't Is een doctorandus, zet u dat erbij? Nijbroek is wachten op Monumentenzorg beu Fokke Sierksma en het Messianisme Ontwikkelingshulp van islam in VS Baptisten verdeeld over IKON Trouw Conferenties Viering eeuwfeest petitionnement is uitverkocht Evangelisatiepost chr. ger. kerken in Gent Protest BOA tegen bezoek topambtenaar aan Zuid-Afrika VAN PA/* VOORBIJGA Baas bover baas WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1978 TROUW/KWARTET )A( door A. J. KLEI Wanneer ons op de krant een txroeplngsbertcht wordt doorgebeld, knoopt de scnba van de betrokken kë rkeraad er soms deze vraag aan vast t is een doctorandus, zet u dat erbij1» Hoewel wij een uiterst welwillend volkje vormen melden we vriendelijk doch beslist dat we t er niet bij zullen zetten We leggen ook uit. waaromniet Tegenwoordig kun Je eigenlijk geen dominee meer worden als je niet eerst een doctoraal examen tr) de theologie hebt afgelegd Je kunt er wel van uitgaan dat de kandidaat tot de heilige dienst, die je beroept, meer is dan kandidaat In de theologie namelijk doctorandus Heus verzekerden wij nog steeds vriendelijk doch beslist, het hoeft er niet bij te staan Ik merk een enkele maal dat ons standpunt aan de andere kant van de lijn enige teleurstelling teweeg brengt Nu hèb Je eens een ..drs." aan de haak geslagen en het komt niet in de krant' Misschien ls het voor wat oudere weleerwaarden ook wat sneu ZIJ zijn jaren her als gewoon ..ds het kerkelijk leven binnengestapt en hebben door noeste vlijt een ..r" aan hun titel kunnen toevoegen, hetgeen thans als gevolg van dat eigenwijze optreden van krantemensen verborgen blijft. Ja maar zeggen wij dan weer. want we hebben ons woordje klaar je wordt toch niet beroepen als doctorandus in een bepaalde wetenschap, in dit geval de theologie, maar als herder en leraar Hier valt niets tegen in te brengen, dunkt me Aangezien veel kerkmensen echter grote behoefte hebben aan. wat ze noemen, een gezaghebbend geluid, schenkt het me voldoening vandaag zulk een geluld te kunnen laten horen. Hei is voortgebracht door de vrijgemaakte gereformeerde hoogleraar rlr J Douma te Kampen Professor Douma schrijft in de rubriek „kerkelijk leven" van het vrijgemaakt-gereformeerde weekblad De Reformatie: „Het aantal doctorandi ln onze ker- de theoloog doctorandus mag heten. Vroeger was het een uitzondering wanneer iemand doctorandus werd; straks is de kandidaat ln de theologie nog een zeldzame vogel. Alleen de oudere predikanten zullen met deze wetenschappelijke graad verder door het leven moeten." Professor Douma zegt aan het slot van zijn bijdrage (en nu komt waar het me om gaat); „En daarom zou het een goede zaak zijn wanneer het ln onze kerkbodes en ln de verdere pers niet ging ratelen van de r's. maar al die nieuwe domi nees la ds. B. ook met twee ln plaats van met drie letters werden aange duid. Hier valt van de artsen te leren. Als zij op hun briefpapier mij vertel len dat zij arts zijn, kan ik rustig aannemen dat zij med. drs. zijn. Zo zal het ook met onze Jongere predi kanten zijn: hun „ds." sluit vanzelf het „drs." in. ken zal zienderogen toenemen. Theo- Bij de „gewone" gereformeerden is logische doctorandi wel te verstaan, het al zo, dat je pas de pastorie in Over enkele Jaren kan het zelfs zo ver mag als je doctorandus bent De zijn dat elke door Kampen algelever- hervormden stellen deze eis (nog) niet, Ynaar die sturen theologische kandidaten, alvorens hen op de gemeente los te laten, naar het seminarie in Driebergen en daar leren ze. naar mij verzekerd is. ook nog wat anders dan netjes met mes en vork et£rt. Om oog even op professor Douma's verhaal terug te komen, ik ben wel blij met diens morele steun, want me is ook wel eens door de telefoon in de oren getoeterd dat wij met onze weigering „drs." voor een weleerwaarde naam te zetten, een „knieval voor de hand over hand toenemende nivellering" deden. Voortaan zeg Ik: professor Douma wil. 