Bekeringsijver van dominee Hans Bouma Potter: Ook Nederland profiteert van racisme Trouw Conferenties UIT DE KERKBLADEN Zo iemand is een soort Jehova-getuige VANDAAG VOORBIJGANGERS Paus benoemt bisschop Krakau KERK TROUW/KWARTET 2 door Henk Graaskamp Er is veel narigheid in de wereld. Als theoloog ziet Hans Bouma dat natuurlijk helder. Wat te doen? De een gaat als zendellngarts tot de verschoppelingen der aarde, de ander als ziekenhuispredikant van bed tot bed of tussen het gewone volkje troostend bemoedigend. Hans Bouma verkiest „bekeerlingen" te maken vanachter zijn bureau. Zijn zendingsijver is echter niet voor de mensen, maar voor de dieren. In zijn stukken „het is om te huilen" en „waarom ik vegetariër ben" kan hij geen woorden vinden, sterk genoeg om ons te dwingen om net als hij acht Jaar geleden „bekeerling" te worden. ..Amoreel, verkrachting van het le ven, van begin tot eind mishandeling, een radertje in een helse produktie- machine. geraakt tot in het diepst van zijn (dieren-?)zlel, een dier kan duizendmaal sterven, we zijn even erg als kannibalen enz. Wie echter een ander wil bekeren, moet eerst in de huid van de ander kunnen kruipen. Hans Bouma echter schopt met zijn wilde kreten een paar honderdduizend veehouders zo hard mogelijk tegen de schenen. Vanaf Adam waren mijn voorouders boer. Om dit verhaal te schrijven kom lk zo uit de schuur, lk weet tenminste waar ik het over heb. Het welzijn van de mens wordt steeds belangrijker, dat van onze dieren komt daar achter aan. Zijn er wellicht in het verleden mannen boer gewor den uit traditie of om vaders wil; tegenwoordig moet men van onze Jeugd verwachten dat ze echt liefde hebben voor het vak. het dier. anders kiezen ze een ander beroep. Met verbazing en ergernis kijken mensen naar onze sector. Bio-indu- strle. massale landbouwproduktie, honderd koelen ln een stal. duizend varkens, tienduizend kippen. De boer is ondernemer geworden. Regelt met een druk op de knop veel zaken. De mestgreep, het ploegpaard, ze horen bij de folklore. Met heimwee in het hart denkt de nlet-boer. aan de goeie oude tijd. Vroeger Ja toen was het gezellig op de boerderijToen moest de boer net als ieder ander vechten voor zijn bestaan, zware en lange dagen. Mens en dier gaan in onze maat schappij in dezelfde richting. We wor den ontiegelijk lui. Volgevreten lig gen onze varkens in een goed geventi leerde verwarmde schuur te snurken. De mens in zijn T.V.-stoel, na zijn kantoortaak, vanachter zijn bureau vla de lift in de auto naar huis. Naast zijn stoel een krant bier en lekkere hapjes. Zijn probleem: „hoe blijf ik slank en waar laat ik mijn auto?" Nu is er een groot verschil tussen mens en dier. Het dier past zich snel aan en is weinig creatief. Maak je na een paar dagen de zeugenriem los en zet je het kalverhok open. dan wil het beest er niet eens uit. Het plekje is zijn thuis geworden. Er is geen sprake van martelen. Ook hebben de dieren geen gevoel voor elkaar. Ook vroeger thuis in een strooiselschuur vraten de kippen elkaar soms de darmen uit het lijf. Waaraan kunnen we nu toetsen of een dier zich welbevindt? Allereerst de leeftijd. Ten tweede de groei. Ten derde de vruchtbaarheid. Welnu de leeftijd van de broeders in het vrije veld zal wel eens hoger kunnen wor den. Evenwel de zwakke broeders niet meegerekend. Die worden op de Savanne ln Afrika levend opgepeu zeld. Ook de sterken worden oud en zwak en sterven meest geen natuur lijke dood. Liever kies ik dan voor een modern slachthuis. Ten tweede de groei. Die is buiten kijf veel beter ln onze schuur. Daar zor gen uitgekiende voeding en verwar- ming-ventilatie wel voor. Sterfte en kannibalisme zullen ook veel minder voorkomen. We lezen nogal eens in