Overleven of herleven Geen tranen in de ogen bij Worp en Widor Het alternatief van Pasen 1979 Trouw It VOORBIJGANGERS riK-B-SI PAASCONCERT Vrouwen geen priester? Religieuzen naar een nieuwe tijd? een predikant(e) PREDIKANTEN ZATERDAG 14 APRIL 1979 KERK TROUW/KWARTET door drs. E. Pijlman Waarom is dit jaar anders dan andere jaren? Dat zou men zich, met een variatie op de vraag van de Paasnachtwake (Waarom is deze nacht anders dan alle andere nachten?) kunnen afvragen. Naar het antwoord op deze vraag hoeft niet lang gezocht te worden. In het verleden zijn alle jaren gekenmerkt geweest door oorlog en geweld. Daarin ligt het verschil niet. We hebben zelfs, althans velen van ons hebben dat. Pasen gevierd in oorlogstijd. Maar. en dat is 't vreemde, in de oorlog was er hoop. Je leefde op de hoop. Ik denk dat zoiets in iedere oorlogssituatie 't geval is Mensen blijven hopen op een einde van het geweld. Immers, mensen doen het, mensen kunnen ermee ophouden. Dit jaar is het anders. Een paar Jaar geleden hebben we iets van een energie-crisis ge proefd toen het Midden-Oosten de pijplei dingen afsloot en we de stille zondagen kregen, de donkere winkelstraten en de rantsoenering van de benzine. Maar er was uitzicht. Er zou ongetwijfeld iets op gevon den worden. Ten slotte, de olie was er. En mensen konden een compromis sluiten. Dit jaar is het anders. Mensen en machten Dit is het jaar van Harrisburg. Wat daar heeft plaats gevonden heeft iets van het grommend naderen van een enorme vloed golf. Je hoort het in de verte aankomen, terwijl de zon nog schijnt en 't bladstil is. Nu de meest alarmerende berichten al weer teruggenomen zijn en men een ramp schijnt te kunnen voorkomen, zijn er al weer men sen die beweren dat er eigenlijk niets aan de hand was. Waar mensen bezig zijn, worden fouten gemaakt. Maar dat is nu juist de vraag: in hoeverre zijn hier nog mensen bezig? Of misschien beter in hoeverre zijn hierbij alleen mensen betrokken? Uiteraard laat de gedachte aan onze techniek zich niet meer terugdringen, een techniek die zo vergevorderd is dat wij 't niet meer in de hand hebben En wat wordt dat dan voor een vreemde oncontro leerbare macht? Hoe moet het als de Ameri kaanse plannen doorgaan om nog enkele honderden van dit soort centrales te bou wen? En wanneer steeds meer, ook minder technisch ontwikkelde, landen ze krijgen? En waar laten we het helse afval? Weet iemand raad met de hoeveelheid kern bommen die op dit moment op aarde aan wezig zijn? Wordt het geen tijd om te erken nen dat dit een vraag is die vrijwel onbeant woordbaar is. Prioriteit Eén grote vraag dingt naar de prijs van de absolute prioriteit: hoe overleven wij dit? Overleven is het begrip waaraan we ons vastklampen. Daarvoor moet nu alles wor den ingezet. Het ligt voor de hand en wie kan er iets kwaads van zeggen? Maar de vraag zal iets preciezer moeten luiden: wat hebben we ervoor over? Welke prijs is het ons waard? Wat is dat „alles", waarover Job 't heeft als hij zegt: „Alles zal een mens geven voor zijn leven..." Gesteld dat we het ééns kunnen worden. Verondersteld dat we ook die krachten die zelfs in dit fatale uur nog alleen maar aan het maken van persoonlijke winst denken, buiten spel kunnen zetten. Het zal een ont zaglijke toer worden om alle mensen ervan te overtuigen dat er nu maatregelen getrof fen moeten worden, niet alleen van bezuini ging maar van een