De mislukking van twee mooie experimenten Vrede blijft een vrome wens Synode koos moderamen Trouw Exegetisch café in Den Bosch Hoe blank en zwart toch apart bleven (1) VAN DA A voorbijgangeC Geen massale christenvervolging in Ethiopië Conferenties Gesproken editie Centraal Weekblad DINSDAG 6 MAART 1979 TROUW/KWARTET door Aldort Schipper in 1942 kwam een Amerikaanse dominee en landbouwkundi ge, Clarence Jordan, op het idee een landbouwcommune te stichten, waar mensen van verschillend ras samen een leven van eenvoud en lichamelijke arbeid zouden kunnen leiden. Jordan was een man met moed en daarom kocht hij Juist in het donkere zuiden, in de staat Georgia, een stuk grond De landbouwcommune kreeg de naam „Kotnonla" Hoewel het niet aan moeilijkheden heeft ontbroken, is Kolnoma nu een welvarende com mune. die In de VS algemeen respect afdwingt Toch ls Kolnonia mislukt: in de vaste kerngroep van 39 ..part ners" zit niet één zwarte Amerikaan meer. Ongeveer vijftig kilometer van Kol noma bestaat sinds een jaar of tien een tweede landbouwgemeenschap: ..New Communities". Ook deze begon als integratiemodel van zwart en blank. Nu is New Communities echter uitsluitend zwart en in grote financië le moeilijkheden. Vorig Jaar moest de commune al een stuk grond verkopen om het hoofd boven water te kunnen houden. Georgia bezit nog veel van die schit terende „typisch Amerikaanse" voor oorlogse huizen. In Amerika betekent het woordje „vooroorlogs": voor de burgeroorlog Het zijn statige Victori aanse of koloniale houten huizen- Meestal wit. met een ruime voorgale rij. In die huizen wonen nog steeds de blanke boeren. En achter die villa boerderijen staan tegenwoordig de reusachtige landbouwschuren met de machtige combines, de plnda-rool- machines, de twaalfvoudige ploegen en de tractors. Als Je in Georgia van Americus naar Plains rijdt, zie Je dat tussen de machtige villa's de kleine schilderachtige optrekjes van de zwarte keuterboertjes staan. De huis jes zijn soms net verkleinde afgietsels van de blanke boerderijen. Er voor spelen de zwarte kinderen, net ^ls in de tijd van Uncle Tom. op blote voe ten. Is hier dan niets veranderd? In de jaren na de dood van Martin Luther King top 4 april 1968), ont stonden de wetten, die de zwarten ln de VS tot gelijkwaardige burgers moesten maken. Maar hoewel ze nu wettelijk gelijk zijn, ontbreekt daar maatschappelijk nog wel wat aan. Deze maand zou King vijftig jaar zijn geworden Verscheidene staten heb ben besloten de verjaardag van King tot een officiële feestdag te maken. De wetten zijn in orde en King wordt bijgezet in de Amerikaanse heldenga lerij. Maar op dit moment is de helft van de zwarte Jongeren in Amerika werkloos. En als Je kijkt wie er sociale bijstand krijgen, word Je duidelijk, dat de armen in de VS nog steeds zwart zijn. Toch is er misschien ln het zuiden nog het meest veranderd. Dr. King was ln 1961 en 1962 In Albany, Geor gia. een van de staten, waar Je vroe ger grote plantages met slaven had. Na de opheffing van de slavernij ble ven de slaven als landbouwarbeiders op de grote boerderijen. Er kwam pas verandering, toen, in de tweede helft van de vorige eeuw. land. dat rege ringseigendom was. aan zwarte boe ren werd uitgedeeld. Maar die hadden zo'n achterstand in beheerscapacitei- ten, dat in de loop van deze eeuw het meeste land weer in handen van blan ken was. De zwarten bleven de ver pauperde onderlaag van de maat schappij vormen. Ku Klux Klan De burgerrechtbeweging met King als de grote profeet, hielp de mensen aan hun stemrecht. Een stad als At lanta wordt nu door zwarten be stuurd en de typisch racistische poli- tieman, die in de jaren zestig ln