Schadevergoeding voor id ondernemingsraad „mooi kado" in de Boekenweek. WJJZJ ass» brieven van lezers mooi kado iekenhuis veroordeeld Europese Ijst van et GPV van S. Carrniggelt en Peter van Straaten I3CI:I<I:N\VIEI:K tï!G0*§?2?^ Geschiedenis van Groningen tijdens oorlog in studie DERDAG 29 MAART 1979 BINNENLAND TROUW/KWARTET P 6 - RHS 13 in een onzer verslaggevers ILFT Voor het eerst in de geschiedenis van de onderne- ogsraden heeft de kantonrechter een bedrijf veroordeeld ■gens benadeling van een lid van de ondernemingsraad. Het irijf moet een schadevergoeding betalen aan de betrokken lemer. De hoogte van de schadeloosstelling zou gistermiddag op het kantonge recht van Delft worden vastgesteld, maar dit is niet gebeurd doordat het' betrokken bedrijf enkele uren voor de zitting liet weten in hoger beroep te/ gaan tegen het vonnis van de kanton rechter bij de Haagse rechtbank. De opmerkelijke uitspraak van de kantonrechter werd gedaan in de „zaak-Jaap Last". Jaap Last werd, na vier jaar leerling-verpleegkundige te zijn geweest in het Sint Joris Gast huis in Delft, na zijn diplomering op 1 augustus vorig jaar als enige van de vijftien geslaagden geen vast dienst verband aangeboden. Als reden voer de de directie van dit psychiatrisch ziekenhuis aan dat „er bezwaren zijn tegen het verpleegkundig functione ren van Last". Tegen deze beslissing tekenenden de gekozen leden van de ondernemings raad protest aan. Volgens hen kan de beslissing van de directie niet los worden gezien van het feit dat Jaap Last als secretaris van de onderne mingsraad van het ziekenhuis regel matig in conflict is gekomen met de directie. Door Last geen vast dienst verband aan te bieden, zou de direc tie op een gemakkelijke manier een lastig ondernemingsraadslid kunnen SFOORT (ANP) Dr. J. Blok- is lijsttrekker geworden op de Idatenlijst van het GPV voor de ise verkiezingen. De centrale indsraad van het GPV heeft dat n vergadering in Amersfoort ïsteld aan de hand van door igingen ingediende voorkeurs- ten. Blokland (36) is lid van de ge- enteraad van Capelle aan den IJs- Hij werkt bij de Rijks Planologi- e Dienst en is als wetenschappe- hoofdmedewerker verbonden aan Erasmusuniversiteit in Rot- lam. j kandidatenlijst telt twaalf namen. de tweede plaats staat G. J. mtte uit Zeist. Nummer drie is dr. J. Verbrugh uit Dordrecht, het eede-Kamerlid van het GPV. lozen, aldus de gekozen leden van de ondernemingsraad, die daarin ge steund worden door het Informatie centrum Ondernemingsraden in Zeist. Dit informatiecentrum besloot een proces aan te spannen tegen de directie van het ziekenhuis op grond van het artikel in de wet op de onder nemingsraden, waarin staat dat de ondernemer ervoor moet zorgen dat de gekozen leden van de onderne mingsraad worden benadeeld in hun positie in de onderneming. Niet ontvankelijk Volgens de Kantonrechter is het ver weer van de directie van het zieken huis niet ontvankelijk. Een sterk ar gument dat pleit tegen de directie is naar de mening van de kantonrechter het feit dat het ziekenhuis ondanks het grote tekort aan gediplomeerden Jaap Last na zijn diplomering geen vast dienstverband heeft aangebo den. De opmerking van de directie dat er bezwaren zijn tegen het ver pleegkundig functioneren van Jaap Last. acht de kantonrechter onvol doende onderbouwd. Het informatiecentrum onderne mingsraden had een schadeloosstel ling van 50.000 gulden geëist voor Jaap Last. maar daarover is woens dagmiddag niet meer gesproken, om dat de directie van het St. Joris Gast huis enkele uren voor de zitting liet weten dat zij in hoger beroep zal gaan. Zolang de zaak zonder de rech ter is, wil de ziekenhuis-directie geen commentaar geven. ADVERTENTIE In de Boekenweek heeft uw bock handel een gratis Boekenweekgeschenk voor u. En dat is dit jaar „mooi kado". Een kostelijke bundel verhalen van Simon Carrniggelt, humoristisch geïllustreerd door Peter van Straaten. Als u voor f 17,50 aan boeken koopt, mag u het Boekenweekgeschenk gratis meenemen. En u neemt