Een homo is ook een mens kijk eens aan! Grootse bijeenkomst tegen kernbewapening Hervormden die hun knieën niet voor Baal buigen Nagekomen prijzen Trouw i Studiecongres in Vrije Universiteit Gezinswerk over: het loopt wel eens an ders RECTIFICATIE Met het oog op Israël 24,90 Bericht van Patmos 24,90 Trouw, een ondergrondse krant, 2e druk 34,50 De bijbelverhalen 29,90 Met de moed der hoop 4e druk 29,90 J. H. KOK BV Naar de wederzijdse dooperkenning Groep tegen boycot Zuidafrikaans fruit VANDAAG VOORBIJGANGERS Oostduitse kerk t bekritiseert militair onderwijs WOENSDAG 4 APRIL 1979 KERK TROUW/KWARTET r. door A. J. Klei In de lieve Jaren, dat er nog weinig auto's reden en een gemiddelde Journalist dik tevre den was met een nette fiets, stond ons, als we voor de krant naar een moeilijk bereikbaar oord moesten, een auto uit de garage van Trouw' ter beschikking Mét chauffeur, want zelf kon je niet rijden. Een oudere, graag wat deftig doende collega, maakte ook eens aldus toegerust een reportage Na zijn terugkeer vertelde hij dat hij. toen hij onder weg ergens gina eten. de chauffeur aan zijn tafel nodigde Want, zo had hij de man groot moedig verzekerd, een chauffeur is ook een mens Hij begreep niet waarom deze zich daarop nijdig in een andere hoek van de eetzaal teruggetrokken had Dit verhaal schoot me te binnen, toen ik op het omslag van het maartnummer van ..Ak tie maandblad van Youth for Christ en ditmaal gewijd aan ..Liefde", een artikel aan gekondigd zag staan, dat „Een homo is ook een mens" heette Als ik homo was, zou lk alleen al om die neerbuigende titel ..Aktie" ongelezen in de prullenmand gegooid heb ben Een aantal homofielen heeft echter het maartnummer van „Aktie" niet weggesme ten. doch er vlijtig in zitten lezen. Dit leid ik af uit een verklaring van de Initiatiefgroep homoseksualiteit en de kerken, die me giste ren vanwege het COC werd bezorgd en die ik hier tn z'n geheel laat volgen ..Naar aanleiding van het themanummer .Liefde' van het blad .Aktie'. een uitgave van Youth for Christ Nederland, spreekt de Initi atiefgroep homoseksualiteit en de kerken haar ernstige afkeuring uit over het artikel .Een homo is ook een mens' Het artikel, hoe bezorgd en vriendelijk ook gesteld, drijft ho mo's in een onhoudbare positie In het artikel wordt o.a. gesteld dat de oorzaak van het ontstaan van een homoseksuele geaardheid ligt .in de algehele zondeval van de mens'. De zondeval heeft veel dingen, die God niet gewild heeft, over de mensen gebracht. Eén van die dingen is homoseksualiteit, zo stelt de schrijfster van het artikel. Een homo draagt dus zeer speciaal de tekenen van de zondeval. Maar. zo stelt zij verder, we mogen hem/haar dat niet persoonlijk aanrekenen. Wel wordt hij/zij aanbevolen om haarizijn- homoseksualiteit te veranderen In heterosek sualiteit of anders ^-seksueel te leven. Tot zover dit artikel Aangezien dit geschrift in allerlei groepen met jongeren en op scholen wordt gebruikt en daardoor grote schade kan veroorzaken aan vooral die jongeren, die nog Tekening (gedeeltelijk) bij het arti kel „Ons huis zal „Overwinning" heten" in het maartnummer van „Aktie". met onduidelijke homoseksuele gevoelens le ven. wil de initiatiefgroep tegen dergelijke volstrekt onjuiste en ondeskundige voorlich ting-ernstig waarschuwen. In het bijzonder geldt deze waarschuwing voor kerkelijke groeperingen, omdat in het artikel de bijbel gebruikt wordt als een boek waarmee je anderen kunt meten en veroordelen