Uit brieven van lezers
VRUOAG 6 APRIL 1979
TROUWKWARTET P12-
Moerman (4)
Deze rubriek <s uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
benchten. artikelen en commentaren, en met voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000
AW Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Kappeyne van de
Coppello
Naar aanleiding van het interview
met mevrouw A. Kappeyne van de
Coppello (Trouw. 31 maart 1979) wil
ik graag twee opmerkingen kwijt. De
eerste betreft de verslaggeefster, die,
als ze de geboortedatum van de gein-
terviewde noemt, meente daaraan te
moeten toevoegen: een schorpioen
met maagd als ascendent. Dat is een
toevoeging die in een serieus blad
niet thuishoort, zeker niet als dat
blad de pretentie heeft een protes
tants-christelijke achtergrond te heb
ben. Mijn tweede opmerking betreft
een uitspraak van mevrouw Kappey
ne over het abortus-wetsontwerp. Zij
zegt: ..Het idee dat de vrouw zelf
beslist over wat er gebeurt met wat er
zich in haar lichaam ontwikkelt, dat
vind ik overduidelijk een van de grote
uitwerkingen van een liberale poli
tiek." Dat is naar mijn mening zeei
Juist opgemerkt. Kenmerkt de libera
le politiek zich niet. door te streven
naar een zo grote mate van vrijheid
dat desnoods de zwakken er onder
door gaan? Kijk naar wat het libera
lisme in de vorige eeuw heeft bewerk
stelligd. Mevrouw Kappeyne toont
zich in dit interview een waardig erf
gename van de ideeën van haar over-
grootoom van honderd Jaar geleden.
Met een variant op diens beruchte
uitspraak zou zij kunnen zeggen:
„Welnu, dan moet het ongeboren le
ven maar vernietigd worden, want
dan is dat de vlieg die de ganse zalf
bederft en heeft in onze maatschap
pij geen recht van bestaan." Een zo
danig parlementariër kan inderdaad
beter met socialisten gaan samenwer
ken dan met christen-democraten.
zond vlees bevattend), zijn zelf altijd
vegetariërs. Maar paling b.v. voedt
zich ook met lijken. Varkensvlees be
vat o.a. hystomlne wat huiduitslag en
puistjes veroorzaakt, die weer ver
dwijnen als het varkensvlees van het
menu wordt geschrapt. Ook bevat dit
vlees cholesterol en werkt daardoor
aderverkalking in de hand. En zo is er
meer. Onbewust bevestigen dleet-
voorschriften van tegenwoordig, de
bijbelse voedselwetten. Gods gebo
den worden tot ons welzijn gegeven.
Ze hebben altijd een bedoeling, al
maakt God die er niet bij bekend. We
moeten er in geloof aan gehoorza
men. en dat is altijd tot ons heiL
P. ten Cate-Kroon
Rijswijk
Onbekend
Naar aanleiding van het artikekl in
Trouw van 28 maart: „Moerman-the
rapie blijft omstreden", wil ik graag
enkele opmerkingen maken. Aller
eerst vind ik het te betreuren dat de
„officiële" deskundigen op kankerge-
bled bij voorbaat hebben laten weten
niet veel van het toegezegde onder
zoek naar alternatieve kankerthera
pieën te verwachten. Zij verwijzen
naar het zogenaamde Delprat-rap-
port van 1958, waarin de Moerman-
therapie werd afgekraakt. Het lijkt
mij echter niet erg wetenschappelijk
op voorhand aan te nemen dat de
afgelopen twintig jaar Moerman-
praktijk per definitie geen nieuwe
gegevens kan hebben opgeleverd. Al
leen een onbevooroordeeld onder
zoek kan dit uitmaken. Verder staat
in het artikel dat de „gevestigde"
wetenschap het wel met Moerman
eens is dat er verband bestaat tussen
dieet en kanker Ik heb daarvan ech
ter nimmer iets kunnen bespeuren.
