adden de Russen gelijk? Rademakers' kijk op Belgische boef :ilms in het ;ort Ballet, waarvoor dient dat? ïfM Bi% LENING 1973 IE DEERHUNTER Prolongaties en reprises STAAT DER NEDERLANDEN IAG 6 APRIL 1979 FILM - TROUW/KWARTET 11 Air.sterdam-City I en Rembrandtpt.th.; Den Haag-Odeon 1 en Passage; Rotterdam-Corso en Grand en verder in zeven theaters overal in het land, 12 jr. r W. Wielek-Berg J en in februari op de Berli- Michael Cimino's „The hunter" werd vertoond, touwden de Russen dat en belediging van het amese volk en zij liepen .et festival weg, gevolgd de vertegenwoordigers i hun satelliet-staten. loft, die behalve door het gebruikelij ke gezuip, gedans en geschrans wordt gekenmerkt door vele overgeleverde gebruiken (de mannen hebben Russi sche voorouders). Hierdoor wordt een stukje onbekend Amerika in het licht gezet. Na de bruiloft schieten ze met nog twee vrienden in de hoge bergen die het stadje insluiten een groot hert, dat met bange, wijdopengesperde ogen sterft, en dat is niet alleen een prach tig beeld op zichzelf, maar het vormt ook een van de „parabelen" waarom heen de film zich beweegt. De tweede is die van de Russische roulette; na een harde montage-in greep valt de toeschouwer middenin dit macabere spel met de dood, dat door de Vietcong met hun gevange nen (onder wie de drie vrienden) wordt gespeeld. Beide beelden keren op een kernpunt in de film terug. lette-spel voor drugs en veel geld voortzet in geheime nachtclubs in het stervende Saigon. Daar vindt Mi chael hem, net vroeg genoeg om ge tuige te zijn van zijn dood. Heel goed Michael Cimino heeft voor „The Deerhunter" slechts één film ge maakt („Thunderbolt and Light- foot") en het moet gezegd dat hij als beginnend regiseur, geholpen door een fantastische cast en een formida bele camaraman (Vilmos Zsigmond) een grote prestatie heeft geleverd. Het eerste deel, de bruiloft in Penn- sylvanië, mag dan wat te lang zijn, doch het biedt een rijkdom aan docu mentair aandoende inkijkjes in een stuk exotisch Amerikaans leven. En Vietnam slaat over je heen als een golf van gruwel, geweld en bloed. Maarbij een film over de smerige oorlog in Vietnam kan en mag je niet alleen oordelen over artistieke en vakkundige kwaliteiten. Die oorlog heeft praktisch niemand van ons on beroerd gelaten, hij bracht een onge kende scheiding der geesten teweeg. Wordt er in „The Deerhunter" een poging gedaan om die zwarte bladzij de in de Amerikaanse geschiedenis te verwerken? (te „bew&ltigen", zeggen ze in Duitsland, daar hebben ze erva ring met dergelijke dingen). Geens zins. Wat Cimino ons laat zien is niet „die" oorlog, maar wat hij verstaat onder „de" oorlog (natuurverschijnsel, aardverschuiving) en hij is de eerste niet. die deze abstractie gebruikt om aanvechtbare, in het geheel niet ab stracte denkbeelden te verdoezelen. In „The Deerhunter" schieten Ameri kaanse soldaten slechts uit pure noodweer en zijn zij alleen maar slachtoffers. In „The Deerhunter" worden alle wreedheden en perversi teiten gepleegd door Noord- en Zuid- vietnamezen en is de louche blanke, die aan de ramp alleen maar geld wil verdienen, toevallig een Fransman. In „The Deerhunter" zijn de mensen die de wegen zo indrukwekkend ver stoppen alleen maar op de vlucht voor de Noord Vietnam ezen, niet voor de Amerikanen. besparen, het moedwillig doodgooien van een klein jongetje was nog wel het minste. Figuren als Nixon, Patton en West- moreland (om er enkele te noemen) wilden „lijken zien en armen en be nen door de lucht zien dwarrelen" (van spleetogen, wel te verstaan). Ze werden op hun wenken bediend. En als u het misschien bent vergeten: de Amerikanen gooiden er genoeg ont- bladeringsgif om duizende Seveto's aan te richten, ook napalm- en frag- mentatiebommen. De film zal dienaangaande uw geheu gen niet opfrissen. „The Deerhunter" eindigt met een vreemde scène. Als Nick, in