekje door veel cursieve tekst acUe geschreven met een k een paar tekeningen (één ervan staat hierbij) och't ziet er met elkaar wel plezierig uit Die beide Jannen zijn zeker een paar goedwillende, gelovige knapen en nu wil de BKV van mij een vriendelijk woord ter aanmoediging. Wel. daar ben ik niet karig mee. ik pak terstond de schrijfmachine en begin: Het is verheugend, te merken dat er nog jongelui zijn die Maar opeens zie ik dat dit boekje vervaardigd is in samenwerking met het gereformeerd evangelisatiecentrum te Leusden en dan dringt tot me door dat Jan Jan een paar hoge Pieten van dat centrum zijn: de socioloog drs J B. O. Jonkers en de theoloog dr J. B. te Winkel. Alsjeblieft, dat is niet mis! Nu kijk ik. want daar ben ik dociel genoeg voor. heel anders tegen het boekje aan Hier zijn deskundigen aan het woord en met gepaste eerbied neem ik „Woorden om uit te werken" opnieuw ter hand. Het gaat dus over de manier waarop je moet evangeliseren en nu ik met vaklui te maken heb. wil ik hun eens wat vragen. De heren Jonkers en Te Winkel leggen uit, dat je om te getuigen niet meteen op een zeepkist hoeft te klimmen. Best. maar vervolgens schrijven ze: „Ook door onze manier van doen 'kan een getuigenis van ons uitgaan'. Een vriendelijk woord, aandacht voor een ander, helpen waar dat nodig is. dat alles heeft ook met getuigen temaken." Dat laatste snap ik niet goed. Een aardig woord op z'n tijd. hier en daar een hand toesteken dat hoeft toch niet persé een uiting, een getuigenis van het christelijk geloof te zijn? Er lopen heel wat niet-gelovigen rond die strooien met vriendelijke woorden en her en der handreikingen doen. Als ik hier een schouderklopje uitdeel, daar iemand over de bol aai en tussen deze bedrijven door boodschappen doe voor een invalide, zal niemand beweren: kijk hem eens lekker getuigen! En gelijk hebben ze. want je doet naar je aard en misschien ook een plichtsgevoel je ingeeft. Omgekeerd is 't ook niet zo dat de buitenwacht bij 't waarnemen van een hartelijk persoon, begerig is naar het eventuele geloof dat achter die hartelijkheid steekt. Kortom, ik geloof niet in dat „getuigend" handelen waar de heren Jonkers en Te Winkel op mikken. „Een vriendelijk woord, aandacht voor een ander, helpen waar dat nodig is" kunnen netzo goed uit humanitaire als uit christelijke overwegingen vandaan komen en het zal degenen, voor wie dat vriendelijk woord is bestemd, een zorg zijn uit welke hoek de geestelijke wind waait Er is een moo^e overzichtelijke tijd geweest, dat je christenen aan hun gedrag kon herkennen. Ze lieten bepaalde dingen na (niet naar de kermis en zo) en waarlijk niet alleen onder 't motto van: raak niet en smaak niet. maar net zo goed omdat er zoiets was als geestelijke volksgezondheid. Ze ijverden voor specifieke doelen (denk bijvoorbeeld aan 't zendingsbusje, en als kind is me al bijgebracht dat zending méér is dan zieltjes winnen) en die doelen dienden in beginsel niet slechts de eigen club. maar heel de samenleving. Ik bedoel maar te zeggen dat die herkenbaarheid geen kwestie was van op zichzelf gericht zijn. Maar vandaag sjouwen gelovigen en niet-gelovigen voor dezelfde dingen: voor ontwikkelingshulp en tegen de kernwapens, voor een nieuwe levensstijl en tegen onderdrukking van minderheden. Als christenen meedoen, kunnen ze misschien met hun „getuigend" handelen van de ander het getuigenis krijgen, dat christenen best meevallen, maar daarmee zal 't bekeken zijn. Ik weet best dat de heren van het evangelisatiecentrum een vriendelijk woord en wat daar verder volgt niet claimen voor kerkmensen, maar juist daarom vraag ik hoe zit het dan met dat „getuigend" handelen? DOOR