kleiiae krant Dier vertrapt of vertroeteld IP v Knalkurken en zevenklappers X Trouw cl© ma& Onder de voet mm o&s Sg®SÉ(fgl? Tekenaar Willem doet geen enkele consessil r O - L_ Mens stelt zich in 'vreemd verbond' in uitersten op In China eerste vuurwerk Iran ira] J u 'Wil1 i i' DINSDAG 2 JANUARI 1979 PHr 2 JANUARI 1979 VI Oe kleine krant Medewerkenden Piet Hagen Hanneke Wi|gh Gilles Stoop Johanneke Leestemaker Herman Amelink Bneven en reacties naar Tmuw. postbus 859 1000 AW Amsterdam Van onze verslaggeefster Miljoenen guldens vlogen er zondagavond de lucht ln! Het nieuwe jaar werd in Nederland en Duitsland met luid geknal ingeluid. In België was het stil. Daar is het verboden vuurwerk al te steken, zélfs met oud en nieuw. In Amerika. Engeland en Frankrijk vieren ze de Jaar wisseling ook niet met rotjes. Zelfs ln China, het land waar het vuurwerk vandaan komt, wordt voor het nieuwjaars feest geen pijl afgeschoten. Twaalf eeuwen geleden ging daar de eerste vuurpijl de lucht ln Dat staat in het oud ste boek over vuurwerk dat de Chinees Fang I Chih in 1636 schreef. Tijdens de T'ang-dynastie (een periode van de 7e tot de 10e eeuw na Christus) was het gebruik van vuurwerk erg geliefd. Vooral hij geboorte en dood van fa milieleden werd er flink ge knald. Het lawaai zou de boze geesten verjagen. Dus kocht elke bewoner van de stad een rits rotjes, zolang als de breedte van zijn huis en hing de rits aan zijn gevel. Door alle rotjes met elkaar te ver binden. ontstond er één lange reeks vuurwerk. In het mid den van de stad werd de lont aangestoken en het vuur schoot langs alle straten de stad uit. De Chinezen hoop ten dat de boze geesten op deze manier de stad uit wer den gejaagd. Of de Chinezen de geboorten van hun kinderen nog steeds zo vieren, weten we niet De Nederlandse Chinezen doen wel mee aan het nieuwjaars feest. Zij vinden vuurwerk prachtig en er is maar weinig gelegenheid om er van te ge nieten: alleen op Koninginne dag en met de jaarwisseling. Duobaan IVe hebben m de Kleine Krant gelezen over de duobaan U vroeg of de kinderen dat wel leuk vinden. Onze klas vindt het wél leuk met een juf en een meester Ik ook De week gaat gauw om En de werklozen kri/gen werk Ineke Westerbrink Klas S van Oe Akker Applngedam Vredesgras President Sadat van Egyp te en premier Begin van Israël hebben een cadeau uit Nederland gekregen. Om precies te zijn: een zak met 25 kilo graszaad. De zakken zijn verstuurd door mensen uit Aardenburg en Kapelle, twee plaatsen in Zeeland. De president en de premier moeten het gras zaad langs de gemeen schappelijke grens van Egypte en Israël inzaaien. Ieder aan zijn eigen kant van de grens. Als het gras is opgekomen, kunnen Egyp tische en Israëlische kinde ren samen op het gr as spe len. Het moet een echte 'vredesweide' worden. Miljoenen mensen gaan in Iran de straat op om te protesteren In de krant staat dat er elke dag men sen b«i de demonstraties om het leven komen Toch beginnen de demonstraties vaak heel 'kalm' De betogers willen helemaal niet dat er mensen dood gaan. Zij willen alleen hun stem laten ho ren Hoe komt het dan dat er toch zoveel slachtoffers vallen? De regering van Iran wordt bang als or zoveel en zo heftig wordt geprotesteerd Het land is niet meer te regeren, zegt ze dan en dat betekent dat de regenng de touwt|es niet meer in handen heeft Dus verbiedt de regering de Maar de betogers zijn zo opge wonden of boos over wat er met het land gebeun. dat ze tóch de straat op gaan. De politie en het leger, die de bevelen van de rege nng moeten uitvoeren, treden dan op. Eerst probeert de politie de menigte mensen met zachte drang uit elkaar te dnjven. De