Kerken vragen olie-embargo tegen Z.-Afrika Nog geen oplossing voor problemen bisschoppen Bitter kruid, maar ook wijn Trouw Uw Pakket voor Rusland Conferenties Nederlandse kerk in Benidorm Classis erkent doop kritische gemeente Twee wegen naar predikantschap bij doopsgezinden UITGEVERIJ J. P. VAN DEN TOL een document over stervensbegeleiding Afscheid van een dagboek Speciale WA verzekering voor dominees „Welzijn geen motief voor abortus" VOORBIJGANC .WOENSDAG 11 APRIL 1979 TROUW/KWARTET DAC Van een onzer redacteuren AMERSFOORT De raad van kerken in ons land heeft per brief aan de regering-Van Agt gevraagd om een olie-embargo tegen Zuid-Afrika De raad wil dat onze regering initiatieven neemt zodat alle westerse landen hun verzet tegen zo n embargo opgeven. En de raad dringt er bij de Nederlandse regering op aan nu reeds een verbod in te stellen op uitvoer van olieprodukten naar Zuid-Afrika. De raad. die reeds enkele jaren met de Koninklijke Shell in gesprek is. heeft deze onderneming laten weten dat hij teleurgesteld is over de tot dusver gevoerde correspondentie. De raad vraagt om een voortzetting van het gesprek In de brief aan Van Agt. ondertekend door dr H Berkhof, de voorzitter en door dr H. A. M. Fiolet, de secretaris van de raad van kerken staat onder meer ..Op grond van de gesprekken met het bedrijfsleven acht de raad van kerken het des te meer noodzakelijk dat er een brede internationale, maar ook nationale discussie groeit over de olieleveringen aan Zuld-Afrika. Voor- en tegenstanders van het apartheids- beleid zijn het eens over de strategi sche betekenis van olie voor het Zuid- afrikaanse minderheidsregime, dat voor een niet onbelangrijk gedeelte van zijn oliegebruik nog op invoer is aangewezen.'" De raad schrijft verder Nu de regeringen van Zuid-Afrika en Rhodesle bij herhaling door hun ex traterritoriale bombardementen het risico van een internationale escala- fie van het conflict in Zuidelijk Afri ka blijken aan te gaan. neemt deze strategische betekenis eerder toe dan af. Daar komt bij dat doorvoer van olie van Zuid-Afrika naar Rhodesië een fundamenteel steunpunt heeft gevormd en nog vormt voor het zich handhaven van het illegale regiem van Ian Smith in Zimbabwe Effectief De raad van kerken zegt in zijn brief voorts dat de Nederlandse kerken de discussies in de Verenigde Naties hebben gevolgd, waar gepleit is voor een olieboycot als misschien het meest effectieve middel om Zuid- Afrika op geweldloze wijze bereid te lol een overleg, waarbij de fundamenten zelf van de apartheids politiek en van het Namibië- en Zim- babwe-beleid van de Zuidafrikaanse regering in het geding komen De kerken hebben ook met instem ming kennis genomen van de uitspra ken van de minister van buitenlandse .taken, die erop wijzen dat ook de Nederlandse regering een olieboycot zij het niet van Nederland alleen als een doeltreffende bijdrage tot ver andering in Auid-Afrika wordt er kend De raad van kerken dringt er dan ook op aan dat de Nederlandse regering daadwerkelijk Initiatieven neemt om te komen tot een effectief olie-embargo tegen Zuid-Afrika. Deze initiatieven dienen met name gericht te worden op de westerse landen, die dit embargo tot nog toe tegenhouden. De raad zegt „Wij menen dat. ter naleving van het olie-embargo (ook door de multinationals) de Neder landse regering het tot stand komen waarin opgenomen De Rotter dammer met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoolaredciclej' J«n/e Tamminga Directeur mg O Poslmn MOoK)KA\TOnn 1000 AvV Arnsteid.im WEGIO ROTTERDAM DORDRECHT Postbus SP JOOP Rullettlam •el 010 115588 labonnementen ,.n twio'fl'ng 010 '1SSR8 (redactie) Ie MV*ep U IVu-lenfl VOO" Advene"t.e*i Weslf'd.ifc 4 Rotierdam Rt p CEN haag tEHUN 0~ 1 