oed,
bodem en een kaasbijltje
ld
De tedere toets van
Thomas Pascal
jpstra en de
sr op het filmpad
ter Ustinov als slavenhandelaar
^endraadse
entenlol
bloed en blond haar
bioea
nal Lampoon's
al House
Confidences pour confidences en Kriterion, 16 jr.
anti', avonturenverhaal in 'donker Afrika'
Prolongaties
en reprises
DE MOEDERDAG
HANGER
APRIL 1979
TROUW/KWARTET P 15 - RHS 17
Amsterdam City 7 en Cineac Reg. Breestraat; Eindhoven Saskia; Enschede Luraière;
Nijmegen Scala; Rotterdam Arena 1 en Cineac Bijenkorf, 16 jr.
lelek-
;-Berg
oed en blond haar", de
uwe van Frank Wiering.
en Twentse jongen, ge-
een mateloze agressie,
id en een kaasbijltje,
dam. Hij is nog maar
ntraal Station uit. of hij
nan die hem kleineerde
eeltelijk vermoord (met
e, het is scherp). In Am-
stad is kapot en goed
hij een maf, halfsleets
onna Koster) tegen het
dat ze hem kan gebrui-
;-instrument tegen haar
lie haar vernederen en
haar moeder, van wie ze
afhankelijk is. Maar Andy laat zich
niet gebruiken: hij doet wat hij wil en
anders niets, homoseksuelen wil hij
best in de buik snijden, maar die
moeder heeft hem niets gedaan. Ten
slotte gaan ze naar Twente en Jonna
waart als een kat in een vreemd pak
huis rond door Andy's ouderlijke wo
ning. waar immense hoeveelheden
aardappelen worden geconsumeerd.
Een reis naar Parijs loopt op niets uit,
ze begrijpt dat ze zich heeft ingelaten
op een zinloos avontuur, en ten slotte
geeft ze Andy aan bij de politie (die
hem overigens van haver tot gort
kent).
Voordelen
In ..Andy" wordt gespeeld met een
natuurlijkheid, die bij ons zeldzaam
is en dat is, behalve aan de grote
vondst van de Twentse jongen Andy
Vrielink als mannelijke hoofdrolspe
ler, zeker voor een groot deel te dan
ken aan een nog schaarser produkt
van vaderlandse bodem: een voor
treffelijke. als het ware op het lijf
geschreven, dialoog. Er komen (een
paar) herkenbare mensen in herken
bare situaties in voor. De muziek van
de popgroepen „Herman Brood and
his wild Romance" en „Normaal"
past precies bij de toon van de film.
Allemaal positieve dingen, die ik
voorwaar niet met een luchtig gebaar
onder de deurmat wil schuiven.
Nadelen
Door sommigen wordt Andy aange
prezen als een „authentiek tijdsdocu
ment". En daar begint de huiver, die
mij niet meer verlaat Want als de
film werkelijk als „tijdsdocument"
zou zijn opgezet, zouden de droefenis
en het pessimisme over heden en toe
komst er als het ware vanaf moeten
druipen, omdat agressie en zinloos,
bruut geweld, hoe je het ook wendt of
keert, de kern vormen waar alles om
draait. Maar van treurigheid en ont
zetting is in het geheel geen sprake,
integendeel: de punk-moraal, of wat
daarvoor doorgaat, wordt niet alleen
aanvaard, maar geprezen, in de pers
folder worden waarlijk niet voor niets
Marsmans versregels: „Groots en
meeslepend wil ik leven, hoort ge dat,
vader, moeder, knekelhuis" aange
haald. Bloed aan de paal is het pa
rool: alles wat je in de weg staat
verminken of doden en daarna ver
zinken in buien van abjecte senti
mentaliteit (wie hadden ook weer
zo'n Andy-psyche? Even terugden
ken aan '40-'45. wie het niet heeft
meegemaakt heeft er toch allicht iets
over gelezen), dat beschouwen de ma
kers klaarblijkelijk als een vorm van
eerlijk leven, voorbehouden aan de
jeugd.
Fascistoïde
„Fascistoïde" ik gebruik het woord
niet graag, maar in dit geval moet ik
wel. „Andy" heeft er alle kenmerken
van: de angst voor en haat tegen de
g^ote stad; de verheerlijking van de
jeugd; het „gesunde Volksempfin-
den" dat zich keert tegen alles wat
vies en voos is (homoseksuelen!); het
zelfmedelijden. En, voor de tweede.