politie gebruikt een waterkanon of schiet als waarschuwing kogels de lucht in. Als de betogers dan nog met naar huis gaan maar hun leuzen blijven roepen, begint de politie de mensen met gummik nuppels uit elkaar te slaan De demonstranten antwoorden daarop met een regen van stenen, die ze meestal uit de straat wnk- ken De reactie van de politie is vaak angstaanjagend Ze gaat schieten of slaan. In paniek lopen de demonstranten hard weg. Als er duizenden mensen heel hard gaan lopen, zitten daar altijd wel mensen bij. die niet zó snel zijn of die struikelen Zi| worden onder de voet gelopen In Nederland ge beurt dat ook weieens. b«| een grote brand ol in een stadion vol enthousiaste mensen. Op de te kening zie je het Jordaanoproer in 1886 in Amsterdam, toen ook de monstranten onder de voet wer den gelopen. Twaalf rechten Hebben kinderen rechten? Jos van Breda (11), Jos van Erp (12), Ine Bergers (12) en Rieke Arts (10), vier jongens en meisjes uit Haren (Gro ningen), vinden van wel. Zij hebben tijdens de officiële opening van het Jaar van het Kind op het Binnenhof in Den Haag verteld welke rechten kinderen moeten hebben. Het zijn twaalf rech ten, die vooral voor thuis gel den. We laten Jos, Ine, Jos en .Rieke zelf aan het woord. 1. Wij vinden dat wij ook (mee) mogen beslissen welk programma we op tv gaan zien. 2. Wij vinden dat wij zelf mogen beslissen hoe wij onze vrije tijd willen indelen. 3. Wij vinden dat wij thuis, op school en waar dan ook ons eigen Harense dialect mogen spreken. 4. Wij vinden, dat wij zelf onze eigen kamer mogen in richten. 5. Wij vinden, dat wij mee mogen praten wanneer wij gaan verhuizen, wanneer va der een andere baan krijgt, enz. 6. Wij vinden, dat wij het recht hebben eerst een spel af te maken waar we mee bezig zijn en niet meteen moeten stoppen en luisteren naar onze ouders. 7. Wij vinden dat wij mee mogen beslissen waar we tij dens een vrij weekend naar toe gaan of wanneer we va kantie hebben. 8. Wij vinden dat wij zelfs onze vriendjes mogen uitkie zen en met wie wij gaan spelen. 9. Wij vinden, dat wij ook andere huishoudelijke din gen mogen doen en niet al leen afwassen, maar ook strijken, stofzuigen, enz. 10. Wij vinden, dat wij ons niet moeten bemoeien met de aankopen van onze ouders; daarom vinden wij ook dat wij zelf mogen beslissen wat wij met ons zakgeld doen. 11. Wij vinden, dat wij zelf onze kleren mogen kopen en de kleren dragen die wij willen. 12. Wij vinden, dat wij het recht hebben om zelf een huisdier te kiezen en er ook een te hebben. De Kleine Krant De redactie van de Kleine Krant wenst alle grote en kleine lezers een heel ge lukkig 1979. Dit is al weer de tweede jaargang van de Kleine Krant. We hopen dat we ook dit jaar weer heel veel leuke reacties zul len krijgen! Voor de wedstrijd „Maak je eigen kleine krant" hebben we al tientallen inzendin gen binnen gekregen. Goe de, leuke, gekke en origine le kranten. Wil je nog mee doen, dan heb je nog de tijd tot 8 januari! Redactie oeiiu. O -X 2 januari 1979 Wat vinden jullie van de twaalf rechten? Moet in het Jaar van het Kind de rechten I van het kind worden vastge- legd? Deze of andere rech- ten? Schrijf je mening naar I de Kleine Krant, als je wilt. De inwoners van Iran willen hun keizer, de sjah. kwijt. Ze vinden dat hij het land niet goed bestuurt. Daarom houden ze nu al een jaar lang bijna elke dag de monstraties. Veel mensen staken en zeg gen dat ze niet meer aan het werk gaan voordat de shah verdwenen is. De sjah- heeft de afgelopen jaren gepro beerd van Iran een modern land te ma ken. Hij bouwde fabrieken, wegen en havens. Het geld daarvoor kreeg hij uit de olie, dat in grote