Wij worden het protesteren moe Een op drie gelooft in leven na de dood Tsjechische christenen vasten als boetedoening Trouw Concurrentie scholen mag kind niet schaden Open avondmaal in Geldrop U wilt zonder veel omhaal wassen en centrifu geren, zo goed als maar kan. Met een echte was automaat en een aparte centrifuge, bij elkaar in één toestel, dat jarenlang trouw en probleemloos al het wasgoed brandschoon wast en perfekt droogt. Kortom: een werkpaard. Dan is er maar één die hier aan voldoet: de AEG-TURNAMAT. En zo heeft AEG voor elkwasprobleem een oplossing. AEG AEG laat je niet in de steek. VAN DA A VOORBUGANi GE 1 Anti-semitisme- instituut in Berlijn rt' r ;rü DONDERDAG 12 APRIL 1979 TROUW/KWARTET door rabbijn Avraham Soetendorp „In elke generatie moet men zichzell zien alsor men zelf uit Egypte is getrokken" De tekst uit de Hakada. het boek dat op Pesach rondom de sedertafel overal wordt gelezen, confronteert ons met de realiteit van onze dagen Wij leven in wonderbaarlijke tijden; Mitsrajim. Egypte dat alle genaraties gestaan heeft voor vijandschap, on derdrukking. angst, terreur betekent nu voor het eerst vriendschap, samenwerking nieuwe kansen, toekomst. In wezen Is de toenadering tussen Egypte en Israel het vredesak koord. hei enige duidelijke licht punt in de nacht van het wereldge beuren Tegelijkertijd immers le ven wij temidden van onderdruk king. vrijheidsberoving en steeds groeiend geweld. De meest scha delijke ervaring van de laatste tijd is het feit, dat leed ons steeds minder beweegt Al jaren geleden bereikten wij wat Erik Erikson het satoratiepunt «verzadigingspunt, red.) noemde, en werden ongevoelig voor de ano nieme pijn, de duizenden die elke dag sterven van de honger, de structurele en de plotseling in het zicht komende nood Even breekt de beschermingslaag bij het zien van honderden samengepropte bootvluchtelingen uit Vietnam. Solidariteitscomité voor de Joden in de Sowjet-Unie Wij maken de lezer attent op een bijeenkomst over anti-semitisme in de Sow jet-Unie. dat zondag 22 april a.s. gehouden uordt van 13.30 uur tot 17.30 in het Joods Cultureel Cen trum. Van de Boechorst- straat 26, Amsterdam. Sprekers die dag zijn o.a. Emanuel Litvinof uit Lon den en een voormalige refu- senik uit Israel. Voor direc te vertaling uit het Engels wordt gezorgd. Belangrijke eerste vertoning van de on langs uit de Sowjet-Unie overgekomen film over ..Ida Xudel in haar bal lingschap". dan gaan wij weer over tot de orde van de dag Machteloos In de meest recente tijd, schijnen wij verder afgegleden te zijn tot het niveau van machteloosheid en immobiliteit. Een aantal jaren ge leden kwam men met tienduizen den bijeen op een geïmproviseer de zaterdagmiddag om te protes teren tegen onrecht, herkenbare individuen aangedaan. De execu ties in de nadagen van Franco. Vandaag volstaat men slechts een enkel protest aan te tekenen tegen de executie van Solomon Mahlan- gu en de terechtstellingen in Pa kistan en Iran. Het zijn de woorden van de grote leermeester Abraham Joshua He- schel. uitgesproken in de zestiger jaren in Chicago die mij als pro test tegen de behandeling van ne gers in Amerika dwingend voor de ogen staan. Tenach zegt niet God schiep de plant of het dier Hij zegt God schiep verschillende soorten planten en verschillende soorten dieren (Genesis 1 vers 11 tot 12 en 21 tot 25). In scherpe tegenstelling zegt Tenach niet: God schiep verschillende soorten mensen. Mensen van verschillen de kleur en ras. Hij verklaart: God schiep één mens. Uit een mens stammen alle mensen voort. Over de mens te denken in wit, zwart of geel is erger dan een vergissing. Het is een oogziekte. Kanker van de ziel. Het bevrijdende element in de mens is zijn mogelijkheid met alle mensen verwantschap te voelen. Hoeveel rampen moeten wij doorstaan voordat we ons rea liseren dat de hele mensheid be trokken is bij de bevrijding van één individu. Wanneer een mens wordt beledigd zijn wij allen ge troffen. Wat begint als ongelijk heid voor sommigen eindigt on- Tekening uit de Mart Kempers-bijbel van het Ned. Bijbelgenootschap bij Exodus 2 vers 11 (Mozes lette op hun dwangarbeid). herroepelijk in ongelijkheid voor allen. Malaise Ik weet maar al te goed welk een communicatiestoornis deze woor den kunnen veroorzaken. Zo vaak lijken rabbijnen, dominees, pas toors te spreken vanuit een „heili ger dan iTïiÖuding". 