Andy Vrielink en Jonna Koster in „Andy, bloed en blond haar".
derde en vierde maal: het geweld als
een soort reinigende kracht.
Als de jongeren Andy als hun held
zien, is het hoog tijd om te gaan
bibberen voor de toekomst van stad
en land. De reclame mikt wel op dat
effect: in de advertentie staat „Dit is
je film!"
studenten tijd. geld en
om hartstochtelijk en
te trappen, lijken lang
:hien verwisselen ze hier
emonstratievlag nog wel
t woeste corpsgebeuren,
kt er weinig meer van.
erde John Landis (regis-
le Kentucky Fried Mo-
Eïklle film, enigszins la
er n") zijn „National Lam-
l®r l1 House" waarschijnlijk
k 1962, volgens scenario-
|ej Is Miller „de schemering
a op de universiteiten".
ntJereen de ruimte om zich
n de meest waanzinnige
)p gedreven door de le-
dentenclub „Animal
l „Beestenhol", die
'djirige collega's met feeen,
rd oog worden bekeken,
selt af met klucht, het
enorme slap-stick-scè-
n parade, het troetel
kind van de corrupte burgemeester,
vrijwel letterlijk in de soep wordt
gereden door allerhande voertuigen,
bestuurd door opstandige Beesten
hokkers, onder andere de verschrik
kelijke „Deathmobil".
Helemaal geen onaardige film. met
goede acteurs (vooral John Belushi
schittert in ongebreidelde ondeu
gendheid). Tegendraads in vele op
zichten, in het geheel niet conventio
neel gezagsgetrouw, zoals in dergelij
ke films als puntje bij paaltje komt
vaak de gewoonte is: zo wordt het
bigotte Amerikaanse chauvinisme
duchtig op de hak genomen. Dat Na
tional Lampoon's Animal House" er
gens ook een sociale en politieke sati
re is, blijkt vooral uit het allerlaatste
einde, als je denkt dat het voorbij is.
Ik raad u dringend aan bij de aftite
ling te blijven zitten, pas dan komen
echt originele gags op het scherm.
W. W.-B.
John Belushi
„National Lampoon's Animal House".
Amsterdam-Tuschinski I; Den Haag Metropole en Camera;
Rotterdam Lumière; Nijmegen Centrum; Leiden Studio;
Utrecht Studio; Groningen Palace; Arnhem Palace 2;
Eindhoven Studio M; Amersfoort Euro; Hilversum Euro 2,
rij
nog niet wist: we bezit-
jlem van de Wetering een
i detectiveromans, die
lUi leugen in een internatio-
lentnee. Zijn (grotendeels
fdams gekleurde) speur-
rorden ook in het bui-
reïg gelezen. Amerikaanse
ippijen hebben dan ook
n boeken geclaimd, de
ee'icteur Robert Redford
dafok werkzaam als produ-
e hand weten te leggen
dat nog niet in Neder-
:henen (van de Wetering
in het Engels, hij woont
n een Zen-commune).
eerste „policier" „Het
laarlemmerhouttuinen"
ederland verfilmd; ver
een en ander uit zijn
itelkruid" en aangevuld
n van velen, onder ande-
le Wetering zelf. Deels in
ardig pand. gelegen om
.plaats van de misdaad".
1 of voor deze onderne-
rachten van het Neder-
wezen gebundeld zijn.
(die zich van zijn trouwe
onder andere „Turks
tje Tippel" en „Soldaat
de regisseur Paul Ver-
gedistantieerd) is de
firn Verstappen, een van
iderlandse speelfilmma-
r de intelligentste, voert
utger Hauer. Rijk de
Villeke van Ammelrooy
lofdrollen. Zelfs voor de
kat (ongetwijfeld de
icteur) is gezorgd.
„Grijpstra en de Gier" (de film is
genoemd naar de twee hoofdperso
nen, Amsterdamse rechercheurs, de
een ongelukkig in zijn huwelijk, de
ander mooi. vrijgezel en verslingerd
aan zijn kat, beide geneigd om het
betrekkelijke te zien in misdaad en
deugd) zal, als er geen grote spaken in
het wiel worden gestoken, op 20 sep
tember worden uitgebracht. Het zou
best eens een aardige film kunnen
worden, maar het blijft natuurlijk
afwachten geblazen.
