De rouwkreet van de struisvogel
Synode beraadt zich op
ontwikkelingscoöperatie
Wereldraad krimpt
werk steeds meer in
Moslims willen meer
contact met kerken
VANDAAG
Conferenties
Conferenties
Trouw
Nieuwe
boeken
Aandelen EDCS in de praktijk giften
Antwoord gevraagd
van bisschoppen
Ierse protestanten
praten over eenheid
Christenen voor
socialisme uit
studentengemeente
Nieuwe Engelse
bijbelvertaling
Kerstcollecte
op Taiwan
voor defensie
VOORBUGANC
DONDERDAG 4 JANUARI 1979
KERK
TROUW/KWARTET
2
door Noortje van Oostveen
„Of lk namens alle vrouwen spreek? Dat kan
natuurlijk nooit Ik wil met klem zeggen dat
iedere vrouw tn de kerk een eigen verhaal
heeft." Achteraf gezien is deze zinsnede aan
het begin van „De rouwkreet van de struisvo
gel" een waarschuwing: Ali Jelsma-Rlppen
heeft een zeer persoonlijk relaas opgeschre
ven. Aan een beschrijving van de Inhoud van
haar boek waag ik mij daarom niet slechts
aan enkele karakteristieken.
Allereerst een paar aardige dingen over dit
boek. Ali Jelsma heeft de moed gehad haar
gedachten en gevoelens over de kerk. over de
plaats van de vrouw daarin, zonder géne op
papier te zetten. Ze vervreemdt zich daarbij
niet van haar achterban. „Ik heb me rot
gesjouwd in die kerk." zegt ze zelf." Zeven
Jaar leidster van de zondagsschool, presiden
te van de meisjesvereniging, van de Jeugdver
eniging. actief in Jeugd en Evangelie, zes Jaar
lang een bijbelcursus gevolgd, godsdienstles
sen aan gehandicapte kinderen."
De schrijfster gebruikt geen moeilijke taal en
bedient zich niet van voetnoten. En zolang
citaten voor zichzelf spreken is ook dat een
aardig facet van dit boek. Immers, alleen al
het zien van onbegrijpelijke woorden en voet
noten vormt vaak een drempel om aan lezen
te beginnen. All Jelsma lijkt me ook wel een
vrouw die van aanpakken weet. Ze wil een
groot probleem als de honger in de wereld
met alle mogelijke middelen te lijf. Ze is
hartverwarmend enthousiast voor de kerk
(onlangs alle kritiek) en voor wat zij ziet als
de plaats van de vrouw daarin.
Nadeel
Een nadeel van het boek ls. dat het valt op
een markt waarop men al zoveel verder is. En
óók dat de gedachtenstroom waaruit „De
rouwkreet van de struisvogel" in feite be
staat. niet zo makkelijk is te volgen. Wie niet
onmiddellijk mee kan komen met die stroom,
blijft achter adem tot het einde van het boek.
Om daar dan te constateren dat gedachten
niet werden uitgewerkt, vragen wel gesteld
maar vaak niet beantwoord. De door mannen
bepaalde kerkgeschiedenis en het door man
nen bepaalde hedendaagse beleid in de kerk
worden in het voorbijgaan bekritiseerd; vrou
wen zouden het veel beter hebben gedaan,
maar hóe wordt niet duidelijk.
Anderzijds, als er wél antwoorden worden
gegeven, zijn ze zo door de persoonlijke om
standigheden bepaald, dat ze mensen die
..anders" zijn of „anders" denken of „anders"
leven buitensluiten. Zoals wanneer ze zegt
over het huwelijk: „Misschien is de meest
wezenlijke vorm van verbondenheid wel een
huwelijksgemeenschap. Niet om de afspra
ken op een stadhuis of bij een notaris, al wil
lk de waarde daarvan ook nu nog wel beplei
ten. Ik geloof nu eenmaal dat deze liefdesver
bondenheid het sterkst geleerd en beleefd
kan worden in een man-vrouw relatie."