'Wij moeten steeds weer uitspreken dat het niet gaat om de ander maar om ons. dat wij allen verwikkeld zijn in deze morele malaise. Wij zoge naamde geestelijke leidsmannen dragen daar nog grotere verant woordelijkheid, omdat wij niet in staat zijn gebleken om geïnspi reerde modellen aan te dragen voor werkelijke acties. Ik wil als aanzet tot discussie in deze tijd van Pesach en Pasen enkele persoonlijke ervaringsfei ten vermelden. Het is nu een tien tal jaren, dat ik tracht te reageren op de nood van de Joden in de Sowjet-Unie. Alles wat ik doe is slechts een zwak antwoord op de ontzaglijke moed van de eerste honderden, later tienduizenden, die de grens van de angst hebben overschreden en hun recht op vrij heid en uittocht hebben opgeëist. In deze jaren hebben wij kunnen constateren dat de moed van de mensen in een totalitair regime, wanneer die ondersteund wordt door solidariteit vanuit landen van vrijheid, een doorbraak kan betekenen. Het feit dat plusminus 180 000 Joden de Sowjet-Unie heb ben kunnen verlaten, is een van de tekenen van hoop in onze tijd. Wanneer je eenmaal, zoals ik. arm in arm hebt gelópen met iemand die jarenlang gevangen is geweest, de eerste honderd meter van vrij heid, weet je dat je loopt in het ontluiken van een messiaanse ver wachting. Het is echter duidelijk dat de situatie van de miljoenen Joden die nog in de Sowjet-Unie zijn, steeds grimmiger is gewor den. Ik moet demonstraties orga niseren. bijeenkomsten houden, publieke opinie mobiliseren om aan hun die in moeilijkheden zijn, te laten zien dat zij niet alleen staan en aan de autoriteiten van de Sowjet-Unie te laten merken dat wij hen niet zijn vergeten en dat wij onrecht niet geruisloos kunnen laten voortduren. En elke keer is de teleurstelling weer zo groot wanneer voor de Sowjet-am- bassade niet de duizenden zijn verzameld maar de tientallen en wanneer de zaal maar voor een deel gevuld is. Hoe is het mogelijk. denk ik dan, dat de geestelijke leidsmannen, degenen in de ker ken die werkelijk weten hoe be langrijk de demonstraties zijn, niet in staat zijn om de gehele gemeente de solidariteit te laten uiten. Moedeloos Vorige week kwam plotseling Zwi Elzas, de 70-Jarige vader van Ilja twee dagen naar Nederland. Hij mocht na zo'n jaar wachten met zijn vrouw wel de Sowjet-Unie ver laten. Zijn zoon, schoondochter en kinderen niet. Hij heeft nog maar een doel in zijn leven, te bewerk stelligen dat zijn zoon en zijn fa milie zich bij zijn ouders mogen voegen. Wat moest ik Zwi Elzas, een vermoeide, gebroken man, vertellen? Dat ik niets voor hem kon doen, dat zijn verhaal eento nig was, dat, als men slechts met twintig mensen op het Binnenhof bijeenkomt om te demonstreren tegen de op handen zijnde execu tie van Solomon Mahlangu, hij niet verwachten moet dat men sa men zou komen om naar hem te luisteren. Ik vocht tegen de moedeloosheid, schreef een ingezonden brief, nam hem mee naar buitenlandse za ken. Welke kerk bij voorbeeld had in korte tijd een grote bijeen komst georganiseerd? Een paar dagen geleden ontving ik een be richt uit een onbekende plaats in de Sowjet-Unie, Nalakik. Onge veer drieduizend joden wonen in - wat genoemd wordt Yevreiskaya Kolonka. de joodse wijk. Op 9 mei 1978 hebben bandieten een joodse familie overvallen en Ester Mi- chailow vermoord. Op 29 decem ber 1978 werd Rita Israilova over vallen. Op het laatste ogenblik kon zij aan de dood ontsnappen. Zouden wij met deze dramatische gegevens wel