Versnippering houdt
Open School tegen
Voor- en nadelen
van deeltijd arbeid
Personal!;
Mike Oldfield
verveelt met
muzikale vondsten
NOS-brochure over educatieve omroep
Van Gendt veilt
kinderboeken
VARA-documentaire over korter werken
En dan nog
Liedjes van de koude grond
KUNST/RADIO/TELEVISIE
Voorzitter VNO Mr. C. van Vet B
door het bestuur van het Verb
van Nederlandse Ondernemii js
met ingang van 8 januari voor
jaar herbenoemd tot voorzitter
het VNO Mr. Van Veen (56) 1W B
januari 1974 voor de eerste maal
VNO-voorzitter gekozen, nadat
onder meer gemeentesecretaris
Hoogeveen en Groningen was
weest. In 1967 werd hij staatssecr
ris van binnenlandse zaken en inl
minister van onderwijs in het k
net-Biesheuvel. Later kwam daar
de portefeuille van wetenschaj
bij
Burgemeesters Met ingang val
mei is benoemd tot burgemeester
Zeist drs. H. J. Eijsink, nu burger
ter van Meppel. De heer Eijsink
lid van de PvdA. Hij heeft gewerk
de provincie Groningen en de pro
cie Drente. Van 1959 tot 1965 wa
wetenschappelijk medewerker
de Wiarda-Beckmanstichting. het
tenschappelijk bureau van de P*
Voordat hij burgemeester van 1
pel werd, was hij burgemeester
Bellingwolde, later Bellingwedde,
was onder meer lid van het partl
stuur van de PvdA en is nog vooi
ter van het bouwberaad en lid va;
raad van de arbeidsmarkt.
Ook is gisteren de benoeming
cieel bekend geworden van twee
gemeesters, over wie ook in
krant al bericht is. Het betreft
burgemeesters van Zaanstad
Delft Naar Zaanstad gaat per 16 J
drs. A. J. Lems (50), de huidige bu
meester van Schiedam, oud-lid
de Tweede Kamer en van de Rot
damse raad voor de PvdA. Naar I
gaat per 16 mei mr. R. M. Gallas!
nu burgemeester van Alphen aan
Rijn. Hij is hervormd en lid van
CDA. Hij volgt in Delft dr. ir. A.
Oele op die naar de Rijnmondr
gaat. Oele is PvdA; Delft gaat nu
wat de burgemeesterspost bet
over naar van PvdA naar CDA.
Onderscheiding Mr. J G. L. Reu
president van de rechtbank te I
terdam. is benoemd tot commas
in de orde van Oranie-Nassan
Kunst hgt binnen ieders bereik in raw wtou w sroVunSer^
de Oude Kerk Ajnstnrdani 6mB
In het VAR A-programma
Werk worden voorbeelden ge
geven van een eerlijker werk
verdeling via „deeltijdar
beid".
Ned. 1/1
Over rijke olie- en veeboe
ren in Texas gaat de korte se
rie Dallas met Jim Davis als
hoofd van de familie.
Ned. 2/21.40
Aan een NOS-programma
over en met componist Peter
Schat werkt het Concertge
bouworkest mee o.l.v. Colin
Davis. Het is vanaf 23.10 uur in
stereo te beluisteren via Hil
versum 2.
Ned. 1/22.05
Onderwerpen in Televitier
Magazine; De Britse verkiezin
gen op 3 mei. video-systemen
in Amerika en een reportage
over de situatie in Cambodja
Ned. 2/22.30
In de basiliek van Tongeren
wordt een middeleeuws Nor-
mandisch-Nederlands passie
spel opgevoerd.
Belgie 121.25
Op het orgel van de Grote
Kerk in Dordrecht speelt Arie
i. Keijzer eigen psalmbewer
kingen en een improvisatie
over gezang 174.
Hilv. 121.42
DONDERDAG 12 APRIL 1979
TROUW/KWARTET
ADVERTENTIE
door Stan Rijven
Dinsdagavond liep het Haag
se Congresgebouw tweemaal
vol voor een concert van Mike
Oldfield. die met dit eerste
bezoek aan Nederland zijn
laatste album Incantations"
ten gehore kwam brengen.