de krant ban een blij gebeuren in een dierentuin. Het is dan in de krant gekomen als zeldzaamheid. De dieren leven namelijk zo ver af van hun natuurlijk leefpatroon, dat ze de sex vergeten. Ook bij mensen met veel stress laat de sex het afweten. In onze schuur is daar geen sprake van. De vruchtbaarheid is veel beter dan in de natuur. Het aantal gelegde eieren, het aantal biggen per zeug is veel hoger dan in de natuur. We kunnen hoog stens zeggen dat de dieren kasplan tjes zijn geworden, net als wij mensen op ons flatje. Teruggezet in de vrije natuur zou mens en dier snel te gron de gaan. Dat geldt ook voor kat. hond. konijn, kavia, hamster, kana rie. parkiet enz. Is een kanarie in een kooi dierenmishandeling? Onzin na tuurlijk. Het diertje zou anders niet fluiten. Evengoed onzin om te bewe ren dat wij veehouders dagelijks onze dieren martelen. Ga maar eens kijken op uw vrije dag of tijdens de vakan tie. Luister naar de boer. vraag naar de gedragingen van zijn vee. Boeren zijn als regel rustige, gastvrije men sen. Blijf bij hem van het erf als u uit boek of krant al precies weet hoe een dier voelt en u de boer alleen even vertellen wilt dat hij een ordinaire dierenbeul is. Als ds. Bouma vegetariër wil zijn is dat zijn goed recht. Hij mag van mij ook tegen bewapening, roken en alco hol zijn, dat is prima. Wil hij echter een verhaal schrijven dan moet dat wel stroken met de realiteit. En dat lijkt er niet op. Worden er dan geen dieren mishan deld? Er worden ook vrouwen en kin deren mishandeld, onbegrijpelijk, maar het is geen regel. Natuurlijk zijn er wel verbeteringen mogelijk. Dat is echter een zaak van lange duur. Zo hebben we kortgeleden een nieuwe commissie „Welzijn Dieren" gekre gen, door de minister geïnstalleerd. Er is een half miljoen door ons boeren op tafel gelegd om te onderzoeken, gedrag te bestuderen, knelpunten weg te nemen. Ook op ons terrein is de maatschappij ln beweging en ver andert het denken. We moeten echter wel naar elkaar willen luisteren. Als Henk Bouma als gereformeerd predikant meent, dat hij ons moet „bekeren" dan heb ik mijn bedenkin gen. Hij kon wel eens christelijker willen zijn dan Christus. Hij, onze Heiland vroeg aan Petrus „breng van de vis die je net hebt gevangen". Dat was nó zijn opstanding. Hij offerde ook in de tempel. Dieren tot een wel gevallig reuk- en spijsoffer Als boeren zijn we trots op ons werk, ons bedrijf. Het oudste beroep dat bestaat. Fanatieke dwepers zijn er alle tijden door geweest. Daar gaan we schouderophalend aan voorbij. Het liefst zouden ze een ijsbeer bij de warme kachel leggen. Henk Graaskamp is boer in Vorden, voorzitter van de CBTB, afdeling Vorden, lid hoofdafdeling land bouwschap, lid van de commissie hinderpreventie en lid van de com missie „Welzijn Dieren". Hij leverde ook bijgaande illustratie. door Aldert Schipper KINOSTON Dr Philip Potter, de secretaris-generaal van de wereldraad van kerken, schrijft de kritiek die de laatste tijd op de wereldraad ls geuit toe aan provincialisme en eigenbelang. HIJ uitte zijn mening voor de opening van de zitting van het centraal comité die gisteren op de campus van de universiteit van West-Indlé bij Kingston (de hoofdstad van Jamaica) plaats had. Het centraal comité ls het hoogste beleidsorgaan van de wereldraad van kerken tussen de bijeenkomsten van de assemblees ln. Het comité heeft 130 leden, van wie er twee uit ons land komen, mevrouw ds. Marja van der Veen-Schenkeveld namens de gere formeerde kerken en dr A. H. van de Heuvel, de scriba van der hervormde synode. De vergadering van het centraal co mité wordt op een spannend moment ln de oecumenische beweging gehou den. De laatste tijd hebben zich te genstellingen geopenbaard, die