Door zo n houding wordt de ander ontkend in zijn bestaan en daardoor in een sociaal isolement gebracht, terwijl het evangelie er eerst op uit is de ander in zijn bestaan te erkennen." Ik moet zeggen, dat ik dit een vrij tamme -verklaring vind. Heeft de werkgroep de bij drage „Ons huis zal „Overwinning" heten" niet gelezen? Die behelst een interview met „een homofiel die op weg is naar een ander leven". Trouwens, ook het artikel „Ik wilde hetero zijn" kan de werkgToep stof tot over denking leveren. Ik weersta de verleiding, het een en ander aan te halen en stel hier alleen vast dat ieder die een andere geloofsbeleving heeft dan die welke in Youth for Christ op geld doet, deerlijk in de kou komt te staan. En dan heb ik het nog niet eens over de voorgedragen opvattingen. Een paar weken terug citeerde ik op deze plek uit het boekje „Je mag" van de gerefor meerde godsdienstleraar Aalt van de Olind. Die gaf degenen „die vanuit zichzelf niets anders kunnen dan een liefdesrelatie aan te gaan met iemand van het eigen geslacht" dit advies: „Trek je niets aan van het oordeel van de mensen". Ik zou er vandaag aan toe willen voegen: en ook niet van het oordeel van de redactie van „Aktie". Ik vraag me intussen af. of een beoordeling van „Aktie" wel behoort tot de werkzaamhe den van een werkgroep die zich bezig houdt met homoseksualiteit en de kérken Ten slot te is „Youth for Christ" geen kèrkelijke bewe ging en wanneer ..Youth for Christ" in dit nummer van „Aktie" literatuur over het on derwerp homoseksualiteit opgeeft, wordt zorgvuldig ieder geschrift uit kerkelijke hoek overgeslagen. De lezers van „Aktie" hoeven kennelijk niet te weten dat er een rapport „Over mensen die homofiel zijn" van de gere formeerde synode bestaat. Ook wordt hun onthouden dat de raad van kerken met het boekje „Een mens hoeft niet alleen te blij ven" voor de dag kwam. Voorts rept „Aktie" niet van de werkmap „Homoseksualiteit" van de hervormde jeugdraad en het landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk. Het pamflet „Homofilie" van de PSVG. waarin de kerken zijn vertegenwoordigd, bestaat even min voor de redactie van „Aktie". en als het over hulpverlening gaat, hebben ze nooit gehoord van dominee Klamer of dominee Brussaard Een homo is ook een mens. jawel, maar hij hoeft blijkbaar niet te weten, hoe er in de kerken over hem gedacht wordt en wat daar voor hem gedaan wordt. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Het Overlegorgaan tegen de Kernbewapening, waarin sinds vorig jaar de grote politieke partijen (zonder de WD) en de vredesbeweging elkaar ontmoeten, houdt zaterdag in de Vrije Universiteit in Amsterdam een groots opgezette bijeenkomst, die het midden houdt tussen een studieconferentie en een manifestatie tegen de kernwapens, die wetenschappelijke norman aanlegt. ADVERTENTIE Het Overlegorgaan bestaat sinds vo rig jaar april en verenigt grotere vre desorganisaties. met die politieke partijen die het eens zijn met het eerste deel van de oproep van het Interkerkelijk Vredesberaad: „Doe de kernwapens de wereld uit. om te beginnen in Nederland. Verder heb ben de deelnemers aan het orgaan belangstelling voor de vraag wat Ne derland in het bijzonder zou kunnen doen Het orgaan beschikt over een studiesecretaris, die door de overheid wordt gesalarieerd Het studlecongres wordt opgezet in samenwerking met de werkgroep po lemologie aan de Vrije Universiteit. Er worden ongeveer duizend deelne mers verwacht