Werkloosheid vertaald in
toneelwerkelijkheid
Morgen begint tv-serie
over schilder Rubens
Goed handboek vooi
antiekliefhebbers
Nieuwe
boeken
Komrij's
ketelmuziek
'We mogen niet klagen in de Engelenbak'
Hugo Claus heeft 'een gat moeten opvullen'
Van mr Frans Dony
En dan nog
Portretten van
schrijvers in HP
DONDERDAG 4 JANUARI 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
De Engelenbak is een theater
in Amsterdam waarin ama
teurtoneel ontwikkeld, gesti
muleerd en begeleid wordt.
Daarnaast probeert men het
contact tussen amateurs en be
roeps tot stand te brengen, le
der |aar organiseert de Enge
lenbak een aantal projecten.
Vorig jaar regisseerde Anne-
marie Prins „De heilige Johan
na van de Slachthuisen" met
amateurs, dit jaar wordt één
van de projecten bezet door
werklozen. Onder de titel „We
mogen niet klagen" worden
het wel-en-wee van het werk
loos zijn en de consequenties
van dit verschijnsel getoond.
Voorts heeft de Engelenbak ie
dere week een vast program
ma. Dinsdagavond is er Open
Bak, waar iedereen die dat wil
iets kan zeggen, spelen of voor
dragen. Er is een huisorkest
zodat degenen die wel een lied
hebben maar geen begeleiding
geholpen worden. Open Bak
wordt elke week door ver
schillenden gepresenteerd en
begint iedere week met een
vervolgtoneelstuk, waar ie
dereen die zich een week van
tevoren opgeeft aan mee kan
doen. Dit jaar speelt het zich
af in Omslag 123, een gemeen
schapshuls van een nieuw
bouwwijk eu het heeft, zoals
gebruikelijk, een „Peyton-Pla-
ce"-achtig karakter. De overi
ge dagen van de week worden
gevuld door een amateurgezel
schap: woensdagavond om te
repeteren en donderdag tot en
met zaterdag volgt de uitvoe
ring.
door Dirkje Houtman
AMSTERDAM Werkloosheid is een verschijnsel dat ieder kent, waar nogal gemakkelijk
over gepraat wordt, maar dat ledereen kan overkomen. Uit angst voor schande en vooroorde
len wordt werkloosheid vaak voor de omgeving weggemoffeld. In Amsterdam hebben echter
vijftien werklozen de schaamte opzij gezet. Ze maakten een stuk.onder de titel „We mogen
niet klagen", op basis van eigen ervaringen dat ze de komende twee weken in theater de
Engelenbak zelf spelen. De werkloosheid wordt omgezet ln een toneelwerkelijkheid, waar het
In dit project ln de eerste plaats om gaat.
Vorige week werd er nog druk gerepe
teerd. In de foyer worden de liedjes
Ingestudeerd (geschreven door Wlm
Busink en op muziek gezet door Henk
van der Meulen) In de theaterzaal
worden er nog een aantal scènes
apart gerepeteerd voor de doorloop
van die middag Regisseur Paul van
der Kruk kijkt geconcentreerd, schiet
af en toe in de lach om een goede
vondst en noteert driftig zijn opmer
kingen. Met veel geduld en geestdrift
neemt hij na afloop de scène door.
„Probeer de spanning uit die stoel te
halen. Je bent er moe van, 't komt
allemaal op jouw schouders. JIJ hebt
het gedaan. Je voelt je schuldig. Hou
het ritme aan en harder spreken
Opnieuw!"
Een vrouw achter het loket op een
arbeidsbureau kan er niet meer te
genop. Volle wachtkamers, vandaag,
morgen en volgende week weer vijf
dagen Paul van der Kruk draagt een
aantal aanknopingspunten aan waar
de speelster het vermoeide gevoel
van zinloosheid uit kan putten. Ze
moet dit uiteindelijk omzetten ln een
houding, een uitbeelding die toneel
technisch onderlegd ls.
Geen boodschap
Paul van der Kruk èn Wlm Busink.
die het hele proces heeft meegemaakt
en zorg draagt voor de teksten, zijn
het er zeer beslist over eens dat dit
project niet Iets moet worden van
..werklozen kijken", dat ls het beslist
niet. „Wij maken geen psycho-drama,
willen niet moraliseren, wijzen geen
schuldige aan en dragen ook geen
boodschap uit. We laten de situatie
zien zoals hij is. de gevolgen van de
werkloosheid zowel in positieve als
negatieve zin. voor- en achter het
loket van het arbeidsbureau. De toe
schouwer moet zelf maar zien welke
conclusie hij eraan verbindt. Hij is
tenslotte één van de vele potentiële
werklozen." aldus de heren.
