'Soms kleine glaasjes, soms grote, soms schenk ik hele emmers' Eimert Pruim en Johann Sebastian Bach Trouw GOEDKOPE VLIEGREIZEN ISRAEL TURKIJE CAMEROUN EUROPA VANDA/t ZATERDAG 30 DECEMBER 1978 KERK door A. J. Klei De Thomaskerk in Lelpaifwaar Bach 27 jaar lang cantor was. Aan het eind van een telefoongesprek, waarin een lezer en Ik het niet geheel eens werden, liet deze mij weten dat hij mij beschouwde als een echt Voorlopig-mannetje. Het was zeer duidelijk, dat hij dit misprijzend bedoelde. Voordat ik tegen kon sputteren, legde de ander neer. Achteraf bedenk ik, dat hij gelijk had. Ik bèn een V oorlopig-mannet je. Van al de kerkelijke en aanverwante bladen die ik onder ogen krijg, begrijp ik Voorlopig het best. Daarmee wil niet gezegd zijn dat Voorlopig me elke maand glashelder proza levert en dat andere kerkse periodieken voornamelijk wartaal uitslaan. Ik meen dat ik begrijp waarover en waarom de mensen van Voorlopig zich blij of dik maken. Het gaat over dingen die mij ook bezig-houden of waarvan ik althans vind dat ze me bezig zouden moeten houden. Eerlijk gezegd bekruipt me bij mijn lectuur van stichtelijk drukwerk somtijds het gevoel dat het over vreemde volksstammen gaat. 't Is vaak heel interessant, daar niet van, aardige gebruiken en boeiende steekgevechten. maar ik hoor er niet bij. Deze gedachte heb ik niet wanneer ik Voorlopig ter hand neem, daar ontmoet ik, om met prinses Beatrix te spreken, my own people. M'n eigen volk. Ik kom tot deze ontboezeming na lezing van de bijdrage van Eimert Pruim in het december-nummer van Voorlopig. Hij geeft daarin een soort geloofsgetuigenis weg en als ik het wel heb, blijft hij geestelijk op de been met behulp van de bijbelverhalen van Karei Eykman (hij leest aan tafel uit „Woord voor Woord") en de muziek van Johann Sebastian Bach (hij reist er stad en land voor af). Dit herken ik helemaal, want 't is bij mij ongeveer net zo. Ik zeg: ongeveer. Eimert Pruim heeft het namelijk ook nog over boeken van Ten Have's uitgeverij, die enkele planken in zijn kast vullen. Dit kan ik hem niet nazeggen, ik ben royaal voorzien van uitgaven van Sljthoff: vertaalde Agatha Christie's. Niets aan te doen, er is nu eenmaal verschil in niveau. De bijbelverhalen van Karei Eykman en de muziek van Johann Sebastian Bach Tja. het zou natuurlijk mooier zijn geweest als ik voor de dag was gekomen met 't eenparig geloofsgetuigenis van Berkouwer en Ridderbos en met de verjes die EO-domlnee Monster des maandagsmiddags voor ons uitzoekt. Maar 't is met mij zo gesteld dat uitgerekend Karei Eykmans „Woord voor Woord" me duidelijk kan maken wat die bijbelse verhalen voor vandaag inhouden en waarom ze dóórverteld moeten worden. En wat Bach betreft: onlangs zei dominee Ter Linden voor de televisie (bij de uitzending van een cantatedienst in de Amsterdamse Westerkerk) dat in Bachs muziek hemel en aarde elkaar raakten. Ik knikte zeer instemmend, ik moest denken aan een regel uit een heel bekend, oud zondagsschoolversje: die hemel en aarde verenigt te saëm, en dat was geen blasfemie. Een aantal jaren terug, toen Amsterdam 's zomers nog overstroomd werd door jeugdige langharigen, liep vroeg in de ochtend zo'n hippie in een smalle straat van de binnenstad. Hij droeg alleen een gerafelde spijkerbroek en een malle, grote hoed, en hij floot het thema van het eerste deel van het derde Brandenburgs concert. Het klonk luid tegen de stille huizen op en ik werd er blij van. Bach dat gaat maar door, dat houdt nooit op, dat is eeuwig. Eimert Pruim schrijft: „Heel sterk meen ik iets van Godswege te horen in de muziek van Johann Sebastian Bach. In de Thomaskerk in Leipzig (Bachs eigen werkplaats) heb ik de