Tussen Ossewaarde en hervormde raad Basisbeweging wil geen nieuw kerkinstituut zijn Joop Rot verlaat Dienst over Grenzen Ruzie bisschoppen remt roepingen Trouw U wilt zonder veel omhaal wassen en centrifu geren, zo goed ais maar kan. Met een echte was automaat en een aparte centrifuge, bij elkaar in één toestel, dat jarenlang trouw en probleemloos al het wasgoed brandschoon wast en perfekt droogt. Kortom: een werkpaard. Dan is er maar één die hier aan voldoet: de AEG-TURNAMAT. En zo heeft AEG voor elkwasprobleem een oplossing. AEG laat je niet in de steek. VANDAAC Cassette nieuwe altaarmissaal -DONDERDAG 29 MAART 1979 TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren UTRECHT Voor het tweede congres van de basisbeweging van kritische groepen en gemeenten in Nederland op 12 mei in Amsterdam ligt een „eerste visie en program" ter tafel, waarin gezegd wordt dat de basisbeweging in ons land zich plaatst in joods-christelijke traditie en zich verwant voelt met de socia listische beweging. Nadrukkelijk wordt ln het vlsle-stuk gezegd dat de beweging geen nieuw kerkinstituut wil zijn. Het is een sa menwerkingsverband van groepen kerk- en maatschappijkritische chris tenen die binnen de bestaande ker ken willen werken In het stuk wordt het ontstaan van de basisgroepen geplaatst ln de Jaren zestig vanuit een gevoel van machte loosheid en uit verzet tegen de bu reaucratische democratie ln het wes ten en de autoritaire gezagsverhou dingen ln Oost-Europa. Zeer verschillend In 1973 verscheen de eerste informa tiebrief voor basisgroepen en kriti sche gemeenten en dit leidde tot het ontstaan van de Werkgroep Dienst aan basisgroepen en kritische ge meenten ln 1975. In maart vorig jaar volgde na het eerste congres van de basisbeweging een raad. waarin ver tegenwoordigers van 41 groepen deel namen. Deze raad bereidde de nu gepubliceerde „visie" voor. Or.der deze 41 groepen zijn zeer ver schillende studentengemeenten, leef groepen en kritische gemeenten met een ervaring van vijf tot tien Jaar. Sommige hebben een sterk protes tante. andere hebben een katholieke achtergrond De accenten liggen soms op liturgische vernieuwing, dan weer op politieke actie. Nu eens ko men de groepen voort uit een kerke lijk conflict dan weer zijn zij zomaar ontstaan. Bijbel centraal De bijbel is een centraal punt in de basisbeweging, zegt het visiestuk De mensen van de basisbeweging heb ben de bijbel met nieuwe ogen gele zen en merkten toen dat de kerk vaak ten onrechte aan de kant van de njken en machtigen heeft gestaan. Het visiestuk zegt het zo ..De voor rijken en machtigen veront rustende boodschap van het evange lie tot bekering en verandering om de armen recht te doen. werd verruild voor een statische theologie van de schepping, die God garant stelde voor de bestaande orde. Door een eenzijdige en vermagerde interpreta tie verkeerde het bijbelverhaal vaak in zijn tegendeel, ondanks de niet aflatende poging van mensen door de hele geschiedenis heen om de oude. rode draad van de eerste christenge meente weer op te pakken. Hopelijk zal Ut blijken dat wij in hun spoor zijn gegaan Solidair De basisbeweging wil solidair zijn met ..alles wat verdrukt en geklei neerd wordt" In het visiestuk worden twee voorbeelden gegeven hoe bijbel se grondwoorden op die basis hun oorspronkelijke inhoud terugkrijgen „Het bijbelse grondwoord .verzoe- waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Post ma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam tel 020-013456 latei 13006 Potato 66 00 00 Bsnh Nad Crad<etbank RtHnmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT Posibus 948 3000 AX Rotterdam tet 010-115586 (pbonnamanten an