Zo gauw je laat merken een met zorg
samengesteld dieet van belang te vin
den om het natuurlijk afweermecha
nisme zo goed mogelijk te laten func
tioneren. ondervind Je niet de minste
medewerking. Integendeel! En zo
zoekt menigeen zijn heil bij een „al
ternatieve" kankerspecialist, al blijft
men meestal voor controle de zieken
huizen bezoeken. Het geeft te denken
dat vele patiënten het niet of nauwe
lijks tegenover de controle-arts dur
ven te bekennen dat zij een bepaald
dieet volgen. Om van de medewer
king van sommige huisartsen nog
maar te zwijgen!
de hand op wilde steken als men
genezen was door het dieet van dok
ter Moerman, dit ter bemoediging
voor de mensen die er nog mee bezig
waren, ging het als met vlaggemasten
in een volle haven op een mooie feest
dag. Geweldig, ontroerend, onvoor
stelbaar en toch waar.
Diemen mevr. E. A. H. Kool
(gedipl.
verpleegster)
tal personeelsproblemen heeft be- ons een vreugde zijn dat mensen hun
handeld, zich van de perspublikaties weg vinden naar een gelukkig en har
distantieerde. monisch leven.
EO (4)
Als christen is het wel eens moeilijk
om altijd mede blij of bedroefd te zijn
over het wel en wee van je medechris
tenen, waar ook ter wereld of van
welke kerk of groepering ze ook zijn.
Het verdriet over de gegeven feiten
van de E O. gaat ons allen aan. stenen
naar elkander gooien zou onze naam
nog meer kwaad doen. Het verheugt
mij dan ook erg. dat de E.O. bereid is
zijn hand in eigen boezem te steken,
misschien dat de E.O. ook zijn hou
ding zal herzien inzake het steeds
terugkerende onrecht dat hij zijn me
de-christenen aandoet; namelijk het
hoogmoedig neerzien op hen die bij
voorbeeld „Trouw" lezen of lid van de
N.C.R.V. zijn. wat zij soms noemen
„een Juk aangaan met ongelovige"
tevens dat men de aanstaande abor
tuswet wat objectiever bekijkt
Amsterdam
Blijkens uw verslag in Trouw van 2
april stelt prof. Kultert: „als de chris
ten wist hoe het koninkrijk Gods
eruit zag, hij zijn handelingen daarop
zou kunnen richten, maar aangezien
de structuren van dit rijk de christen
onbekend zijn, kan hij er niet naar
toewerken". Is prof. Kultert een le- ._x
raar van Christus?, weet hij dan niet Moerman (5)
dat Christus zegt: 't koninkrijk Gods
is midden onder U. dat de gehele
prediking van Christus is: verkondi
ging van dat rijk, dat dit rijk niet van
de wereld is, ergo een geestesstro
ming die van Hem en de Vader uit
gaat. die de mens materieel en geeste
lijk in staat stelt voor 100% bezig te
zijn zichzelf in Christus te zijn, waar
in het „wat gij wenst dat de mensen U
zullen doen. doet gij hen desgelijks"
met alle andere primeurs, een van
zelfsprekendheid zijn?
Maasland
EO (5)
A. Noordam
In uw artikel over het z.g. wanbeleid
bij de Evangelische Omroep in uw
krant van donderdag 5 april hebt u
een belangrijk stuk informatie ach-
M. de Groot terwege gelaten. Hierdoor hebben uw
lezers zich geen compleet beeld kun
nen vormen.
Ja. ook ik was in de grote zaal van de
Reehorst in Ede. Op de vraag of men
U vermeldt niet dat de dienstenbond
van het CNV, bij monde van de heer
Pieter de Wit (vooraitter) die een aan-
Voorts laat u achterwege melding te
maken van de verklaring van de on
dernemingsraad van de EO.
Voor de goede orde volgt hieronder
deze OR-verklaring: „De beweringen
als zou er bij de EO sprake zijn van
een tiranniek management willen wij
ten stelligste weerleggen. Wij keuren
de handelwijze van de werkgroep, die
de publikaties heeft uitgelokt, volle
dig af. In de afgelopen jaren heeft een
aantal EO-medewerkers teleurge
steld het dienstverband beëindigd, of
moeten beëindigen.
In het verleden zijn er bij de uitvoe
ring van het personeelsbeleid en in de
onderlinge omgang tekorten geweest,
die worden erkend en betreurd. Niet
temin hebben wij als gekozen leden
van de ondernemingsraad er behoef
te aan. te verklaren, dat wij ons van
harte scharen achter doelstelling en
beleid van de Evangelische Omroep."