orgelpartita „Sei gegrüszet, Jesu gütig" gehoord. In de dom in Keulen de cantate „Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit". In de Kiliansdom in Würzburg het koraal „Aus tiefer Not schrei ich zu Dir". Dan slaan bij mij alle stoppen door. Die muziek, dat gëét maar door, dat hóüdt niet op, muziek van een volstrekte totale diepontroerende oneindigheid, hoorbare werkelijkheid uit een andere wereld, bewijzen van Gods existentie, zo lijkt het wel." Ik geloof dat het niet alleen zo lijkt, maar dat het ook zo is. Overigens vraag ik me wel af, hoe het in het gezin Pruim toegaat. Zegt vader Eimert opeens aan tafel: laten we vanavond maar niet uit „Woord voor Woord" lezen, want ik moet direct met de D-trein naar de Keulse dom om cantate nr. 106 te horen? En zou die D-trein wel in zijn nabijheid stoppen? Is het gebruik van een pick-up niet eenvoudiger en op de duur ook voordeliger? Dan kan er weer eens een werkje uit het fonds van de firma Ten Have besteld worden, zou ik denken. door Aldert Schipper 's Lands meest besproken theoloog was dit Jaar vermoe delijk dr. O. H. Ter Schegget, docent ln de ethiek aan de Sociale Academie De Horst in Driebergen en vanwege de theologische faculteit van de Universiteit van Amsterdam kandidaat gesteld voor ver vulling van de vacature- Strijd, een kerkelijk hoogle raarschap ln de dogmatiek. De commissie die namens de genera le synode van de Nederlandse Her vormde kerk kandidaten moest uit zoeken, de commissie theologisch we tenschappelijk onderwijs (TWO), on der voorzitterschap van de Utrechtse hoogleraar dr. A. J. Bronkhorst, had Ter Schegget te licht of anderszins niet geschikt bevonden en weigerde hem aan de synode voor benoeming voor te dragen. Omdat de benoe mingscommissie van de Amsterdam se faculteit aan Ter Schegget vast hield. besloot de faculteitsraad de totale faculteitsgemeenschap in te lichten, waarna de zaak-Ter Schegget een publieke kwestie werd. iets dat zeer ongebruikelijk is, wanneer het in de kerk om personen gaat. Het gaat dan ook waarschijnlijk om meer dan waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Oordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwarlet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma hoofdkantoor Postbus 859 1000 AW Amsterdam W.bautstraat «31 Amsterdam tel 020-9134S6 Postgiro 66 00 00 flank Ned Credietbank Reken,ngnr. 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam tel 010-11556S (abonnementen en bezorging) tet 010-115588 (redecbe) tel 115700 (ui i) REGO DEN HAAG/LEIDEN 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: f 1547 46,40 t 1W40 Advtrtermtanvtn oc aanvraag Opgave Iam*e0enchten 9-19.30 van maandag Vm vnjdag Op zondag «an 18- 20 uur te*! 020-913456 Opgave mw*-advertenties lei 320-936668 O» schafte** aan Mw-Adv afdei-ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresw^g.ngen uisluitend eehnftek|k aan onze Amsterdamse edreesen dat. Tijdens de laatste bijeenkomst van de hervormde synode zei de be daarde Utrechtse professor J. M. Has selaar tenminste dat het in de zaak Ter Schegget niet gaat om de een of andere marxist, maar om de gerefor meerde theologische traditie, waarin dogmatiek en ethiek twee kanten van één zaak zijn. En Hasselaar zei verder dat het hier niet gaat „om een marx ist tegenover theologen die het marx isme afwijzen, maar om een theoloog die door liberale denkers wordt afge wezen." Wie is dr. Gljsbertus Hendrl- cus ter Schegget? Is hij de gemene oproerling, waar sommige rechtse rakkers hem voor verslijten of is hij de messlasfiguur die veel linkse vo gels ln hem menen te herkennen? Ter Schegget geldt als een heerschap dat zijn weetje weet en dat leidt vaak