Uit brieven van lezers
119.-
159.-
VAN DE JURKJES MOGEN DE SCHOUDERS BREED,
DE TAILLE SMAL EN DE LIJN ZWIERIG.
PEEK CLOPPENBURG.
GEWELDIGE MODE, GEZELLIGE SFEER.
WOENSDAG 11 APRIL 1979
BINNENLAND
TROUW/KWARTET P8-
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
benchten. artikelen en commentaren, en met voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen iot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000
AW Amsterdam Bi| publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld
Ook een mens (4)
Behalve groepen die zich beijveren
voor het theologisch legaliseren van
homofilie, zijn er ook groepen die het
legaliseren van pedofilie, partnerruil
enz. voorstaan. Waar gaan zij in Gods
naam naartoe? En als A. J. Klei dan
nog even opnoemt wat er aan kerke
lijke boekwerkjes bestaat, moet Je Je
wel afvragen: waar gaan de kerken in
Godsnaam naar toe? Hopelijk blijven
de protestanten zélf de bijbel lezen en
gaan ze niet dit soort rapporten klak
keloos als waar aannemen!
Haarlem
J. P. H. de Vries
Ook een mens (5)
Wat teleurstellend dat veel mensen
blijken te denken dat God alléén in
heteroseksuele relaties zijn gebod
vervuld zou zien worden. Helaas
wordt vaak gedacht dat de Bijbel de
homoseksualiteit duidelijk verbiedt.
In de grondtekst van het H.T.. het
Grieks, gaat het echter in de eerste
plaats om ontucht. En ledereen kan
begrijpen dat óók heteroseksuele re
laties ontuchtig liefdeloos kunnen
zijn. De liefde staat bij God centraal.
Zijn liefde tegenover Zijn Schepping;
en onze liefde voor elkaar, ongeacht
onze seksuele geaardheid. Het lijkt
me verstandig dat diegenen die
steeds moeten afgeven op homosek
sualiteit. eerst ervoor zorgen dat zij in
hun eigen heteroseksuele relaties el
kaar proberen te geven wat ze kun
nen. Wanneer is het nu eindelijk eens
uit met de homoseksualiteit.
Halsteren
Anne MeiJroos
Ook een mens (6)
Hoewel u van mening verschilt met
een aantal denigrerende standpunten
uit Aktie, wil dat toch niet zeggen,
dat u daarom zo'n toon aan moet
slaan? Ook wil ik erop wijzen, dat
binnen Youth for Christ niemand in
de steek gelaten wordt, op welke ma
nier hij of zij dan ook moeilijkheden
heeft gemaakt. Er wordt echt gepro
beerd ledereen werkelijk te helpen.
Tenslotte: het is onheus om de Kerk
en Aktie tegen elkaar uit te spelen,
omdat een of ander synodaal rapport
niet is geciteerd. Zoiets is op z'n
zachtst gezegd onzindelijk.
Utrecht Jouke Elsinga
Ook een mens (7)
Naar mijn bescheiden mening weet
de heer J. J. Klomp uit Gorinchem
niet, wat homofilie is, als hij erover
spreekt, alsof het een ziekte is. Er
bestaan echter goede boeken over
Mevrouw Chr Berger-Pennings uit
Rotterdam echter openbaart een
houding, waaruit zelfs niet een zich
enigszins willen verdiepen in homofi
lie naar voren komt. Vanwege z'n
houding hebben zich al heel wat ho
mofiele christenen uit de kerk terug
getrokken en zij. die het wel kunnen
opbrengen er in te blijven, voelen zich
behoorlijk in de kou gezet, omdat zij
immers niets van hun geaardheid
kunnen laten blijken.0
Kampen E. C. Gols-Hommersen
Ook een mens (8)
Zolang er mensen zijn op aarde, zo
lang zullen er vooroordelen blijven
bestaan ten aanzien van mensen die
homofiel zijn. Zoals ik nu ook weer
een aantal ingezonden stukken heb
gelezen van mensen die hebben gere
ageerd op het stuk van de heer Klei.
Ik vind het walgelijk wat mensen op
grond van de Bijbel en wel als het
hun uitkomt andere mensen ver
oordelen. Wat is er in wezen veran
derd na de ketterjacht. Vroeger wer
den de mensen met de Bijbel in de
hand op de brandstapel gegooid,
maar doet men nu niet weer precies
hetzelfde? En wie bepaalt eigenlijk
wat geluk is? Is dat niet de homofiele
mens zelf? Of de ander die zonodig op
Gods stoel moet zitten en de homofie
le mens eens even zal leren hoe hij
gelukkig kan worden. Ieder mens is
een schepsel Gods. dus ook de homo
fiele mens. want ook hij heeft er niet
om gevraagd om geboren te worden
met een gevoel wat de ander niet kent
en niet begrijpt!