massa's in beweging kunnen brengen? Het anti-semi tisme. van overheidswege gesti muleerd. creëert, wanneer het zijn giftige werk kan blijven doen, op nieuw een sfeer voor progroms. Ik schrijf deze regels juist omdat ik bang ben dat we de grens van onverschilligheid zijn overschre den. Dat wij de demonstraties van de diverse actiegroepen aan ons voorbij zien gaan. maar niet meer in ons wezen worden aangeraakt. Natuurlijk gaat het niet om selec tieve verontwaardiging. Niet al leen om Joden, niet alleen om de Sowjet-Unie. Wanneer wij ons er toe kunnen brengen om bewogen te zijn om het eenvoudige verhaal van de vader die huilt om zijn zoon, doorbreken wij de cirkel van ongevoeligheid. Gevoelens van so lidariteit die eenmaal zijn opge wekt kunnen zich niet beperken tot een individu, tot een groep. Dë rabbijnen zeiden „Hij die niet deelt in de nood wanneer het slecht gaat met de wereld, zal ook niet deel hebben aan de vreugde van de wereld wanneer het goed gaat". Er is niets sterker wat je voortdrijft ondanks alle teleur stellingen dan juist de warmte, het geluksgevoel dat je hebt mo gen meehelpen de nood van een te lenigen. Het is tenslotte als de oude vraag in de uitleg van dë Midrasj over Adam in het paradijs: „Waarom riep God 'Ajeka', waar ben je mens? Hij is toch alziend, alwe tend. hij wist toch waar Adam zich verborg. En het antwoord: God wist waar Adam was. maar God. die de mens uit vrije wil gescha pen heeft, kon het antwoord niet geven. Adam moest zelf tot 'Hine- ni', hier ben ik, komen. De anonie- men en degenen wier namen wij kennen wachten op ons .Hineni'. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Een op de drie Nederlanders gelooft in een voortbestaan na de dood. Eveneens een op de drie zegt dat dood dood is en daarmee basta En de derde weet niet wat hij ervan denken moet. ADVERTENTIE Dat is de globale uitkomst van een onderzoek, dat het bureau Lagendijk in opdracht van het weekblad De Tijd ingesteld heeft naar de verwach tingen van de Nederlanders omtrent een leven na de dood Aan 889 Nederlanders van boven de waarin opgenomen: De Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma hoofdkantoor Po /Ous 059 tOOO AW Amsterdam poeta-'j 6* oo oo Bonk Ned Cre.5«itw"« le*fn ngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM DORDRECHT RovfeuS 9-«0 3D0n AX Rotterdam 0*0-1155881 abonnementen ei Bezorging i W 010-tl 5588 (redacfe) tri 115700 (u'lsiuTend voo» <idverte"f.es) Wesibiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG LEIDEN Pittigs '0' 25J1 CC De" Haag te* 070-469445 Der Haag REGIO NOORD OOS" NEDERLAND 's-'urtend adm n.strat-e PóstOus 3 8000 aa Zwote in 05200--. 7030 UetArrvarkt 56 ZwQde Abonnementsprijzen: Per maand I 15 90 Pe» kwartaal f 47.70 Per twHf jaar 95 40 Per iaar f 188 60 Adve»fenr*ra/>e»en op aanjaag j Telelonrsche aboonementenocxftachteo adressen boven i Opgave famikeberiehien 9-19 30 van maardag 1 m >r.|daq Op zondag van 18- ?0 uur t*4*f 020-91345t Opgave mrn-acïvertent'es te' 020 936868 Ol senr He' aan M.n.-Adv a'delmg postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adr*SW';Z.qmgen uitstortend SCrtfrttelqk aan cv re Amsterdamse adressen achttien jaar werden vragen gesteld. Van hen waren 396 buitenkerkelijk. 273 rooms-katholiek. 125 hervormd en 72 gereformeerd. Opvallend is. dat van de drie kerkelijke richtingen de rooms-katholieken het meest worden aangevreten door twijfels en ongeloof ten aanzien van het leven na de dood. Zij blijven niet alleen ver achter bij de gereformeerden, maar scoren ook lager dan de hervormden. Gereformeerden Van de ondervraagde gereformeer den stemde niemand in met de uit spraak „dood is dood", bij de her vormden was dat tien procent, bij de r.k. 21 en bij de buitenkerkelijken 52 procent. Maar deze enquête bevestigde ook. dat het geloof in een voortbestaan na de dood geen zaak is van kerkelijke mensen alleen: van de buitenkerkelij ken zei 13 procent in een voortbe staan te geloven, bij de rooms-katho lieken 35 procent, de hervormden 50 en de gereformeerden 68 procent. Over de wijze van voortbestaan na de dood lopen de meningen uiteen. Van alle ondervraagden geloofde 17 pro cent. dat zij persoonlijk zullen voort bestaan. Ook hier was de score bij de gereformeerden weer het hoogst (46 procent, herv. 24. r.k. 18. buitenkerke lijk 7). Meer mensen denken aan een soort collectief voortbestaan, waarbij, de geest in een groter geheel opgaat (28 procent, herv, 48. geref. 