Cieo Laine nog altijd
uitzonderlijke klasse
Theatrale verbeelding
van zielloze heilstaat
GRVSJJC
Beethovens vioolconcert
meesterlijk vertolkt
i
Werkgroep wil onderzoek E(^
Open brief aan stichtingsbestuur
En dan nog
Pip Simmons in Mickery
Cao-akkoord bij
sigarettenfabrikant
U zoekt een volautomatische wasmachine die -
modern - energie bespaart en die toch -
ouderwets - schoonwast. Die niet alleen bij kleine
wasjes, maar ook bij volle trommelvulling, minstens
30% stroom bespaart en toch zorgvuldig en perfekt
wast. Dan is er maar één die hieraan voldoet: de
AEG - LA VAM AT. En
zo heeft AEG voor elk
wasprobleem een
oplossing.
AEG
AEG laat je niet in de steek.
ASP»®®
bevat acetosal
Bedrijven vinden energieplan van het NVV onzinnig
Waarom mag
Sater niet
naar Koblenz?
Passiemuziek
DONDERDAG 5 APRIL 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
DN
door Rud Niemans
Bijna 6 Jaar geleden vormde een optreden van zangeres Cleo Lalne In het Holland Festival
zoiets als de enige Jazz-enclave ln een doorgaans als „serieus" te kwalificeren programma
totaal Van die avond is mij ln het bijzonder de gesoigneerde cabaretsfeer en de artistieke
veelzijdigheid van de goed-ogende. toen 45-jarige, Britse bijgebleven
v-/pv/l I ui 1^1 WUI I OllVMlIliyUWVWtUMI
HILVERSUM Een werkgroep bestaande uit personen die
zich betrokken voelen bij de Evangelische Omroep heeft een
open brief verzonden aan het stichtingsbestuur van de EO om
aandacht te vragen voor de problemen bij het personeelsbe
leid van deze omroep. In het bijzonder wordt er op aangedron
gen dat er uit het stichtingsbestuur een onderzoekcommissie
wordt gevormd, die zich daarmee gaat bezighouden.
ADVERTENTIE
Cleo Laine
Ter plaatse kopten en meenemen
Je kunt je ogen met geloven rn de 7500 werken van 500 kunstenaars
Oude Kerk Amsterdam kunstbeurs 31 maart t/m 6 mei
Open van 10-7, zondag 2-6
Juist ln die periode was ze bezig haar
carrière continentale gestalte te ge
ven en ze drong daarvoor het specifie
ke Jazzrepertoire bewust terug in de
marge van haar ambitie, om met ma
teriaal op ander niveau naar een bre
der publiek door te stoten. De drie
recitals, vanaf zondag tot en met
dinsdagavond Jl. in resp. Rotterdam.
Den Haag en Amsterdam (Concertge
bouw) boden de gelegenheid vast te
stellen, of er nieuwe dimensies kon
den worden toegevoegd aan het beeld
van de zelfbewuste vakvrouw, die ln
1964 opzien baarde door op virtuoze
wijze onmogelijke teksten van bard
Shakespeare een geslaagde facelift te
laten ondergaan. Dat succes (ook de
kritieken in de VS logen er niet om)
heeft het duo Dankworth- (haar alt
sax blazende echtgenoot) Laine er
gelukkig nimmer toe verleid daar een
verplicht nummer door de eeuwen
heen van te maken
Doorbraak
Het voornaamste wat er met Cleo
Laine in het verstreken half dozijn
jaren een „mensenleeftijd" in de
showbiz, vergis u niet gebeurd is. is
een ferme doorbraak ten langen leste
aan het Amerikaanse front. Eind 1972
negeerden de critici haar debuut al-
Onder de titel Video-kunst wordt
er van 11 tot en rrtet 29 april ln het
Instituut voor Kunstgeschiedenis der
Rijksuniversiteit in Oroningen een
tentoonstelling gehouden
Er is een instructie-tape over het ge
bruik van video ln de beeldende
kunst en tapes van 25 kunstenaars,
waaronder die van Ulrike Rosenbach
en Vlto Acconci. kunnen er vertoond
worden
Het instituut is gevestigd aan de
Oude Boteringengracht 81 en elke
dag geopend van 12 tot 17 uur.
