Cieo Laine nog altijd uitzonderlijke klasse Theatrale verbeelding van zielloze heilstaat GRVSJJC Beethovens vioolconcert meesterlijk vertolkt i Werkgroep wil onderzoek E(^ Open brief aan stichtingsbestuur En dan nog Pip Simmons in Mickery Cao-akkoord bij sigarettenfabrikant U zoekt een volautomatische wasmachine die - modern - energie bespaart en die toch - ouderwets - schoonwast. Die niet alleen bij kleine wasjes, maar ook bij volle trommelvulling, minstens 30% stroom bespaart en toch zorgvuldig en perfekt wast. Dan is er maar één die hieraan voldoet: de AEG - LA VAM AT. En zo heeft AEG voor elk wasprobleem een oplossing. AEG AEG laat je niet in de steek. ASP»®® bevat acetosal Bedrijven vinden energieplan van het NVV onzinnig Waarom mag Sater niet naar Koblenz? Passiemuziek DONDERDAG 5 APRIL 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET DN door Rud Niemans Bijna 6 Jaar geleden vormde een optreden van zangeres Cleo Lalne In het Holland Festival zoiets als de enige Jazz-enclave ln een doorgaans als „serieus" te kwalificeren programma totaal Van die avond is mij ln het bijzonder de gesoigneerde cabaretsfeer en de artistieke veelzijdigheid van de goed-ogende. toen 45-jarige, Britse bijgebleven v-/pv/l I ui 1^1 WUI I OllVMlIliyUWVWtUMI HILVERSUM Een werkgroep bestaande uit personen die zich betrokken voelen bij de Evangelische Omroep heeft een open brief verzonden aan het stichtingsbestuur van de EO om aandacht te vragen voor de problemen bij het personeelsbe leid van deze omroep. In het bijzonder wordt er op aangedron gen dat er uit het stichtingsbestuur een onderzoekcommissie wordt gevormd, die zich daarmee gaat bezighouden. ADVERTENTIE Cleo Laine Ter plaatse kopten en meenemen Je kunt je ogen met geloven rn de 7500 werken van 500 kunstenaars Oude Kerk Amsterdam kunstbeurs 31 maart t/m 6 mei Open van 10-7, zondag 2-6 Juist ln die periode was ze bezig haar carrière continentale gestalte te ge ven en ze drong daarvoor het specifie ke Jazzrepertoire bewust terug in de marge van haar ambitie, om met ma teriaal op ander niveau naar een bre der publiek door te stoten. De drie recitals, vanaf zondag tot en met dinsdagavond Jl. in resp. Rotterdam. Den Haag en Amsterdam (Concertge bouw) boden de gelegenheid vast te stellen, of er nieuwe dimensies kon den worden toegevoegd aan het beeld van de zelfbewuste vakvrouw, die ln 1964 opzien baarde door op virtuoze wijze onmogelijke teksten van bard Shakespeare een geslaagde facelift te laten ondergaan. Dat succes (ook de kritieken in de VS logen er niet om) heeft het duo Dankworth- (haar alt sax blazende echtgenoot) Laine er gelukkig nimmer toe verleid daar een verplicht nummer door de eeuwen heen van te maken Doorbraak Het voornaamste wat er met Cleo Laine in het verstreken half dozijn jaren een „mensenleeftijd" in de showbiz, vergis u niet gebeurd is. is een ferme doorbraak ten langen leste aan het Amerikaanse front. Eind 1972 negeerden de critici haar debuut al- Onder de titel Video-kunst wordt er van 11 tot en rrtet 29 april ln het Instituut voor Kunstgeschiedenis der Rijksuniversiteit in Oroningen een tentoonstelling gehouden Er is een instructie-tape over het ge bruik van video ln de beeldende kunst en tapes van 25 kunstenaars, waaronder die van Ulrike Rosenbach en Vlto Acconci. kunnen er vertoond worden Het instituut is gevestigd aan de Oude Boteringengracht 81 en elke