38. r.k. 34 en buitenkerkelijk 15). terwijl 7 procent gelooft in een terugkeer op aarde in een andere gedaante, dus reïncarna tie. In dat laatste gelooft ook drie procent van de hervormden en van de gereformeerden Christus Verrassend hoog bleek het aantal mensen, dat gelooft, dat Jezus Chris tus na zijn kruisdood is opgestaan en zich onder de mensen heeft begeven: 49 procent. Op deze vraag antwoord de 99 procent van de gereformeerden met ja. 79 procent van de hervorm den. 72 procent van de rooms-katho lieken. terwijl ook nog 13 procent Van de buitenkerkelijken het feit van Christus' opstanding gelooft. 46 pro cent van de buitenkerkelijken gelooft zeker, dat Christus niet is opgestaan en 41 procent weet het niet Iets minder positief was de beant woording van de vraag, of Christus' opstanding van belang is voor hun mening over Hem en zijn leer. Van alle ondervraagden vond 18 procent het opstandmgsgegeven ..van door slaggevend belang" en 21 procent ,.van groot belang" Ook hier spron gen de gereformeerden er weer duide lijk uit (resp. 58 en 35 procent), ge volgd door de hervormden (32 en 34). de rooms-katholieken (22 en 32» en de buitenkerkelijken (2 en 7). Vijftien procent van de rooms-katholieken vond de opstanding van Christus on belangrijk, 14 procent van de her vormden en 3 procent van de gerefor meerden. Opvallend is ook dat maar weinig mensen menen, dat het geloof in een leven na de dood een negatieve in vloed op het heden heeft. Slechts 15 procent van alle ondervraagden stemde in met de opinie „Het geloven in een hiernamaals leidt ertoe, dat de mensen niet zo hun best doen om de wereld van vandaag voor iedereen meer leefbaar te maken". 59 procent geloofde dat beslist niet. Degenen, die deze maatschappijkriti sche kritiek op het geloof in leven na de dood hebben, moet men nog het meest in r.k. hoek zoeken, meer nog dan onder de buitenkerkelijken. Het weekblad De Tijd publiceert de uitslag deze week ter gelegenheid van Pasen, maar maant tegelijk tot grote voorzichtigheid in het interpreteren van de resultaten. „De waarschijn lijkheid van een leven na de dood valt niet vast te stellen aan de hand van het tellen van de neuzen van hen, die daarin geloven." Geloofwaardigheid Wel heeft het blad kritiek op de ma nier. waarop vele pastores moderne theologische inzichten in hun verkon diging verwerkt hebben, waardoor de gelovigen in de kou kwamen te staan: „De zekerheid, waarmee het bestaan van een goede, ouderwetse hemel vroeger werd verkondigd, was precies even stellig als de.'zekerheid. waar mee zulke voorstellingen nu in twijfel getrokken worden. Daarmee heeft de verkondiging waarschijnlijk een flink stuk geloofwaardigheid verspeeld." De Tijd pleit ervoor, om in de verkon diging Christus' opstanding en zijn leven en werk dat daaraan vooraf ging. dicht bij elkaar te houden. „Er zijn kampen van gelovigen ontstaan, die niet zouden behoren te bestaan als de stelling waar is dat Jezus' leven zijn unieke belang verliest zonder zijn verrijzenis, en Jezus verrijzenis zijn geloofwaardigheid zonder diens unie ke leven." GELDROP (ANP) Priesters en pre dikanten in Geldrop en omgeving be reiden een wederzijdse deelname van rooms-katholieke en protestantse christenen aan het avondmaal voor. Zo'n eucharistische viering laat de eigenheid van de kerken intact, de eigen historie, de eigen verantwoor delijkheid. de eigen kerkordelijke