oed, bodem en een kaasbijltje ld De tedere toets van Thomas Pascal jpstra en de sr op het filmpad ter Ustinov als slavenhandelaar ^endraadse entenlol bloed en blond haar bioea nal Lampoon's al House Confidences pour confidences en Kriterion, 16 jr. anti', avonturenverhaal in 'donker Afrika' Prolongaties en reprises DE MOEDERDAG HANGER APRIL 1979 TROUW/KWARTET P 15 - RHS 17 Amsterdam City 7 en Cineac Reg. Breestraat; Eindhoven Saskia; Enschede Luraière; Nijmegen Scala; Rotterdam Arena 1 en Cineac Bijenkorf, 16 jr. lelek- ;-Berg oed en blond haar", de uwe van Frank Wiering. en Twentse jongen, ge- een mateloze agressie, id en een kaasbijltje, dam. Hij is nog maar ntraal Station uit. of hij nan die hem kleineerde eeltelijk vermoord (met e, het is scherp). In Am- stad is kapot en goed hij een maf, halfsleets onna Koster) tegen het dat ze hem kan gebrui- ;-instrument tegen haar lie haar vernederen en haar moeder, van wie ze afhankelijk is. Maar Andy laat zich niet gebruiken: hij doet wat hij wil en anders niets, homoseksuelen wil hij best in de buik snijden, maar die moeder heeft hem niets gedaan. Ten slotte gaan ze naar Twente en Jonna waart als een kat in een vreemd pak huis rond door Andy's ouderlijke wo ning. waar immense hoeveelheden aardappelen worden geconsumeerd. Een reis naar Parijs loopt op niets uit, ze begrijpt dat ze zich heeft ingelaten op een zinloos avontuur, en ten slotte geeft ze Andy aan bij de politie (die hem overigens van haver tot gort kent). Voordelen In ..Andy" wordt gespeeld met een natuurlijkheid, die bij ons zeldzaam is en dat is, behalve aan de grote vondst van de Twentse jongen Andy Vrielink als mannelijke hoofdrolspe ler, zeker voor een groot deel te dan ken aan een nog schaarser produkt van vaderlandse bodem: een voor treffelijke. als het ware op het lijf geschreven, dialoog. Er komen (een paar) herkenbare mensen in herken bare situaties in voor. De muziek van de popgroepen „Herman Brood and his wild Romance" en „Normaal" past precies bij de toon van de film. Allemaal positieve dingen, die ik voorwaar niet met een luchtig gebaar onder de deurmat wil schuiven. Nadelen Door sommigen wordt Andy aange prezen als een „authentiek tijdsdocu ment". En daar begint de huiver, die mij niet meer verlaat Want als de film werkelijk als „tijdsdocument" zou zijn opgezet, zouden de droefenis en het pessimisme over heden en toe komst er als het ware vanaf moeten druipen, omdat agressie en zinloos, bruut geweld, hoe je het ook wendt of keert, de kern vormen waar alles om draait. Maar van treurigheid en ont zetting is in het geheel geen sprake, integendeel: de punk-moraal, of wat daarvoor doorgaat, wordt niet alleen aanvaard, maar geprezen, in de pers folder worden waarlijk niet voor niets Marsmans versregels: „Groots en meeslepend wil ik leven, hoort ge dat, vader, moeder, knekelhuis" aange haald. Bloed aan de paal is het pa rool: alles wat je in de weg staat verminken of doden en daarna ver zinken in buien van abjecte senti mentaliteit (wie hadden ook weer zo'n Andy-psyche? Even terugden ken aan '40-'45. wie het niet heeft meegemaakt heeft er toch allicht iets over gelezen), dat beschouwen de ma kers klaarblijkelijk als een vorm van eerlijk leven, voorbehouden aan de jeugd. Fascistoïde „Fascistoïde" ik gebruik het woord niet graag, maar in dit geval moet ik wel. „Andy" heeft er alle kenmerken van: de angst voor en haat tegen de g^ote stad; de verheerlijking van de jeugd; het „gesunde Volksempfin- den" dat zich keert tegen alles wat vies en voos is (homoseksuelen!); het