Oplossing
kerstpuzzel
Nicolette blijft
een schat
Enschede wil
textielmuseum
(én huizen)
in oude fabriek
'Boorplan Ameland
ten dele uitvoeren'
Pop op
de plaat
Gorilla geboren
in dierenpark
van Wassenaar
'Den Haag' moet snel beslissen - anders
slopen
Jaar voor meedoen
aan juwelenroof
Kabinet wil natuurschoon sparen
ZATERDAG 27 JANUARI 1979
BINNENLAND
TROUW/KWARTET
29
Horizontaal: 1 heil; 4 raveel; 9 ons;
12 bezaan; 17 kind; 21 arm; 23
pees; 24 opaak; 26 wolf; 28 kou; 29
la; 30 sar; 32 nu; 33 en; 34 ar; 36 es;
37 mug; 39 eb; 40 vader; 42 wilg; 43
reet; 44 betel; 46 egel; 47 Deo; 49
mol; 50 bode; 51 tevens; 53 om
keer; 54 es; 56 pe; 57 nar; 59 opeen;
62 gijn; 63 pad; 65 ol; 66 la; 67 hel;
68 bij; 69 evenredigheid; 75 ut; 76
vak; 77 na; 78 ed; 79 ee; 80 re; 81
taf; 83 pot; 84 els; 87 rog; 89 sop; 91
Bea; 93 gas; 96 lik; 98 al; 99 frats;
101 rapen; 103 zegen; 105 si; 106
magneet; 107 vis; 108 neg; 110 la
veren; 112 slab; 113 dun; 114 pat;
115 erg; 117 kar; 118 vuil; 119 le
ven; 121 kass; 122 riek; 124 lepel;
126 rij; 127 lijn; 128 kets; 129 twee;
130 non; 131 on; 133 ra; 134 er; 136
gunst; 138 islam; 141 tat; 142 tij;
144 slaaf; 146 atoom; 148 vals; 151
parel; 153 avond; 154 amen; 158
era; 160 Ee; 161 mo; 163 ase; 164 re;
165 ruw; 167 Isis; 169 kant; 170 tas;
172 pg; 173 voren; 175 tent; 177
wand; 178 gedag; 180 aalt; 181 lob;
183 nor; 184 aat; 185 hak; 186 mijn;
187 aandeel; 189 koe; 191 var; 192
beleven; 194 er; 196 norse; 198 me
ter; 201 menen; 202 ml; 203 nljf;
205 pat; 206 ase; 208 kal; 209 rul;
211 isr; 212 mug; 213 kam; 215 on;
216 ra; 218 KO; 219 uw; 221 lid; 222
rij; 223 liefdespoëzie; 226 en; 227
ban; 228 em; 229 op; 230 bod; 232
vod; 233 ruwte; 234 som; 236 es;
239 ge; 240 calssa; 243 Jasmijn; 247
moet. 248 aan; 249 nat; 250 sela;
251 langs; 253 trui; 255 open; 258
petje; 260 ka; 262 toe; 263 me; 264
in; 265 ei; 266 of; 268 koe; 269 nu;
270 erf; 272 mast; 274 garen; 278
peon; 280 dor; 281 naaf; 282 mat
ten; 283 Ier; 284 tonkin; 285 leng.