De Amerikaanse filmregisseur
Oordon Parks Jr. is deze week om het
leven gekomen, toen een klein vlieg
tuig waarin hij zat bij vertrek uit
Nairobi verongelukte Parks was on
derweg naar het Masai Mara Reser
vaat voor opnamen van de film ..Re
venge"
Parks was vooral bekend om zijn film
..Superfly", Bij het ongeluk kwamen
ook de acteur, die de hoofdrol speelde
In „Revenge". Myles Burton, camera
man Peter Oilfillan en de piloot van
het toestel Ted Guglsch om het leven.
daar nog. maar een goed jaar later
kreeg ze de Newyorkse Camegle Hall
op superieure wijze plat en schreef de
pers haar als beste all-rounder in éen
pennestreek de hemel in. wat nou óók
weer overdreven was
Het in kommer en kwel gedompelde
Engeland Is. voornamelijk door bei
der betrokkenheid bij allerlei culture
le projecten wel de thuisbasis geble
ven, maar sinds Laine's commerciële
succes een alom aanvaarde zaak is
geworden, staan de koffers perma
nent reisklaar. Naast het opgeklopte
disco-talent van de Olivia's en Tra
volta's accepteerden steeds voller be
zette zalen „over-there" de Britse al-
leskunner als een welkome aanwinst.
Een haar in '76 toegekende „Gram
my" voor een haastig gemaakte plaat
met Ray Charles en een gastoptreden
tn de ook te onzent zo populaire Mup-
pets-show zijn dan uitstekende resul
taten om „in the picture" te blijven
De ritmische feeling, de timing, het
improvisatorisch vermogen blijven
ook nu nog in alles wat ze aanpakt
hun ferme slagschaduwen vooruit
werpen, ook al gaat dat niet gepaard
met de mllieubewustheid van een
Betty Carter
door André Rutten
AMSTERDAM Als je deze maand (3 tot en met 29 april) de
grote zaal van Mickery binnenkomt om de nieuwe voorstelling
„We" van Pip Simmons te zien, word je vriendelijk begroet
door vier glimlachende mannen op het podium en door vier
glimlachende vrouwen daarvóór. Er zijn er enkele onder die je
van vroegere voorstellingen herkent. Je glimlacht dus vrien
delijk terug.
Medleys
Laine's liederencyclus voor de volle
Grote Zaal bevatte zeker weer enkele
voorbeelden van superbe tekstbehan
deling. maar had niet de warmte, de
intimiteit van toen. Veel muzikaal
moois werd nu verstopt in een hut
spot van medleys, waarin Streisand-
repertoire en zoiets triviaals als „Ar
gentina" als eikaars antlpolen fun
geerden. Het showelement dat haar
begeleiders noopte tot enige komi
sche uitstapjes, maakte duidelijk hoe
houterig Dankworth c.s. zich eigen
lijk bewegen. De mooie, maar ook
wat bloedarme muziek blazende alt
saxofonist bewaarde zijn beste mo
menten voor de te gekke unisonodu-
etten met zijn vrouw, toonbeelden
van feilloze maar ook langzamerhand
routineuze precisie.
Pas halverwege Cleo's uur kreeg het
programma een nieuw jasje, met als
hoogtepunten een exuberante blues
en „I'm gonnaget thru'today". alsme
de enkele cabareteske stukken waar
in de klassieken het even moesten
ontgelden. Cleo Laine bezit zoveel
consistente klasse, dat er nog legio
artistieke uitdagingen vakant en on
benut blijven. Maar evenals Wayman
Reed bij Sarah Vaughan behoort ook
John Dankworth tot de mannen die
de inspiratie van hun vrouwen aan
banden leggen door hen tot op het
podium te volgen.
Je vindt het niet vreemd, dat ze alle
acht in hun ondergoed staan wit
hemdje en broekje-met-pijpjes als
één geheel want dat is eigenlijk
heel decent, immers bij allemaal
afgezien van verschil in maten pre
cies hetzelfde en dus een soort uni
form. En mensen in uniform zijn niet
als individuen, en nauwelijks als
mensen herkenbaar. Tenzij
En daar gaat de voorstelling ook
over Je wordt als toeschouwer ont-
UTRECHT (ANP) De ruim duizend
werknemers van sigarettenfabrikant
Turmac, een onderdeel van Roth-
mans met vestigingen ln Zevenaar.