't niethebben. Overigens stem ik toe dat (ook) op onze redactie een nivelleringsproces aan de gang is: onze eigen doctorandussen, de hoofdredacteur incluis, laten dat aardige „drs." weg. Ik ben achteraf maar blij, dat ik me nimmer uitgesloofd heb voor een doctoraal examen, want ik had toch nooit met goed fatsoen „drs." boven mijn stukjes kunnen zetten. ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers NIJBROEK Dat het niet in alle opzichten fijn is. als je kerk op de lijst van Monumentenzorg staat, ervaart de hervormde gemeente van het dorpje Nijbroek bij Deventer. Tien jaar wachten de Nijbroekse hervorm den al op de toegezegde subsidie om de broodnodige restauratie te kun nen beginnen De kerkvoogdij ia het nu zat en heeft Monumentenzorg geschreven Help ons onmiddellijk, en als dat niet mo gelijk is. voer onze kerk dan af van de lijst van beschermde monumenten Dan kunnen wij onszelf tenminste helpen. De kerk van Nijbroek dateert uit de veertiende eeuw. In 1908 is er voor het laatst wat aan gedaan. De plaatselij ke predikant P. de Hoop vertelt ons; In 1969 kwam de toezegging van Mo numentenzorg. dat in 1976-1978 de restauratie ter hand kon worden ge nomen. Onze gemeente reageerde enthousiast met een actie, die bijna een ton opbracht. Voor zo n kleine gemeenschap (de meelevende kern is niet groter dan driehonderd zielen) bijna onvoorstelbaar. Maar eind 1974 kregen wij bericht, dat wij om financiële redenen van de subsi dielljst waren afgevoerd en maar elders hulp moesten zoeken. Wji hebben toen de Dienst Aanvul- lende Werken benaderd, maar zonder reuiltaat. Verrot Een oud gebouw stoort zich niet aan VerffissilïfiT officiële brieven. De kerk ls deze tien 6 jaar zienderogen vervallen. De ban ken zijn verrot, het plafond ook, de kap lekt en de kalk valt van de muur. Onze mensen popelen om zelf de no- dlgste voorzieningen te treffen, maar dat mag niet, want de wet verbiedt zonder toestemming een beschermd monument in enig opzicht te wij zigen Daarom hebben wij als kerkeraad gezegd: dan maar geen monument meer. Tenslotte is een kerk niet ge bouwd om monument te zijn, maar om voor de eredienst te dienen Dat weegt ons het zwaarst. Er. al hebben wij natuurlijk geen mogelijkheden voor een volledige restauratie, wij zijn wel in staat ervoor te zorgen, dat wij weer behoorlijk onze kerkdien sten kunnen houden, zonder or.s lan ger te hoeven schamen. Artikel 16 van de Monumentenwet houdt er re kening mee. dat „wezenlijke belan gen van de godsdienstoefeningen" ln het geding kunnen zijn. Daarop heb ben wij nu een beroep gedaan Ds De Hoop wil de waarde van Monu mentenzorg niet laag aanslaan, inte gendeel. Als Monumentenzorg iets doet. dan gebeurt het schitterend. Maar hij vindt wel. dat de mensen van Monumentenzorg te veel kijken naar het esthetische, naar de functie van het gebouw in het landschap, en te weinig naar het huidige gebruik. „Er worden fraaie kerken gerestau reerd, waar nooit meer kerk tn gehou den wordt. Als men prioriteiten stelt, dient men die kerken die elke zondag voor de eredienst gebruikt worden, voorrang te geven. Ik ben ervan over tuigd. dat heel wat hervormde ge meenten net zo tobben als wij." stand van 500 miljoen gulden (en dat betreft dan alleen nog maar het rijks deel in de kosten). Vooral ln het kader van de stadsvernieuwing komen er steeds meer subsidieaanvragen, dan er gehonoreerd kunnen worden. Bijbelstudieleidentraining Youth for Christ. 