4*944- REdO NOORD T NEDERLAND POS'OJS S000 AA ZMOH ie) 0520C '~03C Abonnementsprijzen Pet maand f 15 90 Pe» «wadaa* l 47 ?0 Per halt iaa- f 95 40 Per «aar f 18* 60 AdvrrVTerj-c»*-- op la'va.itj Tee Ionische abonnementenood'achten int adressen boven) Opga»* lam*et»nchten 9 9 30 van -n.M--aig tm vt ,oag Op roodag van iü 20 uu' 'riet 020-9'14 Opgave «mm-advertentie- te' 93*863 O» SCM is aan M n - Adv afdeling postbus 433 iOx> AK AMSTERDAM Adreser-i/igingen u<is j 'end schnhe ia' ,;n«-e Amsterdamse ed-essen van een sluitende sanctie-wetgeving zal moeten bevorderen en zal moeten meezoeken naar een effectief kontro- le-apparaat ter zake Symbolisch Voorts dringt de raad van kerken er op aan dat de Nederlandse regering ..bij wijze van voorbeeld een verbod instelt op de uitvoer van olieproduk ten naar Zuid-Afrika. Het uitvoerver bod heeft vooral een symbolische waarde. Hiermee zal de Nederlandse opstelling ten aanzien van een olie embargo duidelijker worden." In zijn brief aan de Shell zegt de raad van kerken onder meer: „Het leveren van olieprodukten aan de Zuidafrikaanse regering en de inefficiënte bestrijding van de door voer van olieprodukten naar Rhode sië bevordert direct het militair ge weld in de hele regio. Dat de blijven de aanwezigheid van het internatio nale bedrijfsleven gunstig kan wer ker/ voor een geleidelijke opheffing van de apartheid klinkt ons in ver band met olieleveringen onbegrijpe lijk in de oren nu zowel de regering- Smith als de regering-Botha hun mili taire operaties niet tot eigen land beperken, maar ook herhaaldelijk tot andere landen uitstrekken." BENIDORM In Benidorm in Span je is officieel een Nederlandse protes tantse gemeente ingesteld tijdens een bijzondere kerkdienst. De institu- ering werd verricht door dr. C. P. van Andel uit Driebergen ais vertegen woordiger van de stichting Neder lands pastoraat Spanje. Tot de ge meente te Benidorm behoren her vormden. gereformeerden, vrijge maakt- en christelijk gereformeer den. baptisten, vrije evangelischen en anderen. Namens de stichting over handigde dr Van Andel een tinnen avondmaalsstel. Van een onzer verslaggevers BLOEMENDAAL - De classis Haar lem van de gereformeerde kerken heeft uitgesproken, dat er voldoende redenen bestaan, om de doop. zoals deze in de ..Kritlese Gemeente IJ- mond" bediend wordt, als geldige doop te erkennen. Wel sprak de classis tevens uit. dat ..er vragen blijven liggen' rondom de doopsbediening in de KGIJ en dat van instemming met de wijze van handelen binnen de KGIJ zonder meer geen sprake kan zijn. De gereformeerde kerk van IJmuiden had de classis vorig jaar gevraagd, wat ze van dat dopen in de KGIJ dacht Een vraag, die actueel is. om dat ook gereformeerden lid. zijn van deze kritische gemeente onder lei ding van priester Jan Ruiter en het gebeurt, dat ouders willen, dat kinde ren die In een KGIJ-dienst gedoopt zijn, bij de gereformeerde kerk als dooplid worden ingeschreven. De gereformeerde kerkeraad van IJ muiden had zijn twijfels over het toe gepaste doopritueel vader en moeder doopten zelf hun kind. samen met nog een familielid, waarbij de doop formule in de naam van de drieénige God gelijkelijk over de drie dopers werd verdeeld. Een speciale commissie, die zich met deze zaak had beziggehouden, rap porteerde aan de classis, dat uit ge sprekken met de kritische gemeente IJmond was gebleken, dat de KGIJ de doopsbediening beslist niet als een privé aangelegenheid wenst te be schouwen. ook niet wanneer deze door andere personen dan de voor ganger wordt bediend De gelovige gemeenschap is het. die in de KGIJ- opvatting de doopsbediening draagt en bevestigt en zich ook mede verant woordelijk stelt voor het kind dat gedoopt wordt LEEUWARDEN (ANP) - Het doops gezind