dag geopend van 12 tot 17 uur. De Amerikaanse filmregisseur Oordon Parks Jr. is deze week om het leven gekomen, toen een klein vlieg tuig waarin hij zat bij vertrek uit Nairobi verongelukte Parks was on derweg naar het Masai Mara Reser vaat voor opnamen van de film ..Re venge" Parks was vooral bekend om zijn film ..Superfly", Bij het ongeluk kwamen ook de acteur, die de hoofdrol speelde In „Revenge". Myles Burton, camera man Peter Oilfillan en de piloot van het toestel Ted Guglsch om het leven. daar nog. maar een goed jaar later kreeg ze de Newyorkse Camegle Hall op superieure wijze plat en schreef de pers haar als beste all-rounder in éen pennestreek de hemel in. wat nou óók weer overdreven was Het in kommer en kwel gedompelde Engeland Is. voornamelijk door bei der betrokkenheid bij allerlei culture le projecten wel de thuisbasis geble ven, maar sinds Laine's commerciële succes een alom aanvaarde zaak is geworden, staan de koffers perma nent reisklaar. Naast het opgeklopte disco-talent van de Olivia's en Tra volta's accepteerden steeds voller be zette zalen „over-there" de Britse al- leskunner als een welkome aanwinst. Een haar in '76 toegekende „Gram my" voor een haastig gemaakte plaat met Ray Charles en een gastoptreden tn de ook te onzent zo populaire Mup- pets-show zijn dan uitstekende resul taten om „in the picture" te blijven De ritmische feeling, de timing, het improvisatorisch vermogen blijven ook nu nog in alles wat ze aanpakt hun ferme slagschaduwen vooruit werpen, ook al gaat dat niet gepaard met de mllieubewustheid van een Betty Carter door André Rutten AMSTERDAM Als je deze maand (3 tot en met 29 april) de grote zaal van Mickery binnenkomt om de nieuwe voorstelling „We" van Pip Simmons te zien, word je vriendelijk begroet door vier glimlachende mannen op het podium en door vier glimlachende vrouwen daarvóór. Er zijn er enkele onder die je van vroegere voorstellingen herkent. Je glimlacht dus vrien delijk terug. Medleys Laine's liederencyclus voor de volle Grote Zaal bevatte zeker weer enkele voorbeelden van superbe tekstbehan deling. maar had niet de warmte, de intimiteit van toen. Veel muzikaal moois werd nu verstopt in een hut spot van medleys, waarin Streisand- repertoire en zoiets triviaals als „Ar gentina" als eikaars antlpolen fun geerden. Het showelement dat haar begeleiders noopte tot enige komi sche uitstapjes, maakte duidelijk hoe houterig Dankworth c.s. zich eigen lijk bewegen. De mooie, maar ook wat bloedarme muziek blazende alt saxofonist bewaarde zijn beste mo menten voor de te gekke unisonodu- etten met zijn vrouw, toonbeelden van feilloze maar ook langzamerhand routineuze precisie. Pas halverwege Cleo's uur kreeg het programma een nieuw jasje, met als hoogtepunten een exuberante blues en „I'm gonnaget thru'today". alsme de enkele cabareteske stukken waar in de klassieken het even moesten ontgelden. Cleo Laine bezit zoveel consistente klasse, dat er nog legio artistieke uitdagingen vakant en on benut blijven. Maar evenals Wayman Reed bij Sarah Vaughan behoort ook John Dankworth tot de mannen die de inspiratie van hun vrouwen aan banden leggen door hen tot op het podium te volgen. Je vindt het niet vreemd, dat ze alle acht in hun ondergoed staan wit hemdje en broekje-met-pijpjes als één geheel want dat is eigenlijk heel decent, immers bij allemaal afgezien van verschil in maten pre cies