Citaat
Of wanneer ze zegt over abortus: „Ik ben. dat
wil ik wel zeggen, tegen abortusklinieken,
dus vóór sluiting van Bloemenhove. Waar
om? Ik vind alleen die naam al een verschrik
king. Alles best, maar noem het geen bloe
mentuin. Er zijn meer redenen. Heb Je er wel
eens bij stilgestaan, wie dat puin moet rui
men? Diezelfde artsen, van wie jij vindt dat
ze wat menselijker moeten worden? Ik
geef niets voor de mentaliteit van artsen die
bereid zijn dit te doen." En vervolgens be
schrijft ze hoe veel vreugd zij beleefde aan de
geboorte van haar eigen kinderen. Ik vrees
dat zo n benadering weinig bijdraagt tot de
werkelijke discussie.
Nog één citaat tot slot, over feministische
theologie: „Gelukkig kan ik ook vermelden
dat er een mannelijke theoloog is die voor
zichtig stelt dat het de moeite waard kan zijn
de aanzet van feministische theologie serieus
te nemen: er kan een geschenk van God in
schuilgaan. Dat laatste vond ik dan weer in
de bundel Als vrouwen aan het Woord ko
men. Een geruststelling voor mij dat deze
theoloog blijkbaar niet zo bang is voor
vrouwen!"
Even bladeren in genoemd boek bevestigde
mijn vermoeden. De woorden zijn van echt
genoot Auke Jelsma. Er worden in het boek
zó veel namen zonder verdere aanduiding
genoemd, dat ik niet begrijp dat déze niet
openlijk vermeld kon worden. Een grapje
tussen man en vrouw? Best aardig misschien.
Maar waarom schrijven vrouwen wier man
publiceert of anderszins een zekere bekend
heid geniet niet onder hun eigen naam? En
laten ze dan maar rustig hun echtgenoot met
naam en toenaam citeren als ze het met hem
eens zijn. Daar wil ik geen kwaad woord van
zeggen.
Noortje van Oostveen, verbonden aan de
NCRV, bespreekt: „De rouwkreet van de
struisvogel" door Ali Jelsma-Rippen. Uitg.
Boekencentrum, Den Haag; prijs 19,90.
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN De generale synode van de gereformeerde kerken gaat volgende week haar
houding bepalen jegens de oecumenische ontwikkelingscoöperatie (EDCS). Het gezamenlijk
advies van de beleidsraad voor zending en werelddiakonaat en deputaten voor financiën en
organisatie is matig enthousiast
De oecumenische ontwikkellngs-
coóperatle is een initiatief van de
wereldraad van kerken. De bedoeling
is. dat kerken en individuele perso
nen In de rijke landen vla de EDCS
„zachte" laagrentende leningen ver
strekken aan kleine ontwikkelings
projecten In de derde wereld. De
EDCS heeft haar bescheiden hoofd
kantoor in Amersfoort.
In het advies aan de synode wordt
gezegd, dat de EDCS uit oogpunt van
belegging een riskante zaak is. Dit is
gezien de doelstelling van de EDCS
geen belemmering om deel te ne
men. maar het geeft wel het karakter
van de „beleggingen" aan. Aandelen
ln de EDCS moeten dan ook be
schouwd worden als giften, die ln het
financieel gunstigste geval later teru
gontvangen kunnen worden.
Daarom wordt niet aangeraden, geld
in de EDCS te beleggen, dat men
later nog weer eens moet gebruiken
(b.v. pensioenfondsen).
Niet armsten
Ook wordt eraan getwijfeld, of de
EDCS de armsten bereikt. Waar
schijnlijk zal de hulp vla de EDCS
vooral de lagere middenniveaus ln de
derde wereld ten goede komen. De
EDCS past minder ln'een ontwlkke-
lingsfUosofle. die zich richt op meer
gerechtigheid voor de meest achter
gebleven groepen. Maar het gerefor
meerde werelddiakonaat kiest niet zo
exclusief voor het laatste ontwikke
lingsmodel, dat er voor een InlUaUef
als de EDCS geen ruimte meer zou
zijn.