30 september-1 ok tober en 13-14 Januari. Lindenhorst, Driebergen (tel. 03438-3441). t „Gedenkt de Gevan genen". (Hebreeën 13:3) Doel: Hulpverlening aan vervolgde christe- nen in communis- lische landen. M»«f dan GIRO: 249300 t.n.V. so aidehn- Stichting ..De Onder gen m heei gindse kerk", opgericht oe wereld doof Rjchafd Wufm. brand adres: postbus 569 3700 AN Zeist Wilt u regelmatig onze gratis Nieuwsbrief ontvangen? Stuur dan uw naam en adres aan bovenstaande stichting in Zeist. Antwoordnr. 80. 3700 VB (geen postzegel') MEKKA (EPD) Saoedi- Arabië heelt een ontwikke lingsprogramma bekendge maakt ten behoeve van arme zwarte moslims in de Verenig de Staten. In de zwarte wijken van de steden Atlanta, Cleveland, Los Angeles, New York, San Francisco en Washington wil Saoedi-Arabië huizen, alternatie ve scholen en religieuze centra laten bouwen. Op de alternatieve scholen zal les in het Arabisch en islamitisch godsdienstonderwijs gegeven wor den. Hiervoor is ln eerste instantie vijftig miljoen dollar uitgetrokken, dat geleidelijk verhoogd zal worden tot 150 miljoen. Om de werkloosheid onder de jeugd tegen te gaan, wil Saoedi-Arabië ver der 86 miljoen dollar investeren in die Amerikaanse bedrijven, die zich ver plichten een bepaald aantal werkloze zwarte Jongeren in dienst te nemen. Dezelfde bedrijven krijgen ook een voorkeursbehandeling bij het zaken doen. Ten slotte stellen de universiteiten in Saoedi-Arabië nog eens honderd plaatsen beschikbaar voor zwarte studenten uit de Verenigde Staten. waarin opgenomen: De Rotier dammer. met Dordta Dagblad, Nleuwa Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgava: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg. O Postma hoofdkantoor Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraal 131 Amsterdam Postgiro 66 00.00 Bank Ned. Credielbank 23 00.12 574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTEROAM/DORORECMT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (re abonnementen) let 010-115700 (advertenties) West blaak 4 Rotterdam REGIO OEN haag/LEIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO/OOST-NEOERLAND (uitsluitend administratie) Postbus 3 8003 AA Zwolle lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Abonnementaprijzan: Per maand 15.47 Per kwartaal 46 60 Partaar 183 40 Adrertenaeta i op aanvraag («e adressen boven) Opgave larrvheöenchten 9-19 30 van maandag Vm vn>dag Op zondag van 18- 20 uur takel 020-913456 Opgave num-advertentie* lel 020-936868 d 9Cbnflek|k aan M.rv-Adv aWehng. postbus 433. 1000 AK AMSTEROAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdamse adressen Bij de Rijksdienst voor de monumen tenzorg in Zeist bevestigt men, tot eigen verbazing, dat in 1974 aan de kerkvoogdij van Nijbroek bericht ls, dat er geen geld beschikbaar was. „Dat ls eigenlijk heel gek. De kerk voogdij had toen direct moeten rea geren. Waarschijnlijk ls er toen bij ons een vergissing gemaakt." Monumentenzorg. „Afvoeren van de monumentenlijst biedt geen oplos sing. Het beste ls, alsnog te proberen de toezegging van 1969 gehonoreerd te krijgen. Lukt dat niet en willen zij zelf de nodige voorzieningen treffen, dan zou het wel heel grof zijn. als