uw nieuwe aanwinsten en „mooi kado" mee in een van de tien draagtassen met bekende Nederlandse en buitenlandse citaten. Verder kunt u voor f 2,50 een Boeken weekaffiche krijgen, gemaakt door Dick Bruna. Boekenweek van 29 maart t/m 7 apriL Bij uw boekhandel. leze rubriek is uilsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen erichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, proepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te orden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over et niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde- Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 W Amsterdam. Bij pubiikatie worden naam en woonplaats van de schrijver Brmeld. i. Boelens (slot) is logisch dat er voor- en tegen- ders zijn, van het boek van ds ens. Als je de persoon in kwestie kent wordt het iets moeilijker om igrijpen en vooral te voelen wat irecies bedoelt. Maar dat mensen ssoren zoeken en profeten erbij in als norm om iemand van het ijven van goddeloosheid te be en, daar word ik erg verdrietig Als geloven alleen zou beteke- het op een bepaalde manier uit- >n van de Bijbel, dan zouden we n maar schriftgeleerden zijn en merkelijk geloven niet kennen. De e die werkelijk toonaangevend is, zus, die ons leert wat de inhoud ons geloof is. De liefde die alle tand te boven gaat. Paulus zegt Corinthe 13: De liefde doet de te geen kwaad. Mensen die hier- durven kiezen willen er ook voor ten. zelfs een boek schrijven. mensen wonen overal, ook in ricum en willen met vallen en tan in die liefde elkaar tegemoet en. Wie zich voor deze liefde izet, gaat op weg om God te ont- ten in een wereld waar dit haast mogelijk lijkt. Zou dat werkelijk eloos zijn? ricum Nel Buscop IdA-CDA-VVD (10) rouw van 21 maart lees ik: CDA, ter bij PvdA. Ik wrijf mijn ogen en vraag mij af: op grond waar- 1 Als ik Den Uyl, Arie Groenevelt, firn Kok zo af en toe hoor, dan kt dit op mij niet de indruk dat heren ijveren voor „niet bij d alleen". Maar wat willen de isten eigenlijk? Men moet eens luden doorlopend van twee wal- s te willen eten. Bovendien: er is land die hen belet om lid te wor- van de Partij van de Arbeid, rsfoort G. A. de Weille PA-CDA-VVD (11) rom wil Van Houwelingen zo g met de PvdA aanpappen? Wil weer gaan potverteren? Moet k, die favoriet van de PvdA, te- eren? Moeten we allemaal 35 uur werken: tuinders, boeren, win- rs, dokters, kippenhouders, mi- ADVERTENTIE nisters, bloemenkwekers, dominees? Zou de Koningin ook 35 uur werken? Moet het CDA aanstonds met Max van der Berg aanpappen? Dat wordt een mooie boel. Geef ons Rietkerk maar, een verstandig man, die ten minste geen overheids(staats) absolu tisme nastreeft, dat alle persoonlijk initiatief doodt, en de eigen verant woordelijkheid om hals brengt. Dat heeft met de „overgevoeligheid" van de Trouw commentator van 23 maart helemaal niets te maken! Wel met realisme en nuchterheid. Want de concurrentiepositie van ons land ten opzichte van het buitenland moet toch bepaald niet nog beroerder wor den. Wat wil Van Houwelingen eigen lijk en Hans de Boer met hem? Laten zij eens op onze keiharde vra gen antwoorden. Leeuwarden L. J. van der Kam PvdA-CDA-VVD (12) Volgens de radio zijn de KVP'ers erg ontstemd over het schone verhaal van de ARP'er Jan van Houwelingen. Tot nu toe geen commentaar van ARP-zijde. Is men het er mee eens? Spreekt hij deze wensen namens de ARP-groep van het CDA? Is dit geen stoot onder de gordel voor het gehele Kabinet, in het bijzonder voor de formateur? Of is dit het juiste ant woord van de groep Goudzwaard, nu eens open en bloot? In het Friesch Dagblad van 19 maart staat toevallig ook een verhaal van Max van den Berg, misschien binnenkort voorzit ter van de PvdA. Samendoen met het CDA om het kapot te maken staat er boven. Hij sluit een samengaan met het CDA niet uit, want dan krijg je weer een mogelijkheid om bressen in het CDA te schieten door splitsingen aan te brengen. Dus Jan van Houwe lingen doet hier bewust aan mee. Een