Schagen F. van Hoogen
Kernenergie (4)
De kernreactie in Harrisburg liep bij
na uit de hand. Als simpele oorzaak
wordt genoemd: een niet goed slui
tende klep (een menselijke fout). Het
grote gevolg was dat tweehonderdui-
zend mensen opeens blijken in een
levensgevaarlijk gebied te wonen.
Tot die tijd waren zij iedere avond
rustig gaan slapen. De deskundigen
hadden immers gezegd dat het geen
kwaad kon; de veiligheidsmaatrege
len waren immers meer dan voldoen
de Gebleken is dat voorspellingen
over veiligheid van kernreactoren
veel te optimistisch waren De ver
wachtingen die men hierop bouwde
zijn in één keer de bodem ingeboord.
De Provinciale Hervormde Jeugd
raad in Zeeland als deel van de
kerk werkt vanuit de opdracht
mensen uitzicht te geven op toe
komst als inspirerende bron voor le
ven nu in deze tijd Wij geloven dat
GOD ons een goede toekomst wil
geven Wij willen dan ook onze ver
wachtingen niet bouwen op dingen
die zomaar uit dd hand kunnen lopen
en waarvan nu voldoende bekend is
dat gevolgen van fouten, ongelukken
en samenlopen van omstandigheden
voor onze en komende generaties van
verstrekkende en vernietigende aard
kunnen zijn Wij roepen daarom op:
1 geen vertrouwen meer te geven
aan genoemde zaken waarvan de ge
volgen niet zijn te overzien en te
pleiten voor het stilleggen van kern
centrales 2 een serieus begin te ma
ken met een levensstijl die niet be
paald wordt door consumptie- en pro-
duktieomvang, tengevolge waarvan
de behoefte aan energie alleen nog
maar vergroot wordt. 3. bereid te zijn
een hogere prijs te gaan betalen voor
energie, zodat geld beschikbaar komt
voor meer onderzoek naar alternatie
ve energiebronnen.
Middelburg
Provinciale Hervormde Jeugdraad
Zeeland
Kernenergie (5)
Als je de energleproblematiek analy
seert. kom je tot de conclusie; dat het
grootste probleem zit in de voort
gaande groei, dat is het om de zoveel
Jaar verdubbelen van het energiever
bruik. Leefden we vijftien jaar gele
den zo ongelukkig, toen we met de
helft van het huidige gebruik toekwa
men? Het is een misvatting dat eco
nomische groei parallel moet lopen
met de groei van het energieverbruik.
Dit is wel zo geweest, maar men heeft
zich te weinig afgevraagd of men de
energie wel effectief gebruikte. Juist
de laatste jaren is in verschillende
landen, onder andere Zweden, bewe
zen dat dit Einders kan. De levens
standaard in Zweden en in Amerika
is gelijk, maar in Zweden wordt de
helft van de energie gebruikt per een
heid in vergelijking met Amerika. De
laatste decennia is praktisch alle
energie-onderzoek gericht geweest op
kernenergie, dat wreekt zich nu. En
als dan deskundigen gaan zeggen dat
het licht uit zal gaan. als we niet
kiezen voor kernenergie, dan zijn
deze „broodprofeten" de zaak aan het
misleiden. Zij zinspelen op de angst
en de domheid van het publiek, maar
angst is een slechte raadgever en het
publiek is zelf best in staat om te
oordelen, mits het een goede voorstel
ling van zaken krijgt. Als Iemand die
nee zegt tegen kernenergie, maar die
wel de politieke verantwoordelijk
heid daarvoor wil dragen, kan ik zeg
gen naar aanleiding van ervaringen
opgedaan in utiliteitsgebouwen en
gesprekken met verwarmingstechni
ci. dat in deze gebouwen tenminste
vijftig procent te besparen valt door
een efficiënter gebruik van isolatie,
optimalisering van verwarmingssys
temen. verbetering van apparatuur
en een goed gebruik van licht en
airconditioning. In ontwerpen van
nieuwbouw kan veel meer gebruik
worden gemaakt van de zon als licht
en warmtebron. Toepassing van
warmtekrachtsystemen, vooral in de
utiliteitsbouw, dit zijn kleine centra
les die stroom opwekken voor eigen
gebruik en de daarbij vrijkomende
warmte gebruiken voor verwarming
in het stookseizoen en koeling in de
zomer. Bij deze installaties kan het
rendement tot negentig procet en in
combinatie met warmtepompen tot
meer dan honderd procent. Dat deze
T E.-systemen zo weinig worden toe
gepast heeft te maken met de mono
poliepositie van de elektriciteitsfabri
kanten.