hoeveelheden in de grond van het land zit. Maar die politiek van de sjah bracht ook allerlei andere moderne zaken naar Iran, waar de men sen in dat land niets van moeten weten. Zo zijn er bioscopen gekomen waar blote films worden gedraaid. Er zijn gokhui zen, waar de rijke Iranezen hun geld verknoeien. Er wordt ook alcohol ge schonken. De bewoners van Iran hebben een isla mitisch geloof, dat zich verzet tegen dit soort praktijken. Ze vinden bij voor beeld ook dat de vrouwen thuis horen te zijn en geen baan buitenshuis mogen hebben. Het verzet tegen de sjah wordt geleid door ajatollahs, die je het best islamiti sche dominees zou kunnen noemen. De voornaamste van deze ajatollahs is Kho meini. die door de sjah verbannen is en die daarom nu in Parijs woont. Bijna elke week roept hij de Iranezen op om te blijven staken tegen de sjah totdat hij verdwenen is. Nu ook alle arbeiders in de olie-industrie staken, wordt het wel heel moeilijk voor de keizer. Hij verdient na- DE SJAH melijk geen geld meer om alle dure din gen die hij gekocht heeft voor het land te betalen. Het verzet tegen de sjah en zijn aanhangers is ook daarom zo fel, omdat zij zichzelf verrijkt hebben met het geld van de olie, terwijl nog steeds veel arme mensen in krotten bij de grote steden wonen. De tegenstanders van de sjah willen het keizerrijk afschaffen en een republiek vestigen waarin de islamitische regels weer gaan gelden. De sjah steunt alleen nog maar op het leger, dat hij zelf opge bouwd heeft en dat hem het afgelopen jaar nog steeds trouw is gebleven. Ieder een zit nu te wachten hoe lang dat nu nog kan duren. door Hans Schmit De verhouding tussen mens en dier is, op z'n zachtst gezegd, een nogal merkwaardige. De mens stelt zich tegenover het dier ln uitersten op: hij vertrapt het of hij vertroetelt het; de tussenweg (het dier ln zijn eigen waarde laten) wordt nog nauwelijks bewandeld. Over dit, want hij noemt „vreemde verbond tussen mens en dier", heeft Ml das Dekkers een opmerkelijk boek („Het Edelgedlerte") geschre ven. waarin hij op scherpe wijze de valse houding van de (westerse) mens tegenover het dier ontrafelt. Voor dieren, zo schrijft Midas Dek kers. is er dood en verderf ln vele gedaanten Je kunt als dier ln de blo-industrie terecht komen of on der het mes van een professor ln de biologie. Maar Je kunt ook: als kreeft levend de pan ln, als vis stik kend ln een leefnet. als fazant eerst opgefokt en daarna puur voor de lol gemitrailleerd Zelfs de koning der dieren heeft niet veel meer keus dan tussen de kogel van een stroper en de hartvervetüng van het hapklare vloer en de verveling ln een dieren tuin Maar er waren toch ook be schermde diersoorten? Vergeet het maar Elke dag worden tienduizen den beschermde egels plaatsgere den en worden de woongrotten van de geschermde vleermuizen verder vermalen door de cementindustrie Veertig procent van de beschermde kleine rietganzen vliegt met hagel in het lijf" Voor degene die gelooft ln zielsver huizing een weinig prettig vooruit zicht, hoewel hij toch niet hoeft te wanhopen. Want, zo schrijft Dek kers. naast het miljoen diersoorten dat door de mens wordt uitgemol ken. doodgeknuppeld en platge walst bestaat er namelijk een twin tigtal soorten, dat Juist met alle egards wordt bejegend. Voor deze dieren zijn de fijnste eiwitten en vitaminen nauwelijks goed genoeg Dekkers over deze elite: „Het ls alsof we alle bloed en schuld die we Jegens die andere soorten op ons hebben geladen aan het kleine groepje willen goed maken. Het doet me altijd denken aan het me disch laboratorium waar nauwe lijks meerderjarige meisjes onbewo gen duizenden cavia's Inspuiten met de