DE DAGEN jiss ver Het boekje „Woorden om uit te werken" telt 52 pagina's, kost 5.90 en is te krijgen bij de BKV, Hoofdstraat 55,3971 KB Driebergen. VATICAANSTAD (KNA/CIC, DPA) Paus Johannes Paulus n heeft zondag voor een overweldigende menigte de grootste in de geschiedenis op het St. Pietersplein zijn paasboodschap van vrede en verlossing verkondigd. In aan- sluiting daarop schonk hij de apostolische zegen „Urbi et orbi", aan de stad en aan de wereld. In een stralende zon riep hij zijn gehoor (in vele landen kon men de paus op de televisie zienl in 32 talen een groet toe. Hij begon in het Pools en sprak zijn groet verder onder meer uit in het Chinees en de talen van het Oostblok. In zijn toespraak haakte de paus in op het feit dat de Verenigde Naties 1979 hebben uitgeroepen tot „het jaar van het kind": „Ik denk vooral aan de mensen die het allernoodzakelijkste moeten missen, in het bijzonder aan de kleinsten onder hen. die in hun zwakheid door Christus het meest bemind worden en aan wie dit Jaar gewijd ls." Paus Johannes Paulus sprak de wens uit dat alle mensen in vrede des gewe tens en des harten kunnen leven. Vre de is uitdrukking van eerbied van „het recht van ieder mens op waar heid. vrijheid, gerechtigheid en liefde." Midden-Oosten Vandaag mogen wij. zo sprak de paus. de groet van de opgestane Heer „Vrede zij met u" (Johannes 20. vers 19» tot alle volkeren richten, vooral naar die gebieden waar deze groet het meest nodig is en door velen verlangd wordt. De paus noemde in de eerste plaats de volkeren van het Midden- Oosten. Moge de opgestane Heer. zei de paus allen christenen en niet-christenen tot solidariteit met alle noodlijden de medemensen bewegen De paus verzekerde zijn gehoor dat de mens nooit de hoop op de overwinning van het goede kan verliezen Deze paas dag is voor ons een bron van een nieuwe hoop. zo besloot de paus. Tussen ae menigte bevonden zich meer dan tienduizend mensen die op initiatief van de radicale partij van Italié protesteerden tegen het on recht in de wereld, waaraan de kerk onvoldoende aandacht zou besteden. De demonstranten waren eerder op bezoek geweest bij president Pertini. Ontmoetingsdag van Bewaar het Pand (chr. geref.). sprekers ds. P. van Zonneveld en ds. H. van Leeuwen, zaterdag 21 april 10.30-16 uur, chr. geref. kerk. Sliedrecht-Centrum Mbuma-zendingsdag met o.a. ds. C. Smits. ds. A. Murray (Schotland), ds. P. J. Dorsman en ds. F. Mallan, maandag 30 april. 10.30-16 uur. Irene- hal. Croeselaan, Utrecht. Inf. tel. 035- 11747 Herkenning van de ander, forum met vertegenwoordigers van vijf we reldgodsdiensten (dr. C. Aalders. A. van Bommel, drs. G. M. D. Ondei, D. Ramlah en dr. J. H. A. Wijnhoven), zaterdag 5 mei. museum voor het onderwijs, Hemsterhuisstraat 2e, Den Haag. Inl. en opg. tel. 070-635538. door Jac. B. Looijen waarin opgenomen De Rotter dammer. met Dordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uiig; iet BV NAPELS (NTC) Kardinaal Ursl van Napels heeft vergeefs het heilige relikwie van het gestolde bloed van de Heilige Gennaro, de patroonheili ge van Napels, te voorschijn gehaald om de sterfte van jonge kinderen in deze stad tegen te gaan. Urenlang riep de Kardinaal, die ooit nog als pauskandidaat werd beschouwd, de Heilige Gennaro aan, door middel van de Maagd Maria tegen het virus op te treden dat nu al aan 75 kinderen het leven heeft gekost. Toen dat geen effect had. verklaarde de kardinaal dat de ziekte het gevolg is van de zondigheid, die de mensen er toe brengt echtschei- dings- en abortuswetten te aanvaarden. „Rampen komen als gevolg van de vele zonden van de mens." klaagde Ursi. „Wanneer onschuldige kinderen het