barorgmg) tel 010-it 5588 (radacba) lal 115700 (oAsluAand voor edwartwiies) REGIO DEN MAAGaEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Dan Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (uiisKxtend administratiei Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 58 Zwoite Abonnementsprijzen: Per maand 15.90 Per kwartaal 47.70 Per hall jaar f 95.40 Per taar 188.60 Advertentietarieven op aanvraag adressen boven l Oogave lam*eber<hten 9-19 30 van m landag l m vntdag Op rondag van 18 20 uw tenet 020-913456 Opgave m.r. advenent.es tw 320-936868 o» schnttet* aan Mev-Adv a'de»-ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adteswvrpngen u-'akatend schnftelAk aan orue Ameterdamse adressen ning" is vaak gebruikt om tegenstel lingen te ontkennen of toe te dekken, om elke strijd en dus ook de klassen strijd als niet christelijk af te doen. Verzoening betekent echter mini maal de opheffing van tegenstellin gen en vereist de radicale inzet voor een nieuwe maatschappelijke orde En dat vanuit de .bekering', d wz. de omkeer tot het nieuwe leven." „Het bijbelse grondwoord .bevrij ding'. .verlossing' betekent de uit- tocht uit alle vormen van onrecht, knechting en vernedering van de mens. De bijbel mag niet gebruikt worden om kracht bij te zetten aan onderdrukking van armen, vrouwen, negers. Joden. Palestijnen, of welke groep mensen ook. Iedere generatie christenen heeft de taak onder de historische verhoudingen waaronder men leeft, concrete stappen te zetten ln de richting van het .Koninkrijk Gods', de samenleving, waarin de ge rechtigheid woont." Socialisme In de basisgroepen wordt de bijbel in verband gebracht met de maatschap pij. die men wil blootleggen op basis van zijn keuze voor de armen in de samenleving. De basisgroepen willen hierbij gebruik maken van de kijk op de geschiedenis, die ln de socialisti sche beweging opgeld doet. In het visiestuk wordt weliswaar vastge steld dat de leden van de basisgroe pen meest tot de middenklasse in de samenleving behoren, die geneigd is tot het kwaad van de „derde weg" tussen liberalisme en socialisme, maar het stuk stelt hoopvol vast dat er daar een diepgaande bezinning gaande is. „Er zijn aanzetten gegeven voor de emancipatie van de vrouw, het den ken over nieuwe relatie- en woonvor men en een betere verdeling en beste ding van inkomens." zegt het visie stuk. Het vervolgt: „In '68 kwam het tot een krachtig verzet tegen autori taire gezagsuitoefening door de over heid. In bedrijven, ln het onderwijs en ook in de kerken. Dit verzet vanuit de „basis" gebeurde al snel in solidari teit met bevrijdingsbewegingen in de derde wereld, die vochten voor natio nale zelfstandigheid en tegen ekono- mlsche uitbuiting. Vele christenen, die zich schaarden in deze „derde wereldbeweging" hebben hieraan hun politieke bewustwording te dan ken. Begon het met de simpele maar oprechte verontwaardiging over de armoede in de derde wereld, via een proces van strijd en studie ontwikkel de zich een duidelijker politieke ana lyse van de machtsverhoudingen iri onze tijd," aldus het stuk. Verband In het visiestuk wordt een verband gelegd tussen de grondstructuren ln onze samenleving en die in de derde wereld, die leiden tot uitbuiting van de ene mens door de andere. Het stuk wijst op misstanden als milieuvervui ling en wapenwedloop, als gevolg van de planloze toepassing van weten schap en technologie. Het stuk pleit voor een bondgenootschap tussen een „doorgebroken middenklasse" en de arbeidersbeweging. De basisbeweging stelt zich ten doel bij te dragen aan een beter functione ren van de kerken in onze samenle ving. Zij stelt vast dat de kerken vroeger de bestaande verhoudingen in