Twee jaar eerder werd tijdens het
Holland Festival Tubular Bells op
orkestrale wijze uitgevoerd met Jan
Akkerman als sologitarist Deze com
positie. die Oldfield op 20-Jarige leef
tijd in 1973 op de plaat zette, bezorg
de hem een grote bekendheid over de
hele wpreld door middel van verkoop
van zo n 10 miljoen exemplaren
Speciaal vandaag
Het bijzondere aan deze plaat was,
dat nagenoeg alle (15) instrumenten
door Oldfield zelf werden bespeeld.
Over elkaar opgenomen leverde dit
een symfonisch resultaat op. Maar
ook de wijze van componeren had
iets bijzonders: een grote verschei
denheid aan muzikale vondsten werd
tot één collage aaneengesmeed. Toch
trad bij herhaald luisteren een zekere
mate van verveling op; het verras
singselement verdween. „Hemest
Ridge" en „Ommadawn" die hierna
verschenen werden volgens hetzelfde
recept gemaakt; weer werden ingre
diënten uit de volksmuziek en mini
mal music (Riley, Glass) toegevoegd.
Het gebrek aan originaliteit viel
steeds moeilijker te maskeren het
geen in zijn recente album „Incanta
tions" (toverformules) nog duidelij
ker naar voren komt. Het lijkt wel of
hij met de titel toverspreuken dit
gebrek probeert te bezweren
Toverformules
Diezelfde toverformules waren ook
nodig om het concert tot een boeien
de gebeurtenis te maken. Daartoe
was een orkest van vijftig musici op
het podium verzameld bestaande uit
een twintigtal strijkers en blazers, die
te zamen met een dameskoor het
„klassieke" instrumentarium verte
genwoordigden. Daarnaast was er
een percussiegroep, die afwisselend
vibrafoons, glockenspiel, gong en al
lerlei kleine en ritme-instrumenten
bespeelde De „popafdeling" bestond
uit een drummer, een basgitarist en
dne sologitansten van wie Mike Old;
field de spil vormde Links en rechts
van het podium stonden twee immen
se geluidsmuren opgesteld, die voor
een perfecte geluidsweergave
zorgden
Achter dit indrukwekkend aandoend
geheel was een groot filmdoek ge
spannen waarop van tijd tot tijd ster
renhemels en zilte zeeën werden ge
projecteerd. De muzikanten waren al
len in beige bruine kleding gestoken
en alsof dat geaccentueerd moest
Mike Oldfield
AMSTERDAM Een omvangrijke
verzameling Nederlandse kinderboe
ken uit de 18e, 19e en 20ste eeuw zal
op 23 april bij de firma A. L. van
Gendt Co. worden geveild. De col
lectie van wijlen mevrouw A. M. Cal-
Jé-van Gulik bestaat uit enkele dui
zenden exemplaren en geeft een goed
beeld van wat er de laatste 200 jaar
aan kinderboeken verschenen is. Zij
omvat alle terreinen zoals sprookjes-,
fabel- en prentenboeken, schoolboek
jes. stichtelijke lectuur en vertalin
gen uit het Frans. Duits en Engels op
diverse gebieden. Er is een volledige
verzameling van het werk van P. J.
Andriessen en het werk van schrij
vers als Hieronymus van Alphen, J. J.
A. Goeverneur. Joh. Hazeu en Petro-
nella Moense is ook in de collectie
opgenomen.
Ooor Riet Dlemer
HILVERSUM - Een Open
School voor Nederland, zoals
die er volgens de plannen van
een aantal jaren geleden uit
zou moeten zien, zal er waar
schijnlijk nooit komen. En
dat er veel schot zit in de
toekomstplannen voor nieu
we vormen van volwassenen
educatie blijkt ook al niet uit
de pas verschenen brochure
Edukatieve Omroep in Sil
houet. Er wordt nu wel ge
dacht over oprichting van een
Landelijk Overlegorgaan Vol
wassenen Educatie (LOVE).
Verder is er nog dit voorjaar
een definitief structuuradvies
van de Commissie Open
School te verwachten. En dan
is er het wachten op de nota
volwassenen-educatie van de
minister van onderwijs.
Op het eerste gezicht staan er dus
nogal wat potjes op het vuur. maar
bij nadere bestudering van de bro
chure blijkt dat niet iedereen opti
mistisch is gestemd Edukatieve Om
roep in Silhouet is een uitgave van de
NOS. die daardoor niet alleen belang
stelling voor onderwijs aan volwasse
nen toont, maar die tevens een bij
drage aan de (eindeloze!) discussie wil
leveren.