seminarie te Amsterdam zal zich binnenkort ook bezighouden met de begeleiding van niet-theolo- gisch geschoolde voorgangers Hier voor zal de straf van het seminarie met een docent worden uitgebreid Dit heeft de broederschapsvergade ring. waarin alle doopsgezinde ge meenten en instellingen vertegen woordigd zijn. te Leeuwarden be sloten De snelle toename van het aantal niet-theologisch gevormde voorgan gers (sinds 1970 tien tegenover vijf afgestudeerden) is nu als „tweede hoofdweg" erkend Wel zal gestreefd worden naar een verschil in sala riëring. dat overigens ten goede moet komen aan de studiemogelijkheden De doopsgezinde broederschap telt 144 gemeenten met 75 dienstdoende predikanten Het aantal leden be draagt ongeveer 24 000 door Jac. B. Looijen quenties trekt. Dat verbond is een internationale zaak met vertak kingen in landen van Europa en ook in de Verenigde Staten van Amerika. Het is een organisatie, die veel doet. ook vanuit Neder land voor de joden in de Sowjet- Unie en dan materieel. „Het Ver bond" helpt met daden. Om kort te gaan: Het Verbond Overal ter wereld waar Israëlieten wonen, staat in de joodse huisge zinnen vanavond weer de sederta- fel klaar ter voorbereiding van het acht dagen durende paasfeest. Aan die tafel herdenken de joden de verlossing uit hun slavernij in Egypte. Zij vertellen de kinderen wat hun God toen deed. vele dui zenden jaren geleden. De vader van het gezin leest uit het bijbel verhaal van Mozes. die tegen de Farao zei: „Laat mijn volk gaan". Met Gods hulp is het Mozes gelukt zijn volk weg te leiden uit de ellen de. zij het niet zonder vreselijke plagen, die de Farao te verduren kreeg van Godswege. De Farao raakte wanhopig en zei: Ga maar en zo gauw mogelijk. Ongezuurd Jawel: zo gauw mogelijk. De joden voegden de daad bij het woord. Ze wilden wat proviand meenemen op weg naar Kana&n maar ze gun den zich geen tijd om het deeg te laten rijzen, zodat ze met onge zuurd brood op stap gingen. Nog altijd zijn daarom in onze bak kerswinkels de paasbroden zo plat. De bittere kruiden, die joden op hun sedertafel hebben staan ter gedachtenis van het bittere leed van hun volk in Egypte zijn niet algemeen verkrijgbaar in onze winkels, die wel allerlei zoete snoep en paas-eitjes van chocola de leveren. Dat laatste is ook zeer joods. Want God geeft, aldus een psalmvers: Na het zure het zoet. Vandaar ook dan in joodse krin gen nogal wat bonbons op tafel staan tijdens Pasen. Daden Zeker: overal waar joden zijn op aarde, vieren ze hun paasfeest. Het feest van de uittocht uit Egyp te. Het feest van de verlossing. Ze vieren het ook in de Sowjet-Unie, waar ze nog midden in de verdruk- Maar nu ging het om pakketten met ingrediënten voor de sederta fel en om wat zoetigheid voor de dagen daarna. Zo'n pakket kostte 150 gulden. Uit Nederland konden er 200 betaald worden aan het centrale adres in Europa, dat de verzending regelt en dat werkt met een fikse controle om zeker te zijn dat het pakket goed is aange komen. Nee. dat Nederlandse aan deel is niet om over te juichen. Gelukkig zijn er andere landen, die meer konden doen en zo kun nen enige tienduizenden joodse gezinnen in de Sowjet-Unie van avond de seder en de paasdagen feestelijk vieren. In de pakketten mochten van de Russische autori teiten geen matzes, de ongezuurde paasbroden worden verzonden en die zijn onmisbaar bij het Pascha. Daar zullen de noodlijdende joden in de Sowjet-Unie zelf wel een op lossing voor vinden. Wie in de ver drukking zit, wordt vindingrijk. Maar wijn mag wel gestuurd wor den, en een paar teugen daarvan zijn op de sedertafel evenzeer on misbaar. Nu, rabbinaal goedge keurde wijn was opgenomen in de pakketten. Lege stoel Mozes praat met de farao, een afbeelding uit de Hagada (het boek voor Pasen) van Saul Raskin. king zitten. Overal ter wereld zijn er protesten tegen de manier waarop het Kremlin in Moskou met de joden om gaat en terecht. Er is een organisatie genaamd ..Het Verbond", die hieruit conse- vroeg geld om de joden in Rusland die geen geld hebben iets te sturen voor de viering van de paasdagen en van de daaraan voorafgaande seder-avond. Het Verbond, doet nog veel meer. zoals voor kleding. Brood en wijn reikte Jezus ook uit bij de laatste maaltijd met zijn volgelingen en dat was een seder. Het zou mij niet verbazen wan neer christenen mee wilden doen aan de joodse hulpverlening in Rusland. Nu het adres is:( Het Verbond, v.d. Boechorststraat 26, Amsterdam, postgiro 130.269.9. Vanavond zal in veel joodse gezin nen aan de sedertafel een lege stoel staan. Voor de profeet Elia wiens terugkomst men verwacht en hij kan zomaar komen. Maar ook een lege stoel voor de jood uit de Sowjet-Unie. Wat is de zin van die seder-avond ten diepste? Voor buitenstaanders is het moeilijk te begrijpen. Een jood zei vanmor gen tegen me: aan de sedertafel beleven we onze uittocht uit Egyp te en we wanen ons weer in dat land van de Farao. Wel, van sla vernij zal. zo nemen we aan. wei nig sprake zijn in de Sowjet-Unie, maar de joden zijn er niet vrij om te doen en te laten wat ze willen. Net zo min trouwens als de chris tenen. ADVERTENTIE Ook verkri/gbaar in de boekhandel Postbus 63 - 3300 AB Dordrecht Telefoon 070-139558 Stijn Breggersna: Zeer diepgaand weet de schrijver binnen te dringen in de intiemste relatie tussen man en vrouw op het hoogtepunteindpunt van hun liefde. Aangrijpend is het te lezen, wat het betekent als wij onze rijkdom op een totaal onverwachts moment moeten afstaan. Het lijden, afscheid nemen en sterven van een jonge vrouw wordt op een ontroerende wijze met oneindige tederheid en tevens met een zeer verfijnd en scherp observatievermogen volkomen zuiver beschreven. Zo maakt dit boekje stil en dankbaar, droevig en blij; het raakt je en geeft nieuwe moed! Een boekje voor ieder gezin; maar evenzeer voor artsen, psychologen, verpleegkundigen, geestelijke verzorgers en allen, welke op enigerlei wijze bij de afscheidsbegeleiding en de bezinning daarop, betrokken zijn. 96 blz. paperback 10,90 ISBN 9063890680 Van een onzer verslaggevers HAARLEM De zeven r.k. bisschoppen van Nederland hebben zich gisteren, op hun maandelijkse vergadering, speciaal beziggehouden met hun onderlinge spanningen. Een spoedige oplossing van de moeilijkheden is blijkbaar nog niet te verwachten. DES MOINES (UPIl In de Amerikaanse staat Iowa heeft een maatschappij een speciale aansprakelijkheidsverzekering voor geestelijken op de markt gebracht. Deze verzekering is bedoeld om de risico's te dek ken. die dominees en priesters lopen bij het verstrekken van adviezen op hun terrein. Als voorbeeld van dergelijke risico's noemt de maatschappij het geval van een dominee, die een vrouw de raad had gege ven, haar man te verlaten om dat er huwelijksproblemen wa ren. Omdat de vrouw het ad vies opvolgde, werd zij door haar man neergeschoten. Zij overleefde de aanslag en man en vrouw kwamen tot de slot som. dat zij toch niet bulten elkaar konden Vervolgens dienden zij eensgezind een eis tot schadevergoeding in tegen de dominee vanwege zijn advies. Chr. geref. deputaten Van een onzer verslaggevers RIDDERKERK De deputaten van de christelijke gereformeerde kerken voor correspondentie met de hoge overheid achten abortus alleen geoor loofd. wanneer de aanwezigheid van de vrucht een lichamelijke of psycho somatische bedreiging vormt voor het bestaan van de vrouw. Dit schrijven de deputaten namens de christelijke gereformeerde kerken aan de bijzondere commissie Inzake de abortuswetgeving