meest afgrijselijke ziektes Temidden van de batterijkooltjes met levende reageerbuisjes bevindt zich echter één cavia die zich onder scheidt door een rode strik op de plaats waar andere diersoorten een nek hebben Dit is de troetelcavia. Een troetelcavia wordt nooit inge spoten Een troetelcavia sterft hooguit aan overvoeding met alle lekkere hapjes die aan de anderen zijn onthouden. HIJ is een levend excuus". Dierendag Dat twintigtal vertroetelde soorten (het edelgedlerte) mag zich verheu gen ln de welhaast onuitputtelijke liefde van zijn of haar baasje, die niet schromen de „onderdleren" te laten doden om ze aan hun lievelin gen te voeren. Dekkers: „Toppunt van deze dierenliefde is een dag die dierendag wordt genoemd, waar schijnlijk omdat op die dag meer dieren aan andere dieren worden opgevoerd dan in de rest van het Jaar. Dt hoop er nog steeds eens achter te komen, welke slager deze dag heeft uitgevonden" De bekend ste van de troeteldieren zijn de hond en de kat. maar ook zangvo gels. aquariumvissen, duiven, kip pen. hamsters, cavia's en dergelijke mogen rekenen op onze bescher ming. Er zijn enkele tussenvormen, zoals het paard en het konijn. Dek kers „Je hebt immers konijnenlief hebbers en liefhebbers van konijn. De een knuffelt met het avondeten van de andere". Waarom? Dekkers vraagt zich af waarom deze dieren ln zo hoog aanzien staan en onze straten met hun uitwerpselen mogen bevuilen. De meeste van de edeldieren kunnen we aaien en ver troetelen en ze laten dat ook toe. Ze vertederen ons. net als kleine kinde ren: kleuters en troeteldieren, zegt Dekkers, drukken op hetzelfde knopje van onze ziel. Maar waarom, vraagt hij zich af. nemen we dan geen teddybeer0 We zouden meer gebruik van de „pluche fauna" moe ten makea Die pluche dieren hoe ven ook geen blikje* eiwitten ge voerd te krijgen. Dat voedsel zou dan aan het hongerende deel van de mensheid ten goede kunnen ko men met het Nederlandse honde en kattevoer zouden jaarlijks twee tot vier miljoen hongerlijders kun nen worden geholpen Het edelgedlerte is door de mens gedomesticeerd: onderworpen en dom gemaakt Dat laatste in letter lijke zin. want onze troeteldieren hebben kleinere hersenen dan hun wilde soortgenoten. Ten opzichte van hun wilde voorvaders zijn kat, hond. schaap en varken er respec tievelijk 23, 31. 30 en 34 procent in hersengewicht op achteruitgegaan. Ook de castratie, veelvuldig toege past op katers, leidt.tot een kleiner hersengewicht. De edeldieren ko men waarschijnlijk nooit meer te rug op hun oude hersengewicht: na het uitzetten in het wild is nooit meer dan de helft van de achter stand Ingelopen. De houding van de mens is ook tegenover het edelgedierte niet al tijd even logisch en wat goed wordt bedoeld, is vaak regelrechte mis handeling. Wanneer edeldieren zwerfdieren zijn geworden, willen we ze uitroeien: als hun aantal te groot is geworden, grijpen we naar geweer, gif, klem of val. Postduiven laten we verwilderen of draaien we de nek om wanneer er geen geld meer valt te verdienen. Voor het fokken van zoveel mogelijk varië teiten heeft Midas Dekkers ook geen goed woord over: we fokken op onbruikbaarheid, hakken oren en staarten af. kweken afwijkingen uit modegrillen en maken moeiteloos de dieren af die niet aan de eisen voldoen. In de sport mag wel wat anders niet mag. Zo is het mishandelen van trekpaarden verboden, maar ls het martelen van springpaarden onder het mom van sport toegestaan. Wie geeft er om de duizenden postdui ven (het renpaard van de kleine man) die op een vlucht kunnen om komen? Dekkers stelt voor dit deel van de dierenuitbuitertj te vervan gen door amusementsautomaten waarop de