W.W.-B.
Rutger Hauer, Willeke van Ammelrooy en Rijk de Gooyer in „Grijpstra
en De Gier".
De gebroeders Leeuwenhart.
Prachtige Zweedse kinderfilm naar
het beroemde boek van Astrid
Lindgren. De gehele week in Catha-
rijne 2. Utrecht.
De Klompenboom. Prachtige pas
torale van Italiaans landleven aan
het eind van de vorige eeuw. ge
maakt door Ermanno Olmi. De ge
hele week in Club 5, Leeuwarden.
A Wedding. Amusant en satirisch
wandkleed van Amerikaans leven
van Robert Altman. De gehele
week in City 2. Amsterdam en Stu
dio. Maastricht.
Interiors. De eerste ernstige film
van Woody Allen en de eerste waar
in hijzelf niet de hoofdrol speelt.
Prachtig mooi. De gehele week in
Tuschinski 5, Amsterdam; Movies.
Groningen; Mabi. Maastricht;
Luxe. Arnhem; Lumière. Rotter
dam. Springhaver. Utrecht.
Brutti, sporcbi e cattivi. Harde en
grove, maar ook zeer amusante en
ontroerende film van Ettore Scola
over het Romeinse sub-proletari-
aat. De gehele week in Alhambra 2,
Amsterdam; Studio. Groningen.
Rien a signaler. Voortreffelijke film
van Yves Bolsset over de smerige
Franse oorlog in Algerije. 18 apr
Vera Zienema. Groningen.
Het Evangelie volgens Mattheus,
Een van de beste films van Pier
Paolo Pasollni. een ontroerende
vermenging van sociaal engage
ment en religiositeit. 13 en 14 apr.
Filmclub Nassauplein. Groningen.
Bruno, es blies ein Jager wohl in
sein Horn De levensgeschiedenis
van de obsederende zonderling
Bruno, die beroemd werd door zijn
rollen in films van Wemer Herzog.
gefilmd door de Duiu,e cineast Eis-
holz. 15 apr. Filmhuis Weesp.
Pascal Thomas' „Pleure pas la bou-
che pleine" oftewel „Huil niet met je
mond vol" werd indertijd zeer posi
tief ontvangen als een sympathieke,
zeer natuurlijke, aangenaam verfris
sende film van een jonge regisseur
over de kleine handel en wandel van
drie generaties op het Franse platte
land. Vooral zijn realistische en lief
devolle benadering van kinderen was
opvallend. Zijn latere films vielen wat
tegen, maar met „Confidences pour
confidences" heeft hij zich, dunkt me,
geheel gerehabiliteerd.
Drie zusters
..Confidences pour confidences"
draait om drie meisjes uit een Frans
gezin, dat in de jaren vijftig naar
Parijs verhuist. Daar groeien ze op en
ondervinden aan den lijve de veran
deringen die in dat tijdvak plaatsvin
den. Vanzelfsprekendheid is er niet
meer bij: de oude normen worden op
de helling gezet.
Alleen de oudste dochter is tenslotte
nog vast verankerd in haar gezin met
veel kinderen; de tweede, die graag
hogerop wou, het liefst naar de film,
wordt mede door haar eigen kome
diespel diep ongelukkig en krijgt een
zenuwinstorting; de derde, de ik-fi-
guur, probeert het met emancipatie
en eenzaamheid en dat is vaak erg
moedig en soms erg triest.
Evenals in „Huil niet met je mond
vol" verdeelt Pascal zijn aandacht
over oude, middelbare en jonge men
sen: grootvader en grootmoeder op
het platteland zorgen, als de moeilijk
heden te groot worden, voor een soort
onderduikadres, maar dat hun huwe
lijk voornamelijk in stand is gehou
den door „wetten en andere bezwaren
en ook weemoedigheid die niemand
kan verklaren" om met Elsschot te
spreken, blijkt uit enkele, soms ge
mompelde. confidenties De vader
raakt geheel overstuur als zijn vrouw
gaat stappen, tot grote vreugde van
een verschrikkelijke oom die inder
tijd door zijn echtgenote definitief
werd verlaten, en blijft zitten met zijn
gemengde gevoelens en zijn argwaan
als zij terug komt. Alles is misschien
niet eens zoveel anders geworden dan
vroeger, het verschil is, dat niets meer
verborgen blijft, dat iedereen dien
tengevolge gedwongen is de moeilijk
heden onder ogen te zien. En dat
heeft weinig zin, als je er toch niet uit
kunt komen.