Er zijn zeven panels, waaraan deskundigen en politici meedoen. Premier Van Agt. minister Scholten en staatssecretaris Van Eekelen van defensie hebben zich om verschillende redenen verontschul digd. Scholten wil zijn beleid slechts in de Tweede Kamer of in het CDA ter discussie stellen. Ben ter Veer (Interkerkelijk Vredes beraad). Onder de deelnemende poli tici zijn Joop Woiff (CPN), Bram van der Lek (PSP). Bram Stemerdink (PvdA). Joep de Boer (CDA), me vrouw N. H Korte van Hemel (CDA). K. de Vries (voorzitter Tweede Ka mercommissie voor defensie), mr. J A. Mommersteeg (CDA), Relus ter Beek (PvdA). Nederlandse acties niet biivooTbaat uit en daarom heeft de WD afgezien van deelneming. In een brief aan prof. Boeker schreef het WD-hoofdbe- stuur dat het bevreesd is voor eenzij dige acties zonder gecontroleerde we derkerigheid op het gebied van ont wapening. Bezinning De bedoeling van het congres is vol gens de voorzitter prof. dr. Egbert Boeker zich te bezinnen op de speci fieke rol van Nederland bij het uit bannen van de kernbewapening. De huidige standpunten, die de partijen in het Overlegorgaan uitdragen zijn volgens IK V-secretaris dr. Mient Jan Faber nog traditioneel en hij hoopt dat er in dit congres een nieuwe bena dering van de kernwapenproblema- tiek gevonden kan worden. Prof. Boe ker zei gisteren te hopen dat het congres politieke opties zal formu leren. Onder de panelleden zijn onder andp- Het Overlegorgaan sluit eenzijdige ren mr. S. Rozemond van het Neder- DRIEBERGEN De jaarlijkse ge- zinsweek,-voorbereid door de inter kerkelijke gezinsweekcommissie. zal dit Jaar worden gehouden van 21 tot 28 oktober. Het thema en de titel vap het gezinsweekboekje ls: „Het loopt wel eens andersin .en om het gezin". De onderwerpen, die ter spra ke komen zijn: leven en lijden, ziekte en langdurig lijden, het gehandicapte kind. in aanraking met de justitie, werkloosheid, ontwrichting van het gezin scheiding, lijden en leven. van de adv. van 31/3 op pag. 2 2 ex. Hans Bouma, 2 ex. Hans Bouma 2 ex. Dick Houwaart (samenstelling) 2 ex. Sipke van der Land en Bert Bouman, 2 ex. Jos van Manen Pieters, beschikbaar gesteld door Uitgeverij te Kampen. LOUISVILLE (KENTUCKYNAP) Een door de Wereldraad van Kerken georganiseerde ontmoeting van drie ëndertig theologen heeft geleid tot een stap verder naar een wederzijds erkende doop van alle belangrijke hoofdstromen in de christenheid. De bijeenkomst leidde tot een werk document waarin roomskatholieken, orthodoxen, anglicanen, lutheranen en hervormden (gereformeerden) de doop door besprenkeling als legaal erkennen. De doop door onderdom peling, die door doopsgezinden en baptisten wordt toegepast, wordt in het document beschreven als de „dui delijkst onderbouwde dooppraktijk". In het document wordt stelling geno men tegen herhaling van de doop, in geval een gelovige van de ene kerk overgaat naar een andere. Wederzijd se erkenning van de doop is in het document nog niet verwerkelijkt, maar het vormt wel een belangrijke stap voorwaarts. FRANKFURT (EPD) De actie groep „Christenen voor dialoog in plaats van geweld" in West-Duitsland heeft opgeroepen extra veel Zuidafri kaans fruit te kopen in antwoord op de boycot-actie van de kerkelijke vrouwenorganisatie in het land. De actiegroep is een samensmelting van de pas opgerichte actiegroep „Kerk en Zuid-Afrika" en de Vijf jaar oude groep „Dialoog in plaats van geweld." De gefuseerde groep wordt geleid door de vroeger proost van