mensen hun goklust kunnen botvieren. Midas Dekkers spaart niets en nie mand. De troetelindustrie niet, de dierenartsen/veeartsen („de smeer olie van de bio-lndustrie") niet, de jagers met hun honden, paarden en valse argumenten niet en ook de dierenbeschermers niet, die in meer dan een eeuw niet hebben bereikt met hun zorg voor het zielige indivi duele dier en ook nog eens hopeloos verdeeld zijn. Dekkers doet dat ech ter met bijzonder veel humor, zodat „Het Edelgedlerte" geen droeve klaagzang ls geworden, maar een scherp, geestig boek welijks mogelijk geweest: de voor- en tegenstanders isoleren zich. Toch zijn er ontwikkelingen inge zet. die kunnen bijdragen tot ver mindering van het leed dat in naam van de wetenschap of de schoon heid in laboratoria wordt geleden. Zo heeft minister Pais onlangs de universiteiten en hogescholen een aantal aanbevelingen gedaan om het gebruik van proefdieren dras tisch te beperken. Om tot een verdere terugdringing te komen, zal er ook meer begrip tus sen voor- en tegenstanders moeten komen; zal een discussie noodzake lijk zijn. Het boek „Dierproeven in de moderne samenleving" wil, zoals de eindredacteur Henk Smid schrijft, een poging zijn „voor- en tegenstanders uit hun isolement te halen om gezamenlijk het materiaal te leveren dat als basis kan dienen voor een zinnige discussie. Aan het boek hebben zesentwintig auteurs meegewerkt met uiteenlopende op vattingen over het gebruik van proefdieren, van fel tégen tot vóór. Het boek geeft een goed overzicht van wat er aan opvattingen bestaat, met alle nuances die daarin moge lijk zijn. In „Het Edelgedierte" merkt Midas Dekkers op dat de mens een huis mens is geworden; een vervallen uitbuiter die dieren onder erbarme lijke omstandigheden houdt. De huismens zal ln de vrije natuur hul peloos zijn. hij weet niet meer wat hij wel en wat hij niet kan eten. hij heeft zijn fysiek potentieel inge ruild tegen superhersenen. Wie weer wat meer te weten wil komen over de mogelijkheden die de aarde biedt om van te leven, vindt ln „De Aarde je Leven" een uitvoerige handleiding. Het op kringlooppa pier gedrukte boek is in nauwe sa menwerking met De Kleine Aarde tot stand gekomen en het geeft een overzicht van de activiteiten van groepen die zich bezighouden met een natuurlijker en milieubewuster levenswijze. Het boek behandelt tientallen onderwerpen, zoals klein schalige landbouw, gif vrije moes tuinen, kruiden, woningisolatie, bi ologisch bouwen, milieuvriendelijk ondernemen, kleinschaligheid, windmolens, zonne-energie, herge bruik etc. Midas Dekkers: Het Edelgedierte. Over het vreemde verbond tussen mens en dier. Uitgeverij Bert Bak ker, Amsterdam. 255 biz., geïllustr., prijs: 22.50. Henk Smid (eindred.):- Dierproe ven in de moderne samenleving. Feiten en meningen over het ge bruik van proefdieren. Uitgeverij Ankh-Hermes, Deventer. 238 biz., geïllustr., prijs: 26.00. De Aarde je Leven. Uitgeverij Ar canum, Amsterdam, in samenwer king met De Kleine Aarde. Samen gesteld door medewerkers van De Kleine Aarde naar een idee van Sietz Leeflang. 288 biz., geïllustr., prijs: 35.00. Dierproeven Een van de ergste behandelingen die een wat Midas Dekkers noemt „Untertier" te wachten staat, ls die ln een van onze laboratoria. Jaar lijks worden daar naar schatting drie miljoen dieren onderworpen aan proeven en de meesten overle ven dat niet De tegenstanders van vivisectie hebben, net als de dieren beschermers. nooit een vuist kun nen maken en ook zij leven ln hope loze tweespalt. Een discussie is nau door Koos van Weringh Het weekblad „De Nieuwe Linie" heeft, zolang het onder die naam ver schijnt, al heel wat meegemaakt. Soms