Vertikaal: 1 halveren; 2 era; 3 lm;
5 ap; 6 ven; 7 eeuw; 8 es; 9 op; 10
na; sa; 13 ew; 14 zoet; 15 als; 16 af;
18 lk; 19 Noe; 20 dubbelen; 22 wad;
24 ongestoord; 25 kartonnage; 27
nut; 30 salet; 31 rede; 33 el; 35 re;
37 melk; 38 gebed; 40 vet; 41 ren;
44 bom; 45 lor; 48 Ossagen; 49
morbide; 52 zee; 55 sap; 56 pijl; 58
rabat; 60 ple; 61 ell; 61 getal; 64
dijk; 67 hut; 70 var; 71 neg; 72
doop; 73 heb; 74 ira; 76 vol; 82 fis;
83 passer; 84 erg; 85 landen; 86
steun; 88 op, 89 sas; 90 pen; 92 eg;
93 geval; 94 ageren; 95 8ER; 97
killen; 99 fabel; 100 sen; 101 rits;
102 neer; 103 zak; 104 neven; 106
mal; 107 vaas; 109 grit; 111 nul; 114
patat; 116 gewei; 120 vijl; 121
kerstfeest; 123 kerstavond; 125
pos; 132 butaan; 135 pajong; 137
naar; 139 llto; 140 os; 143 om; 145
lp; 147 od; 148 vermanen; 149 are;
150 la; 152 leien; 153 amant; 155
ma; 156 esp; 157 negentig; 159 uur;
162 bad; 165 rotan; 166 weldra; 168
snok; 169 kaar; 170 tekens; 171
samen; 173 vla; 174 noest; 176
trom; 177 waar; 178 galei; 179 gin;
182 bee; 185 hem, 188 nop; 190 eek;
191 vel; 193 ver; 195 rijk; 197 ijs;
199 taks; 200 nu; 202 mud; 204
farad; 206 ani; 207 erf; 209 roe; 210
lui; 212 minos; 214 mijn; 215 olie
man; 217 aderlating; 218 koper
groen; 220 welzijn; 221 leb; 224
emu; 225 pot; 227 bos; 231 dog; 232
vermaken; 235 metalurg; 237 pa
tat; 238 wijsje; 240 cel; 241 sage;
242 sas; 244 aap; 245 stek; 246 nee;
252 nos, 253 tets; 254 ui; 256 pi; 257
noen; 259 tof, 261 ara; 263 mat; 267
fok; 269 non; 271 fa; 272 ma; 273 te;
275 ai; 176 re; 277 er; 278 po; 279 ni;
280 de.
De zin luidt:
WIE TEVREDEN IS OVER
Z'N ARBEID HEEFT RE
DEN VAN ONTEVRE
DENHEID OVER Z'N TE
VREDENHEID
DE PRIJSWINNAARS ZIJN: Me
vrouw G. Wijnsma-Kluin, De Pla
taan 18, Dldam; Mevrouw J. Aart-
sen-de Koomen. 't 8piker 91,
Warnsveld; H. Sipma, ds Boek
holtstraat 32, Surhuisterveen, Me
vrouw J. M. Veen-Nijman, Suri-
namepleln 76". Amsterdam. Me
vrouw A. Groen-Buytelaar, Ra-
venweg 29. Apeldoorn; Mevrouw
E. M. Spierenburg. Veemarktplein
31 bis, Utrecht; Ineke Smallen-
burg, 3e Kostverlorenkade 29 hs.
Amsterdam; H. J. van Halsema,
Dr v. d. Knaaplaan 12, Rijswijk;
A. Saletijn, Harmonielaan 58, Die-
men; H. LagerweiJ, Romano 16, 't
Harde, P. A. de Graag, Springer-
straat 276, Rotterdam; P. Schee-
fen. Heuvel 51. Oeldrop; Betty
Buist, Hoofdstraat 216, Oostwold;
Gert Sokkema, Vaartweg 88,
Smilde
door Willem-Jan Martin
De oplettende lezer (en dat zijn we
natuurlijk allemaal) zal het niet
zijn ontgaan, dat zeer bovenaan
het lijstje met de twintig beste
platen van het afgelopen jaar (zie
Trouw van 23 december j.l.) het
meest recente werkstuk van Neil
Young een plaatsje had gekregen.
Zelfs wist „Comes A Time" (want
daarover gaat het) een zilveren
medaille te veroveren.
Bij een bespreking destijds vestig
den wij ter verklaring van deze
toch min of meer plotselinge, kwa
litatief hoogwaardige uitbarsting
onder meer de aandacht op
Youngs samenwerking met de tot-
dantoe relatief onbekende zange
res Nicolette Larson, die het feno
meen op de betreffende elpee met
raad en daad, maar vooral zeer
ontroerende en raak getroffen vo
calen terzijde stond. Het verleen
de mede Comes A Time" een
intensiteit, die her en der terecht
aanleiding gaf tot vergelijking
met de fameuze duetten van
Gram Parsons en Emmylou
Harris.
Intussen is Parsons overleden en
timmert Emmylou al geruim te
tijd aan een solo-carrière, waarbij
zij evenwel per elpee aan zeggings
kracht blijkt te verliezen. Sinds
kort is nu ook Nicolette Larson als
kleine zelfstandige in de markt en
het lijkt erop, dat de vergelijking
met Parsons en Harris inzoverre
doorgetrokken kan worden, dat
ook hier de magie toch vooral ge
zocht moe(s)t worden in de bijzon
dere aard van het samenwerkings
verband. Los van (de muziek van)
Neil Young blijkt ook Nicolette
weinig meer dan een doodnormale
zangeres, cüe het met name moet
hebben van een scherpe reper
toirekeuze en een gezegend stel
begeleiders.