zelfmedelijden. En, voor de tweede. Andy Vrielink en Jonna Koster in „Andy, bloed en blond haar". derde en vierde maal: het geweld als een soort reinigende kracht. Als de jongeren Andy als hun held zien, is het hoog tijd om te gaan bibberen voor de toekomst van stad en land. De reclame mikt wel op dat effect: in de advertentie staat „Dit is je film!" studenten tijd. geld en om hartstochtelijk en te trappen, lijken lang :hien verwisselen ze hier emonstratievlag nog wel t woeste corpsgebeuren, kt er weinig meer van. erde John Landis (regis- le Kentucky Fried Mo- Eïklle film, enigszins la er n") zijn „National Lam- l®r l1 House" waarschijnlijk k 1962, volgens scenario- |ej Is Miller „de schemering a op de universiteiten". ntJereen de ruimte om zich n de meest waanzinnige )p gedreven door de le- dentenclub „Animal l „Beestenhol", die 'djirige collega's met feeen, rd oog worden bekeken, selt af met klucht, het enorme slap-stick-scè- n parade, het troetel kind van de corrupte burgemeester, vrijwel letterlijk in de soep wordt gereden door allerhande voertuigen, bestuurd door opstandige Beesten hokkers, onder andere de verschrik kelijke „Deathmobil". Helemaal geen onaardige film. met goede acteurs (vooral John Belushi schittert in ongebreidelde ondeu gendheid). Tegendraads in vele op zichten, in het geheel niet conventio neel gezagsgetrouw, zoals in dergelij ke films als puntje bij paaltje komt vaak de gewoonte is: zo wordt het bigotte Amerikaanse chauvinisme duchtig op de hak genomen. Dat Na tional Lampoon's Animal House" er gens ook een sociale en politieke sati re is, blijkt vooral uit het allerlaatste einde, als je denkt dat het voorbij is. Ik raad u dringend aan bij de aftite ling te blijven zitten, pas dan komen echt originele gags op het scherm. W. W.-B. John Belushi „National Lampoon's Animal House". Amsterdam-Tuschinski I; Den Haag Metropole en Camera; Rotterdam Lumière; Nijmegen Centrum; Leiden Studio; Utrecht Studio; Groningen Palace; Arnhem Palace 2; Eindhoven Studio M; Amersfoort Euro; Hilversum Euro 2, rij nog niet wist: we bezit- jlem van de Wetering een i detectiveromans, die lUi leugen in een internatio- lentnee. Zijn (grotendeels fdams gekleurde) speur- rorden ook in het bui- reïg gelezen. Amerikaanse ippijen hebben dan ook n boeken geclaimd, de ee'icteur Robert Redford dafok werkzaam als produ- e hand weten te leggen dat nog niet in Neder- :henen (van de Wetering in het Engels, hij woont n een Zen-commune). eerste „policier" „Het laarlemmerhouttuinen" ederland verfilmd; ver een en ander uit zijn itelkruid" en aangevuld n van velen, onder ande- le Wetering zelf. Deels in ardig pand. gelegen om .plaats van de misdaad". 1 of voor deze onderne- rachten van het Neder- wezen gebundeld zijn. (die zich van zijn trouwe onder andere „Turks tje Tippel" en „Soldaat de regisseur Paul Ver- gedistantieerd) is de firn Verstappen, een van iderlandse speelfilmma- r de intelligentste, voert utger Hauer. Rijk de Villeke van Ammelrooy lofdrollen. Zelfs voor de kat (ongetwijfeld de icteur) is gezorgd. „Grijpstra en de Gier" (de film is genoemd naar de twee hoofdperso nen, Amsterdamse rechercheurs, de een ongelukkig in zijn huwelijk, de ander mooi. vrijgezel en verslingerd aan zijn kat, beide geneigd om het betrekkelijke te zien in misdaad en deugd) zal, als er geen grote spaken in het wiel worden gestoken, op 20 sep tember worden uitgebracht. Het zou best eens een aardige film kunnen worden, maar het blijft natuurlijk afwachten geblazen. W.W.