radicaal omgooien van de code volgens welke wij nu leven. Wie heeft daar hoop op? Wie ziet dat gebeu ren. dat groepen, volken, continenten en blokken hun belangen achter zullen stellen bij wat nu het belang van allen lijkt te zijn? Het belang van overleven of niet. Vreemd verhaal Dit is en dat is het punt niet alleen maar een mensenzaak. Geen affaire waarbij compromissen en overeenkomsten het doen. Hierbij zijn machten betrokken waar- Afbeelding uit de Paasmap van de kerkelijke jeugdverenigingen, als illustratie bij „Opstaan in opstand komen". van gedacht moet worden dat we ze niet of nauwelijks meer binnen ons bereik hebben. Gaat dit ons vermogen niet te boven0 Daarom is dit jaar anders. Daarom zijn onze gedachten misschien op een andere manier bezig met het lijden en sterven van de Heer en vooral met zijn opstanding. Men mag de betekenis van zijn dood en opstanding voor het persoonlijk leven van de mens van 't grootste belang achten en er geen enkele behoefte aan hebben om iets af te dingen op de troost die het gedenken van deze weken velen geeft om toch tegelijk zich af te vra gen wat dan de betekenis is voor onze samenleving. Voor ons samen, zoals we le ven in dit jaar van Harrisburg? Eeuwen lang heeft de boodschap van de opstanding en het leven in verbondenheid met de Heer mensen in beweging gebracht en gehouden. Maar ook het andere is waar: eeuwen lang is die boodschap door mensen gehoord en beaamd en uiteindelijk toch als vreemd of als alleen betrekking hebbend op het hiernamaals naast zich neergelegd. Je zus was opgestaan en zo zouden ook wij eens opstaan. En zo was dat dan. Zie er de paasliederen maar op na. En soms leerden we iets van „in een nieuw leven wandelen", maar wat was dat? Wat kon dat te beteke nen hebben in onze wereld die maar één belang leek te hebben: vooruitgang, ontwik keling. meer welvaart, meer comfort, des noods ten koste van anderen, of bijna altijd ten koste van anderen. En zo is die boodschap doorgegeven als een vreemd verhaal, dat tich buiten onze werke lijkheid bleef. Een geloofsstuk, zeiden we en dat kon zoveel betekenen als: ik weet er niet precies raad mee. maar 't hoort er blijkbaar bij. Toch waren ér die erdoor geïnspireerd wer den. Bij wie de Geest van Hem, die Jezus uit de doden opgewekt had, in hun leven in brak. het omwoelde en veranderde. Die be grepen dat hier een gesprek met hen begon nen werd. over henzelf, over de mensen om hen heen, over de wereld en de geschiede nis. Die begrepen dat er maar één conse quentie van deze boodschap mogelijk was: dienen zoals Hij diende. Waakzaam zijn op onvrede, onrecht, armoede, discriminatie, vervolging en verdrukking. Dichtbij, vlak om je heen en later verder weg. Die begre pen dat het wat ons betreft om dezelfde weg gaat als die Hij ging. Via het sterven de graankorrel naar het herleven en vruchten dragen door te dienen. Herleven, leven voor goed. Dat is het alternatief van Pasen, is niet genoeg. Wat is ons best gebaat wanneer we ook deze bep ra zouden kunnen doorstaan? Laati )W wat dan? Als er iets is dat van de bpa van Pasen in de wereld van van -p worden verstaan, doorgegeven en het dit overleven is onvoldoende niet herleven: zolang we niet b m door de dood heen te gaan. De dot v hoge standpunt, de dood van otj^ noegzaamheid. de dood van om n, voor het lot van de ander. Om w heen tot herleving te komen. Toti aï men nieuws gebracht te