reeds bestonden tussen de ledenkerken van de raad en tussen de kerken en de staf van de wereldraad. Veel aan dacht kregen de verschijning van een studiedocument over zuidelijk Afrika en de gift van 75.000 dollar aan het Patriottisch Front van Rhodeslë uit het speciale fonds van het program ma tegen de rassenwaan. En het voor stel van het uitvoerend comité aan het centraal comité de arbeidscon tracten voor een viertal stafleden niet te verlengen duidde erop dat er span ning bestaan, ook onder de meest vooraanstaande stafleden van de wereldraad. Al deze moeilijkheden worden verergerd door het schrijnen de gebrek aan financiële middelen. Dollarkoers Leidinggeven in het verenigings werk, cursus gereformeerd vormings instituut. 22-25 januari. Huize Oer- ncr, Dalfsen. Inl. en opg. tel. 05200- 16687 Zwarte Afrikaanse vrouwen ln Zuid-Afrika, bijeenkomst van „Vrouw. kerk. Tweederde Wereld", dinsdag 16 Januari 10-15.30 uur, Jo- hanneskerk. Westsingel 30. Amers foort. Inl. en opg. tel. 030-710814. De geldgebrek komt voort uit de on gunstige dollarkoers en de afnemen de waarde van andere geldsoorten ten opzichte van de Zwitserse frank, waarin veel van de kosten van de wereldraad, vooral de salarissen van de stafleden, worden betaald. Dr Pot ter zei, dat het geldgebrek niet te wijten is aan afnemende bijdragen UniV6rS€6l van de leden-kerken. Sommige heb ben ln de laatste tijd hun bijdrage met meer dan vijftig procent ver hoogd. Wel gaf hij te verstaan dat de rijkere kerken heus wel wat meer zouden kunnen doen dan zij reeds geven. Deze kerken staan nu echter voor een krachtproef. Dr Potter zei dat het juist de kerken uit West-Duitsland, Engeland, Zwitserland, Nederland, de VS en Canada zijn, die kritiek hebben op het optreden van de werel draad Inzake zuidelijk Afrika. „En dat zijn nu juist net de landen, die verdienen aan het racisme," aldus* de leider van de wereldraad Het was voorzover bekend de eerste keer dat ln de rij van de gekritiseerde landen ook Nederland werd gezet, mogelijk een effect van de kritiek die de gere formeerden hebben uitgesproken ten aanzien van i e gift aan het Patriot tisch Front. Dr Potter kondigde aan dat de ko mende week een document ter be schikking zal komen over zuidelijk Afrika, waarin de staf van de wereld raad het centraal comité informeert. Gevraagd naar de kritiek in de West- europese kerken op de wereldraadpo li tiek, reageerde Potter met deze ker ken van provincialisme te betichten in een wereld, die steeds meer een eenheid wordt. „We moeten leren wat het betekent niet een provinciale kerk te zijn, maar dat we aanhangers zijn van een universele religie," aldus de secretaris-generaal. Opnieuw gaf de secretaris-generaal zijn huidskleur als een reden waarom zijn eigen be leid ln toenemende mate onder kri tiek is gekomen. „Het ls makkelijker een persoon aan te vallen dan een Instelling, vooral als die persoon kleu rig is," zei dr Potter. Hij vertelde dat de vertegenwoordi gers uit Indonesië niet aan het cen traal comité zullen deelnemen, om dat zij met hun regering moeten spre ken over discriminatie van het chris telijk geloof in Indonesië. Ten aanzien van de kwestie van de weigering van het uitvoerend comité van de raad, genomen in september, om de contracten met de directeur van de afdeling opvoeding, mevrouw Brlgalia Bam niet te vernieuwen, stel de Potter zich geheel formeel op. Ook op dit punt vroeg hij begrip voor het feit dat de regel volgens welke stafle den niet langer dan negen jaar in Genëve blijven nu strenger wordt toegepast, teneinde te voorkomen dat de wereldraad teveel ln handen van de westerse kerken blijft Verder wilde hij de zaak niet bespreken. De zaak van de theoloog Vischer is intussen, naar