HILVERSUM Feike te Velde.
perschef EO
Ook een mens
Wat fijn dat een blad als AKTIE
schrijft over de bevrijdende liefde
van Jezus. Wat bijzonder is het als
mensen gaan ervaren dat hun leven
vernieuwd wordt Jezus heeft zelf ge
zegd: „Ik maak waarlijk vrij". Hij
bevrijdt ook van de homofiele macht,
die een sexueel leven, zoals God in
Zijn schepping bedoeld heeft, belem
mert. In Christus is men een nieuwe
schepping. Gelukkig zijn er mensen
die uit dit bevrijdende, genezende
geloof willen leven. Zo zijn er geluk
kig homofielen die deze weg gevon
den hebben. Ondanks de misschien
inderdaad ongelukkig gekozen naam
van het artikel moet het toch voor
Ook een mens (2)
Wat een onvoorstelbare dingen van
morgen in de krant. Dank, heer Klei
voor uw duidelijke stellingname. De
lezer weet nu wat voor vlees hij in de
kuip heeft. Van ds Klamer was het
bekend, we weten het nu ook van ds
Brussaard. Dank voor de reclame die
u. vast ongewild, gemaakt hebt voor
„Aktie". Fijn dat er jongelui zijn die
duidelijke taal durven spreken. Die
zelfde bijbel lezen en geen „bril" van
welke kerk of jeugdraad nodig heb
ben. Ga zo door jongelui en God
zegen jullie.
Rotterdam Chr. Berger-Pennings
Overwerk
De Kamer wil overwerk beperken om
de beschikbare werkgelegenheid eer
lijk te verdelen. Deze uitspraak is
neergelegd in een PvdA-motie. Het
spijt mij hierop te moeten inhaken en
deze partij erop te wijzen kortzichtig
te zijn. Veel bedrijven zitten met een t
kort aan personeel en ook door veel
ziekteverzuim is men dan aangewe
zen op personeel dat bereid is om nog
een paar uurtjes over te werken om
de orders op tijd de deur uit te krijgen
of men is genoodzaakt zwartwerkers,
of koppelbazen in te schakelen. Het
extra centje verdiend aan overwerk
wordt bovendien extra zwaar belast,
het is duidelijk welk soort werkne
mers met deze motie de dupe worden.
Werknemers met hoge lonen hebben
het extra inkomen niet nodig en kun
nen van hun vrije tijd genieten. Zelf
werk ik bij een groot winstgevend
staatsbedrijf waar 's avonds en op
zaterdagen duizenden parttimers
werken die het mogelijk i
wij één zaterdag in de maanu
of verlof kunnen genieten. M;j
ga's en ik hebben nog majL
J.J. Klomp goed van vorig jaar. Het isf
tegen de bierkaai om één c
te krijgen en vaak worden v
verlof teruggeroepen er is ve*
verzuim waar geen controle
is. Gevolg is dat ons overwelf
opgelegd door het vele ziekt*
Ook de 35-urige werkweek z/'
leiden dat bedrijven die al eej|
aan personeel hebben steej
een beroep moeten doen opl
mers om over te werken. fr
Zeist D.r
Kamper ui (2)
Wat moet de heer Kummer
sen van buiten Kampen vert
zij straks met de Kamper uif*
komen en de koe aan de ta
hangen? Is dit dan niet
dwaze streken en onnozelhe
de burgerij van ouds verteld
En om het maar niet te hel
de steur met de bel. Als de
ving in de „dikke" Van Dal
zigd is, moet de koe dan nie
toren en de steur zijn vrijhi
gen? Het zou jammer zijn! Ik i
mening dat de rasechte Kam
niet boos zijn op de „dikk
Dale, laat staan Kampenaren
dere steden, in aantal missch
meer dan de rasechte. Ik vim
echte Kampenaren juist troür
hun Kamper uien. Met de
„Kampen stad zonder heim
waar, maar zonder „ui" dat kaf"
niet voorstellen. Laat men te:
dit voor ogen houden: „Bruss
zijn manneke pis. Kampen
en vis." Desondanks wens ik
Kummer veel succes met zijn f
Kampen E. i
l
Ommen
J. Wezenaar
Den Haag
A. Fraanje
Kappeyne van de Cop
pello (2)
Zaterdag heeft Trouw, voorzover ik
kan nagaan voor het eerst in haar
geschiedenis, gebruik gemaakt van
de astrologie. Verslaggeefster Hanne-
ke Wljgh vindt het in haar artikel
over mevrouw Kappeyne van de Cop
pello kennelijk noodzakelijk te ver
melden dat dit Kamerlid geboren is
„onder het sterrebeeld de schorpioen
met maagd als ascendent". Zij meent
blijkbaar dat Trouw-lezers hieruit
iets kunnen afleiden over het karak
ter en de levensloop van deze politica.