slachtoffer worden, klagen de mensen God aan in plaats van hun dood op te vatten als een bijdrage aan 's mensen reiniging." Het zijn vooral de kinderen uit arme gezinnen in Napels die het slachtoffer worden van een ademhallngskwaal. Veel arme gezinnen wonen, als gevolg van speculaties in onroerend goed in de jaren vijftig en zestig, in kleine, vochtige en onhygiënische woningen. In de achter buurten zijn geen speelmogelijkheden In de stad is een van de hoogste werkloosheidscijfers van Europa. In deze omgeving floreert een virus, dat er voor zorgt dat in Napels een sterftecijfer voor kinderen bestaat, dat hoger is dan op het platteland van India. Nee. het Halleluja-lied, waarmee Is raël onlangs in het internationale songfestival de eerste prijs won zal met Pasen niet gezongen zijn in onze kerken. Dat kon ook niet want het lied is nog zo kersvers, dat zangers en spelers even de tijd moeten hebben om te zien. wat ze er mee kunnen beginnen. Maar het is wel echt een song voor Pasen. Het woord „Hallelu ja" komt er 21 maart in voor. Dat betekent dat het Israëlische groepje 21 maal het „Loof de Heer" zong, want zo moet je halleluja vertalen. Nu behoren songs, waarin de Naam des Heren geprezen wordt, bepaald niet tot de tophits van songfestivals. Israël waagde het er mee en ging ten aanschouwe van vele miljoenen tele visiekijkers als eerste over de eind streep. Een paaslied? Jazeker. Dank zij de goede zorgen van het Nieuw Israëlie- tisch Weekblad kan men thans ken nis nemen van de tekst, die in de hebreeuwse taal van onze tijd. het Ivriet, werd gezongen. Het blad publi ceerde een vertaling in het Neder lands. Ik citeer er enkele regels uit: Halleluja voor de wereld Halle luja zullen wij allen zingen Hal leluja voor de dagende dag Hal leluja voor alles wat is geweest en wat nog niet is geweest Halleluja zullen wij allen zingen Halleluja over morgen en gisteren Hallelu ja geef elkaar de hand en zing uit één hart i Halleluja. Bij Mattheus eindigt het hele van Pasen met de bekende w van Jezus: Ik ben met u al de e tot de voleinding der wereld" ivor staat er erg absoluut: al de da (jel de voleinding. Geen dag valt daarbuiten. Deze dag na Pasf weer een gewone dag. Zelfs déstl scholen beginnen vandaag ol k weer. Deze dagen hebben iet%oi koude douche. Als je vrij heb roe mogelijk nog een beetje lente dan vang je die woorden goed n opstandig, nieuw leven, verai ',n. bevrijding Maar vandaag es| ze hard gemaakt worden. Erg denken is er een stem die zegtavc allemaal niet zoveel voorstelt bej blijft bij een ontroerend paas ii en als het niet terecht komt is a|j dagelijks leven. Dat vragen w ook: wat doe je ermee? Zulke a zijn is staat om aan alle feestv bei een einde te maken, zolang he voi maar vragen blijven. Je blijft er zitten, je sterft erin voordatje en dat. zo vlak na de opstandii Heeft Mattheus aan zulke din ,et gedacht toen hij met deze wa itgi van Jezus zijn paasverhaal be v Ik ben met u We herkennen e Levende in. Hij zegt niet: ik w u. zodat we alleen uit de herin m; moeten leven, hoe waardevol «r herinneringen ook kunnen zi, Ik ben bij jullie. Dat is de taal paasverhaal. Het gaat op de e n'1 andere manier dóór. En daar i ert niet mee alleen gelaten als eei mi loodzware opdracht. Als een r j:, dat ik de berg op moet rollen.1 anders. Er is Iemand bij me. DP01 nu ook verder mee, door de da ze door alle dagen zonder onderst t (Mattheus 28. vers 20) tl De Israëlische groep die met won. want ook toeristen die van heinde en ver zijn gekomen, doen mee. Ze zin gen paasliederen en vooral het ook in de kerken welbekende oude Ootmar- sumse lied: „Halleluja, de blijde toon" dat men in het Liedboek voor de kerken