de maatschappij rechtvaardigden. Als het er op aan kwam stelden zij zich reactionair op Wereldraad In het visiestuk wordt Marx gelijk gegeven dat religie opium van het volk was Naast deze aanpassing was er in de kerkgeschiedenis ook een kritische tendens Genoemd worden de dopersen en in de recente geschie denis de Bekennende Kirche In de huidige kerk noemt het stuk: De Wereldraad van Kerken, met name zijn anti racisme programma en het helaas rAoeilljk van de grond komende anti-militarisme programma, het I.K.V., I.K.V.O.S Pax Christi. Aktie Nieuwe Levens stijl, Kerk en Vrede. Solidaridad en het DISK. Het Landelijk Pastoraal Overleg ln haar moedige stellingna- me van oktober 1978. de werkgroep homoseksxualiteit en de kerken, de feministische-theologische werkgroe pen. de Open Kerk Beweging, en de Beweging Christenen voor het Socia lisme door Aldert Schipper Deze maand heeft mevrouw Joop Rot, directeur van Dienst over de Grenzen (DOG), afscheid genomen van het eigen arbeidsbemiddelingsbureau van de protestante kerken in Nederland. Zij heeft sinds 1962 voor tussen de acht- en negenhonderd vacatures bij kerken en andere instellingen in de Derde Wereld Nederlandse krachten gevonden, van wie er nu nog 125 in 25 landen aan het werk zijn. Mevrouw Rot komt uit Delft. Ze heeft een aantal jaren na de oorlog in Indo nesië gezeten, hielp daarna Indische Nederlanders bij hun emigratie naar de Verenigde Staten, werkte bij de hulporganisatie van de Wereldraad van Kerken ln Genève en kwam ten slotte bij het toen nog nieuwe bureau van DOG terecht. Ze is in die 16 Jaar bijna vergroeid met de DOG en ze vertelt daarom liever over haar werk, dat zij nu loslaat, dén over zichzelf. De meeste mensen, voor wie zij heeft bemiddeld, vertrekken voor een periode van een Jaar of twee, drie. Ongeveer een vijfde van de mensen doet nog eens een tweede termijn. Een enkeling blijft tot tien Jaar han gen. De mensen die Dienst over de Grenzen aan een baan helpt komen niet ln dienst van DOG. maar treden in dienst van de Instantie overzee. DOG houdt wel contact met deze mensen. Dat contact bestaat onder meer uit de verzorging van rondzend brieven. De laatste jaren zorgt DOG ook voor de sociale voorzieningen van de uitgezonden mensen. Tekening van Wim Hessles uit het pas verschenen boekje van prof. dr. E. Schillebeeckx „Basis en ambt", dat hij schreef in samenwerking met de Basisbeweging van kritische groepen en gemeenten in Nederland (uitg. Nelissen, Bloemendaal). DEN HAAG (ANP) De Interdiocesane Stichting voor Ker kelijke Roepingen, die namens de bisschoppen moet zoeken naar kandidaten voor het ambt in de rooms-katholieke kerk, lukt het niet succes te krijgen met haar werk. Dat komt volgens een brief van de stichting aan de Nederlandse bis schoppen door de verdeeldheid onder het episcopaat. Een tweede oorzaak is dat de kerk in de samenleving steeds meer als een randverschijnsel wordt gezien. Grote familie De voorzitter van de commissie is bisschop Zwartkruis van Haarlem. Hij heeft de brief van de stichting niet ondertekend, omdat hij tevens lid is van het episcopaat, waar de brief aan is gericht. Het actieplan van de Nederlandse bisschoppen dateert uit 1973. Het werd opgesteld op ver zoek van de curie-congregatie voor het katholiek onderwijs ter voorbe reiding op het internationaal roepin gencongres. dat eind 1873 in Rome is gehouden. Het actieplan geeft verschillende mo gelijkheden aan om aan de bevorde ring van de roepingen voor het pries ter- en kloosterleven te werken, Een van die wegen, welke uitdrukkelijk wordt genoemd, is de versterking van de geloofwaardigheid van de kerk op alle niveaus in haar spreken en han delen. De Interdiocesane