pracht van een vertegenwoordiger van de ARP in het CDA. Daar sta je dan. als bij uitstek Christelijk Parle mentariër, om met Max v.d. Berg enz. het CDA kapot te maken. ARP waar is je eer gebleven? Of ben je inmiddels een honderdjarige seniele grootheid geworden? Hallum A. E. Hellema PvdA-CDA-VVD (13) De heer Groeneveld uit Paterswolde heeft het erg op zijn zenuwen in zijn commentaar op de PvdA-CDA-VVD. Ik citeer hem als volgt: Deze uitspra ken zijn naar mijn bescheiden me ning: 1. voorbarig; 2. een dolksteek in de rug van de heer Van Agt; 3. een slag onder de gordel van het huidige kabinet; 4. een grove belediging voor de coalitiepartner de WD EN 5. ei genlijk een vorm van verraad. Kenne lijk vergeet de heer Groeneveld één belangrijk facet in zijn term van ver raad namelijk „De nacht van Schmeltzer". Maar wat de heer Groe neveld in zijn dogmatische diagnose stelt is een hypothese die kan uitlo pen op politiek vandalisme. Als roya list zie ik echt wel in, dat we op deze manier geen steek verder komen en de tijd zal nog uitmaken, dat WD. PvdA, en het CDA eendrachtig de problematiek in zijn huidige vorm zullen bestrijden in welke vorm dan ook. ROTTERDAM P. I. Nowee Korter werken (4) Verkorting van de werktijd wordt nu aangedragen als oplossing van de werkloosheid. Dat klinkt natuurlijk erg aannemelijk, maar deskundigen voeren bezwaren aan. En dat de meerderheid genoegen zou willen ne men met minder verdienen, is niet erg geloofwaardig. Dat kan trouwens ook niet. In geval van korter werken moet men méér verdienen. Dat is logisch. Men heeft méér middelen nodig voor vrijetijdsbesteding, anders ontstaat er grote verveling met nare en ernsti ge gevolgen. In plaats van algehele verkorting van de werktijd is het be ter de ouderen in de gelegenheid te stellen, eerder op te houden, op grote schaal. Dat heeft alléén maar voorde len en is ook erg redelijk. De meeste mensen vanaf 55 jaar hebben nu reeds meer gewerkt dan de jongere generatie, naar het zich laat aanzien, ooit zal doen. De welvaart, én de mogelijkheid tot korter werken, is mede te danken aan het zwoegen van de oudere generatie. Natuurlijk moet niet iedereen vanaf 55 jaar naar huis. En zeker niet volledig. Men kan ook denken aan tweelingbanen voor ou deren. Heel goed zelfs. Bijvoorbeeld één week werken en één week vrij. Op deze wijze komen heel wat arbeids plaatsen voor jonge mensen vrij. Stadskanaal K. C. M. Steenhuis Moeder studeert Naar aanleiding van het artikel in Trouw van 20 maart: Comité Stude rende moeders: „Kind op de reke ning". Het zijn mijn moeders handen niet, die mij uit mijn wiegje halen. Vreemde handen zijn het, ze voelen anders aan. Ik zoek met mijn mondje naar iets levends, maar proef eeni gummi speen. De vreemde handen' houden mij anders vast als ik een boertje moet laten. Ergens in mij wordt heimwee geboren, verlangen naar geborgenheid. Naar steeds weer hetzelfde, vertrouwde contact, zoals, niet lang geleden, daar binnen. Moe der, waar ben je? Studeer Je nu: peda gogiek: opvoedkunde? Loosdrecht Marjet Kuyvenhoven-Kok IKV en haar tegenhanger Heupwiegen Op een bijeenkomst in Leeuwarden hield Jan Pasveer een weldoordacht betoog over de liturgische praktijk, die in sommige kerken zijns inziens zulke vrije vormen aanneemt dat van smakeloosheid en stijlloosheid ge sproken moet worden. In een vlot artikeltje getiteld „Heupwiegen in de kerk" reageert A. J. Klei op deze bijeenkomst. Terwijl Jan Pasveers hartekreet aan een diepe betrokken heid met deze materie uiting gaf, po neert de heer Klei tussen een paar kwinkslagen door dat je in de kerk niet zo gauw over smakeloosheid en stijlloosheid moet praten. In Israël (aldus Klei) was men gewend te „hupp'len voor des Heren oog" en heupwiegen bij het gejank van een elektrische gitaar moeten we in zijn visie kennelijk in hetzelfde vlak zien „omdat de gemeenschap welke de gemeente vormt deze ruimte toelaat of zelfs gebiedt". Jawel, maar één zin verder blijkt toch ook de heer Klei wel verdrietig te worden, namelijk over