Het is een uitgave in de serie Omroep-
podium (andere brochures gingen
over merchandising, regionale om
roep en radio-programmering). Met
.podium" wordt bedoeld dat perso
nen vanuit verschillende gezichtshoe
ken de gelegenheid krijgen het onder
werp te benaderen Je zou dus ver
wachten uit de hoek van onderwijs'
vorming en uit de hoek van de om
roep. zo n beetje op fifty-fifty-basls.
maar dat valt voor het onderwijs wat
onvoordeliger uit. Hoewel de zojuist
afgetreden voorzitter van de Com
missie Open School, dr O. H. Verin-
ga. veel ruimte krijgt Daarover
straks meer
Tussen de regels van de brochure
door blijkt dat er heel wat eigen be
langen op het spel staan en dat sa
menwerking maar moeilijk kan wor
den bereikt De omroep kent op edu
catief gebied al schoolradio (de
NCRV sinds 1928»), de Radio Volksu
niversiteit (te danken aan het volks
ontwikkelingswerk). Teleac (als reac
tie op de vrije-tljdsmaatschappij) en
de Nederlandse Onderwijs Televisie
(NOT is een samenbundeling van
rooms-katholieke. protestantse en
neutrale onderwljsfilm)
Stromingen
Oeen wonder dat het nogal wat pro
blemen oplevert om bij zoveel stro
mingen tot een overeenkomst te ko
men. schrijft Henk Jurgens, die sa
men met Renso van Bergen de bro
chure samenstelde. Jurgens Is secre
taris van de Commissie Instructieve
Omroep Toch gelooft hij wel dat er
één organisatie voor de instructieve
omroep zal komen
Hij somt op: Teleac ziet zich reeds als
de romp van de toekomstige organi
satie en Is met de Radio Volksuniver
siteit besprekingen begonnen om ver
gaand te gaan samenwerken. De
Raad van Beheer (dagelijkse leiding)
van de NOS is besprekingen begon
nen met alle betrokkenen. Resultaat
is de nota: Strak, werkbaar en genu
anceerd. Het NOS-bestuur zal de cul
tuur-politieke uitgangspunten van de
Instructieve Omroep dienen te for
muleren. Verder dient het beleid van
de omroep ten aanzien van de Open
Universiteit gestalte te krijgen. De
educatieve taak van de regionale om
roep moet bepaald worden
„Het ziet er naar uit. dat de wil bij de
meeste van de betrokken organisa
ties aanwezig is om in Nederland een
instituut Instructieve Omroep op te
richten, dat zo optimaal mogelijk kan
werken. Deze organisatie zal multi
mediaal dienen te werken. Wat dat
betreft heeft Teleac, dat ook een er
kend instituut voor schriftelijk on
derwijs is, reeds een grote stap op de
goede weg gezet" Aldus Henk
Jurgens
Dr Veringa
Veel minder optimistisch is de in fe
bruari afgetreden voorzitter van de
Commissie Open School, dr G. H
Veringa, die het een trieste zaak vindt
dat het onderzoek naar het effect van
de proefprojecten Open School nooit
van de grond is gekomen. „Alles is
gelukt en overal zijn we met enthou
siasme aan de gang gegaan. Maar
waar we het eigenlijk om deden, was
mede om vla het onderzoek te komen
tot een evaluatie achteraf. En dat Is
niet gelukt, doordat we het over de
structuur van de opzet niet eens zijn
HILVERSUM Het centrale thema in de derde aflevering van de documentaire-reeks
de VARA over „Werk" vanavond (Ned I 19.50-20.30 uur) is deeltijdarbeid. Een navi oev
bijkomstigheid is dat juist de afgelopen week de vakbonden in de metaalsector de eis var K
korte werkweek hebben moeten inslikken. Werknemers kunnen in de toekomst hoe
rekenen op meer vrije dagen, maar korter werken per week zit er de komende twee jaai
niet in.
Als hoofdmotief voor deze els voer
den de bonden op dat korter werken
meer werkgelegenheid schept oftewel
een eerlijker werkverdeling Inhoudt.
De VARA-documentaire van van
avond wil bewijzen dat deeltijdarbeid
een oplossing kan zijn voor betere
arbeidsverdeling; en ook de werkgele
genheid ten goede komt. Een werkne
mers gaat voor halve dagen werken
(en neemt dus ook genoegen met een
half salaris), daardoor ontstaat er
werkgelegenheid voor een ander.