Tragi-komedie
„Confidences pour confidences" is
vaak grappig, soms treurig, vaak om
te lachen, soms om te huilen, kortom:
een tragi-komedle. maar dan wel ge
zet in de lichte toets, die zo typisch is
voor Thomas. Een fijne film. teder en
menselijk, vol liefde en begrip voor
vrijwel alle figuren, bij wijlen balan
cerend op de rand van de klucht,
zonder dat het wankel evenwicht ooit
wordt verstoord.
W. W.-B.
iwendijk
te
een film in een genre, dat
erg populair is geweest
an het avonturenverhaal
ifrika". Je had het Afrika
borgen mysterieuze be-
met in bergen verscholen
,>ar met zelden blanken
verzonken beschavingen
en te redden (daar kwam
>tis voor in aanmerking),
uitoefenden over onder
ten. Of je had het met
gestoffeerde Afrika,
inke held Tarzan jonge
i redden Er was ook het
de Arabische slavenja
al weer tegen even
s onvervaarde blanke on-
>f groot-wildjagers moes-
De film „Ashanti" hoort
it genoemde soort
fèn verschil In de jaren
Ue populair was. hoorde
tot films van de derde of
Categorie De aankleding
^opwindend luxueus, het
spelersmateriaal behoorde over het
algemeen niet tot het meest exquise
kortom het genre was populair
genoeg om zonder veel inspanning de
kassa's in de bioscopen te laten rinke
len. „Ashanti" steunt ten dele op het
geloof, dat het genre op zich zelf
genomen nog steeds aantrekkings
kracht heeft. Maar er zijn aan de
andere kant enkele voorzorgsmaatre
gelen genomen om van buiten het
soort zelf er enkele aantrekkelijkhe
den binnen te schuiven. Zoals het
meespelen van „bekende figuren". Ik
noem ze: Peter Ustinov (schijnbaar
voor alles te porren). Michael Caine.
Omar Shariff. William Holden. Rex
Harrison en alsof het allemaal niet
op kan als regisseur niemand min
der dan Richard Fleischer.
Fleischer is overigens wel de man van
het eerder breed dan (voorzover dat
dan mogelijk is» diep uitgemeten
avontuur Op zijn naam staan films
als „20 000 mijlen onder zee". „Tora.
Tora, Tora". „De vikings". „Dr Dolitt-
le" „The new centurions". ..Compul
sion" etc Roept men zich deze films
in herinnering, dan doemt het beeld
op van een zeer kundig maar vooral
Peter Ustinov in „Ashanti".
„driftig" regisseur Het lijkt alsof
Fleischer mensen die naar een film
van hem komen kijken geen ogenblik
tijd gunt om op adem te komen
Alleen je moet daar dan wel gevoe
lig voor zijn. Mis je die gevoeligheid,
dan komt makkelijk de neiging bij je
boven om te denken „beste man. je
kan me nog veel meer vertellen". Dat
overkwam mij ook bij het kijken naar
„Ashanti".
Het is bekend of liever gezegd, het
wordt als bekend verondersteld
dat in Afrika nog steeds een levendi
ge handel bestaat in neger-slaven. Er
moet zelfs een zogenaamde slaven-
route bestaan, waarlangs gekidnapte
jonge negers en negerinnen naar het
„wulpse" Midden-Oosten worden ge
voerd. De verhalen bestaan en daar
hebben de makers van de film de
„historiciteit" van hun verhaal op ge
baseerd
Michael Caine werkt als VN-dokter in
Afrika, waar hij kennelijk niets an
ders doet dan injecties uitdelen. Hij
wordt hierbij geholpen door zijn
vrouw Anansa, een mooi meisje uit de
stam van de Ashanti's, in Amerika
opgeleid tot arts. Anansa wordt, na
een bad in een oerwoud-riviertje, ont
voerd door de (Arabische) slavenha
lers van top-Arabier Peter Ustinov
Carole Jaquinot, Elisa Servler en Anne Caudry in „Confidences pour
confidances".
