'Dan geef ik Mahler wel vader Jacob slaapt gij nog' Mozarts Zauberflöte in sfeer van fabeltjesland Truus Bronkhorst met soloprogrammi je moet het* toch in huis Hoogtezondominee H. A. Visser: Opera 'Lulu' op tv ZATERDAG 14 APRIL 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Riet Diemer HILVERSUM De hoogtezondominee van de NCRV, ds H. A. Visser, moet wel een hele discotheek in het hoofd hebben om steeds passende muziek bij zijn tekst te vinden. Vanwege die vaak klassieke muziek is zijn programma met ingang van de zenderkleuring verplaatst naar Hilversum 4 (woensdag negen uur). „Als mensen komen met problemen waarvan ik denk: maak le Je daar nog druk over. dan geef lk de eerste sym fonie van Mahler met Vader Jacob, vader Jacob slaapt gij nog?", licht hij toe. Kindervragen worden gelardeerd met gedeelten uit Leopold Mozarts Klndersymphonie. En als het over oma's gaat die zich zorgen maken dat hun kleinkinderen geen christelijke opvoeding krijgen, stokt zijn tekst om Orossmütterchen van Gustav Larger een kans te geven. „Je merkt dat een heleboel geestelij ke liederen, zelfs uit onze gezangen bundel helemaal niet Ingaan op situa ties van het moderne leven, terwijl klassieke muziek soms wel duidelijk op die situaties ingaat" verklaart ds Visser niet alleen de liederen zijn de afgelopen Jaren weggevallen, de hele rubriek Onder de hoogtezon heeft een verandering ondergaan. Het ls niet langer het zlekenprogramma van de NCRV. maar de basis ls veel breder geworden en menig gezonde automo bilist schaart zich onder de 400.000 luisteraars „Waar lk achter kwam was, dat pro blemen van zieken niet uitsluitend voor zieken golden, maar ook voor leder ander mens. Het ging over span ningen ln het huwelijk, vragen over de opvoeding. Zo langzamerhand is Onder de hoogtezon uitgegroeid tot een programma met een algemeen pastoraal karakter". Daarin staat ds Visser de realistische eigentijdse vra gen niet uit de weg. „De vragen zijn moeilijker, want het leven ls veel gecompliceerder dan vroeger. Mijn eigen Jeugd was veel minder ingewikkeld en gecompli ceerd dan die van de Jeugd van nu. Vroeger leefde Je ln het kleine kringe tje van gezin en dorp. Nu we mondi aal leven worden we met onze neus bovenop allerlei zaken gedrukt." Ds Visser maakt in het gesprek wel dui delijk dat hij geen antwoord hoeft te geven op de vragen die telefonisch of schriftelijk bij hem binnenkomen. Beslissen „Pastoraat is niet: wat zoudt u doen, maar proberen de mens te laten ont dekken wat zijn wezenlijke moeilijk heden zijn en proberen hem zelfstan dig en in gehoorzaamheid en vrijheid aan het Evangelie een beslissing te laten nemen. De vraag is.wel eens gesteld: bent u voor of tegen abortus? Dan is mijn antwoord: ik ben niet voor of tegen, dat ls mijn taak niet, maar zeg me eens wat is uw pro bleem? Heeft u een kind dat in een moeilijke situatie zit of uzelf mis schien? Dan probeer ik met iemand te ontdekken wat het Evangelie in haar/zijn situatie zegt." Dat wil zeker niet zeggen dat de hoog tezondominee niet radicaal voor zijn mening uit kan komen, getuige bij voorbeeld het stukje tekst: „Ik zou de volwassenen niet de kost willen ge ven die zich vierkant van het geloof hebben afgewend omdat ze in hun Jeugd een God kregen opgedrongen". Hoewel hij reacties krijgt van luiste raars die hem dat bij bepaalde gele genheden ln dank afnemen, wordt zijn gedrag door anderen weer als provocerend uitgelegd. Zijn ant woord aan kinderen op vragen over de hel hebben onlangs heel wat boze reacties en zelfs een aantal bedankjes