Zo'n duo-baan heeft als voordeel dat
de werknemers meer vrije tijd heeft
voor hobby's, verenigingswerk, stu
die en huishouding. Op deze wijze
komen ook meer plaatsen vrij voor
mensen die normaal ook via ar
beidsbureaus niet aan de slag ko
men. Met name veel huivrouwen zou
den graag een baan willen hebben,
maar met hele dagen werken komen
ze in de knoei met het reilen en zeilen
thuis.
Voorbeelden
De aflevering Deeltijdarbeid laat een
aantal voorbeelden zien van mensen
die zo'n halve baan hebben en er
uiterst content mee zijn. Zo maakt
men kennis met Kees van Limpt. 's
Morgens werkt hij als leerkracht op
een lagere school, 's middags doet hij
de huishouding. De middagen op
school worden ingevuld door een
vrouwelijke collega die dus ook een
halve baan heeft. De echtgenote van
Kees. Ine van Limpt kan op haar
beurt 's middags gaan werken, want
dan is Kees thuis om de kinderen te
verzorgen. In de ochtenduren neemt
zij die taak voor haar rekening. Alle
partijen zijn zo mogen we geloven
uit de interviews content met deze
regeling. Financieel zijn er geen pro
blemen zegt Kees. want het verlies
aan inkomsten door minder werken
wordt opgevuld door het salaris dat
Ine verdient. Prima geregeld dus,
maar (en dat zijn de makers van het
programma Hedda van Gennep. Mar-
jolijn de Vries, Frans Hoeven en Mar-
ga Wolthuis ook van mening)
deeltijdarbeid is voorlopig nog een
elitaire aangelegenheid. Allereerst
zijn er maar weinig werkgevers die
met deze methode in zee willen gaan,
aan de andere kant vraagt het van de
werknemers dat ze sterk in hun
schoenen staan. Gezien hun achter
grond wordt het vervullen van een
parttime baan door velen nog altijd
gezien als iets minderwaardigs. Voor
al mannen is het met de paplepel
ingegeven dat carrière maken en on
afhankelijk zijn nagenoeg de hoogst
mogelijke idealen zijn. afgezien nog
van het feit dat veel mannen en vrou
wen er totaal geen trek in hebben
halve dagen te gaan werken, zonder
daarbij een politiek standpunt in te
nemen of tegen de achterliggende
maatschappij-visie te zijn.
a it
meer dan een „aannemelijk"
ment. Ook daar zijn de mal
mee eens. al stellen ze wel
proces langzaam maar zeker oiyv
zal vinden. „Kijk maar naar
schiedenis. Hoelang heeft he ,r
duurd voor de veertigurige werï I*
werd ingevoerd, hoe lang heel nel
geduurd voor vrouwen als volw
ge arbeidskrachten werden
vaard", „en ook dat is zelfs
niet eens geheel het geval").
Experiment
De documentaire wil dan ook niet
meer laten zien dan één van de moge
lijkheden tot een eerlijker verdeling
van arbeid. Deeltijdarbeid is alleen
mogelijk voor mensen die de finan
ciële aderlating kunnen opvangen,
het is ook niet in ieder beroep moge
lijk of zelfs gewenst. Zolang de over
heid niet direct meewerkt en werkge
vers er geen heil in zien blijft het niet
Die stelling zetten de makers
bij door fragmenten over een
winkelbedrijf in Sliedrecht te
zien, waar de directie alleen nu
heeft aangetrokken die bereid
mee te doen aan deeltijdarbeidje
een advertentie voor 104 banen, 1
het bedrijf duizend sollicitante:
mensen hebben het er uitste§!'
naar hun zin. zo blijkt uit hun
den. Hier wordt het principe g
teerd van één week op, één we
(een volle week werken, daarn
hele week vrij).
Voordelen zijn dat er een veel
ziekteverzuim is, dat de werkne
meer plezier in hun werk hebbe Kl
meer gevoel voor verantwoord) .t
heid. Nadelen zijn er natuurlijk
minder contact met collega's, mire
inkomen. Voor vrouwen, die
meest van de regeling gebruik ei
ken, is het wat de werkgeleget
betreft maar gedeeltelijk een c
sing. Feit blijft dat ze in vele ge\im
minder verdienen dan hun partr. ge
daardoor een rolbevestigend gi j
blijven behouden. Daarbij komt
nog dat promotie maken haast oi
gelijk is bij duobanen.
kunnen worden. Terwijl ik op het
gebied van die structuur zo ontstel
lend veel water in de wijn heb ge
daan, omdat ik wilde dat het maar
begon."