Natuurlijk, het blijft gaan om wei
nig minder dan een van de groot
ste schatten in het hedendaagse
popwezen. Het debuut althans,
eenvoudig „Nicolette" (Warner
Bros. BSK 3243) geheten, demon
streert een „performance", zoals
men die in de damesafdeling niet
vaak aantreft. Zelden maakt men
iemand mee, die zo duidelijk hoor
baar zoveel plezier in haar werk
staat te hebben. Dat maakt veel
goed, maar het kan de plaat voor
mij toch niet naar het niveau til
len, waarop het Amerikaanse mu-
ziekperiodiek „Rolling Stone"
deze meende te moeten plaatsen:
„female singer of the year", of hoe
ze dat daar ook mogen noemen.
Daarvoor ontbreekt toch te veel.
Bijvoorbeeld is de repertoirekeuze
niet zeer sterk, terwijl de „songs"
ook wat ongelukkig over de elpee
zijn verdeeld. Het resultaat is een
eerste kant met al te veel risicolo
ze, „up tempo" stukken, die noch
tans niet echt swingen (Jesse Win
chesters „Rhumba Girl (Man)",
„You Send Me" van Sam Cooke,
„Mexican Divorce" door Burt Ba-
charach en Bob Hilliard, en bij
wijze van eerbetoon een wat al
te gladde registratie van Neil
Youngs „Lotta Love"), terwijl de
tweede zijde door het aaneenrij
gen van qua toonzetting niet erg
afwijkende „country"achtige
nummers al snel een beetje begint
te zeuren.
Een ander punt is de instrumen
tale verwerking van eenenander.
Mooi is dat allemaal, maar ook
niet meer dan dat. De in groten
getale opgetrommelde kanonnen
(Bill Payne, Paul Barrère, Herb
Pedersen, Albert Lee, Klaus Voor
man, James Burton en vele. vele
anderen) spelen moeiteloos de
mussen van het dak, maar tegeno
ver bijvoorbeeld een paar welge
mikte gitaarstoten uit de koker
van Nell Young blijft het allemaal
toch vooral vorm, pakpapier met
een mooi strikje, dat slechts blijft
voldoen bij een beschouwing, die
niet dieper wenst te gaan.
Al met al is het debuut van Nico
lette Larson zo geen gebeurtenis,
waar nog lang over nagepraat zal
worden. Gaat het om een in dit
genre gemiddelde plaat, die men
zonder problemen kan onderbren
gen bij alle Ronstadts en Harris-
sen, welke de afgelopen jaren ver
schenen zijn. Maar het blijft een
schat, die Nicolette. Wie dat durft
te ontkennen, kan bij mij eigen
handig een paar optaters in ont
vangst komen nemen.
De heren
Snel over dus maar naar de heren,
hier vertegenwoordigd door Elvis
Costello and The Attractions, met
een derde afschuwelijk verpak
te langspeler genaamd „Armed
Forces" (Radar RAD 56 597). De
verpakking dekt ook hier de in
houd echter niet, want wat Costel
lo bij elkaar bedacht heeft, doet
wederom een kansrijke gooi naar
torenhoge omzetcijfers. Tekstma-
tig is de zaak niet steeds even
goed te volgen (en dat is Jammer,
Nicolette Larson
want waar zulks wel lukt, blijkt
ook hier Costello's unieke sarcas
me. waarbij niet zelden het leeer
het moet ontgelden; volgende
keer dus een tekstvel graag), maar
melodieën en instrumentale ver
werking geven er ook zonder dat
weer eens blijk van, dat men weet
hoe popmuziek anno 1979 in el
kaar gezet moet wordenr'mét res
pect voor de grondleggers van het
genre en voorgaande ontwikkelin
gen en vondsten in het algemeen,
zónder bloedeloos copieerwerk of
een vervallen in een meestentijds
uit een combinatie van verveling
en kassadrift geboren „revivals".
Costello (en zijn „producer" Nick
Lowe) springt creatief met zijn
bronnen om. Op „Armed Forces"
is het resultaat een handvol ma
gistrale stukken (o.m. „Accidents
Will Happen", „Oliver's Army",
„Party Girl" en „Goon Squad").
terwijl de rest in elk geval het
hoge peil van de directe voorgan
ger „This Years Model" hand
haaft. En dit dan tussen een gi
gantische stapel tournees door.
Klasse.