Stichting voor Kerkelijke Roepingen constateert echter in haar brief: „door tegenge stelde uitspraken van leden van uw conferentie" heeft de kerk aan geloof waardigheid ingeboet, vooral bij jon ge mensen en goedwillende katholleken.Daarbij wijst de brief ook op de houding van de bisschop pen op de laatste zitting van het LPO. waardoor aldus de stichting de dialoog tussen bisschoppen en gelovi gen dreigt afgebroken te worden. De stichting merkt verder op. dat door al deze factoren de kerk wordt belet vanuit haar evangelische Inspi ratie haar bevrijdende rol in de sa menleving te spelen. Haar conclusie luidt: „waar de kerk zo weinig inspire rend en geloofwaardig haar missio naire zending uitvoert, daar voelt de stichting zich onmachtig de haar ge geven opdracht om werkers in de wijngaard des Heren te werven en te roepen, zowel voor het bijzonder ambt. als voor het religieuze leven als voor tal van andere diensten in de kerk. naar behoren uit te voeren". Schoolwerkplan, voor leerkrachten basisonderwijs m.m.v. H. Stolk. 6-7 april. Den Alerdlnck. Laag Zuthem (tel. 05290-5411. Gespreks- en vergadertechniek voor kerkelijke kaderleden. 6-7 april, De Klencke. Oosterhesselen (tel. 05248- 6511. R.k. Nederland, dat tientallen jaren aan de top stond van de roepingen voor priesterschap en kloosterleven, voelt de daling dan ook het sterkste. De hausse in de ambtsverlating is voorbij, maar de vergrijzing neemt nog snel toe en daarmee ook het sterftecijfer. Volgens het internatio naal centrum voor sociaal-kerkelijk onderzoek „Pro Mundi Vita" in Leu ven heeft r.k. Nederland dan ook het laagste vervangingscljfer van Europa. Tegenover de 80 sterfgevallen en 23 uittredingen onder de priesters van de bisdommen stonden ln 1975 slechts acht wijdingen. Een vervan gingspercentage van 7.7 procent. In de andere Europese landen Is dit ver vangingspercentage gemiddeld 46 procent, mede dank zij de twee grote uitschieters Polen en Joegoslavië, waar het vervangingspercentage ruim 175 respectievelijk 160 is. Het recruteren van kandidaten gaat bij DOG nogal gemoedelijk. Me vrouw Rot vertelt dat zij in die twaalf Jaar talloze verhalen over het werk op hogescholen en universiteiten heeft gehouden. Dat levert geïnteresseerde mensen op. Een andere bron van nieuwe mensen wordt aangeboord door diegenen die zijn teruggekeerd en in hun omgeving vertellen over hun ervaringen. De mensen die DOG uitzendt vormen bijna een soort grote familie. In de loop van de jaren zijn hoogstens een man of 15 mislukt. Meestal weet mevrouw Rot voor elke vacature wel een passende kandidaat te vinden. Een enkele keer, wanneer het gaat om banen waarvoor een hoge gespecialiseerde ervaring nodig is. komt er eens een advertentie in een krant. Maar de advertentie-afde lingen van de Nederlandse kranten zullen van DOG niet vet worden. Joop Rot vertelt dat DOG al een tijdje zoekt naar een kandidaat om de post van directeur van een techni sche school ln Ghana te vervullen. En in Rwanda ls al een hele tijd behoefte aan iemand, die leiding kan geven aan het landbouwonderwijs in allerlei soorten scholen. Hij moet eerst on derzoeken wat voor soort landbouw er nodig is, daarna een lesprogramma Tweede kerkelijke r brochure over Europese verkiezingen AMERSFOORT „De Europese verkiezingen en verder is de titel van een brochure die onder verant woordelijkheid van de sectie interna tionale zaken van de raad van kerken in Nederland wordt uitgegeven. De brochure, die midden april zal ver schijnen beoogt kerken en haar leden voor de Europese verkiezingen te in teresseren en daarvoor basisinforma tie te verschaffen. ADVERTENTIE AEG AEG- TELEFUNKEN Nederland N V Aletta Jacobslaan 