de Lutherse kerk in Namibië Kurt Kirschnereit. Bedanken voor wereldraad helpt niet GOETTINGEN (ANP) Noch de af- zonderlijke kerken noch de wereld raad van kerken is er mee gediend wanneer men de weréldraad de rug toekeert. Beide partijen kunnen er alleen maar voordeel van hebben wanneer ook de kritische lidkerken zich meer laten gelden binnen de we reldraad. Dit zei deze week dr Lukas Vischer, de scheidende directeur van „geloof en getuigenis" van de wereld raad. op een persconferentie te Goet- tingen. Dr. Vischer noemde de discussie over zijn ontslag een „interne kwestie". Hij zei verder dat hij rifët. de zorgen over zijn vertrek uit de staf van de wereldraad deelde. De theologie van een bepaald programma is niet af hankelijk van de betrokken direc teur. aldus de Zwitserse theoloog. lands Instituut voor Vredesvraag stukken. dr. P Boskma van de TH Twènte. prof. dr. Johan Blok (VU. Amaterdam) mr Ph Everts (Rijks- universiteit Leiden), dr. HyUte Tromp (Polemoi<MOsch Instituut Gronin gen!.. dr. Uarga Klumpé. Nico Schou- ten iStop de Neutronenbom) en drs waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O. Postma MOOFOKANTOOR 1000 *w Amsterdam Ui Postg>fQ 66 00.00 Bark CreO^rban* Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeeniegwo Amsrwdam XI1000 PEGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tMOlO-115.' W llS700(u« ^dvenerties) REGO"DEN MAAG/IEIOEN Postbus '01 CSCi CC Deo Haag ie- 070 469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLAND (uitsMend administrate) 9000 AA ZwoHe iet 05200-17030 Abonnementspri jxen Per mund 15,90 Per kwartaal 47.7Q hal» jaar f 95 40 Per taar r 186 60 Teietonrsche aDonnememenopdrachten p-chten 9-19 30 van n v dag Op zondag van *8- 20 uur te*4 020 913456 Opgave m<n.-a«vertenties tel 020-936868 O» SChnfteMfc aan Mmi-Adv ataeling poSlOwS 433 1000 AK AMSTERDAM Adresw'Uigtngen u'ts'u'tend schriftet i* aan onze door ds M. Groenenberg Van het boekje van dr R. G. Scholten: ..Vrijwilligersarbeid in hervormde gemeenten", dat ruim 75 bladzijden telt, kun je zeggen: het is uitermate dor. Je kunt niet zo gemakkelijk tegen iemand zeggen dat moet je vooral lezen. Nee je moet goed weten tegen wie je het zegt. Anders loop je de kans. dat die iemand je na vijf minuten verwijtend aankijkt en zegt: hoe heb je me dat nu kunnen aanraden? Dat risico wil ik niet lopen. Ik heb zelf teveel boeken in mijn kasten staan, theologische en literaire, die ik zo maar kocht omdat ze werden geprezen en warm werden aanbevolen, en waarin ik bij het lezen gestrand ben. Dit moest me dus eerst uit de pen Vervolgens wil ik ook wat anders zeg gen De schrijver is soeioloog en heeft verscheidene geschriften op zijn naam staan, die met de kerk te ma ken hebben en die het resultaat zijn van enquêtes Ik herinner aan zijn boekje: „Tijdsbesteding van predi kanten. onderzoek en zelfonderzoek' Ook dit nieuwe boekje is het resul taat van zo'n enquête In een aantal gemeenten, 't Is jammer dat gerefor meerde bondsgemeenten er niet bij betrokken zijn geweest Of ze niet wilden meewerken of niet benaderd zijn. werd me niet helemaal duidelijk. Belangrijk Het onderwerp is op zich zelf belang rijk genoeg Je krijgt m dit boekje een stroom van gegevens op welke terrei nen je vrijwilligers tegen komt en hoe hoog het percentage is dat zij uitma ken van alle gemeenteleden Er wordt weinig moeite gedaan wat vlees te leggen op het gebeente van al deze gegevens. Maar de beenderen spre ken wel De dominee