zijn KrOKOQll vrije tijd nog een zwarte kerk in brand kwam steken, is nu allang ge woon ergens nachtwaker geworden, omdat de overheid hem niet meer lust Ds. Charles M. Sherrod, leider New Communities geeft aan blanken, die het ..slachtof fer" worden van omgekeerde discri minatie. „De klansmen beginnen onze strijd- methoden toe te passen", zegt Char les M. 8herrod. Hij ls baptistendomi nee en de leider van New Communi ties. Hij kwam in het begin van de jaren zestig, in het kielzog van Martin Luther King naar Albany, Georgia. Hij was er de eerste veldwerker van de 8NCC, de studentenbeweging voor gelijke burgerrechten. „Voor alles wat we hebben bereikt hebben we moeten vechten", zegt hij. Het sociale denken in de VS is op sommige punten lang niet zo achter lijk als ln Europa wel eens wordt vermoed. Er wordt in de wet voorzien in een soort omgekeerde discrimina tie: aan zwarten wordt extra oplei dingskans geboden. Maar dit wordt nu met de grondwet ln de hand door sommige blanken met succes aange vochten. ZIJ worden daarbij dikwijls geholpen door de Ku Klux Klan, die ln vele plaatsen tegenwoordig ln het openbaar opereert en rechtshulp 8herrod studeerde eerst sociologie en daarna, aan het beroemde Union Col lege in New York. theologie. De be vrijdingstheoloog Jim Cone was zijn studiegenoot. In de jaren zestig zwier ven de studenten van de SNCC in Georgia van huis tot huls, om de mensen te vertellen dat ze gebruik moesten maken van hun democrati sche rechten. Ze hadden geen bezit. Maar ieder huis. waar zwarten woon den. stond voor hen open. De jongens riskeerden heel wat. De blanken wa ren bewapend. „We waren echt bang voor de blanke. Als mijn moeder in de winkel een hoed wilde kopen, moest ze eerst een kous over haar hoofd doen. om te zorgen dat de hoed niet door haar kroes bezoedeld zou wor den. De blanken wilden dat we be leefd Ja meneer" en „nee meneer" zeiden, ook al was de zwarte man tachtig. Als we niet genoeg eerbied toonden, kon je een pak slaag Eer wachten". Sherrod vertelt hoe hij ln 1961 in Beker County in Georgia kwam voor een burgerrechtendemonstratie. „De sherif noemden we „de krokodil". Toen we de grens van Beker County naderden, werden we Ineens door po- litie-auto's Ingesloten. De mensen werden in elkaar gebeukt. Ik zat ziek ln een auto. Toen ik volgens de kroko dil niet snel genoeg naar buiten kwam. werd lk naar buiten getrok ken. Ze brachten ons met ons allen naar de gevangenis. Ik moest mijn schoenen en mijn broek uitdoen. Ze wilden ons vernederen. Maar lk wei gerde „yes sir" te zeggen. We begon nen te bidden en te zingen. Toen stopten ze ons in „het gat", een isola tiecel van vier bij vier voet met een tralievenstertje." Kerkdienst Ook al is dit alles bijna twintig jaar geleden, Sherrod praat er heftig over met de overgave van een zwarte bap tistenpredikant op een preekstoel. Ik hoor het aan en denk na. Sherrod vertelt verder. Dat hij later terug kwam in Beker County voor een mee ting, tevens kerkdienst. „Ik moest de dienst leiden. Ineens zag ik sherifs in de kerk. Ik wist dat ze van plan waren ons dood te schieten en ik kon niet bedenken wat ik moest doen. Terwijl ik op de preekstoel stond te bidden, zocht ik naar een oplossing. Ineens bedacht ik: er zitten een paar journa listen ln de kerk, van Associated Press en van de New York Times. E n toen ik amen had gezegd, vroeg ik de persmensen op te staan, zodat de sherifs goed wisten dat de hele wereld het zou horen als zij hun plannen zouden uitvoeren. Op dat moment gebeurde niets, maar een paar dagen later brandde de kerk af". Sherrod hoort niet tot de zwarten, die zich nu happy voelen in de VS. „De mensen die ons dit alles