worden. alternatief ia: Alleen overleven lost niets op Omreï van vandaag zullen afgelost wordeen angsten van morgen. Alleen overli n kent zoiets als je huis schoon bezei 'eï demonen eruit gooien, maar het laten staan. De machten die we opgeroepen hebben en vandaag i ua meester zouden kunnen worden h<es. volgers en worden vervangen door P •cl En opnieuw zullen we willen over! strijd die niets oplost en de werki ?e blemen alleen voor zich uitschuif Een manier Moeten de problemen van vandaag j aangepakt worden? Moeten we da 0 hoofd bieden aan deze afschuwi dreiging voor ons en onze kinde tuurlijk Maar er is maar één mani de manier die verbonden is aan ,n schap van Pasen. Dat wil zeggen ia andere dingen in ons leven een be De rol gaan spelen. Niet meer de vr tj eigenbelang en „nationale veiligl rcj het spoor van die „namen" verdwi r0, dagelijks mensen spoorloos of woi i der vorm van proces gemarteld. Dit e de betrouwbare „namen". Opstand ,ei kent. volgens Paulus, dat God I ei naam gegeven heeft boven alle naa 0( geen kwestie van een allesovertref n coratie, maar dat betekent dat zi, beslissend is geworden. Dat mensf kunnen overleven, werkelijk overl ze van Hem leren te herleven. BV )0 De naam boven alle naam is ons het is de naam van de Heer die om gediend te worden maar om U)0 Die de Levende is. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Giessendam-Neder-Har- dinxveld. A W. v.d. Plas te Rijssen; te Barendrecht (buitengew. wijkgem P Koeman te Oene. Aangenomen de benoeming tot bij stand in het pastoraat te Driebergen: P. Simoons a s, em. pred. te Bergen op Zoom. Bedankt voor Waardenburg E. Bou- man te Heerde; voor Vriezeveen (toez.): J. A. v.d. Velden te Reeuwijk. GEREF. KERKEN (VRUG.) Aangenomen naar Monster: H. J. C. C J. Wilschut, kand. te Leiderdorp, die bedankte voor Den Haag-Zuid. voor Lemelerveld. voor Loenen- Weesp. voor Rijswijk en voor Zaandam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Scherpenisse: J. Kareis te Werkendam. door A. J. Klei waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wbautsiraai 131 Amsterdam te» 020-9'3456 iele» 13006 Poslyro 66 00 00 £ti-k Ned Oediefbanir Rekemngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lel 010-115588 (abonnementen en bezorging) lei Oi 0-115588 (redactie) lei 115700 (uitsluitend voor advertenties) WestWaah 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG LEIDEN Postbus 10» 2501 CC Cen Haag te" 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGiO NOORD OOST NEDERLAND (mtski'tend admm stratet Postbus 3 8000 AA Zwolle •e' C5200-17030 Me'kmarkt 56 Zwc e Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal 47.70 Per half iaar t 95.40 Per iaar t 188.60 A<tverterttie!3"even cr aanvraag Teietonsche abonnementenopdrachten tz e adressen boven) Opgave tamikebercfilen 9-19 30 van Ti ïandaa t m v-dag Op zondag van 18- 20 uu' lêiet 020-913456 Opgave nym-advertentes te' 020 936868 O» sch< fie1 k aan Me»-Adv i'de ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswv g.ncen u tsiu-tend SChrAeSk aan onze Amsterdamse adressen Het derde, op één na laatste deeltje In de reeks fotopockets „Langs Nederlandse orgels" is uit. Het werd geschreven door de Groninger archivaris Frans Talstra en het gaat over orgels in de drie noordelijke provincies (uitg. Bosch Keuning, Baarn, prijs 16,50). Het eerste wat Ik na ontvangst van het boekje deed. was achterin bij het