Intussen ligt heel Duitsland plat
voor de Nina Hagen Band Ge
hoord hebbend een eerste gelijk
Elvis Costello and the Attractions
namige elpee (CBS 83 136), moe
ten we, geloof ik, toch constate
ren, dat onze oosterburen er al
weer niets van begrepen hebben.
Natuurlijk, Nina is een bijzondere
verschijning, terwijl ook het feit
dat een klassiek geschoolde zan
geres naar het popwezen over
stapt niet dagelijks voorkomt. Ik
zie tenminste „onze eigen" Gré
Brouwenstein niet een, twee, drie
hetzelfde doen. Maar daar gaat
het allemaal niet om. Slechts de
muziek als zodanig telt en zo be
zien laat het verschijnsel Nina Ha
gen Band zich kwalificeren als een
mengelmoes van „punk" en vrij
pittige „rock", die Juist de dertien
in het dozijn volmaakt. Sonst
nichts.
Waarmee we de ons toegemeten
ruimte weer hebben opgebruikt.
Op de plank nog elpees van Still
water („I Reserve The Right"),
Gordon Giltrap („Fear Of The
Dark"), The Marshall Tucker
Band („Greatest Hits"). WUlie Nel
son („Willie And The Family
Live"). Johnny Cash (..Itchy
Feet"), Peaches Si Herb („2 Hot!"),
Joe Tex („He Who Is Without
Funk Oast The First Stone") en
Gregg Diamond („Star Cruiser").
U ziet maar.
door Jac. Lelsz
WASSENAAR (ANP) De gorilla
Linda in het dierenpark Wassenaar
heeft gisteren het leven geschonken
aan een Jong. Het is volgens de direc
tie van het dierenpark de eerste keer
in de geschiedenis van de Nederland
se dierentuinen dat een gorilla in ge
vangenschap wordt geboren. In het
buitenland komt het zelden voor.
De blijde gebeurtenis is het gevolg
van de logeerpartij van Linda bij va
der Tembo in Artls in Amsterdam.
Ook Linda zelf schijnt in de gaten te
hebben dat haar baby een bijzonder
heid is. Ze houdt het Jong zo angstval
lig bij zich, dat het personeel van de
dierentuin nog niet heeft kunnen
vaststellen of het om een mannetje of
een vrouwtje gaat. Daarom was er
gisteren ook nog geen naam voor de
nieuwste aanwinst van het dieren
park gekozen.
In de zomer van 1976 was er ook even
hoop dat de eerste gorilla-baby in
Nederland zich aandiende. Na enkele
weken van spanning bleken de twee
moeders-in-spe evenwel schijnzwan-
ger te zijn.
ENSCHEDE Wordt de ko
lossale Jannink-fabriek in En
schede een textielmuseum
van nationaal belang of is dit
karakteristieke industrieel-
archeologisch monument uit
omstreeks 1900 gedoemd te
worden gesloopt? De komen
de dagen zal hierover waar-
sc)iijnlijk beslist worden. En
schede kijkt gespannen naar
„Den Haag", want daar moet
voor de realisering van het
plan het verlossende woord
vandaan komen, met name in
de zin van toezeggingen voor
financiële medewerking.
Wanneer vóór 1 februari de
zaken niet rond zijn, komt al
les op losse schroeven te
staan.
Enschede wil in het complex aan de
Haaksbergerstraat niet alleen een
textielmuseum vestigen, maar ook 76
woningen voor één- en tweepersoons
huishoudens. Zo slaagt men twee
vliegen in één klap. Bovendien is het
zo ongeveer de enige mogelijkheid
om het plan werkelijkheid te doen
worden. Twee ministeries zijn er bij
betrokken, volkshuisvesting en CRM.
De stad heeft het voornemen in het
museum om met Willem Bilderdijk
te spreken het opgaan, blinken en
verzinken van de textielindustrie te
vertonen. Of, zoals burgemeester H.
Wieringa heeft geschreven: „Start,
opgang, bloei en neergangde
complete historie dus van een indu
strie. En omdat dit alles zich afspeel
de in een beperkt gebied Twente
zijn alle bijverschijnselen op cultu
reel, sociaal en economisch gebied
duidelijk te determineren. Juist deze
nevenfacetten van een industriële
ontwikkeling kunnen en zullen in eeni
textielmuseum-nieuwe-stijl een be
langrijke plaats innemen. Enschede,
generaties lang het hart van de tex
tiel, dóér hoort een dergelijk museum
thuis."