Vietnam verdorven gestor ven, per doodkist naar huis terug keert, heffen zijn vrienden aaiselend „God bless America" aan. Wintersoldiers Toch weten we uit allerbetrouwbaar- ste bron, namelijk uit de yerklaringen van na hun thuiskomst tot inzicht gekomen Amerikaanse Vietnam-ve- teranen, samengevat in de film „Win ter soldiers", wat ze daar allemaal hebben gedaan: ik zal u het afgrijzen Ik vatte dat eerst op als schrijnende hoon, als bittere spot, ik was geneigd Cimino om die éne scène veel te ver geven. Maar de reacties van het pu bliek en ook het nadenken over de film brachten mij op een ander idee, dat. vrees ik, met de werkelijkheid overeenstemt: Cimino heeft dat hele maal niet bitter bedoeld, maar ge woon, rechttoe-rechtaan, als een lief desverklaring aan zijn land. „Right or wrong my country". Wie zo denken zijn de ware minnaars niet. Robert de Niro in The Deerhunter tter Faber en André van den Heuvel in „Mijn vriend Het verborgen leven van Jules «praetcr". Er was eens, nog niet zo lang geleden, een Belgische onder zoeksrechter die Jespers heet te. Wegens oplichting, malafi de praktijken van allerlei aard en bovenal wegens po ging tot moord op zijn vrouw (moord kon niet bewezen wor den) werd de magistraat tot twintig jaar dwangarbeid ver oordeeld. Zijn louche tra want, de autoverkoper de Cramer, kreeg vijftien jaar. De Nederlandse cineast Fons Rade makers volgde het proces en raakte zozeer overtuigd van Jespers on schuld, dat hij een film maakte waar in zonneklaar wordt bewezen dat de Cramer het allemaal alleen bekok stoofde en uit wraakgevoelens en ja loezie zijn vriend de rechter mee sleepte in het kot. Hij veranderde de namen en nog zo het een en ander (Jespers werd Jen sens en De Cramer Depraeter, de film kreeg als ondertitel mee „Het verbor gen leven van Jules Depraeter") maar hij laat er geen twijfel over bestaan dat hij de „cause célèbre" Jespers op hét oog heeft. Alles goed en welmaar hoe moet je zo'n film benaderen en volgen? Er zijn drie wegen, doch twee ervan zijn hermetisch afgesloten en de derde is wel zeer moeilijk begaanbaar. Klakkeloos aannemen dat Fons Ra demakers gelijk heeft, dat die Jespers (de goedzak!) zo onschuldig is als een Amsterdam-Tuschinski 1; Den Haag-Metropole 1; Rotter- dam-Thalia en verder in 34 theaters overal in het land. door W. Wlelek-Berg het filmaanbod groot is en tuimte beperkt, moeten innige films zeer kort wor- tn besproken. Hieronder ilgen er een paar. ittlestar Galactica van Richard A. We is een science-fictionfilm van de Kit simpele soort (ook al komen er el wonderbaarlijke technische foef- aan te pas), een bijna schaamtelo- replica van „Star Wars". De twaalf 1 r mensen gestichte koloniën in de Bte zijn verwoest door de gruwe- t Cylons, méér er schijnt nog dertiende kolonie te bestaan, de beimzinnige Aarde. Overleefd *t er worden, tegen elke prijs, dus »t het vechtschip Galactiva op fk. gevolgd door een sleep ongere- ruimte- en vaartuigen, bevolkt vluchtelingen. Onderweg doen ze een gokplaneet aan, waar iedereen wint en niemand verliest en dat kan natuurlijk niet kloppen, grote geva ren schuilen. Maar die mensen (uit de Oudheid? uit de toekomst?) overwin nen natuurlijk toch, door trucgeweld en schooljongenshelden, terwijl enige oude sterren (Ray Millard en Wilfrid Hyde White) nogal eens een spaak in het wiel steken. Maar Lome Greene van Bonanza niet, nee, dat is een goeie. Al doende en en passant wordt er danig reclame gemaakt voor „de menselijke beschaving" (lees: „Ame rika") als koddebeier in de ruimte. Amsterdam-Cinema Intern, en Nóg- gerath; Den Haag-Corso; Rotterdam- Cineac Beurs, a.1. Uit Les Bronzés van Patrice Leconte blijkt, dat niet alleen Nederlandse en Duitse, maar ook Franse reisgezel schappen het bruin kunnen bakken op vreemde stranden (ditmaal van de Afrikaanse Ivoorkust). Uitgedost in koddige gewaden doen mannen en