Selecteren
„Sinds 5 oktober wordt er hard ge
werkt, elke dag van half elf tot vijf
uur. Na een oproep bij de sociale
dienst, het arbeidsbureau en Radio
Stad kwamen er veertig aanmeldin
gen. Hiervan moesten er 25 kandida
ten afvallen. De selectie vond plaats
tijdens een aantal werkmlddagen
waar ln groepen van tien gespeeld en
geïmproviseerd werd. Moreel was het
moeilijk een keuze te maken. De
mensen die zich aanmeldden waren
langer dan een half Jaar werkloos
(voorwaarde voor deelname) hadden
ettelijke malen hopeloos gesollici
teerd en dan worden ze hier ook nog
afgewezen. Maar in artistiek opzicht
was het de enige methode. Als Je een
voorstelling wilt maken, móét Je se
lecteren en niet zielig doen. Als Je een
sociaal project uitvoert, dan neem je
de eerste vijftien.
De misvatting bij dit project is dat
het veelal als sociaal project wordt
beschouwd. Niets ls minder waar. De
opdracht was te laten zien wat wer
kloosheid voor iemand betekent, ver
taald ln een theatraal geladen hande
ling. En dan moeten de medewerkers
weten wat toneelspelen ls. Twee van
de vijftien spelers hadden ooit Iets
met theater te maken. Vandaar dat
we zijn begonnen met een theater
workshop. Hier werd gewerkt aan de
technische basisprincipes van toneel
spelen en hebben de spelers leren
Improviseren. Na twee weken werden
de Improvisatie-opdrachten verlegd
naar het onderwerp werkloosheid,
dat wil zeggen we gingen improvise
ren op het thema „een dag uit het
leven van een werkloze". Iedereen
bracht z'n eigen ervaringen mee
Wlm noteerde de dialogen en maakte
er afgeronde scènes van". Het zijn
realistische scènes met soms een Iro
nische ondertoon en een gepaste do
sis tragiek. We willen dat de zaal plat
ligt om iets heel triest, om de vrese-
Van onze radio en t.v. redactie
HILVERSUM De KRO-televisie zal morgenavond het eerste deel uitzenden van de
vijfdelige Belgische serie over het leven van de schilder Pieter Pauwel Rubens, die iedere week
vrijdag zal worden voortgezet. Het t.v.-drama is gemaakt ter gelegenheid van het Rubens-jaar,
1977, toen werd herdacht dat de schilder vierhonderd Jaar geleden werd geboren.
Rubens leefde van 1577 tot 1540 Deze
jaartallen zijn van belang om te we
ten dat zijn hele leven ln de tachtig
jarige oorlog. (155S-1648) valt en om
ook Iets meer van de achtergrond van
de serie te begrijpen. De Spanjaarden
zijn verantwoordelijk voor het uit
eenvallen van de noordelijke en zui
delijke Nederlanden. De Spanjaar
den isoleren Antwerpen door ln de
Schelde een dam te leggen. Dat is
hun reactie op de Unie van Utrecht
(1579). waarin Nederland en 8panje
zich verenigen.
Het eens zo welvarende Antwerpen is
een arme stad als Rubens als Jongen
daar met zijn moeder Maria Pljpe-
11ckx. komt wonen; hoewel zijn ou
ders Antwerpenaren waren, waren zij
uit afkeer voor de protestanten ver
volging naar het Duitse Slegen uitge
weken Na de dood van de vader ging
de familie, bestaande uit de moeder
en drie kinderen, terug naar Ant
werpen
Pieter Pauwel noemt zich Kathoüke.
en volgens de tekst die de auteur
Hugo Claus voor de t.v.-serie schreef,
heeft hij een enorme haat tegen de
Nassaus omdat zijn vader Jan Ru
bens een verhouding zou hebben ge
had met de liederlijke Anna van Sak
sen, echtgenote van Willem van
OranJe.Vader Jan zou gevangen gezet
zijn op slot Dillenburg en voor hoog
losgeld zijn vrijgekomen. Als Rubens
na zijn studiereizen als kunstschilder
in Italië en Spanje naar Antwerpen
terugkeert wordt hij hofschilder van
aartshertog Albrecht en zijn echtge
note Isabella, de lievelingsdochter
van de Spaanse koning Philips II. Ze
had als bruidsschat de zuidelijke Ne
derlanden van haar vader gekregen.