van NCRV-leden opgeleverd. Ds Vis sers oproep: wie het met mij eens ls zou nu Juist lid moeten worden, zorg de echter voor wat tegengas. Aanleiding was een brief met kinder vragen van een onderwijzeres die bij belles geeft op een openbare school. Een meisje, dat Jacollen heet, vroeg: „Ik geloof een klein beetje in God, maar ik vloek wel eens. Nu is mijn vraag: ga ik nu naar de hemel of naar de hel?" Een ander meisje, Mirjam, deed er een schep bovenop: „Wat gebeurt er als je Je hele leven lang vloekt?" Ds Vissers antwoord: „Ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar ik zou wel met nadruk willen zeggen, dat de mensen die je met de hel bang maken geen gelovige, maar heel erg ongelo vige mensen zijn". Daarna volgde de uitleg dat de naam hel komt van het dal Hlnnon een plaats waar de ge- meenterelniglng van Jeruzalem al het krijg dan als antwoord: het staat in de Bijbel. Dan vraag ik weer: Waarom wilt u zo graag dat er een hel bestaat? Het antwoord: Mijn kinderen leven er maar op los en ik maak me daar ontzettend veel zorgen over. Als de hel niet zou bestaan kan ik ze niet bang maken en op hun verantwoor delijkheid wijzen. Dan probeer ik door te gaan: Zou het niet mogelijk zijn dat uw kinderen van deze tijd zijn en een weg gaan die anders dan de uwe is en niettemin in de liefde van God zijn opgenomen?" Meestal blijkt uit deze gesprekken dat er achter zo'n vraag van een luis teraar hele andere problemen zitten, zoals die van een vrouw die al tien jaar ziek is. Haar man zoekt het bij een andere vrouw. „We praten dan tien minuten over haar eigen proble men die wezenlijk niets met de hel hebben uit te staan. Ik ben vaak nieuwsgierig waarom ze zo denken. Ik geloof dat de meeste theologische problemen teruggaan naar menselij ke problemen. Veel theologische ze kerheden worden gecamoufleerd door innerlijke onzekerheden." Verklaring Ds H. A. Visser vuil van de stad verbrandde. De men- daarin geloofden. God wil je zo graag sen van Jeruzalem noemden die laten genieten van het leven, dat Hij plaats Gehenna, dat is ons woord heL je elke dag schenkt Vuilverbranding Op de vraag of er een hel bestaat was het antwoord: er is in jullie dorp toch ook een vuilverbranding. Maar God stopt je daar niet in. Dat deden de heidense afgoden en de mensen die Uit boze opmerkingen, de telefoon stond de hele middag roodgloeiend, bleek dat heel wat mensen hun geloof in de hel zagen ondermijnd. Ds Vis ser: „Als mensen zeggen: ik vind dat er een hel bestaat dan stel ik een wedervraag: waarom vindt u dat? Ik Bent u niet teleurgesteld dat mensen nog altijd zo star denken? De hoogte- zonpredikant zoekt er een verklaring voor: „Via de radio kom ik ln huizen binnen waar ik anders nooit zou ko men, daar denkt men nog op zo'n wijze. Dat bestaat daar nog doordat de krant die wordt gelezen of de cate chisatieles hun niet anders vertelt. De radio confronteert hen met dingen die ze anders nooit zouden horen. In de tijd van de polio-explosie kreeg ik mensen aan de telefoon van wie de geestelijke leiders polio-injecties ta boe vonden. Ze draaien de radio aan en horen Iemand die dit vanuit het Evangelie tegenspreekt. Ik ben dus niet zozeer mismoedigd dat er men sen zijn die nu nog zo denken, maar ik vind het wel heerlijk dat ik ook het andere mag zeggen. Ik heb te maken met progressieve en conservatieve mensen en het is mijn plicht en vreugde hen allen te bereiken. „Ik ben helemaal niet van plan men sen op hun tegen te gaan staan. Als mensen boos zijn dan lijd lk daar fysiek onder en als ik voor goddeloos