vrouwen, van oud tot middelbaar, weinig anders dan elkaar achterna jagen en zich ongans lachen om af grijselijk plompe moppen. Als je maar even denkt aan Tati's „Les Va- cances de Monsieur Hulot" verlaat je huiverend de bioscoop. Amsterdam-Leidsepleinth. en Sas- kia; Rotterdam-Calypso 2 en Lijn baan; Den Haag-Calypso en Studio 2000 en verder in 5 theaters, overal in het land, a.1. De nieuwste Funes-film „De gendar me ziet ze vliegen" speelt zich weer af in Saint Tropez. Het grote succes voor De Funes is jaren geleden door- igebroken, toen hij zijn aparte eigen schappen van zich zelf voorbij schie tende kleine driftkikker mocht aan knopen aan zijn verschijnen in poli- tie-uniform. In dat uniform voelt het door hem verbeelde mamiet je zich het best thuis. Dat mannetje (dat met de mens De Funes niets te maken hoeft te hebben) is conflictueus ver vuld van gezagsaanmatiging. Wie ook maar even aan dat gezag raakt laat de in het mannetje belichaamde ge rechtigheid in fulminante veront waardiging ontbranden. Dat is het patroon van de films met De Funes. Ook in „De gendarme ziet ze vliegen". Het specifieke in dit De Funes pa troon komt het best tot zijn recht als de gebeurtenissen, die hem tot zijn Funesdrift motiveren, dicht bij het alledaagse blijven. De spanning tus sen zijn bizarre gezagsaanmatiging en dat doodgewoon alledaagse brengt een extra nuance aan in het vermakelijke. Daar is in de jongste film met de Funes geen sprake van. Men ga maar na: Een agent, die met zijn chef Cruchot (Louis de Funes) op patrouille is, ont dekt ergens op een klein grasveld tussen het geboomte een neergestre ken vliegende schotel. Hij brengt de badplaats Saint Tropez in opschud ding met zijn verhaal en dat wordt helemaal erg, als ook Cruchot de schotel ziet staan. Het vervelende is, dat er steeds eenlingen zijn, die de schotel zien. Cruchot bijt zich vast in dat gezagsondermijnende van buitenaardse verschijnselen en zal er ook eens geducht mee afrekenen. Omdat er geen of in elk geval te weinig organisch verband bestaat tussen het buitenissige verhaal en het gepatenteerde De Funes-patroon, zie je alleen maar mechanische grappig heden. De gendarme ziet ze vliegen-Amster- dam-Calypso en Du Midi; Den Haag- Apollo 1; Rotterdam-Cinerama en Metro 1 en verder in 12 theaters overal in het land, a.I. pasgeboren kind... ik kijk wel uit! Rademakers kan wel zoveel vertellen, uit zeer betrouwbare bron borrelen de berichten op, dat hij allerhande din gen heeft weggelaten, verbogen en bijgeschaafd om ze in zijn visie te laten passen. Klakkeloos aannemen dan dat de rechtbank gelijk had, dat die Jespers een doortrapte ploert is? Mij niet gezien, fouten van de justitie zijn tenslotte niet onbekend en van dat proces weet ik in het geheel niets af. Blijft over de derde weg: de film ge woon zien als film, als verhaaltje en niks nie meer. Maar aan de onbegaan baarheid van de derde weg heeft Ra demakers zelf naar beste krachten meegewerkt, onder andere door een bus met journalisten naar Brussel te vervoeren, niet alleen om ze de pre mière te laten bijwonen, maar ook om ze in contact te brengen met Jespers voormalige vriendin (nu zijn vrouw), Jespers moeder en Jespers advocaat. Als dat geen oneigenlijke reclame isMaar goed, we zullen het pro beren. Wat voor soort film is het nu eigen lijk? Een spannend rechtbank-ver haal? Maar de rechtbak-scènes zijn zeer kort en dun gezaaid, ze dienen alleen als illustratie van iets wat we al weten. Een thriller dan? Maar Rademakers houdt vanaf het begin niets voor het publiek verbor gen, want zijn psychopathische fielt hangt zijn hele handel en wandel aan de lijn en maakt ons deelgenoot van al zijn vunze machinaties. Hitchcock kan zoiets, die geeft de toeschouwer vaak alle troeven in handen en weet hem dan toch telkens weer al of niet met een knipoog te verrassen of te verschrikken. Maar Rademakers? 