Deputaten voor financiën en organi
satie en de beleidsraad voor zending
en werelddiakonaat zijn het onder
ling niet eens over de manier waarop
de gereformeerde kerken aan de
EDCS zouden moeten deelnemen. De
beleidsraad stelt voor. dat de gerefor
meerden landelijk lid worden via de
beleidsraad. Plaatselijke gemeenten
kunnen dan ook via de beleidsraad
aandelen nemen ln de EDCS.
Deputaten voor financiën en organi
satie maken bezwaar tegen zo'n lan
delijk lidmaatschap en zo'n landelij
ke beleggingspot. ZIJ menen, dat de
synode en de beleidsraad zich moeten
beperken tot een aanbeveling. Plaat
selijke kerken en kerkleden, die aan
de aanbeveling gehoor geven, kunnen
dan aan de EDCS deelnemen via de
Juist voor dat doel opgerichte
Nederlandse vereniging tot steun aan
de ontwikkellngscoóperatle (NVOO.
De gereformeerde synode komt vol
gende week twee dagen op De Blije
Werelt ln Lunteren bijeen om de laat
ste zaken te bespreken die op het
agendum van de „synode van Zwolle
1977/78" staan. Dit voorjaar begint
een nieuwe synode ln een nieuwe sa
menstelling. die naar de naam van de
samenroepende kerk de generale sy
node van Delft 1979/80 zal heten.
Bewustwording, van binnen-uit,
voor politiek bewuste mensen, die
aan de innerlijke krachten in hun
leven veel ruimte willen laten. 2-4
februari. Kerk en Wereld, Driebergen
(tel. 03438-2241).
Pastorale problemen rond huwe
lijk en gezin, cursus voor pastores,
tien maandagavonden te beginnen
op 15 januari, katholieke universiteit
te Nijmegen. Inl. tel. 080-221011.
Bijbelstudio-weekend voor jonge
ren met ds. Henk Aalbers, 3-4 februa
ri, De Veenhorst, Midlaren (Gr Inl.
en opg. CJV (tel. 03438-6341).
Spreken
Volgende week dinsdagmiddag komt
onder meer een rapport over „het
spreken van de kerk" aan de orde. De
commissie van advies uit de synode
stelt voor. de behandeling van dit
rapport, dat de synodeleden pas en
kele dagen gelegen ontvangen heb
ben. uit te stellen naar de synode van
Delft. Het moderamen van de synode
wil echter wel een bespreking, onder
meer omdat de synode woensdag
over de kernenergie moet spreken.
Dinsdagavond staat naast de EDCS
het diakonaat ln de theologische op
leiding op het agendum. Woensdag
zal de synode van Zwolle na de kerne
nergie en de bespreking van het werk
van deputaten kerk en theologie offi
cieel worden gesloten.
Loof de Here, mijn ziel! Oecume
nische charismatische dag met dr.
Martien Parmentier, zaterdag 13 ja
nuari vanaf 10 uur, gereformeerde
kerk De Garf, Zonnelaan, Groningen-
Paddepoel. Inl. tel. 050-776507.
•Een vinger in de (school)pap voor
scholieren die deel uitmaken van een
leerlingenparlement of iets derge
lijks, 13-14 Januari. De Olde Vechte,
Ommen (tel. 05291-1963).
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagee Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenre Tamminga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
PoMDuS 859
1000 AW Amsterdam
«6 0000
Ned C'edieibaok
Rekemngne 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus «48
3000 AX Roller dam
lel 010-115588 (#1
en berorgmg)
tel 010-115588 (re
Ml 115700 (uAsluAend voor
REGIO DEN HAAGAEIOEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
ie< 070-460445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORO'OOST-NEDERLAND
Iuitsluitend adrrwn.strat«el
8000 AA Zwo"e
lel 05200-17030
Abonnementsprijzen
020-03
a'de'-ng postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Ad'»s«vg»ng«n jrtsKi-M«d KfwrfUHIi
door Aldert Schipper
KINGSTON Voor de volgende bijeenkomst van het centrale comité van de wereldraad van
kerken in 1981 moeten alle. nu nog lopende programma's van de wereldraad afgerond worden,
zodat het comité dan over een eventuele voortzetting kan beslissen. Deze vergaande
aanbeveling ls gedaan door het Review Committee: een dozijn leden van het centraal comité
ht hebben, kritisch het werk van de wereldraad door te lichten.
die als opdracht hebben.