aantreft onder nummer 212. Halleluja" het songfestival Vlöggelen Geef elkaar de hand, halleluja. Dat doen de mensen van dat merkwaardi ge Twentse stadje Ootmarsum al vele eeuwen lang bij het „vlöggelenDat woord is moeilijk vertaalbaar, maar het betekent dit: op de paasdagen komen de bewoners van het stadje bij elkaar, geven elkaar de hand en vor men zo een lange rij, die zingende door Ootmarsum trekt. Tegenwoor dig is de rij honderden meters lang. In en uit Men trekt zingende door de straten, maar ook door boerderijen waarvan de deeldeuren uitnodigend open staan. Het gaat er in en er uit. Ook in het stadhuis. Ten slotte zingt men samen nog één keer op de markt. Muziek komt er niet aan te pas. Zin gen is genoeg, vinden ze in Ootmar sum. Trouwens van oudsher ging het zo en dus: dat moet zo blijven. Ja, een merkwaardig stadje dat Ootmarsum. Ook gisteren en eergisteren is er weer volop „gevlöggeld", vrolijk en zorge loos. Joden hebben grote zorgen. Toch zongen ze in het songfestival: „Halle luja voor alles wat is geweest en wat nog niet is geweest". De laatste zin snede getuigt van een heilig vertrou wen in de toekomst, maar ongegrijpe- lijk is het dat ze zingen: „Halleluja voor alles wat is geweest". Want wat is er geweest? Dat weten we allemaal en Auschwitz houdt de herinnering daaraan levendig. En nu ook bij voor baat de Heer al loven voor „wat nog komen zal"? Nee op grond van de nieuwsberichten kan dat beslist niet. Op grond van het geloof in de Eeuwig Trouwe, want zo noemen de Joden hun god, kan het blijkbaar wel. Dat zal alles te maken hebben met hun overwinningslied „Halleluja" en hun oproep: „Geef elkaar de hand", in het songfestival. Ja, het is echt een song voor Pasen. Bil Beroepingswerk e" GEREFORMEERDE KERKfcl Beroepen te Dordrecht tot jeugdpredikant T. Zoutman Paulowna en C. J. Zoutman- ma, kand. te Anna-Paulownar Ds. W. Schouten Op 81-jarige leeftijd is ds. W. ten uit Zeist overleden. Hij w ritus predikant van de Geref de Kerken. Hij diende achtei gens de kerken van Westbro len. Utrecht en Utrecht-Noon Valeria Matveyew, Een Russische religieuze. Matveyewa, is op beschuldigd' illegale handel voor een rechtl1 Moskou gedaagd. Zuster I werd in juni gearresteerd, on illegaal thuis gebedsriemen I met daarop de woorden van I bed. Na haar arrestatie hebbi chiaters haar onderzocht en ,j lijk niet gezond" bevonden. 1 tot vier jaar kamp verot# worden. Bisschop Sillekeni REGlO ROTTE ROAM DORDRECHT Pos'Cxjs 9<S 3000 AX Rotterdam lei 010-1 'SSSêlfOonnementen «n OercKgingi tol 010-11558$ (radactie* tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) WnslbiaaK i Rotterdam REGIO DEN HAAG LEIDEN OST NEDERLAND Abonnementsprijzen Per maand 15,90 Per kwartaal 47 70 Per hal» jaar 95.40 In De Bazuin een artikel over „Wat is een pastoor?" Nu het aantal beschikbare priesters voor de pastoraal nog steeds af neemt, kan het zijn nut hebben zich af te vragen wie en wat een pastoor vandaag aan de dag nog is. Wel. een pastoor is: een „priester oude stijl", een celi batair dus: iemand die nog zo feodaal denkt en leeft, dat hij er een huishoudster op na houdt: iemand die zo autoritair is dat hij durft beweren verantwoordelijk te zijn voor het liturgisch gebeuren in zijn parochiekerk: iemand die zich durft verheugen over het verschijnen van het nieuwe Nederlandse Altaarmissaal. iemand aan wie men aan het begin van een vergadering vraagt: „Pas toor. was U van plan de hele avond te blijven?" iemand die tot in bisdommelijke stukken toe kan lezen, dat de bewust wording van leken in een parochie pas goed op gang komt. wanneer de pastoor weg is. iemand die het waagt selectieve verontwaardiging aan de kaak te