•1» Rutger Hauen'leer- en nicotine-arm? Natuurlijk! Maar dan wel Roxy Dual. Wint dat is de enige die ook lekker is. Uit brieven van lezers Roxy Dual, de logische keus. m si DONOERDAG 5 APRIL 1979 TROUWKWARTET P 16 - RH 20 - S Deze rubnek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten artikelen en commentaren, en met voor open brieven, gedichten, oproepen ot reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover ot over het met plaatsen (meastal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam Bi| publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Krediet In uw rubriek „commentaar" schreef u op 28 maart over een op hol gesla gen consumptie. Daarbij zegt u: „Het kabinet bezint zich nu op middelen het consumptief krediet aan banden te leggen. Wie had kunnen denken dat dit kabinet nog eens op de con sumptievrijheid zou willen beknibbe len? Volgens mij is dat niet Juist gesteld Als de banken al te gemakke lijk krediet verlenen, betekent dat: er wordt te veel geld gemaakt, er komt inflatie, de mensen kopen meer dan ze produceren en dat „meer" komt dan uit het buitenland. Met andere woorden de mensen kopen meer dan ze verdienen. Beperken van het con sumptief krediet betekent dan dat het geld en de economie weer gezond worden gemaakt. Dat heeft met con sumptievrijheid niets te maken. Zo lang de mensen het geld dat ze echt verdienen vrij mogen besteden is er consumptievrijheid. Als het kabinet zorgt dat ons geld gezond is, kan men aan de mensen zelf overlaten of ze hun verdiensten besteden aan kleren, vakantiereizen of wat dan ook. Pijnacker M. Vemaas Kloekheid Blijkens het artikel „Dominee Jonge- boer wijst een wonde piek aan" in „Trouw" van 28 maart is. volgens de heer A. J. Klei. kenmerk van kloek heid: het beijveren om misstanden aan te wijzen welke een gemiddeld kerklid ontgaan. Als dit juist is. dan verdient de heer A. J. Klei ook dit predikaat. Aangezien hij te beschei den is om dit zelf in de krant te zetten, doe ik het dan maar voor hem. Twijzelerheide J. L. Posthumus Kamper ui In uw blad van 29 maart las lk dat de gemeente Kampen gaat protesteren bij de uitgeverij van de „dikke" van Dale, omdat ln dit woordenboek Kampen vermeld wordt als een „oude stad in Overijssel, van welker burge rij vanouds allerlei dwaze streken en onnozelheden verteld worden (Kam per uien of stukjes)". Dit komt mij hoogst Inconsequent voor. Immers, in de zomertijd, als men komende van het station de beroemde IJsselbrug passeert, ziet men links boven het water een (nagemaakte) steur en aan het einde van die burg gekomen ziet men aan de toren van het raadhuis een (nagemaakte) koe hangen. Bo vendien worden er allerlei festivitei ten georganiseerd die onder de naam Kamper ul(t)dagen (sic) gepresen teerd worden Dit alles zal wel niet zonder officiële toestemming gebeu ren. De gemeente protesteert dus te gen Iets wat zij zelf met alle macht- helpt in stand houden. Deventer J. van Rossum Priesterroepingen De Interdiocesane Stichting voor Kerkelijke Roepingen wijt haar falen o m. aan de verdeeldheid van het Nederlandse episcopaat. Inderdaad, zo lang er in Nederland nog bisschop pen zijn, die in hun hart het celibaat van het priesterschap willen losma ken en daardoor Ingaan tegen de geest van de cellbaats-encycliek van paus Paulus VI. zó lang zullen pries terroepingen ln hun diocesen niet ge dijen. In die anti-Rome-geest werden aan het eind van de jaren zestig in enkele plaatsen ln Nederland katho lieke theologische hogescholen (KTH's) gevestigd, die zijn verworden tot broedplaatsen van geestelijk on gedierte (adderengebroed). Dit laat ste woord werd door Johannes de Doper gebruikt en hij liet er op vol gen: „Iedere boom. die geen goede vruchten draagt, zal worden omge- houden en ln het vuur geworpen." De KTH's kunnen dus weten, wat hun te wachten staat. Leidschendam J. H. Maas Ds. Hamel Nog een herinnering aan ds. Hamel. Tijdens de oorlog