Rubens wordt zelfs een soort gevol
machtigde ambassadeur ln dienst
van de Spaanse kroon en hij reist
naar alle belangrijke steden van
Europa
Contra-reformatie
Om de zindelijke Nederlanden voor
het katholicisme terug te winnen
breekt een periode van contra-refor
matie aan. De regerende aartsherto
gen dragen vredelievend hun steentje
daaraan bij De contra-reformatie
was als reactie op de protestantse
reformatie een vernieuwingsbewe
ging binnen de kerk van Rome. Na de
tijden van inquisitie en brandstapel
bouwde Rome nu aan een ander ima
go. Er was behoefte aan vriendelijk
heid van een godsdienst die bindt in
plaats van afstoot, weet de uit Vlaan
deren afkomstige televisie-program
mamaker André Truyman uit te leg
gen. De kunst is een belangrijk pro
pagandamiddel en Pieter Pauwel Ru
bens voelt dit als kind van zijn tijd
aan. Uitbeeldingen die van triomf ge-
tulgen moeten de reformatie weerleg
gen. De heiligen op de schilderijen
van Rubens zijn meestal duur gekle
de dames en heren en dat hield ver
band met de stricte voorschriften uit
Rome. Dank zij zijn diplomatieke
kwaliteiten was Rubens zeer handig
ln het verkrijgen van opdrachten van
vorstenhoven, kerkelijke functiona
rissen en rijke kooplieden. Zo wist hij
in een arme omgeving tot grote wel
vaart te komen. Voor de Hollanders
stond de schilder politiek aan de ver
keerde kant. Dat verklaart misschien
ook waarom de belangstelling voor
zijn werk hier kleiner is dan in bij
voorbeeld Parijs of Londen. Daarbij
staat de Nederlandse calvinistische,
serieuze aard ver van de feestelijk
heid. uitbundigheid en Vlaamse zin
nelijkheid die Rubens in veel van zijn
schilderijen tot uitdrukking brengt.
Virtuoos maar oppervlakkig noemen
wij het vaak. Vele malen zou zijn
Speciaal
„De vriendschap tussen Jan
van N IJl en en Richard Minne-
is een hommage aan twee
Vlaamse dichter* die ten on
rechte vrij onbekend aijn ge
bleven.
Ned. 1/11.45
Kunstrijden op de schaats.
Beelden van de atrijd om de
Ennia Challenge Cup 1971.
Nod. 2/25-27
Televisier Magazine belicht
actuele gebeurtenissen
Ned. «11.15
In „Lillle" ontmoet de ko
ning der Belgan Lillie en raakt
meer dan diep onder de indruk
van haar.
Ned. ft? 1.55
Symbool van een succesvol
le schoonmaak ln de Theems ls
de zalm. Eindelijk werd de*e
rivier visrijk en zuiver.
België 1 f 35
lijkste dingen", aldus de heer Van de
Kruk.
Improvisatie
tweede vrouw, de 37 jaar jongere Hé-
lène Fourment die hij trouwde toen
zij zestien jaar was. model hebben
gestaan, voor haar echtgenote.
Geen open boek
De Vlaamse auteur Hugo Claus die
het script voor de serie heeft geschre
ven heeft het er niet makkelijk mee
gehad, gezien zijn opmerkingen „Ru
bens ls geen open boek. De gegevens
die over hem bekend zijn, zijn erg
zakelijk. Ze analyseren zijn werk,
maar zeggen niets over de mens. Dat
gat heb ik moeten opvullen en nog
wel zoveel mogelijk waarheidsge
trouw. Ik had vroeger een lichte af
keer van het nutteloze vlees wat hij
schilderde. Maar nu, ik vind hem een
groot schilder."
De Vlaamse regisseur Roland Verha-
vert heeft getracht telkens opnieuw
de figuur van Rubens te doorgron
den. „In het begin ls hij de jonge
ambitieuze schilder die zich in Italië
gaat vervolmaken. Later komt zijn
genie tot volle rijpheid en wordt hij
een zwierig diplomaat. Pas tijdens
het laatste deel komt hij menselijk
los. wordt hij milder, zwakker bijna,
dat moet ik de hele film lang voorbe
reiden."