Woubrugge A. Kroon
EO (6)
EO (7)
EO (8)
den. Het is Integendeel verre daarvan
omdat dit mijns inziens een hoog
stand blad is dat zich niet wil lenen
voor dergelijke sensatie zoals de heer
Heemskerk wil doen voorkomen. Zelf
heb ik het artikel gelezen en wel met
grote aandacht. Alles was voor mij
niet zo nieuw, wanneer men In Hilver
sum zelf woont en werkt en van tijd
tot tijd vanuit het omroepwezen din
gen hoort en ziet en je neemt nu het
gegeven in dit blad dan moet men
constateren dat het geen leugens
maar een en ander berust op feiten
door de betrokkenen zelf gegeven.
Dat bewijst ook de werkcommlssle
die in het leven is geroepen om de
zaak grondig te onderzoeken. Nota-
bene een werkgroep samengesteld uit
de ontslagenen en tegenwoordige
werkers.
Overigens moet mij ook van het hart.
wanneer er zoveel beschuldigingen
geuit worden door zoveel en aan zo
veel personen dan zou men toch den
ken wanneer belediging en smaad
(Immers de heer Dorenbos zegt ook
tegen de moeder van een der ontsla
gen medewerkers, daar zijn we kei
hard in) en dan doet men de zaak niet
af met een op zichzelf staande niets
zeggende persverklaring.
Hilversum M. N. Looije
EO (10)
Waar mensen werken, worden fouten
gemaakt, zeker als een omroep zo
hard groeit als de EO. Wij hopen dat
de Evangelische Omroep ongehin
derd voort mag gaan. en Satan geen
kans krijgt om het vele goede wat hij
ons brengt, af te breken.
Schiedam J. Lagewaard-Oosterman
Bejaardentehuizen
Ook Liselore Oerritsen meent weer
eens te moeten generaliseren wat de
bejaardentehuizen betreft. „Nu wor
den ze allemaal bij elkaar in bejaar
dentehuizen gestopt". Niemand
wordt in een tehuis gestopt, je mag
als het nodig is. Je hoeft niet. Boven
dien is het een blamage voer de tallo
zen die het er heerlijk vinden. En nog
eens tallozen, die er dolgraag in zou
den willen. Of dacht u dat hoogbe
jaarde mensen die nog zo „heerlijk"
op zichzelf wonen zich de afgelopen
winter zo happy voelden? Vergeet het
maar.
Muiden Nel Kamminga-Kramer
Lawaaibelasting
In Trouw van 16 maart is vermeld,
dat er op auto's een lawaaibelasting
zal worden geheven vermoedelijk
eerst in 1980. De Initiatiefnemers heb
ben waarschijnlijk niet gedacht aan
het enorme lawaai dat wordt ge
maakt door brom- en de tegenwoor
dig veel voorkomende motorfietsen.
Het geluid van auto's is in 't alge
meen minder storend dan dat der
eerdergenoemde fietsen. Hier ligt een
taEik in het bijzonder voor het minis
terie van volksgezondheid en milieu
hygiëne en waar blijft de anti-lawaai-
campagne? Doet men wel iets effec
tiefs?
Den Haag P. J. Bouwmeester
Donner
In Trouw van 4 april staat in het
onderschrift van de foto gemaakt ter
gelegenheid van de onthulling van
het borstbeeld van Abraham Kuyper
de naam vermeld van mr A. H. Don
ner. Nu meen ik echter met enige
stelligheid te mogen constateren dat
op de foto niet mr A. H. Donner staat
afgebeeld, maar ons erelid, mr. dr. J.
Donner. Mede namens de ledenverga
dering van S.S.R.-N.U., die speciaal
een verzoek heeft ingediend deze
brief aan U te sturen, zou ik U willen
verzoeken bovengenoemde vergis
sing in een van Uw volgende edities
alsnog te rectificeren.