Harderwijk en Amsterdam, hebben
een cao. De belangrijkste resultaten
zijn een vervroegde uittreding vanaf
60 jaar in 1980, een vloer tn de prijs
compensatie van 225 gulden, een dag
extra vakantie (totaal 22 dagen) en
een minimum vak an toe toeslag van
2040 gulden
Ook het personeel dat niet direct in
de produktie werkt valt nu onder de
cao. Tot nu toe was er voor dat perso
neel nog geen behoorlijke regeling.
ADVERTENTIE
AEG-TELEFUNKEN Ne<jc«l.in<j NV
Aletla Jacobslaan 7 1066 BP A/nMi
MtKoon 020 51163 33
vangen door acht vertegenwoordi
gers van een toekomstige staat, zoais
de Rus Yevgenl Zamyatin die in zijn
in 1920 verschenen romans „Wij" ge
fantaseerd heeft, voordat Aldous
Huxley het in zijn „Brave New
World" en George Orwell het in zijn
„Nineteen-Eighty Four" deden. Alles
wordt geregeld door de gTOte Weldoe
ner. de onderdanen houden zich aan
het ene patroon, waarin niet alleen
hun bewegingen ritmische zijn gelijk
geschakeld maar ook hun voelen en
denken, en zelfs hun fantasie
Een opgewekte maar saaie wereld,
waarin iedereen zich zelfs in zijn
slaap tegelijk omdraait en op het
zelfde ogenblik wakker wordt, zij het
de mannen op hun bulk en de vrou
wen op hun rug. Dan trekken ze alle
maal eendere lichtblauwe nylon over
als aan en beginnen glichlacherid de
nieuwe dag door ons in de zaal, hun
voorouders immers, de les te lezen.
Mondeling, maar ook door te tonen,
hoe belachelijk onze op gevoelsuitin
gen gebaseerde vocale, muzikale en
theatrale kunstuitingen in hun ogen
zijn. Kunst ls alleen wat nuttig is voor
de Ene Staat, naar het model waar
van alle staten omgevormd moeten
worden, waartoe ook het menselijk
gedrag en het menselijk denken op
nieuw geregeld moeten worden.
Hoewel de leden van de staat ook
eikaars vriendelijke bewakers zijn ra
ken twee van hen toch besmet door
de ziekte hunner voorouders: de roes
die voortkomt uit de showbusiness,
waarin erotische gevoelens geprik
keld worden en tot agressie opge
zweept. Op de monitoren, die steeds
beelden aan het gespeelde toevoegen,
verschijnen dan straatrelletjes én
bombarderende vliegtuigen, terwijl
de twee besmette leden van de staat,
de vrouw als hoer, de mans als sol
daat, pistool en geweer hanteren, en
ten slotte, met gasmasker op samen
paren. Zonder ln het bezit te zijn van
de rose kaart, die daarvoor in de Ene
Staat vereist is. De straf volgt dan
ook op bevelen, van de Weldoener,
wiens stem via luidsprekers klinkt
De vrouw wordt vernietigd, want zij
was de schuldige, de man van zijn
verbeelding ontdaan, want verbeel
ding is het grote kwaad.
Een vriendelijk-grotesk-theatrale
verbeelding dus van de bloedeloze,
maar ook zielloze heilsstaat, zoals
schrijvers uit de twintiger en dertiger
jaren die in hun fantasierijke, maar
wel gegronde angsten die zagen. He
dendaagse science-fiction-verbeel-
dingen bouwen er verder op door.
maar de onzichtbare macht de
Weldoener, de Big Brother" is dan
gematerialiseerd, dat is gelocaliseerd
en dat is wel minder subtiel, naië-
ver. Het gevaar komt dan niet van de
mens zelf. In deze inventief-uitge-
werkte voorstelling geschraagd ook
door muziek en geluid, wél.