de geruchten willen, in het uitvoerend comité, dat vooraf vergaderd heeft een bijzonder om streden zaak geweest. Het centraal comité moet echter een definitief be sluit nemen. Vooral zal het comité moeten beslissen over de komende grote bijeenkomsten van de werel draad. De eerste is de vergadering die deze zomer in Boston gehouden wordt over religie, de wetenschap en de toekomst van de mensheid. Daar na volgt in 1980 een nieuwe zendings conferentie, waarvoor de wereldraad, samen met de rooms-katholieke kerk, nu al volop aan het werk is. ADVERTENTIE Het eeuwfeest-jaar van de unie „School en Evangelie" nadert het hoogtepunt: op 20 januari wordt in Utrecht de grote slotmanifestatie gehouden: 's morgens een herdenkingsdienst in de Domkerk (van 10.30-12.00 uur met als spreker Prof. dr H. Berkhof) en 's middags in het Jaarbeurs-Congrescentrum een feestelijke bijeenkomst. Het grootste geschenk voor dit eeuwfeest wordt de aktie voor wereldwijd christelijk onderwijs. Hebt u al meegedaan? Alle inlichtingen bij het buro: van Breestraat 14,1071 ZP Amsterdam, tel. 020-724275. GEEF GEEF GOED GEEF GOED CHRISTELIJK ONDERWIJS GIRO 515 VOORBURG T.N.V. UNIE „SCHOOL EN EVANGELIE" waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Oaqblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 0S9 1000 AW Amsterdam W'bautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 ie<e> 13006 Ptxstg ro 66 00 00 Bsr.» Ntd Oe ReAirirgr' 23 00-12 374 REGIO ROTTEROAM/DORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam iel 010-115588 (ptoonnamanMn en bezorging) iel 010-115566 (redacae) lal 115700 (urtslurtend voor advertenties) REGIO DEN HAAG/LEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lei 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGO NOORO/OOST-NEDERLANO (uitsluitend administratie) Postbus 3 6000 AA Zwoee ie' 05200-17030 Melkmarkt 56 Zno'-ie Abonnementsprijzen: p* i-timd t IS 90 Ni kwartaal f 47 70 Pei na" 95 *0 n op aanvraag TeiekNvscfie abonnementenopdracMen |z>« adressen boven) Opgave lamii^benchten 9-19 30 van maandag I'm v ,dag Op zondag van 16- 20 uur letef 020-913456 Opgave m.r.- adw-nenkes t* 020 936668 0* sctvfleNk aan Mm.-Adv aidehng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM De Elndhovense theoloog dr. Nico T. Bakker na Ter Schegget tweede kandidaat van de Amsterdamse fa culteit voor de opvolging van profes sor Strijd en evenals Ter Schegget onaanvaardbaar voor de benoe mingscommissie van de hervormde kerk polemiseert in In de Waag schaal met o.a. prof. dr. H. Berkhof en dr. F. O. van Gennep. In het laat ste nummer schrijft Bakker, „dat zonder revolutie en daarmee be doel lk: de opheffing en afschaffing van ons kapitalistisch stelsel, hetzij in etappes, hetzij abrupt de wereld geen twintig jaar meer kan bestaan." Daarop reageert Van Gennep: Het woord „revolutie" heeft een ui terst gevaarlijke lading, dat sommige domineeskinderen in Duitsland en Nederland kan opzwepen tot een de monisch idealisme. Het brengt men sen er toe dingen te doen, die zij niet hebben gewild. Het is een woord met een eschatologisch elan. Er klinken noUes van „leven en dood" ln mee. Er wapperen vaandels. Er rolt de donder van het radlkale ln. Het ls een woord, dat psychische behoeften bevredigt en mensen belet om na te denken over de vraag, wat goed ls voor de naaste, de wereld en de derde wereld. Het is een woord met een mythisch gehalte, geen haar beter dan „God, Nederland en Oranje". Zolang je er het aangrijpende van Gods handelen mee wilt beschrijven, la het mij best. maar zodra je er ethiek mee bedrijft of denkt te bedrijven, steiger lk. Ik zie in het gepraat over revolutie niet al leen iets levensgevaarlijk, maar lk houd het ook voor een