Het Review Committee wil niet. dat
er voor 1981 opnieuw werk aangevat
wordt, dat vóór die datum niet kan
Zijn afgerond Achtergrond van deze
aanbeveling is de bijzonder ernstige
financiële situatie, waarin de wereld
raad verkeert. Het comité beveelt bo
vendien aan. dat er minder gereisd
wordt, dat de reizen die toch gedaan
moeten worden, meer doelen tegelijk
moeten dienen
Alle fondsen die de wereldraad na
1981 ter beschikking staan, moeten
volgens het Review Committee ge
bruikt worden om de leden-kerken
duidelijk te maken, wat de werel
draad sinds de assemblee ln Nairobi
tot stand gebracht heeft, zodat de
kerken meer betrokken kunnen wor
den bij de voorbereiding van de vol
gende assemblee in 1983. Om dit geld
beschikbaar te krijgen, beveelt het
Review Committee aan. dat er in 1982
geen vergaderingen worden gehou
den van commissies en werkgroepen
van de wereldraad en dat deze ln de
periode 1979-1981 slechts twee maal
bijeen komen
Voorrang
Volgens het Review Committee moet
het versterken van de band met de
leden kerken hoge voorrang hebben.
Het Comité beval daarom aan. dat
het reizen door stafleden beschouwd
wordt als een eucumenische ambts
vervulling Stafleden moeten in een
land dat zij bezoeken niet slechts
contact hebben met mensen en groe
pen die direct te maken hebben met
hun werk bij de wereldraad, maar ook
overigens het plaatselijke kerkelijke
leven delen.
Het Review Committee bepleit verbe
tering van de communicatie met de
leden-kerken en zo mogelijk de bun
deling van de pubhkaties die de on
derscheid afdelingen van de wereld
raad doen In het vervolg behoort
volgens het Review Committee de
wereldraad geen nieuwe taken op
zich te nemen, wanneer deze niet ge
dragen worden door de leden-kerken.
In een eerste reactie op de aanbeve
lingen van het Review Committee
heeft het uitvoerend comité globaal
ingestemd met de aanbevelingen
Het uitvoerend comité stelt verder
voor. nu alvast na te denken over wat
voor een soort assemblee de werel
draad ln 1983 wil houden. Het uitvoe
rend comité overweegt een voort
gaand proces van her-structurering
van de wereldraad. Er moet onder
scheid gemaakt worden tussen pro
gramma's die echt bij het wezen van
de wereldraad horen en programma's
die Incidenteel zijn om aan tijdelijk
bestaande behoeftes tegemoet te ko
men. Het uitvoerend comité heeft een
beroep gedaan op de voorzitters van
de diverse afdelingen, om het eigen
werk kritisch door te lichten.
MEKKA/ROME (EPD) Vooraanstaande moslims pleiten in
toenemende mate voor een betere verstandhouding en samen
werking tussen christenen en moslims. In Mekka sprak de
president van het islamitisch wereldcongres, professor Ma-
rouf Dawalibi, zich uit voor samenwerking tussen de christe
lijke kerken en de wereldorganisaties van de islam. Een open
ontmoeting veronderstelt echter de gelijkwaardigheid van de
partners, zei hij.
„De Islam heeft slechte ervaringen
met christelijke zendelingen, maar de
laatste jaren zijn er ook kerkelijke
kringen, die zich oprecht voor een
betere verstandhouding tussen aan
hangers van beide geloofsgemeen
schappen Inzetten en naar nieuwe en
eerlijke wegen van toenadering zoe
ken," zei Dawalibi.
AMSTERDAM (ANP) Rooms-ka
tholieke studenten in de theologie
willen een duidelijk antwoord van
hun bisschoppen over de gehuwde
priesterdocenten.