Het stichtingsbestuur bestaande
zestig personen, wordt benoemd di
het bestuur van de EO. Voorzit1 r'
van zowel het stichtingsbestuur |k 1
het bestuur is ds W. Glashouifcte
Aanleiding tot het verzoek in de oi
brief is een serie artikelen over Ll
personeelsbeleid bij de EO in j
blad Sociaal en Economisch Man^°P
ment (SEM>. De werkgroep best#,
uit een aantal ex-personeelsleden ten
de EO die menen dat zij ten onrec a
zijn ontslagen. Verder werken lei
van het personeel mee, die anonif
willen blijven, omdat hun positie Pe
ders in gevaar komt. Op de perscorj
rentie van de werkgroep gistelzij
werd geschat dat zeker zestig proeve
van het personeel zich achter I
streven stelt om tot betere verh("
dingen binnen de EO te komen. 11
re
De werkgroep schaart zich unaniize
achter de inhoud van de artikelem c
het blad SEM. Dit blad kwam eL,
vorige week met een aantal uitspP
ken van ex-personeelsleden van 1 v
EO die ten onrechte ontslagen z#re
den zijn. jan
Het bestuur van de EO deelde i
aanleiding van de affaire deze u
mee, dat het volkomen in strijd ife'
de werkelijkheid is dat de voorzitt» j
ds W. Glashouwer, en de directe])
drs L. P. Dorenbos, tirannen zouq,
zijn.
6 "je'
wr
d if e
zitt»
cte|
ou\h
ÏM
in.
V
Op het trapje de schuldige, op het podium de operatie-tafel
(met monitor), waarop hij van zijn gevaarlijke fantasie
ontdaan zal worden.
ADVERTENTIE
Gemis
De werkgroep zegt iedere weerlijn
ging van de opgesomde feiten te he
ben gemist. „Het is heel goed mol,,
lijk dat de diverse ontslagen stee"1
diepgaand zijn besproken maar ffdi
laas in de meeste gevallen niet met|er
betrokken personeelsleden. Wij pi
testeren uitdrukkelijk tegen de voi
stelling van zaken als zouden de n!ar
dewerkers zijn ontslagen op grofer
van het feit dat aldus de Eftd;
persverklaring wij die uit verai
woordelijkheid voor ons werk
konden handhaven".
De werkgroep wil nadrukkelijk lat^ei
weten dat zij unaniem de statuti^
van de EO onderschrijft, met nan:n
waar staat: „De verkondiging van h
evangelie via radio en televisie". N
drukkelijk wordt gesteld dat het fcn
geen geval de bedoeling is de EO af)d<
breken, maar men wil alleen trachtt»e
te bereiken dat er binnen deze oi
roep een werkbare situatie wordt ga'
schapen. 3
I e
In de tien jaar van het bestaan van
EO zouden naar schatting ongev©
veertig mensen wegens slechte v*\
houdingen hun ontslag bij de Er'
hebben genomen of hebben
kregen.
it
Uit verklaringen van twee ex-prjal
grammamakers is gebleken, dat z.v
de grootste moeite hebben gehadzi"
creatief te kunnen uiten. Franz Tv
nold zegt: „Natrappen mag nidij
maar ik moet bekennen dat de infq
matie in het blad SEM geen onwaa.
heid bevat. In acht jaar heb ik noo
geweten wat wel en wat niet mocl^11
Christen-artiesten werden eerst g|h
prezen, dan beoordeeld en vervolgen n
veroordeeld. Dik Varwijk: „Bij de EL
moet je creativiteit heel voorzicht/
verkopen. Omdat je sommige dingeH
graag wilde doen nam je heel ver-
voor lief. Niemand weet hoe je vor^
geeft aan het evangelie, maar vld
voor de uitzending werd van boveni
bekeken of je het wel goed had giH
daan en moest je soms nog wijzigii
gen aanbrengen". Toen hij een ser\
wilde maken over archeologie weri
hem gevraagd: Heb je die opgraviij
gen soms nodig om je eigen geloof tl
bewijzen?