Genadestoot
Jannink. onder meer spinnerij en we
verij, daterend van het midden der
vorige eeuw, kreeg als zovele andere
textielfabrieken de genadestoot bij
de recessie in de zestiger Jaren. De
E.M.S. van Zwolsman nam de gebou
wen over; een deel is nog in gebruik.
Het complex maakt nog een goede
indruk. Totnogtoe ging het niet de
weg van zovele bedrijven uit deze
sfeer, die in de loop van de laatste
tien. twintig jaar voor de bijl gingen
en akelige gaten in het Enschedese
stadsbeeld nalieten.
Wim de Natris. die zich beroepsmatig
veel met industriële archeologie heeft
beziggehouden, is van mening dat
Jannink „een van de betere voorbeel
den" van Twente is wat betreft tex
tielfabriek-architectuur en vergelijk
baar met bij voorbeeld Manningham
Mills in Bradford, gebouwd door de
bekende ontwerper van textielfabrie
ken Samuel Lister. Een karakteris
tiek fenomeen noemt hij de toren, die
de functie had van watertoren, nood
zakelijk met het oog op produktie-
proces en brandbeveiliging. De ne
gentiende eeuwse architecten vonden
een boeiende oplossing voor dit zake
lijk gegeven door de integratie van de
toren in het totaal van de overige
bouwdelen. De monumentaliteit van
de toren wordt nog versterkt door een
steil tentdak terwijl de decoratieve
elementen, zoals de barokachtige
dakvensters, de hoekpilasters en de
ronde vromen in de gevelvelden, juist
door het optisch „anders zijn", even
eens visueel de aandacht trekken.
'Monument'
De Natris vindt, temeer omdat er nog
maar weinig over is van de honderden
eertijdse textielfabrieken in Twente,
Jannink „een belangrijk monument
uit de geschiedenis van de Twentse
textielindustrie". Het complex is nog
bijzonder gaaf, er werd nauwelijks
aan verbouwd en de constructie heeft
praktisch niet ingeboet. De Natris
noemt het een voorbeeld van een
moderne textielfabriek op de drem
pel van een nieuwe tijd. Behalve als
industrieel-archeologisch monument
kan het volgens hem uitstekend te
vens voor alternatief gebruik dienen.
Slechts één bedrijstak. de textiel,
heeft Enschedé's enorme groei ver
oorzaakt, binnen een eeuw van een
plattelandsstadje van 5000 Inwoners
tot een gemeente met 140.000 inwo
ners. Bekende namen uit de wereld
van de textiel? Van Heek, Ter Kuile,
Ten Cate, Blijdensteln, Van Lochem,
Jannink enz. Textiel als huisnijver
heid, veelal bedreven op boerderijen
ter aanvulling van de inkomsten, was
er reeds. De aanzet tot industrialisa
tie kwam in 1824 door de Nederland-
sche Handelmaatschappij, die vooral
was georiënteerd op handel met In-
dië. Goedkope arbeidskrachten wa
ren in Twente genoeg. De katoentjes
werden naar Java verscheept om
daar gebatikt te worden. Thomas
Ainsworth. een Engelsman, en Char
les de Maere, een Belg, legden met
hun knowhow overwegend de basis
voor de mechanisatie van de textiel
in deze streek.
Welvaart en tragiek
De textiel bracht Enschede en Twen
te welvaart zowel als tragiek. Het
wedden op één paard had dramati
sche gevolgen. Fabrieksslultingen.
massale ontslagen etc. Gevolg veelal
van goedkope Importen uit verre lan
den. Enschede moest schielijk bijstu
ren. het werkgelegenheidspakket ver
ruimen, zowel in de industriële sector
als in de dienstensector.
Als een herinnering aan „het vergane
glorie tijdperk der textielindustrie"
wil Enschede nu zijn museumplan
verwezenlijken (het reeds bestaande
textielmuseum, thans in een villa, zal
daarin ook worden ondergebracht).
De kosten zijn begroot op circa tien
miljoen gulden. Voor de woningen,
die er in komen, kan daarvan vijf
miljoen worden afgetrokken. Dan
wordt op een bijdrage van CRM gere
kend. Ten slotte resteert dan een „fi
nancieringsgat" van een miljoen. Ge
hoopt wordt dat „Den Haag" vóór 31
januari laat weten dat het akkoord
gaat. „Indien de rijkssteun uitblijft,"
zo zegt men op het Enschedese stad
huis, „zal de monumentale fabriek
moeten worden gesloopt en gaat de
laatste gelegenheid verloren om
start, opgang, bloei en neergang van
een industrie met de nevenverschijn
selen op cultureel, sociaal en econo
misch gebied in de Juiste omgeving
museaal bijeen te brengen." Na ge
noemde datum zouden de prijzen van
de aannemers belangrijk ongunstiger
komen te liggen.