hetzelfde en dus een soort uni form. En mensen in uniform zijn niet als individuen, en nauwelijks als mensen herkenbaar. Tenzij En daar gaat de voorstelling ook over Je wordt als toeschouwer ont- UTRECHT (ANP) De ruim duizend werknemers van sigarettenfabrikant Turmac, een onderdeel van Roth- mans met vestigingen ln Zevenaar. Harderwijk en Amsterdam, hebben een cao. De belangrijkste resultaten zijn een vervroegde uittreding vanaf 60 jaar in 1980, een vloer tn de prijs compensatie van 225 gulden, een dag extra vakantie (totaal 22 dagen) en een minimum vak an toe toeslag van 2040 gulden Ook het personeel dat niet direct in de produktie werkt valt nu onder de cao. Tot nu toe was er voor dat perso neel nog geen behoorlijke regeling. ADVERTENTIE AEG-TELEFUNKEN Ne<jc«l.in<j NV Aletla Jacobslaan 7 1066 BP A/nMi MtKoon 020 51163 33 vangen door acht vertegenwoordi gers van een toekomstige staat, zoais de Rus Yevgenl Zamyatin die in zijn in 1920 verschenen romans „Wij" ge fantaseerd heeft, voordat Aldous Huxley het in zijn „Brave New World" en George Orwell het in zijn „Nineteen-Eighty Four" deden. Alles wordt geregeld door de gTOte Weldoe ner. de onderdanen houden zich aan het ene patroon, waarin niet alleen hun bewegingen ritmische zijn gelijk geschakeld maar ook hun voelen en denken, en zelfs hun fantasie Een opgewekte maar saaie wereld, waarin iedereen zich zelfs in zijn slaap tegelijk omdraait en op het zelfde ogenblik wakker wordt, zij het de mannen op hun bulk en de vrou wen op hun rug. Dan trekken ze alle maal eendere lichtblauwe nylon over als aan en beginnen glichlacherid de nieuwe dag door ons in de zaal, hun voorouders immers, de les te lezen. Mondeling, maar ook door te tonen, hoe belachelijk onze op gevoelsuitin gen gebaseerde vocale, muzikale en theatrale kunstuitingen in hun ogen zijn. Kunst ls alleen wat nuttig is voor de Ene Staat, naar het model waar van alle staten omgevormd moeten worden, waartoe ook het menselijk gedrag en het menselijk denken op nieuw geregeld moeten worden. Hoewel de leden van de staat ook eikaars vriendelijke bewakers zijn ra ken twee van hen toch besmet door de ziekte hunner voorouders: de roes die voortkomt uit de showbusiness, waarin erotische gevoelens geprik keld worden en tot agressie opge zweept. Op de monitoren, die steeds beelden aan het gespeelde toevoegen, verschijnen dan straatrelletjes én bombarderende vliegtuigen, terwijl de twee besmette leden van de staat, de vrouw als hoer, de mans als sol daat, pistool en geweer hanteren, en ten slotte, met gasmasker op samen paren. Zonder ln het bezit te zijn van de rose kaart, die daarvoor in de Ene Staat vereist is. De straf volgt dan ook op bevelen, van de Weldoener, wiens stem via luidsprekers klinkt De vrouw wordt vernietigd, want zij was de schuldige, de man van zijn verbeelding ontdaan, want verbeel ding is het grote kwaad. Een vriendelijk-grotesk-theatrale verbeelding dus van de bloedeloze, maar ook zielloze heilsstaat, zoals schrijvers uit de twintiger en dertiger jaren die in hun fantasierijke, maar wel gegronde angsten die zagen. He dendaagse science-fiction-verbeel- dingen bouwen er verder op door. maar de onzichtbare macht de Weldoener, de Big Brother" is dan gematerialiseerd, dat is gelocaliseerd en dat is wel minder subtiel, naië- ver. Het gevaar komt dan niet van de mens zelf. In deze inventief-uitge- werkte voorstelling