valt niet onder de vrijwilligers, hij wordt betaald en staat In dienst De domineesvrouw zal er stellig wel onder kunnen vallen. Ze ls gemeentelid en verdwijnt, te recht. in de anonimiteit van de vrij willigers' Het gaat tn dit boekje niet om de kwaliteit van het werk van de vrijwil ligers en de kwaliteit van hen zelf. Er zijn lastige vrijwilligers zoals er ook lastige kerkeraadsleden zijn en niet te vergeten lastige predikanten In zulke overigens boeiende, zaken, ver diept een socioloog Zich niet We leven nog steeds in een kerk waar in de predikant de centrale figuur is en her woord medewerker'" wordt vaak gebruikt in de zin van „mede werker van de predikant' Hij zelf is de .hoofdwerker Maar In de kerk, die toch gemeente van Christus is, Zijn we allemaal .medewerkers van Christus" leder heeft zijn eigen plaats en taak en grensoverschrijdingen zijn ftmest en storend. Ook de predikant moet zich dat bewust zijn. Het is funest als hij zijn eigen taak verwaarloost Het is ook (unest als hij alles in zijn hand wil hebben Misschien geassisteerd door zijn vrouw Ik denk aan de leiders van een zon dagsschool in een gemeente, waar juist een nieuwe predikant was geko men Ze gingen kennis maken met de nieuwe pastoriebewoners en vertel den wie ze waren en wat ze deden. De nieuwe mevrouw zei. dat ze „zelf" altijd het zondagsschoolwerk had ge daan en dat ze dat ook hier weer zou doen Het woordje ..zelf" sprak boek delen. En de kortsluiting was onmid dellijk gegeven. Dat krijg je. als je met weet. dat vrijwilligers geen me dewerkers van „ikzelf" zijn. maar me dewerkers in de opbouw van de ge meente Soort bloem Op de omslag van het boekje van dr. Scholten staat een soort bloem, die haar bladen naar acht kanten heeft uitgevouwen. Dat is een poëtisch beeld van datgene waarom het in dit boek» gaat. vrijwilligersarbeid in her vormde gemeenten Op elk van de bladen staat een onderdeel van het „werkvan de kerk eredienst, pasto raat. diaconaat, catechese, aposto laat. publiciteit, financiën, adminis tratie Op al die terreinen kom je de vrijwilligers tegen in de kerk Dat is een „bloemrijk" beeld Want dat bedoelt dit boekje toch aan te geven Er zijn 110 000 vrijwilligers in de hervormde kerk aan de gang en dat is geen kleinigheid Er staat ook in dat dat zo ongeveer vijf procent is van alle gemeenteleden Maar de schrijver merkt zelf op. dat dit per centage veel hoger ligt, want de her vormde kerk heeft nu eenmaal een hele brede rand van mensen, die toch zich als hervormd opgeven, hoewel ze alias wat van de kerk komt-met- af keer afwijzen. Oeen ouderling komt er binnen.-Zou je alleen rekenen met hen. die op de een of andere wijze positief reageren op de kerk en op wat van haar komt. dan komen de percentages veel hoger te liggen. Onder de vrijwilligers zijn meer vrou wen dan mannen en dat zal u stellig met verbazen. Van de vrouwen staat er dit als opmerking van een kerke- raad over de begroeting van nieuw- ingekomenen: „het zijn allemaal mensen die gemakkelijk contact kun nen maken, hartelijkheid en warmte kunnen overbrengen (daarom zijn het ook allemaal vrouwen), zij die het echt goed doen". Deze uitlating van een mannelijke scriba pluk ik graag als een bloem. Ook de woestijn gaat immers bloeien als een roos? De mannen zijn in die gemeente to taal uitgeroeid uit de bezoekcommis- sie van nieuw-ingekomenen. Van hem gaat weinig of geen warmte uit als hij een pas betrokken huis binnenstapt Dat zal ook wel zo zijn. Hij vindt