Utrecht
namens het afdelingsbestuur
van de Nieuwe afdeling
Utrecht der Societas Studio-
sorum Refonnatorua
Hans van Reeven j
Naschrift redactie: Inderdj
de krant van 4 april aan i
Donner abusievelijk de nu
H. Donner gegeven. Op dit
siert onze redactie het bt
niet, om een bekende uitsp
Abraham Kuyper maar
van stal te halen. Dat q
naam in dezelfde krant i
werd (tot Kuijper) is SSR-h
lijk ontgaan. (Bij het lezen
venstaande brief bekroop i
de vrees dat we met deze
spelling school gemaakt ht
Een stichting, zoals de EO is. die als
bestuur zijn eigen stichtingsraad
kiest, heeft het recht onvoorwaarde
lijk het vertrouwen te eisen van alle
medewerkers en degenen, die de
stichting steunen. Het bestuur van de
stichting heeft het volste recht zon
der enig commentaar te zeggen hoe
het denkt over waarheid of onwaar
heid van iemand, die het met de gang
van zaken niet eens is. Bij een vereni
ging (geen stichting) zoals de NCRV
is. is dat onmogelijk. Het bestuur is
aan de leden verantwoording schul
dig. Alleen vind ik dat allen die hier
aan meewerken, actief of passief, be
horen te weten dat ze geen enkele
verantwoordelijkheid hebben over de
gang van zaken. En dat vooraf, voor
ze hun medewerking verlenen. Toen
ik op de laatste ledenvergadering van
de NCRV (afd. NH) klachten aanhoor
de van de leden en het bestuur uit
eenzette wat binnen het raam van de
Omroepwet de mogelijkheden waren
en wijziging van die wet alleen poli
tiek mogelijk was. begreep ik dat er
ook voor de leden van de NCRV werk
aan de winkel was binnen hun politie
ke partij. Hoe zit dat bij de EO?
Amsterdam H. IJlst-van 't Hof
Naar aanleiding van de
controversen binnen en rondom de
EO. Verbaast u dit? Gaat het bij dit
soort autoritair geleide en intolerante
groeperingen ooit anders?
Amsterdam drs A. H. Sijmons
Het verbaast mij niet dat er een aan
val op de EO gedaan wordt. Het is
toch ook een omroep met gebreken
(welke omroep overigens niet?) Waar
gewerkt wordt worden fouten ge
maakt. Met kerstfeest zingen we. dat
er geen plaats is voor Jezus in herberg
of huis. Toen Hij in Israël al goed
doende bezig was. werd Jezus weg
gestuurd Ze wilden Hem niet en eni
ge tijd later riepen de mensen. Kruist
Hem. Nu de EO groeit, en daarmee
dus de weg breder wordt om het evan
gelie bij de mensen te brengen, wordt
er weer geprobeerd deze boodschap
weg te werken. Vanmorgen werd door
de muzikale fruitmand het lied ge
zongen: Wat de toekomst brenge
moge Dat ook van vele de bede mag
zijn dat de EO door 's-Heren hand
geleid mag worden, en voor velen tot
een zegen mag zijn.
Hazerswoude A. van Aalst
EO (9)
Geheel oneens ben ik het de heer
Hemsker in Trouw van 5 april. Het is
onjuist het S E M te vergelijken met
de vele sensatie en leugenachtige be
richtgeving in bekende sensatiebla-
Met groot leedwezen geven wij kennis van het
overlijden van de heer
Johannes Lambertus
van Kolmeschate
procuratiehouder van onze bank.
Wij verliezen in hem een beminnelijke collega
en een plichtsgetrouwe, kundige medewerker,
wiens nagedachtenis wij in hoge ere zullen
houden.
Rotterdam. 10 april 1979.
Directie en medewerkers van de
Nederlandse Scheepshypotheekbank N.V.
Voor uw bewijs van deelneming ondervonde
de ziekte en na het overlijden van mej.
Maria Martha van der Heijdi
betuigen wij u onze hartelijke dank.
In het bijzonder een woord van dank aan de
ce en personeel van Huize „De Schutse" t<
heim voor de liefdevolle verzorging de laat
aan haar betoond.
Namens de familie:
Mevr. M. M. Bosman-van der
Sassenheim. april 1979.
Zwier.
Wervelen.
In deze faconné
imprimé japon
met witte
ceintuur. In
kobalt, cyclaam
en rood.
Mt. 36 t/m 42.
Maak "ns een
pirouette.
In deze ruitjapon
met plooien,
epauletten en
wikkelceintuur.
In diverse
naturel tinten.
Mt. 36 t/m 44.
Zwieren. In deze japon met twee maal twee
plooien en wikkelceintuur. In o.a. lichtkobalt,
cyclaam en ecru. Mt. 36 t/m 44 139.-