geschraagd ook door muziek en geluid, wél. Het stichtingsbestuur bestaande zestig personen, wordt benoemd di het bestuur van de EO. Voorzit1 r' van zowel het stichtingsbestuur |k 1 het bestuur is ds W. Glashouifcte Aanleiding tot het verzoek in de oi brief is een serie artikelen over Ll personeelsbeleid bij de EO in j blad Sociaal en Economisch Man^°P ment (SEM>. De werkgroep best#, uit een aantal ex-personeelsleden ten de EO die menen dat zij ten onrec a zijn ontslagen. Verder werken lei van het personeel mee, die anonif willen blijven, omdat hun positie Pe ders in gevaar komt. Op de perscorj rentie van de werkgroep gistelzij werd geschat dat zeker zestig proeve van het personeel zich achter I streven stelt om tot betere verh(" dingen binnen de EO te komen. 11 re De werkgroep schaart zich unaniize achter de inhoud van de artikelem c het blad SEM. Dit blad kwam eL, vorige week met een aantal uitspP ken van ex-personeelsleden van 1 v EO die ten onrechte ontslagen z#re den zijn. jan Het bestuur van de EO deelde i aanleiding van de affaire deze u mee, dat het volkomen in strijd ife' de werkelijkheid is dat de voorzitt» j ds W. Glashouwer, en de directe]) drs L. P. Dorenbos, tirannen zouq, zijn. 6 "je' wr d if e zitt» cte| ou\h ÏM in. V Op het trapje de schuldige, op het podium de operatie-tafel (met monitor), waarop hij van zijn gevaarlijke fantasie ontdaan zal worden. ADVERTENTIE Gemis De werkgroep zegt iedere weerlijn ging van de opgesomde feiten te he ben gemist. „Het is heel goed mol,, lijk dat de diverse ontslagen stee"1 diepgaand zijn besproken maar ffdi laas in de meeste gevallen niet met|er betrokken personeelsleden. Wij pi testeren uitdrukkelijk tegen de voi stelling van zaken als zouden de n!ar dewerkers zijn ontslagen op grofer van het feit dat aldus de Eftd; persverklaring wij die uit verai woordelijkheid voor ons werk konden handhaven". De werkgroep wil nadrukkelijk lat^ei weten dat zij unaniem de statuti^ van de EO onderschrijft, met nan:n waar staat: „De verkondiging van h evangelie via radio en televisie". N drukkelijk wordt gesteld dat het fcn geen geval de bedoeling is de EO af)d< breken, maar men wil alleen trachtt»e te bereiken dat er binnen deze oi roep een werkbare situatie wordt ga' schapen. 3 I e In de tien jaar van het bestaan van EO zouden naar schatting ongev© veertig mensen wegens slechte v*\ houdingen hun ontslag bij de Er' hebben genomen of hebben kregen. it Uit verklaringen van twee ex-prjal grammamakers is gebleken, dat z.v de grootste moeite hebben gehadzi" creatief te kunnen uiten. Franz Tv nold zegt: „Natrappen mag nidij maar ik moet bekennen dat de infq matie in het blad SEM geen onwaa. heid bevat. In acht jaar heb ik noo geweten wat wel en wat niet mocl^11 Christen-artiesten werden eerst g|h prezen, dan beoordeeld en vervolgen n veroordeeld. Dik Varwijk: „Bij de EL moet je creativiteit heel voorzicht/ verkopen. Omdat je sommige dingeH graag wilde doen nam je heel ver- voor lief. Niemand weet hoe je vor^ geeft aan het evangelie, maar vld voor de uitzending werd van boveni bekeken of je het wel goed had giH daan en moest je soms nog wijzigii gen aanbrengen". Toen hij een ser\ wilde maken over archeologie weri hem gevraagd: Heb je die opgraviij gen soms nodig om je eigen geloof tl bewijzen? DRACHTEN (ANP) De politi heeft bij een inval in een boerderi waar illegaal roulette werd gespeel«| zeven mensen aangehouden. Ond«| hen zijn de twee exploitanten van cfl club, de 44-jarige W. G. uit Drachtejij en de 38-jarige J. L. uit Groninge|| Toen de politie de boerderij binne^ viel, waren vijf mensen roulette aa het spelen.j Van onze soc.