De hoofdrol wordt gespeeld door Jo-
han Leysen In grid Vos speelt zijn
tweede echtgenote, Hélène Four
ment. Nele van den Driessche is zijn
eerste echtgenote. Dora van der
Groen is de aartshertogin Isabella.
Het stuk bestaat uit twee delen. In
het eerste ls opgebouwd uit een reeks
vastgelegde scènes waarin het pu
bliek een beeld krijgt van het wel en
wee van een werkloze. In het tweede
deel na de pauze neemt het stuk een
absurde wending. Jasper viert het feit
dat hij tien jaar werkloos is en er
wordt gefeest. De dialogen van dit
gedeelte liggen niet vast. Tijdens de
voorstelling wordt er vrij geïmprovi
seerd. Iedereen kan hier stiekem in
kwijt wat hij nog wilde zeggen. Dit
tweede deel kan volkomen de mist in
gaan. Het lukt bij de gratie van het
samenspelen. Valt er iemand weg dan
stort het helemaal in elkaar. Maar
zo'n risico moet je durven nemen, zo
menen de heren
Van der Kruk typeert het feest als
een keten van grote momenten, die
elkaar razendsnel opvolgen. Het zijn
emotionele momenten als haat, lief
de. agressie of wanhoop, zonder dat
de spelers die emoties zelf ervaren.
Dat is een kwestie van techniek. De
spelers hebben die emoties ooit in
improvisaties uit de beginfase mis
schien echt gevoeld. Ze kennen nu de
methode waarmee dat gevoel van
toen teruggehaald kan worden in een
ander verhaal. En dat lukt voor vijf
tig procent. Ik vind het verbijsterend
hoe snel ze dat geleerd hebben. De
scènes uit het eerste deel hebben de
spelers zelf ontwikkeld. Ze hebben
zelf uitgevonden wat er in zat. Wat zij
wilden dat eruit zou komen staat er
tot aan de vormgeving en mise-en
scene toe. Wat dat betreft schat ik
mijn eigen inbreng op 40 procent.
En niet zonder trots stellen de heren
ten slotte vast dat het een uniek
project is. Het zijn mensen die nooit
gespeeld hebben, die een stuk maken"
dat over henzelf gaat, dat ze ook nog
zelf spelen. Die werkloosheid hebben
we omgezet in een toneelwerkelijk
heid. Daar zijn we mee bezig, dat
tonen we. En als de toeschouwer na
het zien van de voorstelling ook nog
de link legt naar die 200.000 uit de
krant, dan mogen we niet klagen.
door R. N. Degens
,,De redenen waarom iemand antiek aanschaft of van de han
doet, kunnen uiteenlopen. Ze kunnen te maken hebben m< j
kunstgevoel, bewondering voor het oude ambacht, pure no
talgie, bezitsdrang, geldbelegging of winstbejag. Wie out
kunstvoorwerpen of antiek koopt, moet zich niet uitsluiten
door zijn gevoel laten leiden. Gevoel is een sympathieke ma
onbetrouwbare leidsman. Nuchterheid en kennis zijn betei
beschermers. En zelfs die kunnen niet altijd een absolul
waarborg verlenen."
Dat soort opmerkingen strooit mr
Frans Dony met gulle pen door het
zojuist verschenen „Groot Antiek-
boek". één van de vele publikaties op
dit terrein waar de uitgevers blijk
baar nog steeds nieuwe vruchtbare
plekjes weten te ontdekken.
Ook dit boek zal wel weer in goede
aarde vallen bij de liefhebbers van
antiek in alle soorten en kwaliteiten.
Behalve de onsympathieke titel (312
pagina's is bepaald niet „groot" als je
alles over antiek zou willen vermel
den) mag het tot de beste beknopte
handboeken gerekend worden die
voor de leek zijn bedoeld. De auteur
heeft zich in het grote boek uiteraard
moeten beperken, temeer daar hij
een uitgebreid aantal onderwerpen
behandelt. Over meubelen, waaraan
hier maar een vijftigtal bladzijden
kon worden besteed, valt alleen al
een kleine bibliotheek vol te schrij
ven. Daarom is het jammer dat voor
degenen die zelf verder willen onder
zoeken wat er allemaal over de ver
schillende onderwerpen geschreven
is, geen literatuurlijst ls opgenomen.