In een brief aan kardinaal Wille-
brands, als voorzitter van de bis
schoppenconferentie, vraagt het lan
delijk KIWTO beraad, een beraad
van studenten van dE katholieke the
ologische hogescholen en faculteiten
in Nederland, de bisschoppen naar
het resultaat van hun toezegging op
28 september, de vragen van de KIW-
TO's (katholieke instellingen voor
wetenschappelijk theologisch onder
wijs) inzake gehuwde priesterdocen
ten zeer serieus te overwegen. Het
beraad schrijft, geen enkele reden te
hebben om aan te nemen, dat dat
sindsdien ook Inderdaad ls gebeurd.
DUBLIN (EPD) Vertegenwoordi
gers van. de drie grote protestantse
kerken in de beide delen van Ierland
anglicanen (370.000), methodisten
(72.000) en presbyterianen (410.000)
hebben hun gesprekken hervat tot
regeling van hun onderlinge betrek
kingen. Einddoel van het overleg is
de opstelling van een program tot
herstel van de organische eenheid.
Voorlopig gaat het alleen nog maar
om wederzijdse ambtserkenning.
De eenheidsbesprekingen tussen de
Ierse protestanten begonnen tien
jaar geleden, maar werden in 1972
onderbroken ten behoeve van een di
aloog met de r.k. kerk. Deze dialoog
elidde echter tot niets en de voor 1978
afgesproken samenkomst werd van
r.k. zijde afgezegd.
TOBINGEN De groep „christenen
voor het socialisme" aan de universi
teit van Tübingen ln West-Duitsland
ls uit de protestantse studentenge
meente getreden. De groep vond de
status van werkgroep binnen een or
ganisatie die aan een bepaalde gods
dienst en aan een bepaalde groep is
gebonden, niet langer verenigbaar
met het streven een Internationale
oecumenische beweging te zijn.
De protestantse studentengemeente
van Tübingen verkeerde de laatste
Jaren in een open conflict met de
leiding van de kerk van Württem-
berg, omdat de studentengemeente
weigerde zich te distanciéren van de
„christenen voor het socialisme".
NEW YORK (RNS) In de Verenig
de Staten is een nieuwe bijbelverta
ling in het Engels verschenen, die
beschreven wordt als een van de
meest accurate vertalingen in mo
dern Engels. Van deze Nieuwe Inter
nationale Vertaling (NTV) waren voor
de verschijning al meer dan een mil
joen exemplaren verkocht.
Aan de vertaling is tien jaar gewerkt
door mensen uit Engelssprekende
landen over de gehele wereld, van
daar de naam. Hoewel zij verschillen
de kerkelijke achtergronden hebben,
geloven zij allemaal ln het volle gezag
en de volledige betrouwbaarheid van
de bijbel als Gods Woord. Het wordt
dan ook niet uitgesloten geacht, dat
deze NIV ln de toekomst dé bijbel van
de evangelicals gaat worden. Evange
lische leiders als Billy Graham, Carl
Henry en John Stott hebben zich al
achter de vertaling gesteld.
TAIPEI (ALN) In veel kerken
op Taiwan ls de kerstcollecte
deze keer bestemd geweest voor
de defensie van het land.
Deze gemeenten gaven daarmee
uiting aan hun verontwaardi
ging over het besluit van de
Amerikaanse regering, haar di
plomatieke betrekkingen met
Peking te normaliseren, alsmede
aan hun angst voor de toekomst.
De kerstactie was het gevolg van
een oproep van hét blad Christe
lijke Tribune. Dit blad riep alle
gemeenten op. de kerstdiensten
te maken tot bidstonden voor de
natie en dan te collecteren voor
de defensie. De oproep van de
Tribune werd ondersteund door
vertegenwoordigers van vijftig
kerken en christelijke organisa
ties.
TER BESCHIKKING
Als de dagen hunner „reiniging" naar
de wet van Mozes, zijn vervuld,
brengen zij, namelijk Jozef en Maria, I
hun kind naar Jeruzalem om het daar!