-econ. redactie ARNHEM De elektriciteitsbedrij ven vinden het plan van de Industrie bond NW om ter besparing van ener gie Nederland dagelijks enige tijd zonder stroom te zetten „onzinnig" Bovendien is het plan technisch nau welijks uitvoerbaar, en zijn er aan het stilleggen van de centrales voor enige tijd enorm hoge kosten verbonden. Daar komt nog bij dat men niet kan bepalen aan welk bedrijf wel of geen stroom kan worden geleverd. Het plan van de stroomonderbreking is afkomstig van de energiedeskundi- Speciaal vandaag De Amerikaanse film You can't win 'em all met Tony Curtis in de hoofdrol speelt In het Turkije van kort na de eerste wereldoorlog. Ned. 1/19.25 Over Nederlandse katholie ken in de laatste twintig jaren gaat het in NOS-Tribune. Ned. 122.20 Onderwerpen in Televixier Magazine: reportages over de kernreactor in Harrisburg en hartafwijkingen bij kinderen. Ned. 222.30 In de film Der Architeet der Sonnenstadt slaat het idealis me van ren jonge bouwmees ter om in wraakacties. Duitsl. 223.05 Dick van Putten baseerde een serie luisterspelen op Sim- mels roman Het kan niet altijd kaviaar zijn. Hilv. 221 06 Bij dr tijd is gewijd aan veranderingen in de samenle ving Hilv. 122.62 DEN HAAG - De Tweede-Kamerle den Kosto en Voogd (belden PvdA) willen weten welke overwegingen de Nederlandse ambassade in Bonn er toe hebben gebracht toneelgroep Sa ter met Het Verhoor niet uit te nodi gen om in Koblenz op te treden. In schriftelijke vragen aan de minis ters van CRM en van buitenlandse zaken verzoeken deze Kamerleden te bewerkstelligen dat de groep Sater alsnog op 26 mei in Koblenz kan optreden De groep zou na aanvankelijk te zijn benaderd door het Nederlands Thea ter Instituut om op te treden ln de Bondsrepubliek met Het Verhoor van Peter de Baan later hebben moeten vernemen dat de Nederlandse ambas sade negatief had geoordeeld op het tekstmateriaal en dat het optreden in Koblenz derhalve geen doorgang kon vinden De socialisten vragen de verzekering van de bewindslieden dat er direct noch indirect sprake zal zijn van wel ke vorm van censuur dan ook bij het presenteren van Nederlandse kunst uitingen in het buitenland Die opvat ting zouden de bewindslieden onder de i.indacht dienen te brengen van de ambtenaren van de buitenlandse dienst aldus Kosto en Vooad Vrijdar april. Dordrecht St Antonius- kerk, donderdag 12 april Papendrecht. Bethlehemkerk. beide 20 00 uur The Cru cifixion (John Stainer), Menorahkoor Pa pendrecht o 1 v Jelte Veenhoven Zondag 8 april, Oud Beijerland. Thomas- kerk. 17 00 uur. donderdag 12 april. Mijn- herenland. Dorpskerk. 20 15 uur Johannes Passie (Willem Vogel). CantoriJ van Mijn- sherenland Zondag 8 april. Rotterdam Grote of St Laurenskerk 10.30 uur Mattheus Passie. Laurenscantortj met Utrechts Studenten Begeleidingsorkest o.l.v Barend Schuurman Maandag 9 en dinsdag 10 april, Rotter dam. Doelen 19 30 uur Mattheus Passie. Phllharmonisch Koor Toonkunst met Utrechts Symfonie Orkest o 1 v Jan Eelkema Dinsdag 10 april. Barrndrecht Ned Herv Dorpskerk Mattheus Passie. Laurenscan tortj met Instrumentaal ensemble o I v Ba rend Schuurman Dinsdag 10 april. Amstelveen