Ik vind astrologie echter niet alleen
onwetenschappelijk, maar bovendien
een verwerpelijke vorm van bijgeloof
die in onze krant niet thuishoort. De
meeste Trouw-lezers zullen naar ik
verwacht dit met mij eens zijn. Het is
hopelijk door de redactie niet be
doeld als een proefballon nu ook ho
roscopen te gaan plaatsen. Dat zou
voor mij een regelrechte aantasting
van het christelijk karakter var.
Trouw zijn.
Oegstgeest P. van Duijn
Jodenhaat
Mevrouw Eberlé berichtte in Hadde-
'rech (de weg) dat 360 leerlingen van
een christelijke scholengemeenschap
klaterend applaudisseerden bij de
vraag: „Waar halen de Joden de bru
taliteit vandaan zich het uitverkoren
volk te noemen?" (rubriek Uit de
Kerkbladen). Op de mededeling dat
deze keuze niets te maken heeft met
hun beter of slechter zijn, werd er
resp. Juichend „nee" en twijfelachtig
„nou gejoeld. Als zo'n groot aan
tal leerlingen uit de hoogste klassen
van een college dusdanig reageert,
dan vraag ik me angstig en perplex af
wat voor een christelijke opvoeding
deze kinderen thuis en op school
krijgen.
AMSTERDAM
C.J. Pels
'Hoger orde'
Was Paulus maar een gelukkig ge
trouwd man geweest, dan zou er in
kerkelijke kring niemand op het idee
komen om te spreken over „geroepen
zijn tot liefde van hoger orde", als het
gaat om liefde die zich niet concreet-
lichamelljk mag uiten. De veroorde
ling van homoseksueel gedrag heeft
alles te maken met een levenshou
ding die het lichamelijk bestaan als
-zodanig minderwaardig acht en alle
seksualiteit achterdochtig tegemoet
treedt. Een levenshouding die het be
ter meent te weten dan de Schepper,
en die geen raad weet met de vreugde
die gelegen kan zijn in het lijfelijke
bestaan. Het is in ieder geval niet
joods-christelijk om het lichamelijk
bestaan van de mens te verlooche
nen, en homofiele vriendschap zon
der seksuele relatie van hoger orde te
achten.
Voorburg
M. A. C. Idenburg-van Iperen
Kernenergie
Het is niet de eerste keer. dat zich
ongelukken voordoen in kerncentra
les. Zo ook nu weer in de Verenigde
Staten bij de plaats Harrisburg. Wat
steeds weer opvalt is. dat bij dergelj-
ke Incidenten door de autoriteiten
wordt gezegd dat het „wel meevalt",
de bevolking zich niet bezorgd hoeft
te maken en er een sfeer van onduide
lijkheid heerst rondom de werkelijke
gevolgen. Dit soort ongelukken
maakt in ieder geval wel duidelijk dat
kernenergie een gevaarlijke zaak
blijft, met veel risico's. Met de brede
maatschappelijke discussie over
kernenergie voor de deur. waarbij het
Nederlandse volk mag reageren op de
plannen van de regering met betrek
king tot kernenergie, lijkt het mij
verstandig dat we eens tot bezinning
komen. Dat we ons eens goed gaan
afvragen waar we op deze maniei
naar toe gaan en beseffen dat we nog
lang niet rijp zijn voor kernenergie
De vele meer of minder ernstige onge
vallen, zoals ook nu weer in de V S,
onderstrepen dat en maken het ons
nog eens extraduidelljk.Hoogeveen
S. Poorta
Varkensvlees
Zou God werkelijk het varkensvlees
verboden hebben omdat het eerdei
bederft? Zouden de Israëlieten er
zonder verbod zelf niet achter zijn
gekomen dat de ene vleessoort eerder
bederft dan de andere? En waarom
houden dan de Joden zich nu nog aan
dat gebod nu er koelkasten zijn? God
zei er ook niet bij: „Zo lang als het
nodig is en dit vlees nog aan bederf
onderhevig is." Gods geboden zijn
daarentegen voor eeuwig gegeven.