De heer Veringa. die nog steeds voor
zitter is van Teleac, heeft bij de in
stallatie van de commissie Open
School Teleac genoemd als een expe
rimenteer-station voor de Open
School. Het was niet de bedoeling om
Teleac het grootste instituut te ma
ken, maar wel dat Teleac een Inspire
rende kracht zou worden In de vol
wassenen-educatie. Gezien de gerin
ge zendtijdmogelijkheden van de
Open School heeft hij voorgesteld
alvast bij Teleac dingen te proberen.
„Wat ik gewoon constateerde was dat
buiten Teleac niemand belangstel
ling had voor die problemen. Kijk
naar de strijd die ik met de NOS heb
gehad over de zendtijden."
„Dan zeg ik: waar lag toen de werke
lijke belangstelling voor deze dingen?
Daarom vraag ik mij soms af waar die
belangstelling bij de omroep zo plot
seling vandaan komt. Zitten daar bij
zondere motieven achter?"
Dr. G. H. Veringa
School. Hij vindt dat de bestaande
universiteiten nog heel wat kunnen
doen op het gebied van de volwasse
nen-educatie. Hij verwijst in dit ver
band naar Engeland en Amerika,
waar de universiteiten het drukst be
zet zijn tijdens het weekend en de
academische vakanties.
Wat in de brochure nergens tot uiting
komt is welke motieven dat zouden
kunnen zijn. Maar het is nu eenmaal
zo. dat de NOS al jaren het woord
„Open School" gebruikt als er een
overschot van programmamakers
wordt verwacht. „Die kunnen in de
toekomst naar de Open School-pro-
gramma's is een vaste uitdrukking.
Geen wonder dat. zoals in het ge
sprek met Veringa wordt opgemerkt,
de groep mensen die in dienst kwam
van Open School ook wat afwijzend
stond tegenover Teleac. Daarbij
moet worden opgemerkt dat „Teleac
een eigen imago had gekregen en een
eigen wijze van presenteren" (om de
heer Veringa te citeren).
Universiteit
Verder vindt Veringa dat een schei
ding. die de commissie voorbereiding
Open Universiteit ziet tussen het
werk van de Open Universiteit en dat
van de Open School, eigenlijk niet
mag bestaan. De samenstelling van
de commissie Open Universiteit heeft
hij met enige onrust bekeken. Vol
gens hem Is er voornamelijk sprake
van een onderwijscommissie en is de
CRM-kant er te weinig in vertegen
woordigd.
Veringa vertrouwt er overigens op
dat de ontwikkeling van de Open
Universiteit niet ten koste zal gaan
van de mogelijkheden van de Open
Over de toekomst van de instructieve
omroep zou hij graag een discussie
zien tussen regering en Kamer, zodat
het voor de komende tien jaar een
beetje duidelijk is in welke richting
de overheid denkt te gaan. Hij is bang
dat de toegezegde nota van minister
Pais nog wel een tijdje kan wegblij
ven en dat het vervolgens nog wel een
tijd kan duren voordat de Kamer
erover kan praten.
Dr. Kees van der Haak, hoofd van de
afdeling Studie en documentatie van
de NOS, zegt in de brochure dat voor
het ontbreken van de samenwerking
tussen omroep en educatie bij de
produktie en het gebruik van educa
tieve radio- en tv-programma's duide
lijke organisatorische oorzaken zijn
aan te wijzen. HIJ noemt de scheiding
tussen de ministeries van CRM en
onderwijs. Onder het eerste ressor
teert de omroep, onder het tweede
het onderwijs. Verder laakt hij de
organisatorische versnippering zowel
in de omroep als in het sociaal-cultu
reel werk en de door de Open School
in de proefprojecten gehanteerde
opzet.
De brochure Edukatieve Omroep in
Silhouet is te bestellen bij de NOS,
afdeling In- en Externe Betrekkin
gen, postbus 10, Hilversum. De prijs
is 7,50. Het gironummer is 1422.