stellen: iemand die met een pastorale wer-. ker van mening durft verschillen; iemand die zo naïef is. dat hij denkt zich bevestigd te mogen weten door de jongste vastenbrief van Kar dinaal Willebrands: iemand die het In z'n hoofd haalt een pastorale werker een lekedeskun- dige te noemen. iemand die tegen de eisen van een op te richten vakbond in rus tende priesters laat meefunctioneren in de parochie iemand die zich uitslooft voor vor ming van de leken om de terugkeer van de gehuwde priester te verhin deren. iemand die zowel naar links als naar rechts tevergeefs uitziet naar hulp in het pastorale werk: En zo ziet het Bisdomblad van Den Bosch het knechtje van de pastoor de kerk binnenkomen sinds de verschijning van het nienwe (lijvige) altaarmis saal. iemand die door een nog steeds groeiend aanbod van bladen, tijd schriften. brochures en rapporten voorgehouden krijgt hoe hij pasto raal dient te bedrijven: iemand die een sta-in-de-weg is voor „experts" van diocesane dien stencentra; iemand die ontrouw is aan zijn oorspronkelijke roeping doordat hij in het ambt blijft: iemand die meent genuanceerder te kunnen denken dan blijkt uit bo venstaande De pastoor, „priester oude stijl", ana thema sit. ondertekend: Jan Böhmer. pastoor Ongeneeslijk Mr R. A. Levisson in Ter Herkenning, een gezamenlijk tijdschrift voor christenen en joden onder leiding van dr. S. Gerssen en dr. A. C. Ramselaar: Het is niet waarschijnlijk dat het trauma van de holocaust bij ons Jo den op korte termijn zal worden gene zen. Wij leven thans bijna 35 jaar na het einde van de Tweede Wereldoor log. dat is een hele generatie later, en er is geen enkel teken dat erop wijst dat de wonde minder smartelijk is geworden Integendeel. Geheel over eenkomstig de voorspelling van dr E A. Cohen uit Arnhem zijn na onge veer vijfentwintig jaar de problemen voor hen. die als slachtoffer de wreed heden van de concentratie en plus forte raison» van de gaskamers heb ben overleefd, alleen maar ondrage lijker geworden. Vijfentwintig jaar re pressie schijnt ongeveer het maxi mum te zijn waartoe de menselijke psyche in staat is. De problemen be perken zich overigens niet alleen tot de effectieve slachtoffers noch tot hun generatie. Elke sociale of pasto rale werker zal kunnen vertellen dat het trauma in de tweede generatie niet minder aanwezig is. Evenzeer kunnen ook zij, die aan den lijve niets hebben ondervonden Joden bijv die zich niet als zodanig gemeld heb ben en nooit een ster hebben gedra gen zich niet losmaken van een permanent gevoel van rampzalige verslagenheid. Naast nachtmerrie achtige angsten tot allerlei minder zware traumatische gevoelens blijft voor allen de onoplosbare vraag van Gods zwijgen. Zes miljoen Joden, van wie twee miljoen kinderen, gingen zonder enige voor hen rationeel aan vaardbare reden de dood in Br. Knol Uit een kerkeraadsverslag (van de gereformeerde Schranswijk in Leeu- warden-Huizum) in de Friese Kerk bode: Om 8 uur komt br. Knol ter vergade ring om nog eens een uiteenzetting te gevenover de gevaren van roken. Doordat hij beslist niet tegen rook kan. omdat hij een afwijking aan de luchtwegen heeft, kan hij vergaderin gen vaak niet bezoeken. Ook zijn zoon kan soms aan het jeugdwerk niet meedoen, vanwege het roken. Br Knol ageert er dan ook fel tegen. Omdat onze wijkraad al heeft uitge sproken dat overmatig roken zonde is. wil br. Knol graag weten wat en hoeveel, overmatig is. Daar kan nie mand een concreet antwoord op ge ven, ten minste in onze vergadering niet. Br. Knol vindt dat roken zonde is, omdat je geen dingen mag doen die schadelijk voor je lichaam kun nen zijn. Hij veroordeelt roken op bijbelse gronden. Er