wordt versleten dan denk ik: waarom toch. Het pastoraat dwingt je om bij de mensen te blijven en te proberen te begrijpen waarom ze zo denken, beslissen en handelen". Ds Visser geeft toe dat hij voorzichti ger is geworden dan voor hij twee jaar geleden als emeritus afscheid nam van de Amsterdamse Westerkerkge meente. „Ik wist dat de doorsnee Am sterdamse bevolking daar kwam. Maar met het radiowerk weet je niet waar je terechtkomt". Toch heeft hij de naam te kunnen provoceren. „Dat doe ik nog steeds. Ik ben mijn leven lang bereid geweest mijn kop uit te steken. Zo ben ik verleden Jaar zomer de Zuidafrikaanse ds Vorster wezen opzoeken, omdat ik gehoord had dat hij het niet eens was met wat ik over rassendiscriminatie had gezegd. Ik vind dat je als christenen onder el kaar moet praten en blijven praten, ook al ben Je het niet eens met el kaar!" door Adr. Hager SCHEVENINGEN Van Mozarts opera „Die Zauberflöte" is van alles en nog wat te maken. Dat heeft men dan ook in de loop der jaren gedaan. Als opera seria, als singspiel, of met het accent op het magische, het dramatische, het symbolische karakter of als sprookje. Benjamin Luxon en Roberta Alexander in Die Zauberflöte De Nederlandse Opera Stichting heeft zich ook weer eens aan dit won derschone werk gewaagd. En het re sultaat was inderdaad „van alles en nog wat". Het voornaamste accent lag op een sfeer die veel weg had van fabeltjesland. Een beetje wijsgerig, een grapje er tussen door, wat vond sten die het oog bekoorden, enige flauwiteiten, veel effect met spelen op het publiek en wat operette-achti- ge achtergronden. Het was bijzonder goed merkbaar dat regie, decor en kostuums waren ontsproten aan een en hetzelfde brein namelijk dat van Fllippo Sanjust. De regie was afge stemd op elementen zoals hierboven weergegeven. Vooral Papageno had de opdracht „erg leuk" te doen. En hij liet niets na om die opdracht zo goed mogelijk te vervullen. De oubollighe den waren niet van de lucht. Speciaal vandaag Speciaal morgen Speciaal maandag Wereldkampioenschappen ijshockey: Tsjechoslowakije- Finland. Ned. 1/17.45 De klok van Simpeldorp heet de oude rolprent met Tom Manders als Dorus die de VARA vertoont. Ned. 1/20.50 Uit Jeruzalem komt Sonja Barends Goed Nieuws-show. Dit in verband met het sluiten van de vrede tussen Egypte en Israël. Ned. L22.30 Tros-Aktua geeft waar schijnlijk een reportage van de Nederlandse militairen in Libanon. Ned. 2/22.35 Viering van de liturgie van de paasnacht in de omroeppa- rochie in het programma Paas wake. Ned. 1/23.35 Duitsland brengt met de sentimentele Amerikaanse film Love Story uit 1969. Dtsl. 2/21.15 Een oude Hitchcock is „De saak Paradin" uit 1949- Dtsl. 1/23.05 Paasfeest in Rome en de toespraak van de paus Ned. 1/10.45 Oecumenische paasviering vanuit de Martinikerk in Gro ningen Ned. 1/17.00 Het Joodse paasfeest is een verslag van de wekelijkse sy- nagogedienst op de sabbat Ned. 2/18.45 De NCRV zendt het derde deel uit van Handels Messiah Ned. 1/19.05 Omdat Edo de Waart bin nenkort Nederland verlaat om chef-dirigent te worden van het San Francisco Symphone Orchestra in de V.S. Ned. 2/19.50 De NCRV maakte een tele visiespel over Kaj Munk. Jac ques Commandeur in de hoofdrol. Ned. 1/20.05 Wereldkampioenschappen ijshockey: Canada tegen Tsje choslowakije Ned. 1/22.30 Het grootste verhaal aller tijden is de monumentale film over het leven van Jezus, on der regie van George Stevens. Dtsl. 122.00 In deel drie van de Engelse serie Edward en mrs. Simpson wordt Edward tot koning ge kroond. Ned. 1/19.55 In