Maar ik heb bewondering voor de
manier waarop Dony de elf onderwer
pen (meubelen; porselein; aardewerk
en steengoed; goud en zilver; siei
den, email; brons, koper, ijzer;
oosterse tapijten; klokken en hoi
ges; glas; varia) in beknopte vorm
een originele manier heeft behande
Goed is de indeling van elk hoofdst
in een algemene inleiding waarin oi
technieken, historie en stijlen wo
gesproken. Waarna een alfabetls
naslaggedeelte volgt, waarin begr
pen en termen worden omschrev
en toegelicht. Natuurlijk heeft D<
zich moeten beperken en is dan
ook van eigen voorkeuren uit
Dat heeft in elk geval geleid
door goede smaak ingegeven sel
die deskundig en plezierig lee
wordt toegelicht. Bovendien is
keuze van de vele illustraties opm
kelijk doordat men hier hu eens n
de plaatjes tegenkomt waarmee
meeste antiekboeken zijn volgesto
Ook de afwisseling van tekenini
met foto's, en de goede gevarieei
opmaak van de hoofdstukken en
gina's zijn aantrekkelijke aspec
van dit boek.
Mr F. Dony: Groot Antiekboek. U
Elsevier, Amsterdam. 312 blz. F
39,50.
Dé Vlaming Johan Leysen (rechts) vertolkt de rol van Pieter Pauwel Rubens in de
gelijknamige televisieserie. Rechts de acteur Jerome Reehuis.
„Kinderen van deze wereld" is de
titel van een tentoonstelling die tot
31 Januari in het Tropenmuseum ln
Amsterdam wordt gehouden. Op
deze expositie, die georganiseerd is
door UNICEF in het kader van het
Jaar van het Kind 1979, zijn 515 foto's
uit 94 landen te zien. Deze tentoon
stelling wordt tegelijkertijd ln de
Tamboer te Hoogeveen gehouden
De Nederlandse Operastichting
geeft op 5 januari in het Circusthea
ter in Scheveningen de eerste van een
nieuwe serie voorstellingen van de
opera „Salome" van Richard Strauss.
De regie is, evenals in 1974 toen de
opera voor het eerst ln produktie
werd genomen, in handen van Bodo
Igesz. Nieuwkomers zijn Annie
Schlemm als Herodias en Julian Pa
trick als Jochanaan. De voorstelling
wordt herhaald op 9, 14, 22 en 24
januari in de Stadsschouwburg in
Amsterdam, op 11 januari in de Rot
terdamse Schouwburg en 18 januari
in de Stadsschouwburg in Utrecht.
In het kader van de serie Barokcon-
certen die in de Waalse kerk in Am
sterdam worden gegeven treden op 12
januari op Wllbert Hazelzet (traver
so). Wiel Peeters (altviool), Richtte
van der Meer (cello) en Ton Koopman
(klavecimbel). Op het programma
staan werken van Bach.
De Van Reekumgalerij ln Apel
doorn biedt 12 Januari drie nieuwe
tentoonstellingen; tot 29 Januari
aquarellen en tekeningen van Ronald
de Reus. tot 5 februari werk van
Louis Baltussen. Frans Clement en
Ank Overweel, drie kunstenaars uit
het zuiden van het land, tot 26 februa
ri grafisch werk van de buitenlanders
Jim Dine, Claes Oldenburg, James
Rosenquist, Jasper Johns en Frank
Stella.
Elton John gaat in tegenstelling tot
zijn voornemen van twee jaar geleden
toch weer een tournee door Europa
maken. Hij begint 5 februari in Stock
holm en eindigt 11 maart in Madrid.
De popster zai Nederland ook aan
doen en wel op 11, 12 en 14 februari
Zijn optredens vinden achtereenvol
gens plaats in het Congresgebouw in
Den Haag. de Doelen in Rotterdam
en het Concertgebouw in Am
sterdam
„Die nacht had hij in zijn droom zo
hard gehuild.„In Amsterdam
had hij zijn intrek genomen op een
zolderkamer.„In zijn Ford sta
tioncar rijden wij langzaam over de
bochtige kustweg.„Hij woonde
aan een pleintje in Amsterdam-
Oost. „Hij wilde zijn hele leven in
de Verenigde Staten blijven.