volgt een geani meerde bespreking en de meningen zijn niet gelijk. Wel zijn we het erover eens dat we niet alleen met roken, maar ons in alle dingen moeten be heersen Als één van de broeders ver telt dat hij door de gesprekken met br Knol zijn roken tot een derde heeft weten terug te brengen, is dat voor hem een verheugende medede ling Na het vertrek van br. Knol blijven we nog even doorpraten over dit onderwerp en besluiten om in- plaats van zoals nu. na de eerste pauze te mogen roken, dit nu uit te stellen tot de tweede pauze. Gelovigen Anneke Geensè in de (gereformeerde) Groninger Kerkbode: Soms denk ik dat we van die nadruk op het woord „geloof" afmoeten. Er zit zoveel mogelijkheid tot misver stand en verschuiling in. Als je men sen onderschiedt in gelovig en onge lovig, wat heb je daarmee dan ge zegd? Dat de één een christelijke le vensbeschouwing heeft en de ander niet, maar is dat dan iets wezenlijks? Als je het woord geloven nu altijd zou vertalen in „vertrouwen", wat iedere predikant op catechisatie toch wel probeert, dan zijn gelovigen dus „ver trouwenden". dan gaat de vaagheid er af. dan wordt het meer gevuld, dan moet er ook bij gedacht worden op wie vertrouwd wordt. Vertrouwend op God. dan komt er direkt een hele boel mee, „vertrouwend" betekent dan ook: toekomst zien, hoop hebben voor de wereld. Het is vreemd dat wij aan dat wat afstandelijke woordje „geloven" toch nog steeds de voor keur geven. Jacobus had er al iets tegen, om zo apart over het geloof te praten. De apostelen van het Nieuwe Testament roepen wel op tot geloof in Jezus Christus Maar ze spreken de gemeenten nooit aan als „beminde gelovigen" maar gewoonlijk als „ge liefde heiligen" Blijkbaar is het gelo vig zijn toch niet het meest kenmer kende. het is een stadium op de weg. je moet het zeker doen. maar bepa lend is veel meer de verbondheid met Christus en de manier van leven die daarbij hoort. Het gevaar van „gelo ven" is toch blijkbaar dat je het los kunt maken, los van je verdere leven: een afdeling geloof, opgevuld met de geloofsbelijdenis. Op elk gewenst mo ment te voorschijn te halen en toe te passen, om het dan weer op zijn plaats op te bergen, 's Zondags in de kerk gaat het kistje met geloof wijd open. dan wordt het bijgewerkt, weer op spanning gebracht, maar op weg naar huis gaat de klep er weer op. „Geloven" is op die manier ongevaar lijk. je kunt het hanteren. Niemand zal er zich een buil aan vallen. Maar geloven als vertrouwen, dat duurt langer, dat heeft ook meer met de gewone dingen te maken, dat is een manier van leven. Paus Johannes Paulus heeft slag aanvaard van Gabriel kens, bisschop van Ketap: neo. Indonesië. Tegelijkei noemde hij de huidige vic; raai, de 43-jarige Indonesiër Pujaraharja, tot opvolger. Bi Sillekens, die om gezondheil nen is afgetreden, werd in Roggel geboren. In 1936 werdi^ priester en in 1962 tot bisser wijd. Hij behoort tot de Passionisten. !- MONCHEN (EPD) In de I evangelische kerk mag een pre niet gehuwd zijn met een kat) partner. Dat standpunt is vast| in een boekje dat de synode i deelstaat zojuist heeft gepubli Ook een echtgenote, die een tancieerde houding tegenov kerk aanneemt is volgens het een belasting voor de prediki doet geen goed aan de geloofwi heid van de verkondiging in meente. Als argument voor de afwijzii een katholieke predikanti geeft het boekje de katholieke i opvatting. Aan de andere kan een niet-overtuigde overgang ene kerk naar de andere ook oplossing bieden. Het streven naar kan geweld doen aan ied geweten. ADVERTENTIE Ongel'rankcerd opsturen J naar: fa I fam Anlwoordnr. 42. L 1600 VB Maanwen 2^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2