uit de Tweede Kamer. Abortus op grond van andere indicaties, die het welzijnsprincipe als uitgangspunt kiezen, wordt door de christelijke gereformeerde deputa ten afgewezen. In de nood die daar door kan ontstaan, zal daadwerkelij ke hulp moeten worden geboden door de gemeenschap, met name door de kerk. zo schrijven zij. Ook zal de mogelijkheid tot adoptie aangegre pen kunnen worden. Na afloop van het gesprek deelde de persdienst van der r.k. kerkprovincie mee, dat de bisschoppen zich op ver zoek van paus Johannes Paulus n gisteren hadden beraden „in eerste instantie uitsluitend over de wijze waarop het overleg met hem zou kun nen voortgezet, teneinde in collegiali teit met de paus en met elkaar tot een gemeenschappelijk inzicht te komen over het beleid in de Nederlandse kerkprovincie". De persdienst noemde het notg te vroeg, om te zeggen hoe de procedure van het overleg tussen de paus en de Nederlandse bisschoppen verder zal gaan Ook werd niet bekendgemaakt of de bisschoppen tot een eenparig gevoelen kwamen over de verdere gang van zaken, zoals zij die wensen. Wel meldde de persdienst, dat de bisschoppen ter vergadering uiting hebben gegeven aan hun dankbaar heid jegens de paus voor de persoon lijke aandacht, die hij aan hun pro blemen geeft. Zij aanvaarden daar in de uitoefening van de opdracht, die de Heer aan Petrus heeft gegeven om zijn broeders te bevestigen. Gebed Ook hebben de bisschoppen het ge bed van alle priesters, religieuzen en de hele kerkgemeenschap gevraagd voor de paus en voor het overleg, opdat dit de bisschoppenconferentie en heel de kerk in Nederland tot heil mag strekken. De bisschoppen vergaderden deze keer bij mgr. Zwarrtkruis in Haarlem. De kortste preek In de krant van afgelopen za terdag verklaarde ik dat een (door dominee Buskes geci teerd) trouw-toespraakje van professor Aalders een plaats verdiende in Het Groot Gui- ness Record Boek van uitge verij Luitingh, omdat het bij mijn weten de kortste preek betreft, die ooit op vaderlandse bodem is gehouden. Mis!, zo roept men mij van doopsgezin de zijde toe. recordhouder is de Zaanse doperse predikant Cor nells Michielsz Calff. die in 1717 voor czaar Peter de Grote tij dens diens tweede bezoek aan ons land de volgende preek hield: „Denk wel. spreek wel en doe wel". De czaar had tevoren aan de voorganger gevraagd, het niet te lang te maken. Hij werd op zijn wenken bediend. Czaar Peter was bijzonder ingenomen met deze korte pre dikatie en zei tot de geestelijke in zijn gezelschap, dat deze goed deed. er een voorbeeld aan te nemen, want jij hebt altijd zoveel „bijspel" Het plaatje dat ik hierbij zet. haal ik van het titelblad van „Preek stoel op, preekstoel af" van Henk de Jong. dat samen met zijn „Kerkbank in. kerkbank uit" herdrukt werd en door uit geverij Zomer Keuning in één paperback gestopt is. die „Kerk in. kerk uit" heet 14,90). Daarop hoop ik nog terug te komen. A J Klei Communicatiedagen stervensbe geleiding, 1-3 mei. De Essenburgh, Hierden (tel. 03413-841). Jeugdwerk: één zaak, veel vor men, voor leidinggevenden in het her vormd-gereformeerd jeugdwerk, za terdag 21 april 10-16 uur, Marcus- centrum, Wijnesteinlaan 2, Utrecht. Inl. tel. 030-785402. Bijbelstudiedag van de internatio nale bijbelbond m.m.v. ds. M. de Boer (Emmeloord). zaterdag 21 april. Zen- dingsdiaconessenhuis, Amerongen. Inl. tel. 02523-2040. HET GEHEIM Voor wie alles weten wil blijft een geheim. Je zou je kunnen® afvragen: en voor wie niet alle le 1 wil dan? Die vraag brengt aar. dri< dat je op verschillende manie nj het geheim van Jezus kunt spi Voor wie alles weten wil en ooi mening is dat alles te weten is ^te: we zeggen: alles op een redelij van sluitende manier onder woordjg p brengen is, is Jezus een