hebben aan gedaan. zijn nooit gestraft. Mijn schoonvader ls doodgeschoten bij een meningsverschil over een koe en zijn- moordenaar loopt nog gewoon rond". Israël Israël heeft lange tijd voor de Ameri- Amin Sheriff, een van de varkenshoeders van New Commu nities kaanse zwarten een symbool-functie gehad. Charles Sherrod reisde er in 1968 heen. Hij zag er hoe de kibboets en de moshav werkte. Het wat vrijere systeem van de moshaviem trok hem aan. In de kibboets ging alles wat mogelijk was coöperatief. Dat ging Sherrod iets te ver. In de moshav was alles wat voordelig was gezamelijk. Dat was eem goed model voor Ameri- ka's zwarten, dacht Sherrod. Hij wist geld los te krijgen van de Ford Foun dation, van Rockefeller en van de presbyterianen om een groot stuk land te kopen van 5.200 acre. De coöperatieve boerderij New Commu nities, die Sherrod en zijn vrienden daar begonnen, bestond vorig jaar tien jaar. Het eerste doel is het geza menlijk bezitten van land om daar mee zwarte macht te hebben. Maar vorig jaar moest New Communities een stuk land verkopen, omdat de vijf en twintig leden van de moshav het financieel niet konden bolwerken. Na een paar jaar droogte konden ze geen geld meer lenen voor minder dan achttien percent. „Ze gaven ons de slechtste bestrijdingsmiddelen en het oudste zaad", klaagt Sherrod. Hoe moeilijk het voor zwarte onder nemingen is om aan financiële mid delen te komen, vertelde het blad Black Enterprise van januari. „Op het moment zijn vooral ondernemin gen van minderheden kwetsbaar. Hoge rente en een moeilijker krediet drukken het eerst op bedrijven van minderheden". Als ik over de velden van New Com munities lopp, kom ik de twee var kenshoeders tegen. De ene jongen vertelt dat hij lid is geworden van de zwarte moslims. Hij heeft een andere naam aangenomen: Amin. Hij is afge studeerd in de sociologie, maar na zijn studie kon hij geen werk krijgen. •Sinds anderhalf jaar zorgt hij nu, samen met zijn kameraad Kenneth voor de tweehonderd varkens van New Communities. „Mijn vader en moeder waren er uit Georgia heen gegaan. Vader deed allerlei baantjes:' vrachtwagenchauffeur en los werk man. Later werd hij werkloos. Ik ben vastbesloten hier te blijven. Mij drij ven ze niet meer van het land af", zegt Amin, maar hij kijkt wanhopig. Sherrod heeft nog allerlei plannen. Bijvoorbeeld om voor vijfhonderd mensen op New Communities huizen te bouwen. Maar voorlopig moet hij zien geld te krijgen om de vijf en twintig die er nog zijn, in leven te houden. Zondags moet ik bij de familie John son komen eten in hun huisje op New Communities. De man is de land bouwdeskundige van de coöperatieve boerderij. Als ik 's middags om half drie met een fles wijn in de hand aan de verveloze deur aanklop, word ik ontvangen door meneer Johnson, die me verward meedeelt dat zijn vrouw uit huis is weggelopen. „Ze kon het niet langer opbrengen, te moeten le ven van ons weekgeld", zegt Johnson mismoedig. EENHEID EN KWALI' Velen, waaronder ook vele niet-lej van de Anti Revolutionaire Pai vele niet-leden van het Christen Democratisch Appèl, zullen de discussies van jl. zaterdag ten aanzien van de beoogde fusieplaj van de confessionele partijen n grote spanning gevolgd hebben. 