-B. Rutger Hauer, Willeke van Ammelrooy en Rijk de Gooyer in „Grijpstra en De Gier". De gebroeders Leeuwenhart. Prachtige Zweedse kinderfilm naar het beroemde boek van Astrid Lindgren. De gehele week in Catha- rijne 2. Utrecht. De Klompenboom. Prachtige pas torale van Italiaans landleven aan het eind van de vorige eeuw. ge maakt door Ermanno Olmi. De ge hele week in Club 5, Leeuwarden. A Wedding. Amusant en satirisch wandkleed van Amerikaans leven van Robert Altman. De gehele week in City 2. Amsterdam en Stu dio. Maastricht. Interiors. De eerste ernstige film van Woody Allen en de eerste waar in hijzelf niet de hoofdrol speelt. Prachtig mooi. De gehele week in Tuschinski 5, Amsterdam; Movies. Groningen; Mabi. Maastricht; Luxe. Arnhem; Lumière. Rotter dam. Springhaver. Utrecht. Brutti, sporcbi e cattivi. Harde en grove, maar ook zeer amusante en ontroerende film van Ettore Scola over het Romeinse sub-proletari- aat. De gehele week in Alhambra 2, Amsterdam; Studio. Groningen. Rien a signaler. Voortreffelijke film van Yves Bolsset over de smerige Franse oorlog in Algerije. 18 apr Vera Zienema. Groningen. Het Evangelie volgens Mattheus, Een van de beste films van Pier Paolo Pasollni. een ontroerende vermenging van sociaal engage ment en religiositeit. 13 en 14 apr. Filmclub Nassauplein. Groningen. Bruno, es blies ein Jager wohl in sein Horn De levensgeschiedenis van de obsederende zonderling Bruno, die beroemd werd door zijn rollen in films van Wemer Herzog. gefilmd door de Duiu,e cineast Eis- holz. 15 apr. Filmhuis Weesp. Pascal Thomas' „Pleure pas la bou- che pleine" oftewel „Huil niet met je mond vol" werd indertijd zeer posi tief ontvangen als een sympathieke, zeer natuurlijke, aangenaam verfris sende film van een jonge regisseur over de kleine handel en wandel van drie generaties op het Franse platte land. Vooral zijn realistische en lief devolle benadering van kinderen was opvallend. Zijn latere films vielen wat tegen, maar met „Confidences pour confidences" heeft hij zich, dunkt me, geheel gerehabiliteerd. Drie zusters ..Confidences pour confidences" draait om drie meisjes uit een Frans gezin, dat in de jaren vijftig naar Parijs verhuist. Daar groeien ze op en ondervinden aan den lijve de veran deringen die in dat tijdvak plaatsvin den. Vanzelfsprekendheid is er niet meer bij: de oude normen worden op de helling gezet. Alleen de oudste dochter is tenslotte nog vast verankerd in haar gezin met veel kinderen; de tweede, die graag hogerop wou, het liefst naar de film, wordt mede door haar eigen kome diespel diep ongelukkig en krijgt een zenuwinstorting; de derde, de ik-fi- guur, probeert het met emancipatie en eenzaamheid en dat is vaak erg moedig en soms erg triest. Evenals in „Huil niet met je mond vol" verdeelt Pascal zijn aandacht over oude, middelbare en jonge men sen: grootvader en grootmoeder op het platteland zorgen, als de moeilijk heden te groot worden, voor een soort onderduikadres, maar dat hun huwe lijk voornamelijk in stand is gehou den door „wetten en andere bezwaren en ook weemoedigheid die niemand kan verklaren" om met Elsschot te spreken, blijkt uit enkele, soms ge mompelde. confidenties De vader raakt geheel overstuur als zijn vrouw gaat stappen, tot grote vreugde van een verschrikkelijke oom die inder tijd door zijn echtgenote definitief werd verlaten, en blijft zitten met zijn gemengde gevoelens en zijn argwaan als zij terug komt. Alles is misschien niet eens zoveel anders geworden dan vroeger, het verschil is, dat niets meer verborgen blijft, dat iedereen dien tengevolge gedwongen is de moeilijk heden onder ogen te zien. En dat heeft weinig zin, als je er toch niet uit kunt komen. Tragi-komedie „Confidences pour confidences" is vaak grappig, soms treurig, vaak om te lachen, soms om te huilen, kortom: een tragi-komedle. maar dan wel ge zet in de lichte toets, die zo typisch is voor Thomas. Een fijne film. teder en menselijk, vol liefde en begrip voor vrijwel alle figuren, bij wijlen balan cerend op de rand van de klucht, zonder dat het wankel evenwicht ooit wordt verstoord. W. W.