7.1066 BP Amsterdam teleloon 020-5116333 door drs Jan H Kroon De discussie naar aanleiding van de verklaring van de hervormde raad van kerk en school zou de indruk kunnen wekken, dat er op niet-con- fessioneel gebonden scholen op grote schaal godsdienstonderwijs wordt ge geven. Zoals Ossewaarde in zijn arti kel van 23 maart JL al heeft vermeld, blijft het echter bij uitzonderingen Er is thans slechts sprake van een redelijke hoeveelheid godsdienstles sen op de openbare lagere school en de openbare pedagogische acade mies Maar bij het openbaar voortge zet onderwijs komt dit vak op bijna geen school voor De bestaande lerarenopleiding ten behoeve van het godsdienstonderwijs leidt haar studenten of men nu wil of niet dus 'oljna uitsluitend op voor het confessioneel onderwijs. Als de interpretatie van Ossewaarde. die ik deel. juist is. waarin verondersteld wordt dat de hervormde raad pleit voor een opleiding van godsdienstle raren aan een algemene nieuwe lera renopleiding ten behoeve van het openbaar onderwijs, dan lijkt me. ge zien het beperkt aantal mogelijkhe den voor het vak godsdienst bij het openbaar onderwijs, deze gedachte wat voorbarig. Ook al zou er wel voldoende vraag zijn naar vakleerkrachten godsdienst bij het openbaar voortgezet onder wijs. dan kan ik nog niet warm lopen voor het plan om hiervoor een specia le opleiding te creëeren. Vanuit de huidige opvattingen op het gods dienstonderwijskundig gebied is een dergelijke opleiding niet verdedig baar We zien de laatste jaren een duidelijke ontwikkeling om gods dienstonderwijs als een schoolvak te laten functioneren, waarin het gaat om geestelijke vorming en oriëntatie Het wil geen kerkelijk onderricht zijn. hetgeen inhoudt dat het noch kerkelijk noch confessioneel gebon den is. In dit licht bezien is de taak van een lerarenopleiding voor het godsdienst onderwijs om de a.s. leraren vakin houdelijk en vakdidactisch voldoen de kennis en vaardigheden te laten verwerpen, opdat zij vanuit hun ge vormde visie op het vak binnen de identiteit van een bepaalde school vorm zullen geven aan het gods dienstonderwijs. Mijn verhaal lijkt aan te sluiten bij de opvatting van Ossewaarde geen splitsing in opleidingsinstituten ten behoeve van het confessioneel onder wijs enerzijds en het niet-confessio- neel onderwijs anderzijds Maar ik wil er dan wel een voorwaarde aan ver binden namelijk dat de deelnemende organisaues in een voorbereidings commissie eaof bestuur uit alle gele dingen gerecruteerd dienen te wor den. Helaas is dat thans niet het geval. Ik zal dit toelichten aan de hand van een tweetal kanttekenin gen bij het door Ossewaarde geschre ven artikel. De bestaande opleiding aan de VU VU (Vrije Leergangen/Vrije Universi teit) sectie godsdienst heeft natuur lijk wel degelijk een binding met de Vrije Universiteit. Er bestaat immers een contactcommissie, waarin zitting hebben leden van de wetenschappe lijke staf van de theologische facul teit. De taak van deze leden is om borg te staan voor de kwaliteit van het onderwijs op de lerarenopleiding. Gezien de gedachte, die Ossewaarde ontwikkelde, nl. geen confessionele binding met de VU zou het in de lijn der mogelijkheden moeten liggen om in de contactcommissie ook personen op te nemen, die andere instellingen vertegenwoordigen, daar de genoem de faculteit toch voornamelijk in re latie staat met de gereformeerde ker- samenstellen en dan de leraren voor de aanstaande onderwijzers aan de pedagogische opleiding begeleiden. Dat alles moet ook nog in het Frans gebeuren. Er wordt in heel Europa naar zo iemand gezocht. Voordat mevrouw Rot met pensioen ging, lukte het DOG nog contact te krijgen met Mozambique. Ze is er