tot enerzijds „krulst-hem" en anderzijds „Hosanna". Ter Schegget is inder daad Iemand die door zijn persoon lijkheid mensen dwingt tot een keus voor of tegen. Er zijn mensen die door onduidelijkheid van hun wezen of door gebrek aan gewicht anderen on verschillig laten. Tot dit soort hoort Bert ter Schegget duidelijk niet. Hij heeft in zijn optreden iets van een prima ballerina, die ln de ambiance van een geestdriftig publiek tot in drukwekkende uitbeeldingen komt. Maar in een chagrijnige omgeving krijgt hij last van hoofdpijn en ver liest hij zijn glans. Het gevolg van deze omstandigheid is dat zowel zijn vurigste aanhangers als zijn kilste critici gelijk lijken te hebben. Ze heb ben het namelijk over verschillende Ter Scheggets. De vonk is duidelijk wél overgesprongen bij een belangrij ke groep studenten in de theologie, voornamelijk diegenen, die wel door het evangelie gegrepen zijn, maar kri tisch denken over de kerk. Hun aan tal is niet te verwaarlozen en hun gewicht voor de kerk is groot, omdat zij staan voor het niet-conventionele christendom. Veel van deze Jongeren hebben niet zo'n zin om straks in een gemeente dominee te worden. Dat heel wat uit deze categorie dat nlet- te min toch doen, komt door de in vloed van theologen zoals Ter Scheg get Deze spreekt met passie over het gewone gemeentewerk. Hij vertelt dat hij per jaar zo'n twintig tot dertig preken houdt en dat hij opzettelijk nooit de rechten als van een emeritus heeft gevraagd, zoals vaak wordt ge daan door iemand die van dominee leraar wordt. Dr. Bronkhorst De grote tegenspeler van Ter Scheg get lijkt naar bulten toe de Utrechtse kerkhistoricus dr. A. J. Bronkhorst, een gemoedelijke man, die echter ais het over Bert ter Schegget gaat snel emotioneel wordt. Waarom verliest Bronkhorst alle bonhommie, zodra Ter Schegget op de proppen komt. Ter Schegget heeft er geen verklaring voor. Hij heeft Bronkhorst slechts zelden gesproken. Eenmaal heeft hij een pijnlijke ontmoeting met Bronk horst gehad Dat was toen dit Jaar in Zwitserland een Barth-symposium werd gehouden. Bronkhorst had daarvoor ingeschreven. Ter Schegget was daar blij mee. „want dan kon Bronkhorst eens zien hoe ik functio neer in zo'n internationale groep". En Bronkhorst zou het treffen, want Ter Schegget, die internationaal in het wereldje der Barthianen als deskun dig geldt, mocht op het symposium de eerste voordracht houden. Maar Bronkhorst was door familie-omstan digheden verhinderd. Dat wekte Ter Scheggets wrevel, vooral omdat Bronkhorst op de laatste dag wel verscheen. „Ik vond dat zijn afwezig heid uitermate betreurenswaardig was en dat heb ik hem ook gezegd. En ik vond het Jammer dat Bronkhorst niet iemand anders van TWO had laten gaan". De in het begin genoemde uitspraak van prof. Hasselaar in de hervormde synode, wijst er al op: Bert ter Scheg get noemt zichzelf vaak en met ken nelijke voldoening „een gereformeerd theoloog". Hij bedoelt dat uiteraard niet in de kerkelijke zin van het woord, want hij is Nederlands her vormd, maar zoals Barth die term heeft geijkt. Het gereformeerde ka rakter van Ter Scheggets theologie, komt tot uitdrukking in de nadruk die hij legt op de eenheid van dogma tiek en ethiek. En dat is nu Juist ten dele waarom heel wat studenten en stafleden van de faculteit in Amster dam hem bij zich willen hebben. Barth De eenheid van dogmatiek en ethiek, wat is dat eigenlijk? Vereenvoudigd kan men zeggen dat het in de dogma tiek gaat om in verstaanbare taal uit te drukken wat wij na eigenlijk gelo ven en in de ethiek gaat het erom hoe wij ons gedragen in het dagelijks leven. Ter Schegget zegt het zo: „Barth heeft gezegd dat Je geen ethi sche uitspraken