Een kind uit duizenden volgt Chris van Duuren het in Kenia geboren kind Sheby, dat uiteindelijk terechtkomt bij Nederlandse pleegouders. Ned. 2/20.17 Het Woord is een Zweedse filmd naar het toneelstuk Or- det van de Deense predikant Kaj Munk Ned. 2/21.00 Koos Postema's Groot uur U gaat over een bekend tijds verschijnsel: stress. Na veel moeite, omdat de mensen die eraan lijden er niet altijd voor uit willen komen, wist de sa mensteller vijf personen te vinden die over hun stress wil den praten. Ned. 1/21.55 Sipke van der Land bezocht Gethsémane, Golgotha en Emmaus Ned. 2/22.50 Plein Publiek i.v.m. de paasvakantie op bezoek in een vormingscentrum stelt de vraag waarom maakt de een zoveel makkelijker contact dan de ander. Hilv. 2/9.15 De decors waren meer doelmatig dan sfeervol. In een handomdraai veran derde het podium van rotsblokken- partij in een soort Egyptisch paleis. De kostuums van de priesters wekten de indruk dat men een vergadering van vertegenwoordigers van de OPEC-landen bijwoonde. De prieste ressen leken op eeuwige bruiden. En wat Sanjust had gemaakt van de volgelingen van Monostatos? Een soort mensapen. Het geheel was erop uit de lachers op de hand te krijgen. En dat lukte met een enorme draak, een vliegende vogel, allerlei dieren die opkwamen en achteruit (ooit een dier zo achteruit zien lopen?) weer verdwenen. Lieve lust Maar er was meer. Dirigent Hans Vonk kon weliswaar niet voorkomen dat een aantal inzetten ongelijk ver liep. doch zijn aanpak was lichtvoetig en levendig. Hij heeft „zijn" Residen tie-Orkest uitstekend en puntgaaf la ten spelen. En het opera-koor zong dat het een lieve lust was. Volgen we de solisten volgens het programma, dan zij als eerste genoemd Dimitris Kavrakos als Sarastro. Op zich een mooie bas. doch hij wekte voortdu rend de indruk, dat deze partij voor hem net iets te laag lag. Robin Legga- te, een Engelsman, zone Tamino. Lang niet onverdienstelijk al kan men zich deze partij lyrischer den ken. De Canadese sopraan Barbara Carter was als Koningin van de Nacht een verkeerde keuze. Men heeft gedacht „zij heeft die coloratu ren en dus.Die coloraturen waren er, zij het niet vlekkeloos, doch van de dramatiek van de2e rol had het lieve kind helemaal niets begrepen. Zij leek zo weggelopen uit „Die Fle- dermaus". Leuk doen Roberta Alexander was een wonder schone, letterlijk en figuurlijk, Pami- na. De ster van de voorstelling. Pa pageno, Benjamin Luxon, moest zoals gezegd steeds leuk doen. Dat valt niet mee, stimmlich wist hij met deze rol zeker goed raad. Thea van der Putten als (Weense) Papagena maakte iets aparts van haar partij. Van de drie dames vielen Henneke van Bork en Annett Andriessen mee en Urpu Nuottamo tegen. Niet onver meld mogen blijven Nico Boer (Mo nostatos) en Pieter van der Berg (Spreker). Steeds weer valt er veel te vertellen over „Die Zauberflöte". Een onver woestbaar werk, hoe dan ook. Daar van kan men zich overtuigen in Am sterdam op 18, 22, 24 april, 2, 6 en 14 mei, ln Scheveningen 11 mei, in Rot terdam 14 april, ln Utrecht 26 april en ln Eindhoven 9 mei. ADVERTENTIE Ter plaatse kopen en meenemen Kunst ligt binnen iedere bereik in 7500 werken van 500 kunstenaars de Oude Kerk Amsterdam 6 mei Open van 10-7, zondag Z-o De Stichting Fonds voor de Lette ren heeft voor dit jaar aan 189 aan vragers in principe een werkbeurs toegezegd. Er waren 261 beurzen aan gevraagd. De werkbeurzen zijn bestemd voor Nederlands- en Friestalige schrijvers van proza, poëzie, essays, kinder- en jeugdboeken, toneel-, radio- en televi