een beetje trots op. dat de regering van Mozambique aan haar bureau vroeg te bemiddelen voor mensen in ver scheidene sectoren; de eerste Neder landse leraren zijn inmiddels voorge dragen aan de regering van dat land. Glimlachend vertelt zij dat de rege ring in Mozambique niet eens zoveel waarde hecht dat de kandidaten zui ver in de leer van het marxisme zijn, als ze Nederland verlaten. „Dat leren we ze hier wel" had een vertegen woordiger van de volksrepubliek Mo zambique gezegd. Het contact met de instellingen over zee is in de loop van de jaren veran derd. Vroeger werd hier uitgemaakt wat goed voor de derde wereld was. Toen is er een tijd gekomen dat de bescheidenheid geen grenzen kende. „Nu zeg je: er moet een gesprek zijn. We zijn gelijke partners. Het mooie daarbij is dat DOG zo klein is", zegt mevrouw Rot. „De mensen overzee hoeven niet bang te zijn dat wij hen zouden bedreigen. Neem nou zo'n land als Zambia. Het is voor ons een concentratieland, maar er zijn toch niet meer dan een stuk of vijftien door DOG bemiddelde mensen aan het werk." Een sceptisch mens vraagt zich af of het veel zin heeft een paar jaar in zo'n vreemd land te werken. Mevrouw Rot: „Degenen die door ons uitgezon den zijn. vormen een slag mensen die niet graag grote woorden over zich zelf horen. Maar hun werk is wel degelijk belangrijk. Bovendien ls het goed dat Nederland op de hoogte is van de derde wereld. Dat kan onder meer doordat onze mensen terugke ren en vertellen over hun ervaringen. Wij hebben dan ook graag dat ie mand iets achter zich heeft, zoals een kerk of een school De schoenmaker hier in het dorp weet nu een hele boel over Soedan, omdat zijn zoon daar werkt". Voordat de mensen worden uitgezon den kunnen ze eerst weekends mee maken en daarna volgen ze een drie weekse cursus in het Hendrik Krae- mer Centrum in Oegstgeest. In die cursussen werken vaak mensen mee. die zelf uitgezonden zijn geweest. Mevrouw Rot laat dit alles nu los. Eerst wil ze nog eens samen met haar vriendin Kik Soetekouw een reis naar Afrika maken, waar ze tijdens haar werk voor DOG te weinig aan toe gekomen is. Het zal wel moeite kos ten om niet meer elke dag naar Utrecht te reizen. Maar Joop Rot is bescheiden genoeg om te weten dat het werk zal doorgaan. En zijzelf praat alweer over haar nieuwe werk voor Wilde Ganzen en in de hervorm de gemeente in Blaricum waar ze ouderling is. Hartelijker Dinsdagavond jongstleden. De actualiteit en rubriek van de Var ten einde. De heer Brugsma kon< dat einde aan met ongeveer deze L woorden: en dan krijgt u nu i iets hartelijkers te zien en te hort daarmee doelende op het tweede j< van het feest ten bate van de hartstichting. Afgezien nu van d< vraag of je om mensen awarm te 1 maken voor hulp aan huh naaste door hartklachten in moeilijkhe< 'zijn geraakt een songfestival moi ei geven, het wüs hartelijker ondan c het muzikale geweld. Wat was er^3 voorafgegaan? De bekende dioxyne-affaire in Amerika. Veteranen uit de Vietnam-oorlog vertonen of bij zichzelf of in de kinderen die zij na hun diensttijt verwekt hebben ernstige ziekte-verschijnsel. Jonge manni liggen in korte tijd voor de dood Anderen moeten leren leven met bepaald soort uitslag. Kinderen worden zwaar verminkt geboren. Trieste gevolgen van „agent Oi een alle leven verdelgend middel in grote hoeveelheden over het Vietnamese land uitgespoten is. officiële autoriteiten willen er nii van weten. Ze voorzien bij het geringste toegeven aan deze klacr een schadeclaim die ontwrichter kan werken. Duizenden heeft dit getroffen en als al die duizenden recht en wet in de hand om hun schadevergoeding zouden komei vragen zou het einde zoek zijn. p Vandaar