't Mocht wat. Een psychologisch portret? Het spijt me, maar Rademakers heeft me geen ogenblik kunnen overtuigen van de echtheid van zijn karakters. Wat be weegt de snelle prater en versierder Depraeter, vanwaar zijn verschrikke lijk haat die hem tevreden glimla chend de rechtzaal doet verwisselen voor het tuchthuis, omdat de rechter toch lekker meer heeft gekregen dan Komt dat allemaal voort uit zijn pro letarische afkomst, zijn frustraties omdat hij door de deftigen niet wordt aanvaard? Peter Faber, die de hoofd rol speelt, mag dan nog zo vinnig kletsen en vuig kijken en de Vlamin gen met „ge" aanspreken, (dat had hij overigens beter niet kunnen doen), ik geloof er geen woord van. En Jensens? (André van den Heuvel). Ach, wat een in-goede man is dat toch! Blijkbaar is hij nog nooit met misdadigers in aanraking geweest, want hij loopt argeloos in alle vallen. Toch is hij onderzoeksrechter. Hoe rijmt zich dat? En dan die akelige, commerciële uit glijders, die welbewuste slippertjes. Om een voorbeeld te noemen: de vrouw van Jensens, die ons toch wordt voorgesteld als een keurige, enigszins hoogmoedige dame, ver slaafd aan het tennisspel en anders niets, draagt als ze alleen thuis is met haar zieke kind een gewaad van witte tule dat ze waarschijnlijk uit een sex- shop heeft gehaald, want op de ge wenste plaatsen is het geheel door zichtig. Moeten zulke dingen nu altijd maar zo blijven? Afgezien van andere din gen is het oudemannetjesachtig ou derwets. Ik kan het niet helpen, die film van Rademakers laat een nare smaak na in mijn mond. De smaak van pseudo-j'Accuse-hartstocht, uit geleefd in een ten diepste oninteres sant milieu bevolkt met mensen die voortdurend komediestukken opvoe ren in hun enge, Belgische zwart- geld-huizen. Het is jammer dat Rademakers, die een pionier was, die ons met „Dorp aan de Rivier" en ook met „Makkers staakt uw wild geraas" deed geloven aan de mogelijkheid van volwassen Nederlandse speelfilms, met zijn late re werk telkens weer teleurstelt. Een goede film van Rademakers dat zou een fijn presentje zijn! De Klompenboom Schitterende pastorale over Italiaanse landleven aan het eind van de vorige eeuw van Ermanno Olmi. De gehele week in Club 5. Leeuwarden. Herfstsonate Klassieke film van Ingmar Bergman met Ingrid Bergman en Liv Ull- mann in de hoofdrollen. De gehele week in Grand 5. Amersfoort; H5, Heerlen; studio A. Geleen; Luxor 2. Temeuzen. Interiors De eerste ernstige film van Woody Allen en de eerste film waarin hij zelf niet meespeelt. Prachtig mooi. De ge hele week in Studio. Leiden; Movies. Gro ningen; Tuschinski 5, Amsterdam; Lumiè- re. Rotterdam; Springhaver. Utrecht. A Wedding Vermakelijk en satirisch wand tapijt over Amerikaans leven van Robert Altman. De gehele week in City 3, Am sterdam. De Komedianten Meesterwerk van Theo Angelopoulos over een bewogen tijdvak uit de Griekse geschiedenis dat zich weer spiegelt in de belevenissen van een reizend toneelgezelschap. 11 april Cleyntheater, Amsterdam. Te gek om los te lopen Schokkende docu mentaire van Italiaans collectief over nieu we wegen om geesteszieken te integreren in de maatschappij. 8 april Meerberg. Metl en Dal. Rome, open stad Klassieke film van Ro berto Rosselini over strijd en verzet in Rome aan het eind van de oorlog. In 1944 gemaakt, nog geenszins verouderd. De ge hele week in Doelen. Delft. Una giornata particolare Ontroerende film van Ettore 8cola r - kleine mensen, die worden vermaleé de molens var) Mussolini's dictatuur, i.iet Sophia Loren en Marcello Mastroianni in de hoofdrollen, De gehele week in Rivoli. Amsterdam; 8elect, Utrecht; Scala 1. Nijmegen. Cet obscur objet du désir De nieuwste film van oud-meester Luis Bufluel, waarin als vanouds de bourgeoisie een veeg uit de 2 pan krijgt. De gehele week in P.O.C.. Eind hoven. door D. Ouwendijk ADVERTENTIE bedrag koers rente aflossing