de erbarmelijke teksten die bij combo-geluiden plegen op te klinken. Wat ik mij nu afvraag is waarom men zich alleen over die teksten druk zou mogen maken en niet over de al even erbarmelijke liturgische vormgeving waaraan deze teksten ontspruiten. Zwolle Han Prins Politici en alcohol Twee politici veroordeeld wegens rij den onder invloed van alcoholhou dende dranken. Twee mannen die moeten meewerken van de totstand koming van rechtvaardige wetten ter waarborging en bevordering van het welzijn van het volk. Twee mannen die derhalve geacht kunnen worden als eersten geroepen te zijn tot eerbie diging van deze wetten. Dat politiek bedrijven en alcoholgebruik onmoge lijk vrienden kunnen zijn, staat reeds in het zogenaamde Spreukenboek van Salomo (ongeveer 1000 jaar voor Christus): „Het past koningen niet. o Lemuël, het past koningen niet wijn te drinken, noch machthebbers be dwelmende drank te begeren" Waar om dan wel niet? „Opdat hij niet drinke en de inzettingen vergete en het recht van alle verdrukten verke- re". De gerichtheid op het welzijn van de onderdanen is onmiskenbaar! Hoe kunnen politici verwachten, dat men sen de door hen uitgevaardigde wet ten eerbiedigen, waaraan zij zichzelf kennelijk niet willen onderwerpen? Arnhem H. Ploeger Wat ik al lang vreesde is helaas einde lijk gebeurd: de EO heeft in naam van de Bijbel (welk een vloek!) haar zoveelste slangeëi uitgebroed. De EO die ons zo regelmatig laat horen wat Bijbelgetrouwe christenen moeten doen voor de vrede: met gesloten ogen (oogkleppen) pal achter de NAVO gaan staan, altijd meer geld vragen voor onze bewapening, klak keloos accepteren van de meest af schuwelijke atoombewapening en vooral de vrede niet verder laten ko men dan het „eigen hartje", want dan zou het wel eens om werkelijke beke ring kunnen gaan. Het is te hopen dat de synode van de hervormde kerk die zo eendrachtig en moedig zich in haar „schets" uitsprak tegen het bezit kernwapens zich door deze vrijblij vende EO bastaard niet van haar goede pad laat afleiden! Eenrum Eppo Vroom Eerste stap De teerling is geworpen, eindelijk na maanden overleg heeft president Car ter de kroon op zijn werk gezet en is er vrede gekomen tussen Egypte en Israël. De eerste stap is nu gezet. Maar iedereen had gedacht dat ook de Sowjet Unie zou meewerken dit te bereiken. Maar minister Gromyko heeft zich ontpopt als een fanatieke jodenhater door te gaan naar Damas cus en de Syriërs op te hitsen het vredesoverleg te saboteren. Dit is het ware gezicht van de Sowjet Unie. vissen in troebel water om terrorris- ten te helpen Israël van de kaart te vegen. Amstelveen J. Vos Vrede Veel mensen verwonderen zich over het feit, dat de aarts-vijanden Israël en Egypte een vredesovereenkomst hebben getekend. Menselijkerwijs ge sproken was het onmogelijk, ook na het bezoek van Sadat aan Israël, dat deze twee kemphanen ooit nog eens vrede zouden sluiten. Toch lag het volkomen in de lijn der verwachtin gen dat deze vrede er zou komen, nadat Carter vorig jaar de wereld opgeroepen had om voor deze vrede te bidden. Er zijn namelijk nog zoveel echt biddende Christenen, dat God de voor deze vrede opgezonden gebe den, op grond van Zijn beloften tot verhoring der gebeden in de bijbel, wel moest verhoren. Want onzelf zuchtige gebeden worden altijd ver hoord, als men maar echt bidt en ook verwacht dat het gebed verhoord zal worden. ROTTERDAM G. de Groot De kievit Als het zo doorgaat, dan verwacht ik ook nog een kamerdebat, van een dag en een nacht over het eierenzoeken bij ons. Daar zal ook wel zo n boeken wurm in de Kamer zitten, die ons als eierenzoekers, een smeer uit de pan wil geven. Karei V bracht het in 1524 ook al in opspraak. Maar wij in Fries land gaan nog rustig door tot 13 april 1979. Het is een grove laster dat wij de kievit uitroeien. Laat ons met rust en bewaar ons voor de wijsheid heer en geef ons de natuur en waarheid weer. Een oude AOW'er, maar verwoed eie- renzoeker, alsmede beschermer van onze kievit na 13 april. LEEUWARDEN