zij daarvoor geen vergunning zouden krijgen." Monumentenzorg heeft een achter- BOSCH EN DUIN Een nota over de verhouding tot de IKON is een van de zeventig agendapunten op de jaar lijkse algemene vergaderingen van de unie van baptistengemeenten, die 11- 13 oktober te Arnhem wordt gehou den Uit de nota blijkt, dat de com missie, die dit onderwerp bestudeerd heeft, niet tot een eensluitende me ning over de IKON is gekomen. Findhorn-herfstfestival over Findhom, „de merkwaardige ge meenschap in Schotland waarin men sen samenwerken met planten, waar nigts onmogelijk is en legenden wer kelijkheid worden" (Simon Vinken oog). Europese volksmuziek, medita tie. kunst met grondlegger Peter Cad dy. 29 september-7 oktober. De Bron. Oudleusen. Inl. en aanm. Findhorn- werkgroep, Ouderkerkerdijk 204, Amsterdam. Provinciale ontmoetingsdagen gereformeerde vrouwenbond, meest gewijd aan het Jaarthema „de moei lijke bergrede". 26 september Zierik- zee, 3 oktober Enschede. Hoogeveen en Leeuwarden. 5 oktober Amers foort, Heiloo en Rotterdam, 9 oktober Bilthoven, 10 oktober Bergum, Gro ningen, Katwijk aan den Rijn, 12 oktober Arnhem. 26 oktober Waal wijk. Inf. tel. 02154-13366. Lofprijzingsweekend met Jaap en Zwaantje Kooy, 23-24 september. Jeugdherberg 't Harde. Inl. en opg. tel. 05200-36446. De commissie kon niet komen tot het voorstel, dat de babtlsten zich aan sluiten bij de IKON Voor een deel van de commissie is het een onover komelijk bezwaar, dat de IKON zich niet wil beperken tot programma's met een direct verkondigend ka rakter. Andere leden van de commissie heb ben er geen bezwaar tegen, dat de zendtijd van de kerken ook voor an dere programma's wordt gebruikt, programma's met een „informatief, verstrooiend, educatief of maat schappelijk en sociaal geëngageerd karakter", omdat het evangelie dui delijke sociale gevolgen heeft, aldus hun motivatie. De commissie concludeert wel, dat zolang de unie van baptistengemeen ten niet aangesloten is bij de IKON, UTRECHT De Unie School en Evangelie deelt mede. dat geen toe gangskaarten meer te krijgen zijn voor de viering van het eeuwfeest van het petionnement, zaterdag 16 sep tember in het Jaarbeurscongrescen trum te Utrecht. Alle plaatsen zijn uitverkocht. Tijdens deze viering, die het karakter zal hebben van een werkvergadering, zal NCRV-voorzit- ter drs Th. D. Jansen het eindbedrag overhandigen van de actie „Zo vader, zo zoon zo moeder, zo dochter". zij ook geen mogelijkheid heeft in vloed uit te oefenen op het beleid en de programma's. Dit betekent, dat de unie bescheiden zal moeten zijn bij haar beoordeling van „het uiterst moeilijke en verantwoordelijke radio- en televisiewerk, dat door de IKON wordt verricht," aldus de nota. Van een onzer verslaggevers GENT Met een toespraak door ds D. J. van Vuuren uit Zaamslag is in Gent de tweede Belgische evangelisa tiepost van de christelijke gerefor meerde kerken in gebruik genomen. Een voormalige wasserij ln het noor den van Gent is ingericht tot evange lisch centrum, dat de naam Reho- both heeft gekregen. Vandaar uit zal de nieuw benoemde evangelist, de heer J. Bor, afkomstig uit Amelde, gaan werken In Gent en de ten noorden van deze stad gelegen plaatsen in de provincie Oost-Vlaan deren. Hij zal daarbij hulp krijgen van zogenaamde evangelisatie-week endteams uit Nederland. Enkele Jaren geleden openden de christelijke gereformeerden een eer ste post in België in Antwerpen. Hier is Inmiddels onder leiding van evan gelist Kommer Groeneveld een wijk- gemeente gegroeid. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De Boycot Outspan Aktie (BOA) heeft bij de ziekenfonds raad in Amstelveen geprotesteerd te gen het bezoek van dr. A. van der Werf! van het ministerie van volksge zondheid aan Zuid-Afrika. Dr. Van der Werff gaat daar deelnemen aan een congres over het Ziekenhuis In formatie Systeem (ZIS). Hij doet dit, aldus de BOA, op ver zoek van de Ziekenfondsraad en ver schillende ziekenfondsen. Zijn kennis als hoofd van het stafbureau beleids ontwikkeling is volgens de Boycot Outspan Aktie van groot belang voor de Zuidafrikanen. Daar de gezond heidszorg echter vrijwel alleen ten goede komt aan de blanke bevolking in Zuid-Afrika ls de BOA van mening, dat de Ziekenfondsraad de opdracht aan dr. Van der Werff moet intrekken. Eerder protesteerde de BOA tegen het bezoek dat dr. J. Kane-Bergman van het Groote Schuur-ziekenhuis in Kaapstad op 21 en 22 september brengt aan het Academisch Zieken huis Leiden. Hij heeft de opdracht het informatiesysteem dat in dit zie kenhuis wordt gebruikt, te verbete ren. Op de avond ervoor zal op het terrein van het AZL een protestbij eenkomst worden gehouden, samen met de Federatie Nederlandse Vak beweging (FNV), de PPR en de PvdA. door dr. C. Rijnsdorp Fokke Sierksma (1917-1977) was godsdiensthistoricus. Hl) maakte stu die van de onderscheidene religies en vergeleek ze onderling. Wat hem bij zonder boeide was het verschijnsel van de zogenaamde acculturatie. Deze speelt zich af bij het contact tussen twee culturen, vooral tussen blanke en niet-blanke beschavingen en dit zowel op het persoonlijke vlak als op sociaal gebied. Binnen het kader van deze acculturatie had Sierksma grote belangstelling voor messianis tische bewegingen bij de primitieve volksgroe pen, die door de westerse cultuur en door het christendom waren aangeraakt. Dit waren snel om zich heen grijpende bewegingen, die de nabije komst verwachtten van een algemene gelukstoestand. Extatische mannen of vrou wen hoorden de ankerkettingen al rinkelen van de schepen vol fel begeerde westerse goe deren In afwachting daarvan vernielde men alvast alles wat aan het oude leven herinnerde: bezittingen en voorraden. Dit verschijnsel heeft zich voorgedaan bij uit eenlopende volksgroepen op verscheidene, ver uiteen gelegen plekken van de aardbol. De technische term hiervoor is „cargo cult", de eredienst der scheepsladingen. Het is dux niet zozeer een persoonlijke messias die men ver wacht. als wel de terugkomst der voorvaderen, thans met een blanke huid en ln het bezit van een overvloed aan westerse goederen. Niet juist De term „messianisme" is daarom niet hele maal juist Sierksma heeft dit ingezien en spreekt ergens ook liever van „eschatologische verwachtingen" Wel stelt hij vast dat bij uit stek de westerse expansie geschikt is om mes sianistische bewegingen ln het leven te roepen. De Islam verwekt bij de primitieven geen mes sianistische onrust en de rooms-katholieke missie heeft dit veel minder gedaan dan de protestantse zending. Sierksma. leerling van prof. dr. G. van der Leeuw (1890-1950). noemde zichzelf een onker kelijk godsdiensthistoricus. In 1961 publiceer de hij bij Mouton Co. N.V., Den Haag, een boekxmder de titel Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Hierin geeft Sierksma een ka rakteristiek van de blanke man met zijn typi sche veroveraarscultuur en zijn rusteloze acti viteit. Hij komt tot de natuurkinderen in de viervoudige gedaante van bestuursambtenaar, soldaat, handelaar en zendeling. Hij