ethisch escapisme. Met het woord „revolutie" kan men geen ethiek be drijven Er bestas* geen denken over „revolutie" ln de termen van goed of kwaad. Er ls geen rechtvaardiging vooraf van de revoluUe. RevoluUe is iets, wat gebeurt, zoals het gebeurt ln Nicaragua, maar ook als zodanig ls het niet een hoofdstuk uit de ethiek. Het ls een door niemand gewenst antwoord op een onhoudbare situatie en het ls niet aan ons om dat in ethisch opzicht bij te vallen of af te keuren. Wie echter hier in Nederland het woord „revolutie" ln de mond neemt, geeft vermoedelijk onge wild te kennen, dat hij onze maat schappij al heeft afgeschreven tot en met A.O.W en het stakingsrecht voor ambtenaren. Hij geeft de voorkeur aan een mythische totaaloplossing boven het ethische toetsen, waarop het aankomt (FU. 1. 10). Wie het met „de revolutie" houdt doet ethisch niet meer mee. Er valt niet meer met hem te praten, omdat hij je niet au sérieux neemt. Je behoort niet tot de „gelovigen". Zo iemand is een soort Jehova-getuige geworden, die zijn analyse van de werkelijkheid al klaar heeft, die de oplossing al weet en die voor al „het gescharrel in de marge" niet meer dan een medelijdende glim lach over heeft. Underdog In een analyse van bisschop Gijsens posiUe ln De Bazuin wijst Ad Gerard Jansen erop, dat de bisschop sterker staat dan men vaak denkt, omdat hij kan Inspelen op inheemse volk strekken: Het niet al te ingewikkelde leven van de eenvoudige Limburger heeft geen behoefte aan moeilijke zaken als het aggiornamento van paus Joannes en heel de rompslomp, die dat heeft meegebracht en nog meebrengt. Men gelooft toch wel. maar wekt soms de Presentatie indruk het we) te „geloven". Veel Limburgers, die ln het verleden in de carnavalsdagen het masker en het as- kruisje over dezelfde folkloristische kam schoren, willen graag van LPO- taal verschoond blijven. Voor hen is de kerk: de kerk. En de bisschop: de bisschop. Allemaal voor het gemak. En omdat het altijd zo geweest is. Bovendien komen al die nieuwighe den uit „Holland". En de „Hollenjer" wordt vooral ln het échte Limburg beneden Sitt&rd nog door een aan merkelijk deel van de bewoners met schele ogen aangekeken. Limburg is „anders" dan de rest van het land. Dat heeft bij menige inheemse het gevoel doen postvatten, dat zijn pro vincie door „Holland" wordt achter gesteld. terwijl hij van de andere kant chauvinistisch van aard is en bij zijn beoordeling van zaken of feiten zich eerst afvraagt of het uit Limburg komt. en dan pas of er reden is er een hoog punt voor te geven. Ook op deze volkstrek ls bisschop Gtjsen zich ai goed aan het Inspelen. In de bijeen komsten van het Nederlandse episco paat ziet hij zichzelf gaarne als de underdog, die tegen de stroom van een „Hollandse" meerderheid moet oproeien. Een fraai voorbeeld is zijn missie-actie voor „onze eigen Lim burgse missionarissen". Iets. dat het gewone volk erg aanspreekt In het blad van de gereformeerde bond De Waarheidsvriend schrijft prof. dr. C. Graafland over de gecom- jineerde synodevergadering over „Zending in Nederland". Na de kri tiek van gereformeerde-bondszijde op „Zending in Nederland" te hebben genoemd, vervolgt hij: „Later is er nog weer een Appèl uitge gaan van meerdere instanties en or ganisaties die actief in de inwendige zending en evangelisatlearbeid in Ne derland werkzaam zijn. In dit Appèl trof mij de grote nadruk op de Heilige Geest en zijn werk, juist in verband met de zendingsarbeid. Dat hierop zo sterk de nadruk werd gelegd, zal ze ker verband houden met het feit. dat ln de officiële stukken van .Zending in Nederland' dit accent geheel of vrijwel geheel heeft ontbroken. En dat terwijl in de Schrift zelf het ver band tussen de zending en de