Kees van Limpt verricht, evenals zijn vrouw, deeltijdarbeid, 's Morgens staat hij vc
klas, 's middags heeft hij tijd voor hobby's en verzorgt hij de huishouding.
door Jan van Galen
worden gaven de vier lichttorens wit,
meestal „stadslichten gedimd",
schijnsel af. zodat oog en oor op de
zelfde wijze gestreeld konden wor
den. De uitvoering van „Incanta
tions" vulde het gedeelte voor de pau
ze waarin weinig verrassends te bele
ven viel. Voorspelbaar werd er naar
een climax gewerkt, die dan weer
werd afgewisseld met een ingetoge
ner passage om vervolgens weer aan
te zwellen al of niet ondersteund door
paukengeroffel of een galmende
gong.
Maddy Prior
Slechts enkele malen werd het inte
ressant zoals toen de uitblinkende
vibrafonist samen met de synthesizer
Maddy Prior begeleidde Deze uit
Steeleye Span afkomstige zangeres
bezit een uitzonderlijke stem. die
slechts even werd benut om daarna
weer op te gaan in het Sweet Sixteen-
achtige koor. dat sporadisch te horen
was. Na de pauze werd het overbe
kende Tubular Bells uitgevoerd
waarin enkele malen de sologitaris
ten in de fout gingen. Eenmaal mocht
de zaal meeklappen, net als bij het
laatste nummer, een volksmuziek-
deuntje, waarbij iedereen overeind
kwam
Tevergeefs klapte men om een toe
gift. zodat het publiek enigszins te
leurgesteld afdroop Aan het langdu
rige applaus te oordelen was Mike
Oldfield met zijn orkest wel in de
smaak gevallen. Goed en gaaf werd er
gemusiceerd, maar alle emotie was er
uit verdwenen, zodat ik het gevoel
had een voorspelbaar schoolconcert
bijgewoond te hebben waarin alle in
strumenten keurig aan de beurt kwa
men. Zelfs de „explicateur". Mike
Oldfield in dit geval, was niet in staat
contact met zijn publiek te leggen.
Misschien had ik de toverformule
niet begrepen?
Het Nederlands Studenten Kamer
Orkest iNESKO) gaat vanaf 19 april
weer op tournee. Onder leiding van
dirigent Gerard Oskamp wordt er zo
wel eigentijds als klassiek werk uitge
voerd Op het programma staat on
der meer werk van Mendelssohn.
Bach. Zehm en Fodor. Solisten dit
jaar zijn Jan Faber (slagwerk) en
Rudi van Straten (clavecimbel). Het
NESKO is te beluisteren op 19/4 in
Hattum. 20/4 in Almelo, 21/4 in Am
sterdam, 22/4 in Nijmegen, 23/4 in
Groningen. 24/4 in Utrecht en 25/4 in
Leiden.
Vanaf 19 april wordt er in Amster
dam (filmmuseum) en Rotterdam ft
Venster) een Roemeense filmweek ge
houden. Het is de eerste keer dat een
dergelijk aantal films uit dit land hier
te zien zijn. Het is een gevarieerd
programma van zes films die ge
maakt zijn tussen 1972 en 1978. De
filmweek is georganiseerd door het
ministerie van CRM in samenwer
king met de Rotterdamse Kunst
stichting in het kader van het cultu
rele verdrag tussen Nederland en
Roemenië.
Wegens het succes van de toneel-
produktie „Hou me vast" van Jules
Feiffer, die de Haagse Comedie de
cember vorig Jaar uitbracht zullen de
voorstellen van 13 t-m 16 april en op
21 april niet in het HOT-theater maar
ln de Koninklijke Schouwburg in
Den Haag gespeeld worden.
Herman Pieter de Boer. Het herenho
tel en andere verhalen. Amsterdam/
Brussel. Elsevier Manteau. 1979. 160
blz. Met illustraties van Pat Andrea.
14.90.
Een nieuw boek verhalen handig,
maar loos vakwerk van De Boer.
Drs. P. Nieuw' weten en geweten in
cie reclame, ook onder de gordel van.
smaragd Amsterdam Ticbosch.
1978 160 blz 17.50
Een amusant overzicht van P.'s erva
ringen met de reclame, tot in Indone
sië toe. Met veel. visuele, voor
beelden
De VARA herhaalt vanavond het programma rondom acteur
Joost Prinsen, „Liedjes van de koude grond". De liedjes zijn
geschreven door Willem Wilmink en Hans Dorrestijn en op
muziek gezet door Harrv Bannink.