intimidatie. bedreigingL hen die zich ermee bezighouden alle verdere criminele praktijker waarvan met name officiëke instanties zich kunnen bedienei ze werkelijk in het nauw komen. Ineens wordt het hele deftige apparaat van directeuren en ondergeschikten één grote samenzwering van tegen in het gekomen mensen. Een trieste zal Onhartelijk, onmenselijk. Eén v{* gevolgen van zo'n oorlog die de gemakkelijk vergeten. Bedrogen^ mensen moeten ook na de oorloc, maar terzijde van de legertros erf' volstrekt in de steek gelaten sterf Waar beginnen we toch telkens v aan? VOORBUGANGE! beroeping s werk NED. HERV. KERK ei Aangenomen naar Oldebert: A van Kooy te Oost-Flevoland (fr gem. Dronten); naar Haren: (toezPt J. J. v.d. Waal te Nijmegen. ir b Bedankt voor Valkenburg - (toez.): J. v.d. Schee te Heilooj men. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Hoek: G. Kleijn, kail Zwolle; te Eemdijk en Broek op gedijk: F. J. van Hulst, kanl Nagele. Ds J. C. Hamel Op 81-jarige leeftijd is overledej lutherse emeritus-predikant J. Cl mei te Monnikendam. Hij wet 1953 predikant van de luthersj meente Monnikendam (tevens I prediker in Amsterdam-Noord) ging in 1962 met emeritaat. Vooi had ds. Hamel een ongewone baan. Hij was o.m. missionair p kant in het voormalige Nederli Oost-Indië, werd in 1938 voort van de synode der Moluks Pr| tantse Kerk op Ambon en stonl de oorlog te Soerabaja en MalaJ Ds. G. J. H. Gijmin ijminl ijn 66ste ken. Alleen op deze wijze kan er een instantie ontstaan, die garant staat voor een zo'n breed mogelijke oplei ding voor godsdienstleraren ten be hoeve van het confessioneel en niet- confessioneel onderwijs. Hetzelfde geldt voor een goed service-instituut, dat zou moeten worden opgericht, ten dienste van het gehele gods dienstonderwijs. Maar het plan. dat Ossewaarde lanceert om in samen werking met de Unie School en Evan gelie en de Ned. Prot. Chr. School raad tot oprichting te komen, garan deert onvoldoende een zo'n breed mo gelijk gedragen begeleldings instel ling Ook hierbij zullen andere instan ties dan alleen maar typische verte genwoordigers van het prot. chr. on derwijs betrokken moeten worden Drs. Jan H. Kroon is directeur van het Interkerkelijk Overleg in Schoolzaken IKOS Amsterdam. Met zijn bijdrage willen we thans de dis cussie besluiten. Een paar dagen voor zijn jaardag is overleden de Rotterd; hervormde emeritus-predikant H. Gijmink. In september 1946 ra ds. Gijmink naar Rotterdam el bleef daar tot zijn emeritaat, dat) verleden jaar werd verleend. Tev had hij te Nieuw- en Sint Joost) gestaan. Ds. Gijmink was land bekend als voorstander van d| Zuid-Afrika gevoerde politiek aanzien van de apartheid. Hij oprichter en later voorzitter va Nederlands-Zuldafrikaanse Wei meenschap. welke in ons land i voor begrip voor het Zuidafrikaj regeringsbeleid. In 1959 was hij paar maanden waarnemend pl kant van de Nederlands-sprek gemeente te Johannesburg val Nederduits Hervormde Kerk in 1 Afrika. Op uitnodiging van deze I gemeenschap heeft hij later een I nee door Zuid-Afrika gemaakt el terugkeer in woord en geschrifd zijn bevindingen verhaald. Ds. mink werkte in de bezettingstijdl aan Gemeente-opbouw en was ri oorlog o.m. betrokken bij de Nl landse werkgemeenschap „Kerl nieuwing door levensvernieuwinl DEN HAAG (ANP) Op inil van bisschop Bluyssen heeft dl derlandse Sint Gregorius-verei een cassette uitgebracht, waarod gezangen zijn opgenomen, die 11 nieuwe altaarmissaal zijn algedi Voorgangers, cantores. koor ei meenschap zingen, begeleid Bernard Bartelink aan het orgé volledige orde van dienst met tol ging van alle prefaties voor bijzi re gelegenheden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2