het zelf raar met een bloemetje te komen aanzetten en de nieuwe bewoners kij ken dan niet verrast maar wantrou wend: een man met een bloemetje' Verschuivingen De schrijver meent een duidelijke verschuiving waar te nemen onder werken in de kerk. De gemeente wordt steeds meer een „doe-het-zelf- gemeente" in een kerk waarin de vaklieden" schaars worden Ge meenteleden worden zelf „dragende spil" van gemeentelijke arbeid, ter wijl de predikant en alle andere be zoldigde krachten een meer toerus tende rol krijgen Deze verschuiving zal niet zonder on effenheden en spanningen gaan en dan gaan vragen rijzen als wat is nog de eigen aard en functie van de kerke- raad en van het ambt? Maar dan zullen we wel weer moeten zijn bij een Vrijwilligerswerk in de kerk ander boekje. „Wat is er aan de hand met het ambt", dat in 1669 verscheen. In ieder geval wordt als zeer positief gewaardeerd, dat een gemeente schreef, dat. door de nood gedreven, ouderlingen soms de dienst leidden, en dat dat zo goed was bevallen, dat men dat van tijd tot tijd weer laat gebeuren, ook als er geen nood is. Dat ik als theoloog daar mijn hart wat bij vast houd. zult u me vergeven, al wijs ik me zelf onmiddellijk terecht, dat ik ook aan menige preek van theologen niet kan ontdekken dat ze ooit theo logie hebben gestudeerd. Het nut Wat is het nut van zo'n enquête en 7o'n boekje? Ten eerste is het troos tend. zoals Ella getroost werd door de Here God: er zijn er nog 6000 die de knieën niet voor Baal hebben gebo gen Er zijn nog 110.000 vrijwilligers bezig in de kerk. De schrijver zegt: al met al laat het verslag een aanzienlij: ke hervormde kerkelijke vrijwillige medewerking zien. En dat mag ook wel eens gesignaleerd worden in een tijd. waarin velen zich negatief uiten over het kerkelijke leven Ten tweede kun je ontdekken op hoe veel terreinen de vrijwilligers zich be wegen. Als men zelf over het werk van de kerk nadenkt, kan men hier zien wat er in andere gemeenten gebeurt en hoe men daar de krachten inzet. Natuurlijk is er dan verschil tussen de grote steden en de dorpen, ook de kleine dorpen en buurtschappen. Dat zegt dr Scholten ook In de grote steden zijn er veel meer vrijwilligers, maar procentsgewijze is er nauwe lijks verschil Ds. M. Groenenberg. hervormd eme ritus predikant te Utrecht, be spreekt: „Vrijwilligersarbeid in her vormde gemeenten" door dr. R. G. Scholten. Uitg. Boekencentrum, Den Haag. prijs 11,90. BOEKENWEEK (2) De andere boekenkast van mijn vader, die gewoon in de huiskamer I mocht staan, had een geheel andere inhoud. Daarin stonden werken van Abraham Kuyper. De gemene gratie. E Voto Dordraceno (over de Heidelbergse Catechismus) en „De V offerande des lots" van Bavinck Verder stond er een hele in verschillende kleuren gebonden, boeken van „de oude ds zoals hij altijd, in onderscheiding zijn zoons, genoemd werd. die eerlijk tussen mijn broer en mij verdeeld En nog later was één van die bundels (met preken) het enige stichtelijke boek dat ik meenam op een tweejarige reis naar de tropen. Eerlijk gezegd, geloof ik dat m'n vader die boeken nooit las, maar hij had ze wel, hij tekende erop in en vond dat je ze in huis hoorde te D hebben. Ach, hij kwam er natuurlijk ft; niet aan toe. Wel hield hij. naast z'n k eigen vakliteratuur, van boeken met n platen. Die kocht hij op de veiling bij jli Bom in de Kerkstraat. Een keer verscheen er zelfs een handkar met boeken bij ons voor de deur. M'n moeder keek er een beetje zuinig