breekt in bij primitieve samenlevingen, die men homo geen (uit één stuk) kan noemen, terwijl de blanke een gespleten figuur is. Dit heeft het christendom van hem gemaakt, want het chris telijk geloof heeft hem een kwaad geweten bezorgd. Met name de Bergrede heeft hem onmogelijke eisen gesteld en deze Bergrede is de doorn ln het vlees van de westerse cultuur. De acculturatie schokt de primitief tot in de fundamenten van zijn bestaan. Jegens de blan ken ls hij vervuld van afgunst en haat. terwijl hij toch probeert hem in alles na te bootsen, door b.v. met een uitgestreken gezicht rond te lopen met een boek in de hand. Herdruk Dit alles en nog veel meer beschrijft Sierksma in dat genoemde boek. Hij noemde het zelf populair-wetenschappelijk werk. wel voorzien van een literatuurlijst, maar zonder noten apparaat. Er is nu een tweede druk verschenen, met een nawoord van drs. G. W Drost en wel bij de Uitgeverij Konstapel. Groningen; het telt 314 dichtbedrukte pagina's en kost ƒ27,50. Als Naschrift bij deze tweede druk fungeren, over eenkomstig de bedoeling van de overledene, drie lezingen voor de VPRO-radio uit 1962, onder de gezamenlijke titel Messianisme en Christendom. Als publikatie is dit dus nieuw. Het gaat in dit Naschrift voor en na over de tegenstelling tussen het blanke Westen en de primitieve wereld. De primitief kan niet meer leven en denken zoals hij gewend was en hij ziet geen kans te leven en te denken zoals de blanken doen. Dit maakt hem agressief. In de geest wil hij zich boven de gehate blanken verheffen en het messianisme biedt die (schijn bare) kans. Hierbij moet worden opgemerkt, dat deze beschouwingen slaan op toestanden van twintig jaar en langer geleden. De porté van het Naschrift is echter deze. dat er een structurele gelijkheid zou zijn tussen het mes sianisme van het oudste christendom en het primitieve messianisme der niet-blanke volks groepen. De gelovigen komen in conflict met het bestaande bestuursapparaat (Jezus voor Pilatus). Het ophanden heil komt niet (Chris tus' spoedige wederkomst blijft uit). Uit deze en andere, formele overeenkomsten conclu deert Sierksma dat het christelijk geloof er geen aanspraak op kan maken, uniek te zijn. Hoe het komt Hoe het komt dat de Joden als volk niet uit te roeien zijn en dat het christendom tweedui zend jaar is blijven bestaan en tot een wereld godsdienst is uitgegroeid, terwijl daarentegen de messianistische bewegingen bij de primitie ven zijn verzand, verloochend of verdwenen, komt bij Sierksma's vergelijking niet uit de verf. Bij alle respect voor Sierksma's eerlijkheid kan men toch een glimlach niet onderdrukken, wanneer hij er zo op gebrand blijkt te wezen de mens te kenschetsen als een zoogdier, zij het dan een zoogdier met een grote hersencapaci- teit. Bij zoveel vernuft moet hij toch vooral dier blijven. Het heeft hem blijkbaar moeite EEN OUD DOSSIER Dat kan gebeuren, dat er ie# dag komt dat Je in Jaren niei gezien hebt. Een oud dossiJ geval uit de jaren '40-'45. F stuk is een telegram van 17 Jj september 1943. Booi. de n post in het dorp in de provi Utrecht, bezorgde het en gaf afschrift. De inhoud spreek# zichzelf: „Bisdom bevestigtll doodvonnis 4 juni voltrokkA volgt moeder." Twee dagenr bericht: „Ernstige officieuz< berichten over Piet kom thtti moeder." Ik beleef ze weer d[ vreemde dagen. Reeds lang| was hij bij een poging om n Engeland te gaan met vele gegrepen. Het dossier verl gevangenschap in Schevenl een brief; „Ik heb wel eens li alles in de handen van onze!" over