tegen Japan kwam ds Hamel ergens (lk meen ln de buurt van Surabajai waar hij zag hoe een rouw lag vastgebonden aan een boom HIJ Informeerde wat daarvan de reden was. en hoorde toen dat deze vrouw zo Juist haar man gezien had. die als krijgsgevangene werd afge voerd. ZIJ had getracht hem een ogen blik te spreken, maar was door een soldaat teruggeduwd Toen had zij die soldaat ln het gezicht gespuwd. Dót werd hoog opgenomen: een Ja panse soldaat te spuwen was zoveel als de keizer van Japan te bespuwen, de godszoon. Fr wachtte deze vrouw niets anders dan de dood. Toen ging ds Hamel naar de commandant en verzocht deze te spreken. Deze vroeg wat hij van hem wilde Daarop pleitte ds. Hamel voor het leven van de vrouw Maar dat pleit werd afgewe zen: zo'n grote belediging kon niet anders dan met de dood worden ge straft. Toen vroeg ds Hamel Maar. commandant, zij is een jonge vrouw en heeft man en kinderen. Ik ben een oude man. wilt u dan zo goed zijn om. als er toch per se een offer moet vallen, mij daarvoor te nemen? De commandant zweeg. Toen stuurde hij ds Hamel weg En de vrouw werd losgemaakt. Epe (Gld.) andere gronden. Wanneer een Jood echter tot een ander geloof ls overge gaan. kan hij zich niet langer op dit thuisrecht beroepen. Elke andere niet-Joodse buitenlander kan Israëli worden en ln de praktijk zijn er vele niet-Joodse Israëli's. De opmerking, dat zij daartoe eerst Joden dienen te worden, ls dus volslagen kolder Amstelveen drs L. D. Meijers Greep Het artikel van dr Rljnsdorp „Officië le kerkelijkheid verliest greep" heb ik met veel instemming gelezen. Vooral waar het gaat over de diepere oor zaak van de vervreemding van de kerk. Het zou in elke kerkeraadska- Oudkarspel mer ter inzage moeten liggen. En ook elk synodelid zou er zijn of haar voor deel mee kunnen doen. Delft G. de Jong EO Alles wat in „Trouw" van 29 maart werd gepubliceerd heeft mij zeer ge schokt. Als mensen uit christelijk idealisme ln dienst traden, maar zijn teleurgesteld, en als blijmoedigheid en wederzijds vertrouwen plaats ma ken voor een drukkende sfeer, ben lk daarover erg in zorg. De leidinggeven den van de EO moeten nog weet hebben van Gods Koninkrijk en Zijn gerechtigheid. Mattheüs 6 vers 33. Ook de woorden van Jezus Christus: Ik ben niet gekomen om gediend te worden maar om te dienen, zal nie mand vreemd zijn Een woord uit Paulus brief aan de Filippensen het eerste deel van hoofdstuk twee wil ik aanwijzen: waar Paulus aanbeveelt dat de één de ander uitnemender zal achten dan zichzelf, en niet alleen te letten op eigenbelang, maar ook op dat van anderen. Deze zaken zijn in de tweede helft van de twintigste eeuw zeer actueel, juist voor ons christenen. Van harte hoop ik dat de EO-mensen zich geheel zullen her vinden. EO (2) Ondanks een haastige bestuursver- klaring, zit de zo vrome EO met een pijnlijk verschil tussen theorie en praktijk. De EO gebruikte ter leden winning bijbel en geestelijke zang te pas en te onpas en mensen met een zucht naar nostalgie kon men in schrijven. Zelfs het abortusvraagstuk leende zich voor nieuwe leden en elke confrontatie met andersdenkenden is men uit de weg gegaan met een zwart/ wit uitspraak. Inspelen met een over dosis geestelijk gedoe ls het wapen van de EO. M. van Zevenbergen J. J. Veltum Groningen EO (3) Het Sociaal Economisch Manage ment (SEM) wil klaarblijkelijk niet achterblijven bij de vele sensatie, en leugenachtige berichtgeving, ver spreidende weekbladen en periodie ken. Is het niet diep treurig dat het SEM de goede naam en eer van de EO. en met name genoemde mede werkers aantast? Ik heb respect voor de waardige wijze waarop de EO deze vuilspuiterij wederspreekt. en wil hieraan toevoegen wat geschreven staat in Joh. 15 vers 20. „Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook U vervolgen". Ik wens de EO veel sterk te toe om in de toekomst zijn zegen rijk werk te blijven voorzetten in bid den opzien tot