1 Objectief gezien hebben de KVPfc de CHU geli j k wanneer ze zich st^i op het standpunt: afspraak is afspraak, waarbij ook vele leden f de ARP zich voegden. Tegelijk m^, opgemerkt worden dat dit standjji geheel als formeel overkomt wani het bij zo'n algemene kreet blijft.!' de uitspraken, zowel van partijen! personen heb ik nauwelijks een inhoudelijke aanduiding van een argumentatie aangetroffen. Het< me sterk denken aan: ik ben erteg- omdat ik ertegen ben. Het kwalij I maakte een oud-minister het dooi] stellen datje de geschiedenis nietj kunt tegenhouden. Hij vond dat P* geloof ik nogal progressief. En daL leek het ook. Je kunt niet naar her verleden terug, merkte hij nog opj» B Toch klonk het allemaal progressiever dan het was, want <r groep-Goudzwaard wil helemaal^ naar het verleden terug en wie suggereerden dat hier een oud sode' antirevolutionair triumfalisme aa| r het woord kwam. toonden daarmee helemaal er niets van begrepen te hebben. De stelling: de geschiedeét is niet tegen te houden is uiteraard van oer-conservatieven huize. Ik v denk dat dèt bijvoorbeeld een taala van een christelijke partij is: „de ei geschiedenis", opgevat als het bijf€ automatisch doorgaande gebeurefr juist hier en daar een halt toe te roepen, vanuit andere normen da* dat het niet tegen te houden is. Oj>c die normen werd nergens ingegaailr >l En met de dag groeit het vermoed dat hier een eenheid nagestreefd i wordt om de eenheid zelf. Vandaai ook de dramatische klachten bij sommigen. Het behoort bij dit n patroon. Niet luisteren naar hen dje naar de kwaliteit vragen moet eenag partij op den duur altijd opbrekerth ADVERTENTIE RECTIFICATIE In de afgelopen zaterdag op deze pagina geplaatste advertentie van WOORD EN GEEST (blad ter bevordering van het gere formeerd kerkelijk leven) stond een verkeerd telefoonnummer vermeld. Het goede nummer Is: 010-840074 Voor abonn en proefnummers J. M v Geldere. Weimansweg 21 Rotterdam 24. ADVERTENTIE waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O. Poslma HOOFDKANTOOR Postbus 0S9 «000 AW 4 tel 020-913456 iele» «3006 Postyro 66 00 00 Banh Ned C'ediatbank Rekeningnr 23 00 «2 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT 3000 AX Rotterdam tel 010-«15S€ •n bezorging) t»l0t0-t «SS® |L 115700(1 REGIO DEN MAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEOÈRLANO (uitsluitend admmistrat«e) 8000 AA Zeoae lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Abonnementsprijzen Advertentietarieven op aanvraag Opgave lammebencMen 9-19 30 van maandag l/m vrifdeg Op zondag van 18- 20 uur teiel 020-913456 020-936668 o« SChrt£»k£ aan MrWW. aWakng postbus 433 1000 AX HMSTERCAM Adres«n»Z!g.ng»n u<tsk*1end ectviftONfc aan onze Amsterdams* adressen DRIEBERGEN De synode van de Nederlandse Hervormde Kerk is gis teren aan haar voorjaarszitting van drie dagen begonnen. Omdat het ging om de eerste van drie vergaderperio den van 1979 werd aan het begin het moderamen (bestuur) voor dit jaar gekozen. Ds G. Spilt uit Ede werd opnieuw tot praeses (voorzitter) gekozen. Asses sor. (eerste) waarnemend voorzitter, werd ds S. Kooistra. te Menaldum (Fr.). Voorts maakt dr A. H. van den Heuvel, de secretaris-generaal van de Nederlandse Hervormde Kerk. als zo danig als scriba (secretaris) opnieuw deel uit van het moderamen. Tweede assessor werd ds C. B. Bot te Eerbeek, die ook vorig jaar als „twee de reserve" achter de bestuurstafel te vinden was. De derde assessor voor 1979 is mevrouw W. J. van der Schans, diaken ln de hervormde ge meente te Bennekom. Voorts werden de volgende tien syno deleden aangewezen om te zamen met het drie man sterke moderamen (praeses. assessor en scriba) als breed moderamen (dagelijks bestuur) dienst te doen: mevrouw ds C. de Vries uit Ten boer. ds C. B. Bot uit Eerbeek, ds J. Vroengindewey uit Emmeloord, mevrouw ds A. Els inga uit Bakkeveen, de ouderlingen H. J. ter Haseborg uit Wlnsum, G. H. Fran ken uit Beek (bij Nijmegen), J. Haeck uit Hoevelaken en R. A. van Oosten uit Zelhem, Kerkvoogd J. J. van Vliet uit Almelo en diaken mevrouw W. J. v.d. Schans uit Bennekom. OENêVE (anp) Een delegatie van