kan doen bulten het kader van de totale beweging Gods. En dat is heel eenvoudig: wat God met ons wil is het rijk van vrede en gerechtigheid." Ter Schegget herinnert aan wat hij dit Jaar op een samenkomst in de Amstelkerk vertelde. „In de oorlog waren er mensen, die geen leugen over hun lippen konden krijgen, zelfs niet als de Duitsers vroegen naar de Joden op zolder. Dat komt voort uil een antwoordende ethiek, die var buiten af normen en waarden stelt Dan geldt eenvoudig: de woorden moeten de feiten dekken. Door zo'n ethiek word Je in deze situatie geblok keerd. In de oorlog ging Hebe Kohl- brugge langs illegale weg naar Bazel en legde Barth deze vraag voor. En ln het antwoord zie Je de verbinding van dogmatiek en ethiek. Want Barth zei: Als de Duitsers proberen de Joden weg te slepen is dat een aanslag op de Messias Jezus. En als je in de bijbel leest: Gij zult geen vals getuigenis geven, betekent dat in dit geval dat je geen woorden mag gebruiken, die de Joden schade kunnen doen, woorden die niet bevrijdend zouden zijn. Zulke woorden zouden echt een vals getui genis zijn geweest. Theologisch ge zegd: we moeten niet denken dat we in die situatie een „goed werk" ln een soort engelachtige zin kunnen doen. We kunnen alleen maar vanuit ons geloof ln verantwoording voor God handelen. (Dat betekent dat we zeg gen: We hebben geen Jood in huis). En ons aan de genade Gods overge ven. Barth zegt: theologische ethiek is algemene ethiek. Als Barth het heeft over de zondagsheiliging, ver telt hij niet dat we naar de kerk moeten, maar over de betekenis dat er een vier-dag is in de ethiek van de schepping. Dat heeft niet alleen reli gieuze betekenis, maar ook sociale en politieke waarde." In 1973 schreef Ter Schegget een boek „Klassenstrijd en Staking", waarin hij aan de sabbath en aan het jubeljaar motivatie ontleent voor een staking die bevrijdt. „Want in het jubeljaar gaat het om de vrijlating van slaven en om de teruggave van het land aan de oorspronkeljke bezit ters", zegt Ter Schegget. „Dan komt weer tot zijn recht wat de aarde is en dat Hij aan een ieder zijn plekje geeft. Dan wordt eigenlijk revolutionair hersteld zoals de toestand oorspron kelijk door de Heer bedoeld was". Moraalleer 15-I7d RONDREIS v.a. 1450 alles inbegr Geheel verzorgd. Goede Hotels. Holl. spr gids 15 d. PAULUSREIS 1300 Geheel verzorgd. Goede Hotels. 23-d RONDREIS door West en Centr. Zuid Cameroun 2700 Duitsland, Engeland. Hongarije. Italië. Noorwegen 750 In de prijzen alles inbegrepen. Speciale prijzen en reizen voor jongeren. Gratis prosp. Interkerkelijke Reisorganisatie Driebergen -PB 91. Tel 03438-3570 of 6611- Voor wie opgegroeid is met de gere formeerde traditie is het niet zo uit zonderlijk wat Ter Schegget bepleit. „Ja, maar in de klassieke katholieke moraalleer wordt onderscheid ge maakt tussen de natuurlijke moraal, die ln de natuur wordt gefundeerd en die voor alle mensen geldt en de gena de, waar het gaat om het bijzondere christelijke," zegt Ter Schegget en hij vervolgt: „Binnen de genade wordt dan weer onderscheid gemaakt tus sen evangelische verplichtingen en de evangelische raadgevingen. Voor een monnik zijn de raadgevingen ook wet. Je krijgt dan een hiërarchische opbouw van de moraalleer. In de ge reformeerde traditie worden het alge mene en het bijzondere niet tegen elkaar uitgespeeld, maar daar zit het algemene altijd in het bijzondere. Een voorbeeld: gereformeerd is te zeggen: in Israël komt het heilskarak ter van alle geschiedenis aan bet Ucht. Het is niet gereformeerd te zeggen: Daar alleen geschiedt het heil. Nee, daar komt aan het licht dat alle ge schiedenis heilskarakter heeft. Het is niet geschiedenis ais