Inschrijving storting prospectus open bedrag de koers wordt na de Inschrijving op 10 april 1979 vastgesteld volgens het tendersysteem jaarlijks op 15 mei in 10 jaarlijkse termijnen van 15 mei 1980 af vervroegde aflossing Is niet toegestaan 10 april a.s. van 9 tot 15 uurvia banken en commissionairs 15 mei 1979 kosteloos bij banken en commissionairs Digna Sinke, die een paar ja ren geleden met haar debuut „De gebroeders Helle" bewe zen heeft over een sterk talent te beschikken, is nu, na een film over Van Gogh, met een derde film voor de dag geko men, met de titel „Ballet, waarvoor dient dat?" De titel duldt er al op. dat het om een z.g. „gebrulksfilm" gaat. Er moet een vraag worden beantwoord over het nut dan wel de zin of on-zln van een kunst. Een heel verschil met het the ma, dat Vrijman ln zijn balletfilm van een paar Jaren geleden behandelde, het thema van „de beschrijving van een ballet". Vrijmah moest de creatie van een ballet verfilmen. Je moest zien en dat werd door Vrijman voortreffelijk gedaan hoe een ballet groeit uit een gretige samenwerking tussen de gene. die de ideefin aandraagt en de dansenden, die met de gratie of hoe kigheid van hun lichamen cn bewe gingen de Idee tot leven moeten laten komen. Dlgna Slnke had een andere op- *-=i i Scène uit de film Ballet, waarvoor dient dat? dracht. Ten dienste van het Scapino ballet, een gezelschap dat zich met zijn voorstellingen speciaal tot een jeugdig publiek richt kinderen in de leeftijd van lagere tot middelbare school. Die kinderen komen, zoals de cineas- te dat ln ongedwongen uitgevoerde, haast onmerkbare details laat zien, uit allerlei maatschappelijke kringen. Zij krijgen van uit de achtergrond van hun sociaal milieu evenveel be vangenheid als onbevangenheid mee. Ze weten niet, dat dansen in eerste instantie natuur is en pas later kunst wordt. Dans als natuur voeren de kinderen zelf uit er is, zoals Digna Sinke in haar film laat ervaren, geen wezenlijk verschil tussen vreugdig of driftig springende (=dansehde) kin- •dervoeten en de uit de voeten opko mende dansbewegingen van beroeps dansers en -danseressen. Van daar uit werkend brengt Slnke aan kinderpubliek (en volwassenen kunnen daarmee tevens hun voordeel doen) de gedachte over, dat ballet zin heeft als een speelse uitbeelding van levensmomenten. Wat in de film vooral opvalt is Digna Sinkes talent to* u serveren. Verbeel dend observeren. Haar publiek in de film is een kinderpubliek. Zij haalt er. dank zij haar niet ln de eerste plaats analyserend maar juist synthetise rend observatietalent, een brok tinte lend kinderleven uit. Leven dat volledig samenvloeit met de balletverbeeldingen van het Sca pino ballet. Daarmee heeft Digna Sinke haar opdracht, beantwoording van de vraag of ballet (zoals door Scapino uitgevoerd) zin heeft, posi tief ten uitvoer gebracht. Wim van de Velde heeft, net als Dlgna Sinke voor höör film, met flnancléle hulp van het ministerie van CRM. een beschrijving gegeven van de opbouw in Leiden van de tempel van „Taf- feh". Aan de titel „Taffeh" heeft Van'-" de Velde de subtitel „Verdronken ver leden" toegevoegd. In zekere zin heeft Van de Velde het - gemakkelijk gehad. De oude Egypt£-;; sche cultuur is. over het geheel geno- men. ln haar bewaard eebleven docu- mentaties zo indrukwekkend, dat het J voor een filmer al voldoende is zich aan die documentaries dienstbaar te maken. Voor zover Van de Velde dat heeft gedaan is zijn film geslaagd. De ma-*" nier waarop hij ln zijn film beelden - heeft opgenomen van de tempel-' opbouw in Leiden is weinig fascine rend. Dat geldt ook voor de band die hij geprobeerd heeft te leggen tussen het oude Egypte en het (economische) heden. Het wezenlijke tekort van de film is, de afwezigheid van visie. Wat er aan visie is ingebouwd is meer schijn dan werkelijkheid

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 11