de wereldraad van kerken zegt in Ethiopië te hebben vastgesteld dat christenen het er soms hard te verdu ren hebben, maar er geen bewijzen zijn van een stelselmatige vervolging De uit zes kerkvertegenwoordlgers bestaande groep die in januari en februari door Ethiopië reisde, spreekt van willekeurige gevangennemingen zonder proces en folteringen alsook van afzonderlijke maatregelen tegen kerken en kloosters. Van massale terechtstellingen is geen sprake, zo meent de delegatie. Ook berichten over de sluiting van alle kerken in het gebied van Kaffa zou den niet waar zijn. De orthodoxe kerk van Ethiopië, een van de oudste christelijke kerken, telt volgens de delegatie zo'n 17 mil joen leden en 200.000 geestelijken. Zij heeft de beschikking over 16.000 kerkgebouwen en kloosters. Na de afzetting van keizer Haile Se lassie en de machtsovername door een links georiënteerde militaire raad in 1974 heeft de kerk ln Ethiopië een onzekere positie, zo meent de afvaar diging Geen verder onder zoek lijkwade Turijn TURIJN (ANP) AarUbisschop Anastasio Alberto Battestrero van Turijn heeft een verder wetenschap- pelijk-technisch onderzoek van de „Turtjnse lijkwade" verboden. Twee Amerikaanse instituten hebben aan- gebodert. te proberen met de zgn. „C- 14-methode" de leeftijd te bepalen van de als grafdoek van Jezus Chris tus vereerde doek Volgens de aartsbisschop is de „C-14- methode". waarmee het doen en la ten van koolstof in een object wordt onderzocht, nog niet ver genoeg ont wikkeld „De leeftijd van een voor- we» p kan met die methode slechts op twfc -honderd Jaar precies worden be paal 1 Dat is te onnauwkeurig en daarom zinloos", aldus Battestrero. HIJ wil nog een Jaar of tien met een dergelijk onderzoek wachten Vrouwen lezen en leven, stereoty pe opvattingen over de vrouw en hoe zij zich daarvan kan losmaken. 19-20 maart, vervolg 9-10 april. Kerk en Wereld. Driebergen (tel. 03438-2241). Lijden van Christus, retraite o.l.v. prof. dr. P. Schoonenberg, 17-24 maart. Maria Reparatrix, Maastricht (tel. 043-16304). Arbeidsweekend. voor allen die in een bedrijf aan democratisering wer ken of daarmee sympatiseren. 23-25 maart. Stichting Barchem, Barchem (tel. 05734-443). NIEUW Dr. Pierre Lanarès: ISRAËL - Relaas van een roeping Wat heeft Israël gedaan met zijn godde lijke roeping? Speelt Israël nog een rol in Gods plan voor de toekomst? Paperback; met illustraties en kaartjes 260 blz. Prijs f 29,90. Uitgeverij 24yO AG Verkrijgbaar bij de boekhandel ij „VERITAS" Postbus 287 AG ALPHEN AAN DEN RfJN ERMELO Met ingang van 1 april zal het gesproken-periodieken-be stand van de Christelijke Blindenbi bliotheek worden uitgebreid met het gereformeerde kerkblad Centraal Weekblad. De redactionele tekst zal ln zijn geheel worden overgenomen. De blindenbibliotheek streeft emaar, het blad elke week zo vroeg mogelijk uit te brengen, al zal het vermoedelijk niet mogelijk zijn de gesproken editie uit te brengen op dezelfde dag als de gewone uitgave verschijnt. DEN BOSCH Binnen het be raad van kerken Den Bosch en Vught is een plan ontwikkeld om een „exe getisch café" te beginnen. De bedoe ling is een maandelijks ontmoetings punt voor pastores, catecheten en pastorale werkers om elkaar te hel pen de boodschap van de bijbel in deze tijd juist te verstaan. VUGHT Pe-hulpactie Kerk in Nood (voorheen Oostpriesterhulp) verwacht dit jaar ruim vijf miljoen voor bóuwprojecten te kunnen beste- Structuuronderzoek joodse gemeenten DEN HAAG (ANP) Een speciale commissie gaat de structuur van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenoot schap (NIK) onderzoeken. Hiertoe is besloten op een besturenconferentie van het NIK, waarbij