SJ. Steins Belastingverhoging Wat is toch de reden dat het kabinet zo krampachtig vasthoudt aan een of andere vorm van eigen bijdrage van patiënten? Ditzelfde kan men trou wens vragen van al die andere maat regelen op het gebied van de gezond heidszorg en de bejaardenzorg. Maat regelen die men heel cynisch impopu lair pleegt te noemen, alsof populari teit iets ter zake doet wanneer het gaat om leven, gezondheid en welzijn van mensen. Een van de dingen waar tegen Jezus heeft moeten vechten was de opvatting, dat zieken en ge handicapten hun leed wel verdiend zouden hebben en dat Je hen gerust een trap na mocht geven. Mensen die toch al gedupeerd zijn door ziekte, een hulpbehoevende ouderdom, een zaamheid en daarbij behorend tot de minst draagkrachtigen, krijgen van deze regering vele trappen na. Een categorie van deze trappen wordt ook gevormd door de voortdurende stij ging van de indirecte belastingen door het plaatsen van steeds meer zaken in het 18 procentstarief van de B.T.W., waardoor de plaatsen van steeds meer zaken in het 18 pro centstarief van de B.T.W., waardoor de minder draagkrachtigen een veel groter deel van hun inkomen aan indirecte belasting moeten betalen dan de beter gesitueerden. Bij de ontwikkeling van Bestek '81 is ge zegd, dat „om politieke redenen" aan belastingverhoging niet te denken viel. Wordt het nu langzamerhand niet hoog tijd om die „politieke rede nen", welke die dan ook geweest mo gen zijn, te vergeten? Als er inder daad het geld moet komen dat Be stek '81 aan uitgaven nodig vindt, wordt het dan niet hoog tijd dat wij allen gezamenlijk zorgen dat het noodzakelijke er komt, via een open en eerlijke verhoging van de directe belastingen, dus naar draagkracht? Dat mag dan impopulair zijn, het is tenminste eerlijk, wat men niet zeg gen kan van dat steeds maar plukken van de minst draagkrachtigen, die ook de minst georganiseerden zijn: zieken en bejaarden. Bladel S. P. de Roos Predikant en politiek In de plaats waar ik vroeger woonde hing in de verkiezingstijd altijd een biljet van de ARP voor het raam van de predikant. Dat was een signaal. En iedereen verstond het. Nu de domi nees niet meer zo opvallend als kor poraals „hun" gemeenteleden in het gelid proberen te houden, moet deze taak overgenomen worden door ker keraden. Ik vraag me af: wat telt meer, de „claim" op de wereld of de inhoud van het evangelie? Nu de mensen over meer informatie gaan beschikken is deze keuze onvermij de- lijk. Den Bosch F. J. Boehmer Predikant en politiek (2) Er zal naar mijn mening geen beroe pingscommissie zijn die de voorwaar de stelt dat de eventueel te beroepen predikant beslist lid zou moeten zijn van het CDA. Er zijn dacht ik wel meer partijen die althans trachten uit te gaan van het Evangelie. Hetgeen natuurlijk niet wegneemt dat diverse achtenswaardige mensen lid zijn of stemmen op de zogenoemde progres sieve partijen. Waar het wel om gaat is de vraag hoe het mogelijk is dat een predikant zijn stem en dus steun, geeft aan een politieke partij die willens en wetens het Evangelie negeert en het slechts en uitsluitend van de mens verwacht. God heeft men daarbij niet nodig! Alles is daarbij ook op de materie gericht. Dat een beroepingscommis sie deze verantwoording tegenover de gemeente niet durft te nemen, moet men, dacht ik respecteren. Een andere vraag is wel of het nu direct op de weg ligt van een beroe pingscommissie de bewuste predi kant tot andere gedachten te brengen zoals gesteld in Trouw van 23 maart. Lijkt dit niet op het doorspelen van de zwarte Piet? Je mag dan ook de vraag stellen wat de theologische ho geschool zelf hier aan doet tijdens de opleiding van de predikant. Of laat men de politieke keuze daar in het midden? Is het niet gewenst en nood zakelijk om tijdens de studieperiode hieraan alle aandacht te schenken? Eemnes J. Bossema Paradiso(5) Het is gemakkelijk bezadigd in een leunstoel te vallen en al die anti christelijke elementen een enkele reis Iran te geven of iets dergelijks. Maar