DRACHTEN (ANP) De politi
heeft bij een inval in een boerderi
waar illegaal roulette werd gespeel«|
zeven mensen aangehouden. Ond«|
hen zijn de twee exploitanten van cfl
club, de 44-jarige W. G. uit Drachtejij
en de 38-jarige J. L. uit Groninge||
Toen de politie de boerderij binne^
viel, waren vijf mensen roulette aa
het spelen.j
Van onze soc.-econ. redactie
ARNHEM De elektriciteitsbedrij
ven vinden het plan van de Industrie
bond NW om ter besparing van ener
gie Nederland dagelijks enige tijd
zonder stroom te zetten „onzinnig"
Bovendien is het plan technisch nau
welijks uitvoerbaar, en zijn er aan het
stilleggen van de centrales voor enige
tijd enorm hoge kosten verbonden.
Daar komt nog bij dat men niet kan
bepalen aan welk bedrijf wel of geen
stroom kan worden geleverd.
Het plan van de stroomonderbreking
is afkomstig van de energiedeskundi-
Speciaal vandaag
De Amerikaanse film You
can't win 'em all met Tony
Curtis in de hoofdrol speelt
In het Turkije van kort na de
eerste wereldoorlog.
Ned. 1/19.25
Over Nederlandse katholie
ken in de laatste twintig jaren
gaat het in NOS-Tribune.
Ned. 122.20
Onderwerpen in Televixier
Magazine: reportages over de
kernreactor in Harrisburg en
hartafwijkingen bij kinderen.
Ned. 222.30
In de film Der Architeet der
Sonnenstadt slaat het idealis
me van ren jonge bouwmees
ter om in wraakacties.
Duitsl. 223.05
Dick van Putten baseerde
een serie luisterspelen op Sim-
mels roman Het kan niet altijd
kaviaar zijn.
Hilv. 221 06
Bij dr tijd is gewijd aan
veranderingen in de samenle
ving
Hilv. 122.62
DEN HAAG - De Tweede-Kamerle
den Kosto en Voogd (belden PvdA)
willen weten welke overwegingen de
Nederlandse ambassade in Bonn er
toe hebben gebracht toneelgroep Sa
ter met Het Verhoor niet uit te nodi
gen om in Koblenz op te treden.
In schriftelijke vragen aan de minis
ters van CRM en van buitenlandse
zaken verzoeken deze Kamerleden te
bewerkstelligen dat de groep Sater
alsnog op 26 mei in Koblenz kan
optreden
De groep zou na aanvankelijk te zijn
benaderd door het Nederlands Thea
ter Instituut om op te treden ln de
Bondsrepubliek met Het Verhoor van
Peter de Baan later hebben moeten
vernemen dat de Nederlandse ambas
sade negatief had geoordeeld op het
tekstmateriaal en dat het optreden in
Koblenz derhalve geen doorgang kon
vinden
De socialisten vragen de verzekering
van de bewindslieden dat er direct
noch indirect sprake zal zijn van wel
ke vorm van censuur dan ook bij het
presenteren van Nederlandse kunst
uitingen in het buitenland Die opvat
ting zouden de bewindslieden onder
de i.indacht dienen te brengen van
de ambtenaren van de buitenlandse
dienst aldus Kosto en Vooad
Vrijdar april. Dordrecht St Antonius-
kerk, donderdag 12 april Papendrecht.
Bethlehemkerk. beide 20 00 uur The Cru
cifixion (John Stainer), Menorahkoor Pa
pendrecht o 1 v Jelte Veenhoven
Zondag 8 april, Oud Beijerland. Thomas-
kerk. 17 00 uur. donderdag 12 april. Mijn-
herenland. Dorpskerk. 20 15 uur Johannes
Passie (Willem Vogel). CantoriJ van Mijn-
sherenland
Zondag 8 april. Rotterdam Grote of St
Laurenskerk 10.30 uur Mattheus Passie.
Laurenscantortj met Utrechts Studenten
Begeleidingsorkest o.l.v Barend
Schuurman
Maandag 9 en dinsdag 10 april, Rotter
dam. Doelen 19 30 uur Mattheus Passie.