-B. iwendijk te een film in een genre, dat erg populair is geweest an het avonturenverhaal ifrika". Je had het Afrika borgen mysterieuze be- met in bergen verscholen ,>ar met zelden blanken verzonken beschavingen en te redden (daar kwam >tis voor in aanmerking), uitoefenden over onder ten. Of je had het met gestoffeerde Afrika, inke held Tarzan jonge i redden Er was ook het de Arabische slavenja al weer tegen even s onvervaarde blanke on- >f groot-wildjagers moes- De film „Ashanti" hoort it genoemde soort fèn verschil In de jaren Ue populair was. hoorde tot films van de derde of Categorie De aankleding ^opwindend luxueus, het spelersmateriaal behoorde over het algemeen niet tot het meest exquise kortom het genre was populair genoeg om zonder veel inspanning de kassa's in de bioscopen te laten rinke len. „Ashanti" steunt ten dele op het geloof, dat het genre op zich zelf genomen nog steeds aantrekkings kracht heeft. Maar er zijn aan de andere kant enkele voorzorgsmaatre gelen genomen om van buiten het soort zelf er enkele aantrekkelijkhe den binnen te schuiven. Zoals het meespelen van „bekende figuren". Ik noem ze: Peter Ustinov (schijnbaar voor alles te porren). Michael Caine. Omar Shariff. William Holden. Rex Harrison en alsof het allemaal niet op kan als regisseur niemand min der dan Richard Fleischer. Fleischer is overigens wel de man van het eerder breed dan (voorzover dat dan mogelijk is» diep uitgemeten avontuur Op zijn naam staan films als „20 000 mijlen onder zee". „Tora. Tora, Tora". „De vikings". „Dr Dolitt- le" „The new centurions". ..Compul sion" etc Roept men zich deze films in herinnering, dan doemt het beeld op van een zeer kundig maar vooral Peter Ustinov in „Ashanti". „driftig" regisseur Het lijkt alsof Fleischer mensen die naar een film van hem komen kijken geen ogenblik tijd gunt om op adem te komen Alleen je moet daar dan wel gevoe lig voor zijn. Mis je die gevoeligheid, dan komt makkelijk de neiging bij je boven om te denken „beste man. je kan me nog veel meer vertellen". Dat overkwam mij ook bij het kijken naar „Ashanti". Het is bekend of liever gezegd, het wordt als bekend verondersteld dat in Afrika nog steeds een levendi ge handel bestaat in neger-slaven. Er moet zelfs een zogenaamde slaven- route bestaan, waarlangs gekidnapte jonge negers en negerinnen naar het „wulpse" Midden-Oosten worden ge voerd. De verhalen bestaan en daar hebben de makers van de film de „historiciteit" van hun verhaal op ge baseerd Michael Caine werkt als VN-dokter in Afrika, waar hij kennelijk niets an ders doet dan injecties uitdelen. Hij wordt hierbij geholpen door zijn vrouw Anansa, een mooi meisje uit de stam van de Ashanti's, in Amerika opgeleid tot arts. Anansa wordt, na een bad in een oerwoud-riviertje, ont voerd door de (Arabische) slavenha lers van top-Arabier Peter Ustinov Carole Jaquinot, Elisa Servler en Anne Caudry in „Confidences pour confidances". ADVERTENTIE Natuurlijk gaat stoere Michael Caine de ontvoerders achterna en na veel avonturen wordt slavenhandelaar Ustinov gedood en de mooie