openbaring, het is niet een stukje reservaat van een heilsgeschiedenis. Het is een bijzon dere geschiedenis, waarin de stem in het gebeuren gehoord wordt. Hec is openbaring als geschiedenis. Als we denken aan het exodus-verhaal of aan Jezus. Dat zijn bijzondere ge beurtenissen, vanwaar we naar het algemene gaan." Ter 8chegget noemt als voorbeeld ook de gedachte van Schleiermacher, die gezegd heeft: Als Je van de Jood Jezus het bijzondere Joodse afhaalt, dan hou Je de mens Jezus over. Dat is idealistisch en ongereformeerd. Gere formeerd is om te zeggen: nee, in die Joodse rabbi, toen en daar, in Zijn bijzondere woorden en daden, toen er farizeeën en Sadduceeën waren, toen er een Edomltische vorst Herodes was, toen er een grote werkeloze Gal- lilese schare op de schobberdebonk rondliep, toen was die man er. Naar Zijn woorden moet Je horen. In Zijn woorden en daden word de Mensen zoon openbaar. Dat woord mensen zoon is ook alweer zo'n begrip van: daar is-ie. Het is een algemeen begrip, maar tegelijk hoor je er in: „De Men senzoon". Als dat zo is kun je voelen dat dogma tiek niet de christelijke leer van dat bijzondere kan zijn, terwijl we daarna nog eens een algemeen ethisch ver haal moeten vertellen dat zich mis schien wel af en toe beroept op de dogmatiek, maar zich verder ook nog op andere dingen beroept. Goede werken De hervormers zeiden dat de mens niet door goede werken zalig kan worden. Ter Schegget. „Bedoelden de refor matoren daarmee dat er wel zulke dingen als goede werken bestaan, maar dat ze helaas niet verdienstelijk zijn? Ik denk het niet. Ik ga er van uit dat ze bedoelden dat er eigenlijk niet zo iets als goede werken kan bestaan, omdat het uitgaat van een idealisti- Dr. G. H. ter Schegget sche visie op de geschiedenis. Alsof je niet uitermate bevuild en besmeurd en door voortgaande beslissingen be last zou handelen. Je staat midden in de geschiedenis, in de praktijk, ter wijl er al ontzettend veel voor je en over je is beslist, zodat, indien je wilt leven, op je moet nemen wat vooraf gegaan is. De reformatoren hadden in de tijd van de opkomende burgerij veel meer oog voor ieders persoonlij ke verantwoordelijkheid in de maat schappij dan de feodaler denkende middeleeuwer en zij zeiden: je wordt niet zalig door goede werken, maar je wordt gerechtvaardigd door het ge loof. Je werken zijn niet in zich goed, maar jijzelf zult in God rechtvaardi ging vinden in en vanuit het geloof waarmee je in de geschiedenis hebt gestaan." Ter Schegget gaat verder: „Als theo logisch ethicus kan ik de mensen daarom niet weer een leer van goed en kwaad presenteren, want dan werk ik de terugval ln de leer van de goede werken in de hand. Daarom ben ik tegen een ethiek die antwoord geeft, die zegt: dit is goed en dat is kwaad. Je kan dus geen leer van de rechtvaardige revolutie ontwerpen, want dan moet ik terugvallen in de klassieke ethiek van de rechtvaardi ge oorlog. Ik zeg: de mensen moeten in de praktijk zelf hun beslissing ne men. Zij voeren niet een of andere rechtvaardige revolutie door, maar ze nemen in een revolutionaire situatie verantwoording. Ik stel de vragen aan de orde die de mensen in zo'n situatie aan zichzelf en aan de toe stand moeten stellen, willen ze tot de goede beantwoording van de vraag komen: wat moeten we in deze situa tie doen? Dilemma Er zijn christenen die enerzijds de ellende zien, die aan een bepaald maatschappelijk systeem vastzit, maar die zich tegelijk afkeren van het geweld dat doorgaans aan een revolutie vastzit. Ter Schegget vindt ook dat onhistorisch." „Het denken dat revolutie maar niet moet omdat het zoveel ellende ver oorzaakt, juist dat leidt tot die ver schrikkelijke