Khomeini bedreigt em De strijd tegen de sluier °5x 1 llll llll DONDERDAG 29 MAART 1979 P 24 - RHS 28 door Johanneke Leestemaker „En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij haar blikken neerslaan en haar eerbaarheden zorgvuldig bewaren en dat zij haar tooi niet tonen. Tenzij wat daarvan (normaal) zichtbaar is, en laten zij haar sluiers over haar boezem slaan en haar tooi niet tonen, tenzij aan haar echtgenoot (en ongevaarlijke mannen) en laten zij niet met hun voeten stampen opdat kenbaar wordt wat zij onder haar tooi verborgen houden" (Koran, Snra 24,31). In de Iraanse hoofdstad Teheran hielden vrouwen begin maart enkele dagen achtereen demonstraties voor gelijke rechten. Hun eisen waren bijna westers: dezelfde rechten voor mannen en vrouwen, gelijke beloning voor gelijk werk, recht op anti-conceptie (de vrijheid van abortus wordt daarbij gedacht, maar niet openlijk uitgesproken), recht op echtschei ding, recht op gratis kinderopvang en opheffing van de rechtsgeldigheid van de oude islamitische wetten. Rouwende vrouwen bij de begrafenis van slachtoffers die; vielen bij botsinger tussen het leger van de sjah en demonstranten. De vrouwen in Iran zijn van oordeel dat de ontwikkeling naar grotere vrij heid, die onder invloed van de rege ring van de sjah en de toestroming van oliedollars begon, niet meer terug te draaien is. De Islam eist van de vrouwen ingeto genheid, Hedjab in het islamitische jargon. Het is een begrip dat in geen enkel woordenboek voorkomt en dat op vele manieren is uit te leggen. In het decreet dat Khomeini op 7 maart uitgaf, stelde hij het dragen van de chador, de zwarte sluier, weliswaar niet verplicht, maar wel dwong hij de vrouwen tot het dragen van ingeto gen kleding. Dat gebod komt er in feite op neer dat vrouwen op straat en in openbare gebouwen verplicht wor den tot het dragen van de chador. De protesten van de vrouwen in Te heran zijn niet alleen tegen de chador gericht, maar tegen de totale bevoog ding in het kader van de Islam, tegen de mannen en vóór de individuele vrijheid. Het verzet van de vrouwen dateert uit het begin van de jaren zeventig. Vrouwen deden volop mee aan de strijd tegen de sjah en diens geheime dienst (SAVAK). Er vielen vrouwen in gewapende botsingen met het leger. Momenteel zijn er drie grote vrou wenorganisaties. Op universiteiten, scholen en onder verpleegsters ont staan allerlei vrouwengroepen. Hun standpunt is: „Wij zijn solidair ge weest tijdens de revolutie. Wij droe gen vrijwillig de chador uit verzet tegen het bewind van de sjah. De mannen kunnen ons niet meer naar de keuken verwijzen. Als wij geen grotere vrijheid krijgen, gaan we in staking tegen alle mannen." Platteland De eisen die deze vrouwen stellen, maken duidelijk dat er enorme ver schillen bestaan tussen de vrouwen in de steden en de vrouwen op het platteland. De revolutie van de vrou wen is tot dusver een steedse aangele genheid geweest. De mensen op het platteland zijn er even bij betrokken geweest, maar leven nu. beheerst door de grote armoede, gewoon verder. De problemen van de vrouwen in de stad en op het platteland verschillen nogal wat van elkaar. Het verbod op het dragen van de chador, uitgevaar digd door de vader van de sjah, gaf de vrouwen in de stad een mogelijkheid tot ontwikkeling. Maar voor de vrou wen op het platteland, betekende het verbod een nog grotere beperking van de vrijheid. Ze konden zich nu niet eens meer op straat begeven, omdat de mannen het hun vrouwen verboden zonder chador het huis te verlaten. 