stond het aan de rand van de afgrond en één keer was het al bezig daarin te vallen, maar vlak voordat de bodem bereikt werd kwam het plotseling weer omhoog, weliswaar in verkleind formaat, maar toch. Wat er ook veranderd is. het formaat, de inhoud, de redactie of de medewer kers. het blad kent reeds meer dan tien jaar één vastigheid, de politieke tekenaar, die signeert als Willem Zijn eigenlijke naam is Bernard Wil lem Holtrop. Als tekenaar is hij „doorgebroken" in de roemruchte Provotijd. toen verschillende perio dieken. die destijds korte tijd beston den. zoals „Provo" en „God. Neder land en Oranje", vol stonden met zijn tekeningen. In die periode, de tweede helft van de Jaren zestig, is hij afge reisd naar Parijs, waar hij nog altijd woonachtig is. Ook ln een aantal Franse bladen is hij buitengewoon actief. Het zou te ver voeren zijn ontwikke ling als tekenaar hier uit de doeken te doen. Mijn bedoeling is slechts de aandacht te vestigen op een onlangs verschenen bundel met politieke te keningen van hem: „Planeet ge kaapt!", uitgegeven door „De Nieuwe Linie" (Prinsengracht 463, Amster dam, prijs tien gulden). Het boekje bevat zo'n zeventig teke ningen. die twee dingen erg duidelijk laten zien. Om te beginnen de felheid, waarmee Willem de politiek uit beeldt. Zoetsappigheid, vrolijkheid of genuanceerdheid is er niet bij en dat hoeft ook niet, want daar houden anderen dan politieke tekenaars zich wel mee bezig. Sommige tekeningen zijn keihard en heel wat mensen zul len zich erdoor op hun ziel getrapt voelen. Ze zijn (gelukkig) in zwart en wit afgedrukt, want na inkleuring zou er menige bloedspat waar te nemen zijn. Willem doet geen consessies, aan wie dan ook. De macht van „Het Westen" in de wereld is veel vaker onderwerp van een prent dan die van „het Oosten", maar de wijze waarop Breznjew zich in zijn gekkenhuis op houdt is bepaald geen uitnodiging zich bij hem te voegen. Mij niet ge zien in elk geval Wat verder goed te zien valt is, dat Willem zijn stijl aanpast aan het on derwerp. Het uiten van zijn ergernis of woede staat voorop, hoe dat ge beurt doet daarbij minder terzake. De enigszins stuntelige tekenstijl die hij heeft ontwikkeld lijkt mij zeer effectief bij deze kijk op de politieke gebeurtenissen. Een voordeel van deze manier van werken is, dat stereotypen nauwe lijks voorkomen, wat bij andere teke naars vaak wel het geval is. Willem behoudt zich een grote mate van vrij heid voor bij het uitdragen van zijn politieke opvattingen, die dus weinig reden tot vrolijkheid geven Dit boekje geeft een goede indruk van zijn tekenkunst Daar is echter niet alles mee gezegd Over verschil lende onderwerpen uit de internatio nale politiek tussen 1972 en 1978 zijn tekeningen opgenomen, zoal Bondsrepubliek. Portugal-Al1 Chili. Iran. het Midden-Oosten enige dat vermeld wordt, is de d van de prent. Ik vind dat val zekere minachting getuigen te J ver de lezer/kijker. Het moet uit ten worden geacht dat alle lezer weten waar die tekeningen b(' king op hebben. Zelfs een veflc laar van politieke prenten wee>j altijd al niet meer. De waard" a zo'n boekje is daarmee veel gei dan het zou kunnen zijn. a Het achterwege laten van enig schrijving of verantwoording is te een illustratie van de gedach politieke prenten ééndagsv c zijn. Dat zijn ze lang niet alle ook die van Willem niet. Het is 5 om te betreuren dat „De Nieu' nie" zich er zo vanaf gemaakt c De tekenaar van het blad had J verdiend dan deze uit de loss vervaardigde uitgave. En de p<c geïnteresseerde staatsburgers,c de jeugdigen onder hen, haddcs leerzamer boekje ln handel kregen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 8