Geest zo ontzaglijk nauw en inhoudsvol en allesbeheersend wordt gelegd. Ik ben door de lezing van dr. Newbigin zo diep getroffen, omdat ook hij dit ver band. tussen de zending en de Geest, indringend heeft aangewezen. Dit moet niet worden verklaard uit het feit, dat op deze wijze het genoemde Appèl als het ware werd herhaald en bekrachtigd. Al is het waar, dit moet op zichzelf als een secundaire zaak worden beschouwd. Het gaf mij trou wens op een andere wijze nog al wat te denken. De vraag kwam bij mij op: hoe komt het toch. dat wanneer twee nagenoeg hetzelfde zeggen, het toch EEN NIEUW BEGIN Deze dag heeft toch iets van een nieuw begin, ondanks alle willekeurigheid van een kalender die we samen afgesproken hebben. We kijken vandaag tegen dit jaar aan. Het begint met ons werk. met het weer opnemen waar we de vorige week of voor de kerst gebleven waren. Misschien wel met een nieuwe betrekking, een nieuwe plaats. Bij een nieuw begin behoort een soort oriëntatie. Waar wil je heen? Hoe ga je het doen? Wat is je leidster op de weg door dit jaar? Wie of wat volg je daarbij? Je kunt het moeilijk op de bonnefooi doen. Het leven brengt voldoende verantwoordelijkheid mee om je even te realiseren: heb ik ook zoiets als een oriëntatie? Ik lees nog even in dat stuk van zaterdag (Kolossenzen 3,12-17):laat de vrede van Christus heersen in uw hart. Dat is heel wat. Een korte en duidelijke oriëntatie, tenminste als we een beetje weten wat die vrede van Christus is. Ik moet het kort omschrijven en dan kies ik hiervoor: de vrede van Christus is diè situatie waarin ons leven door de verschijning en de dagelijkse leiding van Christus gebracht is en nog steeds gehouden wordt. Die situatie heet: vrede. Een wandelen zonder angstig achterom zien. Een weten: ik ben geaccepteerd Een stille zekere toon onder al de stemmen van onzekerheid en twijfel: Hij ls er bij, bij mij leven. Ik mag 'weten hoe ik mijn leven mag leiden. Beheerst door Hem. Door wat Hij hier aan ons bekend maakte van Gods rijk van liefde en gerechtigheid. Dat is het enige dat mag „heersen", overigens een woord met veel verdriet. Meestal is heersen iets waarbij slagen vallen en doden. Maar hier is het 't genadig regiment van Christus. Een duidelijke leiding voor alle dagen van dit jaar. Dagen die dichtbij liggen, in deze week nog, maar ook verder, in het tracé van onze plannen. Al die dagen vallen hieronder. Worden erdoor verlicht, als ons hart door die ene vrede beheerst wordt. En dat heeft dan meteen betekenis voor wat wij „vrede in de wereld" noemen. zo verschillend, ja zelfs tegenoverge steld, overkomt? Want wat de I.Z.B. en het Appèl uitspreken, wekt verzet en wordt afgewezen als piëtisch en individualistisch en ongeschikt voor deze tijd. Terwijl de woorden van Newbigin diepe indruk hebben ge maakt op de leden van de synode. Waar Ugt dat aan? Is dat een kwestie van vooroordeel, van het niet door je eigen mensen het gezegd willen heb ben, maar alleen uit een vreemde mond? Of ligt het daaraan, dat ln het ene geval de woorden geen kracht hebben, omdat er te weinig liefde, geloof achter steekt, terwijl in het andere geval niet alleen de woorden, maar de hele presentatie krachtig en overtuigend was? U merkt, dat dit alles mij in een nogal grote verlegen heid gebracht heeft. Ik ben daarmee nog niet klaar. Ik zou er behoefte aan hebben met anderen, niet alleen uit onze eigen kring, maar uit het geheel van de kerk, eerlijk, in de Geest ont dekkend naar alle kanten, erover door te spreken." Wiersma Het veertiendaagse hervormde blad Woord en Dienst, een van de beste kerkbladen in Nederland dat mag weieens gezegd worden is het nieu we jaar begonnen met een nieuwe redactievoorzitter. Ds. J. T. Wiersma