ADVERTENTIE
Natuurlijk gaat stoere Michael Caine
de ontvoerders achterna en na veel
avonturen wordt slavenhandelaar
Ustinov gedood en de mooie Anansa
gered uit de handen van slijmerige
sheik Omar Shariff. die haar bestemd
had als nachtkruikje voor zijn ouwe
vaar.
Wat de film op zich een onding
toch tot een interessante belevenis
maakt, is de manier waarop de ge
noemde acteurs zich in hun rollen
bewegen. Aan alles kun je zien. dat ze
bereid zijn geweest om „mee te doen"
lekker schmieren voor een camera
Maar met uitzondering van Ustinov
doen ze het allemaal wat hautain. In
de trant van we zijn nu wel in dit
(ons onwaardige) genre verdwaald,
maar dan zullen we toch even van
katoen geven. Ustinov doet het an
ders. Die wil van elke rol die hem. in
wat voor film ook, wordt toebedeeld,
een originele creatie maken Ben ik
een hypocriete schurk, dan zal ik ook
schurk en hypocriet zijn en het kan
me niet schelen, dat mijn Ustinov-
facie erop zit geplakt. Als Je de film zo
bekijkt, is-ie best geschikt om ervan
te genieten.
Een teer reliëf van een volmaakte roos, met zorg ver
vaardigd van Parisch porselein en gedecoreerd met
24-karaatsgoud.
Uitsluitend verkrijgbaar tot en met 15 april 1*»79.
Elke hanger zal op tijd worden verzonden om op Moederdag
ten geschenke te kunnen geven.
Moederdag - de gelegenheid om haar te tonen hoeveel u
om haar geeft. En wat zou welsprekender van jw liefde
kunnen getuigen dan het schenken van één enkele, on
vergankelijke roos?
Een hanger.speciaal ontworpen om haar op Moederdag
mee te verblijden maarzo bekoorlijk dat zij hem het
gehele jaar door zal dragen.
De Moederdag Hanger is vervaardigd van teer,
doorschijnend, lieflijk Parisch porselein en toont de
volmaakte roos - met precies de juiste roze tint -
tegen een ivoorkleurige achtergrond. Onmisken
baar vrouwelijk. Gedistingeerd en tijdloos. En
zo fraai gemodelleerd, dat u meent de geur te
kunnen ruiken. En bovendien is de hanger,
om het geheel nog eleganter te maken,
afgezet met een rand van 24-karaatsgoud,
die zeer zorgvuldig is aangebracht.
Geef haar dit jaar een roos zonder
doornen
De Moederdag Hanger.
Een enkele roos. die meer zegt
dan het grootste boeket. Uitslui
tend verkrijgbaar bij Franklin
Porselein, voor slechts f95,-.
Bedenkt u echter wel dat deze
hanger uitsluitend voor Moederdag
1979 wordt vervaardigd. Onderstaand
intekenformulier dient dan ook uiter
lijk 15 april 1979 door de posterijen afge
stempeld, door ons te zijn ontvangen, om
geaccepteerd te kunnen worden. Na deze
datum zal de hanger nooit meer in Neder
land worden aangeboden.
Een speciale roos om warme gevoelens
tot bloei te brengen.
"^te^liet
metéén etthele eooj...
Hanger eg ongeveer xeare grootte af geheetd
r~
INTEKENFORMULIER
DE MOEDERDAG HANGER
A Heen geldig indien vóór of op 15 april 1979 door de posterijen
afgestempeld.
Limiet: twee hangers per intekenaar.
Aan Franklin Porselein. Amstcldijk 166. Antwoordnummer 82.1000 SN
Amsterdam (Ie verzenden in een envelop zonder postzegel)
Hierbij verzoek ik u mijn bestelling tc noicrcn voor Moederdag Han-
gerts). vervaardigd vjn zuiver Panscb porselein en gedecoreerd mei 24-
karaaisgoud. voorde uitgifteprijs van (95.. per hanger
De hanger zal mij worden toegezonden mcl een bijpassende halsketting,
in een (raaie geschenkverpakking
Ik hocl nu nog mcis ic beulen, maar zal. ha ontvangst van een accept
girokaart. het verschuldigde bedrag bij vooruitbculing overmaken
Handtekening Datum
Niijm
Ad rev
Postcode/Plaats
Du hokje v v p. aankruisen indien u reeds eerder een produkt van
Franklin Porsclcin/Mint/Philatclics/Krivtal heefi gekocht
Bestelling geldig na acceptatie door Franklin Porselein