vertegenwoor digers van alle aangesloten gemeen ten aanwezig waren. De formele structuur van het NIK en zijn houding tot de afzonderlijke ge meenten is gebaseerd op de toestand van voor 1940. De meeste gemeenten waren toen in staat zichzelf cultureel te bedruipen. Dat is nu niet meer mogelijk. Een vergaande centralisa tie op het gebied van financiën, ken nisoverdracht aan volwassenen, on derwijs en steun in rituele zaken is nodig, zo schrijft het Nieuw Israëlie- tisch Weekblad. den. Enkele projecten zijn herstel van een oude kerk in het Hongaarse Du- naujvaros, hulp bij de bouw van een pastoraal centrum voor de Focolarini in Buenos Aires, bouw van 17 pasto rale centra in de buitenwijken yan Lima (Peru) en van een kloosterkapel in Thnzanië. LOURDES Lourdes trok in 1978 4.259.000 bedevaartgangers, ongeveer 200.000 meer dan in 1977. Voor 1979 zijn reeds 660 bedevaarten aangekon digd. OSLO De Noorse afdeling van het internationaal humanistisch ver bond wil, dat het aantal christelijke programma's op de radio sterk wordt beperkt. Volgens voorzitter Levi Fra- gell zijn het er gemiddeld drie op een dag. Geloof en gebed horen in de privé-sfeer van de mens thuis en niet in een staatszender, aldus Fragell. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam-Zuid: houwer te Nijverdal. Aangenomen naar Leersum: fe' Schaap te Oudega (Wymbrit% deel), die bedankte voor Ermeloifc Ridderkerk: J. Blom te St MaarC dijk. L Bedankt voor Apeldoorn en Werkendam: P. Koeman te Oenijg GEREF. KERKEN Beroepen te Leiden: L. C. Rietvel^ Wageningen. Aangenomen naar Papendrecht R. V. Schuddebeurs te Ureterp, i r H. I. Ambacht: P. A. C. BongenJ, Zweeloo, naar Dordrecht: J. vanjp Linden te Driebergen. Bedankt voor Meppel: A. Klom] ker te Bunde (W. Duitsland). Beroepbaar: W. J. Molenaar, hoopweg 30, 't Harde. lompË Tt MAROUBRA Het aantal Au straliërs, dat zich als buitenkerkelijk opgeeft, is de laatste jaren sterk ge stegen. In 1961 noemden zich 31.500 van de rond 14 miljoen Australiërs Zaandam, buitenkerkelijk, in 1976 ruim 850.000. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Twijzel-Kol merzwaag: T. Dijkema, kand. te ningen, die bedankte voor Blo! Lemelerveid, Waardhuizen en i DEN HAAG De barre weersom standigheden in Januari hebben de jaarlijkse tellingen van het r.k. kerk bezoek onbruikbaar gemaakt voor de statistiek. Het katholiek sociaal-ker kelijk instituut (KASKI) gaat het daarom overdoen, eind maart of be gin april. Verder komt er ook een telling met de paasdagen, om het kerkbezoek op kerkelijke hoogtijda gen te meten. door Aldert Schipper De hervormde kerk gaat weer een moeilijke tijd tegemoet. De synode lijkt serieus van plan opnieuw iets uit te spre ken over de kernbewapening, dat ditmaal verder gaat dan het uit 1962 stammende nee tegen het gebruik van kern wapens. Mensen die proberen ..wat aan de vrede te doen" kunnen nog zo vaak zeggen dat vrede te maken heeft met heelheid, harmonie, gezellig heid, maar ze merken elke keer weer dat het uit is met de gezelligheid zodra het woord je vrede op tafel komt. Er is bij mijn weten eigenlijk geen recent onderzoek gedaan naar de weerstanden en het wantrouwen, dat opgeroepen wordt wanneer vrede ter sprake komt. Het zou voor polemolo gen en vredesorganisaties en tegen woordig ook voor kerken misschien best belangrijk zijn te weten, hoe zij de mensen moeten benaderen om te voorkomen, dat zij al nee zeggen nog voordat de boodschap ls doorgedron gen. Zit dat misschien in het profeti sche toontje dat vredesmensen en kerken soms hebben. De rooms-katholleke vredesbeweging Pax Christl, die ook blijkbaar last heeft van een veel te voorbarig nee bij zijn doelgroep, heeft