Phllharmonisch Koor Toonkunst met
Utrechts Symfonie Orkest o 1 v Jan
Eelkema
Dinsdag 10 april. Barrndrecht Ned Herv
Dorpskerk Mattheus Passie. Laurenscan
tortj met Instrumentaal ensemble o I v Ba
rend Schuurman
Dinsdag 10 april. Amstelveen Adventkerk
10 30 uur. Mattheus Passie Pauluskoor
met Noordhollands Phllharmonisch Or
kest o I v Herman Blekkenhorst
Woensdag 11 april. Nijmegen De Vereeni
ging 19.30 uur Mattheus Passie Stichting
Bachkoor Nijmegen met Hei Gelderse Or
kest o.l v Toon Vermeulen
ge Schravemade van de Industrie
bond NVV. Stroomonderbreking Ei
volgens Schravemade de enige mP
nier om „via een schokeffect" te kt
men tot een uiteindelijke energiebL,
sparing van vijf procent per jas
waarvoor de Europese Commissie oi»!
langs heeft gepleit.
De elektriciteitsbedrijven wijzen
verder op dat iedere Nederlander vr
is om zelf de stroom uit te schakelei
Dit geldt ook voor de Industriebon
NVV. ook zij kan in haar gebouw
knop omdraaien.
ADVERTENTIE
door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM Tijdens het dinsdag onder leiding van Aleksandr Lazarjew gegeven concert
van het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft de Italiaanse violist Salvatore Accardo een
meesterlijke vertolking gegeven van Van Beethovens Vioolconcert.
Met een algehele afwezigheid van al
les wat naar het spectaculaire
zweemt werd het „vioolconcert der
vioolconcerten" op ingetogen maar
uiterst muzikale wijze ten gehore ge-
bracht.
Het spel van Salvatore Accardo on
derscheidde zich in het bijzonder
door de grote zorg die overal aan de
toonkwalitelt werd besteed. Mocht de
inzet van de solist, na het uitgebreide
orkestrale voorspel, misschien iets te
voorzichtig zijn, al spoedig bleek dat
in geen enkel opzicht aan enige tech
nisch vertoon concessies werden ge
daan Het was alles pure klank
schoonheid wat de klok sloeg Tot ln
de fijnste pianissimi bleef de klank
helder en glanzend Hoewel dus het
technisch aspect van dit vioolspel
zeker niet voorop stond bleek met
name in de wonderbaarlijk gaaf ge
speelde rndervsen dat Salvatore Ac
cardo (hij is de gelukkige bezitter van
de Guarnerius del Gesü, die eens Pa-
ganinl toebehoorde, alsmede van een
Stradivarius uit 1719) over een vol
maakte viooltechniek beschikt De
moeilijkste passages leken zonder in
spanning te worden verwezenlijkt
Steeds bleef de rijke muzikale inhoud
van Beethovens onvolprezen concert
voorop staan De dirigent leidde het
orkest tot volgzaam en goed uitgeba
lanceerd spel. zodat deze uitvoering
niets te wensen liet. Gehoord het
langdurig en bijzonder applaus dacht
het voltallig publiek er ook zo over
Het concert werd geopend met de
Wals-fantasie in b van Michail Glin
ka. de vader van de Russische «natio
nale» muziek Het stuk kreeg een
kleurrijke weergave. Maar veel meer
dan aangename verpozingsmuzlek
biedt de7o Wnls-fnntasip toeh niet
Anders is het gesteld met de na de
pauze door Aleksandr Lazarjew uit
het hoofd gedirigeerde Derde Suite in
G van Tschaikowski Deze suite, die
de componist oorspronkelijk als sym
fonie had bedoeld, werd geschreven'
in 1884. en genoot al spoedig een
welverdiend grote populariteit
In zijn levendige directie (hoe anders
dan tijdens het verleden week door
Lazarjew gedirigeerde concert) bleek
de dirigent zich één te gevoelen met
deze warmbloedige en spontane mu
ziek Van de vier delen, waaruit de
suite bestaat, komt ons het laatste
deel. Tema con variazioni, het meest
belangwekkend voor Belangrijke so
listische passages werden door de
eerste concertmeester en de bespeler
van de Engelse hoorn op sublieme
wiize ten pehnre pehraeht