„Lekker luchie, snuift hij tevre
den. Met deze woorden beginnen
de Haagse Post-schrijversportretten
van resp. Van Eeden, Slauerhoff, Ter-
borgh, Thijssen, Lodeizen en Waas
dorp. Ze zijn typerend genoeg voor de
cover-story: die moet een lekker ver
haal zijn. een handige collage van
documenten, literatuur en zo mo
gelijk gesprekken
De formule levert een leesbaar jour
nalistiek resultaat op. Soms, zoals bij
Lodeizen. beschikt de journalist over
nieuwe gegevens. Deze zijn meestal
van biografische aard, want op „het
volle literaire leven", met nadruk op
leven, is zijn speurzin gewoonlijk ge
richt. Vanuit het literaire werk wordt
onbekommerd het leven geïnterpre
teerd als feitelijke gegevens niet toe
reikend zijn. Ons land heeft, wordt
vaak gezegd, geen biografische tradi
tie. Dat is zo, maar het is wel te hopen
dat het soort portrettering van de
Haagse Post geen school maakt. Niet
alle levens zijn cover-stories. In de
bundeling die zojuist verscheen,
staan naast levensverhalen ook enke
le interviews, namelijk van Sal San
ten. Lucebert, Kouwenaar en Doesc-
hka Meijsing. Ook de scheldpartij
van Wolkers naar aanleiding van de
affalre-„De Kus" blijft in boekvorm
voor het nagesiacht bewaard
Het volle literaire leven; portretten
uit de Haagse Post. Door Jan Brok
ken, Martin Schouten. John Jansen
van Galen en William Rothuizen.
Amsterdam, De Arbeiderspers. 1978,
240 hls. 24.50
izindv;
r. u
a,
Wekelijks stelt Gerrit Komrij in
column in NRC/Handelsblad ai
hande leeghoofdigheid aan de kajg<
Een bloemlezing uit die altijd wP
briljant geformuleerde verbazir
nu verschenen: „Heremijntijd",
gens de flap een „potpourri van j
za, die maar één doel heeft: kopp sc
snellen onder de lilliputters." Nuj
vallen heel wat koppen. Werth Vi
heet „een kardinaal op klompen,
filosoof in een doorkijkbloes", Hh(
Andreus „een vereenoprekker id(
aanpassingsmoeilijkheden", Sybwi
Polets proza blijkt zelfs voor een j sa
hals uit Artis onverteerbaar,
hartigheid is ook een facade", lu
een van de talloze aforismen
„Heremijntijd".
Zo ls het bij Komrij ook; hij
openhartigheid in de vorm van
„Wat is stijl? Stijl is wat Je verkr
door weglating en omkering. Sti
de hardnekkigheid waarmee je
taal kneedt tot 'n architectoniscl
weel, een visueel strelende en
weerbarstige balans tussen ron
gen, punten, liggende en stas
strepen". Vier auteurs krijgen
deze meesterstilist een uitvorige
beurt: Claus, Mulisch, Wolkers
Koolhaas. Er blijft na analyse w«
over van de eerste alinea van
romans. Ook sommige dichters
poëzie-opvattingen krijgen het zi
te verduren (ln de afdeling „Es is'
die, Die Poesie!"). Komrij's potp
ri staat kortom weer vol bezw
tegen de geest der eeuw en get
van een fanate hang naar kwalit
Gerrit Komrij. Heremijntijd; ex<
ties en ketelmuziek. Amsterdam
Arbeiderspers, 1978. 122 blz. 1'
Cor Verboom schreef Groene icai
planten, vaste planten, Bloei
kamerplanten en Sierheesters,
per deeltje van 72 pagina's 8.9 'i
de serie Elsevlers praktische pocll
In de omnibus Als je alles wist,
drie romans van Aart Romljn ge
deld: Wie zonder zonde is, We tx
nen toch pas en Niet met goed
soen. Uitg. Zomer en Keunlng te
geningen. 540 blz - 24.50. Na 1
29.50. Voor abonnees op de SpU
serie 14.75
Groot gewin, roman van W
Balkenende. Uitg. De Vuurbaak,
ningen. 228 blz ƒ24.90. Tijde
prijs voor leden van de Vereni
van vrienden van de Vuurt)
22 50
Een repetitie van een scène uit „We mogen niet klagen'