daarmee is de kous natuurlijk niet af, een beetje nederigheid is wel op z'n plaats. Kerken verstaan uitstekend de kunst de „eeuwige" waarden hoog te houden ten koste van in de knel gekomen mensen. De prijs die je dan betaalt is dat er een (steeds groter wordende) groep van mensen ont staat voor wie het evangelie niets meer betekent of zelfs weerstanden oproept. Dat is een te hoge prijs. Manifestaties, zoals die in Paradiso, zouden reden moeten zijn de hand in eigen boezem te steken. Als je zegt dat die mensen het kind met het badwater weggooien is dat best, maar dat legt op de christenmens de taak te laten zien dat er ook inderdaad een kind in het bad zit. Laat dus maar eens zien dat christelijk geloof iets betekent als het gaat over de ver drukten in onze samenleving. Als je dat niet kunt, pak dan maar in. AMSTERDAM Hans Mesdag Paradiso (slot) Het is ons als mensen die trachten te geloven, genoegzaam bekend dat al de eeuwen door het Christendom voor afbraak is aangeslagen. En ook weten wij maar al te goed dat wij een Christendom hebben dat aan het ver kondigde evangelie tegengesteld is. Dit behoeft men ons heus niet te vertellen of te bewijzen. En ondanks de verhelderende uiteenzetting van Simon Vinkenoog in Trouw van 27 maart jl., moest ik toch denken aan een andere manifestatie die ons ver meld wordt en wel in Handelingen 19: 21-40. Hier lezen wij van een zekere Dimetrium, een zilversmid, de maker van de zilveren tempeltjes van de wulpse vruchtbaarheidsgodin en te vens stadsgodin van Epheze, Arte- mis. Door de prediking van de apostel Paulus, die zeer indringend moet heb ben gewerkt, liep de handel van Di metrium gevaar. Toen werd door hem en zijn vakgenoten een demonstratie op touw gezet. Het parool luidde: „Groot is Artemis der Epheziërs!" Kortom het werd één grote verwar- ring. het liep op niets uit. Hieraan moest ik denken toen ik het verslag van de manifestatie, in Paradiso ge houden, had gelezen. AMSTERDAM Chr. Frerichs Dokter Moerman Ik vraag mij toch af waarom is de alternatieve geneeswijze van dokter Moerman afgewezen (Trouw 28 maart) op het advies van de Commis sie Muntendam, een commissie waar in ook vertegenwoordigd zijn de art sen van de pharmaceutlsche indus trie of van de georganiseerde medici, die altijd maar roepen: dokter Moer man moet maar eens met bewijzen komen. Of spelen de technici van elektronica ook een rol mee. om maar steeds door te gaan met bestraling (bombarderen van elektronen op het menselijk lichaam) waarvan de gevol gen zijn, vernauwing van de slok darm. afbrokkeling van de longen, ontkalking van het beenderengestel, afbraak van witte bloedlichaampjes. Dit alles ten gevolge hebbende dat de patiënt binnen de vier jaar sterft, terwijl men weet dat in de laatste vijfentwintig jaar geen vorderingen zijn gemaakt met de bestraling. HOOGEVEEN E. WolUng ADVERTENTIE eefstde gebf uik svoof senmten bevat een 1/2gram acetosal Van een onzer verslaggevers GRONINGEN - Aan de rijksuniver siteit in Groningen is begonnen met een onderzoek naar de geschiedenis van Groningen in de jaren van de tweede wereldoorlog. Men hoopt in zicht te krijgen in de wijze waarop de bezetting ingreep in bestaande struc turen en de reacties daarop van maatschappelijke groeperingen. ningen in oorlogstijd", gevormd door mensen van de universiteit, de cultu rele raad voor de provincie Gronin gen, het Groninger museum en het gemeente-archief Groningen. Behal ve materiaal uit overheidsarchieven van provincie, gemeente en het rijks instituut voor de oorlogsdocumenta tie, hoopt men ook materiaal te ver werven uit particuliere archieven. Het onderzoek moet uitmonden in Voor de flnanclertng van het onder- S"^!n^!nafm ZOek en het boek llevens Inleiding op -de bevrijding) alsmede in een boek. de tentoonstelling) hebben gemeente. provincie, het Anjerfonds en het HS De tentoonstelling wordt voorbereid Kammlnga-fonds subsidies toege- door een stichting „projectgroep Oro- zegd. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 13