naamregister kijken of J. Worp er ook in voorkwam: de man. wiens koraalboeken ik in mijn jonge jaren zo veelvuldig gebruikt heb tot stichting der gemeente. Ik weet wel dat het in deze serie om orgels en niet om organisten gaat. maar ik zag er de heer Talstra voor aan, dat hij in zijn historische opzet ook wel wat aandacht zou geven aan de manier, waarop de door hem besproken orgels in de loop der tijden bespeeld werden. En inderdaad, hij verhaalt hoe Johannes Worp. van 1859 tot zijn dood in 1891 organist van de Martinikerk te Groningen, heel andere geluiden liet horen dan zijn voorganger W. G. Hauff. Overigens vroeg ik me af. of de naam Worp de mensen nog wel iets zou zeggen. Ik informeerde ernaar bij een paar uit een psalmzingend geslacht stammende collega's. Nee. van Worp hadden ze nooit gehoord. Misnoegd overwoog ik dat het dan maar beter was, mijn relaas over Worp in te slikken, doch toen stelde Ton van der Worp, de directeur van uitgeverij Ten Have te Baarn. mij in de ruimte. Hij vertelde dat hem vaak gevraagd wordt of hij nog familie is van de bekende componist van psalmvoorspelen. Hij antwoordt dan dat dit niet het geval kan zijn, omdat de man van 't koraalboek Worp heette, zonder „van der". Ik keek hem wat ongelovig aan. Blijkens hetgeen hij op de markt brengt, verkeert de heer Van der Worp voornamelijk met linkse theologen en van hen neem ik niet aan. dat ze van het bestaan van ene Worp op de hoogte zijn. Vergis je niet, sprak Ton van der Worp. en hij noemde mij een marxistisch godgeleerde, van wie het gemoed volschiet zodra hij een psalm op hele noten hoort zingen. En Worp was een man van hele noten Hele protestantse volksstammen zijn opgegroeid met de psalmvoorspelen van Worp. Ze werden overbekend, die voorspelen bedoel ik. en dat vond je als organist niet leuk. Omdat ik niet zo goed kon improviseren („fantaseren", zeiden we), nam ik op kosten van de kerkeraad de gezangenboeken van Worp erbij: de evangelische gezangen en de vervolgbundel. Weliswaar zouden we in die Jaren voor geen goud een gezang op de kerkse lippen nemen, maar er waren verscheidene gezangen op de wijs van een psalm, en aldus kon het geschieden dat ik ter afwisseling het voorspel van gezang 150 speelde, als we psalm 22 moesten aanheffen. Toen het zingen op hele-en-halve noten veld won. kwam Worps psalmboek in de verdrukking. Bij Wolters/Noordhoff in Groningen verkopen ze nog de 22ste. door George Stam tot „ritmisch" bewerkte druk. maar het boek vliegt niet over de toonbank. De gezangenboeken zijn sinds 1938, het jaar van de komst van de „nieuwe" hervormde bundel, helemaal van het toneel verdwenen. Maar in de rechterhoek van de gereformeerde gezindte, waar louter psalmen op hele noten worden gezongen, leeft Worp nog en de liefhebbers worden bediend door de firma Reljnders te Hierden, die het oude, niet door Stam aangepakte koraalboek van Worp kan leveren. Worp was een degelijk musicus (en wat nu komt haal ik weer, net als de eerder vermelde jaartallen, uit het boekje van Frans Talstra), hij had gestudeerd aan het conservatorium in Leipzig en piekerde er niet over om, zoals zijn voorganger Hauff deed. op het programma van zijn orgelbespelingen een „Caprice voor alle Registers" te zetten, of een „Groote Bataille, behelzende: den aanbrekenden Morgen. Kanonnade, Trompetten en Pauken, het aanrukken der Kavallerie. Krijgslied der Soldaten. Marsch, Artillerie, Schermutseling, Gekerm