Anansa gered uit de handen van slijmerige sheik Omar Shariff. die haar bestemd had als nachtkruikje voor zijn ouwe vaar. Wat de film op zich een onding toch tot een interessante belevenis maakt, is de manier waarop de ge noemde acteurs zich in hun rollen bewegen. Aan alles kun je zien. dat ze bereid zijn geweest om „mee te doen" lekker schmieren voor een camera Maar met uitzondering van Ustinov doen ze het allemaal wat hautain. In de trant van we zijn nu wel in dit (ons onwaardige) genre verdwaald, maar dan zullen we toch even van katoen geven. Ustinov doet het an ders. Die wil van elke rol die hem. in wat voor film ook, wordt toebedeeld, een originele creatie maken Ben ik een hypocriete schurk, dan zal ik ook schurk en hypocriet zijn en het kan me niet schelen, dat mijn Ustinov- facie erop zit geplakt. Als Je de film zo bekijkt, is-ie best geschikt om ervan te genieten. Een teer reliëf van een volmaakte roos, met zorg ver vaardigd van Parisch porselein en gedecoreerd met 24-karaatsgoud. Uitsluitend verkrijgbaar tot en met 15 april 1*»79. Elke hanger zal op tijd worden verzonden om op Moederdag ten geschenke te kunnen geven. Moederdag - de gelegenheid om haar te tonen hoeveel u om haar geeft. En wat zou welsprekender van jw liefde kunnen getuigen dan het schenken van één enkele, on vergankelijke roos? Een hanger.speciaal ontworpen om haar op Moederdag mee te verblijden maarzo bekoorlijk dat zij hem het gehele jaar door zal dragen. De Moederdag Hanger is vervaardigd van teer, doorschijnend, lieflijk Parisch porselein en toont de volmaakte roos - met precies de juiste roze tint - tegen een ivoorkleurige achtergrond. Onmisken baar vrouwelijk. Gedistingeerd en tijdloos. En zo fraai gemodelleerd, dat u meent de geur te kunnen ruiken. En bovendien is de hanger, om het geheel nog eleganter te maken, afgezet met een rand van 24-karaatsgoud, die zeer zorgvuldig is aangebracht. Geef haar dit jaar een roos zonder doornen De Moederdag Hanger. Een enkele roos. die meer zegt dan het grootste boeket. Uitslui tend verkrijgbaar bij Franklin Porselein, voor slechts f95,-. Bedenkt u echter wel dat deze hanger uitsluitend voor Moederdag 1979 wordt vervaardigd. Onderstaand intekenformulier dient dan ook uiter lijk 15 april 1979 door de posterijen afge stempeld, door ons te zijn ontvangen, om geaccepteerd te kunnen worden. Na deze datum zal de hanger nooit meer in Neder land worden aangeboden. Een speciale roos om warme gevoelens tot bloei te brengen. "^te^liet metéén etthele eooj... Hanger eg ongeveer xeare grootte af geheetd r~ INTEKENFORMULIER DE MOEDERDAG HANGER A Heen geldig indien vóór of op 15 april 1979 door de posterijen afgestempeld. Limiet: twee hangers per intekenaar. Aan Franklin Porselein. Amstcldijk 166. Antwoordnummer 82.1000 SN Amsterdam (Ie verzenden in een envelop zonder postzegel) Hierbij verzoek ik u mijn bestelling tc noicrcn voor Moederdag Han- gerts). vervaardigd vjn zuiver Panscb porselein en gedecoreerd mei 24- karaaisgoud. voorde uitgifteprijs van (95.. per hanger De hanger zal mij worden toegezonden mcl een bijpassende halsketting, in een (raaie geschenkverpakking Ik hocl nu nog mcis ic beulen, maar zal. ha ontvangst van een accept girokaart. het verschuldigde bedrag bij vooruitbculing overmaken Handtekening Datum Niijm Ad rev Postcode/Plaats Du hokje v v p. aankruisen indien u reeds eerder een produkt van Franklin Porsclcin/Mint/Philatclics/Krivtal heefi gekocht Bestelling geldig na acceptatie door Franklin Porselein

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 17