duistet^ i geheim. Iemand die hem altiji ontkomt. Jezus hoort voor hei hee datgene dat altijd voor zijn gj kennisbegeerte uitwijkt. Maai^is moeten we dan alles willen we u0n Eerst nog iets anders: alles wil 1(ie] weten is geen zonde. Dat word eT\a eens gedacht. De zonde zou vi kennis de wereld binnengekoi mm zijn. Als je al van iets wilt, spre hier verkeerd is, tot niets leidt zou je moeten zeggen, dat alle inzetten op het weten verkeen Weten in de zin van: in redelijl denken ondergebracht hebbei niet de enige poort tot het ken Zelden komt dat beter uit dan stille week. Telkens opnieuw s we voor het onbegrijpelijke. Si staat het er uitdrukkelijk: em J begrepen het niet. Maar zelfs d waarop we dan, gesteld dat we weten als enige toegang hebbe varen, bij Hem zouden kunnen komen is vol geheim. Begripp< dringen zich op. Is het een kwe van gevoel? Het medelijden wi Heer zelf af als Hij de vrouwen Jerusalem vermaant om om zi en hun kinderen te wenen. Ooi begrippen als hart en geest en onduidelijk. Zou het dan toch zijn dat je er niet uitkomt vani *1 gegevenheden? Maar dat hete soort aanraking is. Een soort F overmeestering, zoals, in de vei slechts als vergelijking diensti een mens door een kunstwerk! worden aangegrepen of valt vol medemens? Maar ook als je om manier bereikt wordt blijft Hijl geheim. Een gebied dat nooit iJ gebracht kan worden. Een mei| naast iedere mens. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Kan turn (toez.)f Teewen. kand. te Leiden; te I dijk: J. H. C. Olie te LinschJ Kamerik: F. van Roest kand.f" geningen. NED. HERV. KERK Beroepen te Hoogkerk (toez.) W. Dijkstra, eerv. onth. pred. n^oi van em. te Hoogvliet. Aangenomen: naar Ermelo: i? Troost te Asperen; naar Geleef Y. v.d. Schoot te Vlissingen. GEREF. KERKEN Beroepen te Middelharnis; A. Waal te Abbenbroek-Zwartew ei GEREF. KERKEN Aangenomen naar Vlagtwedd ai het samenwerkingsverband wedde, Sellingen en Vlagtwedf Geerling kand. te Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Capelle a.d. IJsse J. Feenstra te Brunssum. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Wormerveer: D. I te Veenendaal, die bedankte vc| rinchem; te Oud-Bijerland: Drechsler te Haarlem. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Bruinisse: F. Ma| Rhenen. F. Bramer Op de jaarvergadering van tegen het vloeken, die 19 api Schakel te Nijkerk zal wordenj den. zal secretaris-penningmi Bramer wat extra in het z< gezet worden, omdat hij 35 jas bestuur zit. De heer Brami burgemeester van Den Ham. op 16 mei 1944 zijn vader Bramer als penningmeester bond op. Vader Bramer wi steeds penningmeester vanaf richting van de bond in 1917, zo financiën van de bond tegen he ken nu al 62 jaar beheerd zij twee Bramers. Het totaal van vangsten van de bond bedri 1944/45 8800 gulden. Het afg jaar passeerden ze voor het ei de geschiedenis van de bond de miljoen. In zijn rede op de jaai dering zal voorzitter prof. dr. Velema reageren op de beschul van het humanistisch verbon de bond tegen het vloeken achting zou hebben voor de m rechten en de democratie Ook prijsuitreiking plaatsvinden va opstelwedstrijd voor leerling© het voortgezet onderwijs. De ja gadering begint om half elf. PARIJS De Franse protes hulporganisatie Cimade heeft schuw uitgesproken over de op het joodse restaurant in waarbij 33 personen werden g( als onaanvaardbaar. „Hoe k wij een daad aanvaarden, rel houdend met onze geschieden al te duidelijk wijst op een id© die een mengsel is van racisi minachting voor de mens." NAIROBI De secretaris raai van de presbyteriaanse k Kenya, John Gatu. heeft zijn overgedragen aan zijn opvolge nard Muindi. Gatu is 54 jaar ei zijn stap om plaats te maken vo jongere.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2