der Gekwetsten, om Pardon biddende, daarna de Victoria". De recensenten moesten, zacht gezegd, nogal wennen aan „het streng klassieke spel van de zoogenaamde duitsche school" van Worp en in 1867 schreef één van hen na een concert van Worp: „(wij) kunnen nog niet toestemmen, dat hij tot het algemeen zoo met zijn orgelspel weet te spreken, als Hauff in zijn besten tijd deed. Wij houden meer van den acteur, die doorzijn gevoelvol spel de tranen in de oogen weet te lokken, dan van den kouden. afgemeten redenaar, die alleen aan strenge kritiek der kunst weet te behagen". En over lokken gesproken, moge dit fraaie citaat de orgelliefhebber lokken tot de aanschaf van het met plezierige deskundigheid samengestelde boekje van Frans Talstra. ADVERTENTIES Het orgel in de hervormde kerk te Uithuizermeeden. Blijkens het opschrift van dit stukje gaat het vandaag ook over Widor en dat komt. omdat ik uit Rotterdam weer twee orgelplaten van de serie „Rondom de Rotterdamse Laurensorgels" toegestuurd kreeg: nummer 17 met Aad van der Hoeven en nummer 18 met Thijs Kramer aan het hoofdorgel. Laatstgenoemde speelt Widor en dan geen Widor die tranen teweegbrengt, maar eerder een afgemeten Widor. Thijs Kramer komt namelijk voor de dag met Widors eerste orgelsymfonie in de oorspronkelijke versie en dit blijkt een zeer orgelmatig werk te zijn. heel opmerkelijk. Thijs Kramer levert er een klinkend pleidooi voor. maar in zijn ijver om de „strenge" Widor goed te etaleren, pakt hij naar mijn smaak te weinig buigzame registers. Hij begint deze plaat met de gevoelige Méditation, welke Widor later aan zijn eerste symfonie toevoegde. De toelichting op de hoes is uitstekend. Aad van der Hoeven speelt een gezellig programma: een daverende toccata aan begin en eind, een gavotte zus. een pastorale zo... Bach en Gigout, Beethoven en Franck en nog wat minder algemeen bekende goden. Het woord „gezellig" gebruik ik geenszins misprijzend, ik vind het juist leuk dat jongere organisten weer voor de draad komen met programma's, waar Feike Asma vroeger door zijn tegenstanders om uitgejouwd werd. Nu vereisen werken in dit, laat ik zeggen, toegankelijke genre een opsmuk, welke Van der Hoeven ze onvoldoende verleent. Ik geloof tenminste niet dat de door mij waargenomen onhelderheid en stroefheid louter te wijten aan de kwaliteiten van het hoofdorgel, welke naar mijn smaak niet opwegen tegen die van het transeptorgel in de Laurens. Ook Van der Hoeven geeft zijn luisteraars voldoende informatie op de hoes. Een plaat uit deze serie kost 25 gulden: voor dat bedrag krijgt men naar na storting op gironummer 4900 van de 8tichting Grote Kerk te Rotterdam, franco thuisgestuurd. Wie de plaat van zijn keuze afhaalt aan het bureau Grote Kerkplein 3 te Rotterdam, betaalt vijf gulden minder. ADVERTENTIES wlllem hendrlk zwart ST. JORISKERK AMERSFOORT 2DE PAASDAG (16 APRIL) 20.00 UUR GOD DRAAGT HEM IN ZIJN HART 112 blz.. 12.50 ..Bijbelse verkenningen over „In het spoor van Jezus en „Teksten voor onderweg „Opnieuw valt ons op de originele gedachtengang en uitleg van beken de bijbelgedeelten terwi|l zoals bekend ds Bouma een mooie en boeiende taal hariteert (Hervormd Groninger Kerkbode) HET BELOOFT EEN MOOIE DAG TE WORDEN 80 NZ f 9.70 Boeiend en origineel worden een aantal bijbelse gedachten over het komende vrederijk belicht „Zoals men gewend is van deze predikant