te geven en te vertrouii, in het gebed valt dat iedere als een last van Je schouder# af. Ik voel dat net of er een li pak van je afgenomen wordk iets geweldigs vertroostend/* al voor je begint te bidden, r Ik heb het erg gebrekkig uiti maar lk hoop dat jullie het tf en ook hebben. Maar ook da we niet zonder strijd Erl gedichten bij van Melis Stof brieven van mensen die suikerbonnen sturen om e pakjes-actie naar de gevang ondersteunen en lijsten va; de pakjes ging. Een inmiddi overleden vriend stuurt met namens zijn vrouw een kaai voorop een vierkant kruis e daarachter een V, Christus V< (overwinnaar, red.), staat erfct gedicht binnenin begint mef niet vervaard Uit ai die if komt het me weer voor de g immense spanning: zou hij f leven? En tegelijk een grot* omdat je weet hoe hij is en kracht hij, nog in het vaderl zijn brieven getuigde. Maar het hem daar ver weg in Mol Berlijn? Totdat het bericht |d. Alles is achter de rug. Een W veelbelovend leven, wantzdP" we daar dan vaak over, is af] Of voleindigd, zoals dat in di Kt woorden heet? Ik sluit de mP moet meer bij de hand blijv/nc een stuk belevenis dat bij o£s hoort. nd t o Beroepingswerk NED. HERV. KERK he Beroepen te Baam: I. Kokn i meer; te Honselersdijk: G. steegh te Tiel. Aangenomen naar 's-Gra<| P. C. Klijnsma te Harlinf Oudewater: C. Blenk te Wi die bedankte voor Oude I voor Uddel. BT1 Bedankt voor Rotterdam-C01 de J. Kortleve te Drieberg GEREF. KERKEN Ue' Beroepen te Bunschotiij burg: A. Prins te Aalten. an GEREF. KEKKEN IVRIjf" Aangenomen naar Rouvetv kertsma te Beverwijk. Beroepbaar: M. H. de Biel ringweg 11c te Marknesse.ii Fokke Sierksma gekost de notie te overwinnen dat de mens. naar christelijke opvatting, geschapen is naar Gods beeld. Dat de mensen geen dieren zijn. maar toch als beesten tekeer gaan, moet men overigens toegeven. Ik heb van dit boek veel geleerd. Men steekt trouwens het meeste op van boeken die men parerend, desnoods duellerend lezen moet. Maar hier was de lectuur volstrekt geen duel, alleen maar breed informerend en bijzonder interessant Sierksma schrijft helder, zij het niet briljant. Maar dat is slechts aan weinig wetenschappers gegeven. VRIJE EVANG. GEMEElt Aangenomen de benoebvi luchtmachtpred. met s» a Nijmegen: W. Kramer, voor. dingspred. Sangihe en Tal den (Indonesië). Dr O. Steggink Dr O. Steggink (53) is aan d ke universiteit te Nijmegetf tot gewoon hoogleraar in <T der godgeleerdheid. Hij zi denis en thematiek van de| teit doceren. Sinds 1969 f wetenschappelijk hoofdrr aan deze universiteit. ZEIST Vorige week ti ten wij, dat het gezara. blad van de hervormd# gereformeerde zendingj daar", waarvan drs. H. Ij eindredacteur wordt, oplaag van 230.000 geldf grootste zendingsblaf wereld. Het Zeister zending: schap meldt nu, dat 5 dingsblad een oplaag h4 246.400 en dus groter i het Zeister zending: schap wil niet uitsluiteif een nog groter zending: Wapengekken in tegen r.k. kerk in WASHINGTON (ANP) Bank, het blad van een a Washington ter bevordert# persoonlijk wapenbezit katholieken in Amerika houden van hun kerkelijkej de bisschoppen te dwingei van hun steun aan de vo wetgeving, die persoonlijkj zit onder scherpere brengen. De bisschoppen steunen I stelde verplichte registratij penbezit, het instellen val gunningsysteem en het ver ..Saturday Night Specials".| koop soort pistool. De l voor persoonlijk wapenbei dat de bisschoppen disci omdat het goedkope pistool wapen is binnen het bereikf Amerikanen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2