En hoe zit het dan met de andere
onreine dieren? De klipdas. de haas.
de paling, de kreeft, de roofvogels?
De zoeeheten reine dieren (lees: ge- Heerlen
PvdA-CDA-WD (14)
In „Trouw" van 29 maart J.L stelt de
heer De Wellle dat niemand AR-leden
belet om lid te worden van de PvdA.
Akkoord. Maar niemand mag AR-
leden verhinderen om lid te blijven
van de AR. ook na die fatale datum in
oktober 1980! In verband hiermede
zou ik een dringend beroep willen
doen op de initiatiefnemers van de
Evangelische Progressieve Volkspar
tij. Wat weerhoudt U ervan om weer
lid te worden van de AR, om zodoen
de te helpen van de AR na oktober
1980 weer een krachtige partij te
maken!
Christen-Jood (2)
Volgens uw berichtgeving worden
christenen in Israël gediscrimineerd.
Nu kan de Israëlische ambassade wel
schrijven dat dit onjuist is, en dat het
hooggerechtshof alleen een uitleg ge
geven heeft van wie volgens de wet op
de terugkeer Joods is. maar uitvoe
ring van deze beslissing komt toch
maar neer op het Intrekken van ie
mands paspoort alleen omdat hij niet
Joods is, namelijk christelijk ge
doopt. Dit begint te lijken op een
vervolging van christenen. Invoer
van bijbels is moeilijk, zo niet onmo
gelijk in Israël. Joden in Nederland
klagen over de niet-Joodverklaring
die Arabische landen eisen, Israël
doet hetzelfde met christenen. Het
wordt tijd dat de synode zich over
deze vorm van discriminatie buigt
Men stelle zich voor dat in ons chris
telijk Nederland Joden hun paspoort
ontnomen zou worden en Invoer van
Joodse gebedsboeken gehinderd zou
worden. Welke Nederlandse christe
lijke parlementariër springt hier in de
bres voor vrijheid van godsdienst
voor christenen in Israël?
Amsterdam P. van Leeuwenberg
Moerman (3)
Mét de heer Wolting (Trouw van 29
maart) zullen duizenden zich afvra
gen waarom de kanker-therapie van
dokter Moerman door de medische
wetenschap zo fel bestreden wordt;
waarom steeds geroepen wordt dat
Moerman met bewijzen moet komen.
Tegenover de sporadisch hoopgeven
de resultaten na operatie, radio-the
rapie (bestraling) of chemo therapie
(vergiftiging) kan Moerman heel wat
positieve resultaten stellen. Door
sommigen uit het kamp der medische
wetenschap is een ware hetze gaande
tegen de nu 86-jarige kankerthera
peut. die rustig en onverdroten door
gaat in de wetenschap van zijn gelijk.
Moermans aanpak van het kanker-
vraagstuk (al sinds 1940) blijkt steeds
meer in overeenstemming te zijn met
belangrijke bevindingen van voor
aanstaande geleerden van wereld
naam zoals de drie nobelprijswin-
naars Albert Szent-Gyórgyi. Lines
Pauling en Warburg. Lines Pauling
spreekt als zijn mening uit dat de
medische wereld weldra de grote
waarde van de voedingstherapie te
gen kanker, en de bijdrage op dit
terrein van dokter C Moerman ala
pionier, zal erkennen! Vraag: hoe kan
de medische wetenschap in Neder
land doorgaan met jaarlijks 30 000
doden te offeren op haar pres tl ge-
altaar""
S. J.Arnold