naar, hoewel ze hem die p belangstelling verder best gunde. |i Ook de andere boeken die de kast vulden, namelijk de romans, las hij ft nooit. Die las m'n moeder en als het k een beetje laat werd viel ze eroverheen in slaap, 't Waren meest serieboeken. „Voor hoofd en hart" heette zo'n serie, geloof ik. Van Daamen, uit Den Haag en natuurlijk ook van Kok, die je aan het scheepsjesvignet herkende. Vaak waren ze geschreven door schrijfsters j uit het buitenland. Die droegen ook drakerige titels, zoals „De God zijner j moeder", of „Het kruis in de bergen." j Ik moet mij eens in een vakantie enorm verveeld hebben toen ik besloot die kast in één ruk uit te lezen, 't Ging allemaal over ongetrouwde dominees, toevallig ter plaatse logerende verpleegsters en onderwijzeressen En daar kwam dan wat van. Mijn vader las ze niet. want 1 ze waren niet voorzien van het garantiemerk: waar gebeurd, of historisch verhaal. Maar er was ook nog geen boekenweek. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Eemnes-Buiten, te Aal burg, te Driesum F. van Roest, kand. te Wageningen; te Woudenberg: J. H. C. Olie te Linschoten. Aangenomen het beroep voor buiten- gew. werkzaamheden verpleeghuis Noordse Balk te Wormerveer: mevr. I. M. J. Eldering Jonckers-Nieboer, kand. te Assendelft. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Sliedrecht: H. Koetsveld te Den Helder; de benoe-1 ming tot predikant in tijdelijke dienst te Delden (per 1.12.79): G. L. R. Riphagen, luchtmachtpredikant- te Uebach over Worms. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Den Bosch (zending in Suriname): J. Borgdorff te Bodegra ven-Woerden en Aiphen a.d. Rijn. Aangenomen naar Buitenpost: F. J.l Van Hulst. kand. te Nagele, die be-,1 dankte voor Amstelveen-Mijdrecht.l Broek op Langedijk, Deventer, Dor-f geham, Driebergen-Rijssenburg.f Eemdijk, Gorinchem in combinatie! met Langerak, Loppersum-Wester- emden, Musselkanaal-Valthermond.J Zoetermeer, Onnen en Zuidwolde;] naar Dalfsen: A. Veldman te Older»-* hove. Bedankt voor Spakenburg Noord: J.L Geersing te Hengelo (O). GEREFORMEERDE CHR. KERKEN Beroepen: te Hillegom. D Biesma jr. te Veenendaal. c i GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Capelle a.d IJssel: A. i H90gerland te Krabbendijke: te Rot- terdam-IJsselmonde: E. Venema te'1 Drachten. f BAPT. GEM. Aangenomen naar Tweede Exloër-E mond. A. Nijland te Staveren. I' Ds. w. Vis !i Óp 54-jarige leeftijd is overleden ds. W. Vis. predikant van de vrijgemaak- te gereformeerde kerk buiten ver-! band te Kampen. Ds. Vis begon zijn11 ambtelijke loopbaan in 1957 te Bui-, tenpost. Vervolgens stond hij te IJs-f selmuiden-Grafhorst. te Leerdam en, sinds september 1973, te Kampen. T GOERLITZ (ANP) De synode van de evangelische kerk van het kerkge- bied Goerlitz (DDR) heeft er bij de kerkleiding op aangedrongen dat zij i -bij de overheid gedaan krijgt, dat1 scholieren die niet deelnemen aan het militair onderricht op school, niet meer op een lijst van „zonder excuus afwezigen" worden gezet. De synode kwam tot dit advies aan het eind van haar jaarvergadering in Goerlitz Bijzonder belangrijk en nuttig noem de de synode de voordracht van bis schop D Hans-Joachin Fraenkel (Hoerlitz) over het militair onder richt. Daarin zei hij o.a. dat men tolerant moest zijn tegenover dege nen die geen deel nemen aan de vorig najaar verplicht gestelde militaire lessen omdat ze gewetensbezwaren hebben

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2