uitbarstingen van ge weld die inderdaad zinloos zijn. Maar je moet bijvoorbeeld van de Russi sche revolutie niet zeggen dat die door Lenin en Trotsky is gemaakt, maar eerder door een generatie van tsaren. Als Je het zo stelt, moet je natuurlijk zeggen dat je zo'n revolu tie niet mag ontketenen, maar dat is natuurlijk abstract en onhistorisch gedacht. Ik heb in Curasao gezeten en toen ik terugkwam in 1964 zei ik: het kan in Curagao niet goed gaan, de situatie is explosief. En ik kreeg onge hoorde ruzie met een directeur van de Hollandse Bank Unie, die dacht dat ik vanuit mijn wens dat er een revolu tie zou komen er een voorspelde. Maar ik was daar dominee geweest en kende de mensen en zag in een opper vlakkige analyse al dat dit niet goed kon gaan. Ik was buitenstaander, maar als ik Curagaoënaar was ge weest had het voor mij betekend dat ik leiding had moeten geven aan dit verlangen naar gerechtigheid, dat zich baanbrak. Ik had dan moeten trachten de uitbarstingen te voorko men en via politisering en bewust wording de mensen helpen inzicht te krijgen in de eigen situatie. En als je DE MANTEL doet dan aan k als Gods heilige en geliefde uitverkorenen, tedere ontferming en goedher deemoed, zachtheid en geduflC (Kolossenzen 3,12-17) B) Meestal houden we ons op tp oudejaarsdag of daaromtrenjb met woorden die spreken vana vergankelijkheid, van de t betrekkelijkheid van dit besW onze eeuwige bestemming. Qu iets geheel anders. Een gewefce troostvol woord. Hoezo, troose Bevat het niet op z'n minst ht I tot een zachtmoedige gezindtei wijzen deze woorden niet al vje naar de vermaning die hieropd; Verdraagt elkander en verge|ai elkander Overigens heelbn toepasselijk in de sfeer van dti oudejaarsdag: elkaar vergever blijven zitten met de oude wila onuitgesproken verwijten. Ter troostvol. Zoals het gebod vaii ook bedoeld is. Als troost ov^e leven dat telkens weer vastlo»rl treurnis, frusta tie, angst en w Troostvol, omdat het ons zegvl hoeft niet! Zelfs op deze laats waarop soms griezelig gesprgu worden van „de rekening oprei en „er niet aan ontkomen", hjn andere toon. We mogen deze ei omdoen in de koude van ons ei leven. Deze warme mantel va ontferming over het gedeukt^ gebrokene, van de goedheid v kwaad schijnt te heersen, vaiT deemoed in plaats van de hoe van zachtheid en geduld als lrr betere tegenover onze drift or zelf te handhaven. Het hoeft i niet. Ons wordt in de natte, k stormen van dit bestaan een L aangeboden. De warmte van hangt er nog in. Want zo was L op aarde, vol ontferming oveii vastgelopene en vol goedheid deemoed, zachtheid en gedulR deze dagen van terugdenken l dingen die we anders gewild h en aan teleurstellingen en aar verdriet dat over ons kwam, ii in deze raadgevingen bij ons. het en kan het in de warmte vi keuze om ons tot kinderen Go doen worden. Doet dan aan is ir dat gaat doen roept dat de agressie op van degenen die daartegen zijn. Het gaat er daarbij niet om dat ik over iemand moet oordelen. Het gaat er zelfs niet om dat iemand over zich zelf moet oordelen, maar dat hij weet dat God over hem oordeelt, een God van leven en dood. Ik kan alleen maar kritische vragen stellen en ik kan zeggen dat zo iemand in zo'n situatie heeft te handelen als een mens die in de belofte staat. Zo vind ik het goed dat onze kerk wat geeft aan het Patriottisch Front. Ook als zij fouten maken zijn het hun fouten. Als wij alleen maar geld kun nen geven aan wie geen fouten maakt, kun je beter je geld in een zweetdoek stoppen. In mijn ethiek kun je nooit een sanctie geven aan geweld van de ene of van de andere kant. Maar je kan ook niet zeggen: ik ben tegen alle geweld. Dan kun je ook niet meer zeggen dat Je