0 Zoals het verbod op het dragen van de chador negatief was voor de vrou- wen op het platteland, zo is nu het verbod op het niet dragen van de sluier belemmerd voor de meer ont wikkelde vrouwen. Het is praktisch onmogelijk om met een chador om werk te doen. De zware, droefgeesti ge. zwarte doek mag op een enkele manier geknoopt worden. De vrou wen moeten de doek met hun han den, tanden of kin vastklemmen. De vrouwen op het platteland dragen al eeuwenlang de traditionele doeken, die bij elk van de vijf nomadenvolken weer op een andere manier omge knoopt worden. Deze doeken hebben ook meer met de bescherming tegen de invloeden van het klimaat te ma ken dan met religieuze achter gronden. De problemen die achter de Hedjab liggen, zijn veel omvangrijker dan de demonstraties van vrouwi t moeden. De ondergeschl t de vrouw aan de man sta iedere bladzij van de K wordt de vrouw rechtstn j sproken. Steeds krijge n voorschriften hoe zij d s moeten behandelen. Een d Sura 4.34: „De deugdzan e zijn de in ootmoed staand jl de verborgenheid behoed e behoeding van Allah. Mi wie gij opstandigheid v# maant haar, vermijdt ha plaatsen en slaat haar", it De toestemming van de ij meer dan een vrouw U i wordt vaak misbruikt. \lu Koran moet de man in sta d vrouwen te onderhouden, t gen huishouding te geven n dienstmeisjes te bekostigd meeste mannen is dat e u kostbare zaak. Maar toclp meeste mannen op het i met vier vrouwen. De huic j., deling van de vrouwen op land worden niet alleen v e door de Islam en de p j, mentaliteit, maar evenze< feodale overheersing door K grondbezitter. De perms moede dwingt mannen vrouwen te trouwen. Ze n goedkope arbeidskrachtei M ken de hele lange dag voo fj metje rijst. Tegelijk geven de status van veel kinden die kinderen zijn dan wee g wat groter zijn, weer we d beidskrachten. eI i Ondanks de rijke' dollarsti t VEEL VAN GRENEN 't Is een heel mooie hout soort, grenen. Prachtig gevlamd, warm van kleur. En met uitgesproken karakter. In de Bijenkorf vindt u veel van grenen, waaronder de volgende prij8winners. Eetkamertafel met uitklap baar blad Meet ingeklapt 70x64 cm, uitgeklapt 70x128 cm. Van naturel gelakt grenen. Normaal 335.- Als prijswinner 265.- De stoelen erbij zijn ook van naturel grenen, met mooi beklede zitting en rug. Normaal per stoel 175.- Als prijswinner 139.- O Een tweedelige servieskast hebben we er eveneens bij, van 3 cm dik grenen. De onderkast is 45 cm diep, de bovenkast 25 cm. Hoogte en breedte 185x120 cm. Normaal 1770.- Als prijswinner 1295.- 'meubelen' Achthoekige decoratieve cachepots van wit aardewerk, om bloempotten in weg te moffelen. 12,14,16 of 18 cm hoog. Normaal v.a. 17.95 Als prijswinner v.a. 13.- 'woondecoratie' Wissellijsten met ca. 25% voor deel. Eén model met een aluminium frame, het andere van alleen glas. Formaten van 18x24 tot 50x70 cm. Prijzen normaal: glas v.a. 8.75, aluminium v.a. 24.95 Als prijswinners resp. V.a. 6.-en 20.- 'woondecoratie' Zitkamertafel van mai naturel grenen, met d< tandverbinding. 72x72 130x72x47 cm. Norma 265.-en 325.- Alsprijsf; 225.- O O O 0 o - 1 0 O 0 T 0 0 0 r— ■■■-. Royale zesladenkast uit Zweden, gemaakt uit naturel grenen, blank gelakt. Breedte x hoogte x diepte 75x107x39 cm. Normaal 395.- Als prijswinner 285.- 'meubelen' Draaifauteuil, met frame van gelamelleerd blank beuken. Comfortabele hoge rug. Bekleed met 100% katoenen weefstof. N ormaal 785.- Als prijswinner 650.- 'meubelen' Schakel-elementen om uw eigen persoonlijke zithoek te vormen. Elk element bekleed met 100% katoenen velours, in bruin of beige. Zitelement en hoekstuk normaal resp. 325.- en 465.- Als prijswinners 250.-en 370.- 'meubelen' IJ Vloerlamp met twee ri spots. Verchroomde st zwarte kunststof spots metalen kleppen en v« bare fitting. Voor gebu gespreid licht Eén of t Normaal resp. 69.75 ei Als prijswinners 57.50 Muziekmeubel. ook al weer van massief naturel grenen. T vakken voor apparatuur, vier vakken voor elpees. Breedte: x hoogte 128x44x50 cm. Normaal 595.- Als prijswinner 21(3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 28