is de taal helder en krijgen veel woorden en zinsverbanden een fris se en nieuwe inhoud.'' (Fnesch Dagblad) Wim Ramaker (samenstelling) WAT WIL DIT TOCH ZEGGEN' 74 blz geb. f 10.90 Gedichten over Hemelvaart en Pink steren Wim Ramaker (samenstelling) ZEG ONS, WANNEER DAT ZAL GEBEUREN' 72 blz geb 10,90 Gedichten over de wederkomst Deze bundels bevatten poéz.e van een groot aantal dichters en dichte ressen Inge Lievaart. Hans Bouma Jaap Zijlstra Okke Jager, Willem de Mérode. A Roland Holst en vele anderen Verkrijgbaar m de boekhandel KOK KAMPEN door dr. J. Wijngaards M.H.M. Heeft men wel geldige redenen om de vrouw van het priesteraml te sluiten? In een zeer nauwgezette studie analyseert de auteur de argumef van hen die zich tegen 'de vrouw in het ambt' verzetten. Daarbij ver hij de lezers nooit uit het oog. Zijn betoogtrant blijft helder ei polariseert nergens. De schrijver tracht alleen een bijdrage aar discussie te leveren. Daarom biedt hij ook een schat aan inform» 104 blz 14,75 door J. B. Metz Gedachten, verwachtingen, stellingen en vragen van de 'polit theoloog Metz. De Nederlandse religieuzen moeten zijn critii vragen niet uit de weg gaan, ook al had Metz ze oorspronkelijk ges aan de mannelijke religieuzen in Duitsland. In een eerste 'algemene bepaling' behandelt de auteur de vrager consequenties van het religieuze leven. Vervolgens leidt hij hieru hoe men gestalte moet geven aan de drie evangelische ra (armoede, ongehuwd-zijn en gehoorzaamheid). Ten slotte verkl Metz het religieuze bestaan als radicaal hoopvol bestaan. 88 blz 13,90 KATHOLIEKE BIJBELSTICHTING Postbus 27, 5280 AA BOXTEL tel. 04116-75348 Ook verkrijgbaar via de boekhandel De Hervormde Gemeente Heumen-Overasselt (bij Nijmegen) zoekt voor 2/3 dagtaak. Een aanvullende functie in het onderwijs te Nijmegen bef tot de mogelijkheden De gemeente is vrij jong, oecumenisch georiënteerd en telt 800 leden. Zij I elke zondag samen voor een liturgische viering in het gerestaureerde kerk Heumen (gelijktijdig kinderkerk). Verdere activiteiten zijn o.a. een aantal ..kringen een kleine cantori jongeren-groepen. Er is een moderne pastorie in Malden beschikbaar. Een uitgebreide schets van de gemeente wordt U op aanvraag gal toegezonden. Verdere inlichtingen worden verstrekt door Dhr. P. Barlle Oude Boterdijk 32. 6582 AV Heumen. Tel 08896-2691 Uw reactie gericht aan dit adres zien we gaarne vóór 1 mei tegemoet. DE GEREFORMEERDE KERK van DEN HELDE* A zoekt wegens a.s. vacature (ds. H. Koetsveld) en emen (ds. G. D. L. Brederveld), zo spoedig mogelijk twee De voorkeur gaat uit naar predikanten met min. 5 en max. dienstjaren. Naast een goede samenwerking met de collega's wordt i hen verwacht zich allereerst in te zetten voor het pastor» j opbouwwerk en de verkondiging in eigen wijk. De kerkelijke gemeente van Den Helder omvat plm. 43 i! leden en is verdeeld over 5 wijken, 4 predikanten, 1 pastor ii medewerker en heeft 5 kerkgebouwen. Beide vacatui hebben betrekking op de twee wijken in het centrum van stad. er zijn plannen in studie om te komen tot de bouw v£ een kerkgebouw/centrum voor beide wijken gezamenlijk e Vertrouwelijke informatie is eventueel te verkrijgen bij ds. G de Vrii tel 02230-27028 Adressen voor reacties D de Jong. Noordzeestr. 129. tel 0223 |j 22078 en J H. Kuiper. Graat Willem II straat 162. tel 02230-3411

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2