uit Wassenaar was meer dan twintig jaar lid van de redactie, waarvan lan ge tijd als voorzitter. Zijn komend emiraat en de daarmee gepaard gaan de verhuizing waren voor hem reden, om terug te treden. Ds. W. R. van der Zee uit Den Haag is de nieuwe redac tievoorzitter. Beroepingswerk Insiders hebben de indruk, dat na de „kwesties" Dordrecht en Hoogeveen de invloed van de politiek in het beroepingswerk bij de gereformeer den is toegenomen. Kandidaten of dominees kunnen een beroep mislo pen. ais zij lid zijn van een partij die bij de meerderheid van de gemeente leden niet goed ligt. Er wordt meer naar gevraagd tijdens de verken- nlngsgesprekken. 8oms breken ge sprekken zomaar af op dit punt. Het Ouderlingenblad wijdde er een speci aal themanummer aan met bijdragen van drs. K. A. Schippers. Bert Aal- bers. prof. dr. D. Nauta. AR-voorzitter Hans de Boer en prof. dr J Verkuyl. Te bestellen voor 2.80 bij uitgeverij J. B. van den Brink te Lochem. En zo ziet Arend van Dam in IKV- berichten van het interkerkelijk vredesberaad de SALT-besprekin- gen. Beroepingswerk GEREF. KERKEN Aangenomen het beroep tot evan gelisatiepredikant in Oost-Gronin- gen met standplaats Bellingwolde: W. van Dommelen te Hollum (Ame land). Ds H. Sikkema Op 71-jarige leeftijd is overleden ds. H. Sikkema te Heemskerk, emeritus predikant van de unie van baptisten gemeenten. Ds. Sikkema was aan vankelijk werkzaam in de Belgische zending. Na de oorlog was hij predi kant van de gemeenten in Heeren veen, Pernis/Hoogvliet en Hauler- wijk, waar hij in 1972 met emeritaat ging. Hij was verder onder meer lid van de zendingscommissie van de Unie van baptisten gemeenten. Mevrouw Gravemeijer In Wassenaar is. 86 jaar oud, overle den mevrouw H. M. Gravemeijer Meissner. Zij was tot het einde va: haar leven zeer actief werkzaam it allerlei vormen van evangelische ar beid in ons land. Voornaamste pus was haar streven naar een beter be grip van de christenen voor de Jodei en voor Israël. Na de oorlog bracht zi een bezoek aan Israël, waar haa man, dr. K. H. E. Gravemeijer, dei tijds een der voormannen van de Nf derlandse Hervormde Kerk, voor di Israëlische regering een schuldbelij denis aflegde over ons oorlogsve'rle den. Hij was zelf een groot verzets man. Dat maakte diepe indruk ln Jeruzalem. Op haar landgoed te Was- senaar organiseerde mevrouw Grave meijer vele samenkomsten van ,de raad voor kerk en Israël van de her- vormde kerk. Dit was de inzet van allerlei praktisch werk in Israël, waar ook rabbijnen aan deelnamen. Mr. J. van Melle Tot hoofd van het bureau Dienst Over Grenzen te Utrecht is per 1 januari benoemd mr. J. L. A van Melle. Dienst Over Grenzen is eer kerkelijk bemiddelingsbureau voot personele inzet in ontwikkelingslij* den. Mr. van Melle volgt mevrouw J C. Rot op. Zij heeft Dienst Over Gren zen geleid vanaf de oprichting ir 1962. VATICAANSTAD (API. DPA. Rev ter) Paus Johannes Paulus n. dk tot zijn pausverkiezing in oktobd aartsbisschop van het Poolse Krakau was, heeft de 51-jarige Franciszel Macharski tot zijn opvolger van dit diocees benoemd. Macharski is de laatste acht jaar rector geweest vaa het seminarie in Krakau. Macharsitt die in Krakau nauw heeft samenge werkt met de huidige paus, die toe# nog kardinaal Karol Wojtyla heetfc wordt daarmee de voornaamste kal* dldaat voor de opvolging van kard) naai Wyszynski, de aartsbisschop val Warschau. Over de positie van M* charski tegenover de Poolse staat! niets bekend. Macharski zal op 6 J* nuari door de paus in Rome tot b» schop worden gewijd. Vredeswerkdag gereformeer Rotterdam, zaterdag 20 januari 10-» uur, De Heuvel, Grote Kerkplein» Rotterdam. Inf. en opg. t» 010-772711. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2