bij het 25-jarig bestaan in 1974 een werkgroep ge vormd met als opdracht na te gaan waarom mensen niet willen luisteren. De groep ls niet over een nacht ijs gegaan, want zo pas kwam de eerste vrucht van dit beraad beschikbaar. Pax ChrisU heeft zich beperkt tot zijn kerkelijke doelgroep. Waarom de vre desbeweging zoveel weerstand onder vindt. legt de commissie niet precies uit. Ook zij stamelt wat over het gebrek aan informatie van de pastor en vooral de opvatting van het moda le kerklid, dat politiek tabos zou zijn in de kerk, omdat die de eenheid bedreigt. Proberen Pax Christ! gaat in het boekje verder op de enig overblijvende weg: toch maar praktisch proberen, uitgaande van de gedachte dat je het beste gewoon kan doorgaan als je niet weet hoe je een karwei beter kan doen. Dus volgen een alternatieve liturgie, enke le aanwijzingen voor een verbetering van het pastoraat en de beschrijving van andersoortige kerkdiensten. Het boekje wordt besloten met een brief van de Bredase bisschop Ernst die erop neerkomt dat mensen die aan vrede doen. niet zo gelijkhebbe rig horen te praten. Ze moeten ruimte laten voor mensen met verschillende standpunten, schrijft de bisschop. De hervormde synode heeft zich deze gedachte blijkbaar aangetrokken. Vanochtend krijgen de synodeleden een schets van 34 kantjes voor zich waarover ze in groepjes kunnen deli bereren. Het Ls nog maar een schets en hij behelst nog niet het uiteindelij ke document, als dat er ooit zou ko men. Er kan nog van aues oesiist worden maar juist daarom zal de hel in de kerk weer losbarsten. We mogen de hervomrde kerk met deze moedige beslissing wel geluk wensen. De kerk is zelden zo'n leven dige geloofsgemeenschap, als nadat de synode of het dagelijks bestuur iets bedisselt waar veel kerkleden an ders over denken. De eenheid wordt dan bedreigd, roepen velen. Maar de gemeenschap blijkt dan des te hel derder, als het goed is. Het doel van de kerk, als zij er tenminste zoiets profaans op na houdt, is de eenheid. Voordat deze bereikt is, zullen eerst de meningen moeten botsen. Dat is het geheim van Jezus' belofte, dat Hij het zwaard komt brengen. Vrede, een vrome wens, bij dragen voor een pastoraat voor vrede, wegwijzer 10, Pax Christi Nederland. Te bestel len door het overschrijven van ƒ3,70 op postgiro 593352, ten name van Pax Christi, Den Haag. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Woerden: R. van Bee Baarn. m Aangenomen naar Middelburg (g telijke verzorging verpleegtehuis J Boede te Koudekerke): D. Coppo te Den Helder. Bedankt voor Ermelo: W. J. Qui Den Haag-Rijswijk; voor Mi< burg: H. de Graaf te 's-Gravenzai GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Vlissingen: A. Mi ken te Nieuw-Beijerland; te penzeel: C. Wisse te Koof broek. Bedankt voor Middelburg: A. 1 gerland te Krabbendijke; Tricht: J. Mijnders te Ridderld voor Haamstede: E. Venema] Drachten; voor Groningen: J. MdJ Rijssen. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-Zuid:! Stuut te Heerenveen; te Emmen: Eijer te Treebeek. Van Gennep na Leiden Van een onzer verslaggevers i| DRIEBERGEN De rector van theologisch seminarium van de derlandse Hervormde Kerk, dr. F van Gennep, ls benoemd tot kerki hoogleraar aan de Rijksunivers te Leiden met als leeropdracht praktische theologie. Hij wordt opvolger van dr. H. M. Bolkestein met emeritaat is gegaan. De heer Gennep is geboren in 1926, was h prediker te Den Haag. voorgang* Maarssen, predikant te Leidsci dam en is sins 1969 leider van seminarium Hydepark, het semii um van de Nederlandse Hervor Kerk waar predikanten van deze 1 nascholing kunnen ontvangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2