siespelen, vertalers van buitenlandse belletrie en voor literaire critici. De toezeggingen variëren van 2.702 gul den tot 32.424 gulden. „Keur in tin" is de titel van de tentoonstelling die tot en met 10 april in het Museum Willet-Holthuysen wordt gehouden. De expositie geeft een beeld van de opkomst en onder gang van de tinnegietcrsgilden en het toenemende en afnemende gebruik van tinnen voorwerpen in de loop der eeuwen. „Keur in tin" is een initiatief van „De Tinclub", de vereniging van verzamelaars en liefhebbers van tin. De expositie die wordt gehouden in het kader van het Belgisch-Neder lands cultureel verdrag, is dit jaar ook te zien ln Deurne (België) en Rotterdam. In het Amsterdamse Stedelijk Mu seum zijn tot en met 27 mei kleine textielobjecten van 108 kunstenaars uit vijftien landen te zien. Het is een selectie uit 3000 inzendingen die het British Crafts Centre ontving voor de internationale tentoonstelling van miniatuurtextiel in 1978. De textiel objecten staan op zichzelf. Ze zijn niet groter dan 20 centimeter en die nen evenmin als maquette voor een monumentaal werk of een verkleind wandkleed. Truus Bronkhorst Moderne dansers blijven zich manifesteren door Ineke Sluiter AMSTERDAM De moderne dansers blijven aantn Shaffy met een doelgerichte energie: kenbaar maken d zijn en hóe. Truus Bronkhorst presenteerde donderda een soloprogramma: een test als het ware, die duideli; maken of de kwaliteiten aanwezig zijn, nodig om een een hele avond te boeien. Truus Bronkhorst komt een heel eind: een sterke persoonlijkheid, een zich heel natuurlijk ontwikkelde be wegingsimpuls. compositorische ga ven, en daarbij, hoewel geen criteri um in de moderne dans. mooi om naar te kijken. Wat echter ook nodig is, is een rijke schakering in zowel sfeer als emoties, die voor voldoende afwisseling zorgen om de aandacht gevangen te houden. Naar mijn ge voel zou dit aspect meer nadruk moe ten krijgen om een dimensie toe te voegen die het geheel nog zou verster ken. Er waren zeker momenten van grote dramatische geladenheid, die de verwachting rechtvaardigen, dat zij in staat zal zijn, haar mogelijkhe den in die richting uit te breiden. Op het programma stonden twee cho reografieën van eigen hand. „Luonno- tar", uit 1977, toen begeleid door spreekstem. Die begeleiding ontbrak nu, in plaats daarvan las de danseres een tekst voor, en verliep de dans in stilte. Ik vond het geen verbetering, maar het blijft een mooie choreo grafie. In het tweede nummer, „V: werd het proces van werkei t ren zichtbaar gemaakt, mirjj| ups en downs, met steeds re perioden van dansactivit stras terend stil-zijn. mooi bouw met verrassende momlgo derde choreografie was v Dooyes. interessant, duidel stemd om de kwaliteiten vai seres tot gelding te laten k< >re pianist Gerard Altema scl ie heel goed bij de dans aan compositie voor Volgende, met de fluitist Oswald KienJy' zorgde hij, ditmaal op bo muzikale begeleiding van di grafie van Dooyes. Het is ee 131 sende ontwikkeling dat mu ve zich zo interesseren voor de dat levende muziek bij de va gen te horen is! EÉ Verder moeten de kostuums Vrijhof genoemd worden: ze bare kostuums, met zorg vot n ontworpen. er 1 ADVERTENTIE TROUW/KWARTET De VPRO brengt de eerste paasdag de opera 'Lulu' van Berg op de buis. Het betreft hier de Eurovisie uizending, de Parijse Opera werd opgenomen. De hoofdrollen vertolkt door Teresa Stratas (Lulu) links op de foto, Y' Min ton (rechts als Graim), Kenneth Riegel (Calia) en H Teas (Males).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4