Hem. die aan alle medewerkers kracht en sterkte zal schenken voor hun verantwoordelijk heid bij de uitoefening van de hun door de Heer opgelegde taak. Geve de Heer bovendien een stroom van nieu we leden. Den Haag G. J. Heemskerk Abortus-congres Wanneer professor Velema op het EO-abortus congres beweert dat een christen in de politiek geen gemene deler met de maatschappij kan ma ken. dan komt hij in conflict met de Bijbel, want Mozes moest reeds als aanvulling op de Wet regels maken vanwege de hardigheid hunner har ten staat er geschreven. Voorwaar, een prachtig resultaat! Wat de „Loyalisten" zien in de PvdA is mi) een raadsel. Vóór het kabinet- Den Uyl waren er honderddertigdui zend werklozen, nó zijn regeringsperi ode van vier jaar maar liefst tweehon derdvijftigduizend. plus het grote aantal arbeidsongeschikten. Heren Van Houwelingen en Faber, U maakt zich schuldig aan afbraak van het CDA. U kunt zich beter over laten schrijven naar de PvdA. Dat is ook eerlijker tegenover de kiezers. Hilversum J. van Zwol Moerman (2) Hattem J. Bolder AR-'loyalisten' AR-loyalisten zijn, volgens mij, ver kapte socialisten, die al het mogelijke doen om het CDA de nek om te draaien. Sedert 1973, toen men Bies heuvel weggewerkt had en Den Uyl in het zadel geholpen werd, is de AR. waarvan ikzelf 35 Jaar actief lid ge weest ben, achttienduizend leden van de zeventigduizend kwijtgeraakt! Het is een verheugende zaak dat het parlement gevraagd heeft serieuze aandacht te besteden aan de therapie van dokter Moerman inzake de kan kerbestrijding. Ik hoop dat dit het begin is van een al lang verdiende officiële honorering van het werk van een man. wiens therapie in tegenstel ling tot de meer gangbare therapieën zo succesvol blijkt te zijn. In het artikel van Trouw van 28 maart wordt gewag gemaakt van de scepsis van de deskundigen ten opzichte van deze therapie. Wetenschappelijk „zo wankel als een spons", wordt er ge zegd. Mag ik de heren „deskundigen" een aantal dingen voorleggen? 1. Volgens het artikel erkent men het verband van voedsel en kanker. Waarom dan niet serieus Ingegaan op die methode van bestrijding, wai dat verband centraal staat? 2. De resultaien van de gangl therapieën, var de cytostatische handeling, zijn nog steeds niet vi dien aard om er over naar huis schrijven, ondanks de miljoenen vesteringen. De successen zijn zeer incidenteel. Hoewel een pijn] gegeven, is het geen schande. schande echter ls wel, dat men ogen sluit voor een therapie, die w succes heeft, op veel grotere scha dan welke andere ook. 3. Merkwaardig is dat het oorde van een aantal buitenlandse deski digen over Moermans therapie v< gunstiger luidt; dat zijn theorie oi ontstaan van kanker in kern hoofdzaak overeenkomt met allerl nieuwere inzichten van verschillen! buitenlandse medici, onder wie Nf" belprijswinnaars. De beroemde cus'chemicus Linus Pauling bij vi beeld heeft verklaard, dat Moermi benadering een grote bijdrage aan oplossing van het kankervraagsl betekent! Weten „onze" deskundigen dit nief\ i "j 1 n w :ha rde- ku»< nas uijf Hoe deskundig zijn ze eigenlijk we 1 Is Moermans oplossing soms te eerfil voudig? Hebben ze dan de simpe n oplossing van Semmelweis voor ha probleem van de kraamvrouwè i' koorts vergeten? Daar trokken toenmalige deskundigen ook al hui neus voor op. h Utrecht k. Vi g W. F. H. ter Braak Era. herv. predikant Christen-Jood In Trouw van 27 maart wordt onder de titel ..Christen-Jood niet vanzelf Israëliër" meegedeeld, dat „buiten landers het Israëlisch staatsburger schap pas krijgen als zij het Joodse geloof aanhangenHet lijkt mij. dat hier twee verschillende zaken door elkaar zijn gehaald Inderdaad kun nen alleen Joden een beroep doen op een directe naturallsatleprocedure doen op grond van het thuisrecht. Elke ander kan echter eveneens het IsraAH«rh hiiwr«»')i,,'i v»»iHlwn «n rr id a Ook in menthol.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 20