„den Heere voor te stellen", zoals de
NBG-vertaling luidt. Er volgt dan eenr
aanhaling uit de boeken Exodus, V
Leviticus en Numeri: „Al het z
eerstgeborene van het mannelijk
geslacht zal heilig heten voor de jj
Heer Ons bestaan is niet
vanzelfsprekend. Het teken daarvan iy
is de reinigingstijd van moeder en
kindOns leven behoort in eerste
aanleg ook niet aan onszelf toe.
Daarvan ls het teken wat hier p
genoemd wordt „de voorstelling aan L
de Heer". Het woord voorstelling L
geef t hier niet duidelijk weer wat de
bedoeling ls. Men kan het beter j
vertalen met „ter beschikking
stellen". Ook de vertaling van het n
„eerstgeboren" kan duidelijker, L
namelijk letterlijk: Al wat de
baarmoeder opent. Om dat laatste L
gaat het namelijk. De eerstgeborene !v
(het eerstgeborene, want de wet gaat g
ook op voor dieren) opent de
baarmoeder, opent de weg naar het e
leven voor zichzelf, maar ook voor
degenen die volgen. Dat is het j
gewicht van de eerstgeborene. Paulutl
spreekt over Jezus als over de
eerstgeborene der doden. Jezus opent
de gevangenis van de dood voor r
zichzelf en de anderen. De L
eerstgeborene heeft dus een 1
bijzondere plaats. Op een bijzondere
wijze is hij dan ook van de Heer. Het w
eigendom van God die het leven 1
schept. Het teken daarvan is de
terbeschikkingstelling op die 40ste
dag. Moeder en kind mogen weer
naderen en nu breekt een heel i
belangrijk moment aan.
Voor de derde keer staat er ln Lucas 2j
dat de dagen vervuld worden (vers 6
en vers 21). Dit verhaal wordt altijd
gerekend tot de zogenaamde
geboortegeschiedenissen maar men j/1
kan ook verdedigen dat het behoort
tot de Kindheitsgeschichte van L
Jezus. (Het tweede verhaal ls dan de I
twaalfjarige Jezus in de tempel). Het f'
moment ls belangrijk genoeg. Het 4l
kind Jezus wordt onder de hand God^
gesteld Ter beschikking van Hem vaijr
wie alle leven is. Er zit een zekere f
spanning inwaar gebeurt er dan?
Blij ft Hij in de tempel of gaat Hij nu JJ
j uist bij de derde vervulling der P
dagen de geschiedenis van Zijn volk, JJ
van ons mensen, ln?
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Biezelinge (toez.): L.
de Graaf te Oudelande; te VI aasda:
G. D. Vossers te Vaassen; te Woudenji
berg: J. Blon te Sint-VI aartensdijli
te Lage Zwaluwe: B. A. Dubbeldam t{
Parrega.
Bedankt voor Zoetermeer en
Rotterdan -Zuid: F. C. VIRoodeiv
burg te Middelburg; voor Leerdam:
Poot te Nieüw-Loosdrecht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hoofddorp: R. Boogaan
te Lelden.
Bedankt voor Aalst: A. Moerkerke
te Nleuw-Beijerland.
PINKSTERGEMEENTEN
Beroepen te Den Haag (pinksterf
meente Morgenstond; als
voorganger, mede voor Zoeten
P. Gerrets, leraar g.o. „Jong en V
te Rockanje, die dit beroep heeft a
genomen.
Op deze foto staan twee van de achthonderd deelnemers aan de jaarlijkse
toerustingsconferentle van Youth for Christ, die tot thema had: „Mens naar
Gods beeld". Dit thema werd naar verschillende kanten uitgewerkt. Zo
sprak bisschop dr. A. Simonis van Rotterdam over: kerk in deze tijd, en prof.
dr. J. Verkuyl over evangelisatie in deze tijd. Ds. Pieter Boomsma,
directeur van Youth for Christ-Nederland, zei na afloop: „Wat er voor mij
bet meest uitsprong op deze conferentie, was het feit dat de aanwezige
jongeren zoveel aandacht hadden voor elkaar. De gesprekken die gevoerd
werden, de zorg onderling, het samen delen, samen nieuwe mogelijkheden
zoeken: het zat er allemaal In en dat geeft de nodige hoop voor de toekomst!"