Nederlander bent want Nederlands vrije rechtsor de wordt in principe ook met wapens verdedigd. Dat geweld is wel niet zo'n beste basis voor vrijheid en gerech tigheid, maar het is wel een feit. Iemand die een tijdje geleden onder het gehoor van Ter Schegget zat en die hoopte dat hij eens zou uitpak ken tegen het kabinet-Van Agt kwam teleurgesteld weer thuis. Ter Schegget: „Dat is dan een zeer ongeduldig mens. Ik ben een gerefor meerd theoloog en ik denk dat bij mij de politieke kritiek helemaal van daar uit naar voren komt. Ik doe geen water in de wijn als ik in een gewone gemeente preek, maar ik schenk mis schien wel kleinere glaasjes. Soms schenk ik grote glazen, soms schenk ik kleine glaasjes en soms schenk ik hele emmers. Ik laat me zelden zo uit dat het partij-politiek zou kunnen worden uitgelegd. Ikzelf ben partij loos, wat ik zwak vind, maar ik pro beer wat begrip te wekken bij men sen, die zich links van het midden bewegen. Volgens Ter Schegget is het idealis tisch en onwerkelijk als de christen mens zichzelf de vraag stelt, of hij een revolutie moet helpen voorberei den of beginnen. „Als de Zuidamerikanen ernstig zeg gen dat ze uit hun ellende niet kun nen komen zonder een kwalitatieve verandering van het systeem van ka pitalisme en neo-kolonialisme, bete kent dat, dat ze voor een dilemma staan. Je kunt in de verscherping van de tegenstellingen kiezen tussen een geweldig bloedbad of verantwoor ding nemen in zo'n situatie. Het stre ven naar het welslagen van een revo lutionair proces betekent dan te wa ken tegen het uit de hand lopen van het geweld." VOORBIJGANG Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam-Nok v.d. Linden te Bergum; te f J. A. Woudenberg, kand. te N. te 's Grevelduin en te BleskL. J. R. Volk te Polsbroek; te®' en te Kinderdijk: J. Blom»! Maartensdijk. Aangenomen de benoeming^ toraat van het Andreasziekt, Amsterdam en tevens predüL buitengew. werkzaamheden» classis Amsterdam: W. J. v.d? Gorcum. E GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Poortvliet: A. t, ken te Nieuw-Beijerland. h( GEREF. KERKEN Beroepen te Sassenheim: Amsterdam-Zuid. r boekennie UW MOEDER WAS WEER ERG IN Ui 3a druk, 88 Hz.. 110.25 De ervaringen van de schrijfster aan tr{ van tiaar moeder. Zij schroei dit anderen te helpen, die in eenzelfde tf in verwarring en paniek raken LIEVER GEEN BEZOEK, GEEN BLOfe—i MAAR DAARNA? li 3e druk, 88 btz.. 13.50 Dit veel gevraagde en t over rouw en r voor hen d« rouwen en voor ieder d» hen wil betekenen. Arte #n Joh. Verkuyl l LIJDEN EN BEGELUOEN 80 btz., 11.90 l Oe li/dendo modemens en ons dioit Gebaseerd op hun jarenlange ma pastorale ervaring geven de dachten over het lijden en dikwijls moeten doorstaan. Da. M. C. Stubbe THUIS IN EEN TEHUIS 100 blz 12.50 de auteun n de pijn c| >- It verzorgingslij Op voorlretlelljke wijze verwoordt I c haar ervahngon mot bejaarden die •- jaardoncentrum gaan wonen. Verkrijgbaar in de boekhandel f ^0 KOK KAMF ONTSLAG In dienstjaren! ste lid van de Eerste Kamer, Mertens, heeft met ingang val) ari ontslag genomen. Hij worLj volgd door de heer L. J. C. rf uit Roermond. Tot nieuw lid»' Senaat werd benoemd de he|l A. Oskamp uit Hoorn. ia WARM AANBEVOLEN! H A Visser ER STAAT MÉÉR DAN ER STAAT De schrijver, bekend van de 'Onder de hoogtezon'-uitzendingen voor de NCRV-radK>. weet door zi|n uitleggingen van bepaalde schriftgedeelten honderdduizenden te boeien Het resultaat is deze nieuwe bundel dat handelt over het boek Ester met m het tweede deel een doorlichting van de persoon Petrus Pbk. 17,50 (verkrijgbaar in de boekhandel) UITGEVERIJ Postbus 84176. 2508 AO s-Gravenhage

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2