grenzen, aldus Tweeklank, het blad van de evangelische kerkengemeen- schap in Geldrop. Vanuit die eigen heid wordt echter een plaats aange boden aan leden uit andere kerken. Er zal nog uitvoerig overleg plaats vinden. voordat de open avondmaals viering In Geldrop een felt Is. AEG-TELEFUNKEN Nederland N V.. Aletta Jacobslaan 7.1066 BP Amsterdam, telefoon-020-5TI63 33 PRAAG TSJERNOWZY (AFP/KNA) Christenen in Tsjechoslowakije hebben ter gelegen heid van Goede Vrijdag een gezamenlijk boetevasten afgesproken in verband met de omstandigheden, waaronder de kerk in hun land verkeert. De vrouwen en mannen van verschil- kerkleiding. Ze willen 36 uur vasten, lende kerken handelen op eigen initi- van vrijdagmorgen tot zaterdag- atief, zonder ruggespraak met de avond. DEN HAAG (ANP) De hervormde raad voor de zaken van kerk en school heeft de kerkeraden gevraagd, erop te letten dat de belangen van het kind niet worden geschaad door de concurrentieslag of de richtingstrijd, als het gaat om het voortbestaan van een school. In een gezamenlijk opgestelde paas- boodschap ter gelegenheid van dit vasten erkennen zij, dat het hun ont breekt aan moed om hun verantwoor delijkheid op zich te nemen en aaft vastberadenheid om zich té verzetten tegen „de kwade krachten diq. de. op roep van Christus verzwakken Daarom, zo heet het in de boodschap, zijn wij mede verantwoordelijk voor de huidige onzalige toestand, waarin het christenen onmogelijk is in het openbaar van hun geloof te getuigen en geestelijken niet in staat zijn hun ambtelijke werk naar behoren te doen. AVONDMAAL De stille donderdag is de dag vi q avondmaal. Een opzienbarende maaltijd. Hoe eenvoudiger aangericht hoe indrukwekkend p met die kleine, volstrekt ontoereikende stukjes brood ene teugje wijn. Duidelijker als bedoeld kan het niet. Ik stel m? het avondmaal altijd een ogenb n voor dat de muren van de kerki verdwijnen. Wat tot nu toe acht muren verborgen was vindt ope plaats midden in de stad, tussen mensen, die daar lopen te flanei te winkelen. Wat voor een indni dat maken? Een vreemd gebeui Mensen rondom een tafel, staan een circel of lopend langs brood wijn, in aandacht verzonken of lichtvoetiger zich bewegend, ma 1 altijd weer met dat kleine bezig, een stukje brood en een teugje' Duidelijker kan niet uitgebeeld worden dat het om iets gaat zo maar te zien is. Ook om wati is: mensen eten met elkaar. Da| betekent alleen al verbondei Mensen die met elkaar eten, bijeen horen. Maar ook dat beha -m nog bij de buitenkant. Er wordei woorden gesproken. Hij is hier aanwezig in dit hele tekenmatig? gebeuren. Hij die dit deed in den dat Hij verraden werd en verlor?: ging aan onze bemoeienis. Hij is hierbij. Om Hem cirkelen de gedachten en de gebeden en de liederen, bewust en onbewust. Nc zoveel eeuwen. Hoe komt het toe dat we ons zelf zo vaak dit moei afvragen: waarom komt dit niet verder? Waarom breidt dit zich uit tot in de straten en de steden de wereld? Waar ligt dat toch aan| het zo vreemd blijft? Een dwaas gedoe tussen wat belangrijk en vi de hoogste betekenis'is? Zou dat kunnen liggen aan hen die hieraa: deelnemen? Of zoudendie muren dé een of andere manier weg moe: om er voortdurend aan te herinm dat we met zijn aanwezigheid te midden van de mensen zijn? Beroepingswerk NÉD. HERV. KERK Beroepen te Leeuwarden: B. C. J J ma te Amersfoort; te Kamerilt Stehouwer te Nijverdal; te Stoli J. H. C. Olie te Linschoten J Aangenomen naar Vollenhove: P tema te Wieringermeer. Bedankt voör Zaandam: E. Ver te Zeist GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Kralingseveer-Krim a.d. IJssel: H. J. J. Feenstra Brunssum. Bedankt voor Zuidhorn: M. Brai te Ermelo. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal: J. Koste Barneveld. Bedankt voor Wageningen: M. H dria te Waardenburg. ei i De raad wijst erop. dat het aantal leerlingen op vele lagere en kleuter scholen zodanig terugloopt, dat zij in hun zelfstandig bestaan worden be dreigd. Het gaat daarbij vooral om scholen die uit één of twee klassen bestaan. In Nederland zijn bijna duizend kleu terscholen met één klas op een totaal bestand van ongeveer 7500 en 840 lagere scholen met één of twee klas sen op een totaal van 8500. Als aan opheffing van één of meer scholen niet te ontkomen is. dan is vroegtijdig overleg geboden, aldus de hervormde raad voor kerk en school, om tot een oplossing te komen die iedereen bevredigt De raad stelt vast. dat het teruglopen van het geboortencijfer en de vergrij zing van kleine kernen voor de schoolsituatie ingrijpende gevolgen heeft. Het verdwijnen van een school betekent veelal een verarming in so ciale en culturele zin. BERLIJN (KNA) Aan de techni sche universiteit in West-Berlijn zal een centrum voor het onderzoek naar anti-semitisme worden opgericht. Hiertoe is unaniem besloten door het college van bestuur, waarin zowel po litici als vertegenwoordigers van de universiteit zitting hebben. Het cen trum wordt ingevoegd bij het insti tuut voor geschiedwetenschap. Er ko men twee docenten, twee weten schappelijke ambtenaren, een biblio thecaris en drie student-assistenten. Zisels De orthodoxe ingenieur Iosif Zisels is in Tsjernowzy, Oekraïne tot drie jaar verzwaard werkkamp veroordeeld wegens het bezit van illegale litera tuur. Alleen zijn vrouw werd tot het proces toegelaten. Tijdens het proces werden zes vrienden van Zisels voor de rechtbank gearresteerd. Een zevende, Pjotr Vins, zoon van dominee Georgi Vins. kon helemaal niet komen, omdat leden van de KGB hem kort tevoren met ijzeren staven in elkaar geslagen hadden. In 'zijn laatste woord voor de rechter zei Zisels: „Ik ben 32 jaar en ik heb mijn keus gemaakt. Deze keus houdt in. dat ik strijd tegen het kwaad en tegen het geweld. Ik heb pas een paar stappen op deze weg gezet, maar ik ben gelukkig, dat ik deze keus ge daan heb en geen andere B. M. Lee Op dinsdag 15 mei hoopt de Koret B. M. Lee te promoveren aan de ti !r logische hogeschool van de gere meerde kerken (vrijgemaakt) Kampen. De heer Lee, die met h van vijf vrijgemaakte kerken in Z» le en omgeving vijf jaar met zijn g( in Nederland heeft gewoond, wa docent aan het theologisch semim van de Koreaanse presbyteriaai kerk in Poesan. Mgr. Theunissen Mgr. dr. J. M. Theunissen (73), via voor het missiewerk van het bisdi Roermond, is overleden. De begra er nis is Goede Vrijdag om half elf v hl uit de parochiekerk van zijn gebo n teplaats Schimmert en zal word geleid door bisschop Gijsen. W Theunissen werkte tien jaar in missie in Mozambique en 18 jaar Malawi. In dit land bouwde hij e kerkprovincie op en werd hij in 'f aartsbisschop. In 1967 nam hij scheid van Afrika. Nadien was medewerker van bet nationaal m pr siebureau in Aken en in 1975 benoei eri de bisschop Gijsen hem tot vica: P] voor het missiewerk in zijn bisdoit Dr. A. Houtepen De universiteitsraad van de kathol) ke universiteit te Nijmegen heeft id ruime meerderheid een motie student Theo Krabbe verworpen deze motie werd afkeuring uitgespr ken over de weigering van het colle van bestuur in te stemmen met e< gastdocentschap van dr. A. Houtep uit Breda in de faculteit der godg leerdheid. Krabbe zei in de discuss^ dat het college van bestuur hierir.' vooruitgelopen was op het oord(£^ van het bisschoppencollege. Maar meerderheid in de universiteitsrr accepteerde het verweer van het stuur, dat de weigering voortvloi uit de eerder genomen beslissing, 'er Houtepen niet tot hoogleraar te wnt: noemen. Punt in geding is, dat i no Houtepen een gehuwde priester i Ve rd Ke Het lid van de universiteitsraad pro dr. A. Camps verklaarde tegen motie te stemmen, maar tegelijk pleiten voor een voortzetting van discussie tussen het college van b' n stuur en de bisschoopen over i vraag of gehuwde priesters benoer kunnen worden aan de theologiM faculteit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2