Adventkerk 10 30 uur. Mattheus Passie Pauluskoor met Noordhollands Phllharmonisch Or kest o I v Herman Blekkenhorst Woensdag 11 april. Nijmegen De Vereeni ging 19.30 uur Mattheus Passie Stichting Bachkoor Nijmegen met Hei Gelderse Or kest o.l v Toon Vermeulen ge Schravemade van de Industrie bond NVV. Stroomonderbreking Ei volgens Schravemade de enige mP nier om „via een schokeffect" te kt men tot een uiteindelijke energiebL, sparing van vijf procent per jas waarvoor de Europese Commissie oi»! langs heeft gepleit. De elektriciteitsbedrijven wijzen verder op dat iedere Nederlander vr is om zelf de stroom uit te schakelei Dit geldt ook voor de Industriebon NVV. ook zij kan in haar gebouw knop omdraaien. ADVERTENTIE door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Tijdens het dinsdag onder leiding van Aleksandr Lazarjew gegeven concert van het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft de Italiaanse violist Salvatore Accardo een meesterlijke vertolking gegeven van Van Beethovens Vioolconcert. Met een algehele afwezigheid van al les wat naar het spectaculaire zweemt werd het „vioolconcert der vioolconcerten" op ingetogen maar uiterst muzikale wijze ten gehore ge- bracht. Het spel van Salvatore Accardo on derscheidde zich in het bijzonder door de grote zorg die overal aan de toonkwalitelt werd besteed. Mocht de inzet van de solist, na het uitgebreide orkestrale voorspel, misschien iets te voorzichtig zijn, al spoedig bleek dat in geen enkel opzicht aan enige tech nisch vertoon concessies werden ge daan Het was alles pure klank schoonheid wat de klok sloeg Tot ln de fijnste pianissimi bleef de klank helder en glanzend Hoewel dus het technisch aspect van dit vioolspel zeker niet voorop stond bleek met name in de wonderbaarlijk gaaf ge speelde rndervsen dat Salvatore Ac cardo (hij is de gelukkige bezitter van de Guarnerius del Gesü, die eens Pa- ganinl toebehoorde, alsmede van een Stradivarius uit 1719) over een vol maakte viooltechniek beschikt De moeilijkste passages leken zonder in spanning te worden verwezenlijkt Steeds bleef de rijke muzikale inhoud van Beethovens onvolprezen concert voorop staan De dirigent leidde het orkest tot volgzaam en goed uitgeba lanceerd spel. zodat deze uitvoering niets te wensen liet. Gehoord het langdurig en bijzonder applaus dacht het voltallig publiek er ook zo over Het concert werd geopend met de Wals-fantasie in b van Michail Glin ka. de vader van de Russische «natio nale» muziek Het stuk kreeg een kleurrijke weergave. Maar veel meer dan aangename verpozingsmuzlek biedt de7o Wnls-fnntasip toeh niet Anders is het gesteld met de na de pauze door Aleksandr Lazarjew uit het hoofd gedirigeerde Derde Suite in G van Tschaikowski Deze suite, die de componist oorspronkelijk als sym fonie had bedoeld, werd geschreven' in 1884. en genoot al spoedig een welverdiend grote populariteit In zijn levendige directie (hoe anders dan tijdens het verleden week door Lazarjew gedirigeerde concert) bleek de dirigent zich één te gevoelen met deze warmbloedige en spontane mu ziek Van de vier delen, waaruit de suite bestaat, komt ons het laatste deel. Tema con variazioni, het meest belangwekkend voor Belangrijke so listische passages werden door de eerste concertmeester en de bespeler van de Engelse hoorn op sublieme wiize ten pehnre pehraeht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4