UTRECHT (ANP) De rechtbank
heeft de 43-jarige E. H. C. uit Appel
scha veroordeeld tot een jaar met
aftrek, voor medeplichtigheid aan de
roof van juwelen en sieraden ter
waarde van ruim een miljoen gulden.
Twee Jaar was geëist.
De officier van Justitie achtte bewe
zen dat C. heeft meegeholpen aan
drie diefstallen van sieraden en Juwe
len uit auto's, maar de rechtbank
sprak hem van medeplichtigheid aan
twee daarvan vrij. C. werd veroor
deeld voor het meehelpen aan een
diefstal in Vlnkèveen, waarbij hij
door een volgteam van de politie
werd betrapt.
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG Binnen het kabinet-Van Agt wordt sterk aan
gedacht het omstreden boorplan voor Ameland slechts ge
deeltelijk uit te voeren. Om het natuurschoon te sparen zou er
niet op het eiland zelf, maar vanuit zee naar aardgas geboord
kunnen worden. Die gedachte vindt in de Tweede Kamer wel
weerklank. Er tekent zich in de Kamer echter een meerder
heid af, die zich verzet tegen een ander boorplan, namelijk
voor het Zuidwalveld bij Terschelling.
De ministers Beelaerts van Blokland
(Volkshuisvesting en ruimtelijke or
dening) en Van Aardenne (economi
sche zaken) hebben de nieuwe moge
lijkheid voor Ameland genoemd in
een bijeenkomst met de Kamercom
missie economische zaken en de bij
zondere Waddenzeecommissie. „Be
perken we ons tot boringen op zee.
dan blijft natuurlijk wel een deel van
de voorraad zitten." zei minister Beel
aerts na afloop. Zijn collega Van Aar
denne ontkende, dat de voorraden bij
nadere onderzoekingen kleine zijn ge
bleken dan tot dusverre werd aange
nomen. Hoe kleiner de gasvoorraad,
hoe groter de kans dat het kabinet de
belangen van het milieu zwaarder
laat wegen dan economische belan
gen. is de hoop in kringen van milieu
beschermers.
'Knoppen'
„Ameland is een van de bijzondere
eilanden, hier past een bijzondere af
weging van belangen," meende mi
nister Beelaerts. HIJ wees erop, dat
boringen naar aardgas „vroeger meer
schade aanrichtten dan bij de huidi
ge stand van de techniek en de huidi
ge eisen nodig is." Ook een besluit,
dat het licht op groen zet voor gasbo
ringen op het eiland, betekent nog
niet „dat Ameland naar de knoppen
gaat", zei de bewindsman geruststel
lend. Volgende maand of in maart
valt het kabinetsbesluit hierover.
Het kabinet gunt zichzelf meer tijd
om na te denken over gaswinning in
het Zuidwalveld, in de westelijke
Waddenzee. Voorzitter Terlouw
(D'66) van de bijzondere Kamercom
missie: „Het uitgangspunt moet zijn,
dat de Waddenzee een onvervang
baar natuurgebied is Alle belangen
moeten zeer zorgvuldig tegenover el
kaar worden afgewogen." Minister
Beelaerts had de Kamercommissie
verzekerd, dat het kabinet „sterke
voorrang zal geven aan het behoud
van de Waddenzee". Er zal over de
kwestie nog „duchUg gesproken"
moeten worden in de ministerraad,
voorspelde hij. Een meerderheid in de
Tweede Kamer (PvdA, D'66, CDA)
staat zeer kritisch tegenover het
boorplan voor Zuldwal. Het CDA-Ka-
merlld Everswljk verwachtte, dat „de
fractie wel nee zal zeggen" De groot
ste regeringspartij had daarentegen
„veel sympathie" voor het idee om
het aards gas onder Ameland slechts
vanuit zee te winnen. „Dat idee moet
serieus bestudeerd worden," aldus
Eversdijk.
Opengewerkte schets van Jannink-
fabriek te Enschede waarin men een
textielmuseum èn 76 woningen voor
één- en tweepersoonshuishoudens
wil onderbrengen
I