AO-boekje nr 1745: Rond de klok van
twaalf, door H. Kooger. Ultg. Stich
ting IVIO. Lelystad. 20 blz - 1.75.
210 tuinplanten in kleur, door R.
Herwig. 7e druk. Ultg. Zomer en Keu-
ning. Wageningen. 144 blz - 13.50.
Bij uitgeverij Elsevier te Amsterdam
verschenen: Het cactusboek, van S.
K. Bravenboer 79 pagina's en 199
plan ten beschrijvingen. Prijs: ƒ36.25.
Lefèbvre
De geschorste Franse aartsbisschop
Marcel Lefèbvre zal 10 en 11 januari
voor de tweede maal sinds paus Jo
hannes Paulus n hoofd van de r.k.
kerk is, een bezoek aan Rome bren
gen. Hij is uitgenodigd door kardi
naal Franjo Seper, het hoofd van de
congregatie voor de geloofsleer, met
wie hij een reeks gesprekken zal heb
ben. In november had de paus een
gesprek met Lefèbvre, dat van dien
aard was dat een verzoening niet lan
ger uitgesloten lijkt.
Pastoor Miedema
Op het gemeentehuis van Haelen bij
Roermond is het burgerlijk huwelijk
gesloten tussen pastoor Ed Miedema
met mej. G. Hermens uit Haelen. Mie
dema werd in 1968 ontslagen als pas
toor van parochie Het Eikske-Schaes-
berg door de vorige bisschop van
Roermond, mgr. P. Moors. De meeste
parochianen namen dit niet en vorm
den een streekparochie. Zij verzoch
ten de ontslagen pastoor hun voor
ganger te blijven. Miedema voldeed
aan dit verzoek en functioneert sinds
dien als pastoor van een katholieke
gemeenschap, die opereert buiten het
bisdom om. In verband met het berei
ken van de pensioengerechtigde leef
tijd van pastor Miedema hield de
streekparochie Het Eikske een en
quête onder haar leden over de vraag
of er bezwaren bestonden tegen het
aanstellen van een gehuwde priester.
92 procent sprak zich uit vóór een
gehuwde priester met het gevolg dat
onlangs een tweede gehuwde pastor
werd aangesteld als assistent van
Miedema.
Op woensdag 10 januari hoopt mg
prof. dr. A. Rinkel te Utrecht. Emei
tus-aartsblsschop van de oud-katb
lieke kerk. negentig jaar te worde
Mgr. Rinkel, die nog een betrekkelij
goede gezindheid geniet, zal tevei
op 25 januari zijn 65-jarige priesterji
bileum gedenken. Hij geldt ln Nede
land als een van de oecumenisi
werkers van het eerste uur, in de 1
van mannen als Berkelbach van di
Sprenkel. Van zijn vele publlkaties
vooral zijn bundel stichtelijke ove
denkingen Psalter bekend gewordei
die nog steeds in vele gezinnen gel(
zen wordt. Mgr. Rinkel werd op d
oud-katholieke aartsbisschoppelijk
zetel van Utrecht in 1970 opgevolg
door mgr. M. Kok.
Paus
Paus Johannes Paulus zal zijn rei
naar de Latijnsamerikaanse bil
schoppenconferentie in Mexico corn
blneren met een bezoek aan de Dom
nicaanse Republiek. Santo Doming<
Hij zal daar een mis opdragen U
herinnering aan het feit. dat hier del
tijds de eerste mis op het Amerikaai
se continent is geweest. De paus vel
trekt op 25 januari uit Rome en vJiel
naar Santo Domingo. Op 27 janual
komt hij in Mexico aan, waar hij h«
begin van de bisschoppenconferentl
in Puebla zal meemaken. Na bezoi
ken aan diverse plaatsen ln Mexio
vliegt de paus op 31 januari nat
Rome terug.